LISAN LAUVENBERG: “Die zweem van ongewassen, diepzinnige, denkende en armoe leidende dichtersromantiek van toen is vervangen door geile marketing…”

Een nieuwe computer, een ongebruikt toetsenbord, een ander geluid.

Het installeren duurt eindeloos, je keuzes bepalen ook. Maar heerlijk dat ie er eindelijk is. Een klein stil laptopje, zodat de schrijverij weer blij wordt uitgevoerd in plaats van met gezucht en gesteun om haperende toetsen en ander ongemak. En dan die voortdurende angst dat ie gaat crashen.

Maar uiteindelijk is het zoveel gemakkelijker om een tekst te maken, die ongehinderd door technische gebreken op je witte blad verschijnt. Wat zijn we toch afhankelijk geworden van apparaten, die de handgeschreven vellen zijn aan gaan vervangen. Ik kan nu ook niks meer aanvangen met een wit vel en mooie vulpen, die opgedroogd mooi liggen te wezen in hun speciale laatje.

Vroeger, ja ik ben inmiddels zo oud dat ik regelmatig vroeger verzuchtend uitspreek…vróeger is zo’n 40 jaar geleden, dat ik met kaarslicht, eindeloos veel sigaretten en dito drankjes mijn poëzie schreef, die dan in de ochtend afgekeurd en troosteloos werden verbannen naar een diepe la in mijn antieke bureau. Maar dat was in onze ogen  romantiek, vele van mijn dichters vrienden beleden hun kunst met pen, potlood en papier. Die zweem van ongewassen, diepzinnige, denkende en armoe leidende dichtersromantiek van toen is vervangen door geile marketing en digitaal tot stand gekomen teksten. De oude doorgestreepte en slordige papieren vellen, de diverse try-outs van regels is vervangen door een cleane tekst, die geprint en al ontdaan is van zijn zwoeging, van zijn totstandkoming is de zichtbaarheid verdwenen. Die zijn opgeslorpt door de delete knop, woord voor woord, of door met highlight  plak en knip vervangende teksten.

Omdat ook wat ruimere huizen dichtslibben en mij gevraagd werd om een bourgondische tekst te maken, ben ik in de lades vol handgeschreven vellen en uitgeprinte en nooit afgemaakte probeersels gaan struinen, omdat ik me een tekst herinnerde over karbonaadjes en stoofvlees.

De dichterspijn straalt uit die la.

De frustratie ook. De herinneringen zijn somber. Grappig, omdat ik bekend sta als een vrolijk mens, bij wie af en toe de melancholie toeslaat, maar op het juiste moment, met de juiste mensen.

Hierbij de handgeschreven tekst van een gedicht dat uiteindelijk bijgeschaafd en wel, uitgetypt en geprint in leven bleef.

 

☆lisan@lauvenberg.com

7 december 2018

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Uni-versiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRU-NA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 ver-scheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) * ‘JE BENT ERG MENS’ VAN POM WOLFF VERSCHEEN ALS WINDROOSDEEL IN SEPTEMBER 2005 EN WAS IN EEN MUM VAN TIJD UITVERKOCHT- *NIEUW WERK: TOEN JE STILTE STUURDE, 48 PAGINA’S WOLFFPOËZIE. VERSCHEEN OP 18 NOVEMBER 2006. ONLINE TE BELUISTEREN: ERIK JAN HARMENS INTERVIEWT POM WOLFF OVER ZIJN BUNDEL 'TOEN JE STILTE STUURDE' IN DE AVONDEN - VILLA VPRO http://www.vpro.nl/programma/deavonden/afleveringen/28361453/

Laat een reactie achter