bijna als elke week weer de onmogelijkheid om de eremetalen te verdelen – alsof poëzie iets is van rangorde én alsof een recensent een code van hoog en laag zou kennen. dat is te makkelijk. kees fens ooit poëzierecensent van De Volkskrant verklaarde zijn waarderingen door te wijzen op zijn particuliere leeservaringen waarin hij een nieuwe leeservaring onderbracht. zo is het wel ongeveer – daarbij opgeteld mijn zondagochtendhumeur. reden ook waarom TON HUIZER deze week met goud getooid de week in kan. zijn gedicht over platjes op een platje zeer geestig – platter kan het echt niet. zilver gaat naar de eenvoud van IEN VERRIPS die in eenvoud dat oergevoel van vroeger in één regeltje wist te treffen: ‘ we deden er toe’. Brons voor CARTOUCHE voor die vreselijke overdaad aan elementen waarin elke lezer verdrinkt maar toch iets aansprekends terug zal vinden. Dank aan alle dichters en mijn zondagochtendfelicitaties voor de winnaars.
Rik van Boeckel: ik ben jouw onverlaat … en uit dicht hout gesneden
Petra Maria: de dagen stroomden
Frans Terken: altijd met pakken Pinard onder handbereik
Erika De Stercke: de week met weinig
Ton Huizer: ze kuste me en verdween tussen de wolken
Ien Verrips: we deden er toe
Cartouche:dampo smeren op jekeel en borst
Anke Labrie: een Sartre ben je nooit geworden
Share This:
Gepubliceerd door Pom Wolff
Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman.
In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes.
Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'.
Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.)
'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.
Bekijk meer berichten
Doe mee met de conversatie
2 reacties
Pinard
Het waren dagen dat je geen stoel nodig had
om een nieuwe wereld te scheppen
in kleermakerszit op het krakende balkon
liever nog buiten op het gras of in het zand
altijd met pakken Pinard onder handbereik
want zonder zou het niet gaan
hoe het ons spreken van dubbele tong voorzag
tegen de moraal van de hoge heren
waarop wij van driehoog op neerkeken
we maakten er voor een schijntje werk van
en bestegen daarmee de de planken
van aftandse jongerencentra en bruine kroeg
want drinken zouden we
anders kwam er niets uit onze handen
laat staan iets blijvends op papier
Pinard
Het waren dagen dat je geen stoel nodig had
om een nieuwe wereld te scheppen
in kleermakerszit op het krakende balkon
liever nog buiten op het gras of in het zand
altijd met pakken Pinard onder handbereik
want zonder zou het niet gaan
hoe het ons spreken van dubbele tong voorzag
tegen de moraal van de hoge heren
waarop wij van driehoog op neerkeken
we maakten er voor een schijntje werk van
en bestegen daarmee de de planken
van aftandse jongerencentra en bruine kroeg
want drinken zouden we
anders kwam er niets uit onze handen
laat staan iets blijvends op papier
© FT 06.03.2021
VOORBIJ
dagen van gras in je haren
jong zijn en alles snappen
de dagen stroomden
alsof het een echt leven was
er was een thuis
gebouwd op vreemde aarde
bloemperken droegen de zomers
ijsramen de winters
het zou zomaar weer kunnen
ware het niet
dat terugkeren naar voorbij
geen mens ooit gelukt is
petra maria