Yvonne Koenderman over leenouders liefde: ‘Vandaag ben ik nog wat stil van de liefde ( en de drank)…’

Vandaag ben ik nog wat stil van de liefde
( en de drank)

Het leven van leenouders is helemaal niet slecht.
Ergens in december werden we een soort van geadopteerd door vrienden van onze dochter.
Een leuke knul uit Jamaica en gezellige meid uit Bulgarije. Hij was bezig zijn master hier af te ronden in Rotterdam en zij werkt hier als vertaalster. Bulgaars, Frans ,Engels en Italiaans. Ze hadden elkaar leren kennen in Alaska, waar hij werkte om zijn studie in Nederland te kunnen betalen en zij een baantje had tijdens haar sabbatical. Alaska…lijkt me schitterend, maar zou bij mij niet omhoog poppen bij de gedachte aan een sabbatical of baan.
Nadat het stel ieder weer hun eigen weg ging hielden ze contact en uiteindelijk volgde zíj  hem naar Rotterdam, waar uiteindelijk gisteren hun huwelijk voltrokken werd, met dochter als getuige en ons als leenouders die net zo hard een traantje mee pinkte. Eenmaal thuis was het een multicultureel feestje, met de vrienden. (Ex) studenten uit  binnen en buitenland die elkaar hebben leren kennen bij thuisbezorgd.
Stuk voor stuk een hechte groep vrienden, maar vooral wereldburgers die boven de conflicten van hun culturele achtergronden uitstijgen door wederzijds respect en hechte vriendschap. Ik blijf dus nog wel even stil en vooral trots, dat we als leenouders daar deel van mogen zijn 


Yvonne Koenderman

Share This:

VON SOLO 2018 douchen in Düsseldorf, 2019 Brussel, 2021 Rotterdam


Afgelopen maandag stap ik de Bagels & Beans op Eudokiaplein binnen voor mijn traditionele weekstart. Het koffiemeisje, dat voor de crisis altijd vriendelijk mijn bestelling op nam, is er ook weer. Na een half uurtje werken, een bak koffie en een glas water moet ik hard afwateren. Het toilet is aangenaam en schoon. Terwijl ik naar mijn geklater luister, valt me op dat de houder van de WC borstel beschadigd is. Een teken van verval. Ik kijk naar de betimmering, die ineens ook niet meer nieuw is. Terwijl ik mijn handen was, bekruipt me een gevoel van verlies. Er is iets voorbij. Maar ik blijf rustig. Ik weet dat ik hier volgende week weer zal zijn. En dan ziet alles er vanaf nu voortaan zo uit. Daar kan ik aan wennen.
 
Het is lente 2018. In Düsseldorf heb ik een kamer bij een jong gezin in huis gehuurd voor mijn sportweekend. Wat onwennig betreed ik het pand. Het trappenhuis is door de bewoners gezellig gemaakt met posters en planten. Een vriendelijke, jonge man laat me binnen en toont me de kamer en de faciliteiten. Terwijl ik de deur van de badkamer open, zoeken mijn ogen het toilet. Dat zie ik niet meteen, want het zit verscholen achter een schuine koof. Er zitten geen ramen in de badkamer. Het daglicht kan deze ruimte nooit tot achterin bereiken. Even overvalt me een golf van paniek. Die temper ik en bedenk een oplossing. Het zwembad blijkt vlakbij, dus elke dag na het ontbijt kan ik naar het zwembad om mijn grote boodschap te doen. Het is net zo onverklaarbaar als de wijze waarop een hond bepaalt, waar hij kakt. Drie dagen lang doe ik mijn behoefte op het toilet van het zwembad. Ook douchen doe ik daar.
 
Lente 2019 ben ik in Brussel. Vier nachten huur ik de loft boven het atelier van een schuchtere kunstenaar. Het is gevestigd is in een oude brouwerij en later synagoge op een achtercour van een huizenblok. Vanaf het eerste moment, dat ik binnenstap, weet ik, dat ik er wil blijven. De nachten slaap ik goed. De douche is open en aangenaam. Via een smalle trap kan ik het dak op. Vanaf alle kanten valt het licht de ruime open etage binnen. Als ik ben wezen hardlopen in de  ochtend en ik de lange gang vol werktuigen en half afgemaakte projecten doorloop, dan weet ik dat ik thuis ben. Gedurende de eerste corona sluiting steun ik Brasserie Verschueren, die er om de hoek zit, financieel vanuit Nederland. Ook al ben ik daar tijdens mijn verblijf maar twee keer geweest.
 
Als een hond die bij elke wandeling weer net tegen andere paaltjes pist en aan andere struikjes snuffelt, strooi ik als een Hansje mijn broodkruimeltjes uit. Die hond wekt nog de indruk exact te weten waarom hij dat doet. Het lijkt van belang, nemen wij als mens dan aan. Op mijn beurt, lijk ik te overwegen, waar en hoe ik kleine stukjes van mijn ziel achter zal laten. Of is het achterhalen, terwijl ik weet hoe weinig tijd een hond heeft voor dit alles. Ik denk heel even na, krab achter mijn oor, kwispel en loop door.


VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
 Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

 
 
 

Share This:

Merik van der Torren, de psychiater en Meertje Kaal

werk van Meertje Kaal

Groeten

Op bezoek bij de expositie
van beeldend kunstenares Meertje Kaal
in de wachtkamer van het
revalidatiecentrum aan de Overtoom,
de composities overwegend,
de kleurvlakken bewonderend,
 
stuitte ik op een oude bekende;
mijn psychiater van voorheen die
met een voet in het gips
zat te wachten op de therapeut.
 
Hoe gaat het ermee ?
Met mij gaat het goed.
Ongelukje gehad ?

Merik van der Torren

Share This:

joop komen & leonard cohen

Pom ik weet begot niet of zij het gelijk aan haar zijde had of ik.
Maar in elk geval heeft Leonard Cohen altijd grandioze songs aan zijn zijde. En als je dan niet het gelijk aan je zijde hebt vind je altijd nog steun bij zijn lyrics.




Ik zwierf maar miste ieder doel.
Het leven was voor mij een doos
vol avonturen. Tot jij koos
te leiden, onbarmhartig koel.

Ik weet het wel, ik trouwde jou
in tijden, onbezorgd en vrij.
Wij zweefden, maar ik voelde mij
langzaam verankerd aan een vrouw.

Jouw brieven vormen nu de draad
naar een verleden zonder haat.
Soms zachte pleisters, soms een kerf.

In mijn hoofd gonst Leonard Cohen,
als ik weer eenzaam, doelloos zwerf,
klinkt snijdend: “So long, Marianne.”


Joop Komen

Share This:

IEN VERRIPS – ‘zo onbetekenend de alledaagsheid…’

Ik schreef: Ien Verrips focust in alle gewoonheid op een ongewoon moment van stilte – bijzonder mooi en harmonieus  passend –  bij het stilleven schilderij van kunstenares Ginie Ruitenbeek. bijna een leeswijzer bij de afbeelding, bijna proza maar toch poëzie, bijna beeldende kunst  maar toch in letters van taal, bijna gewoon maar ongewoon sterk. deze Ien.


zo onbetekenend de alledaagsheid
dat wij het liefst er aan voorbijgaan
gericht op het bijzondere
uit angst voor het banale
 
het is de schilder van gewone dingen
die door kleur en compositie
van zomaar wat fruit naast een eenvoudig kannetje
ons op ’t verkeerde been zet
hoe de stilte in je leeft
als je kunt beschouwen wat je ziet

Ien Verrips


–>
het zijn de gewone dingen die het hem doen. was het geen liedje ooit met deze tekst. hoe dan ook Ien focust in alle gewoonheid op een ongewoon moment van stilte bijzonder mooi en harmonieus  passend bij het stilleven schilderij van kunstenares Ginie Ruitenbeek. bijna een leeswijzer bij de afbeelding, bijna proza maar toch poëzie, bijna beeldende kunst  maar toch in letters van taal, bijna gewoon maar ongewoon sterk. deze Ien.
 
https://www.ginieruitenbeek.nl/

Share This:

Karin & Frida vandaag – de Beum: ‘Bij deze lees ik je een gedicht voor, het is mijn wekelijkse bijdrage aan deze plaats vol poëzie…’

Dear Pom
In de dagelijkse dagen zitten rituelen, die je door de dag heen helpen. Denk aan een kind en wat het nodig heeft in het leven: rust, reinheid en regelmaat. Bij deze lees ik je een gedicht voor, het is mijn wekelijkse bijdrage aan deze plaats vol poëzie, Het zindert in de dag, het zindert van de poëzie. 
Liefs Karin


Afscheidsritueel
Twee tandenborstels één
twee messen, ook voor twee
twee abrikozen, drie
twee kussen, nu zo koud.

Drie geheimen, vier
vier boeken, vijf gedeeld
vijftien tranen, honderd gedachten.

Negen bijbels, tien kaarsen
twintig lessen, dertig gebaren
wij hebben tweeduizend jaar geleefd.

Twee tandenborstels, één
tweehonderd excuses door een telefoon
God in de Hemel
laat ons slapen.

Ontwaken.
Twee tandenborstels.
Eén.

Karin Beumkes &
Muziek: Frida Boccara – Cent mille chansonshttps://youtu.be/BYRVl13GPD4

Share This:

Paul Bezembinder wint de enig echte virtuele welk liefdesgedicht mag nooit maar dan ook nooit meer ongelezen blijven – die trofee dus op pomgedichten punt nl – svp onvoorwaardelijk, ontwapenend en met volle overgave geschreven

en zoals het de liefde in een liefdesgedicht betaamt – onvoorwaardelijk, geheel ontwapenend en met volle overgave geschreven: een kan er maar de winnaar zijn deze week – nu we max lerou en de lieve ingeborg buiten mededinging hebben geplaatst – dan komt het goud zonder meer PAUL BEZEMBINDER toe. van harte. alle dichters een lief dank je wel voor het ingezonden werk. ze waren mooi – de liefde waardig. mooi weekend zo.

Jij bent, mijn lief

Jij bent, m’n lief, mijn tong, mijn taal,
jij bent mijn proza, mijn lyriek,
jij bent mijn praatjes, mijn muziek,
bent mijn gedicht, bent mijn verhaal,

Jij bent, mijn lief, waar ik naar taal,
bent mijn mentaal, bent mijn fysiek,
bent mijn privé, bent mijn publiek,
bent mijn verbaal, mijn performaal,

Voor wie ik ook mijn liedjes speel,
met wie ik ook mijn teksten deel,
naar wie of wat ik ook verwijs,

Alleen om jou ben ik minstreel,
alleen om jou stem ik mijn keel
en raak ik steeds weer van de wijs.


Paul Bezembinder


–>
ja Paul komt in zijn opsomming – strak gehouden zoals het een vormdichter betaamt – toch bij dat gevoel van onvoorwaardelijkheid,  ontwapening en overgave – en dat is wel bijzonder en  knap om met dit type taalbeheersing een complete liefdeschaos te creëren. Paul gaat volkomen uit zijn dak – lijkt het – een gedicht waarin de dichter vorm en inhoud in harmonie aan de lezer presenteert. uitkomst: als lezer geloof je wat je leest. een minstreel die van de wijs raakt. mooi beeld!
 
  • Petra Maria: alsof Sinatra zingt met orkest
  • Frans Terken: alsof we dat al niet op de lippen lazen
  • Anke Labrie: die ene speciale die tot aan het einde toe
  • Magda Haan: soms was de stilte al genoeg
  • Paul Bezembinder: Jij bent, m’n lief, mijn tong, mijn taal
  • Cartouche: zoals wij
  • Max Lerou: ‘niet eerder kreeg het gedicht een naam…dan deze, de onvermijdelijke’: Ingeborg
  • Rik van Boeckel: dit is een lied voor jou
  • Vera van der Horst: dat ik van je hou


Als kado mocht ik gisteren ontvangen – de bundel ALLERLIEFSTE van Breyten Breytenbach – uitgeverij Podium – 25 liefdesgedichten die iedereen gelezen moet hebben – als ondertitel – dank je wel Peter. die ondertitel is deze week de bron voor de zondagochtendwedstrijd op pomgedichten punt nl – en zoals het de liefde in een liefdesgedicht betaamt – onvoorwaardelijk, geheel ontwapenend en met volle overgave geschreven:  wie wint de enig echte virtuele welk liefdesgedicht mag nooit maar dan ook nooit meer ongelezen blijven? – die trofee dus op pomgedichten punt nl. we gaan het lezen, we zullen het lezen, we zullen het wel moeten lezen. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
 
 
is er nog iemand die van mij houden wil

iemand die zegt:
je was lief voor me, die avond
je hielp me in het weten
hoe het was om naast je te zijn
in zo heel veel

in hoe je deed en altijd doet, die kleine gebaren
waarin je me voor laat gaan bij een deur
in hoe je naast me zat en keek
zo mooi, meer dan mooi

iemand die zegt:
dat er een liefde in mijn leven was en is
die bijzonderder is dan alle liefdes die ik kende
bijzonderder dan liefdes die ik in boeken lees

steeds dieper voel ik dat
door alles wat we mee maakten
door alles heen om bij elkaar uit te kunnen komen
om elke keer weer te kunnen kijken zoals die eerste keer

iemand die zegt:
dat de stilte in mij waarop ik altijd kan terug vallen
daar waar verder niemand is
waar ik ooit alleen met me zelf sprak

iemand die dan zegt:
dáár ben jij en ga je niet
én dieper kan niet
dieper bestaat niet, lief


pomwolff
alles in balans

dat moment
komt niet
dat is wat je zei

maar nu je terug bent
stroomt het water
weer rivierendiep

ben ik nog wel
dezelfde
droomt het leven

als vandaag
alsof Sinatra zingt
met orkest voorste rij

alles overhoop
dat is wat liefde beweegt
en meer nog

waarom ik van je hou

petra maria


–>
alles uit balans lijkt Petra Maria ons te willen meegeven. maar eigenlijk wisten we dat wel lieve Petra Maria. en om de reclame te citeren – als de liefde je overkomt, je overvalt. als de liefde alles overhoop haalt dan is dat het ‘waarom ik van je hou’ schrijf je – we roepen het diederik na: ‘natuurlijk wel’! een beetje voorspelbaar gedicht, wel heel lieflijk en dan ook nog die plotselinge en onvoorspelbare leuke verschijning van sinatra – dat dan weer wel – bij elkaar een heel aardig klein gehouden gedicht. de woorden, de regels, de strofen geheel in balans.
 
Ach de liefde

We zouden een park kunnen vullen
bloemperken met tal van klaprozen
elk voor ieder uitzinnig moment
dat we elkaar bekenden

hoe veel de liefde ons bracht
alsof we dat al niet op de lippen lazen
zelfs een gesloten oog zei genoeg
als we elkaar de dag in kusten

altijd de hand dichtbij te voelen
schouder waarop het vertrouwd rusten is
een overgave zonder voorbehoud

het is de diepste kleur in ons bestaan
de grondtoon die er stem aan geeft
om geen liefdeslied verlegen

© FT 19.06.2021


–>
de beschouwing van Frans in mooie kleuren beschreven staat van liefde – de grondige ‘diepste kleur in ons bestaan..’ als een soort conclusie in de laatste strofe – mooi beeld. maar we vroegen in wezen niet om een beschouwing – niet om de ‘balans’ van petra maria – we vroegen om de chaoskant van de liefde – liefde die onbeheersbaar  alle kanten uitspat ook in de taal. dit gedicht kent teveel beheersing.


een hart heeft meerdere kamers
ontdekten we in de loop der jaren
stevige sloten waren overbodig
een hart is geen gevangenis
 
elk ervan kan ik beschrijven
behalve juist die ene speciale
die tot aan het einde toe
altijd alleen ons toebehoorde
 
anke labrie
19-06-2021



–>
ook Anke zoekt in een beschouwing naar het wezen van de liefde van twee. en beschrijft wat niet te beschrijven is. een poging daartoe. een mission onmogelijk. soms geeft een schildering een beter beeld van onmogelijkheid – dat de ultieme verbondenheid beter in kleur dan in woorden te schetsen is. dat een beeld soms meer zegt dan in zinnen geschreven kan worden.



We spelden liefde

We hadden geen rode rozen nodig
om de vazen te vullen
we schreven bloemenvelden vol
bij het warme zomerlicht

ik mocht altijd met je wiegen
soms was de stilte
al genoeg

of liefkozende woordjes
zacht gefluisterd in mijn oor
we spelden liefde
voor de jaren die volgden

© Magda Haan


–>
ook magda in een bijzonder aardig gedicht – geschreven in de verleden tijd – ojee – hanteert de dichterlijke beschouwing – een terugblik – weliswaar met iets van toekomst in de laatste regel. maar we vroegen juist wel naar rozen, velden vol, we vroegen geen stilte maar uitbundigheid die alle perken te buiten gaat of ging.

zoals wij

In deze quasi-intelligente tijden van anderhalf
van lockdown eind in zicht en eenzaamheid
laat ons een oud ander virus als veenbrand
rond doen blijven gaan en aansteken
om tot ons wezen in te keren
 
zo gezind, gezonnen treden wij in vorm
gekleed in liefde met zijn tweeën komen
en zijn we – ochtend en avond – jij en elkaar
nader dan ooit aan deze tafel, dit virtueel altaar
geronde rand en beddekant van bestaan

getuigen om te demonstreren dat een mens
een mens – een paar meer is dan één, voor ons
en aller aangezicht, wanneer ze samenkomen
in een naam, in de palm van een hand
 
niet op te sluiten of te bewaren voor later
maar om te bezegelen en door te geven
aan wie genegen en van goede wil
liefde, liefde is

een zon en een schild zijn
zoals wij, oester en parel tegelijk



20-06-2021
Cartouche


–>
hoe mooi ook geschreven en bijna in een hans andreas achtige kolkende taal aan de lezer voorgedragen – ja Cartouche kan dichten als geen ander – liefde, oesters, zon en parels worden in een handomdraai in een twee regels aan elkaar gesmeed en verbonden – waar vind je dat nog – en toch geloof ik er niet in.
 
het is te mooi om waar te zijn. liefde soms ook. (het is weer typisch Cartouche – je bent als lezer gewoon jaloers om de vormgegeven en hier vrij gegeven taalrijkdom en toch smacht je als lezer naar een rondje eenvoud.nog een keer de stofkam van de eenvoud door de woorden en het ultieme liefdesgedicht zou geschreven zijn. maar nee hoor dat verdomt ie.)
 



ingeborg
                                                                                                                                                                                                                                           
 
mijn kristallen hart lag al lang aan scherven
die ochtend – met de moed der wanhoop
lijmde ik de stukken aan elkaar

de stoutste schoenen die ik vinden kon
nog in mijn hand plakte ik er snel een liedje aan
en ging op weg

even later aan het water
van de noordzee – zuiderstrand
waar het vonken regende

mijn hart ontsnapte aan zijn oude verpakking
en ging uit streaken
naakt en zonder schaamte

het vatte vlam voor veler ogen
en liet zich niet meer doven
één waaghals heeft nog blaren op de tong

maar jij (de zachte de gewelfde) rondgehouwen uit zacht gesteente
blies met jouw adem zachtjes zuchtend
voor mij een nieuw hart zonder barsten
 
ml


–>
een liefdesgedicht met een naam – waarin de eerste vurige ogenblikken zijn beschreven
op die ultieme en onnavolgbare max lerou manier.
ik geloof dat we hier vanaf moeten blijven in de wedstrijd –
de wedstrijd is te aards om deze liefde aan te prijzen.
deze liefde is in zichzelf stralend en voor twee –
dit gedicht behoeft geen krans, geen wedstrijdkrans. dit gedicht is van iedereen.
maar voor al en iedereen voor twee.
Het ochtendhart

Dromen dansen de nevels
van de liefdesochtend in

ben jouw hartstocht
vraag naar het antwoord
de dromenduider in jouw hart

onder Leidse dromerige wolken
zingen mijn kussende lippen
het lied van ontluikende liefde
het lied van de dromende dansers

dit is een lied voor jou
wij zijn een en twee
met geduld en trouw
met een zingende zee
danst het ochtendhart
in jouw dromen mee.

Rik van Boeckel
19 juni 2021


–>
een ochtenddroom een ochtenddans – in een staat van euforie danst Rik het weekend in. het is alsof de corona maatregelen zijn losgelaten en de wereld en leiden in het bijzonder meegegeven wordt aan de liefde. een vrolijk gedicht waaruit woorden dansen.
Alle tijd

Hoe is het, dat ik van je hou
je stuurt geen bloemen
lange brieven, niets
geen kus van jou
kwam ooit bij mij terecht
de champagnefles bleef dicht

Lang kan ik denken, hoe dan
maar liefde ontrafel je
met denken niet,
weet dat ik je voor altijd ken
omdat je zo trouw aan jezelf bent.

Vera van der Horst

Ja zo is het lieve Vera. dat denken – een waarheid als een koe, het gedicht een leuk dingetje. van lieve vera wel eens meer meeslepende regels gelezen dan deze gelatenheid – woeste golven overstelpende hartenkreten – wat zou er met haar aan de hand zijn.

Share This:

Yvonne Koenderman: ‘geniet van een California dreamin op een bijna zomerdag…’

Zelfs nu je jaren weg bent, vind ik steun in jouw positieve zijn en ben je de eerste waar ik aan denk als ik de Mama’s en Papa’s over bruine herfstbladeren hoor zingen.
Dat hoofd swingend boven het kerkorgel uit om even scheurend de akoestische solo eruit te halen.
De verhalen over de krakers in je lijf. Je blog over de SM dame wat een verholen term voor het bestralingsapparaat was, wat met sarcasme humor en zelfs een beetje liefde beschreven werd, maar vooral je dromen en dingen die je bleef doen met hoop op betere tijden, zoals het opknappen van je boot, wat je toch maar lukte en waar je van genoot.

Nu na al die jaren bind naast een muzikaal verleden ons de gemene deler die er helaas voor zorgde dat jouw krakers zich niet uit lieten zetten. Hier kan ik ze helaas niet uit huis zetten en probeer ik dus samen met ze te leven, iets wat aardig lijkt te lukken nu ze hun plaats weten. Het blijft natuurlijk zaak dat ze zich ook bewust daarvan blijven, dus wordt er binnenkort ook even voor een eerste keer gecontroleerd of de grenzen in huize Koenderman nog steeds gerespecteerd worden. Niets lijkt er eigenlijk op dat dat niet het geval zou zijn, hooguit verliezen we wat veel gewicht. Het lijkt er zomaar op dat ik weer die slanke den wordt die ik in een erg grijs verleden ooit was na een zoveelste afvalpoging. Ik hoor je bijna denken…niet teveel doorzagen Yvon, dat stammetje is niet zo groot meer, ik pas er nog maar net op en die dunne plankjes branden snel op…geniet van het nu en denk niet aan die krakers, maar geniet van een California dreamin op een bijna zomerdag.


Yvonne Koenderman

Share This:

Joop Komen over boer sjors, over het inleveren van maagdelijkheid en over nellie

JOOP KOMEN – over boer sjors, over het inleveren van maagdelijkheid en over nellie



joop komen met herinneringen aan het vroeger van de vorige eeuw in en om amsterdam, met cursiefjes uit zijn leven in gendringen van de afgelopen 25 jaar en met bizarre verhalen opgediept uit zijn fantasie.




Maanzaad

Eind 1944 begin 1945 heerste er honger in Amsterdam. Slechts de gaarkeuken aan de Haarlemmerweg verschafte ons de dagelijkse maaltijd, meestal een waterige soep van uien, kool, aardappelschillen en andere ongerechtigheden. Soms ook gortenpap van de meest waterige melk die maar te bedenken was.
Mijn vriend Evert Wester en ik hadden ontdekt dat bij de Coenhaven, op een afgelegen stukje bouwland achter een boerderij, maanzaad werd verbouwd. Boer Sjors was de eigenaar van het stukje land en hij bewaakte het alsof het zijn kind was.
Ik was toen 14 jaar en Evert een jaar jonger.
De vader van Evert was in die tijd door de bezetter te werk gesteld in Duitsland. Aan Everts moeder bewaar ik vooral de herinnering dat zij er de oorzaak van was dat ik op vrij jonge leeftijd mijn maagdelijkheid bij haar heb ingeleverd.
Tot vandaag weet ik niet hoe het kwam, dat ik als veertienjarig jochie een bepaalde aantrekkingskracht had op dames tussen de achttien en vijfendertig jaar.
Wél weet ik dat Nellie Reinders, die boven ons op tweehoog woonde, mij in het trapportaal eens toevoegde dat kleintje een lekkere brutale blonde kop had. Terwijl ze dat zei, kneep ze me pijnlijk in het kruis, hetgeen mij een kreet van pijn ontlokte. Ik was toen nog geen veertien en Nellie was al negentien.
Met drie treden tegelijk ben ik de trap op gevlogen, achtervolgd door het geile lachen van Nellie.

Evert en ik besloten dus die dag dat we ’s avonds na spertijd, in het donker, een bezoek zouden brengen aan het door boer Sjors gekoesterde stukje land. Om een uur of negen gingen we op pad.
Via Haarlemmerweg, Westerpark, Zaanstraat en Spaarndammerdijk kwamen we in de polder, af en toe een portiek induikend als we onraad vermoedden. De Grüne Polizei patrouilleerde na spertijd namelijk intensief op overtreders, en ze waren niet te beroerd om onmiddellijk te schieten. We kwamen echter zonder ongelukken aan bij het boerderijtje en het aanlokkelijke perceel maanzaad.
Het was inmiddels aardedonker en we slopen om de boerderij heen, sprongen over een slootje en kwamen zo op de akkers. Na een meter of twintig langs de sloot geslopen te hebben, hoorden we achter ons de deur van de boerderij open gaan. Een paar meter bij ons vandaan stond een klein houten schuurtje van ongeveer 3 x 6 meter.
Bliksemsnel maar zonder lawaai te maken openden we de deur van het schuurtje en sloten die direct weer achter ons.
Het was er pikdonker en we gingen zitten op een stapeltje jutezakken dat we op de tast naast de deur vonden. Zeker een kwartier ging voorbij, en roerloos, af en toe fluisterend, zaten we daar in het donker op die stapel zakken, alert op elk geluid en elke beweging.
“Ben jij niet een zoon van ouwe Bram?”
We schrokken ons wezenloos. De zware stem daverde door het zwartdonkere schuurtje. We waren dus niet alleen op maanzaadjacht. Met een ruk opende ik het deurtje en we renden door de late donkere avond naar huis. Minstens vier keer zijn we tijdens die spurt van een dikke drie kwartier portieken ingedoken, om ons voor de “Grünen” te verbergen. Ongedeerd maar hijgend en met kloppend hart zijn we tenslotte thuisgekomen.
De volgende dag hebben Evert en ik het avontuur nog lacherig doorgesproken.
Nooit hebben we echter geweten wie de eigenaar van die zware stem in het schuurtje was, net zo min als we te weten zijn gekomen aan wie van ons beiden die stem nu vroeg wie een zoon van ouwe Bram was. Tenslotte heette mijn vader “Cor” en de vader van Evert heette “Anton.” Het meest voor de hand liggend was, dat de stem behoorde aan een zwerver, die de nacht in dat schuurtje wilde doorbrengen, of iemand die net als wij, op maanzaadroof was.
Wat wél zeker was is het gegeven dat geen van ons beiden de zoon van oude Bram was.
Een paar dagen later zijn we ’s avonds toch thuisgekomen met ieder een zakje maanzaadbollen van het land van boer Sjors. Veilig en wel.


===
Na de oorlog is er in de polder erg gesaneerd t.b.v. uitbreiding van de Coenhaven. Boer Sjors moest er ook aan geloven, maar hij heeft pertinent geweigerd zijn land op te geven.
Toen tenslotte zijn boerderij ten offer viel aan de saneringshamer, heeft hij nog jarenlang in een oude caravan, zonder gas, licht, en water, gewoond.
Eén keer per week ging hij op de Lindenmarkt zijn eieren verkopen.
Naar mijn weten heeft hij zijn land nooit levend opgegeven.
Mensen die in de jaren vijftig en zestig in de Spaarndammerbuurt hebben gewoond , zullen zich zeker nog die zonderlinge “Boer Sjors” herinneren, die af en toe uit zijn caravan kwam om zijn kippen te voeren of om een stukje land van 20 x 20 meter te bewerken.



Joop Komen

Share This:

VON SOLO – Alsof ze een zondige overtreding begaan heeft, kijkt de jonge twintiger in mijn richting…


Op kantoor staat de radio aan. Radio 10 Gold. Hij lijkt altijd wel aan te staan. Niemand zet hem ooit uit. De laatste die de deur uit gaat denkt altijd, dat er nog iemand blijft, die het apparaat wel uit zal zetten. Het is rustig op de afdeling en de weinige aanwezigen werken en zwijgen. Ineens verzucht een jonge collega: ‘Wat een vreselijk nummer.’ Ik kijk op van mijn scherm en moet lachen. ‘Dat is grappig, dat je dat zegt. Het zal het leeftijdsverschil wel zijn.  Ik heb heel dierbare herinneringen bij het album waar dit liedje op staat.’
 
Alsof ze een zondige overtreding begaan heeft, kijkt de jonge twintiger in mijn richting. Ze ziet een kalende man met lang haar die hard richting de vijftig gaat. Wat zou ze denken? Ik snij haar gedachten de pas af, want ik zit daar als een schone onervaren jongeling van tweeëntwintig jaar met een nog volle bos lang haar en geen grammetje lichaamsvet. Een onbeschreven blad. Ik vertel van mijn eerste bezoek aan mijn eerste Duitse vriendinnetje. Hoe ik een touw en handschoenen heb meegenomen, omdat ik niet weet of ik bij haar zou mogen slapen, omdat ze begeleid op kamers woont. En ik misschien in de nacht als een koene ridder door haar raam binnen zal moeten klimmen. Ze vraagt of ik het touw ook gebruikt heb? Ik zeg: ‘Ja, maar enkel voor kinky bondage spelletjes. Klimmen was niet nodig, want de begeleiding van de kamerbewoonsters kwam slechts twee keer per week een uurtje polshoogte nemen. En dat was niet op vrijdagavond.’
 
Verder in gedachten verzinkend, zie op de salontafel de CD van de Crash Test Dummies nog liggen, daar in Aken. Op die avond vol belofte. Hoe de volgende dag bij het ontbijt met een nek vol zuigvlekken de muziek speelt. ‘Afternoons and coffeespoons’. Op dat moment klinkt het gewoon als een schattig liedje na een wilde nacht vol liefdevolle vervulling. Het liedje gaat eigenlijk over een bejaarde man als je naar de tekst luistert. Maar dat is dan een onvoorstelbaar onderwerp. Het geeft je op dat moment enkel het romantische gevoel dat dat een ander leven is. Je kunt je wat dat betreft nog decennia voor de gek houden. Mijn geest zweeft intussen weer naar kantoor en langzaam verander ik terug. Mijn collega wil beloven toch eens muziek van de Crash Test Dummies te gaan luisteren. Waarschijnlijk uit misplaatst schuldgevoel. Dat raad ik haar ten zeerste af.
 
Niet omdat het heel slecht is, maar omdat het zinloos is. En omdat ze gelijk heeft. Dat nummer ‘Mmm Mmm Mmm Mmm’ is eigenlijk ook wel klote, als je het nu zo hoort.

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST

Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
 Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This: