Toestanden in Den Haag – Haagse kunstwereld gebukt onder verwijten van geweldadigheid, stalking, uitsluiting, royement en plagiaat. ruzie en liefdesschandalen: zware beschuldigingen door martin sjardijn richting twee annes: anne borsboom en anne woodward
wij van pomgedichten punt nl kregen de beschikking over het navolgende document van de hand van martin sjardijn – anne borsboom heeft tegenover pomgedichten stalking door de heer Sjardijn bevestigd. we citeren hieronder de heer sjardijn:
(…)
‘Samen waren Anne en ik jarenlang bij de gedichten sessies in Café Eijlders. Anne sleepte mij mee en ik was er blij mee. Ze inspireerde mij in vele opzichten en uiteindelijk ook tot schrijven. Ik had haar eerder voorgesteld binnen mijn netwerk in het Haagse kunstwereld, hetgeen leidde tot een samenwerking rondom onder meer een Nietzsche project met Anne Woodward. Een project waarin wij naïef (vooral Anne), instapten zonder veel van deze filosoof te weten.
Om kort te gaan; vanaf het moment dat onze relatie in problemen kwam na zeven jaar van intens intieme relatie met vele avonturen, ook in Frankrijk na haar vertrek, meende Anne een ongelukkig (gewelddadig) eind te moeten maken aan ons samenzijn. Over de gewelddadigheid wil ik niet uitwijden, dat is iets wat ik haar meteen heb vergeven, want ik hield teveel van haar en begreep dit als een daad van onmacht.
Steeds heb ik Anne gevraagd een gesprek te hebben over het hoe, waarom en wat. Zeven jaren gaan niet in je kouwe kleren zitten. Echter ze heeft niets meer van zich willen laten horen tot mijn grote droefenis. Ook niet mijn pogingen om in vriendschap verder te gaan op afstand. Ze heeft mijn naarstige pogingen tot kontact als stalking opgevat. Met als gevolg dat ik als kritisch kunstenaar in het conservatief Haagse kunstenaars milieu uitgestoten werd. Anne werd de stok om de hond te slaan. Voorgesteld werd zelfs door haar inmiddels vaste vriendin Anne Woodward mij te royeren vanwege plagiaat., omdat ik de naam Olga gebruikte in mijn biografisch werk, voor intimi binnen de fictie herkenbaar als Anne.’
(…)