VON SOLO – tot…


Tot de nacht
Plaats maakt voor de dag
Tot de waas
Plaats maakt voor helderheid
Tot de vermoeidheid
Plaats maakt voor rust
Tot de leegte 
Plaats maakt voor ruimte

VON SOLO

Share This:

‘COCOONEN’of na Merik de woensdag voortaan met Vera Jongejan en Mirjam Al


gisterenmiddag de onderhandelingen met groot succes afgesloten bij Mirjam Al. let op Betty linksonder in het mandje – het hondje van Merik van der Torren dat liefdevol is geadopteerd na zijn overlijden door Mirjam Al – ik begreep dat de twee huiskatten iets meer moeite met Betty hebben – met name als Betty het waagt het voedsel uit de kattenschaaltjes te verorberen. dan springen er twee katten in Betty’s nek. Mirjam heeft mij een 60 tal teksten overhandigd en enige kunstwerken op papier – zij zal om en om met Vera Jongejan de honneurs op de woensdag waarnemen na de dood van Merik – die hier jarenlang de woensdag met teksten mooier maakte dan elders. rechts achter het hoofd van Mirjam ziet u een schilderijtekening – een portret van Mirjam Al door Vera Jongejan die deze week de woensdag op de pom verzorgt. GENIET!
Goedemiddag Pom,
Zoals je weet, wordt schrijfgroep “de Klus” ,ooit door Simon Vinkenoog opgericht en daarna door Tito de Vries overgenomen, na de dood van Tito door zijn vriendin Emmy gecontinueerd in het Buurthuis “de Oase”  Vrolikstraat 281 te Amsterdam. Hier wordt om de week op maandagmiddag vanaf 15.00 uur improviserend geschreven op 2 thema’s. Zo kreeg ik een paar weken terug het thema  “cocoonen” aangereikt en speelde wat daarmee.
Lieve groet, Vera 


Cocoonen

1
Een nieuw woord 
heeft zich ontpopt
het fladdert om mij heen
vraagt alle aandacht
daalt neer op mijn schrijverspen
versuikert mijn zinnen

smoort mij 
fluisterzacht. 

2
Kachel uit
verscholen onder warme lappen
-toch nog ‘n koude neus
maar we moeten beter omgaan met de aarde-
zit ik opgevouwen te schilderen
neem sprankelende kleuren
en wacht af tot ik vlinder word.

3
Kleine mensjes zitten gevouwen in snoepjes
vandaag ga ik ze uitdelen.

4
Vroeger dook ik weg voor boze woorden
opgevouwen op zolder zat ik
laat het leven aan mij voorbijgaan
ik ben er niet

VERA JONGEJAN

Share This:

Ko de Laat – hersentumor – kwaadaardig

ko met wie ik ooit nog eens in een greppel belandde net naast een dijk ergens in zuid holland -de auto scheef hangend met twee wielen in een ondiepe sloot de andere twee wielen bijna ingegraven in de schuine dijkwand. als een kwieke acrobaat wist ko mijn toyota te verlaten – ik rolde de sloot in. later hebben 10 dichters de auto ’terug getakeld’ de dijk op. ko liep met een zware tas vol poëzie aan het begin van die dijk – ik kwam aanrijden – instappen kootje? vroeg ik – kootje blij verrast stapte in en maakte gebruik van het aanbod – 2 minuten later aangekomen bij de plaats waar opgetreden moest worden – lag ie bijna in de sloot. ko is later bij andere evenementen nooit meer bij me ingestapt. jammer. en nu dit!!! altijd wat met ko – sterkte jongen.
Ko op FB:

“ZORG
,,Nee, houd de deur maar open”, zeg ik tegen elke verpleegkundige wanneer deze vertrekt. ,,Ik houd graag contact met de buitenwereld.”
Ik wil mijn blikveld blijven verbreden. Ook nu. Juist nu. Elk beeld, elk geluid, hoe vaag ook, is welkom. Opdat ik nog íets mee krijg van het leven buiten mijn kamer.
Het went snel. Een paar dagen terug liep ik nog vrij rond met een slepende voet (vast een sportblessure). Via toenemende vermoeidheid (vast de hitte), een schouder die langs gevels schuurde (vast verstrooidheid) culmineerde het in een arm die uitviel. Een afspraak bij het ETZ stond inmiddels, maar nadat ik bij het avondeten een gehaktbal doorsneed alsof ik met een figuurzaagje een boomstam te lijf ging, was het ambulancemoment daar.
Nu verblijf ik op ETZ Elisabeth, afdeling neurologie. Diagnose hersentumor. Kwaadaardig. Drie bij vier centimeter. Dat lijkt weinig, maar op de schaal van één hersenhelft is dat toch fors. Geen uitzaaiingen, gelukkig…”

Share This:

IEN VERRIPS gelukkig weer thuis

na haar reis naar werkelijk hele verre streken is ze weer veilig weerom gekomen – is ze aan het wennen weer – schrijft ze mij – aan ons zeeklimaatje, aan dit regenland na de verkiezingen, aan het leven met verkeersborden: “Op afstand heb ik natuurlijk de verkiezingen gevolgd en vanuit het perspectief van reizen in een land waar ik niet één verkeersbord heb gezien terwijl er toch echt wel autos rijden, och, waarin een klein land groot kan zijn zullen we maar zeggen.” – gelukkig is ze weer thuis – laten we haar bijkomen genieten we haar poëzie op de pom:


schrijven is van dingen 
die je zelfs niet denken durft
het dronken duister
als je in de toekomst kijkt
de kolkende rivier 
losgezongen van de oever

schatplichtig aan de oude dichter
doet zich een nieuw ritme voelen
nieuwe wegen zoekend
nieuwe woorden
dit is geen liedje van verlangen meer

al lijkt het morgen
weer zoals het gisteren was


okt. 2023 – IEN VERRIPS

Share This:

Karel Wasch presenteert zaterdag 16/12 in café Eijlders zijn nieuwe bundel poëzie betty – 1300 uur

soms spat ik van euforie uiteen – dan neem ik maar een wijntje om een beetje bij te komen – wat is er aan de hand meneer wollufsen vraagt betty hier in de kamer drie hoog achter in de jordaan. kind zaterdag gebeuren er dingen – gebeuren er onbeschrijflijke dingen – zaterdag presenteert ie een nieuwe bundel met poëzie. Wie is die IE meneer wollufsen? die IE is KAREL WASCH betty – veruit de beste dichter – de beste levende dichter uit de lage landen.

ken ie echt goed dichten meneer wollufsen? ja kind de dichter WASCH dicht zoals nog nooit een dichter heeft gedicht. o meneer wollufsen u heb er kijk op – as u het zegt – …………..JA KIND DAT ZEG IK! …….dan kom ik ook kijken zaterdag in café eijlders om 1300 uur.

is ie een lekker ding meneer wollufsen? ja betty meneer Karel Wasch is naast een goed dichter ook een lekker ding. en ik mag van dat lekkere ding 2 gedichten uit die nieuwe bundel voordragen aanstaande zaterdag – betty sprak geruststellend – maar u ben best ook een lekker ding hoor!!! met al die poëzie van u.

dank je wel Betty. en met welk gedicht van Meneer Karel begint u zaterdag meneer wollufsen? dan begin ik met het gedicht AURA betty – dan begin ik deftig Betty! en de eerste regels van dat gedicht gaan als volgt Betty:

“Mijn oude vriendin – toen nog mijn beste vriendin, zei dat ik een helder aura had. Later gebruikte ze – met gretigheid – cocaïne, heroïne, Misschien zuiverde die troep haar eigen aura,…

ja meneer wasch dicht echt deftig hoor meneer wollufsen! heel mooi. en uit het leven. ja betty zo is het. uit het leven.

Share This:

Peter Berger wil ook een keer aan de poëzie

“voor maandag iets anders” schreef Peter mij. de prachtcolumnist van pomgedichten op de maandag blijkbaar aangeraakt door de poëzie – hahaha – niet dat ik hem daartoe heb aangezet of verleid – zeer zeker niet – maar dan toch Peter aan de Poëzie. en wie zijn wij om hem dat te beletten. eigenlijk zijn wij van hier wel een beetje trots dat de man van de vele prozawoorden zich waagt aan ingeklonken dichtkunst. zet u schrap!


Waar stond de zon toen ik ontwaakte? 
Waar is de dag? Ontheemd ben ik geboren 
Uit de schaduw van haar lach.

Hier zal ik wachten, in maneschijn verloren,
Totdat ze komt om de kramp wat te verzachten.
Levenslust als vlees vermomd.

Met vurig hart dat zo roestig kraakte,
Eeuwigheid bezworen in dezelfde ziel,
Kus ik nu in vrede de pokken op haar kiel.


Peter Berger

Share This:

Monique Wilmer-Leegwater wint de enige echte virtuele – ach ja dromen je verliest ze – trofee op pomgedichten.nl

dank aan alle dichters die inzonden. er zaten gedroomde prachtwerken bij. en onbegrepen prachtwerken – neem het mij rustig kwalijk – een mening is ook maar een mening – wat doet de beschouwer anders dan een gedicht in zijn eigen leeservaring plaatsen – zo leerde kees fens het ons ooit. hoe dan ook – een gedicht sprong er voor mij uit deze week – GOUD  voor Monique Wilmer-Leegwater die het thema wist om te buigen – wist te verbreden –  van mens naar dier en natuur én mens. van harte. Rob Mientje en Rik van Boeckel ook erg graag gelezen.


Het recht om te stromen

Iemand moet het doen. Laten we duizend kraanvogels vouwen
om alle wensen te vervullen. Irrawaddydolfijnen wijzen
ons de vis, in ruil daarvoor zullen we met ze spelen.
 
We laten de rivier maar niet de schuren, die halen we neer.
De hoop die daar leeft, nemen we mee. Bergen hem in wei 
en bos. Een maan van steen breekt in stukken om ons heen. 

Onze longen vullen zich met overvloed, door niemand 
af te nemen. Dit zuigen zo veel, zo veel, van jou en mij, het dier. 
De wind zoals in het begin, het dekzand dat hier altijd al was

de golven in cadans, standvastig en ferm, nemen ons mee. 
Er zijn mensen die verhalen van zo’n land, zo’n land aan zee. 
Het is er goed en blauw. Niet eerder zag de lucht zo blauw.

Monique Wilmer-Leegwater
Uit Wisselplaats, uitgeverij U2pi (2023) 
we vroegen: ‘we lezen graag deze week over al het mooie over alle verborgen gebleven schoonheid over alle ongekende mogelijkheden, over de zo intens gewenste werkelijkheid..’ – we kregen:
 
‘Er zijn mensen die verhalen van zo’n land, zo’n land aan zee. 
Het is er goed en blauw. Niet eerder zag de lucht zo blauw.’

 
we kregen een positief beschreven begin van onze zondagochtend wedstrijd. hier wordt geen mens bezongen maar de natuur en de dieren door Monique in een gedicht uit haar alom geprezen debuutbundel WISSELPLAATS. we krijgen niet te weten als lezer hoeveel mensen verhalen van het gedroomde blauw. ‘er zijn mensen die verhalen..’ lezen we en we lezen meteen in die regel ook de droom – de hoop op een wereld vol van dat prachtige blauw. Monique Wilmer-Leegwater vult als het ware de voor velen verborgen gebleven aardse schoonheid in met prachtige poëzie. de zo door haar intens gewenste werkelijkheid dichter bij de lezer.

  • Monique Wilmer-Leegwater: ‘Er zijn mensen die verhalen van zo’n land,…’
  • Rik Van Boeckel: ‘zingen en dichten (..) op het ritme van het dromende hart.’
  • Luk Paard: ’n lied dat sloeg doordrong en bleef
  • Frans Terken: hoe ze langzaamaan oplossen
  • Cartouche: beslagen ramen in de noodopvang
  • B. Amiri: om de onmogelijke verlangens te ontwijken  
  • Rob Mientjes: Van dat wat nooit was

karin beumkes schreef zo mooi bij de dood van shane deze week: Shane leek op de maand november, melancholiek en kwetsbaar, set fire on them.

November

Soms zie ik hem fietsen
zijn ogen zijn grijs
daar gaat hij langs het biddend riet

Soms denk ik dat november bestaan kan in een man.

karin Beumkes

Ik had iemand kunnen zijn
Wel dat had iedereen
Jij nam mijn dromen van me weg
Toen ik je de eerste keer vond

Ik hield ze bij me, schat
Ik zette ze bij de mijne
Ik kan het niet alleen redden
Ik heb mijn dromen om jou heen gebouwd



shanes onverwoestbare kerstnummer brengt ons het thema van de week – wie wint de enige echte virtuele – ach ja dromen je verliest ze – trofee op pomgedichten.nl?  we hebben ze allemaal – we hebben ze allemaal gehad en ook als ze verloren gingen waren ze nog van waarde in de herinnering.
we lezen graag deze week over al het mooie over alle verborgen gebleven schoonheid over alle ongekende mogelijkheden, over de zo intens gewenste werkelijkheid die maar geen realiteit wilde of kon worden. in het prachtnummer ‘fairy tale of New York’ wordt zo een droom bezongen. u kent de regels hier: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.


je hand door je haar 2
 
nog nooit zong iemand mooier
‘je nam mijn dromen af’
zo komt het en zo gaat het
het misschien-was-dat-het-dan
moment
 
het onmogelijke weten
het onontkoombare
dat smeult
om in je te vergaan
om in je te sterven

pom wolff

Hallo Pom
Hier mijn bijdrage aan de enige virtuele.
Helaas heb ik vorige week de uitvaart bijgewoond van de
Uruguayaanse tango zanger, dichter, acteur, regisseur en maker van
maskers Juan Tajes – (Juan Tajes links van
Rik op de foto) – die in Amsterdam woonde en met wie ik in de
GlobalLorca groep heb samengespeeld: een voorstelling over de poëzie
en het toneelwerk van Federico Garciá Lorca die we niet alleen in
Amsterdam hebben gespeeld maar ook in Zwitserland. Over die
voorstelling schrijf ik in mijn reisboek Muzikale reizen van Portugal
naar Finland in het hoofdstuk GlobalLorca vanuit Spanje, Cuba en
Buenos Aires naar Zwitserland.


Met dichterlijke groet
Rik van Boeckel


Langzaam ontwakende droom

Dromen gaan niet verder
dan ontwakende realiteit

nu dit zo is verhaald
lijkt een ieder afgedwaald

langs de doornige roos
uit Pandora’s schimmige doos

het aardse koren verschroeiend
in een langzaam groeiende droom

dramatisch is het tragisch slot
begraven in aarde van pure waarde

zo moet het wezen en zijn
voor de universele werkelijkheid

zo zingen en dichten dienaars van het lot
op het ritme van het dromende hart.

Rik van Boeckel
8 december 2023



wij condoleren Rik met de mensen die hij de afgelopen weken verloor. onder anderen Juan. het levert een langzaam indalend besef in poëzie gegoten van die soms zo afschuwelijke  onontkoombare werkelijkheid die met geen pen te bestrijden valt. ‘zo zingen en dichten dienaars van het lot op het ritme van het dromende hart’ – pijn.

Luk Paard(de rockdichter): ah deze maand as’n laatste rechte lijn naar ‘et nieuwe….ik schrijf dan gewoonlijk wat minder…en overloop me eige leventje…en zo herinner ik mij ’n band….de zanger…
https://youtu.be/BJIoDTcPGds?si=lp8HzyxGXPI6hAs8

” shane “

(‘k mocht je paar keertjes live geniete en zo herinner ik
jij die ook muziekgeschiedenis schreef…voor altijd)

met elke noot die je
uit je lichaam zong
asof’et de laatste keer
’n laatste noot
of zo

en the band die speelde
machtig as’n ruggesteun
de fles half leeg

’n trouwe vriend
en elke noot uit je lichaam
asof’et de laatste keer
de fles

en de jongens speelde
zij droege je lied
’n lied dat sloeg
doordrong
en bleef

zoas’n nieuwe fles
telkens weer asof’et
de laatste en jij
met elke noot nog
meer’et zinge dat
blijft
doordringt

© luk paard
shane mac gowan RIP
(25/12/57-30/11/23)

een goudeerlijk en uit het hart geschreven eerbetoon van de rockdichter LP aan shane die onlangs overleden is. een eerbetoon zoals LP ook herman brood in poëzie vereeuwigt – zangers als shane en herman blijven – zingen in een baan om de aarde hoe dood ze ook zijn.

Dag Pom,
Een bijdrage voor de virtuele, we dromen maar dat het weer goed komt, de demonen weggeblazen.
Weekendgroet, Frans


Dromen in december

Zo donker als de nacht is
zijn de dagen van deze maand
tussen waken en slapen val je
weg in een schemergebied

een voorbode van demonen
die in dromen aan je voorbijtrekken
luchtledige schimmen springend
en krijsend om hoofd en lijf

waar je geen vinger achter krijgt
laat staan de hand op kunt leggen
ongrijpbaar als mist in december

hoe ze langzaamaan oplossen
als je slaapdronken je stem verheft
een lied van leven voor ze zingt

© FT 09.12.2023

‘een lied voor leven’ om de demonen te verdrijven. het medicijn.  de donkere dagen voor de kerst met bittere koude en heel veel regen werken niet echt een vrolijk dichterlijk gemoed in de hand. er wordt hier niet echt vrolijk gedroomd. gelukkig kent de dichter het medicijn bij het ontwaken.

Weerklank

In de stilte van de nacht je ogen
glans van nooit vermoede dromen, grazig
ongebaande paden, te verrichten daden

hoe ze de klanken weten te verstommen
van onversneden vallend glas, gebral
en borrelpraat van praatjesmakers
en hun klonen de godganse dag

waarvoor woorden moeten wijken
de slinger houdt zijn slagen – de tijd
een ogenblik zijn adem stil in een
alleen door ons te horen symfonie

gaat een wereld open, niet langer
plat en dolgedraaid, het leven staat
voor even – in deze huiver, deze ril
weet ik mijn tranen

eenmaal wakker, in het tikken
van de regen hier, het spreken van
beslagen ramen in de noodopvang

09-12-2023 / Cartouche

Cartouche slaagt er zo af en toe in  – maar de laatste tijd toch vaker hier om buiten mijn dichterlijk  jargon te treden. deze lezer begrijpt dit gedicht echt niet. wat is ‘een onversneden vallend glas’ ik zou het niet weten – welke ‘grazig ongebaande paden’ worden hier betreden en door wie? ik weet het echt niet. de dichter moet van het door hem zelf beschrevene huilen zoveel is zeker in de voorlaatste strofe – en in de noodopvang spreken beslagen ramen. begrijpt u het wel?
 
(in de leer van de  receptie esthetica zouden ze opmerken dat als de dichter/zender teveel voor de lezer/ontvanger onbegrijpelijke tekens in zijn gedicht/boodschap verwerkt dan is de kans groot dat de communicatie tussen zender en ontvanger niet echt lukt.)

Als ik zeg II 
 
Als ik zeg: de bus wacht op mij 
terwijl ik weet dat de bussen  
begrijpen niet wat wachten is 
en jij weet ook dat de bussen niets  
van het wachten begrijpen 
dan begrijpen we elkaar voor het eerst 
en dat vertalen we naar de liefde 
het verlangen naar overeenkomsten 
is een evolutionair begrip  
 
duizenden vlinders in jouw buik 
duizenden fascinaties in de mijne 
 
Als ik zeg: we gaan nu de bergen in 
terwijl ik weet dat je nooit de bergen in gaat 
en dat zeg ik alleen omdat ik de onmogelijke verlangens 
met de onzinnige woorden probeer te vermijden  
en jij maakt andere onzinnige klanken om 
de onmogelijke verlangens te ontwijken  
dan zijn we al te laat 
 
duizenden sterren in mijn gedachte 
duizenden hoop in de jouwe  
 
Als ik zeg: wanneer de zon onder gaat 
terwijl ik weet dat de zon nooit onder gaat 
en ik neem aan dat jij ook weet  
dat de zon eigenlijk nooit onder gaat 
terwijl jij denkt dat de zon werkelijk onder gaat 
en je neemt aan dat ik ook geloof  
dat de zon wekelijk onder gaat  
dan weten we het even niet meer 
 
duizenden praktische bezwaren  
geen enkele spijt 


B. Amiri 

dichter Babak is niet geheel op de hoogte van de 20-20 regel die hier gehanteerd wordt – zie bovenin – tenzij noodzaak! en dat is wel even de vraag of het mantra achtige geheel van de noodzaak is. ik herken mezelf een beetje tijdens een schrijfproces – je begint en je weet niet waar je uit komt. na de schrijfseance resteert best een bijzondere tekst – en toch mag er wat mij betreft in gesneden worden. (duizenden hoop?) – ik vermoed dat deze tekst veel beter als performance tekst werkt dan als een tekst op papier. de herhaling is prettig voor een toehoorder niet voor een lezer. de passage met de zon die wel of niet onder gaat – ik weet het niet. de teloorgang van een relatie kan beter beschreven – de relatie hangt hier in de zon uit te drogen.
Hallo Pom,
Een laat dicht met de groeten van Scarlett.
Rob


O haar
Gone with the wind
Toupet malheureux


Sweet dreams made of hair
Waaien door het bos van bomen
Takkewijf met witte wieven


Dromend verliest ze
Van haar prins op pony
Die staart en benen neemt


Waar blijft de tijd
Dat mijn hoofd nog droomde
Van dat wat nooit was

Rob Mientjes

de filmpersonages/ het filmpersonage in een aardige poëtische vorm gegoten en teruggebracht tot de dichter die haar beschreef. mooie slotstrofe – waar blijft de tijd vraagt de dichter. wij van hier weten het ook niet. weg als de dromen die werden nagejaagd wellicht. ‘wegger dan weg’ las ik deze week mirjam al. en ik moet denken aan die geweldige kinderlogica – toen een kind gevraagd werd even stil te zijn en het antwoord luidde: ik praat niet mijn mond praat. hier een variant: ik droomde niet – mijn hoofd droomde.

Share This:

DITMAR BAKKER vertaalt! sonnet 17 – ‘Sonnets From An Ungrafted Tree’ van Millay – ‘…voor altijd kwijt.’

http://www.ditmarbakt.nl/Sonnetten

Ditmar Bakker maakte de vrijdag tot een feestje op pomgedichten. voor het mooie men leze meer op
http://www.ditmarbakt.nl/Sonnetten
vandaag het slotsonnet uit de serie die Ditmar als volgt inleidde:


Beste Pom,
Mijn felicitaties met je tweede kleinkind. Ik begreep dat het in Berlijn het levenslicht zag, en er zijn slechtere plekken om dat te doen ter wereld. 
Geluk is een vreemd ding; geluk is gevaarlijk; een zeepbel, heb ik ook weleens horen zeggen. Sommige mensen vinden geluk in de kinderschaar, anderen vinden geluk, en maken van de weeromstuit kinderen om dit geluk te delen en de toekomst in te katapulteren. 
Soms zijn er helemaal geen kinderen, en dat brengt ons bij Edna St. Vincent Millay, je weet wel, die Amerikaanse dichteres die zo mooi over liefde schreef, en over geluk. 

Qua vertalingen is het karig gesteld in ons taalgebied: Wikipedia rept enkel van Warren, die dit ongetwijfeld fijnzinnig uitgevoerd heeft—gevonden heb ik het nog niet; Herman de Coninck, die erop stond haar werk te mangelen (delen van gedichten dooreen gegooid, onnauwkeurige of slordige vertalingen…het is alles werkelijk niet fraai en na te lezen op DBNL); en de bundel Dwars Vers van Ans Bouter (www.ansbouter.nl). De laatste heeft haar sporen wel verdiend met het vertalen van muzikale evergreens, maar soms blijven in haar Millay’s een soort rafelrandjes over, die mijns inziens de subtiliteit van de oorspronkelijke idee niet helemaal vatten, zo moeilijk als dat ook is…goede vertalingen zijn schaars en kom je soms nog als eenling tegen in een literair tijdschrift of zo, wat je doet brommen dat Wilmink echt veel te vroeg overleed en Kal niet genoeg respect heeft gekregen. 

Millay zelf zal het een worst wezen, die is al zo’n 75 jaar dood en schreef haar beste werk jong—zo rond haar dertigste werd haar poëzie al bekroond met een Pulitzer. Necrologie alvast schrijven, Wikipediapagina aanmaken, niets meer aan doen, zou je zeggen. En dan zijn daar die types die zeggen van ‘het moet over’. De paar sonnetten die ook de Pom sierden, zijn uit hun verband gehaald. De reeks ‘Sonnets From An Ungrafted Tree’ werd, al experimenterend, door Millay gemaakt, en, tja, grossiert in prachtig leedwezen, denk ik. Mijn flauwekul als reactie op flauwekul, daar had ik me niet toe moeten laten verlokken. Zwak vlees. Enfin.

Het heeft me vrij veel werk en tijd gekost om de ruwe omzettingen, die je website sierden, te schaven en politoeren naar contemporaine(r) werkjes, later dan 1975 wordt ’t niet denk ik—zelfs van een telefoon wordt in de reeks geen gewag gemaakt, wel van grutters die maar ‘bezorgers’ zijn geworden e.d.—maar ach, Millay stierf zelf al 25 jaar daarvoor, en deze reeks bleef onafgerond(?). Het líjkt echter grotendeels gaaf, en behelst het ziekbed-en-sterven van een man, bezien door de bril van zijn vervreemde wederhelft, die terugkeert naar hem als hij ziek is (ondanks het feit, dat zij niet van hem houdt, wat dat dan ook precies moge zijn—hier verwijs ik graag naar het andere werk van Millay) en hem verzorgt tot het eind. Ik stuur je de eerste negen, van de zeventien, oorspronkelijke sonnetten en hun schaduwrijke fluisterstem in het Nederlands toe. Geniet, of niet!
Veel geluk met Liva, en veel geluk voor haar.
Liefs!
D.




XVII.
Doodernstig nu—zij keek naar wie daar lag;
hoe vreemd: zij vleide zich vaak naast hem neer,
in ’t koude ledikant, vroeger, bij nacht,
en wat geweest was, vond geen wederkeer.
Zijn lijf had zo begeerd. Die vurigheid
leek eindelijk weg, zo ook de spanning die
hem kwelde; die was hij voor altijd kwijt.
Het laken gaf de bolling weg der knie;
vormen, haar zo bekend als het boudoir.
Met trotse gratie kwam zij op, die vrouw,
alsof haar gade daar dan speechen zou,
en trof een man, nog nooit gezien door haar—
de man, die maaltijden naast haar verteert,
klein, absurd, van haar: nu niet van haar, ongerubriceerd.



Gazing upon him now, severe and dead,
It seemed a curious thing that she had lain
Beside him many a night in that cold bed,
And that had been which would not be again.
From his desirous body the great heat
Was gone at last, it seemed, and the taut nerves
loosened forever. Formally the sheet
Set forth for her today those curves
And lengths familiar as the bedroom door.
She was as one who enters, sly and proud,
To where her husbands speaks before a crowd,
And sees a man she never saw before –
The man who eats his victuals at her side,
Small, and absurd, and hers: for once, not hers, unclassified.


© Ditmar Bakker – ditmar@ditmarbakt.nl

Share This:

VON SOLO leest ‘Vrouwen’ van Charles Bukowski


Afgelopen weken heb ik me met veel plezier weer eens door het boek ‘Vrouwen’ van Charles Bukowski heen gelezen. Het las weg als een koude literpul pils op een zonnige zomerdag. De inzichten die deze man ten toon spreidde waren op het nihilistische af, maar een stuk realistischer, dan de hele virtuele realiteit waar we tegenwoordig in terecht gekomen zijn. Naast alle vrouwen, die op zijn pad komen en waar hij met meer of minder succes seks mee heeft, blijft het fijne aan het boek toch vooral de rust die er van de hoofdpersoon uit gaat. Hij maakt zich nergens zorgen om. Doet niks, wil niks en hoeft schijnbaar ook gewoon niks. Fantastisch. Het enige dat hij wel doet is keihard zuipen. De hele tijd. Heerlijk.

Zelf denk ik ook, dat dat eigenlijk de oplossing is voor het grootste deel van de moderne problemen. Gewoon zodanig in het verleden blijven hangen, dat ze geen vat meer op je kunnen krijgen, omdat je te ver achtergebleven bent. De vaart der volkeren kan dan al niet meer keren. Alles moet namelijk in een rattenrace zo snel mogelijk verder richting de afgrond. Terwijl jij je de tering in zuipt, rennen zij zich rot als een bende lemmings op amfetamine. Toen de pandemie uitbrak, ben ik ook gewoon gaan zuipen. Pas toen de kroegen dicht gingen, kreeg ik voor het eerst een beetje last. Het sentiment van zuipen in de kroeg werd me ontnomen. Dat moet je niet doen met iemand die wel van een drankje houdt.

In mijn jongere jaren was ik psychisch gestoord. Dat merkte je niet, want van vrijdag tot zondag was ik aan de zuip, of had ik een kater. En ik was niet de enige. Ook mensen die een gezonde geest hadden, zopen net zo hard mee. Dat schiep een soort verbroedering. Niet de verdeling zoals men tegenwoordig aantreft. Mensen die zuipen nemen geen aanstoot aan het drinkgedrag van anderen. Ze raken er eerder door geïnspireerd. Ik ken meerdere collega- dichters, die therapeutisch altijd flink aan de drank zaten. Het schijnt het beste medicijn te zijn voor concentratiestoornissen en autistisch spectrum afwijkingen. Als je zuipt, liggen je rare gedragingen namelijk daaraan, en vallen ze dus minder op. Ook valt het jezelf minder op. 
Uiteraard kun je je ook laten helpen door de geestelijke gezondheidszorg, maar dan zit je je leven lang verder aan de pillen, die uiteindelijk verder ook weinig lol opleveren. Keihard zuipen is een oplossing voor de gewone man, die geen zin in heeft in medicalisering.

Het is jammer, dat er een tijdperk voorbijgaat. Zuipen wordt steeds verder gemarginaliseerd. Zogenaamd onder de vlag van gezondheid en fatsoen. Maar de echte vlag is gehoorzaamheid. Een nuchter iemand luistert beter. En dat is precies de reden dat ik zuip. Het is een daad van verzet. Het is een uiting van ongehoorzaamheid. Het is de kuur die ik mezelf geef, als alles in mijn kop me te veel wordt. Het is wat ik doe, als ik me wil gedragen als een idioot, maar net niet over die drempel durf. Ik wil godverdomme niet fatsoenlijk zijn. Het is het enige, dat altijd bewezen heeft te leveren is alcohol. Altijd weer die uitdaging aan te gaan. Ben ik sterker, of de drank? Dat is vechten voor je leven. Maar geeft zo veel voldoening. Zelfs als je verliest.


 VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl

Share This:

pom wolff – je hand door je haar – 2

je hand door je haar 2
 
nog nooit zong iemand mooier
‘je nam mijn dromen af’
zo komt het en zo gaat het
het misschien-was-dat-het-dan
moment
 
het onmogelijke weten
het onontkoombare
dat smeult
om in je te vergaan
om in je te sterven

pom wolff

Share This: