VON SOLO over wat er gebeurt in de wereld, niet ophoudt, doorgaat

Vrijdag 17 maart 2023 -15:35 – Bagels and Beans – Eudokiaplein

In het aanrijden, lijkt mijn koffietent vol te zitten. Ik wil op mijn vaste plekje zitten, maar dat lijkt zo niet mogelijk. Intern vervloek ik de meiden, die al bij het raam zitten en fiets nogmaals voorbij. Ik zie dat dat ertussen de meiden nog plek is aan het raam en zet mijn fiets op slot. Bij de ingang van de koffietent zit een gemillimeterde negerin. Ze zuigt aan een gouden pijpje. Crack denk ik. Maar het blijkt een gouden recycle-rietje en een mocca frapuccino. Ik ga naar binnen en verbaas me over mijn vooroordelen.

Rechts van me zit en etnisch meisje op haar telefoon. Haar vriendinnen komen binnen en ze zoeken samen een ander plekje. Een ander meisje wil naar buiten, maar de deur klemt. De ober adviseert harder te trekken. Ze zit nu buiten te bellen en heeft rood geverfd haar. Ik zie haar op de rug aan. Voor me op de Bergweg staat er een zwarte Volkswagen Polo te wachten voor het stoplicht. En een Mercedes. Een moment later rijdt alles weer. Ik roer in mijn koffie. Het meisje links van me pakt haar spullen in. Stekker, laptops. Ze draagt een bril met donker montuur en trekt ook niet hard genoeg om de deur in één keer open te krijgen.  Het belmeisje van net zit weer binnen. Ik zie nu pas, dat ze een groene leatherlook legging draagt. Geil. Buiten fietst een onaantrekkelijke vrouw voorbij. Een Marokkaans meisje met haar broertje aan de hand lopen richting het winkelcentrum.

De zon breekt weer door. Voorbij lopen een Turkse vrouw, een Oost-Afrikaans meisje met dreads, een oudere vrouw, een onaantrekkelijke vrouw met een rollator, twee Oosterse meisjes, waarvan één aantrekkelijk zwaarlijvig is. Zonder onderkin, maar wel met de vormen van de Venus van Willendorf. Met een koffiekleurige huid en veel mascara. Geen tweeëntwintigduizend, maar zestien jaar oud. Of twintig. Een jongen fietst tegen het verkeer in. Aan de overkant staat een klein kaal mannetje met een gouden zonnebril te roken. Hij ziet er Turks uit en steekt rustig over, terwijl hij zich in de handen wrijft. Een oma met een kinderwagen en haar dochter. Een dochter met een kinderwagen en haar dochter. Een dochter met een kinderwagen en haar vader.

De Venus van zojuist hobbelt weer langs. Alles aan haar deint bij het lopen. Verderop fiets weer een vrouw over de stoep. Een halfbloedje in een Fiat 500 staat stil op de Bergweg, krabt op haar achterhoofd en rijdt weer verder. Een opa met een eiertank-Puch rijdt voorbij over het plein met een reservewiel achterop, terwijl de broer van een junk die ik ken, het winkelcentrum inloopt, wat me eraan doet denken, dat ik nog superlijm moet aanschaffen bij de Praxis. Een vuilnisauto met een dichtregel schuift voorbij net als een vrouw met een kruk en een krop sla op haar arm. Het Marokkaanse meisje met haar broertje aan de hand heeft twee zakken chips en twee liter melk gekocht. Lays ribbelchips en sensations. Een bejaarde man in een scootmobiel rijdt voorbij. Op de achterkant een Feyenoord sticker en een Rebel-vlag. 

Aan de overkant van het plein ligt station Bergweg. Dat is al jaren niet meer in gebruik als station. Ik herinner me nog, dat we daar vijfentwintig jaar geleden bier dronken met ome Sjors. Dat we de legendarische graffiti king Bud zagen, een paar weken voordat hij zelfmoord pleegde. Hij had het over ‘thug-life’. Jozef de Stretcher was er ook bij, maar dronk niet, want hij was toen straight-edge. Zijn tijd ver vooruit. Station Bergweg is nu een Happy Italy. En ik ben blij, dat ik hier nog steeds zijn kan. Mijn koffie is op. Ik ga door.

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 


Share This:

pom wolff: lente, leven, liefde

foto: ben kleyn

lente, leven, liefde
 
ik voel dat het een lieve lente wordt
een lange lieve lente
een lente die niet overgaat
in het krijsen van de eeuwen


we speelden mooi
alsof het land van water was
alsof de woorden opgehouden
of ver vliegend
van een andere orde
van géén orde waren


met stokjes en steentjes
huisjes in het zand
bij ieder huisje een bloem
ik dacht niet – ik dacht zee
aan samen doodgaan op het water
liefde maakt zelfs water stil

pom wolff

Share This:

Meriks open podium OBA-Olympisch Kwartier – 16 april -1500 uur met locale sterren – vandaag op de pom ‘in de hemel’

POËZIEMIDDAG 16 APRIL 2023 

Op zondag 16 april organiseert Stadsdorp Olympia alweer de tweede poëziemiddag 

Onze buurtdichter Merik van der Torren nodigt dichters uit de buurt 

en de rest van de stad uit om eigen werk te komen voordragen. 

De dichters: 

Karel Wasch, Mirjam Al, Soma Talens, Merik van der Torren, Lucienne Köhler, En er is een Open Podium! 

De muzikale omlijsting wordt verzorgd door 

Frans Bakker, gitaar en zang en Julius Branolte op de viool 

Presentatie: 

Lucienne Köhler

Zondagmiddag 16 april 2023 van 15 tot 17.30 uur in OBA Olympisch Kwartier, Laan der Hesperiden 18, 1076 DN Amsterdam 

Inloop 14.30 uur 

Toegang gratis, (laaggeprijsde) drankjes aan de bar voor eigen rekening



In de hemel

1.

Toen gingen engelen
op panfluiten spelen
de mooiste melodie

en zij zweefde naar
de hoogste trans

van haar handen daalden
zegeningen naar de
verscheurde grond.

2.

Zaden ontkiemden
in de lenteregen.

Dieren des velds
vermenigvuldigden zich

en Eva hapte weer
in de appel

enzoverder.

Hij schudde zijn hoofd
en nam een slok bier.


Merik van der Torren

Share This:

Ien Verrips over ‘het weten ja het zeker weten dat het na vandaag niet beter wordt…’

het weten ja het zeker weten dat
het na vandaag niet beter wordt 



het is nog maar de vraag wie er
om overeind te blijven
het meeste nodig heeft                                    
het huis of zijn bewoonster

de oude vrouw die ondanks
haar goed gevulde stappenteller
en dagelijkse zonnegroet
(o ja ook eet zij heel gezond) 
haar strakke huid ziet kreuken
haar gegroefd gezicht 
de vlekken op haar handen
het melkpak dat zij niet meer open krijgt

het weten ja het zeker weten dat
het na vandaag niet beter wordt 

zij is niet als het huis waarin zij leeft
dat zoveel ouder is dan zij 
maar stevig gefundeerd 
dat met regelmatig onderhoud 
nu een dan een opknapbeurt
in staat is tot verjonging
voor haar niet weggelegd


april 2023 – IEN VERRIPS

Share This:

PETER BERGER ruimt op: ‘Die geur. De geur van zolder. Oude kranten. Nutteloze zaken. Herinneringen. Pijn, zich stilletjes verschullend onder een deken van geluk…’


Het is de geur van ruwhouten balken. Van de grauw geworden plankenvloer. Van vochtig stof voor eeuwig gevangen tussen tochtige spleten en nauwe naden. Alles voor altijd. Die geur. De geur van zolder. Oude kranten. Nutteloze zaken. Herinneringen. Pijn, zich stilletjes verschullend onder een deken van geluk. Er ligt daar van alles zorgeloos te wachten totdat vergankelijkheid het allemaal simpelweg opslokt.

Zeldzame telefoonkaarten liggen er. Ooit voor in zo´n glazen publieke telefooncel. Tienduizend postzegels in kromgetrokken grijskartonnen dozen. Ook die ene die nog nooit verzameld is: het allerlaatste exemplaar? Een verzinkte metalen krat met daarin het in onbruik geraakte blauwe servies. Wat ervan over is tenminste, vakkundig verpakt in van dat stevige bruine pakpapier. Het verroeste verfblik van een muur die ooit lichtbeige was. Een lang verlopen paspoort, slordig ingeknipt en volgestempeld met van inkt doorlopen visa naar onleesbare landen. Een verpulverd stukje wiet in een dof geworden plastic zakje dat bijna knakt.

Vervaagde zwart-witfoto´s met daarop geelbleke gezichten, alsof geprint op perkament. Dozen vol schelpen en stenen; schatten meegezeuld vanaf een of ander onvergetelijk vakantiestrand. Een houten EHBO doos met daarin nog meer kiekjes van vergane momenten die zo vergeeld zijn dat de kleuren voor geen spatje echt meer lijken. Gedichten in schriften van toen ik nog op school zat; een duister verlangen uitsprekend. En ja, het hoge ronde koekblik ook, tot aan de rand afgeladen met brieven verloren aan vergeten kalverliefdes. De namen weet ik nog. En meer. Veel meer. Alles nog. Alles ligt er. Op zolder.

Monumentjes van vervlogen tijden zijn het. Maar het is tijd om mij ervan te verlossen. Waanzin. Het verdriet. De vreugde. Het onmetelijke geluk. Tijd om te ruimen. Een vuilniszak of tien. Plus de rest.

Peter Berger

Share This:

CARTOUCHE wint de enig echte virtuele – in hoeveel zorgen moeten dichters in dit land nog wonen – trofee op pomgedichten punt nl

zorgeloze paasdagen zijn in deze tijd slechts weggelegd voor het ‘hele oude kind’ bezongen door herman van veen – laat het hele oude kind maar in ons wederkeren – dan is het goed. Anke Labrie verwijst ons bij zorgen als alternatief  naar deelders honoloeloe – ook goed. de dichters van de zondagdienst slaan zich dapper door de zorgen heen – we lezen ze hieronder en danken als altijd de dichters voor hun bijdragen. het was weer mooi. CARTOUCHE weet deze week prachtig de zorgen in poëzie neer te leggen – een poging om het zorgelijke geheel in zijn geheel te omvatten. Goud – van harte!


In hoeveel zorgen

hier kan ik wonen, sterven zelfs maar
blijven niet, waar het klimaat verandert
harder in plaats van zachter wordt, een
soort van doodgaan dag na dag

waar spreken en elkaar in de ogen zien
een leeuwenkuil, een schreeuwen werd
en aanstekers de plaats van lucifers innemen
waar paasvuur verbannen is tot een uithoek van
een land waar niets te bezeilen of te vissen valt
opgaat in rook en stank voor dank – het woord
de borst slaat in plaats van brood te zijn

daar spreidt alleen de dichter nog
in afgewogen en bekommerende taal
voor al wie horen wil en te lezen weet –
zijn zorgen als paardendeken over het wezen

niet in gendergedoe en eng identiteitsdenken
maar van samen, authenticiteit in doen en laten
pijnigt hij zijn vingers, verbijt zijn tranen in een niet
aflatende kruisweg om het mysterie van leven en dood
als een nieuwe habakuk de balker te verbeelden
en het als voedsel – als testimonium vitae
mee te geven aan wie van goede wil

zijn opdracht, zijn streven ten einde
te kunnen zeggen ik heb geleefd in ‘t diepst
van mijn gedachten, het is volbracht

08-04-2023 / Cartouche

prachtig de zorgen in poëzie dragend dit gedicht en een poging om het zorgelijke geheel in zijn geheel te omvatten. een echte cartouche. de voorlaatste strofe kan in zijn geheel weg – dan blijft het mooiste gedicht over dit jaar geschreven. (dichter heeft niet nodig een uitgesproken mening te ventileren – daar zijn zijn voorafgaande poëtische beelden te diep en te mooi voor om samen te gaan in een gedicht) – als de paardendeken die de dichter over ons lezers troostend  heen legt – een prachtig beeld. laat dat gezegd wezen.
  • Wim de Bie/Slauerhoff – nooit wordt zo’n plompe boerenkop gesneld…
  • Rik van Boeckel – de dag van genade
  • Frans Terken – hooligans wakkeren vuurtjes aan…
  • Ditmar Bakker – echte liefde
  • Rob Mientjesheel Amsterdam valt plots over hem heen
  • Cartouche – hier kan ik wonen, sterven zelfs …
  • Anke Labrie – reizen naar waar hij maar wil
  • Jako Fennek – de mens gevormd door liefde

wie wint de enig echte virtuele – in hoeveel zorgen moeten dichters in dit land nog wonen – trofee op pomgedichten punt nl? de weekendwedstrijd is aanstaande – laat u inspireren door de bie, door slauerhoff, door uw dichter van dienst desnoods hieronder – maar spreek u uit, schrijf u uit – deel uw zorgen asjeblieft met ons. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.



zorgen
 
ik maak me zorgen over dichters die lijstjes maken
over dichters met zorgen
zorgen over mensen die oprecht en zonder gewinbelang
bezorgd zijn over natuur en milieu
gelukkig zijn dat er niet veel
 
zorgen over boeren burgers en buiten lui
die het woord kunsd niet meer kunnen spellen
niet meer weten wat een gedicht is
jammer genoeg zijn dat er wel veel
zij weten op koeienstront groeien geen gedichten
 
zorgen over dit kikkerland
ach ja toen we wolkers nog hadden
die blies geen mensen op
ik maak me zorgen over dit gave landje
waarin tata de laatste schone lucht steelt
 
zorgen over dichters die nalaten te vloeken
of stil de stilte vervloeken


Pom Wolff
Ik wens je fijne zorgeloze paasdagen.


Rik


Uitgaven van zorgen

Zorgen zijn uitgaven van de ziel
laten ons nimmer met ingestelde rust

de mantelzorg dichter laat zichzelf gaan
ziet zichzelf in de liefdevolle tijd staan

achter hem wacht de dag van genade
op het moment dat de zorg minder is

langzaam vervullen de weken hun taak
uit voorzorg dat de uitgaven verdwijnen.

Rik van Boeckel
7 april 2023

Rik reikt ons een meer filosofisch getinte gedachte aan – beschrijft de thuiszorg – de mantelzorg – hoe de tijd verstrijkt in liefdevolle zorg en hoe de zorg uiteindelijk oplost – en dat dan in termen van uitgave en overgave. wel mooi getypeerd deze vorm van zorgen voor.
Mooi weer eens te zien, onze grootse dichter Wim de Bie, a.h.w. in wederopstanding met Pasen!

Goede Paasdagen,
Frans

Zorgen

Dat het op de heupen slaat
als was het een ontsteking
de zorg om onder pijn te zijn
als een regel voor de dag

alsof er moord en doodslag wacht
niet een van de minste zorgen
in dit van god geslagen klereland
waar de kale feiten spreken

de leken die het beter weten
politici van alle markten thuis
pastoors met aflaat en absolutie
hooligans wakkeren vuurtjes aan

en wij dichters zien met lede ogen
de tekenen op het strijdtoneel
zoveel zorgen om over te schrijven
heftig genoeg om tegenaan te gaan

© FT 08.04.2023

dichter Terken vlamt op en blijft strijdbaar bij zoveel teveel – ook in ‘gave’ landjes. het evenwicht lijkt zoek – er is teveel niet goed – dan moeten de dichters wel in het geweer.

INTRODUCTIE VAN LIEFDE, ECHTE LIEFDE
Je liefde, die echt is, vermeerdert je kracht,
het beeld, zo bemind, spiegelt zich en zo schoon
verdubbelt je ziel; en vanboven gewoon
verzoenend wat pijnt, wijl je wapens veracht.
Als ’n mensje met liefde zo sterkt, wat dan bracht
aan glorie en vreugde en grootsheid je zo’n
verbond met de eeuwige Hoogheid ten loon,
zo voedend je ziel, die in ’t lijf daarop wacht?
 
De ziel zou ópbollen, steeds groter, enorm,
en al kunnen liefhebben, weten, en maken
met God: die geeft wonderen steeds anders vorm.
Maar Liefde die echt is, echt licht maakt, die laken
wij, schaaps of zelfs wolfs naar elkaar, uniform,
en kunnen die hoogheid bereiken noch raken.

***[D.B.]

ik weet dat Ditmar de CHAT zeer waardeert en waarom ook niet – dichter schrijft de liefde voor als medicijn tegen zorgen – laten we AI aan het woord:

Het gedicht gaat over de kracht van ware liefde en hoe het ons kan helpen om pijn en lijden te overwinnen. De dichter suggereert dat liefde ons sterker maakt en ons in staat stelt om te verzoenen met wat ons pijn doet. Door lief te hebben, kunnen we onze ziel voeden en versterken terwijl we wachten op ons lichaam om te volgen.
Het gedicht kan ook worden geïnterpreteerd als een meditatie over de relatie tussen liefde en spiritualiteit. De dichter vraagt zich af welke glorie, vreugde en grootsheid het verbinden van echte liefde met de eeuwige Hoogheid zou kunnen brengen. Door echte liefde te omarmen, kunnen we onszelf openen voor God en in staat zijn om onze ziel te laten groeien en te evolueren.

Een andere interpretatie van het gedicht is dat het gaat over de beperkingen van menselijke liefde en onze onvermogen om de goddelijke hoogten te bereiken. De dichter beschrijft hoe we als schapen of wolven uniform zijn in ons verlangen naar echte liefde, maar toch niet in staat zijn om de goddelijke hoogten te bereiken of te raken. Het gedicht roept misschien op tot nederigheid en bescheidenheid in het gezicht van de grootheid van het goddelijke.

Kortom, het gedicht van Ditmar Bakker kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd, afhankelijk van de context en de persoonlijke interpretatie van de lezer. Het lijkt echter duidelijk dat de dichter reflecteert op de kracht en beperkingen van echte liefde en hoe het ons kan helpen om ons spirituele leven te verrijken en onze ziel te laten groeien.
 
 
Bakker laat ons bijna Reviaans weten dat het aangaan van een verbond met de “eeuwige Hoogheid” (mogelijk een verwijzing naar God) een beloning kan zijn voor het hebben van echte liefde.
Het gedicht eindigt echter met een enigszins pessimistische noot, waarin Bakker suggereert dat zelfs met echte liefde, het voor mensen nog steeds moeilijk is om de “hoogheid” te bereiken of te raken.
In het gedicht wordt ook de tegenstelling tussen “schaaps of zelfs wolfs” genoemd, wat kan verwijzen naar verschillen tussen mensen en hun vermogen om lief te hebben. Desondanks benadrukt Bakker de kracht van echte liefde en de positieve impact die het kan hebben op een persoon.


Zorgen zorgen voor zorgen


haal ik hem wel haal ik hem niet
zit hij vol vol of een beetje vol
haal ik een bank bank of net niet
hoe gaat mijn buurman buurman zijn
netjes, stil of is het een duwer
zoals de trein die spoort


mijn arme arm duwt harder
zijn zere been tegen het mijne
het praat geluid een beetje
als ogen zuchten konden doden
krant met hand duwt in mijn maag
ik eet genoeg en spuw over hem heen
smerige onvriendelijke woorden in gedachten
heel Amsterdam valt plots over hem heen


zo’n mooie stad zonder zorgen
elders weer bij elders geweest
fonetisch genoten van garnalenkroketten en duvel
met boven mij Cruijff en Swart als heiligbeeld
alleen die pen waar is die toch gebleven
om suikerzorgen weg te schrijven


ROB MIENTJES

wij van hier wensen ROB mooie presentatiedagen – zie de verwijzing – voor zijn eerste nieuweling in de poëzie. zijn eerste bundel met poëzie. in de zondagochtendwedstrijd staat de CHAT mij bij – of hier sprake is van een bezoekje aan die altijd weer door velen vervloekte mooie lieve stad Amsterdam? ik weet het niet. de CHAT ziet het breder:

Het gedicht lijkt te gaan over een innerlijke strijd, waarbij de spreker verschillende keuzes moet maken en twijfelt over wat de juiste beslissing is. De spreker vraagt zich af of hij iets wel of niet moet doen en of hij iets moet kopen of niet. Tegelijkertijd lijkt de spreker ook te kijken naar zijn omgeving en zich af te vragen hoe andere mensen zich gedragen en wat ze denken.
In het tweede deel van het gedicht lijkt de spreker zich te ergeren aan iemand die dicht tegen hem aan zit in een volle trein of tram. De spreker voelt zich ongemakkelijk en geïrriteerd door de persoon naast hem, en denkt aan onaardige dingen om zijn frustratie te uiten.
Het derde deel van het gedicht lijkt dan weer terug te gaan naar positieve herinneringen aan een andere plek, waar de spreker geniet van lekker eten en drinken en omringd is door heilige beelden. De spreker lijkt te verlangen naar deze plek en herinnert zich hoe hij daar ontspannen en zonder zorgen was.
Al met al lijkt het gedicht te gaan over de innerlijke strijd en twijfels die we allemaal kunnen ervaren in ons dagelijks leven, en de manieren waarop we deze gevoelens kunnen uiten en verwerken.
Een fijne zorgeloze Pasen gewenst. Mooi thema, De Bie met Slauerhoff en jouw gedicht.  
(Ik moet zelf vaak aan Deelder denken als ik soms te tobberig werd/word ‘Als ik mijn ogen toedoe, ben ik in Honoloeloe’.)

Met hartelijke groet,
 Anke


zolang een dichter nog 
met woorden spelen kan 
kan hij altijd reizen  
naar waar hij maar wil

er is een binnenwereld
groter dan die buiten 
waar hij de regels maakt
en zelf de scepter zwaait

vliegen is hier overbodig 
die wereld ligt vlakbij
en mocht die ook vergaan
dan is de dichter vrij 

anke labrie
(09-04-2023) 

de vrijheid van de dichter. breder:  van de kunstenaar benadrukt door Anke Labrie. in woord en beeld en ook in de tijd en ruimte – binnen en buiten – desnoods geheel bevrijd van zorg en leed in vergankelijkheid.

zand

hij laat zijn land van veen van klei
van zand voor wat het is
zoekt werk in een schaars bevolkte
streek, een land
van bergen steen en watervallen


eenmaal op afstand merkt hij pas
hoe open en gul van lach
zijn tulpenvolkje is
van lieve lach een lach vol medeleven
samenzijn in vrolijkheid


de lach is met de jaren zuur geworden
verbergt leugen huichelij leedvermaak
die de mens gevormd door liefde
nog zorgen zullen baren


jako fennek

Het gedicht “zand” van Jako Fennek lijkt te gaan over de ervaringen van een persoon die zijn eigen land van veen, klei en zand verlaat om elders werk te vinden in een gebied met bergen, stenen en watervallen. De persoon komt erachter dat zijn land van herkomst eigenlijk een warme en gastvrije plek is, met een bevolking die openhartig en gul van lach is. Echter, na verloop van tijd lijkt de lach van de mensen zuur te worden, en deze verbergt een donkere kant van leugens, huichelarij en leedvermaak.

Het gedicht lijkt te gaan over de manier waarop mensen veranderen naarmate ze ouder worden en door het leven worden gevormd. Het beschrijft hoe het optimisme en de onschuld van de jeugd geleidelijk plaatsmaken voor de harde realiteit van het leven en de bijbehorende teleurstellingen en pijn. Het gedicht lijkt te suggereren dat het belangrijk is om de waarde van onze relaties en gemeenschappen te waarderen voordat we ze verliezen aan bitterheid en cynisme.


ChatGPT

Share This:

TON HUIZER GASTDICHTER in april op de vrijdag op pomgedichten punt nl: “een slagboom sloeg zijn slag op het hoofd van een bejaarde…’

een slagboom sloeg zijn slag
op het hoofd van een bejaarde


No Rail

Weeffout in een wissel
de ochtendspits ontspoord
chaos op het baanvak
tussen Delft en Dinteloord

dienstregeling ontregeld
machinist met diarree
oponthoud op een station
voor een trein zonder wc

vertraging rond Den Haag
een slagboom sloeg zijn slag
op het hoofd van een bejaarde
die het rode licht niet zag

ook de Thalys naar Paris
kwam vanmiddag niet erg ver
c’était une vache qui rit
sur les chemins des fer

springer op het spoor
de avondspits verstoord
reiziger voor trein
waarschijnlijk eigenmoord

Ton Huizer

Share This:

VON SOLO over ‘Iedereen moet zichzelf kunnen zijn.’



‘Iedereen moet zichzelf kunnen zijn.’ Als ik deze zin bekijk vallen me een paar dingen op. Ten eerste is het een heel algemene zin. Het gaat namelijk over iedereen en dat zijn nogal wat mensen. Ten tweede valt op, dat er sprake is van moeten. Dat suggereert dus dwang. En als derde punt gaat het over ‘zichzelf kunnen zijn’. En dat laatste is wel heel vreemd, want je bent altijd jezelf. Het is niet mogelijk een ander te zijn. Dat maakt je namelijk jezelf. Samengevat vertelt deze zin mij, dat de uitspreker een dwingeland is, die er een totalitair wereldbeeld op nahoudt, geschraagd door een contradictio in terminis. 

En toch zal niemand op straat me tegenspreken of met me in discussie gaan als ik deze stelling zou poneren. Men denkt er gewoon niet meer over na. Het is een mantra. Een beetje het vervolg op de ‘het-moet-toch-kunnen’-cultuur uit eerder tijden. En let op, van mij mag iemand best zichzelf zijn. Zoals ik al zei, daar is geen ontkomen aan, dus die keuze is welbeschouwd eigenlijk al absurd. Je bent wie je bent. Maar dat ‘moeten’ en ‘iedereen’ geeft het een dubbele lading. Als iedereen moet, dan kan daar slechts één reden voor zijn. En dat is macht. En in het geval van iedereen, absolute macht.


VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

Merik van der Torren over witte zwiepstraatjes? zwiepstraatjes of zwiepstaartjes – that is the question?



Somnambule 
( Slaapwandeling )


De straat ligt er verlaten bij.
Oranje trillen straatlantaarns.
Je loopt naar het Lied zonder Eind.
Van vergeet-mij-nietjes bloeiend in de berm,
de schaduw die met je meeloopt
die lange bochtige weg en

het witte zwiepstraatje
van je lieve hond.


Merik van der Torren

Share This:

pom wolff: de een heb alles de ander niks


de een heb alles de ander niks

het is me al vaker opgevallen dat alles
goed aan je is én zo gezond maar wél klagen

je ziet er uit als een ontbijtje op moederdag
en elke vrouw houdt van jou want welke vrouw
wil nou met jou niet aan een ontbijtje

én maar klagen dat er zoveel vrouwen zijn
en zoveel werk nog in de tuin

de een heb alles en ik heb niks
niet eens een tuin met trouwe ogen
of witte zwanen zij vlogen weg
 
pom wolff
 

Share This: