merik van der torren pissed off

Voor Betty nr. 17

Wat is dat eigenlijk raar, Betty,

dat jij buiten mag pissen en
zeker niet in huis en

baasje in huis pist en als
hij dat buiten doet,
mannen naar hem toe komen
om te zeggen dat het niet mag.

Betty, het is een vreemde wereld,
die mensenwereld.


Merik van der Torren

Share This:

pareltje van JAKO FENNEK – een gedicht – een weerzien en vier wereldregels – dikke poëzie!

toch nog even in de nieuwe week aandacht voor het zondag ingestuurde gedicht van jako uit het verre zwitserland waar hij al jaren vertoeft. een gedicht met de titel ‘weerzien’. soms is het er zo maar – dan proef je – ik zou bijna zeggen in een gedicht dikke poëzie – maar dat mag je niet meer zeggen in dit nederlandje – proef je de enorme poëzie – die vier prachtregels aan het einde van dit gedicht:


weerzien

hij durft haar nauwelijks te omhelzen
na al die jaren
broos is ze haast schriel
haar eens zo dichte haar doorzichtig nu

zij had hem anders verwacht
zijn gezicht gegroefd vermoeid
verschroeid door tropenzon
heeft al lang niet meer de glans van toen
zijn ogen zoeken naar licht

ontgoocheld staan ze daar
verward verloren in hun woorden
op hun gezichten valt schaduw
het park de vijver
de twijgen van de wilgen zwijgen
bijna weemoedig


jako fennek

Share This:

PETER POSTHUMUS: ‘maar dan plotseling en onverwachts slaat de verbeelding toe…’

maar dan plotseling en onverwachts
slaat de verbeelding toe


Dat vastgeroest houvast
die dagelijkse routines
dat comfort van de gewoonte
is het voorportaal 
van de vergetelheid
waarin dat beetje leven
waar je greep op hebt
oplost in de tijd
wegglipt uit de herinnering


maar dan plotseling en onverwachts
slaat de verbeelding toe
hoor je, zie je iets
dat alles overstijgt
de glorie van het ogenblik
het moment dat bij blijft.


Peter Posthumus

Share This:

PETER BERGER: flitsen in het Marnedal


Wanneer hier in Nederland een envelop van de republiek door de bus glijdt weet ik het gelijk: betalen geblazen. Monsterlijk zijn ze. Die palen. Het Marnedal is ermee bezaaid. Robots. Spierwitte cyclopen die torenhoog op één been langs de weg op wacht staan. Of van die doffe metalen grijze dozen met schuine gele en zwarte strepen. Intimiderend als containers voor radioactief afval. Soms een veelhoekig mini ruimteschip. Of iets dat sprekend op een keurig afgeronde kabouter caravan lijkt. Een soort eitje. Flitsen doen ze allemaal. Die monsters.

Gelukkig worden in Frankrijk alle monsters altijd vooraf keurig aangekondigd. Met een verkeersbord waarop in signaaltaal staat dat er geflitst gaat worden. Dat is nog eens andere koek dan in Nederland waar alle flitspalen eender zijn en meer dan eens verdekt staan opgesteld. In Frankrijk denken ze er anders over: het doel is veiligheid. Snelheid minderen dus. En snelheid daar houdt de fransoos wel van. Boetes niet. Tijdig afremmen dus. Blijkbaar heb ik er ergens eentje gemist. Zo´n bord inclusief bijbehorende flitspaal. Tja. Dat krijg je. Eventjes afgeleid. Het is de combinatie van cruise control en alsmaar herrie in m´n hoofd. Zeker en vast. De schade? Vijfenveertig euro. Valt mee. Mais quand même dommage. Mooi was het wel in het Marnedal. Dat dan weer wel. Robot dreams.

Peter Berger

Share This:

Erika de Stercke & Luk Paard winnen de enige echte virtuele ‘het sprak vanzelf’ – trofee – naar een dichtregel van Anneke Wasscher – op pomgedichten punt nl

‘vanzelfsprekend’ dank aan alle dichters die instuurden – we lazen prachtige gedichten oa van Frans Terken en Jako Fennek – lees de commentaren onder de gedichten  – deze week kies ik toch voor een gouden belgisch eerbetoon aan dé dichter van de noordelijke nederlanden ANNEKE WASSCHER – 2x goud – een keer voor Erika de Stercke die met een bijna mystiek gedicht het door Anneke ‘aangereikte thema’ omarmt, verlicht en in een grillige berusting neerlegt én een keer goud voor de sprankelend oplichtend en alle hoeken uitspattend gouden woordenschat van Luk Paard die in een bruisende taal der liefde – het leven aangaat en oma’s tegeltjes wijsheid – liefde overwint alles –  in poëzie drenkt en waarmaakt. overwint uiteindelijk alles – hoe dicht de dood ook is of hoe dicht de dood ook kwam. van harte Erika en Luk!

muziek 

een huid van hout
met vragen doordrenkt  
grillige vormen 

hoe de natuur boetseert
een laag van rust legt
in de wijsheid 

er groeien krachten 
bij de schoonheid 
van het denken 

wat dor is, flakkert op
een doolhof geeft licht  
cirkels met gezangen


Erika De Stercke 

een gedicht waar ik niet echt een vinger achter kan krijgen. qua betekenis – de woorden vloeien op poëtische wijze over het door de dichter aangereikte vloeiblad. er zijn vormen er groeien krachten en we eindigen in cirkels met gezangen. nou – ik vind dit wel wat zo op een regenachtige dag. je moet je ook niet afvragen wat dichters bedoeling is – je moet je laten meeslepen met dichters woorden in de aangeboden en hier voorliggende  ‘lagen van rust’.

de ochtend voorbij

ik wil je omarme zeg je
en kusse
liefdevol

en me antwoord is
oh ja omarm me
kus me en meer
neem me tot leve
ik kom

hang me om je heen
en fluister ja vlindermeisje
draag me verder
altijd verder

we moete de wereld rond
lang voorbij de ochtend
asof’r niks anders is


© luk paard

we vroegen hier de dichters te schrijven ‘over leven of over de dood…’ dan krijgen we van Luk natuurlijk het leven – bruisend leven dat in zijn kenmerkende taal van de liefde niet nee nooit stoppen zal – stuiteren zal voorbij de ochtend, voorbij de tijd, voorbij de plaatsen, voorbij de pleinen en de straten alsof het leven moet worden ingehaald, moet worden geleefd – moet worden gefladderd – tot in alle uithoeken van de wereld, tot in elke seconde van de tijd.
of in de woorden van LUK: pom…ik weet nie of dit in’et thema past…maar ik vind’et zo lief ja dat’k van de liefde kan…asof’et niks is…1 koud kunstje…zo gewoontjes en toch zoveel…as’n vanzelfsprekendheid…en toch zoveel meer zoveel altijd’et verlange naar wat’r is en altijd meer moet zijn …de droom…liefde oh liefde…zoveel asof’r niks anders is…zo vanzelfsprekend…ja dat’k zo lief deze…zo me lief…:
  • FRANS TERKEN – hoe zij nu nog naast je loopt
  • RIK VAN BOECKEL – niet zeggen dat je hier bent
  • ERIKA DE STERCKE – hoe de natuur boetseert
  • ANKE LABRIE – op de tast vergeefs
  • LUK PAARD – fluister ja vlindermeisje
  • JAKO FENNEK – op hun gezichten valt schaduw
  • VERA VAN DER HORST – toen ik je tegenkwam

wie wint de enige echte virtuele ‘het sprak vanzelf’ – trofee – naar een dichtregel van Anneke Wasscher – op pomgedichten punt nl?

deze week maar eens een groot dichteres uit het noorden in het regenachtige zonnetje – op de site – de verfijnde poëzie van Anneke Wasscher is aan de orde – thema maakt niet uit maar we lezen zo graag iets van dezelfde –  van een soortgelijke verfijndheid van uw hand – over leven of over de dood – over er zijn of over een geweest zijn. over achterblijven ook. als inspiratie Annekes imponerende dichtregels – hier ook besproken

 soms zet ze toch twee borden neer

of legt zijn leesbril naast een boek

het sprak vanzelf dat hij er was

u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

trots
 
hoe het soms niet te begrijpen is
dat je gaat naar wie je lief hebt
om alleen nog dat te zeggen
 
niet meer
om iets te bewerkstelligen
maar om iets te laten
 
zoals we in een stroom
de gelijke stemmen van elkaar kunnen horen
door alles heen
 
het nemen zoals het is
en het verlaten
maar nooit verlaten van wat was

pom wolff
Mooi, de aandacht voor de poëzie van Anneke!
Als altijd inspirerend, hierbij wat het vandaag brengt.
Mooi weekend, groet ook!
Frans



Echo

Dat je hier alleen gaat
het schrijft herinnering op de huid
houdt het daaronder in beweging

de weg naar waar je samen was
kruispunten die je onverschrokken
overstak omdat zij naast je ging

hoe zij nu nog naast je loopt
op die hand vertrouwen is genoeg
dit weten zo vanzelfsprekend

als samen zijn in leven gehouden
in elke stap weerkaatst een echo
ijkt op alle klinkers een gelijke gang

© FT 18.02.2023


we vroegen van U: ‘…verfijndheid van uw hand – over leven of over de dood – over er zijn of over een geweest zijn….’ – frans weet precies het verloren gegane te beschrijven – zoals het in ware liefde geleefd gevoeld wordt door degene die het verlies moet dragen – zo vanzelfsprekend – in wezen zijn hier strofe 2 en 3 de kern – in alle eenvoud weergegeven – de strofen 1 en 4 de omlijsting – mij net iets te dichterlijk – strofe 2 en 3 zijn mooi van eenvoud – doen pijn van de beschreven eenvoud – behoeven eigenlijk niet meer tekst:
 
de weg naar waar je samen was
kruispunten die je onverschrokken
overstak omdat zij naast je ging


hoe zij nu nog naast je loopt
op die hand vertrouwen is genoeg
dit weten zo vanzelfsprekend


 
 
Sprekend bestaan

Ik zou niet zeggen dat je hier bent
de kluizenaar in mij zoekt niet echt

jouw ogen treden rustig de mijne binnen
vangen mijn stille woorden liplezend op

we spreken vanzelf tot de spiegels
van ons bestaan laten elkaar gaan

het mozaïek van romantische knipogen
kleurt de tijd en laat de tranen drogen.

Rik van Boeckel
18 februari 2023


ja ik weet niet of een beschreven ego hier de goede maat is – natuurlijk rest de kluizenaar zich zelf en dient hij/zij voort te gaan in het leven op de poëtische wijze zoals rik dit in de laatste strofe heeft beschreven. neem het goede mee en pas op jezelf lijkt de goede raad van de dichter. op zich niets tegen in te brengen.
zelfs na zoveel jaren  
soms nog steeds  
diezelfde droom 

hierna zoekt zij elke keer 
naast haar in het te grote bed
op de tast vergeefs naar hem

slaapdronken draait zij zich dan om 
en trekt het dekbed strakker om zich heen

anke labrie 
18-02-2023

een droom, het tasten en het dekbed om haar heen getrokken – het gemis in een drietal scenes vorm gegeven .de woorden liggen in het verlengde van de regels van anneke wasscher – in dezelfde eenvoud, dezelfde leegte die alleen wordt opgevuld met woorden en met de beschreven handelingen.
weerzien

hij durft haar nauwelijks te omhelzen
na al die jaren
broos is ze haast schriel
haar eens zo dichte haar doorzichtig nu

zij had hem anders verwacht
zijn gezicht gegroefd vermoeid
verschroeid door tropenzon
heeft al lang niet meer de glans van toen
zijn ogen zoeken naar licht

ontgoocheld staan ze daar
verward verloren in hun woorden
op hun gezichten valt schaduw
het park de vijver
de twijgen van de wilgen zwijgen
bijna weemoedig


jako fennek

zo kennen we de dichter van het goede leven weer – de lente tegemoet – de zwitserse zon en bloemenpracht – het rijke leven kortom – maar onze jako weet van het leven en van de vergankelijkheid van het leven – die zich aftekent op de gezichten van de geliefden van weleer – zo kan het zijn of gaan bij een ontmoeting – ont-moeting. mooi beeld: schaduw die op de gezichten der geliefden valt – zo val je in de poëzie van jako. mooi!
Als vanzelf

Ik verliet mijn kindertijd zonder te weten
wat jeugd was en ik moet volwassen
zijn geweest, toen ik je tegenkwam

maar we voelden als kinderen
die al spelend en onervaren
onze ouderdom in liepen.


Vera van der Horst

het gedicht maakt een onaffe indruk – we lezen een paar aanzetten die gelet op de laatste regel niet meteen nieuwsgierig maken naar een vervolg. volgende keer beter.

Share This:

Seraphina Hassels: Telkens storm (en een vallend glas water) 



Telkens storm (en een vallend glas water) 

telkens
struikelt mijn hart
onontkoombaar zo weer in het diepe
nogmaals kopje onder
zinken in elkanders onderwereld

telkens
duiken nog dieper luisteren
zwemmen zwemmen blijven zwemmen niet verzuipen
in die ogen vragen wervelen antwoorden 
de overrompelende veelheid fonkelend

telkens
zink ik als een baksteen naar de bodem
pak jij mijn hand en wil ik alleen nog aanraken 
oplossen omstrengelen onder deze huid kruipen
niet loslaten, niet loslaten, niet 

telkens
net niet verzuipen of juist wel ga ik dit redden jou mij redden
kom ik duizelig en totaal ademloos weer boven
als het vallend glas huilend van tafel stroomt
en ik ook onbegrijpelijk

telkens
weer voor jou val als
jij soepeltjes voor mij op de knieën gaat om
wederom de watersnood op te dweilen 
en mij dan lachend op de mond kust


Seraphina Hassels

Share This:

ERIK LELIEVELD overleden

Tineke van Eeuwen meldt het overlijden van Erik Lelieveld – Tineke: “Hoorde net dat je er gisterenavond, stilletjes tussenuit gepiept bent.”
Gedicht van Erik uit zijn bundel ‘poëzie voor wieowie’ – januari 02 -augustus 03 –

dichter, kunsthandelaar, internetbestuiver met bijzondere teksten – oa op de ooit befaamde poëziesite poetryalive. erik lelieveld – hij kon zomaar je beste vriend zijn en ook zomaar je grootste vijand. op pomgedichten al lange tijd uit zicht – erik bijzonder mens genoeg om een klein eerbetoon hier op deze site te schrijven. dat dan weer wel – als het hem niet bevalt weet ik zeker dat ie over een uur bij mij op de stoep staat met gebalde vuist in de ene hand en een taartje in de andere. je was bijzonder en dat was je erik.

Share This:

VON SOLO: ‘Of het nou meubels, grondstoffen, energie of wapens zijn, dat maakt niet uit. Het gaat het om macht. Niet om democratie, maar om macht…’


Ergens hier ver vandaan zitten mensen van Slavische origine tegenover elkaar in ouderwetse loopgraven. Ik heb het enkel van horen zeggen, maar het schijnt dat een artillerie barrage ongeveer het engste is, dat je als infanterist mee kan maken. De granaten slaan in en slaan steeds dichterbij in. Op dat moment kun je enkel bidden en hopen, dat er niet één bij zit met jouw naam erop. Als dat voorbij is, is er ineens niks meer. Behalve weer even verder leven en wachten wat er dan komen gaat. Het is een angstig en onzeker bestaan. Op menselijk niveau. Wij in het Westen kunnen ons daar niets bij voorstellen. Het vuil, het bloed, de onzekerheid, de dood en de ellende. Daar huilen moeders en kinderen om vaders, die niet meer terug komen. Of ze liggen zelf onder vuur en huilen al lang niet meer.
 
Wij hebben het koud, want het gas is zo duur. We verbeelden ons dat de ene vechtende partij uit edele elfen bestaat en de andere uit afzichtelijke Orcs. Als we ons wat meer naar een werkelijkheid begeven, willen we graag zien dat de ene een sympathieke, middenklasse blanke man is en de andere een gabberachtige junk, die zijn lagere school nooit afgemaakt heeft. We worden hierin bevestigd al naar gelang de omstandigheden. Terwijl we op straat slechts enkel op basis van de nummerplaat een busje Roemenen van Bulgaren kunnen onderscheiden. 
 
Het is allemaal een spel en de gewone mens is de speelbal. Het lijkt wel de ballenbak bij de IKEA. We wanen ons als volkin de Småland, terwijl de eigenlijke winkel gewoon draait om grof geld te verdienen. Of het nou meubels, grondstoffen, energie of wapens zijn, dat maakt niet uit. Het gaat het om macht. Niet om democratie, maar om macht. Wie er de baas is op de planeet. Alles dat we voorgeschoteld krijgen maakt onze levens relatief. Het zijn de spiegels waar we onze identiteit aan ontlenen. Uiteindelijk rekent de kermisbaas ons aan het einde van de rit allemaal hetzelfde. Of we het leuk vonden of niet. Daarin zijn we gelijk.
Als het feest voorbij is, trekt de karavaan weer verder. Het barre land blijft leeg achter.

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

pom wolff – tot ze…


tot ze
 
ik dacht dat je over alles kan schrijven
maar na vanavond weet ik beter
 
je kunt niet schrijven over mensen
die op beton kloppen en niet meer
 
je kunt niet schrijven over
tot ze
 
pom wolff

https://www.ad.nl/show/karsu-zorgt-voor-tranen-met-nummer-voor-omgekomen-nicht-laatste-wat-ik-van-haar-heb~ab44159d/

Share This:

Merik van der Torren onderweg langs het ‘opstijgend tuig’

Een rit van Den Haag naar Amsterdam, langs Schiphol, met de Valys-taxi, met de radio aan bracht me tot dit tekstje.


Liedje voor de weg

In de taxi met jou
met zwoele jazz,
de  hese stem die je verleidt,
in die taxi voor niks
met die swingende zangeres,
glijdend langs de lichten van Schiphol,
wachtend opstijgend tuig,
die zwoele jazz met jou,

naar huis.


Merik van der Torren

Share This: