VON SOLO – ‘Je stralen verwarmen me – breken in het glas op tafel…’

Je stralen verwarmen me
Breken
In het glas
Op tafel


Ik neem nog een slok
En blijf drinken
Tot je weer verschijnt
Vanaf het moment dat je verdween, heb ik dorst

Ik drink bier
Drink wijn
Drink whiskey
En water met paracetamol
Maar jij komt niet terug
Nog niet

De dorst wel
En ik drink
En blijf drinken
In de morgen aan de keukentafel
Na twee scotch met ijs is de depressie verdwenen
Verlaat ik me op logica
Neem nog een borrel
Nullen en enen
En weet hoe het zit

Jij bent ontstaan uit sterk water
Staat nu ergens in een weckpot
Ik kijk rond me
Maar durf niet naar de kelder
Waar de jampotten staan
Beter er nog één achterover te slaan

Het daalt 
Ineens voel ik het anders
Het is duidelijk waarom ik drink
Dat is omdat je dan weer terug komt
Je kan elk moment de kamer binnenstappen
Of ik de kamer uit
En dan zul je daar zijn

Maar ik kom de kamer niet uit
Ook jij verschijnt nog niet
Nog één dan en nog één in het verschiet
Tot de morgen


Wanneer je verschijnt na de nacht
Lig ik allang met mijn kop op het hout
Me dromend afvragend
Waar het fout gelopen was
De keel in
Of de gootsteen

Je stralen verwarmen me
Breken
In het glas
Op tafel



VON SOLO
dat het in de kunst toch zo vaak van het zelfde is – dat eeuwige verlangen – regels van trio bier – als het glas is gesneuveld… zingt de zanger – de dichter schrijft: je stralen verwarmen… breken in het glas. aan de woorden van VON nog maar eens die prachtclip van trio bier toegevoegd – na een zo prachtig avondje in de roode bioscoop waarin de vier van het trio tot diep in alle vezels gevoelde en door het publiek euforisch meegezongen romantische werk ten gehore bracht. wat zijn ze goed die jongens. een in en in droeve sax, een heerlijke basgitaar, de accordeon ontbreekt niet en jan eilander voor de woorden uit – springend op zijn 63ste. soms helemaal hazes dan weer helemaal de zware zwarte romantische maar de gehele ruimte beheersende innemende klanken van Trio Bier.

Share This:

Merik van der Torren gedicht voor Hiltje – eerbetoon bij het overlijden van Hiltje Hettema

Beste Pom,
 De dichteres en schrijfster Hiltje Hettema is vorige week woensdag op 87-jarige leeftijd overleden. In januari van dit jaar, toen ze net gehoord had dat ze ongeneeslijk ziek was, schreef ik deze tekst voor haar. Bij deze nogmaals, groet, Merik.


Voor Hiltje

Uit de verte kenden we elkaar ergens van.
Er klonk een trompet en een roffel.

Je maan betoverde je, dacht ik.
Dus zwierf je in je tentje langs stad en land
tot in Polen.

Af en toe een liefdesbrief aan een viooltje, schreef je,
aan een zwaan, een hond, en aan iemand die
ik als je  zoon herkende.

Waar blijf je ?
Je danst je volksdans, je muziek, je gedichten.


Januari-september 2022



VRIESKOU

Dan blaas ik bloemen van de ruit
De warme damp, mijn adem,
maakt dat ik weer verder kijken kan.
De nieuwe Ooster, rondom sloot
Waar doden rusten
De andere kant.
Hoe lang houd ik herinneringen in mijn hand
Als ook de lijnen van je gaan vervagen.

Hiltje Hettema

Share This:

Peter Posthumus: ‘ het klotst, het spat de roes dat is het leven…’



het klotst, het spat de roes dat is
het leven
succes de stemming
die blijft stijgen
voor de ridders van
het late uur
rond de steeds gevulde graal
zolderkamers zijn kastelen
een fietsenstalling een paleis
een and’re barkruk
weer een mijlpaal
adamsappels rollen
over de randen van
het hemelrijk
gesprekken zo goed
als ingedaald gezeik
het houdt niet op
het laat niet af
en dan nog eentje dan
en dan en dan
de nacht de straat
de wekker en het bed
met tegenzin
weer tegen de verveling in

Peter Posthumus

Share This:

Peter Berger: no netflix tonight – geen avocado met krab – spinazie uit de vriezer!


Tja. Daar sta je dan met je kar met vol lekkers. Ook na drie pinpogingen: Refusé. Het apparaat stokt. De caissière met even blauwe ogen als d’r mondkapje maakt een wanhopig handgebaar. Probleme d’internet. Haar lichtblauwgelakte nagels met zilveren sterretjes zoeven als een vlindermes onder d’r kin langs. Mort subite. Dat zegt genoeg. Pas de connection. Nakka. Nada. Zero. Nulle. Zegt ze. Onverrichterzake keer ik terug naar het huis. Helaas. Pindakaas. Geen avocado met krab en mosterdmayo straks, maar pâtes aux épinards à la crème. Spinazie ligt in de vriezer. Pasta in de keukenla. Vanavond Netflixen wordt het evenmin want ook hier geen verbinding. De foutmelding is glashelder: Un problème sur votre ligne ADSL ou Fibre a été identifié. Des travaux sur notre réseau sont peut-être en cours, merci de patienter quelques heures. Paar uurtjes? Dat ken ik. Duurde een paar dagen geleden tot na middernacht. Ik ga voor fikkie stoken in de haard en vlammen staren. Plus excitant qu’une série ennuyeuse.


Peter Berger

Share This:

de herfstgedichten van Antony Oomen 2

Dag Pom 
op deze gure zondag mijn tweede herfstgedicht



gevoelstemperatuur

nu herfstbuien uit noordwest
zomerdroogte wegvagen
ebt ook de lange zomer zelf weg
uit het geheugen, daagt de winter
dra valt de eerste sneeuw denk je

in de verte zwelt geruis
aan tot geraas, dreigend
doorzichtig watergordijn
in een oogwenk doorweekt je
een ijskoude hoosbui
– wel een koffer, geen paraplu 

hier begint voorzichtig al
verval, verdriet, verwezen
de geest keert zich naar binnen
het lijf wil niet meer naar buiten
je boek biedt soelaas
elf graden, voelt als zes



Antony Oomen
17.IX/2022
Amsterdam

Share This:

Geraldine Bankcaenen en Frans Terken winnen de enige echte virtuele ceruleumblauw trofee op pomgedichten punt nl – naar een werk van papierkunstenares Conny Lahnstein

wellicht niet helemaal de keuze voor goud die de gemiddelde lezer zou hebben verwacht – maar ik kies deze ronde toch voor de verrassing – het overweldigende blauw van Conny bracht de dichters in hoge – de hoogste sferen en liet dichters afdalen tot in de laagste leegtes – dank aan alle dichters voor de gedichten – dank ook aan conny lahnstein voor de bron van de inspiratie. goud deze week voor Geraldine en haar woorden – haar vogels – conny’s vogels – doen we meteen maar 2x goud – de ode van frans voor alle geordende snippers die Conny in haar kunstwerk wist/weet om te toveren tot een adembenemend geheel. winnaars van harte.

Herinnering komt naar boven
Het blauw van het water
Het allerinnigste blauw
We konden geen woorden vinden


Maar nu weet ik:
Het zijn de vogels
Het zijn de vogels
Onze woorden dat zijn de vogels. 

Geraldine Bankcaenen


in al zijn eenvoud – de herinnering, de verwondering weer – de herhaling – de verrassende laatste regel maakt het geheel toch wel weer bijzonder. geen woorden vinden en dan deze toch ontdekken – mooi
Goedemorgen Pom, 
Op de valreep nog, bij het prachtige werk van Conny.
Herfstige groet, 
Frans


Voor C.

Hoe het licht doorschijnend is
dit schitterend blauw dat om je heen hangt
snipper voor snipper opgebouwd

over je silhouet heen getekend
bouwt het dat er staat 
wat nauwelijks te zien is

enkel met het scherpzinnige oog
van de verbeelding 
als dat van de vogels

hoe zij opvliegen en ruimte innemen
de ruimte die jij schildert
om ons adembenemend in te verliezen

© FT 18.09.2022
de afsluiting van deze zondagochtend wedstrijd maar bovenaan geplaatst – een waar eerbetoon voor het werk van Conny door Frans Terken beschreven – mooi om te zien en met het gevoel van de dichter als adembenemend benoemd en gewaardeerd.
  • Frans Terken met een ode aan Conny
  • Rik van Boeckel – het blauw witte zicht
  • Jorge Bolle – In jouw blauw
  • Geraldine Bankcaenen – Het allerinnigste blauw
  • Hans F. Marijnissen – De branding leest de woorden
  • Cartouche – mijn liefste blauw is niet gewoon blauw
  • Vera van der Horst – Het hemels blauw
  • Anke Labrie – daar schreven we jouw naam in water
  • Ien Verrips – ik pluk repen uit de hemel
wie wint de enige echte virtuele ceruleumblauw trofee op pomgedichten punt nl ? – naar een werk van papierkunstenares Conny Lahnstein
paperArt werk ‘Cerulean’ maakt deel uit van de serie ‘Nader belicht
Conny schrijft: Het werk heb ik gemaakt nav het gedicht ‘Ceruleum’ van Elbert Gonggrijp en staat in de kunst- en gedichtenbundel ‘Nader belicht’. .

graag uw dichtersinspiratie bij dit prachtschilderij – de papierkunst en het blauw van Conny – zullen het de vogels zijn, zal het het blauw zijn, de beweging, de golven, het overweldigende, de elementen of wat de dichter bij dit werk ervaart: het allerindividueelste. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
 
in en in

in vergezichten schilder je
zo dat niets verloren gaat
van wat er nog niet is

in een in en in blauw
in een ver vliegend licht
nadert eenvoud wat het is
 
en dat de vloed gaat liggen
na verloop van tijd
 
pom wolff

 
Blauw witte zicht

Blauw schijnt het licht
op onbekommerde vogels

het blauw witte zicht
zoekt ver reikende tijd

voorbij de zacht vliegende horizon
ebt de kleur van hemel en zee weg

tot in de universele schildering
van licht levende getijden.


Rik van Boeckel
17 september 2022
een inspiratie in woorden door Rik van Boeckel op het zachte en lichte werk van Conny – een bijna teder gedicht – met onbekommerde vogels. en een selektie van de elementen die Rik altijd zal aanroepen en hier in het bijzonder bij het blauwe werk: de tijd, de getijden en het universum.
In jouw blauw

in jouw blauw
ben ik krakend opgestaan
landschappen trekken
weids aan je voorbij
zoals de zwaluw scheert
langs de luchtlijn
van een omgevallen dag
met je mee reizen
is een groter geschenk
dan een schilderachtige dag

waarin de zachte penseel
met schroom
en schoorvoetend
jouw reis beschrijft
en meeneemt
naar een luchtige dag

jorge, 17 september 2022
met jou meereizen – is vermoed ik de belangrijkste regel in dit gedicht en dan in het gedroomde blauw van degene die de dichter aanroept in de beginregels van zijn gedicht. en dat echt te verkiezen is boven een interpretatie van de werkelijkheid.

In een gesprek

Een volmaakte staking,
een volkomen onderbreking
van alle overbodige gebaren.

Het gesprek gaat door.
Buiten op straat vordert de file
als vanouds.

Ik wend mijn aandacht
als de loop van een geweer
naar mezelf, druk af,
en glimlach.

Ik geloof niet dat iemand
iets merkt, mij mist.
De branding leest de woorden
en wist.


Hans F. Marijnissen
de laatste twee strofen komen wel aan – het is of de dichter ergens onder een blauw wolkendek van Conny zich zelf onder de loep neemt. en min of meer in een  eenzaam zijn opgaat in het getoonde schilderij.
Blauwdruk van leven

mijn liefste – blauw is niet gewoon
blauw zoals een stemming golven kan
van hemels naar baby, waterig naar aards
licht naar donker, van korenbloem tot indigo
zwevend van koninklijk naar feeling blue
van pruisisch hard naar warm kobalt

maar het totaalste
onvervalste is wat in jou gelegen
onmetelijke diepzee met schuimwit erop
en zwaluwblauw als adelaar erboven
al dat strekking aan je woorden geeft

talen dat is echt ons ding, zoals jij
met schaarvaste hand wegknipt
en ik het wit met inkt aanvlieg
tot onvoorstelbaar vergezicht

wij – papieren tijgers, gieren –
die de leegte bij de strot grijpen
en vermalen tot enigst ceruleum


17-09-2022 / Cartouche
een opsomming in de eerste strofe waar geen normaal mens meer overheen komt daar stijgt Cartouche met gemak boven uit om ‘het totaalste
onvervalste wat in jou gelegen ( is)’  nog eens even boven alles en iedereen uit te lichten – totdat de kunstenaar of het nou met de pen is of met de schaar was – leegte schept. het was weer eens een hele tour om met dichters woorden  mee te vliegen. bij Cartouche moet je altijd even als lezer uitblazen als je een gedicht van hem hebt gelezen.
Het hemels blauw,
dat alle zintuigen overstijgt
waar alle goden huizen

het dak van eeuwige zekerheid
is gisteren neergestort
in grote brokken
ligt het op de grauwe grond

alles wat vleugels heeft
kan vluchten naar de leegte
waar eerst het blauw
nog enige waardigheid aan gaf.


Vera van der Horst
ook hier de vlucht – zeg maar de val – naar de leegte beschreven – het is alsof vera het gedicht van Cartouche hierboven  heeft gelezen of andersom – blijkbaar roept Conny’s papierkunst opvliegende en allesoverstijgende en hier gevallen dichters op die uiteindelijk in iets van totale leegte landen – een gevaarlijke vrouw die Conny.
de plek

daar waar de zee de kust verlaat
de sterke stroom zich schuilhoudt
onder een kabbelend watervlak
daar stonden we vandaag bijeen

daar waar de zon het zilver stort
op golven die wel huiswaarts keren
daar strooiden we de bloemen uit
rond een krans van zwart gesteente

daar waar de lucht de klippen raakt
wit schuim op kale rotsen ketst
die echo’s dragen van een vlinderslag
daar schreven we jouw naam in water


anke labrie
Ha Pom, Mooi werk van Conny, woest en tegelijkertijd spiritueel (mijn interpretatie).
 
een plaats een plek om niet meer te vergeten – met water licht en lucht de golven en de stroming – het leven dat voorbij ging weer  opgenomen in een eb en vloed beweging – de beschrijving van het afscheid
ik pluk repen uit de hemel
strooi sneeuw van de bergen
bedek daarmee
ons modderig bestaan
in de zwaluwen lezen wij
ons toekomstig geluk
met knippen en plakken
bij elkaar gebracht
tot eenheid gecreëerd.

Ien Verrips
sept 2022
de laatste inzending vandaag van Ien. haar vereenzelviging met het werk van Conny. mooie gedachte: hoe we door knippen en plakken geluk kunnen cre-eren.

Share This:

Seraphina Hassels: ‘het kind op haar schoot ligt met spin dunne ledematen…’


Jemen,
collateral damage 


Inktzwart de schaduw 
gebroken ogen  
met angst vervuilde straten
gevecht om gevulde maag
vreet meedogenloos in
het uitgemergeld lijf 


het kind op haar schoot
ligt met spin dunne
ledematen weerloos
wachtend op manna 
uit de hemel
hier vullen alleen bommen 
holle ogen


Jemen
gebroken land


leven


Inshallah 



Seraphina Hassels.


In Jemen zijn meer dan 2,3 miljoen kinderen acuut ondervoed.
Hongersnood wordt als als oorlogswapen ingezet, door bijvoorbeeld waterinstallaties te bombarderen en havens te blokkeren waardoor voedselhulp het land niet binnenkomt.
De VS, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Canada en Turkije verscheepten in 2015 en 2016 wapens ter waarde van bijna 5,9 miljard dollar naar Saudi-Arabië. 
Waaronder, bommen, raketten, drones Deze staten tekenden het internationaal Wapenhandelsverdrag. 
Dat heeft tot doel om het ‘menselijk lijden te beperken’. Volgens het verdrag is het verboden om wapens te verschepen als er een groot risico bestaat dat ze gebruikt worden voor ernstige schendingen van internationaal recht. 
Bron: Amnesty International, savethechildren.nl

Share This:

Abraham VON SOLO bij het aangekondigd einde van (poetsclub) CAFÉ DE SCHOUW 010: ‘Uniek en onvervangbaar.’

Tineke Speksnijder

Dit wordt het moeilijkste bericht dat ik ga schrijven op Facebook ever. Ik doe het op deze manier zodat ik heel veel mensen kan bereiken. Het pand van de Schouw is volkomen gaar. De muren scheuren, het bovenste gedeelte beweegt als het hard waait. Jullie weten van het eeuwige water in de kelder, ik ga dadelijk weer een nieuwe dompelpomp kopen. Kortom, het pand is na 150 jaar op. Ron, de eigenaar van het pand, ziet geen andere mogelijkheid, dan het te slopen en weer op te bouwen. Dat gaat minstens een jaar duren. Ik had de keuze om na dat jaar weer te gaan starten en heb na vele slapeloze nachten besloten dat niet te doen. Het verkoopcontract heb ik vorige week getekend. De Schouw zoals hij nu is, is mijn Schouw. Ik heb er miljoenen voetstappen liggen. En er komt ook een moment dat je afscheid moet nemen. Natuurlijk weet ik dit al langer, maar ik moest het eerst zelf verwerken om de energie te vinden het jullie te vertellen. Want ik weet dat dit voor heel veel mensen een hele grote teleurstelling is. Velen zien het, net als ik, als hun tweede huis. Daar is mijn geliefde Aanschouw en Poetsclub en alle vaste gasten, ik ken jullie al jaren. De Schouw zoals het nu is, gaat niet meer terug komen. Het gaat groter en anders worden. Toevallig is de Schouw vandaag ook jarig, 82 jaar, een respectabele leeftijd. Ik zag er verschrikkelijk tegenop om jullie dit te vertellen, maar eens moet het toch. We hebben nog 4 maanden mensen. In die tijd gaan we nog alles doen. We maken er een feest van. De eerste week van januari gaat de afscheidsweek worden. Maar eerst gaan we nog genieten. Alle vragen ga ik graag beantwoorden, woensdag ben ik er weer.

Liefs Tineke.

Von Solo in actie in Café DE SCHOUW – foto: Theo Huijgens


Ze keek me schalks aan en zei: ‘Dites moi!’

Ik zie: ‘Je vous dis: deux grandes pressions, s’il vous plaît!’

En toen ging het mis. In steenkolenfrans probeerde ik haar uit te leggen dat ik pilsner wilde. Uit haar snelle plattelandsfrans kon ik opmaken dat ze Tongerlo Blond hadden, Super 8 witbier en een ander onduidelijk blond bier dat Sochaux heette. Voor de zekerheid bestelde ik maar een Super 8, gezien ik dat fijn bier vind. Maar toch had ik liever een halve liter pint frisse pils gehad. Dat smaakt boven de dertig graden altijd het best. Na een tijdje op terras te hebben gezeten zag ik toch een enkeling pils drinken. Nader onderzoek leerde me, dat Sochaux dus blijkbaar de lokale pils was. Ik besloot als volgende een Sochaux te bestellen. Toen het barmeisje echter een pint Sochaux probeerde te tappen, begon de tap te schuimen als een dolle. Het leek er op, dat het vat net leeg was. Om het niet te moeilijk te maken, veranderde ik mijn bestelling in een Super 8. Morgen zou ik het gewoon weer proberen.

De volgende dag bracht ik op en af in de rivier door of voor de tent. De kinderen en mevrouw Solo deden niet veel, want het weer leende zich er niet voor. De hond deed helemaal niets. Na de siësta kreeg ik zin in de koude pint, die ik mezelf een dag eerder beloofd had. De voorstelling van een grote, koele kroes pils. Hoe na het tappen het glas zou beslaan. En dan die eerste slok. Die is altijd het lekkerst. Ik stapte de stube-achtige bar binnen en hetzelfde ritueel als de avond ervoor begon. Deze keer wist ik waar ik op uit was. Het vat moest vers zijn, dus er kon niets mis gaan, dacht ik. Het meisje begon te tappen en exact hetzelfde als de avond ervoor gebeurde. Een halve liter schuim. Wanhopig probeerde ze er toch een fatsoenlijke pint van te maken, wat visueel leek te lukken. Toen ik na twee minuten het glas in handen had, zeeg ik neer op een kunststof terrasstoel, voor de grote slok. Ik zette het glas aan de lippen en liet een forse sloot naar binnen lopen. Wat volgde was een desillusie. Het bier was niet ijskoud. Wel koel, maar niet zo, dat de dauw van je glas loopt. Zo heb ik gedurende de twee weken op de camping nog diverse malen geprobeerd een perfect getapte, koele halve liter te scoren. Dat is en twee keer gelukt. De andere keren eindigden in milde teleurstelling. 

Bij thuiskomst in Nederland, had ik nog twee halve liter blikken Veltins ijskoud staan. Ik pakte mijn vertrouwde Stiegl-pul uit de kast en schonk hem vol. Zag het glas beslaan en nam een ferme teug. Precies goed. Zo leer je de waarde van de zekerheid van een goed getapt glas bier. Die zekerheid dat het zal zijn, zoals het moet zijn, op het moment dat de noodzaak daar is. Dat je dan even niet de behoefte hebt aan verrassingen of wilde interpretaties van iets, dat simpel precies goed genoeg is. Eenvoud, geen compromissen. Waarvan je weet, dat je ervan op aan kan. Zo’n zekerheid, die je pas echt op waarde kan schatten als ze er ineens niet meer is. Uniek en onvervangbaar. 

Een beetje zoals De Schouw.   

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

GERARD BES wint de gedichtenwedstrijd van de KUNSTGROEP BUITENVELDERT 2022

GERARD BES wint de gedichtenwedstrijd van de KUNSTGROEP BUITENVELDERT 2022
vanmiddag de prijsuitreiking bezocht van de twee jaarlijkse gedichtenwedstrijd uitgeschreven door http://www.kunstgroepbuitenveldert.nl – als jurylid.
een heerlijk middagje met lieve mensen – kunst aan de muur – wijn – winnaars – poëzie en op de valreep toch nog de woorden van demissionair voorzitter Gerdi Wind van de kunstgroep – kortom leven liefde en kunst in Buitenveldert – de jury bestond uit – Gerdi Wind en de auteur van de historische roman ‘De vrouw met de schelp’ Juliette van Nes- en pom wolff. In het juryrapport leest u waarom de jury Gerard Bes met goud beloonde. Gerard gefeliciteerd met het goud en die gouden regels die we hebben uitgelicht in het juryrapport hieronder:


ONZES WEEGS

Zelfverzekerd zingt de meezinger My way lekker weg.
Hopen maar dat die onverhoopt niet snel doodloopt.
Van nature ben je met jezelf alleen, vandaar beter
een levensweg niet in je eentje af te leggen.

Eerst liepen we elkaar tegemoet vanaf de verre stip
die je was tot wie je werd van top tot teen, en ik voor jou.
Op het punt van samenkomst overlegden we hoe nu
verder en tot waar. De einder leek ons wel wat.

Bij een super staken we even over voor broodnodig
proviand. En toen verder. We benoemden bloemen
in de berm of verzonnen een naam die passend was.
Voertuigen zoefden zacht elektrisch aan ons voorbij.

Meerstemmiger dan jij sopraan en ik tenor werden wij
tweeën niet. Na alle verstreken tijd splitste de verte zich
naar links en rechts voor wie naar links moest of naar
rechts. We zwaaiden uit. Dag, doei, tot gauw maar weer.


Gerard Bes
……………………………………………………………….


juryrapport – winnend gedicht 2022

Niet alleen een eigen, maar een gezamenlijk levenspad is het thema van het winnend gedicht. Een mooie liefde, kort of lang, tot de einder, maar eindig. Hedendaagse zaken staan beschreven. Een gedicht dat uitnodigt tot meerdere keren lezen. Mooie titel ook die terugkomt in de slotregels.
De dichter van het winnend gedicht schreef een charmant gedicht. De jury viel voor de bloemen regel – die ineens opdoemt – twee mensen benoemen bloemen en of verzinnen een passende naam voor die toevallige bloemen. Ook de afwisseling van gedragenheid met het alledaagse bevalt de jury goed. “de einder leek ons wel wat” – mooie relativering trouwens voor zo iets groots en iets onaanraakbaars – om dan toch bij de volgende regel wel gewoon de supermarkt aan te doen.
Het thema is ook ruimschoots gehaald door de dichter van het winnend gedicht – even lijkt ‘my way’ onze weg samen te worden of te zijn maar uiteindelijk sterven we alleen en uiteindelijk gaan de geliefden ook hier ieder weer hun eigen goddelijke gang. Het is een gedicht met verrassingen. Op de eerste strofe valt wel wat af te dingen qua moralisme maar als de dichter daarna op gang komt treffen we mooie onverwachte poëtische regels aan – zingen de regels je als het ware tegemoet.
Hoogtepunt in het gedicht zijn de volgende regels over de twee verliefden:

‘We benoemden bloemen
in de berm
of verzonnen een naam die passend was.’

de winnaar 2022 heet Gerard Bes, Onzes Weegs
mag ik het bestuur van de kunstgroep en Gerdi in het bijzonder nog even hier bedanken voor het prachtwerkje – een linoleumsnede – dat ik mocht ontvangen voor het edele jurywerk. ja wie wil zo geen jurylid zijn-

Share This:

Merik van der Torren over smetten op het koninklijk huis – vanavond ook op het einde van de wereld

Merik van der Torren vandaag/vanavond live te genieten op de boot van Cateleijne – het einde van de wereld – en zie daar nog een kanon van pomgedichten punt nl treedt vanavond op – op dezelfde boot – zie hier waar u vanavond het ij zult zien:
Poetry Musica
eten inschrijven va 18:00 tot 19:15
wo. 14 sept. 20:30 vrij entree
een heel bijzondere avond
met een aantal van de fijnste dichters en troubadours
op de mooiste locatie van Amsterdam
t Einde van de Wereld

Presentatie: Catelijne Beijst Lohoff
Geluid: Niels Nelis Digitalis
info http://www.eindevandewereld.nl
Einde van de Wereld
Javakade 61 (de boot t.o nr 4) 1019SZ Amsterdam
bereikbaar met tramlijn 7 en bus 48 en 65



Oranje

“Die wegwerker van je met dat oranje shirt,
leg me eens uit waarom hij werkt in het oranje.
Zo komen er moddervlekken op,
smetten op het Koninklijk Huis,
een klap in het gezicht van Willem-Alexander.
Waarom trekt hij het niet uit, dat oranje ?”
zeurde het mannetje tegen
de baas van het bouwbedrijf
in de kroeg om de hoek.
“Dames en heren, laatste ronde !”
riep de barman.

Merik van der Torren

Share This: