… wil wel sterven in schoonheid. Zojuist de Lichtjesparade in Mierlo-Hout (off all places) opgeluisterd met een shaker als lid van samba-percussieband de Brandeleros. De gezichten langs de kant. Plezier toveren op gezichten. Dat is schoonheid waarin ik kan sterven. En nu het gedicht. Live uit snackbar Adelaars. In schoonheid sterven Ultiem verlangen naar de dood Zonder gladiolen, maar met rozen Geen woorden, liefst niet Alleen gezang Staber mater en erbarme mich Een kist van mandarijnen Gedragen door mijn vrienden Naakt, compleet naakt Net als ik In Adamskostuum Want zo ben ik geboren Liefst geen woorden Over hoe ik was en niet Herinner mij in beelden Stroboscopisch en zwart wit Kleurrijk als ik ben Daar zijn geen woorden voor Lieve groet, Rob Mientjes net als bij frans terken beschrijft de dichter hoe hij het graag wil hebben meer nog dan hoe het zal zijn – een kleurrijke beschrijving hier – en dat allemaal in: Een kist van mandarijnen Gedragen door mijn vrienden je ruikt als het ware door de woorden heen het vruchtvlees. en ja we zullen zingen hoor – en doorgaan nog. op de een of andere manier stemmen de woorden hier toch vrolijk – klinken ze als muziek in de oren – GOUD! en van harte. als het toch moet dan maar zo.
Uitgesproken Uiteindelijk de lijn getrokken het hoofd leeggemaakt het laatste woord met een zucht neergelegd op geduldig papier het kussen opgeschud en achter in de nek gevouwen voor het gevoel van comfort een proeve van neem de rust nog het zondagse pak aan om de sfeer te versterken dat het niet van alle tijden is op deze uitzonderlijke dag alle schoonheid in je opgenomen nog een keer een onverholen blik waarin woord en kleur opgaan de wereld wrijft je ogen dicht © FT 15.03.2024‘dat het niet van alle tijden is’ – mooi gezegd en geschreven door de dichter – én poëzie omdat het toch van alle tijden is – onontkoombaar van alle tijden – maar meestal onaanvaardbaar. we zien frans hier – en dat komt door die hele specifiek eigen toon in de woorden – je hoort er frans’stem als het ware bij – ‘het kussen opgeschud’ – op zijn hele eigen manier de laatste adem uitblazen. zo wenst een dichter dood te gaan. in zijn ‘zondagse pak’ – een limburgs accent. zilver – van harte.
Hospice Hoog bezoek het leven komt langs vermoeid en gehavend bloemen in de vaas fruit op de schaal we keren kussens dekken toe lezen voor ze slaapt al, hoor ik maar lees nog even door het wordt ochtend de tuindeur waait open we zijn thuisTon Huizer Foto: Cimitero di Staglieno, Genova© Ton Huizermooie woorden mooie foto mooi gedicht – laat die combi maar rustig aan de dichter huizer over. ‘het leven komt langs’ – het leven komt nog even langs in de hospice. tsja – hier wordt letterlijk de dood onder ogen gezien. de dood levensecht beschreven. brons! van harte.
Frans Terken – de wereld wrijft je ogen dicht
Erika de Stercke – de dood stelt geen vragen
Ton Huizer – ze slaapt al, hoor ik
Vera van der Horst – waarvoor ik wilde leven
Rik van Boeckel – uit een troostrijk verleden
Rob Mientjes – Zonder gladiolen, maar met rozen
Cartouche – in deze aanblik mogen wonen
de – wie wil niet in schoonheid sterven trofee – dit weekend op pomgedichten? een behoorlijk bevrijdend thema deze week op de pom – de enige echte virtuele zondagochtend poëzie wedstrijd ter wereld. het mag gezegd. als er dan toch een einde moet komen dan toch het liefst in schoonheid. mogen wij u daarover lezen? of komt het allemaal te dicht bij professor haha. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 8 uur. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd. een bitter bal die eeuwige professor scherder die van god naar her rent in de VU die van zijn eigen doodsangsten een verdienmodel heeft gemaakt die elke vrijmibo de grond in weet te trappen met zijn goede raad nooit mag je van de professor even zitten van een wijntje ga je dood of krijg je uitslag terwijl ie zelf lijdt aan de vliegende tering en zo de dood hoopt voor te blijven die eeuwigheid van meneer is geen eeuwigheid schrijft dat maar rustig op mijn jongen ik hoor reve in de hemel de GOD van de VU is echt rechtvaardig al zullen jullie op de dag des oordeels moeten staan om scherder op zorgvlied uit te zwaaien en ook het wijntje na afloop kunnen jullie vergeten het wordt een bitter bal pom wolff
onverbloemd of sterven in schoonheid gebeurt ik geloof het niet, jouw einde was een strijd om weg te glijden de dagen wogen zwaar, ’s avonds ik alleen, bijt het verlies nijdig toe waarom zo onverwachts de dood stelt geen vragen, komt eerst kijken, tast af om dan met zijn ware gelaat te overheersen of daar een poëtische kant aan is mij vreemd, was je maar hier, ik zou duizendmaal verwennen Erika De Stercke Erika spreekt het grote onaanvaardbaar uit – bijna in woede – de eerste reactie op de dood die weinig poëzie in zich herbergt – woede voordat het accepteren kan beginnen en helaas moet beginnen – het is niet meer nooit meer anders – tegen de dood kan geen gedicht op.
Ik sprokkel mijn herinneringen uit een veranderend bestaan niet alles kan je bij je houden dus bundel ik wat me bekoorde Want wil ik zijn, verontachtzaam ik de hartzeer, spijt en het onvermogen overweeg ik waarvoor ik wilde leven heb lief wat bij me hoorde Alleen zo kan ik in schoonheid sterven Vera van der Horsterg persoonlijk ingekleurd de woorden – mooi klein gehouden zou de slamjury zeggen als de 9 regels zouden worden voorgedragen – en als dichteres haar drie minuten optreden zou inruilen voor deze 9 regels om vervolgens twee minuten stilte in stilte te laten zijn maakt ze goede kans – vanwege indrukwekkendheid – om door te gaan naar de finale ronde – (maar dan is ze helaas al gestorven in haar beschreven schoonheid – haha) – dit gedicht wil ik maar zeggen hangt van de performance af –
Pom hier mijn bijdrage vanaf de begraafplaats van mijn ouders. Over dood en leven Aan de Klinkenbergerplas kwam de dood tot leven aan Duinhof’s Grafstraat is dat nimmer te geven mijn pappa en mamma jullie hielden van La France Parijs gaf mij ook een kans een zonderlinge reis te beleven die tijd lijkt voorgoed voorbij maar bestaat in herinnering film en fotogenieke beelden opgetild uit een troostrijk verleden het heden glimlacht even tot de tijd verstrijkt in dromen de stoute nacht verstilt mijn tijd zal nog lang duren. Rik van Boeckel Duinhof.Lisse 16 maart 2024de herinnering aan mooie tijden op waardige en persoonlijke wijze beschreven. zo kan een eerbetoon van een dichter zijn – zo een moment van contemplatie – bij leven even stil staan bij de dood. en bij je ouders.
Gaan Ik wil gaan naar waar mijn hart, niet straks mijn toevlucht zoeken in die stad geroemd in oude verzen maar nu in mijn bestaan om je weer te zien – soefi dansen zoals jij in oogstrelend kleed, hier die keer in 040 deed niet als vluchtig beeld gevat in schrijvers-boeken maar levend zinnebeeld als tegengif voor alle vloeken een ander soort danse macabre, de vonken sloegen ervan af toen jij je twin towers liet vibreren – een navel circelen als tóen de wereld, om de as van kwaad dat geen aflaat kent op een podium van woorden vonden voeten een eigen loper lenig als een perzische poes wiegden heupen, draaiden ze in geestvervoerende roes bewogen handen als maaiden zij het ongebaande pad, de kilte, de berg, de steen, de rots baken voor ons dromen – een verstillende kleine dood geen Saint Saëns of Vermeer had dit beter kunnen verbeelden dan de parels die ik mocht halen in dit dansant gedicht en al is het bloed nog niet geronnen het kwade voor even toch overwonnen in deze tsunami van bewogen gratie daar, in dit licht, in deze aanblik mogen wonen staat voor mij voor klaar zijn om in schoonheid te sterven daar kan geen gedicht, geen Ispahaan aan raken laat Napels gewoon maar Napels blijven 16-03-2024 / Cartouchehet is weer heel heel veel bij onze Cartouche – meneer is weer even voor gaan zitten. sterven in napels is er niet bij en ook napels zal niet ten onder gaan. de eeuwig door cartouche beminde en aanbeden schone betreedt het gedicht en neemt bezit van alle woorden en van cartouche – ‘de met haar heupen wiegende perzische poes’ – als je je collegae zo beschrijft bij de omroepen of bij ajax lig je er voor goed uit – maar cartouche kan zich de woorden permitteren – hij beschrijft slechts de stad Napels als ik het goed lees en uit de vrouwen beneveling die de dichter op de lezer laat neerdalen – bijkom.
Gepubliceerd door Pom Wolff
Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman.
In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes.
Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'.
Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.)
'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.
Bekijk meer berichten