Rob Mientjes wint de – wie wil niet in schoonheid sterven trofee – op pomgedichten – Frans Terken zilver – Ton Huizer brons


… wil wel sterven in schoonheid. Zojuist de Lichtjesparade in Mierlo-Hout (off all places) opgeluisterd met een shaker als lid van samba-percussieband de Brandeleros. De gezichten langs de kant. Plezier toveren op gezichten. Dat is schoonheid waarin ik kan sterven.
En nu het gedicht. Live uit snackbar Adelaars.



In schoonheid sterven
Ultiem verlangen naar de dood
Zonder gladiolen, maar met rozen
Geen woorden, liefst niet
Alleen gezang
Staber mater en erbarme mich


Een kist van mandarijnen
Gedragen door mijn vrienden
Naakt, compleet naakt
Net als ik
In Adamskostuum
Want zo ben ik geboren


Liefst geen woorden
Over hoe ik was en niet
Herinner mij in beelden
Stroboscopisch en zwart wit
Kleurrijk als ik ben
Daar zijn geen woorden voor


Lieve groet,
Rob Mientjes

net als bij frans terken beschrijft de dichter hoe hij het graag wil hebben meer nog dan hoe het zal zijn – een kleurrijke beschrijving hier – en dat allemaal in:
 
Een kist van mandarijnen
Gedragen door mijn vrienden


je ruikt als het ware door de woorden heen het vruchtvlees. en ja we zullen zingen hoor – en doorgaan nog. op de een of andere manier stemmen de woorden hier toch vrolijk – klinken ze als muziek in de oren – GOUD! en van harte. als het toch moet dan maar zo.

Uitgesproken

Uiteindelijk de lijn getrokken
het hoofd leeggemaakt 
het laatste woord met een zucht
neergelegd op geduldig papier

het kussen opgeschud
en achter in de nek gevouwen
voor het gevoel van comfort 
een proeve van neem de rust

nog het zondagse pak aan
om de sfeer te versterken 
dat het niet van alle tijden is
op deze uitzonderlijke dag 

alle schoonheid in je opgenomen
nog een keer een onverholen blik
waarin woord en kleur opgaan
de wereld wrijft je ogen dicht

© FT 15.03.2024

‘dat het niet van alle tijden is’ – mooi gezegd en geschreven door de dichter – én poëzie omdat het toch van alle tijden is – onontkoombaar van alle tijden – maar meestal onaanvaardbaar. we zien frans hier – en dat komt door die hele specifiek eigen toon in de woorden – je hoort er frans’stem als het ware  bij – ‘het kussen opgeschud’ – op zijn hele eigen manier de laatste adem uitblazen.  zo wenst een dichter dood te gaan. in zijn ‘zondagse pak’ – een limburgs accent. zilver – van harte.

Hospice

Hoog bezoek
het leven komt langs
vermoeid en gehavend

bloemen in de vaas
fruit op de schaal

we keren kussens
dekken toe
lezen voor

ze slaapt al, hoor ik
maar lees nog even 
door

het wordt ochtend
de tuindeur waait open
we zijn thuis

Ton Huizer

Foto: Cimitero di Staglieno, Genova
© Ton Huizer


mooie woorden mooie foto mooi gedicht – laat die combi maar rustig aan de dichter huizer over. ‘het leven komt langs’ – het leven komt nog even langs in de hospice. tsja – hier wordt letterlijk de dood onder ogen gezien. de dood levensecht beschreven. brons! van harte.
  • Frans Terken – de wereld wrijft je ogen dicht
  • Erika de Stercke – de dood stelt geen vragen
  • Ton Huizer – ze slaapt al, hoor ik
  • Vera van der Horst – waarvoor ik wilde leven
  • Rik van Boeckel – uit een troostrijk verleden
  • Rob Mientjes – Zonder gladiolen, maar met rozen
  • Cartouche – in deze aanblik mogen wonen
de – wie wil niet in schoonheid sterven trofee – dit weekend op pomgedichten? een behoorlijk bevrijdend thema deze week op de pom – de enige echte virtuele zondagochtend poëzie wedstrijd ter wereld. het mag gezegd. als er dan toch een einde moet komen dan toch het liefst in schoonheid. mogen wij u daarover lezen? of komt het allemaal te dicht bij professor haha. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 8 uur. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.



een bitter bal


die eeuwige professor scherder
die van god naar her rent in de VU
die van zijn eigen doodsangsten een verdienmodel heeft gemaakt
die elke vrijmibo de grond in weet te trappen met zijn goede raad

nooit mag je van de professor even zitten
van een wijntje ga je dood of krijg je uitslag
terwijl ie zelf lijdt aan de vliegende tering
en zo de dood hoopt voor te blijven

die eeuwigheid van meneer is geen eeuwigheid
schrijft dat maar rustig op mijn jongen
ik hoor reve in de hemel
de GOD van de VU is echt rechtvaardig

al zullen jullie op de dag des oordeels moeten staan
om scherder op zorgvlied uit te zwaaien
en ook het wijntje na afloop kunnen jullie vergeten
het wordt een bitter bal

pom wolff

 
onverbloemd

of sterven in schoonheid gebeurt
ik geloof het niet, jouw einde was
een strijd om weg te glijden 

de dagen wogen zwaar, ’s avonds
ik alleen, bijt het verlies nijdig toe
waarom zo onverwachts

de dood stelt geen vragen, komt
eerst kijken, tast af om dan met
zijn ware gelaat te overheersen 

of daar een poëtische kant aan is
mij vreemd, was je maar hier, ik 
zou duizendmaal verwennen

Erika De Stercke 

Erika spreekt het grote onaanvaardbaar uit – bijna in woede – de eerste reactie op de dood die weinig poëzie in zich herbergt – woede voordat het accepteren kan beginnen en helaas moet beginnen – het is niet meer nooit meer anders – tegen de dood kan geen gedicht op.

Ik sprokkel mijn herinneringen
uit een veranderend  bestaan
niet alles kan je bij je houden
dus bundel ik wat me bekoorde

Want wil ik zijn, verontachtzaam
ik de hartzeer, spijt en het onvermogen
overweeg ik waarvoor ik wilde leven
heb lief wat bij me hoorde

Alleen zo kan ik in schoonheid
sterven

Vera van der Horst

erg persoonlijk ingekleurd de woorden – mooi klein gehouden zou de slamjury zeggen als de 9 regels zouden worden voorgedragen – en als dichteres haar drie minuten optreden zou inruilen voor deze 9 regels om vervolgens twee minuten stilte in stilte te laten zijn maakt ze goede kans  – vanwege indrukwekkendheid –  om door te gaan naar de finale ronde –
 
(maar dan is ze helaas al gestorven in haar beschreven schoonheid – haha) – dit gedicht wil ik maar zeggen hangt van de performance af –

Pom hier mijn bijdrage vanaf de begraafplaats van mijn ouders.

Over dood en leven

Aan de Klinkenbergerplas
kwam de dood tot leven
aan Duinhof’s Grafstraat
is dat nimmer te geven

mijn pappa en mamma
jullie hielden van La France
Parijs gaf mij ook een kans
een zonderlinge reis te beleven

die tijd lijkt voorgoed voorbij
maar bestaat in herinnering
film en fotogenieke beelden
opgetild uit een troostrijk verleden

het heden glimlacht even
tot de tijd verstrijkt in dromen
de stoute nacht verstilt
mijn tijd zal nog lang duren.

Rik van Boeckel
Duinhof.Lisse
16 maart 2024

de herinnering aan mooie tijden op waardige en persoonlijke wijze beschreven. zo kan een eerbetoon van een dichter zijn – zo een moment van contemplatie – bij leven even stil staan bij de dood. en bij je ouders.

Gaan

Ik wil gaan naar waar mijn hart, niet straks
mijn toevlucht zoeken in die stad geroemd in oude verzen
maar nu in mijn bestaan om je weer te zien – soefi dansen
zoals jij in oogstrelend kleed, hier die keer in 040 deed

niet als vluchtig beeld gevat in schrijvers-boeken
maar levend zinnebeeld als tegengif voor alle vloeken
een ander soort danse macabre, de vonken sloegen ervan af
toen jij je twin towers liet vibreren – een navel circelen als
tóen de wereld, om de as van kwaad dat geen aflaat kent

op een podium van woorden vonden voeten een eigen loper
lenig als een perzische poes wiegden heupen, draaiden ze
in geestvervoerende roes bewogen handen als maaiden zij
het ongebaande pad, de kilte, de berg, de steen, de rots

baken voor ons dromen – een verstillende kleine dood
geen Saint Saëns of Vermeer had dit beter kunnen verbeelden
dan de parels die ik mocht halen in dit dansant gedicht en
al is het bloed nog niet geronnen het kwade voor even
toch overwonnen in deze tsunami van bewogen gratie

daar, in dit licht, in deze aanblik mogen wonen staat
voor mij voor klaar zijn om in schoonheid te sterven
daar kan geen gedicht, geen Ispahaan aan raken
laat Napels gewoon maar Napels blijven

16-03-2024 / Cartouche


het is weer heel heel veel bij onze Cartouche – meneer is weer even voor gaan zitten. sterven in napels is er niet bij en ook napels zal niet ten onder gaan. de eeuwig door cartouche  beminde en aanbeden schone betreedt het gedicht en neemt bezit van alle woorden en van cartouche – ‘de met haar heupen wiegende perzische poes’ – als je je collegae zo beschrijft bij de omroepen of bij ajax  lig je er voor goed uit – maar cartouche kan zich de woorden permitteren – hij beschrijft slechts de stad Napels als ik het goed lees en uit de vrouwen beneveling die de dichter op de lezer laat neerdalen –  bijkom.

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Laat een reactie achter