de 25ste column van GERDIN LINTHORST op de pom: ‘Chemisch afval. Mijn Fred- en Gingerfilms, de Marx Brothers, zelfs Mae West. En de Hans Keller-documentaires, over de Vijftigers, over Paustovski, Leo Vroman. ….”

Gerdin overleed onlangs – als eerbetoon plaatsen wij/ herhalen wij op ‘haar column-vrijdag’ nog een aantal van haar weergaloze columns. deze tekst was gedateerd – eind januari 2016.

bolo4

 

Goedendag poëten en anderen,

Plotseling steekt het de kop op. Tot dan lig je ontspannen op de bank met alweer een oud meesterwerk uit de wereldliteratuur en opeens is het er. Opruimdrift. Schoonmaakdruk. Schoonschipdrang.
Er rest de ongelukkige niets anders dan zuchtend al zijn kasten leeg te halen.
Al die vergeten schatten, verloren gewaande memorabilia. Binnen de kortste keren zit je gelukzalig op de grond in oude brieven te lezen, met verheugde kreet vergeten gezelschapsspelletjes te herontdekken, de fotoalbums van je lang overleden ouders door te bladeren (pa voor de berg, ma achter de berg, de buschauffeur naast de berg), de knalrode VPRO-koptelefoon met ingebouwde radio uit te testen (na langdurig zoeken naar batterijtjes die nog ergens moeten liggen maar waar ook weer), een assortiment 3D-brilletjes te passen, en bossen en bossen fietssleuteltjes van reeds lang verloren gegane fietsen bij elkaar te zoeken om ze vervolgens moedeloos in de nog steeds te lege gereedstaande vuilniszak te werpen. De uren vliegen voorbij, de chaos wordt steeds groter.
Een lichte paniek maakt zich van je meester. En dit nu is een vrij fatale gemoedstoestand. Dit is de stemming waarin je gaat denken: ‘Ach dit gebruik ik ook nooit meer, hup, weg. En ik kan net zo goed dit ook allemaal weggooien. Ruimt lekker op.’
In dit stadium zet men heel dierbare, lang gekoesterde verzamelingen opeens bij het grof vuil, om daar de rest van het leven knagende spijt van te hebben.
Althans, dat was zo voordat het instituut Kringloopwinkel werd geïntroduceerd. Het wegdoen van oude spullen er een stuk minder hartverscheurend door geworden. Van messiaanse gevoelens vervuld kun je gaan slapen in de wetenschap anderen een groot plezier te hebben gedaan.
Maar ziet. Onze toch niet al te bloeiende economie bloeit kennelijk nog zo hevig dat de Kringloopwinkel inmiddels alleen nog de meest waardevolle pareltjes wegkaapt en de rest resoluut weigert. En zo vond ik mijzelf onthutst terug bij mijn collectie videobanden, groot negen volle vuilniszakken, die bruut werd afgewezen door de Kringloopman. Geen aardige man, een cultuurbarbaar. ‘Da’s chemisch afval mevrouw’, sprak hij misprijzend en verdween.
Chemisch afval. Mijn Fred- en Gingerfilms, de Marx Brothers, zelfs Mae West. En de Hans Keller-documentaires, over de Vijftigers, over Paustovski, Leo Vroman. Mijn muziekbanden met Mahlers Des Knaben Wunderhorn-liederen, Cecilia Bartoli. En mijn zelf gemonteerde filmgeschiedenisbanden, gebruikt bij talloze lezingen. Daar volgde toch altijd een enthousiast applaus op, hoezo ‘chemisch afval’.
Tientallen ‘gratis af te halen’-websites later moet ik vaststellen dat in dit deel van Europa niet veel nog iets waard is in deze tijd. Elders kan men creperen, hier gaan wij langzaam ten onder in onze bezittingen. Niets wordt meer voor de eeuwigheid gemaakt. Bij de produktie van artikelen wordt een beperkte houdbaarheid ingebouwd. Iedereen zijn nieuwste modelletje en de economie maar bloeien.
Even later sta ik met mijn neus tegen het raam gedrukt te staren naar mijn natgeregende videocollectie naast de afvalcontainer. En hoop dat iemand de zakken meeneemt. En gelukzalig op de grond zittend de titels bekijkt. En zijn oude, bij het ‘repair cafe’ weer rijklaar gemaakte videorecorder aanzet. Maar ’s morgens zie ik ze onverschillig in de vuilniswagen gesmeten worden. Leve de vooruitgang.

Met hartelijke groet,
uw DinLin.

 

 

 

 

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Laat een reactie achter