Rik van Boeckel wint de enige echte virtuele – vrij naar ACG VIANEN – de bedachtzaamheid overgelaten aan wat woorden – trofee op pomgedichten punt nl – Cartouche zilver, Erika de Stercke brons

laat ik beginnen de dichters te bedanken voor de inzending van de gedichten bij zo een moeilijk thema: een door ACG VIANEN aangereikt woord ‘bedachtzaamheid’ – Cartouche, Erika de Stercke en Rik van Boeckel reiken aan het eremetaal wat betreft dit jurylid – het zo in evenwicht zijnde gedicht van Rik van Boeckel waarin heden en verleden in het zo mooie franse land is gesitueerd omhangen wij van hier met het goud van de zonnekoning. Cartouche schreef al die liefdesregels wat ons betreft in zilver en Erika sloop subtiel naar brons. Van harte, heb een mooie zondag en beste lezers geniet de dichtpracht van deze zondag.

Wakker in het Franse land

Wakker in het Franse land
en route schuift het nabije verleden
de wereld van herinnering in

de reis passeert bedachtzaam
langs golven groen van de Ardèche
de Thèze stroomt de toekomst binnen

uit zonnebloemen springt het levenslied
de nieuwe dag parkeert in Bretagne
voor de minstreel van het heden

het zingend licht is een vergezicht
wolken laten klanken gaan
toen en nu ze zijn nimmer klaar.



Rik van Boeckel
29 augustus 2021
Carnac. Bretagne

Een echte van Boeckel mogen we hier aanvaarden – maar deze keer volkomen in evenwicht. het heden, het verleden – een rivier die de toekomst instroomt, het licht als vergezicht – en zo dat toen en nu nimmer klaar zijn. mooi beschreven!


Wie ben ik
zonder woorden
niet meer dan een vat
bezonken jonge, klare wijn
 
zeg jij – liefde
behoeft geen krans
sonnetten, bedachtzame zinnen
of slam, laat staan spoken word
 
die valt
alleen te voelen – moet je
weten, lezen als een paar aren, zo
onnoemelijk zie ik je liefst
                                
rood –  als een vel
van het allerfijnste perkament
me maanzacht als de nacht
branden en merken kan
 
hoe jouw ogen
van een  afstand – hand over hand
mij de lijnen weten te dichten
in mijn gezicht
 
28-08-2021 / Cartouche

https://www.theartcouch.be/nieuws/te-gek-om-los-te-lopen-2-marina-abramovic/ (vanaf minuut 1.15)


–>
ik zie dit toch als een min of meer pure liefdesverklaring.  voor een beschrijving van het youtube filmpie alleen moeten we niet bij Cartouche zijn. deze dichter door emoties overmand gaat zich bij zo een film  te buiten in dichterlijke liefdestaal –  als je cartouche leest is het filmpie bijna overbodig geworden. tsja dat is cartouche – zijn bedachtzaamheid zit aan de voorkant van het gedicht: met welke woorden kan ik die alles overtreffende emotie in een gedicht neerleggen zonder dat ik zelf r aan onder door ga. wederom gelukt als geen ander. afgepast en afgemeten de woorden – een gedicht dat op ontploffen lijkt te staan. een gedicht met ontploffingsgevaar.

thermometer
 
moet ik de waarheid uitkotsen
om gehoord te worden
zij die me willen omzeilen 
met nieuwe woorden  

bedachtzaam kijk ik toe
naar grote sier rond lege lijven 
een handzoen vliegt voorbij
hij mist zijn doel

in de keuken voel ik me veilig
rol het deeg uit voor een taart
appels spreken niet tegen  
laten het snijden begaan 

de radio heel hard 
ik zing een verzonnen lied 
het oventje op temperatuur 
mijn leven bakt langzaam gaar  


Erika De Stercke


–>
na de eindhoven sessie van vorige week – weet ik – erika de stercke = minimaal 2X lezen. vorige week voltrok zich dat wonder. een eerste keer hoor je het gedicht en je denkt ok een gedicht. de tweede keer leest ze hetzelfde gedicht en je zit op het puntje van je stoel en na de derde lezing lig je gestrekt languit. (krijg je díe zo schone  wonderbaarlijke ‘vlaamse’ klanken erbij cadeau.
en zo ook gaat het met dit gedicht. ineens vallen wonderbaarlijke regels op na een paar keer lezen: een handzoen die voorbij vliegt, appels die niet tegen spreken en een leven dat langzaam gaar bakt. goeie titel ook.
  • Yvonne Koenderman: toch zal je er altijd zijn
  • Frans Terken: hoort de zondagochtendklokken
  • Erika De Stercke: bedachtzaam kijk ik toe naar grote sier rond lege lijven 
  • Cartouche: Wie ben ik zonder woorden
  • Vera van der Horst: zelfs dat klinkt aangenaam
  • Anke Labrie: hier en daar nog wat verschoven
  • Rik van Boeckel: toen en nu ze zijn nimmer klaar


wie wint de enige echte virtuele – vrij naar ACG VIANEN – de bedachtzaamheid overgelaten aan wat woorden – trofee op pomgedichten punt nl?
 
de prachtige pentekening van ACG Vianen is deze week de inspiratiebron – hoe bedachtzaam kan een dichter wezen? en hoe brengt de dichter bedachtzaamheid tot uitdrukking in welke woorden. geen makkelijk thema maar poëzie bestaat ook niet voor het gemak. wel voor de bedachtzaamheid. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

waar waren we gebleven
jij sprak woorden van diepe aard
dit wordt typisch weer…
zo een gedicht…
van jou…
waarin…

ik hoorde je denken
dit wordt inderdaad een gedicht
bevestigde ik bedachtzaam
 
waarin…
de woorden…
elkaar net niet raken…
 
pom wolff
 
Het was geen gewone ontmoeting
tussen liefde en genegenheid
we leefden tussen woorden

bij de haren getrokken adjectieven
werkwoorden die groeien als onkruid
er zijn er die met geweld binnendringen

jij drong in alle rust,
langs de buitenkant mijn hart binnen.
we vonden elkaar toevallig tussen woorden.

persoonlijke voornaamwoorden zoals IK
in liefdesverhalen draait het niet alleen om de liefde
Geen ” ik hou van jou ”

toch zal je er altijd zijn

Yvonne Koenderman


–>
hele sterke laatste regel. een onontkoombare laatste regel. hele sterke eerste regel ook  onontkoombaar – en tussen die gouden regels het gedicht – lekker rauw geschreven – van Yvonne. met adjectieven en persoonlijke voornaamwoorden en meer – en met het hart – een met het hart geschreven gedicht om bij die bijzondere geliefde stil te staan. een ontmoeting waarna de wereld voor altijd anders is. en in welke woorden dan ook – het was een ontmoeting voor altijd – lezen we. dat dringt regel na regel meer bij de lezer door.
 
Stiltegebied

Je groet de visser met zijn dobber
gespannen wacht hij op beweging
kijkt je met een schuin oog vuil aan
als een reiger die aast op z’n prooi
je dempt het ploffen van je schoenzolen

hoort de zondagochtendklokken
in torens waar gebeier niet van de lucht is
honden op de dijk blaffen er schande van
alsof enkel zij en krijsende meeuwen
zich tegen de stilte mogen keren

ik vis naar woorden mompelt de visser
niet dat je die hier kunt horen
ze houden zich koest in het gebied
waar klepels de grens overschrijden

hier zit ik in stilte
vang woorden die voorbij drijven
op zoek naar goed gezelschap
wacht tot het fluistert in mn hoofd


© FT 28.08.2021


–>
de dichter die in de laatste strofe bij zich zelf uitkomt – mooie woorden opvangt neem ik aan – ‘die voorbij drijven’. prachtig gezegd – bedachtzaam – in contemplatie – en de locatie goed gekozen: stiltegebied – een zondagochtend, de kerkklokken, de visser, een hond wat meeuwen een reiger. voordat de dichter bij zich zelf uitkomt moet de wereld eerst aan de kant en de druktemakers in het stiltegebied tot stilte gebracht. pas dan is het vissen naar woorden in dichters hoofd mogelijk. apart stukje natuur op een willekeurige zondagochtend. gelukkig dat er dichters zijn.
Als jij zwijgt hoor ik mezelf weer

Op blote voeten loop ik over het parket
geruisloos haast en pak het bakje van de kat
dat is van metaal en tikt heel zachtjes
tegen de gootsteen aan waarin ik het plaats
onder de kraan die ik dan opendraai

Ik luister naar alle geluiden die ik maak
als ik een glas pak uit de kast en dat
op de aanrecht zet waar de melkopschuimer
de melk tot een grote witte wolk draait
die ik dan rustig glijden laat in het glas

Het koffieapparaat maalt de bonen vast
hij maakt daarbij een enorm kabaal
zelfs dat klinkt aangenaam waarna
de koffie in het schuim druppelend
twee bruine gaatjes achterlaat

En tussen deze klanken door neem ik
sprakeloos mijn gedachten waar


Vera van der Horst


–>
nu de dichtersrommel van vorige week in veraas tuintje is opgeruimd daarachter –  in eindhoven – en vera weer een beetje bij zich zelf is uitgekomen – wordt het huis, de huiskamer, het parket, de keuken, het hele halve huis weer eens even goed gecleand. gelukkig is er ook KOFFIE. even een bakkie doen met connie lahnstein wellicht en dan in bedachtzaamheid het leven aanschouwen: eerst nog even zonder conny.  als vera in haar huisje alleen aan de koffie is dan weet je er komen mooie regels aan: ‘sprakeloos (neem ik) mijn gedachten waar’ – en die dan opschrijven.

de juryvoorzitter van vorige week peter le nobel zou uitroepen – nieuwe tijden nieuwe normen. neen koffie in een gedicht dat kan echt niet meer – daarmee smokkel je oude plantages met tot slaaf gemaakten een gedicht in – daar komt in dit gedicht nog bij dat de witte melk met de melkopschuimer tot een grote witte wolk wordt opgeklopt – stuitend gewoon – vuig!


taal

 
behoedzaam neergeschreven
ontstonden ze
tegen de regels in 
 
tot op de komma
hier en daar nog wat verschoven
kwamen er nieuwe woorden

eerst nog angstig bij elkaar
 
binnen de oude woordenschat
werd elke wijziging gemeden

het bleek geen enkel punt
 
hoe omstreden ook
taal zoekt haar eigen zinnen
 
anke labrie
(29-08-2021)


–>
Anke schrijft heel inclusief – peter le nobel kan tevreden zijn. dichter geeft de voor elke taal algemeen geldige regels – dat uiteindelijk de taal haar eigen zinnen wel zoekt. de dichter als doorgeefluik – bijna zoals kunstenmaker anton heijboer hier aan de komiek van duin  illustreert – alleen bij heijboer ontbreekt de in dit gedicht zo mooi neergelegde behoedzaamheid.

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Doe mee met de conversatie

1 reactie

  1. Stiltegebied

    Je groet de visser met zijn dobber
    gespannen wacht hij op beweging
    kijkt je met een schuin oog vuil aan
    als een reiger die aast op z’n prooi
    je dempt het ploffen van je schoenzolen

    hoort de zondagochtendklokken
    in torens waar gebeier niet van de lucht is
    honden op de dijk blaffen er schande van
    alsof enkel zij en krijsende meeuwen
    zich tegen de stilte mogen keren

    ik vis naar woorden mompelt de visser
    niet dat je die hier kunt horen
    ze houden zich koest in het gebied
    waar klepels de grens overschrijden

    hier zit ik in stilte
    vang woorden die voorbij drijven
    op zoek naar goed gezelschap
    wacht tot het fluistert in mn hoofd

    © FT 28.08.2021

Laat een reactie achter