Vera van der Horst wint de enige echte virtuele – ontwaar de schoonheid in de kwetsbaarheid – trofee op pomgedichten – Luk Paard zilver.

aanvankelijk dacht ik de ongebreidelde spontaniteit van onze LUK PAARD met goud te omhangen – zo sprankelend vind je de woorden niet vaak – om carel helder in het parool van zaterdag vrij te citeren die op zijn beurt gerard reve weer citeert: ‘je leest Luk Paard niet voor je verdriet’ – totdat vera van der horst haar epos instuurde – het goud van Luk gleed vera om haar hals – hebben we altijd nog zilver voor Luk. goud voor vera. wat is er mooi aan dan zult u vragen – aan watte? aan het gedicht van Vera – 2 levens getroffen in 5 strofen – en de relativering gelijk ook aan de lezer meegegeven – ‘het leven doet maar wat’- en zo is het ook ‘het leven doet maar wat’ – maar in dat wat zit hier zoveel leven dat we er een gouden kroontje boven op zetten. van harte Vera van harte Luk! alle dichters die inzonden natuurlijk ook van harte bedankt.

bij mij bloeien al zo n 40 jaar
vergeetmenietjes in de tuin
een jonge man strooide daar de zaadjes
voor hij met lege handen ging

ik weet nog hoe het was
die eerste keer dat ik hem zag
gaf ik hem een hand vol tranen
hij maakte daar lenteregen van

Ik telde de uren,
hij telde de jaren
het leven doet maar wat
als je er geen richting aan kan geven

toch elke lente, kom je weer
met oude handen pluk je delicaat
het onkruid uit tussen het weelderige blauw
nu met door de nachtwind witgewaaide haren

en onze oude jonge ogen peilen dan
hoever het is hoe dichtbij ook
want
zelfs de meest lichtgevende sterren verpulveren
en verdwijnen in het heelal


Vera van der Horst

als ik goed tel blijft het gedicht – dit heldenepos – wel binnen de 20 regels regel – een prachtig en troostrijk gedicht met geen woord te weinig of geen woord teveel. schreef ze elke week maar zo – maar dat kan natuurlijk niet – hoe een persoonlijk verhaal waarin de schoonheid van het breekbare – om luk paard te citeren –  boven alles en iedereen uitgetild wordt door dichter – en hoe zij tegelijkertijd voor elke lezer een hoge graad van toegankelijkheid creëert – de inhoud van het gedicht dreunt in je lijf, leden, hart én in het heelal na.
de schoonheid van de breekbaarheid…dit gezegde is al’n gedicht…wat verder geschreve wordt is nie ter zake…’et breekbare kan schoon zijn..’n leve dat breekt kan schoon zijn…dat zo’et leve ook kwetsbaar is zelfs as de liefde breekt door dood…:“

‘n glas voor jou
dat’k van je hou
nog steeds
altijd’et heffe
‘n volgende glas

tot’et laatste voor jou
hoog geheve hier
ik op de stoep

jij in de goot
nooit meer’n glas
en ik altijd nog
dat’k van je hou

hoevele keertjes nog
met altijd die stoep
in gedachte aan jou

© luk paard

onze luk die met zijn overrompelende heerlijke en eerlijke spontane teksten altijd mij als lezer voor zich inneemt. de taal lijkt in hem op te ‘borrelen’ zeker zoals hier wanneer het glas geheven wordt en dan heeft ie ook altijd pen en papier bij de hand om die taal vast te leggen – maar zijn taal laat zich niet vast leggen – de woorden springen en dansen en rokken en rollen van het papier waar je bij staat – je hart tegemoet.
  • Luk Paard: dat’k van je hou
  • Rik van Boeckel: het ritme van kwetsbare dagen
  • Frans Terken: hoe breekbaar dan toch 
  • Seraphina Hassels: je papierdunne huid vervaagt
  • Vera van der Horst: 40 jaar vergeetmenietjes
  • Ien Verrips: de tijd sluipt als een zachte kat
  • Jako Fennek: de onherroepelijke waarheid
  • Anke Labrie: zij was altijd een echte kerstfeestmoeder
nog even
die af en toe zo jonge stem
ach kijk nou moet hij huilen

ze duwen je een podium op
ze kammen je haar
zoals ze straks ook je haar zullen kammen

pom wolff
jij zingt alsof

het waaien is begonnen
en ik wil je niet
niet alles ontnemen
er rest ons
nog altijd een later als

misschien niet
wat we droomden
onder het zolderraam
met de zachte regen

maar weet je dan niet
dat alles mij liever draagt
en lichter is
met jou

petra maria

wie wint de enige echte virtuele – ontwaar de schoonheid in de kwetsbaarheid – trofee op pomgedichten?

het afscheid van de zanger – wellicht van een dichter – de ouderdom die niet veel meer aan het leven laat – we maken het mee – we komen er zelf voor te staan – maar iets blijft altijd aanwezig – de schoonheid van de kwetsbaarheid – bij rob de nijs hoorde ik heel af en toe die jonge stem weer. mooi. petra maria die vroeger regelmatig instuurde schreef ook over de schoonheid in de door haar beschreven kwetsbaarheid: ‘maar weet je dan niet dat alles mij liever draagt en lichter is met jou’wellicht draagt u nog iets poëtisch bij aan de schoonheid die we in de kwetsbaarheid mogen ervaren. dan lezen we het graag – geen makkelijk thema  – u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

Het naderend inzicht

Over de dood niet te spreken
reizend langs de jaren
met een teken van licht

het naderend zicht en inzicht van het lied
zoekt de zanger dromend in harmonie
hij breekt duizend lansen voor een wereldromance

op het podium van het leven is veel gegeven
zijn zinnen spiegelen zich aan het ritme
van kwetsbare dagen.

Rik van Boeckel
17 december 2022

rik brengt in de naderende duisternis van de dood die hij nog even links laat liggen toch het licht. de laatste dagen en jaren in het teken van een en de hoop op een wereldromance – dat lijkt een beeld dat rik ons lezers wil meegeven als troost bij de laatste levensjaren als het liederlijk inzicht in daalt.
Spiegelglad

Dat het vallen en weer opstaan is
in het eerste ochtendgloren
bij een hemelse lucht

zoveel dat er dan schoongewassen
in tegenlicht te zien valt
je kijkt je ogen uit

hoe breekbaar dan toch 
als je ernaar grijpen wil
alsof je al scherven in je handen houdt

je raapt ze van de koude grond
pakt ze vast als ijsbloemen
geplakt op een spiegelruit


© FT 17.12.2022

waarom weet ik niet maar ik heb iets tegen het woord ochtendgloren. dat is denk ik persoonlijk. het gedicht begint voor mij bij de vierde strofe – dat mag van mij de beginstrofe zijn:
 
je raapt ze van de koude grond
pakt ze vast als ijsbloemen
geplakt op een spiegelruit

dan zou ik meteen rechtop zitten in mijn stoel en denken wie? wat ? waar? en hopen dat de dichter het antwoord op de vragen langzaam voor mij invult – dat de dichter deze koude woorden langzaam laat ontdooien in  een warme dichterlijke troostrijke omhelzing.

Licht 

Heel stilletjes vertrok jij
stap voor stap 
om ons te laten wennen dat
jij bent gaan wonen in een land waar 
lang vergetenen zijn en niet zijn

Stemmen zonder naam 
die zeggen te zijn wie jij niet ziet
zij die je aankijken vervloeien 
vader, broer, minnaar
wie raakt jou aan

Behendige handen ontkleden  
jij zit naakt en wordt gewassen 
waar begint en eindigt jouw lichaam
wanneer wordt ’t het hunne   
de grens van je papierdunne
huid vervaagt

De kus op je wang voelt
intiem als van een geliefde
een blauw geaderde hand streelt 
je tast naar herkenning
in een vervreemd gezicht

Het fluistert: Mijn engel
de stem die weet wat jij moet zien
een laatste winterroos, zwermende vogels
verwonderd veeg je tranen weg
de nacht valt en jij wordt licht 

Ⓒ Seraphina Hassels. 

ik zeg een epos in dichterlijke woorden samengevat – een zeer persoonlijk eerbetoon – van de oude mensen en de dingen die niet onopgemerkt voorbij gaan – maar de 20 regels regel (tenzij noodzaak) die wij voor ‘de wedstrijd’ hanteren is overschreden. buiten mededinging kortom.
voor rob, lionel, martijn, cristiano en al die anderen die we gaan vergeten

alles wat je bent
is alles wat je doet
geen offer te groot
voor slechts dat ene doel
de beste zijn
de grootste mooiste allerhoogste
jouw naam een erenaam
nooit vergeten

de tijd sluipt als een zachte kat
verstoort en slaat haar klauwen uit
nog even wordt jouw naam genoemd
om langzaam weg te zakken in vergetelheid


Ien Verrips
dec 2022‘

de tijd sluipt als een zachte kat…’ die dichtregel doet het wel – zeer zeker. nemen we die voetballers op de dichterlijke koop toe – ik blijf aan die geciteerde regel hangen – bij de inhoud van de andere regels denk ik: het zal wel.
onbekend

de onherroepelijke waarheid  
van het ouder, het zwakker worden
zo wreed maar ook zo mooi weer
zo ontroerend mooi

op een dag stap je laat uit de trein
zet je voeten op een verijst perron
je kent je leeftijd, blijft roerloos staan
bevroren als de regen

een onbekende stem
vraagt of ze helpen kan

ze steekt haar hand toe, een hand
die je meer doet
dan  alle handen die je streelden

jako fennek

‘de onherroepelijke waarheid’ – onherroepelijkheid krijgt in de poëzie zo beschreven een ultiem en definitief karakter. ‘nooit komt iets terug’ riep de webmaster deze week nog uit op de boot van catelijne. je hebt waarheden als een koe – en waarheden als in de poëzie. alleen de waarheden in de poëzie bevatten meer waarheid dan alle waarheden in een koe verzameld. jako verkleint de waarheid tot één uitgestoken hand van een naar wij hier vermoeden een bijzonder mooie voor hem vreemde vrouw. hoe je grote zaken klein krijgt.
kerstkind

het laatste kerstcadeau voor moeder
aarzelend gekocht 
een kleine kerstboom zonder lichtjes
die zij niet meer verdragen kon

wat weerschijn
van het zwakke licht boven haar bed
in de zilveren ballen

zij was altijd een echte kerstfeestmoeder
ik nu meer kerstkind dan ik dacht


anke labrie

zoals het kan gaan bij een naderend afscheid – de tradities opgegeten door de tijd of vervangen door andere of door soortgelijke met andere mensen weer – het breekbare van het gevraagde thema goed getroffen.

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Laat een reactie achter