uw eerbetoon aan leonard cohen – met slotwoorden van anke labrie en jako fennek- de zondagochtendwedstrijd op pomgedichten kan deze week niets anders zijn dan een eerbetoon

de zondagochtendwedstrijd van 11 november 2016

img00202-20100820-2033

Woodstock

 

één  beeld zal ik bewaren

je toonde me de kracht van poëzie

de stilte

waarin jij het licht ontstak

 

anke labrie

http://www.ankelabrie.nl

 

de dichters bedank ik voor de bijdragen. deze week geen wedstrijdwoorden. de woorden in dit item zijn allemaal gemeend en uit het hart – een dankwoord aan de dichter – zanger – die voor velen een leven lang meeging en in zijn poëtische songs nog wel een tijdje onder ons blijft. wie leonard niet kan waarderen kan van alles zijn, een goed mens ook nog wellicht, maar een dichter is hij of zij niet. dank jullie wel.

 

img00202-20100820-2033

 

vrij naar ‘dance me to the end of love’

ons eerbetoon aan het leven
is dat van hongerige honden
die hun bot afstaan
draag ons door de hel
tot we zekere oevers vinden
wees voor ons de merel
die de hoogste takken zoekt
dans ons naar de vloedlijn
van de liefde
laat ons schreeuwen in woestijnen
de ooggetuigen zingen

jako fennek

 

 

eerbetoon (maar ook een lesje spint) van DITMAR BAKKER

_ – – _ (-) A

_ – – _ (-) A

_ – – _ (-) A

-_ (-) Xn

 

dichteres MIRJAM AL heeft laten weten op zondag een eerbetoon af te geven

met een eerbetoon van MAX LEROU: het zijn altijd de verkeerde

met een eerbetoon van MARTEN JANSE: blauw als de jas die zij droeg

met een eerbetoon van MERIK VAN DER TORREN: laten we lachen en schreeuwen

met een eerbetoon van JOOP KOMEN: nu mijn idool is overleden weet ik pas wat sterven is..

met een eerbetoon van RIK VAN BOECKEL: door de brokate hemelpoort

met een eerbetoon van CARTOUCHE: je rookmond, je stem een bezwering

img00202-20100820-2033

we kunnen lisan lauvenberg citeren die ooit eremetaal won in de zondagochtendwedstrijd over een regel van de dichter cohen: ‘En toen zag ik jouw thema, en heb het nachtgedicht geschaafd tot wat het nu is, niet af, maar in werking, zoals het verdriet. Dank voor de prachtige song van Cohen, ik was even weer helemaal gelukkig. Liefs Lisan.’

”and you who had the honor of her evening”

misschien bent u ook aangeraakt door de zanger, de dichter leonard  cohen die over mensen zong – over zoveel – stuur uw gedicht – uw eerbetoon aan pomgedichten@gmail.com
of u kunt uw gedicht als reactie plaatsen – onder ‘leave a comment’ – (even registreren, dan inloggen en dan uw reactie) – of stuur in voor zondag 1100 uur  onder ‘contact’. (zie rechtsboven) – ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst.
cohen
.
zoveel
 
het zijn de mensen
die weten dat er mensen zijn
het broze lijf naar zoveel nog
dat er geen grenzen zijn
en in elke dag een begin
 
pw
.
 img00202-20100820-2033

groeigedicht bij de overgang van leonard cohen

namen die we lezen in
de sterflijst van de dag
het zijn altijd de verkeerde

nooit eens staat er mark edith
halbe of jetta voor mijn part
was het diederik geweest nee

lezen we godverdomme weer van leonard
na eerst al david habakuk marnix joris
gerrit met de grote snor leo lou maarten
rutger gerrit zonder snor adriaan harry rudy
ramses en simon mies gerard jan hugo
en anders is het johnny wel – die van de kicks

zal je zien dat morgen alsnog
de naam van een klootzak opduikt en
dat ik er dan niet ben om die te lezen

ml

 

cohen

 

Blauw als de jas die zij droeg
achter papierdunne wanden
in het hotel waar ik mij nooit
thuisvoelde, in het land
waar ik niet woonde, in
de rol die ik niet speelde

Jij wilt het donkerder?
Blaas dan de kaarsen uit!
Juist waar de barst zit
glijdt het licht naar binnen
Ik voel mij de sergeant die
straks voorgoed verdwijnt

Ik twijfel aan het lot
omdat het onbeholpen
onvoorspelbaar en ook
onbegrepen toeslaat
Dood, daarentegen, was
ook voor mij voorspelbaar

Marten Janse

 

img00202-20100820-2033

I.M. Leonard Cohen
 
Jaren geleden liep ik met Suzanne langs de rivier te wandelen,
Suzanne met het rood-bruine haar.
Hallelujah!
Ik droeg mijn beroemde regen jas,
Die met de scheur op de schouder,
Hallelujah!
En zij voerde me naar Babylon,
De hangende tuinen, zijn feesten
Met dromen fabricerende
Bedwelmende dranken,
Halllujah!
In de jaren van de flower power
En zeg, geef die joint eens door,
So long, melancholieke bard.
(laten we lachen en schreeuwen
Lachen en schreeuwen
Over dit alles opnieuw).
 
 
12 november 2016, Merik van der Torren
cohen

nu mijn idool is overleden weet ik pas wat sterven is..

So long Marianne

Ik zwierf maar miste ieder doel.
Het leven was voor mij een doos
vol avonturen. Tot jij koos
te leiden, onbarmhartig koel.

Ik weet het wel, ik trouwde jou
in tijden, onbezorgd en vrij.
Wij zweefden, maar ik voelde mij
langzaam verankerd aan een vrouw.

Jouw brieven vormen nu de draad
naar een verleden zonder haat.
Soms zachte pleisters, soms een kerf.

In mijn hoofd gonst Leonard Cohen,
als ik weer eenzaam, doelloos zwerf,
klinkt snijdend: “So long, Marianne.”

Joop Komen

img00202-20100820-2033

Het nimmer laatste lied

Er is geen tijd meer voor hen
die sterven als dichters
troubadours van het nimmer laatste lied

so long Leonard als je met Suzanne wandelt
door de brokate hemelpoort
waarachter de zusters van genade wonen
luisterend naar jouw dichtzangstem

je zingt neuriet
met de melancholieke intonatie
van de eeuwig geboren verteller
oh Lady Midnight ik was een man
ik ga nu maar ben bereid om te gaan
als een gelukkige partizaan
de wind waait over de graven
neemt mijn stem mee

zo ging die tijd voor hem
zijn hoed en regenjas hangen voor altijd
aan de kapstok van zijn geschiedenis.

Rik van Boeckel
12 november 2016
RIP Leonard Cohen

 

cohen

(in a class of one’s own)

Boek van verlangen

Winterman, novemberregen, hoelang
ik jou bleef volgen, bard van mijn hart
merrie die mij meenam in het zadel
van ballades stapte ik in een lawine
ze dekte mijn ziel

kwikzilverogen en gezangen als rijmen
je rookmond, je stem een bezwering
denken ze echt ze kunnen je begraven
de aarde in donkerte laten verdwijnen

ik leefde met een kind van sneeuw
als partizaan, soldaat in een loopgraaf
bevocht ik elke man die ik tegenkwam
tot de dagen kouder en kouder werden
ik was alleen

een halte, een statie op je weg ik weet
ik ben niet de laatste liefde, als je wilt
dat ik niet meer spreek, stil zal ik zijn
wil je dat een stem oprecht is laat me
op deze plat gebroken heuvel

meezingen van liefde, haat en weemoed
naar de rivier waarheen jij mij leidde
de vogel op de draad, de rollende steen
de nacht die niet overgaat, nooit meer
dezelfde, ik, die de eer kreeg, Suzan
Lisan, een stuk van je avond te zijn

in alles

zit een barst, dat is de kras
waarlangs het licht binnenglijdt
en de vogels, ze zongen ze zingen
bij het breken van de dag, maak
een nieuwe hoorde ik ze zeggen, blijf
niet staan bij wat was of komen gaat

Hineni, hier ben ik, heer, bevlekt
en bezield dat is zoals het is, zoals iedereen
weet een goede manier om gedag te zeggen
stof te over, meer dan as, een boek
van verlangen, een slaapliedje

van liefde die haar eigen weg kiest
halfweg – in eenenveertig verzen-
nooit zelf overgaat

11-11-2016
Cartouche

 

img00202-20100820-2033

 

Pom, liefste,
Stilgezeten heb ik níet, nu ons wederom een grote bard ontvallen is. Ik stuur je hierbij een spintje toe. Een wat? Een spint. Wat is een spint?

De vorm:

_ – – _ (-) A

_ – – _ (-) A

_ – – _ (-) A

-_ (-) Xn

Uitgaande van de choriambe (drie in totaal per stanza), waar een onbeklemtoonde lettergreep aan vastgeplakt kan worden, maar die niet noodzakelijk is. Het maakt het geheel makkelijker, omdat mannelijk en vrouwelijk rijm allebei gebruikt kunnen worden.
Het rijm dan: hierboven staat schematisch een stanza van de spint, bij herhaling naar stanza twee, drie, vier, ad infinitum, verandert rijm A in rijm B, rijm C, rijm D, ad infinitum. Deze zijn steeds in drietallen gelijk. Dan het X-rijm waar elke stanza in een jambe mee afgesloten wordt. Ongeacht het aantal stanza’s blijft deze rijmklank (mannelijk) gelijk.

 

I.M. Leonard Cohen

Leonard Cohen,
-ik ben een fan-
beter qua stem
dan Maywood,

ligt in zijn kist:

hij wordt gemist.
Méér dan beslist
ooit Weemoedt.

 

-X-
D.(itmar Bakker)

 

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Doe mee met de conversatie

3 reacties

  1. groeigedicht bij de overgang van leonard cohen

    namen die we lezen in
    de sterflijst van de dag
    het zijn altijd de verkeerde

    nooit eens staat er mark edith
    halbe of jetta voor mijn part
    was het diederik geweest nee

    lezen we godverdomme weer van leonard
    na eerst al david habakuk marnix joris
    gerrit met de grote snor leo lou maarten
    rutger gerrit zonder snor adriaan harry rudy
    ramses en simon mies gerard jan hugo
    en anders is het johnny wel – die van de kicks

    zal je zien dat morgen alsnog
    de naam van een klootzak opduikt en
    dat ik er dan niet ben om die te lezen

    ml

  2. (in a class of one’s own)

    Boek van verlangen

    Winterman, novemberregen, hoelang
    ik jou bleef volgen, bard van mijn hart
    merrie die mij meenam in het zadel
    van ballades stapte ik in een lawine
    ze dekte mijn ziel

    kwikzilverogen en gezangen als rijmen
    je rookmond, je stem een bezwering
    denken ze echt ze kunnen je begraven
    de aarde in donkerte laten verdwijnen

    ik leefde met een kind van sneeuw
    als partizaan, soldaat in een loopgraaf
    bevocht ik elke man die ik tegenkwam
    tot de dagen kouder en kouder werden
    ik was alleen

    een halte, een statie op je weg ik weet
    ik ben niet de laatste liefde, als je wilt
    dat ik niet meer spreek, stil zal ik zijn
    wil je dat een stem oprecht is laat me
    op deze plat gebroken heuvel

    meezingen van liefde, haat enweemoed
    naar de rivier waarheen jij mij leidde
    de vogel op de draad, de rollende steen
    de nacht die niet overgaat, nooit meer
    dezelfde, ik, die de eer kreeg, Suzan
    Lisan, een stuk van je avond te zijn

    in alles

    zit een barst, dat is de kras
    waarlangs het licht binnenglijdt
    en de vogels, ze zongen ze zingen
    bij het breken van de dag, maak
    een nieuwe hoorde ik ze zeggen, blijf
    niet staan bij wat was of komen gaat

    Hineni, hier ben ik, heer, bevlekt
    en bezield dat is zoals het is, zoals iedereen
    weet een goede manier om gedag te zeggen
    stof te over, meer dan as, een boek
    van verlangen, een slaapliedje

    van liefde die haar eigen weg kiest
    halfweg – in eenenveertig verzen-
    nooit zelf overgaat

    11-11-2016
    Cartouche

  3. Met de hoed in de hand

    Was ik maar een vogel

    met twee voeten

    op een draad.

    Ik draag vaak een hoed

    of een pet.

    Met de leeftijd.

    Nooit hebben wij gebogen,

    tenzij met de hoed in de hand.

    Vaak hebben we het op een barsten gezet.

    Daar viel wat licht mee te rapen.

    Ik heb mijn zwarte leren jekker

    verwisseld voor een blauwe.

    Een regenjas heb ik niet,

    die laat ik aan die ander,

    die van niemands bruid.

    Deze nacht is de laatste bruid

    van Leonard Cohen langsgekomen

    en heeft hem voorgoed meegenomen.

Laat een reactie achter