KARIN BEUMKES – heb het leven lief – koester haar en geef haar iedere dag een wonder. én over weerbarstige matrozen in hartverscheurend blauw.

Dear Pom,
Natuurlijk eerst van harte gefeliciteerd met Liva, ook namens Roop, en dat wij hier op ons gouden eiland blijven, zoiets wens ik jouw kleindochter toe, een plaats in de wereld waar ze Liefde weet en waar Liefde zal wonen. Wens haar eigenlijk van alles toe, In mijn geval is het niet moeilijk want ik ben verslaafd aan de zee. Zo verschrikkelijk verslaafd dat er een poem van moest komen
Knuffel je lekkere schattebout, die nog alles te beleven heeft, koester haar en breng haar groot, geef haar iedere dag een wonder.

Liefs, Karin.



Test

Terug. Desnoods met zwembandje.
Dit keer ga ik voor je liggen zee
biddend zingen hoe ik adem uit je haal
zonder mijn systemen te verliezen.

Wildvreemd dan. Ten doop gehouden in je sop
dat het niet uitmaakt of ik blank of wit ben
dat het niet uitmaakt voor de bodem van mijn grond.

Geef me aan het reine, zee van zee, in zee
tot de dag van een schip schuift en
weerbarstige matrozen vertrekken in hartverscheurend blauw.


Karin Beumkes

Liesbeth List – Heb het leven lief https://youtu.be/YMUc8WrxPss

Share This:

Rik van Boeckel inspiratie Kouwenaar

Goedemorgen Pom
Geïnspireerd door de uitzending deze week van de documentaire over Gerrit Kouwenaar heb ik twee gedichten geschreven.
Het begon twee dagen geleden met deze.



Witte oorsprong

Witte muren verzuren de stemming 
niet en nooit zwarte ooit ongeremd
als de dag na de nacht geluk zoekt
persoonlijke oorsprong dit zo boekt. 



Rik van Boeckel 
3 augustus 2023


Maar die heb ik nu veranderd en uitgebreid. 





Persoonlijke oorsprong

Witte muren verzuren de stemming
van de oorspronkelijke tijd niet
gele en blauwe muren zijn ongeremd
in het huis van dagen en nachten

wanneer de tijd langzaam geluk zoekt
persoonlijke oorsprong dit vermijdt
een reis naar de toekomst boekt
portalen van dichte deuren bevrijdt

opening naar het geluk van de uren
laat de wereld het heelal zien
de wensen van vallende sterren
knallen door het universum van weelde

zo gaan de dagen voor altijd voorbij
laten jaren achter in lichte nostalgie
het heden bestaat zonder wonder
sluipt door elk huis slaapt in stilte.

Rik van Boeckel
5 augustus 2023

Share This:

Pom Wolff & Frans Terken – over en weer – week 6: ze zal je bevallen en meer van je houden dan ze kan leven…

om 5 uur vanochtend is LIVA geboren

de dichter Frans Terken neemt de uitdaging aan – de komende negen weken schrijven wij in het weekend op pomgedichten punt nl over en weer. ik schreef Frans dat wat mij betreft het een persoonlijk thema mag zijn. dochter Sonne bevalt rond 1 augustus – ik schreef Frans: een persoonlijke reeks – de verwachting – het geboren worden – en dan het leven in Frans – en dat we het mogen meemaken. Frans stemde in:  eind september wordt zijn oudste zoon Tjebbe vader.


zij zal de laatste week
van jou dragen nooit meer vergeten
 
je hebt nog een dag misschien
een paar dagen in uren te tellen
 
ze zal je bevallen en meer van je houden
dan ze kan leven
 
je beschermen met huid en haar
liefde waar je ook gaat
 
en in alles
wat jouw leven geboren doet worden
 
 
pomwolff

adem

voel de adem die het van haar vraagt
als zij jou ter wereld brengt

zo blaast ze je nog meer leven in
dan al in je kleine longen gegroeid

in je eerste geluiden horen we
hoe hartig jij van leven krijt

jouw adem vol liefde te midden van ons
dat het ook een begin van loslaten is

de navelstreng doorgeknipt 
en op eigen benen houden van


© FT 03.08.2023

Share This:

DITMAR BAKKER verschuilt zich achter de antwoorden van een derde die even zowel toepasselijk lijken bij het schrijven van Gerdin Linthorst


DB verschuilt zich achter de antwoorden van een derde die evenzowel toepasselijk lijken bij het schrijven van Gerdin Linthorst

 
Wat ben je dan nog
als hoofden niet meer keren
of de verkeerde kant op.
Als stilte hoorbaar wordt
nu de klok allang
niet meer loopt[?]


Op het kozijn een potloodstreep: je zag
’t belang om twaalf uur als de zon die lijn
schaduw toewierp, maar donker was de dag,
dus was ’t een potloodstreep op het kozijn.
De stilstaande pendule was een rank
roze herderinnetje, een huls die ooit
herinneringen opriep op de plank,
maar die elk uur thans dood liet: zij sloeg nooit.
Toen kwam het bij haar op dat zij misschien,
want van haar geest gesprongen ook de veer,
gelijk was, zo men wou: klok evenzeer,
die ook stilstond om twintig over tien –
De reden hiervoor was, dacht zij sereen:
Gestorven waren dingen klok noch mens, maar dood alleen.
***


Als de laatste kat is ingeslapen en
de herinnering
niet dooft[?]


Liefst géén bezoekers, ook niet met cadeau;
onwillig konden zij hun weg weer gaan.
Ze hoorde hen nog praten; evenzo
kon zij ’t gezegde niet meer goed verstaan
door ’t lawaai in huis – opeens draaide ’n zwaar
verkoold stuk hout in ’t vuur, knapte het blok
in vonkenregens, en van het dressoir
klonk elk uur weer het oordeel van de klok
als tijd die insloeg op het luisterend oor:
gejengel, aldoor, alsof afgestemd…
je hoorde steeds maar weer die klingeltram,
gejoel daarbuiten, heel de dag maar door.
Ze diende het gevoel maar te verdragen
dat tanden knarsen zouden, als een vastgelopen wagen.
***


Als tussen het witte haar
plots roze schemert,
schaamteloos alsof
het zo hoort[?]


’t Kwam in haar op, toen zij de sneeuw weg zag,
en daardoor naakt opnieuw het bruine gras,
en wasknijpers, een schort – dat daar al lag
sinds witte storm die raasde achter glas
haar uitzond, om nou eindelijk daarginter
die kleding -eer de waslijn stukging- daar
binnen te halen, klepperend in de winter
als het gevecht van een wit engelenschaar,
dat, lang gelee, een schort in zo’n nacht, ooit
was afgewaaid en zeer diep was begraven,
en, tot april het zichtbaar had ontdooid,
vergeten lag, tot nu, vreemd, nieuw, een gave;
ze trok, en groef; toen trof haar het gegeven:
hier was de lente, en een heel nieuw jaar doorheen te leven.


***
Als uitvaarten elkaar
sneller opvolgen en de
witte wijn al na twee kelken
leidt tot onbetamelijk gedrag[?]


Doodsbang was zij dat zij ’s nachts sterven zou.
En soms–dan duurde schemer niet meer lang–
moest iets in haar wel zien hoe wit en koud
de berken oogden…en dan werd ze bang,
zelfs met een lamp, te lopen door het huis
om alles op de knip te doen; weldra
werd nacht wel dag, maar ’n hond die blaft, een muis
die piept… ’t geluid al weg, trok het daarna
de rillingen door haar lijf. Overdag
kon ze ’t bijna vergeten, en het scheen
stompzinnig haast om voor die angst alleen
iemand te vragen die ’t ’s nachts overzag.
Ze zette thee op, toen haar binnenviel:
ze liet de ketel pruttelen ’s nachts, wat haar gezelschap hield.
***


Als het boek uit is en je
twijfelt of het nog loont
aan een nieuw te beginnen.
Wat ben je dan nog
behalve in afwachting[?]


Ze wist wel dé manier haar geest te doven,
verlossing van te denken als emplooi;
er lag decente redding, als van boven,
in ’t maken van wat lelijk was weer mooi:
de zwartberoete ketels, die steeds weer
zo lang boven het vuur hadden gebrand;
kranen en kandelaars, zo vies-verweerd
dat je ze maar blijft schuren; chic als kant
doe je papieren rokjes lades kleden;
nieuw plastic tafelkleed in plaats van ’t rotte,
’t fornuis tot blinkens poetsen, en ten slotte,
wanneer de nacht valt, pijnlijk rug en leden
en nieuw de keuken, stralend als een weide,
een annonce, te mooi om een diner in te bereiden!
***
[G.L. / E.V.M. / D.B.]

Share This:

Gerdin Linthorst legt DB het leven uit: ‘wat ben je dan nog als…’



Later

Wat ben je dan nog
als hoofden niet meer keren
of de verkeerde kant op.
Als stilte hoorbaar wordt
nu de klok allang
niet meer loopt.

Als de laatste kat is ingeslapen en
de herinnering
niet dooft.

Als tussen het witte haar
plots roze schemert,
schaamteloos alsof
het zo hoort.

Als uitvaarten elkaar
sneller opvolgen en de
witte wijn al na twee kelken
leidt tot onbetamelijk gedrag.

Als het boek uit is en je
twijfelt of het nog loont
aan een nieuw te beginnen.
Wat ben je dan nog
behalve in afwachting.

Gerdin Linthorst

Share This:

Rob Mientjes: ‘zij ziet hem zitten prinsheerlijk zonder wit paard…’

zij ziet hem zitten
prinsheerlijk zonder wit paard


Goedenavond Pom,
Terwijl Gerrit in de wolf ontspruit  stuur ik intussen wat poëzie. Als de zomer niet naar ons komt, toveren wij die toch gewoon.
Groet, Rob Mientjes



In de ban van lettergrepen


Koele kikker springt
in moeras van groen water
en krijgt een kleurtje

hij spot haar ineens
bolle ogen puilen uit
tong hangt naar buiten

zij ziet hem zitten
prinsheerlijk zonder wit paard
een klein minpuntje

klapzoenen door lucht
blozende kaken vuurrood
kwijlen volgt weldra

dan duikt hij onder
zij breekt met het oppervlak
spiegel gebroken

snakkend naar adem
komt hij weer boven water
haar ogen spieden

ziet zij de liefde
in deze groene kikker
of slechts voortplanting

nageslacht sluimert
hij vindt haar super sexy
krijgt slappe benen

haiku schiet binnen
zijn ode om haar gewin
Basho is jaloers

‘Oh mijn liefste schat
mag ik je blij beminnen
zacht in nek kussen’

trommels klinken luid
hemelhoog blinken sterren
geboorte van lief


Rob Mientjes

Share This:

‘uw aandacht voor de weerbare woorden van Gerrit Kouwenaar…

vanavond op npo 2 doc-aandacht voor de 100 jaar geleden geboren dichter kouwenaar – met oa Enquist, Fens, Bernlef, presentatie bundel in de legendarische boekhandel van Ko van Leest met de welkomstzoen van Karla Reiss.

https://www.2doc.nl/documentaires/2016/05/totaal-witte-kamer.html

https://www.2doc.nl/documentaires/2016/05/totaal-witte-kamer.html

Share This:

VON SOLO ontleedt NIELSON: ‘Doen alsof is voor Nielson een voldoende invulling van een relatie.’

d.d. 18 juli 2019


VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST

Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
 
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Deel 345. IJskoud

Nielson heeft een Edison gewonnen met de nummer één hit ‘IJskoud’. Daaruit mogen we concluderen dat Nielson succesvol is en met het nummer ‘IJskoud’ een product heeft afgeleverd dat kwalitatief hoogstaand is.

Nielson wekt bij mij door zijn teksten en voorkomen altijd een gevoel van afkeer op. Dat heb ik eerder in een column uitgelegd aan de hand van een analyse van het nummer ‘Sexy als ik dans’. Maar het nummer ‘IJskoud’ heeft me zo getroffen, dat Nielson me dwingt nog een keer aan analyse te publiceren. Dit nummer heeft niet alleen een zinloze tekst, maar ook een schadelijke. Laat me het u uitleggen.

‘Een rilling loopt een rondje op m’n rug
Als je zegt dat jij niet langer van mij houdt
Wat doe jij nou?
Kunnen we een seconde terug?
Kunnen we een seconde terug?
Waarom maak je alles stuk?
Je zegt dat je niet langer van mij houdt
Wat doe jij nou?
Waarom zou je dat doen?’

En meisje vertelt haar vriend dat ze er geen zin meer in heeft omdat hij enkel maar met zijn eigen ik bezig is. Zijn reactie is: ‘Wat doe jij nou?’ Op zich al stompzinnig. Als hij had geluisterd, had hij geweten dat ze een eind aan de relatie maakt. Met de opmerking ‘Wat doe jij nou?’ legt Nielson de schuld psychologisch terug bij het meisje. Verderop zegt hij ‘Waarom maak je alles stuk’. Hier doet hij hetzelfde. Het meisje dat niet meer van hem houdt, krijgt de schuld dat ze iets kapot maakt. Maar wie heeft de relatie kapot gemaakt? Nielson geeft hiermee aan dat hij van het soort is, waar als je er niet voor bent, je er meteen tegen bent. Daarbij geeft hij zichzelf ook nog een impliciet compliment via de zin ‘Waarom zou je dat doen?’. Het is toch niet logisch dat je het uitmaakt met zo’n ster als Nielson? Weet je wel tegen wie je het hebt.

‘Ik zou je nooit zo laten staan
En je ten onder laten gaan
Zomaar een streep door ons verhaal’

Nee, Nielson zou zoiets natuurlijk nooit doen. Enkel slechte mensen doen dat. Hij geeft hier aan dat het betreffende meisje schijnbaar de macht heeft hem ten onder te laten gaan. Ik betwijfel dat.

‘Het is net of ik tegen een muur praat
Doe ten minste alsof
We zouden toch voor elkaar door het vuur gaan?
Maar je maakt me kapot
Waarom zou je dat doen?’

In de voorgaande strofe oppert Nielson ‘Doe tenminste alsof’. Kortom, het maakt niet uit of de liefde echt is of niet. Doen alsof is ook goed. Dit is wel een typisch teken van de tijd. Of iets echt is of niet, maakt niet meer uit. Zolang het in de ogen van de waarnemer maar waarachtig lijkt. Doen alsof is voor Nielson een voldoende invulling van een relatie. Wellicht doet hij zelf ook alsof. Vervolgens haalt hij het voor elkaar door het vuur gaan aan. Dat is zoiets dat mensen ook al te snel en te vaak beloven, en dat zeker niet te letterlijk moet worden genomen. Nielson zou zich net als elk ander moeten realiseren, dat zulke beloftes intenties zijn, uitgesproken op passionele momenten. Geen contractuele feiten. Verder kruipt hij hier nogmaals in de slachtofferrol door aan te halen ‘Maar je maakt me kapot’. Dat zal allemaal wel meevallen. Maar hij zet daarmee zijn aanstaande ex wel weg in een daderrol. Afsluitend met wederom ‘Waarom zou je dat doen’. Hiermee implicerend dat het toch helemaal niet logisch is als je een relatie met de grote Nielson verbreekt. Misschien zou Nielson eerst beter wat aan introspectie gaan doen. Want dit nummer zegt meer over hem, dan over zijn bezongen ex.

We kunnen de rest van het nummer door analyseren, maar het komt neer op meer van hetzelfde. Een totaal gebrek aan intervisie aan de kant van Nielson, gecombineerd met het demoniseren van zijn ex-vriendin. En dat alles ingepakt in een liedje dat offensief van toon is en tegelijkertijd de slachtofferrol van Nielson benadrukt. Dit soort liedjes wint tegenwoordig Edisons. Als de boodschap achter dit nummer de norm is die we is, die de jeugd handvatten moet geven, dan wens ik eenieder veel succes.

Aan de andere kant dwingt dit mij ook tot introspectie. Zou het kunnen betekenen, dat ik gewoon een fossiel ben uit andere tijden. Dat dat de reden is, dat Nielson wel het succes heeft, waar ik rommel in de marge. Dat ik de liefde gewoon niet snap? Dat ik de verheerlijking van de artiest, die zijn aanstaande ex op intimiderende wijze publiekelijk aan de schandpaal nagelt, kwalijk vind?

Ik begrijp dat Nielson op zijn leeftijd zo over de zaken denkt. Zelf was ik niet veel anders. Dat maakt het nummer IJskoud wel goed. Het verschil is, dat er toen ik jong was algemeen wat minder begrip was voor het zielige gedrag van een, wellicht niet onterecht, afgewezen geliefde en dat je daar tegenwoordig een Edison mee wint en een nummer één hit scoort.

Misschien heeft Nielson gewoon niet een hele column nodig om iets te beschrijven wat meer over hem zegt dan over de ander. Dat dat hem inderdaad zo goed maakt.

Share This:

Merik van der Torren in de natuur – tussen kamperfoelie en duinroos



Maria lezend in het gras

De kamperfoelie is juist uitgebloeid,
de geur wasemt nog in het groen.

De duinroos waar jij parfum van stookte,
die duinroos heft zich trillend ten hemel.
Het citroentje stulpt zijn roltong in het hart.

Zo lees je “Turks Fruit” steeds maar weer
deze lange warme lente
in de zon in Buitenzorg.


Merik van der Torren

Share This:

pom wolff troostgedicht: god was er voor iedereen maar voor de dichter bakker niet


troostgedicht

hoe goed ze ook zijn
en hoeveel ze ook schrijven
er blijven hooguit twee gedichten over
van een dichter
 
kopland  een over die lege plek
en een over een sigaret
die niet over een sigaret ging
veel is het niet voor een leven dichten
 
en wigman – nee
ik zou er geen twee kunnen noemen
ook niet een
en wigman kon dichten
 
en van de dichter bakker dan?  
van bakker het gehele oeuvre
opeens verteerd door een grenzeloos verdriet
god was er voor iedereen maar voor de dichter bakker niet
 
pom wolff
 

 

Villanelle I
 
Waarom opeens dit grenzeloos verdriet?
Ik ben het niet gewend een traan te laten;
Vergeef mij, God, maar ik begrijp het niet.

Vergun mij antwoord, kort en expliciet:
Ik ween, en zwalk beschonken door de straten.
Waarom opeens dit grenzeloos verdriet?

Ik huil niet om het plots gekrookte riet
Waar dominee en kudde over praten,
Vergeef mij, God, maar ik begrijp het niet.

En dat de herfst de boom van kleur verschiet…
Ik heb het gamma amper in de gaten,
Waarom opeens dit grenzeloos verdriet?

“Er is zoveel dat ons het leven biedt!”,
Vertellen ons de christen-democraten,
Vergeef mij, God, maar ik begrijp het niet:

Ik ben een mens, die aan de einder ziet
Dat alle schaapjes vrolijk staan te blaten.
Waarom opeens dit grenzeloos verdriet?
Vergeef mij, God, maar ik begrijp het niet.
 
Ditmar Bakker

Share This: