Petra Maria en Ien Verrips winnen de enige echte virtuele – de back to de basis – corona – trofee op pomgedichten.

mooie subtiele poëtische werken bij die lelijk om zich heen grijpende virus. het land toch inmiddels in rep en roer. door de italiaanse toestanden ontstond gisteren alarmfase 1 – de mensen liggen daar in die laars te kreperen. nederland ligt op dezelfde ramkoers. zien we aan de grafieken. de asoos plunderen de winkels, je zou ze in hun gezichten corona-en. hoe dan ook mooie subtiele werken. van Ien Verrips, van Petra Maria en van Ton Huizer. ook Cartouche wist de jury weer voor zich te winnen. ik kies na wikken en wegen voor de tekenen van invoelende vrouwelijkheid in tijden van crisis. goud deze week naar Ien Verrips en naar Petra Maria. dichters dank jullie wel voor het inzenden – voor de troostwoorden in bange tijden – Petra Maria en Ien Verrips van harte gefeliciteerd  met het gedeelde  goud.

ach corona
wat doe je ons aan
luiken dicht en de knijpkat weer
op het nachtkastje

VRAAG

mij gisteren wat ik mis
laat de geschiedenis herhalen
tot zij klopt

vertellen we dan elkaar
dat toen en toen
het leven zo lichtvoetig was

laat mij vandaag weten
dat alles opnieuw begint
want het is maar een dag
een zachte lentedag

petra maria

–>
vanaf de vraag een prachtig gedicht waarin we meegenomen door de dichter kunnen dromen weg uit die kolere  corona werkelijkheid – ik kan het niet nalaten de derde strofe – die net teveel detoneert aan te passen – ik wil als ik droom in een gedicht blijven dromen en vanuit het gedicht verder en verder ongestoord mijn droom inzeilen –  vandaar de volgende versie:
 
VRAAG

mij gisteren wat ik mis
laat de geschiedenis herhalen
tot zij klopt

vertellen we dan elkaar
dat toen en toen
het leven zo lichtvoetig was

laat mij vandaag
van de lente weten
van een zachte lentedag

Petra Maria



corona
 

 
als sara ongelovig
lach ik een beetje
nerveus ben ik bang
voor het ongewisse
ik vrees de klank van
je innemende naam
sociaal gehandicapt drink ik
alleen
door mijn benauwdheid heen

Ien Verrips

–>
hmm Ien houdt het voelen heel persoonlijk maar op een wijze die erg invoelbaar is – een gedeelde onzekerheid troost ergens de lezer,  al blijft het allemaal van de onzekerheid. de beklemming en de steeds verder om zich heen grijpende beklemming in enkele woorden gevangen. mooi.
  • Ton Huizer – oma’s lichaam is nog warm
  • Frans Terken – ik kies voor thuiswerk en tik met een vingerhoed op de toetsen
  • Rik van Boeckel – Honderd kinderen dansen door de schone lucht
  • Magda Haan – opa’s en oma’s worden vermeden
  • Petra Maria – laat mij vandaag weten dat alles opnieuw begint
  • Ditmar Bakker met een ‘sonnet du coude’ – crack in de ellepijp
  • Ien Verrips – bang voor het ongewisse
  • Cartouche – teruggeworpen op je zelf

wie wint de enige echte virtuele – handelen naar bevind van zaken – o corona we hebben u best ook wel een beetje lief – trofee op pomgedichten?
 
back to de basis
 
we handelen naar bevind van zaken
we laten ons niet meer opjagen

door geen virus
door de regen niet
niet door de tijd
door niemand niet
 
we hebben geen haast
en wat lig je hier toch lekker vurig


pomwolff
 
wie wint de enige echte virtuele – de back to de basis – o corona we hebben u best ook wel een beetje lief – trofee op pomgedichten?
een thema om nog alle kanten uit te kunnen in het huidig tijdsgewricht – in tijden van hamsteren, van handen wassen, van virus, van onrust –  in tijden wellicht ook van terug naar de basis, van nog effe lekker in bed blijven liggen. het is weer rustig op straat – het jakkeren en het jagen voorbij – geen manifestaties meer, geen voetballers, geen miljoenendansjes, (ja op de beurs) – geen openbaar vervoer, geen files meer – geen vliegtuigen – geen rolkoffertjes –  o corona wij hebben u best ook wel een beetje lief. u kent de regels:
 
de gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

Stille lente

Iets of iemand
blies de pluisjes op de wind
de laatste laatste adem van
een verre Dracula
 
de luchtstroom van een
vlinder of een hoestbui van
een kind
 
de kleintjes drommen samen
oma’s lichaam is nog warm
niets wijst op haar
verscheiden
 
slechts een klein blauw plekje
van de griepprik op haar arm
 
Ton Huizer

–>
oma neergelegd in een verstild beeld – de rotterdamse dichter huizer pluist elk gegeven thema uit en verhuist het naar een door hem vormgegeven eigen wereld. oma heeft het niet gehaald, de kinderen en kleinkinderen hebben het ook net niet gehaald. oma net niet gehaald.  het is stil en net nog warm in het gedicht. geef de dichter ton huizer een vierkante centimeter ruimte in de taal en je hebt een gedicht met alles erop en eraan – met pluisjes, windvlagen, families, griepprikken, met de dood en met het leven en met een jaargetijde zoals deze vandaag ook in 010 op straat zich manifesteert.
 
 
Achter de elleboog

Hoe het zich onderhuids ophoopt
van binnen blaast en stormt het
als in gure hoogwatertijden
taal die dringend naar buiten wil
dromt samen voor op de tong

en hoe hier greep op te houden
ik kies voor thuiswerk en tik
met een vingerhoed op de toetsen
boor met de elleboog letters aan
wijs woorden met de ogen hun plaats

haal mijn neus op voor opstandigheid
als ze op het beeldscherm gaan dansen
onverwachte vondst in zelfbedachte zin
stiekem door een virus besmet


© FT 13.03.2020

->
dat zelfs de taal besmet kan raken in dichtershuizen – en dat het aan de dichter is om een en ander maar vooral ook de corona te voorkomen. frans neemt zijn maatregelen. geen besmetting – svp – hier wordt met de vingerhoed getypt! met de elleboog gegroet en met de ogen de letters een plaats gewezen. de corona zet alles bij iedereen en overal op zijn kop – ook in dichtershuizen – moeten we concluderen. als de dichter van huis is dansen de letters op het scherm. zo worden nieuwe spreekwoorden geboren.

Pom, wat mij betreft geen liefde voor het Corona virus. Zelf vandaag geen muziekles gegeven aan kinderen. Uit voorzorg. Rik


Sluwe slag

Honderd kinderen dansen
door de schone lucht
een slaakt een zieke zucht
boven de Afrikaanse woestijndrum

de reiziger leest en leert ritmes
om beter dan zichzelf te worden
geeft die Slobminister
een sluwe slag om de oren

hij ontspringt glimlachend de dans
het virus krijgt bij hem geen kans
hij geeft geen les aan onbewuste jeugd
economie is zijn zoete deugd.


Rik van Boeckel
13 maart 2020

–>
rik voorzag meteen al italiaanse toestanden. geen goed woord van zijn kant voor de effecten van het virus. voor twee procent wereldbevolking van de door angela voorspelde  60 procent heeft hij gelijk. als je longen het begeven is er nog weinig lucht over voor de poëzie in al haar verschijningsvormen. en onze bruins trekt de boel zeker niet uit arie slob. hoe dan ook de dichter plaatst het onderwijs – morgen de scholen dicht – de economie en de politiek in een corona ritme  – een op de honderd wordt ziek en slaat het leven dood.
nieuw goud

het  leven is gescheiden 
in oud en jong

opa’s en oma’s
worden vermeden
en sterven alleen 

Rebellen en Dwarsdenkers 
weten het beter 

hamsterkoorts gedempt
door goud belegd wc papier 

nieuwe woorden
geheven vingers 
ontstaan in razernij 


Magda Haan

–>
magda voegt de belangrijkste  elementen en de belangrijkste uitwerkingen van de corona  bij elkaar in haar gedicht. het verdichten van de werkelijkheid hier in een notendop gedemonstreerd – dood-leven-boekenweekthema-gekte en razernij en hamsterwoede in een paar regels bijeen gebracht.


Dido zag Aeneas gaan, haat in hare ogen,
Achilles doodde Hector, onmin in zijn hart.
Den broedertwist van Kaïn, Abel, ongelogen,
slechts om ‘dat rode daar’ den toorn van Esau wart.

Deed ’t menschdom Eva’s lust op Godes wrok steeds bogen,
zoo Davids snarenspel Sauls vete heeft gestart,
oh, dat zoo ’n vijandschap hier toch voorbijgaan moge,
edoch is ’t wraaklust die mij daag’lijks weder tart.

Och! Want gelijk men wel den homofiel bekijkt
(indien den kijker dan afkomstig is uit Urk)
zoo is ’t dégoût hetwelk dit schrijven vergelijkt:

nooit zag het Griekenvolk met méér wrok naar den Turk,
dan ziedend’ boosheid in mijn moeders ogen prijkt
zoo ik reeds in den uchtend aan den crack-pijp lurk.


[D.B.]
–>
het gedicht in de aankondiging al samengevat: Ditmar Bakker met een ‘sonnet du coude’ – crack in de ellepijp … en lurken maar. de mens in al zijn verschijningsvormen getekend van het paradijs tot in Urk – wat is zo gezien een rondvliegend virusje nou wel eigenlijk? – de sonnettendichter zal het een urkse biet zijn – haat, wrok en vijandigheid waren altijd al aan de orde van de dag – crack overwint alles – zelfs je ouwe moer of oma.

ik vind de tweede en derde strofe de leukste – ik wou dat ik twee hondjes was – er nog in geschreven erg aardig – de wending in de derde strofe ook helemaal ok – dat we weten wat de dichter elke dag moet doorstaan als hij/zij  op zichzelf teruggeworpen is. heerlijk hoe een wereldwijd thema hier wordt teruggebracht tot één  persoon – tot cartouche – tot de dichter. dat noem ik nou eens echt ‘verdichtung’-  daarvoor hebben we de eerste strofe hier niet nodig. de gegevens in de eerste strofe lazen we al in de krant – zijn wel algemeen bekend – de ‘verdichtung’ begint  in de tweede strofe en is zonder meer briljant uitgeschreven.

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Doe mee met de conversatie

2 reacties

  1. Achter de elleboog

    Hoe het zich onderhuids ophoopt
    van binnen blaast en stormt het
    als in gure hoogwatertijden
    taal die dringend naar buiten wil
    dromt samen voor op de tong

    en hoe hier greep op te houden
    ik kies voor thuiswerk en tik
    met een vingerhoed op de toetsen
    boor met de elleboog letters aan
    wijs woorden met de ogen hun plaats

    haal mijn neus op voor opstandigheid
    als ze op het beeldscherm gaan dansen
    onverwachte vondst in zelfbedachte zin
    stiekem door een virus besmet

    © FT 13.03.2020

  2. ach corona
    wat doe je ons aan
    luiken dicht en de knijpkat weer
    op het nachtkastje

    VRAAG

    mij gisteren wat ik mis

    laat de geschiedenis herhalen
    tot zij klopt

    vertellen we dan elkaar
    dat toen en toen
    het leven zo lichtvoetig was

    laat mij vandaag weten
    dat alles opnieuw begint
    want het is maar een dag
    een zachte lentedag

    petra maria

Laat een reactie achter