Monique Wilmer-Leegwater wint de enige echte virtuele – ach ja dromen je verliest ze – trofee op pomgedichten.nl

dank aan alle dichters die inzonden. er zaten gedroomde prachtwerken bij. en onbegrepen prachtwerken – neem het mij rustig kwalijk – een mening is ook maar een mening – wat doet de beschouwer anders dan een gedicht in zijn eigen leeservaring plaatsen – zo leerde kees fens het ons ooit. hoe dan ook – een gedicht sprong er voor mij uit deze week – GOUD  voor Monique Wilmer-Leegwater die het thema wist om te buigen – wist te verbreden –  van mens naar dier en natuur én mens. van harte. Rob Mientje en Rik van Boeckel ook erg graag gelezen.


Het recht om te stromen

Iemand moet het doen. Laten we duizend kraanvogels vouwen
om alle wensen te vervullen. Irrawaddydolfijnen wijzen
ons de vis, in ruil daarvoor zullen we met ze spelen.
 
We laten de rivier maar niet de schuren, die halen we neer.
De hoop die daar leeft, nemen we mee. Bergen hem in wei 
en bos. Een maan van steen breekt in stukken om ons heen. 

Onze longen vullen zich met overvloed, door niemand 
af te nemen. Dit zuigen zo veel, zo veel, van jou en mij, het dier. 
De wind zoals in het begin, het dekzand dat hier altijd al was

de golven in cadans, standvastig en ferm, nemen ons mee. 
Er zijn mensen die verhalen van zo’n land, zo’n land aan zee. 
Het is er goed en blauw. Niet eerder zag de lucht zo blauw.

Monique Wilmer-Leegwater
Uit Wisselplaats, uitgeverij U2pi (2023) 
we vroegen: ‘we lezen graag deze week over al het mooie over alle verborgen gebleven schoonheid over alle ongekende mogelijkheden, over de zo intens gewenste werkelijkheid..’ – we kregen:
 
‘Er zijn mensen die verhalen van zo’n land, zo’n land aan zee. 
Het is er goed en blauw. Niet eerder zag de lucht zo blauw.’

 
we kregen een positief beschreven begin van onze zondagochtend wedstrijd. hier wordt geen mens bezongen maar de natuur en de dieren door Monique in een gedicht uit haar alom geprezen debuutbundel WISSELPLAATS. we krijgen niet te weten als lezer hoeveel mensen verhalen van het gedroomde blauw. ‘er zijn mensen die verhalen..’ lezen we en we lezen meteen in die regel ook de droom – de hoop op een wereld vol van dat prachtige blauw. Monique Wilmer-Leegwater vult als het ware de voor velen verborgen gebleven aardse schoonheid in met prachtige poëzie. de zo door haar intens gewenste werkelijkheid dichter bij de lezer.

  • Monique Wilmer-Leegwater: ‘Er zijn mensen die verhalen van zo’n land,…’
  • Rik Van Boeckel: ‘zingen en dichten (..) op het ritme van het dromende hart.’
  • Luk Paard: ’n lied dat sloeg doordrong en bleef
  • Frans Terken: hoe ze langzaamaan oplossen
  • Cartouche: beslagen ramen in de noodopvang
  • B. Amiri: om de onmogelijke verlangens te ontwijken  
  • Rob Mientjes: Van dat wat nooit was

karin beumkes schreef zo mooi bij de dood van shane deze week: Shane leek op de maand november, melancholiek en kwetsbaar, set fire on them.

November

Soms zie ik hem fietsen
zijn ogen zijn grijs
daar gaat hij langs het biddend riet

Soms denk ik dat november bestaan kan in een man.

karin Beumkes

Ik had iemand kunnen zijn
Wel dat had iedereen
Jij nam mijn dromen van me weg
Toen ik je de eerste keer vond

Ik hield ze bij me, schat
Ik zette ze bij de mijne
Ik kan het niet alleen redden
Ik heb mijn dromen om jou heen gebouwd



shanes onverwoestbare kerstnummer brengt ons het thema van de week – wie wint de enige echte virtuele – ach ja dromen je verliest ze – trofee op pomgedichten.nl?  we hebben ze allemaal – we hebben ze allemaal gehad en ook als ze verloren gingen waren ze nog van waarde in de herinnering.
we lezen graag deze week over al het mooie over alle verborgen gebleven schoonheid over alle ongekende mogelijkheden, over de zo intens gewenste werkelijkheid die maar geen realiteit wilde of kon worden. in het prachtnummer ‘fairy tale of New York’ wordt zo een droom bezongen. u kent de regels hier: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.


je hand door je haar 2
 
nog nooit zong iemand mooier
‘je nam mijn dromen af’
zo komt het en zo gaat het
het misschien-was-dat-het-dan
moment
 
het onmogelijke weten
het onontkoombare
dat smeult
om in je te vergaan
om in je te sterven

pom wolff

Hallo Pom
Hier mijn bijdrage aan de enige virtuele.
Helaas heb ik vorige week de uitvaart bijgewoond van de
Uruguayaanse tango zanger, dichter, acteur, regisseur en maker van
maskers Juan Tajes – (Juan Tajes links van
Rik op de foto) – die in Amsterdam woonde en met wie ik in de
GlobalLorca groep heb samengespeeld: een voorstelling over de poëzie
en het toneelwerk van Federico Garciá Lorca die we niet alleen in
Amsterdam hebben gespeeld maar ook in Zwitserland. Over die
voorstelling schrijf ik in mijn reisboek Muzikale reizen van Portugal
naar Finland in het hoofdstuk GlobalLorca vanuit Spanje, Cuba en
Buenos Aires naar Zwitserland.


Met dichterlijke groet
Rik van Boeckel


Langzaam ontwakende droom

Dromen gaan niet verder
dan ontwakende realiteit

nu dit zo is verhaald
lijkt een ieder afgedwaald

langs de doornige roos
uit Pandora’s schimmige doos

het aardse koren verschroeiend
in een langzaam groeiende droom

dramatisch is het tragisch slot
begraven in aarde van pure waarde

zo moet het wezen en zijn
voor de universele werkelijkheid

zo zingen en dichten dienaars van het lot
op het ritme van het dromende hart.

Rik van Boeckel
8 december 2023



wij condoleren Rik met de mensen die hij de afgelopen weken verloor. onder anderen Juan. het levert een langzaam indalend besef in poëzie gegoten van die soms zo afschuwelijke  onontkoombare werkelijkheid die met geen pen te bestrijden valt. ‘zo zingen en dichten dienaars van het lot op het ritme van het dromende hart’ – pijn.

Luk Paard(de rockdichter): ah deze maand as’n laatste rechte lijn naar ‘et nieuwe….ik schrijf dan gewoonlijk wat minder…en overloop me eige leventje…en zo herinner ik mij ’n band….de zanger…
https://youtu.be/BJIoDTcPGds?si=lp8HzyxGXPI6hAs8

” shane “

(‘k mocht je paar keertjes live geniete en zo herinner ik
jij die ook muziekgeschiedenis schreef…voor altijd)

met elke noot die je
uit je lichaam zong
asof’et de laatste keer
’n laatste noot
of zo

en the band die speelde
machtig as’n ruggesteun
de fles half leeg

’n trouwe vriend
en elke noot uit je lichaam
asof’et de laatste keer
de fles

en de jongens speelde
zij droege je lied
’n lied dat sloeg
doordrong
en bleef

zoas’n nieuwe fles
telkens weer asof’et
de laatste en jij
met elke noot nog
meer’et zinge dat
blijft
doordringt

© luk paard
shane mac gowan RIP
(25/12/57-30/11/23)

een goudeerlijk en uit het hart geschreven eerbetoon van de rockdichter LP aan shane die onlangs overleden is. een eerbetoon zoals LP ook herman brood in poëzie vereeuwigt – zangers als shane en herman blijven – zingen in een baan om de aarde hoe dood ze ook zijn.

Dag Pom,
Een bijdrage voor de virtuele, we dromen maar dat het weer goed komt, de demonen weggeblazen.
Weekendgroet, Frans


Dromen in december

Zo donker als de nacht is
zijn de dagen van deze maand
tussen waken en slapen val je
weg in een schemergebied

een voorbode van demonen
die in dromen aan je voorbijtrekken
luchtledige schimmen springend
en krijsend om hoofd en lijf

waar je geen vinger achter krijgt
laat staan de hand op kunt leggen
ongrijpbaar als mist in december

hoe ze langzaamaan oplossen
als je slaapdronken je stem verheft
een lied van leven voor ze zingt

© FT 09.12.2023

‘een lied voor leven’ om de demonen te verdrijven. het medicijn.  de donkere dagen voor de kerst met bittere koude en heel veel regen werken niet echt een vrolijk dichterlijk gemoed in de hand. er wordt hier niet echt vrolijk gedroomd. gelukkig kent de dichter het medicijn bij het ontwaken.

Weerklank

In de stilte van de nacht je ogen
glans van nooit vermoede dromen, grazig
ongebaande paden, te verrichten daden

hoe ze de klanken weten te verstommen
van onversneden vallend glas, gebral
en borrelpraat van praatjesmakers
en hun klonen de godganse dag

waarvoor woorden moeten wijken
de slinger houdt zijn slagen – de tijd
een ogenblik zijn adem stil in een
alleen door ons te horen symfonie

gaat een wereld open, niet langer
plat en dolgedraaid, het leven staat
voor even – in deze huiver, deze ril
weet ik mijn tranen

eenmaal wakker, in het tikken
van de regen hier, het spreken van
beslagen ramen in de noodopvang

09-12-2023 / Cartouche

Cartouche slaagt er zo af en toe in  – maar de laatste tijd toch vaker hier om buiten mijn dichterlijk  jargon te treden. deze lezer begrijpt dit gedicht echt niet. wat is ‘een onversneden vallend glas’ ik zou het niet weten – welke ‘grazig ongebaande paden’ worden hier betreden en door wie? ik weet het echt niet. de dichter moet van het door hem zelf beschrevene huilen zoveel is zeker in de voorlaatste strofe – en in de noodopvang spreken beslagen ramen. begrijpt u het wel?
 
(in de leer van de  receptie esthetica zouden ze opmerken dat als de dichter/zender teveel voor de lezer/ontvanger onbegrijpelijke tekens in zijn gedicht/boodschap verwerkt dan is de kans groot dat de communicatie tussen zender en ontvanger niet echt lukt.)

Als ik zeg II 
 
Als ik zeg: de bus wacht op mij 
terwijl ik weet dat de bussen  
begrijpen niet wat wachten is 
en jij weet ook dat de bussen niets  
van het wachten begrijpen 
dan begrijpen we elkaar voor het eerst 
en dat vertalen we naar de liefde 
het verlangen naar overeenkomsten 
is een evolutionair begrip  
 
duizenden vlinders in jouw buik 
duizenden fascinaties in de mijne 
 
Als ik zeg: we gaan nu de bergen in 
terwijl ik weet dat je nooit de bergen in gaat 
en dat zeg ik alleen omdat ik de onmogelijke verlangens 
met de onzinnige woorden probeer te vermijden  
en jij maakt andere onzinnige klanken om 
de onmogelijke verlangens te ontwijken  
dan zijn we al te laat 
 
duizenden sterren in mijn gedachte 
duizenden hoop in de jouwe  
 
Als ik zeg: wanneer de zon onder gaat 
terwijl ik weet dat de zon nooit onder gaat 
en ik neem aan dat jij ook weet  
dat de zon eigenlijk nooit onder gaat 
terwijl jij denkt dat de zon werkelijk onder gaat 
en je neemt aan dat ik ook geloof  
dat de zon wekelijk onder gaat  
dan weten we het even niet meer 
 
duizenden praktische bezwaren  
geen enkele spijt 


B. Amiri 

dichter Babak is niet geheel op de hoogte van de 20-20 regel die hier gehanteerd wordt – zie bovenin – tenzij noodzaak! en dat is wel even de vraag of het mantra achtige geheel van de noodzaak is. ik herken mezelf een beetje tijdens een schrijfproces – je begint en je weet niet waar je uit komt. na de schrijfseance resteert best een bijzondere tekst – en toch mag er wat mij betreft in gesneden worden. (duizenden hoop?) – ik vermoed dat deze tekst veel beter als performance tekst werkt dan als een tekst op papier. de herhaling is prettig voor een toehoorder niet voor een lezer. de passage met de zon die wel of niet onder gaat – ik weet het niet. de teloorgang van een relatie kan beter beschreven – de relatie hangt hier in de zon uit te drogen.
Hallo Pom,
Een laat dicht met de groeten van Scarlett.
Rob


O haar
Gone with the wind
Toupet malheureux


Sweet dreams made of hair
Waaien door het bos van bomen
Takkewijf met witte wieven


Dromend verliest ze
Van haar prins op pony
Die staart en benen neemt


Waar blijft de tijd
Dat mijn hoofd nog droomde
Van dat wat nooit was

Rob Mientjes

de filmpersonages/ het filmpersonage in een aardige poëtische vorm gegoten en teruggebracht tot de dichter die haar beschreef. mooie slotstrofe – waar blijft de tijd vraagt de dichter. wij van hier weten het ook niet. weg als de dromen die werden nagejaagd wellicht. ‘wegger dan weg’ las ik deze week mirjam al. en ik moet denken aan die geweldige kinderlogica – toen een kind gevraagd werd even stil te zijn en het antwoord luidde: ik praat niet mijn mond praat. hier een variant: ik droomde niet – mijn hoofd droomde.

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Laat een reactie achter