VON SOLO: ‘Als je ze niet herkent op straat, zijn ze ineens niets meer, dan de eerste beste huppeltrut of irritante takkelul…’


Laatst liep ik voorbij een televisie. Er waren mensen in. Zij bungelden aan touwen door de jungle. Ze zagen er goed uit. Mannen met wasbordjes en vrouwen met botox. Ze gingen de strijd aan met elkaar. Er moest blijkbaar iemand winnen. Op een ander moment zag ik een televisie staan. En waren mensen aan een tafel. Ze praatten en praatten met meningen en veronderstellingen. Ze hadden blikken van overtuiging en vol met goed gespeelde emotie. Het was allemaal net echt, zoals ook op dat eiland. Het grappige was, dat ik al deze mensen op televisie helemaal niet kende.

Vroeger kende ik op televisie bijvoorbeeld Ron Brandsteder van één of andere quiz. En ik kende de nieuwslezer, omdat er maar één nieuwslezer was. Zo kende ik nog een paar artiesten en dan had je het wel gehad. Als ik tegenwoordig de Privé of de Story opensla, dan herken in Patricia Paay nog en dan heb je het ver gehad. Conclusie mag zijn, dat ik enkel nog oude bekenden ken. Nieuwe bekende Nederlanders, BN-ers genaamd tegenwoordig, herken ik gewoon helemaal niet meer. 

Dat komt niet omdat ze minder bekend zijn. Het komt wel, omdat er zoveel zijn. En één ding hebben ze gemeen. Dat je eigenlijk helemaal niets meer hoeft te kunnen om beroemd te worden. Elke nitwit kan beroemd worden. Had Andy Warhol toch gelijk toen hij zei dat in de toekomst iedereen wereldberoemd zou zijn voor een kwartiertje. Je hoeft er ook gewoon niks meer voor te kunnen. Erger nog, vaak als je helemaal niks kan en je komt uit een goed nest, dan maken ze je toch gewoon beroemd. Kun je gaan DJen of ‘influencen’ als ‘beroep’. Vroeger was het nog wat, maar beroemd zijn heeft geen waarde meer. 

Maar hoe is dat toch zo gekomen? Die onmetelijke zucht naar sterren en beroemdheid. Laat me u vertellen dat dat is zo opgezet om eenieder een vals gevoel van mogelijkheden te geven. Dat ook als je volkomen talentloos en lui bent, er nog steeds een plek tussen de sterren voor je weggelegd is. Dat alles niet hoeft, maar mag. Het lullige is, dat het een hele generatie beroofd van een motivatie om een vak te leren en een nuttige bijdrage aan de wereld te leveren. Als je vanuit een bubbelbad in Dubai kunt doen of je wat bent, waarom zou je dan in ’s hemelsnaam iets nuttigs gaan doen? Het is afbraak. Terwijl de wereld in de fik staat.

Mij interesseert het geen reet meer wie er tegenwoordig beroemd is. En dat is fijn. Want als je weg stapt uit die overschatte Totaalmaatschappij, dan blijken ‘influencers’ ineens geen invloed meer te hebben. Als je ze niet herkent op straat, zijn ze ineens niets meer, dan de eerste beste huppeltrut of irritante takkelul. Daar luister je niet naar. Daar loop je aan voorbij en gaat door met je eigen dingen. Hopelijk zijn dat zaken, die wel iets bijdragen aan een betere wereld.

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Laat een reactie achter