Erika De Stercke en Cartouche winnen de enige echte virtuele – terras ik jou vandaag of terras je mij? – trofee op pomgedichten punt nl

een sobere Erika de Stercke (goud!) en een uitbundige Cartouche (ook goud) vallen deze week in de prijzen. welk terrasje met welk eremetaal – dat was de vraag – een niet makkelijk te beantwoorden vraag. in de commentaren onder de gedichten is het antwoord gegeven.

dichters dank jullie wel – open de terrassen – open de flessen – open de wijn.



De tafel van twee
 
Hoe je daar zat, achter de bloembakken, het had iets
schots, iets scheefs, jouw aanblik op het terras, de overslag
van je been, de lichtheid van je dij, het purper van je lip
het bloedrood van je nagellak, je pumps
 
ik kon er niet omheen, het pijpje achteloos in je hand
de brand in je ogen, het omzien naar een tafel-lelie – een
meneer van dalen -, een echte heer van stand, ik zag hoe
je zocht en vroeg vrijmoedig in mijn beste steenkoolengels
“do you want a light, my dear?’waarop jij ‘no thank you, sir”
geen zee is groot genoeg om een veenbrand te blussen – laat me
even alleen mijn sigaret en mij, daar komt niemand tussen
“no one, no body, never ever”, zelfs geen brandweerman
 
doet aan vermenigvuldigen als hij optellen en aftrekken kan
1 met 1 geeft nog lang geen pas en met een intrigerende glimlach
nippend aan je Loch Lomond on the rocks bleef je zitten – uitkijken
naar het sein brand meester in de mist die tussen ons in hing, voor altijd
blijven zou –wist je – zoveel had je van kopland meegekregen
kon je met je ogen dicht natellen op de vingers van een hand
‘het verlangen naar’- een vuurtje, een lucky strike –
‘een sigaret is het verlangen zelf’
 
ah, hoe zonde, het had
zo goed er een voor twee geweest

24-04-2021 / Cartouche


–>
ik zeg een heel verhaal – een verhaal van verlangen – en ik  moet eerlijk zeggen met tegenzin aan begonnen – maar cartouche heeft mij meegetrokken in zijn verhaal. en als je dit verhaal in een opzwepend tempo weet te brengen dan is de winnaar van de slam bekend. zo win je een slam – met een goed en verrassend verhaal – twintigers en dertigers doen niets anders. dit is geen gedicht – dit is een performance.
 

ze lonken 
de terrassen
als vliegenvangers
naar hongerige lijven 
in het lentelicht  

aan de tafel 
bij een zwerm 
die ons vreemd lijkt 
laten we 
het gezoem achter 

we vliegen 
over de grenzen 
van regels voor 
een vrijheid 
tussen jou en mij 

Erika De Stercke


–>
moest wel twee keer lezen en ik begrijp nog niet precies wat er staat – maar volgens mij trekt Erika ons hier wel de poëzie in – een vergelijking – wat gezoem en wat er kan ontstaan na een terrasbezoek tussen twee mensen – weg van de regels op naar iets van vrijheid. een gedicht waarin ik langzaam begin te geloven.
 
  • Petra Maria – ik wil dat je blijft
  • Frans Terken – de glazen met hartstocht gevuld
  • Rik van Boeckel – nu ik met jou de tequila sunrise speel
  • Ien Verrips – op tafel dansen in ’t café
  • Max Lerou – dichters gefêteerd barbaren bekeerd
  • Anke Labrie – omdat hij er was
  • Cartouche – Hoe je daar zat
  • Erika de Stercke – de terrassen als vliegenvangers
  • Vera van der Horst – voor ons staan, de bitterballen
foto: Ben Kleyn

wie wint de enige echte virtuele – terras ik jou vandaag of terras je mij? – trofee op pomgedichten punt nl?
 
 
we mogen weer, niet te lang, tot 1800 uur, korter mag ook. de firma list en bedrog schrijft in het wilde weg wat regels voor – de rokjesdagen aanstaande – vooralsnog ook tot 1800 uur. hoe dan ook er valt weer te genieten – we hebben dichters en we hebben een terras – dan hebben we ook gedichten. de zondagochtendwedstrijd deze week op pomgedichten met terrasgedichten. u kent de regels:

gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
 
 
ontmoeting

het zou een gedicht kunnen zijn
als een warme zomerdag
een wonderbaarlijk toeval
een leeg terras een berg
midden frankrijk – en daar zat jij
 
deux vins blancs s’il vous plaît
zei ik in mijn beste frans
aussi pour elle
en jij deed of het de gewoonste zaak
van de wereld was
 
het eten een belofte nog
‘juste comme toi’
was het eerste wat je tegen me zei


pom wolff

koffie op het terras
jij rookt zwijgend
wist ik maar wat te zeggen

lente
wat voor lente
een uittocht van onschuld

dan staat er iemand op
schreeuwend
nooit meer nooit
niets zal hetzelfde zijn

schreeuwt bij mij ook
diep van binnen
ik wil dat je blijft
altijd wil ik dat je blijft

wist ik maar wat te zeggen

petra maria


–>
petra maria schildert een stil terras vol met gedachten – met één overheersende: hij moet blijven. bijna een tienergedicht waarin een geliefde de woorden niet kan vinden – en elke seconde langer stil  meer afstand schept.  een onoplosbaar groot probleem. voor de betrokkene. een buitenstaander lost dit probleem zo op met een achteloze opmerking. mijn advies – lees Cartouche hieronder.

Tafel voor twee

Of je hier nu alleen zit vraag ik
is die stoel vrij dan schuif ik graag aan
om met je van de zon te genieten
en wat wil je daarbij drinken

hoe ik zo een bodem leg
voor een vruchtbaar gesprek
het is een vingeroefening
in aftasten en elkaar terugvinden

niet meer achter de voordeur
onbereikbaar in je eigen bubbel
met de telefoon op stil

nee de glazen met hartstocht gevuld
en op dit weerzien geklonken
het leven schitterend in je zonnebril

© FT 23.04.2021


–>
heet een tv programma ook zo niet? ik ken het niet. het gedicht moet het van de laatste strofe hebben – van de glazen gevuld met hartstocht en van  het leven in een zonnebril weerspiegeld. mooi gezegd. de eerste drie strofen missen die zeggingskracht.
Een wereld vol lege terrassen

Een wereld vol lege terrassen verlaten
we kunnen dansen met een borrel

lege zalen zonder artiesten
wachten op uitgeteste lichamen

niemand wacht op de Virushein
de onzichtbare zeis van de Duivel

niemand wil wennen aan ziekte en dood
verveling slaat ons uit het graflood

we zullen de tijd lockdownloaden
nu ik met jou de tequila sunrise speel. 

Rik van Boeckel
24 april 2021


–>
rik schetst een beeld van hoe het was – zullen we over een tijdje zeggen – van hoe het nu is. maar de woorden lijken te direct op de werkelijkheid van nu geplakt. dit is een gedicht voor op een vol terras. of in de volle eijlderskroeg –  flink wat bier op de tafel – bitterballetje erbij en een dichter die verhaalt van een droef verleden. ‘ja zo was het’ hoor ik iemand zeggen aan tafeltje een.
 

langer
veel langer dan gedacht
opgehokt
in eenzaamheid
lamgeslagen gelatenheid
met dank aan
zwalkend overheidsbeleid
 
verdorde verlangens
begeerte ter ziele
ineengekrompen
tot slechts  1 wens
dat ik dansen wil
op tafel dansen in ’t café
en jullie zijn er ook

Ien Verrips


–>
Ien schetst een algemeen verlangen en we zien haar staan. ….en ze staat … op de tafel van het café. of de barman het kan waarderen we zullen het nooit weten. ook hier zorgen de woorden voor een te directe benadering van de werkelijkheid. de beschrijving van enige uitbundigheid maakt nog geen poëzie. hoe zeg je dat – een zwaluw maakt nog geen zomer. tegen mijn dichtersvriendin gerdin linthorst zeg ik altijd – weg met die bijvoeglijke naamwoorden – ‘lamgeslagen zwalkend en verdord’ hier – die woorden zijn wat ze zijn. ze kunnen zo het proza in. de poëzie heeft ze niet nodig. poëzie is poëzie in zich zelf. zoals de laatste drie regels van Ien van de poëzie zijn en de andere niet:

dat ik dansen wil
op tafel dansen in ’t café
en jullie zijn er ook

 
begin het gedicht met die regels – vraag mij op die tafel en ik zal met de dichter als een dichter dichterlijk dansen. duizend dansen desnoods.


terras aan de korte dwars

nieuwe liefdes worden er beraamd
gebroken en gelijmd
dichters gefêteerd barbaren bekeerd
dwarse plannen voor de stad gesmeed
tot het kort geheugen is vermoord

maar met de ongebakken deegsliert
heb ik er vreselijk illegaal mijn bonzend
hart en een pijpje gesmoord

ml


–>
max verhaalt van de ontmoeting met een groot dichter. de wereld teruggebracht tot een aanvaardbaar geheel in rustige wolken. alles komt voorbij – de dichters scheppen daaruit een aangename wereld – de complexheid te lijf op een eenvoudig terras.


wat was het ook alweer
‘terras’


even googelen:
een deel van de stoep
bezet met stoeltjes
en piepkleine tafeltjes
waar een plekje vrij is
als je mazzel hebt
 
waar je dan een uur
op lauwe koffie wacht
een prosecco zonder prik
of een biertje zonder schuim

waar je toch weer heen wilt
hoe dan ook
omdat hij er was die laatste avond
en jou het eerst een drankje schonk


anke labrie
(24-04-2012)


–>
een terras in de herinnering van een dichter – mooi beschreven – met alle wel en wee. een gedicht dat vol van herinnering met de jaren voller wordt.
Terras idioom

De zonnestralen breken in de glazen
die voor ons staan, de bitterballen
liggen hardnekkig te zwijgen
mijn handen spelen met elkaar

De koetjes en kalfjes staan al op stal
zing nu het hooglied maar
dan volg ik jou, dan vreet ik je
met huid en haar

Vera van der Horst


–>
1 – al weer een vrouw die aan het zwijgen is en zich wentelt in ontembaar stil verlangen. goed dat er poëzie is. staat er een bitterballetje op tafel – dan is het uitkijken geblazen – zoveel is zeker hier.
2 – ik mag van vera nooit te persoonlijke opmerkingen plaatsen onder een gedicht. neen –  de IK in een gedicht valt niet samen met de IK van de dichter. begrijpt u wel?
3 – gewoon de Rutte doctrine toepassen! als twee dingen waar kunnen zijn – maar elkaar uitsluiten – gewoon die twee dingen achter elkaar als waarheid verkondigen. dan kun je altijd iedereen gelijk geven en doen wat je zelf het beste uitkomt. Omzigt is echt goed voor onze democratie. Omzigt is daarnaast een gevaar voor welke democratie dan ook.

Share This:

Yvonne Koenderman: ‘Het verjaren leek jaren ver, op afstand bijna…’


Het verjaren leek jaren ver, op afstand bijna
Enigszins verstoft onder vermoeidheid
Toch ging het niet ongemerkt voorbij
De moeilijke dagen ervoor, weggebezemd
onder het kleed.
De zon doet wonderen, net als het korte uitstapje. Daarna zakken we gewoon door in de tuin, of zakten we in?
Ach wat maakt het uit…We nemen er nog een op het leven.
We zijn er nog niet, maar morgen is er weer een nieuwe dag. 

Yvonne Koenderman

Share This:

Suzanne Krijger over ‘Feestgangers die roepen dat het nog geen koningsdag is…’

Thuisbezorgd

Een horizon gevormd door vijftien mannetjes
Feestgangers die roepen dat het nog geen koningsdag is
Hun blik ook staand nog lager dan de straatstenen
Vervelen tot ze een ‘vraag naar’ mogen opnemen
Zodat ze als een stelletje Minions op de weg
De vrolijke kleur die jouw bestelling onder het hart neemt, tot schrik van de mens, bij hen, aanbellen
Maar toch, zoals oranje het goede humeur weer aanbrengt, fietsen ze tot de zon onder gaat wat geluk vanuit hun blokkententje

Suzanne Krijger

Share This:

Merik van der Torren richt zich tegen bouwvakkers maar redt een hortensia



Het gebeurde in de winter

De hortensia heeft op zijn donder gehad.
 
Van die bouwvakkers voor die balkons achter,
toen ze de schutting neerhaalden en
arriveerden met steigers en apparaten
dwars over de hortensia heen.
 
Het gebeurde in de winter.
Nog heeft hij een vijftal kleine knopjes.
Laten we hopen dat ie weer uitgroeit
 
om die ramp te vergeten.

Merik van der Torren

Share This:

Peter Posthumus: met leugens in goud en diamant

Misschien was het geen wijsheid
geeneens geen kennis

waren het leugens
geschreven in goud en diamant
in een ritme, in een maat
die voor misdaad staat

maar zelfs het hardste mineraal
verandert weer in stof
dat zonder glans of schijn
zelfs zonder schaduw wegzweeft

zoals woorden
die zonder zinsverband
hun betekenis verloren


Peter Posthumus

Share This:

Ien Verrips helemaal klaar met de groeiende metropool



nooit klaar
deze groeiende metropool
waar bekend terrein
zich transformeert
gedijt en doormuteert
zoals een stad dat doet  
aanhoudend daarmee verdergaat
zich oprekt, uitstrekt
en aan de rand
het land zich eigen maakt

Ien Verrips

Share This:

Karin Beumkes: Wij onderscheiden ons – de zeugen verwachten jongen – de koning bedient de reuzenbarbecue…

De zeugen verwachten weer
jongen in april,

Aloha dichter
Vanaf een heerlijk lenteachtig eiland mijn bijdrage voor de maandag.
Slaap zacht, lees mooi, liefs
Karin



Berichten uit de tand des tijds


Seniorenflats en varkenssteden
wij onderscheiden ons
in onze gebieden leven we goedkoop
iedereen kiest kiloknaller.

Terwijl wij krioelen
in warme zomermaanden
liggen de schappen vol
met pepernoten.

Stiltegebieden en erwtensoep
wij onderscheiden ons in fratsen.

De zeugen verwachten weer
jongen in april,

In juni bedient de koning
de reuzenbarbecue.

Karin Beumkes


Timbuk3 – National holiday https://youtu.be/KZAw7wAeKoE

Share This:

Frans Terken en Vera van der Horst winnen de enige echte virtuele ‘te veel gedacht te lang gewacht’ trofee op pomgedichten punt nl

twee gedichten te mooi om waar te zijn, deze week, te waar om nog mooi te kunnen zijn. met waarachtige pijn zoals alleen dichters deze kunnen beschrijven. Frans Terken goud! en Vera van der Horst goud! van harte. de andere dichters wil ik ook voor de breekbare woorden bedanken. maar lees Frans, lees Vera – zo droef zo mooi, zo mooi droef:


Op een briefje

Dat je hele dagen niets voelt
en het dan daarna weer te laat is
om wat je wel voelde te delen

zo leeg als je voor de deur staat
niet weet of het bellen of kloppen is
zoals je vroeger deed

je oefent even de glimlach
waarmee je haar schalks zou verleiden
proeft dat het nauwelijks een grijns haalt

dat het vergeefs is voor je eraan begint
het terughalen van de wind in haar haren
stormachtig schrijven waar je in onder ging

en blijft het onuitgesproken
als de naam naast de brievenbus
aan wie je op papier al je liefde schonk

© FT 16.04.2021


–>
het ‘weggegooide geluk’ zo mooi bezongen door jack poels in het zachte moedertaal limburgs van oa de dichter frans terken met daarbij de verklaring ‘Te veel gedacht te lang gewacht’ als thema – is gefundenes fressen voor elke dichter natuurlijk. in dit geval gesungenes fressen. het eerlijke onontkoombare dat een leven invreet een leven lang blijft doorvreten – ergens moeten we van die voortdurende knagende pijn kunnen lezen – anders is er geen eremetaal deze week.
nou van die pijn lezen bij frans. de leegheid, de gelatenheid, de zware gang naar een voordeur, het naambordje en alles wat in het leven  voorbijging zonder enig wezenlijk resultaat. ten onder gaan als je aan die wapperende haren dacht/denkt. (mooi beeld) – te lang gewacht te veel gedacht – én te vaak beschreven in die zin dat het niet anders kon. in zinnen die niet anders konden.
 


Je kwam in drieën en ging alleen

Daar waar ik je het eerste zag
zo onbevangen als je stond, je ogen
straalden, uit je hoofd vol blonde krullen,
daar sloeg mijn hart al tomeloos
en bang

daarna de eeuwen aan de lijn
hoe je mijn oren streelde
als je met zachte stem
mijn jurk beschreef
die ik toen droeg

en dat je in de taxi sprong
ineens liep je in mijn kamer rond
je tekende jezelf in het schilderij
dat voor me op de ezel stond
je was te mooi voor mij
Ik brak

Nu denk ik vaak nog
aan de vijvers in je ogen lief
toen je ging en droom
met regelmaat dat
ik in witte nachtjapon
mezelf in jouw dromen vlieg.

Vera van der Horst –


op de valreep ingestuurd – ik had Frans Terken al voor het goud – maar om dit gedicht kan ik niet heen – die bangheid in de eerste strofe prachtig, de eeuwen in de tweede, hoe hij zichzelf tekende in veraas schilderij – ze brak! prachtig – de vijvers in zijn ogen en hoe ze daar aan denkt. ja vera mag blijven – ik zeg deze week 2x goud ook voor vera.
  • Frans Terken: zo leeg als je voor de deur staat
  • Rik van Boeckel: hij ziet sterren in de golven
  • Paul Bezembinder: in de loop der tijden
  • Petra Maria: morgen zal alles beschreven worden
  • Ditmar Bakker: buiten bloeit een hatelijke lente
  • Cartouche: en ik daar op het terras
  • Erika De Stercke: de avond omarmt
  • Babak Amiri: Dat het op een dinsdag moest
  • Vera van der Horst: je was te mooi voor mij – Ik brak
  • wedstrijd gesloten

wie wint de enige echte virtuele ‘Te veel gedacht te lang gewacht’ trofee op pomgedichten punt nl?

om te huilen zo mooi deze week  – een verwoestend romantisch lied – in de versie van Jack Poels/Rowwen Heze –   maar ook met een nederlandse tekst te genieten – het ooit en toen zo smartelijk weggegooide geluk in venlo, in limburg, in nederland, overal ter wereld. een universeel gegeven. deze week gaan we op de pom het gevoel aan, het gevoel in. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

Het was twaalf uur in Venlo
Het werd tijd om naar huis te gaan
Toen iemand zie, hey loop eens mee
Het is hier nog niet gedaan
Ik keek je aan en ik schrok er van
Ik had je jaren niet zien staan
Je was nog mooi, net zo mooi
Als toen in het begin

Op het kerkplein in november
Zag ik je voor de eerste keer
De wind die waaide door je haar
En ik zag het gevaar
Ik zag mijn hand al in jouw hand
En dacht loop door loop door
Onderweg heb ik mijn zelf verteld
Het was niet meer dan een blad dat valt

Maar een blad dat valt en een boek gaat dicht
Maar wat bleek, dat was jouw gezicht
Overdag de zon en ’s nachts de maan
Ik kon je ogen niet weerstaan
Ik dacht meer aan jou dan aan mijzelf
Ik dacht dagen aan een stuk
Wat is dit nou, Mooie Vrouw
Dit is weggegooid geluk

En ’s nachts in bed, slaap ik net
Kom jij op bezoek bij mij
Mijn bed is koud, mijn kamer kaal
En ik droom haar daar staan
En je bent zacht als dons als vacht
En ik draai mij om je heen
En in je armen word ik warm
En droom mijn mooiste zin

Te veel gedacht te lang gewacht
Ik ging door op halve kracht
Er bleef niets meer over van dit schip
Het dreef langzaam tot een stip
Tot een puntje aan de horizon
Op een oceaan zo groot
Ik heb alles overboord gegooid
En de haven die kwam nooit

Het was ’s morgens vroeg in Venlo
Hoog tijd om naar huis te gaan
Je keek mij aan en ik keek jou aan
Van kijk ons hier nu staan
Ik greep je hand en ik lachte want
Je gezicht en jouw naam
En hoe je keek je haar weg streek
Toen de zon aan de hemel kwam

in het venloos door: Jack Poels – oorsprong: Patrick Kavanagh liefdesgedicht ‘On Raglan Road’
foto: Ben Kleyn


nee
 
ik ben je nog niet vergeten
nee zeker niet
het verhaal is van de eenvoud mooi
 
je was met je vriendin
je noemde je naam
en ik wist niet wat er met mij gebeurde
 
die avond was geen avond
die avond was er voor altijd
 
 
pom wolff
 


Glinsterend hartenlied

Het glinsterend water is geen droom
een werkelijk beeld van stralen geïnjecteerd in gracht en stroom

zonnegolven schijnen in pupillen
van lonkende ogen onder de wenkbrauw van deze lentedag opgeslagen

hij ziet sterren in de golven
zij hoopt dat hij haar ziet
nu hij staart voorbij de dauw van dagen

ze wacht zo lang geen blik te veel
hij kijkt omhoog ziet wolken stil
zij gaat voorbij gesloten deuren

haar schaduw blijft een droom
de hoek om valt haar standbeeld
in duizend duigen bij het huis

hij zingt het glinsterend hartenlied
wringt zich in kromme bochten
dansend langs haar verloren schaduw.

Rik van Boeckel
16 april 2021


–>
het is me te ingewikkeld beschreven  dit gevoel tussen twee mensen – het gedicht met net teveel mooie woorden opgekalefaterd – de pijn verdreven verschreven. met glinstering, dauw, sterren en dansen onder zonnegolven. pijn doet pijn. pijn is kaal. pijn is enkelvoudig en direct.



Exponentieel verval

Toen we in de loop der tijden
alchemistische verbindingen
door algebraïsche vervingen,
raakten wij ook als wetmatig
de verbinding met de dingen,
de chemie tussen ons beiden,
ons plekje in de wereld kwijt.

Paul Bezembinder


–>
inderdaad – bij reacties van hogere orde is de halfwaardetijd niet altijd even constant – paul wijst ons op dat gegeven – dat we het thema niet verwarren met scheikunde t 1
/
2
{\displaystyle t_{1/2}} of kernfysica – tijd waarna van een oorspronkelijke hoeveelheid stof nog precies de helft over is. het verval gedegen genoteerd in 6 regels poëzie.
 

ze zeggen dat het lente wordt
met bloesem en al
zal alles wel uitkomen dit jaar

de winter staat nog vers geschreven
tussen de regels
van gedachten aan elkaar

Ik heb altijd liever dat je blijft
er zijn ons zoveel dagen niet gegeven

morgen
morgen zal alles beschreven worden
waar zo op wordt gewacht


petra maria


–>
we lezen wel bij petra maria van de pijn – maar deze pijn snijdt niet genoeg. deze pijn is nog te mooi gehouden. pijn is pijn. en gaat door alles heen. en de dichter heeft de opdracht pijn ook als pijn te laten voelen aan zijn of haar lezer. als het pijn is dan is het ook pijn. dan ook geen bloemetjes of zachte winters. nee dan winters waar alles van je afvriest tot de dood erop volgt zodat je niets meer voelen kunt. het ijs onder je voeten vandaan glijdt.

Het Liefdesverdriet

De schemering valt in en rode rozen
verwelken naast het veel te leeg matras
waar ik zo graag gedichten voor je las
als onderbreking van het minnekozen;
gedachtenis aan het genadeloze
versterven van wat ons gegeven was:
ook liefde teerde in tot een karkas
van wrede en voortschrijdende necrose.

Doorwaakte nacht tot ’s ochtends vroeg, dan staat er
nog steeds die vaas vol dood; een efficiënte
herinnering aan wat je opwacht, later.
Memorie van gelukkige momenten
verdampt, heel langzaam, met het bloemenwater,
wijl buiten bloeit een hatelijke lente.

***[D.B.]


–>
‘die interende liefde in een hatelijke lente’ – prachtig beschreven maar wel erg direct. een directheid die er mag zijn in proza zeg ik – maar in de poëzie te weinig afstand biedt aan de lezer. het is net te leids dit prachtige gedicht net  te weinig limburgs. het gedicht zweeft ergens qua sjeu tussen frans terken en paul bezembinder – tussen het gevoel en de ratio. met prachtige vondsten – dat dan weer wel: een te leeg matras. ja daarvoor ga je niet naar de ikea. ‘een vaas vol dood’ nee die koop je niet bij de ikea die koop je bij de dichter Ditmar Bakker – ik schrijf zijn naam maar weer eens in hoofdletters. het hoofd dat net teveel wilde deze week. schoonheid en pijn verbind je niet met een surplus aan schoonheid.

Mijn Gran Reserva

Zo’n goddelijke dag, het hoofd vol
voorjaarszon, het kerkplein dat volstroomde
voor de hoogmis – jij –  die even inhield, opkeek
en ik daar op het terras wachtend op mijn portie
stoofvlees met een kelkje – Lowlander White,*nee
liever nog een Rioja gran reserva encarnado – jij
ja hoe ik je wilde – indrinken, de vraagtekens
in je ogen tot uitroeptekens uitleggen en hoe
 
de wijzers de tijd tikten en 8 sloegen
ze te lezen, de vinger in het haar, de mond
die opwaarts- een hooglied van verlangen –
hoe het mij, brekebeen, verstijfde, verlamde
en opsloot in een cirkelgang van blijven
zitten, denken, wegen, een leven lang
een draai gaf, mijn nachten brak
in stukken weggegooid geluk
 
waar ik nu begot
mijn hand voor om zou draaien
 
(* Lowlander white, een soort Amsterdamse variant van een Wieckse witte )


16-04-2021
Cartouche


–>
veel bijlagen deze week bij Cartouche. de bijsluiters met zuurvlees en ossenwit – biertje erbij meneer? voor je het weet zit je op een verboden terras met die Vromen – je tegoed te doen aan limburgse gerechten. je verstaat ze niet. cartouche eet altijd met zijn  mond vol woorden- zo ook zijn gedichten – met zijn woorden vol. maar in alles lezen we wel de pijn van de gebroken nachten – zelfs ‘het weggegooid geluk’ ligt er in brokken – gebroken bij. ik zou wel die prachtige vondst van poels tussen aanhalingstekens plaatsen Gérard. en die laatste twee regels svp schrappen. pijn doet pijn – echte pijn is een leven lang pijn. jij maakt met die laatste twee regels er een pijntje van. bij elkaar een lekker terrasgedicht.
 
 
[Zie mij hier helemaal stuk mijn dagen zitten slijten
vol zuurvlees en ossenwit met mezelf in mijn maag]

nu

onze wereld 
in twee verdelen 
lichten aan en uit   
 
nadenken verzwakt 
de avond omarmt 
wat we willen 

de spiegel 
kent geen eeuwigheid 
enkel een beslagen rand 

Erika De Stercke 


–>
tsja ik wil het graag geloven erika. maar het gedicht getuigt volgens mij meer van genot dan van pijn. ik gun Erika van alles het beste – en waar de handen vol van zijn het hart ook natuurlijk.
 

Ik kan niet dansen en dinsdag is  
een goede dag om dood te gaan   

Het voicemail-lampje knippert in vierkwartsmaat  
Nooit in zevenachste, nooit in negen 
 
Ik kan niet dansen en de nachten verwachten onregelmatig 
de regelmatige danspasjes die ik niet heb  
 
Dat ik je naam vergeten ben 
Dat ik je niet ten dans gevraagd heb  
Dat het op een dinsdag moest  
 
Ik zet een spiegel voor jouw spiegel om  
de eindeloze afstand tussen ons te weerspiegelen  

Babak Amiri


–>
ik begrijp de onmacht hier beschreven door de dichter – dat wel – de pogingen om nog tot iets te komen. maar de regels die bij mij binnen komen zijn niet die van de worsteling maar die van de eenvoud:
 
Dat ik je naam vergeten ben 
Dat ik je niet ten dans gevraagd heb  
Dat het op een dinsdag moest  

 
hierna mag het gedicht voor mij beginnen, de worstelingen voorbij. met pijn graag dichter met die onontkoombare pijn waarbij je maag je maag omdraait en omdraait. zoals alleen dichters dat kunnen beschrijven.
 

Share This:

MAX LEROU: ‘Lief jouw bericht. En dat het een dag plus een maand te laat binnenkwam geeft mij reden een extra glas te schenken….’


Lief jouw bericht. En dat het een dag plus een maand te laat binnenkwam geeft mij reden een extra glas te schenken. Er kan nooit teveel gevierd!
Kus voor Annemarie ook
xx
 

 

Verzonden: maandag 12 april 2021 08:47
Onderwerp: Re: dag des heren
 
ik geloof een dagje te laat max – hoe dan ook – het jaar weer voor ons – om het leven te vieren en het vieren te beleven. voor jou en jouw liefde 365 mooie dagen, XXX
 
From: max lerou
Sent: Sunday, March 21, 2021 2:30 AM
To: pomgedichten@gmail.com
Subject: dag des heren
 
                                       
 
de magere school

buuf heeft een keuken vol
wortelen broccoli kolen
bonen in vele kleuren
kikkererwten en paddenstoelen
(helaas niet hallucinogeen)
en veel vergeten groenten
deze vrouw heeft ijzer in haar geheugen
man zaliger zijn leven lang gekotterd
het hangen aan de touwen de vissies
met dagelijks een smakelijk gepeuzel
nog was er geen manlief overboord
tot hij werd gedotterd
 
zo leuk de vissenvormpjes van de action
de blender ook daarin verdwijnt
met messiaans vermorzelen de vezel
uit een ver verleden – met een beetje bloem
stampt ze een vormpje vol en volgt een twee drie
in godsnaam keurslijf en al nog één keer
ziedend zwemmen in een zuigende zee
 
ml
 

Share This:

Suzanne Krijger schoon

Schoon


Ik hing de was uit
Zoals elke dag
Ik had nooit gedacht dat dat hetgeen zou zijn dat dagelijks gelijk zou staan aan het bestaan
Ik zie mijn dochters het ook doen
Wanneer ze snel naar huis gaan omdat de was klaar is wil ik ze langer houden maar
Soms is de middag klaar
Ik weet dat het niet alleen om aan waslijnen hangen gaat
Maar soms zou ik meer woorden willen vinden om mijn dochters te sturen in de droogte van het leven

Suzanne Krijger

Share This: