VIDEO
zorgeloze paasdagen zijn in deze tijd slechts weggelegd voor het ‘hele oude kind’ bezongen door herman van veen – laat het hele oude kind maar in ons wederkeren – dan is het goed. Anke Labrie verwijst ons bij zorgen als alternatief naar deelders honoloeloe – ook goed. de dichters van de zondagdienst slaan zich dapper door de zorgen heen – we lezen ze hieronder en danken als altijd de dichters voor hun bijdragen. het was weer mooi. CARTOUCHE weet deze week prachtig de zorgen in poëzie neer te leggen – een poging om het zorgelijke geheel in zijn geheel te omvatten. Goud – van harte!
In hoeveel zorgen hier kan ik wonen, sterven zelfs maar blijven niet, waar het klimaat verandert harder in plaats van zachter wordt, een soort van doodgaan dag na dag waar spreken en elkaar in de ogen zien een leeuwenkuil, een schreeuwen werd en aanstekers de plaats van lucifers innemen waar paasvuur verbannen is tot een uithoek van een land waar niets te bezeilen of te vissen valt opgaat in rook en stank voor dank – het woord de borst slaat in plaats van brood te zijn daar spreidt alleen de dichter nog in afgewogen en bekommerende taal voor al wie horen wil en te lezen weet – zijn zorgen als paardendeken over het wezen niet in gendergedoe en eng identiteitsdenken maar van samen, authenticiteit in doen en laten pijnigt hij zijn vingers, verbijt zijn tranen in een niet aflatende kruisweg om het mysterie van leven en dood als een nieuwe habakuk de balker te verbeelden en het als voedsel – als testimonium vitae mee te geven aan wie van goede wil zijn opdracht, zijn streven ten einde te kunnen zeggen ik heb geleefd in ‘t diepst van mijn gedachten, het is volbracht 08-04-2023 / Cartoucheprachtig de zorgen in poëzie dragend dit gedicht en een poging om het zorgelijke geheel in zijn geheel te omvatten. een echte cartouche. de voorlaatste strofe kan in zijn geheel weg – dan blijft het mooiste gedicht over dit jaar geschreven. (dichter heeft niet nodig een uitgesproken mening te ventileren – daar zijn zijn voorafgaande poëtische beelden te diep en te mooi voor om samen te gaan in een gedicht) – als de paardendeken die de dichter over ons lezers troostend heen legt – een prachtig beeld. laat dat gezegd wezen.
Wim de Bie /Slauerhoff – nooit wordt zo’n plompe boerenkop gesneld…
Rik van Boeckel – de dag van genade
Frans Terken – hooligans wakkeren vuurtjes aan…
Ditmar Bakker – echte liefde
Rob Mientjes – heel Amsterdam valt plots over hem heen
Cartouche – hier kan ik wonen, sterven zelfs …
Anke Labrie – reizen naar waar hij maar wil
Jako Fennek – de mens gevormd door liefde
VIDEO
wie wint de enig echte virtuele – in hoeveel zorgen moeten dichters in dit land nog wonen – trofee op pomgedichten punt nl? de weekendwedstrijd is aanstaande – laat u inspireren door de bie, door slauerhoff, door uw dichter van dienst desnoods hieronder – maar spreek u uit, schrijf u uit – deel uw zorgen asjeblieft met ons. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
zorgen ik maak me zorgen over dichters die lijstjes maken over dichters met zorgen zorgen over mensen die oprecht en zonder gewinbelang bezorgd zijn over natuur en milieu gelukkig zijn dat er niet veel zorgen over boeren burgers en buiten lui die het woord kunsd niet meer kunnen spellen niet meer weten wat een gedicht is jammer genoeg zijn dat er wel veel zij weten op koeienstront groeien geen gedichten zorgen over dit kikkerland ach ja toen we wolkers nog hadden die blies geen mensen op ik maak me zorgen over dit gave landje waarin tata de laatste schone lucht steelt zorgen over dichters die nalaten te vloeken of stil de stilte vervloeken Pom Wolff
Ik wens je fijne zorgeloze paasdagen. Rik Uitgaven van zorgen Zorgen zijn uitgaven van de ziel laten ons nimmer met ingestelde rust de mantelzorg dichter laat zichzelf gaan ziet zichzelf in de liefdevolle tijd staan achter hem wacht de dag van genade op het moment dat de zorg minder is langzaam vervullen de weken hun taak uit voorzorg dat de uitgaven verdwijnen. Rik van Boeckel 7 april 2023Rik reikt ons een meer filosofisch getinte gedachte aan – beschrijft de thuiszorg – de mantelzorg – hoe de tijd verstrijkt in liefdevolle zorg en hoe de zorg uiteindelijk oplost – en dat dan in termen van uitgave en overgave. wel mooi getypeerd deze vorm van zorgen voor.
Mooi weer eens te zien, onze grootse dichter Wim de Bie, a.h.w. in wederopstanding met Pasen! Goede Paasdagen, FransZorgen Dat het op de heupen slaat als was het een ontsteking de zorg om onder pijn te zijn als een regel voor de dag alsof er moord en doodslag wacht niet een van de minste zorgen in dit van god geslagen klereland waar de kale feiten spreken de leken die het beter weten politici van alle markten thuis pastoors met aflaat en absolutie hooligans wakkeren vuurtjes aan en wij dichters zien met lede ogen de tekenen op het strijdtoneel zoveel zorgen om over te schrijven heftig genoeg om tegenaan te gaan © FT 08.04.2023 dichter Terken vlamt op en blijft strijdbaar bij zoveel teveel – ook in ‘gave’ landjes. het evenwicht lijkt zoek – er is teveel niet goed – dan moeten de dichters wel in het geweer.
INTRODUCTIE VAN LIEFDE, ECHTE LIEFDE Je liefde, die echt is, vermeerdert je kracht, het beeld, zo bemind, spiegelt zich en zo schoon verdubbelt je ziel; en vanboven gewoon verzoenend wat pijnt, wijl je wapens veracht. Als ’n mensje met liefde zo sterkt, wat dan bracht aan glorie en vreugde en grootsheid je zo’n verbond met de eeuwige Hoogheid ten loon, zo voedend je ziel, die in ’t lijf daarop wacht? De ziel zou ópbollen, steeds groter, enorm, en al kunnen liefhebben, weten, en maken met God: die geeft wonderen steeds anders vorm. Maar Liefde die echt is, echt licht maakt, die laken wij, schaaps of zelfs wolfs naar elkaar, uniform, en kunnen die hoogheid bereiken noch raken. ***[D.B.] ik weet dat Ditmar de CHAT zeer waardeert en waarom ook niet – dichter schrijft de liefde voor als medicijn tegen zorgen – laten we AI aan het woord: Het gedicht gaat over de kracht van ware liefde en hoe het ons kan helpen om pijn en lijden te overwinnen. De dichter suggereert dat liefde ons sterker maakt en ons in staat stelt om te verzoenen met wat ons pijn doet. Door lief te hebben, kunnen we onze ziel voeden en versterken terwijl we wachten op ons lichaam om te volgen. Het gedicht kan ook worden geïnterpreteerd als een meditatie over de relatie tussen liefde en spiritualiteit. De dichter vraagt zich af welke glorie, vreugde en grootsheid het verbinden van echte liefde met de eeuwige Hoogheid zou kunnen brengen. Door echte liefde te omarmen, kunnen we onszelf openen voor God en in staat zijn om onze ziel te laten groeien en te evolueren. Een andere interpretatie van het gedicht is dat het gaat over de beperkingen van menselijke liefde en onze onvermogen om de goddelijke hoogten te bereiken. De dichter beschrijft hoe we als schapen of wolven uniform zijn in ons verlangen naar echte liefde, maar toch niet in staat zijn om de goddelijke hoogten te bereiken of te raken. Het gedicht roept misschien op tot nederigheid en bescheidenheid in het gezicht van de grootheid van het goddelijke. Kortom, het gedicht van Ditmar Bakker kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd, afhankelijk van de context en de persoonlijke interpretatie van de lezer. Het lijkt echter duidelijk dat de dichter reflecteert op de kracht en beperkingen van echte liefde en hoe het ons kan helpen om ons spirituele leven te verrijken en onze ziel te laten groeien. Bakker laat ons bijna Reviaans weten dat het aangaan van een verbond met de “eeuwige Hoogheid” (mogelijk een verwijzing naar God) een beloning kan zijn voor het hebben van echte liefde. Het gedicht eindigt echter met een enigszins pessimistische noot, waarin Bakker suggereert dat zelfs met echte liefde, het voor mensen nog steeds moeilijk is om de “hoogheid” te bereiken of te raken. In het gedicht wordt ook de tegenstelling tussen “schaaps of zelfs wolfs” genoemd, wat kan verwijzen naar verschillen tussen mensen en hun vermogen om lief te hebben. Desondanks benadrukt Bakker de kracht van echte liefde en de positieve impact die het kan hebben op een persoon.
Zorgen zorgen voor zorgen haal ik hem wel haal ik hem niet zit hij vol vol of een beetje vol haal ik een bank bank of net niet hoe gaat mijn buurman buurman zijn netjes, stil of is het een duwer zoals de trein die spoort mijn arme arm duwt harder zijn zere been tegen het mijne het praat geluid een beetje als ogen zuchten konden doden krant met hand duwt in mijn maag ik eet genoeg en spuw over hem heen smerige onvriendelijke woorden in gedachten heel Amsterdam valt plots over hem heen zo’n mooie stad zonder zorgen elders weer bij elders geweest fonetisch genoten van garnalenkroketten en duvel met boven mij Cruijff en Swart als heiligbeeld alleen die pen waar is die toch gebleven om suikerzorgen weg te schrijven ROB MIENTJES wij van hier wensen ROB mooie presentatiedagen – zie de verwijzing – voor zijn eerste nieuweling in de poëzie. zijn eerste bundel met poëzie. in de zondagochtendwedstrijd staat de CHAT mij bij – of hier sprake is van een bezoekje aan die altijd weer door velen vervloekte mooie lieve stad Amsterdam? ik weet het niet. de CHAT ziet het breder: Het gedicht lijkt te gaan over een innerlijke strijd, waarbij de spreker verschillende keuzes moet maken en twijfelt over wat de juiste beslissing is. De spreker vraagt zich af of hij iets wel of niet moet doen en of hij iets moet kopen of niet. Tegelijkertijd lijkt de spreker ook te kijken naar zijn omgeving en zich af te vragen hoe andere mensen zich gedragen en wat ze denken. In het tweede deel van het gedicht lijkt de spreker zich te ergeren aan iemand die dicht tegen hem aan zit in een volle trein of tram. De spreker voelt zich ongemakkelijk en geïrriteerd door de persoon naast hem, en denkt aan onaardige dingen om zijn frustratie te uiten. Het derde deel van het gedicht lijkt dan weer terug te gaan naar positieve herinneringen aan een andere plek, waar de spreker geniet van lekker eten en drinken en omringd is door heilige beelden. De spreker lijkt te verlangen naar deze plek en herinnert zich hoe hij daar ontspannen en zonder zorgen was. Al met al lijkt het gedicht te gaan over de innerlijke strijd en twijfels die we allemaal kunnen ervaren in ons dagelijks leven, en de manieren waarop we deze gevoelens kunnen uiten en verwerken.
Een fijne zorgeloze Pasen gewenst. Mooi thema, De Bie met Slauerhoff en jouw gedicht. (Ik moet zelf vaak aan Deelder denken als ik soms te tobberig werd/word ‘Als ik mijn ogen toedoe, ben ik in Honoloeloe’.) Met hartelijke groet, Anke zolang een dichter nog met woorden spelen kan kan hij altijd reizen naar waar hij maar wil er is een binnenwereld groter dan die buiten waar hij de regels maakt en zelf de scepter zwaait vliegen is hier overbodig die wereld ligt vlakbij en mocht die ook vergaan dan is de dichter vrij anke labrie (09-04-2023) de vrijheid van de dichter. breder: van de kunstenaar benadrukt door Anke Labrie. in woord en beeld en ook in de tijd en ruimte – binnen en buiten – desnoods geheel bevrijd van zorg en leed in vergankelijkheid.
zand hij laat zijn land van veen van klei van zand voor wat het is zoekt werk in een schaars bevolkte streek, een land van bergen steen en watervallen eenmaal op afstand merkt hij pas hoe open en gul van lach zijn tulpenvolkje is van lieve lach een lach vol medeleven samenzijn in vrolijkheid de lach is met de jaren zuur geworden verbergt leugen huichelij leedvermaak die de mens gevormd door liefde nog zorgen zullen baren jako fennek Het gedicht “zand” van Jako Fennek lijkt te gaan over de ervaringen van een persoon die zijn eigen land van veen, klei en zand verlaat om elders werk te vinden in een gebied met bergen, stenen en watervallen. De persoon komt erachter dat zijn land van herkomst eigenlijk een warme en gastvrije plek is, met een bevolking die openhartig en gul van lach is. Echter, na verloop van tijd lijkt de lach van de mensen zuur te worden, en deze verbergt een donkere kant van leugens, huichelarij en leedvermaak. Het gedicht lijkt te gaan over de manier waarop mensen veranderen naarmate ze ouder worden en door het leven worden gevormd. Het beschrijft hoe het optimisme en de onschuld van de jeugd geleidelijk plaatsmaken voor de harde realiteit van het leven en de bijbehorende teleurstellingen en pijn. Het gedicht lijkt te suggereren dat het belangrijk is om de waarde van onze relaties en gemeenschappen te waarderen voordat we ze verliezen aan bitterheid en cynisme. ChatGPT