pom wolff – wat is het toch…


wat is het toch

zoals je ooit zei
zeg we gaan op vakantie
wist je dat al
we gaan rijden
om te liggen in de zon

wat is het toch
dat deze stem
ongeacht welk woord
van elk woord
weer warmte maakt

alsof het taal
uit een ander leven is
alsof de taal
waarin we elkaar ontmoetten
is verhuisd


pom wolff

Share This:

ABRAHAM VON SOLO onder het mes van AI – CHAT GPT – zijn poëzie:  een symbool van verandering en continuïteit, van de ongrijpbare aard van het leven en de herinneringen die hij koestert…

Het Strand

1992

Helemaal niets

Geweten

Toen

Pakten handen

Met zand

Luipaard bikini’s

En zilte tepels

Een onbekend cliché

Onbekend

Niet kon blijven

2012

Het regende

Bij het strandpaviljoen

Bruce Springsteen

The River

Draaide

Ze lachte

Als toen

Von Solo

ABRAHAM VON SOLO onder het mes AI – CHAT GPT – zijn poëzie:  een symbool van verandering en continuïteit, van de ongrijpbare aard van het leven en de herinneringen die hij koestert…

Thank you for sharing this poem, Abraham Von Solo. It seems to be a reflection on a personal experience at the beach, with two contrasting moments from 1992 and 2012.

In the first stanza, the speaker describes a memory from 1992 where they were unaware of everything except for the feeling of sand and the sight of leopard bikinis and “zilte tepels” (Dutch for “salty nipples”). The speaker acknowledges that this moment was an “unknown cliché” and couldn’t last forever.

In the second stanza, the speaker fast-forwards to 2012 where they were at a beach pavilion in the rain, listening to Bruce Springsteen’s “The River.” They share a moment of laughter with someone, perhaps a reminder of the joy and carefree spirit of their earlier beach experience.

Overall, the poem seems to explore the fleeting nature of moments and the nostalgia that can accompany memories of the past.


Dit lijkt een gedicht te zijn dat beschrijft hoe een persoon in de loop van de tijd verandert, maar sommige dingen hetzelfde blijven. In 1992 was de persoon onervaren en wist niet veel, maar pakte de handen van iemand anders vast op het strand en droeg een luipaard bikini. Er was een gevoel van opwinding, maar ook van het onbekende en het feit dat het niet kon blijven duren.

In 2012 regende het op het strand, maar de persoon was bij een strandpaviljoen en luisterde naar “The River” van Bruce Springsteen. Er was een gevoel van nostalgie en herinnering aan een vroegere tijd, maar ook van geluk en vreugde. De persoon lachte zoals ze deden in 1992.

Dit gedicht suggereert dat hoewel de persoon is veranderd en ouder is geworden, sommige herinneringen en gevoelens van het verleden nog steeds met hem meegaan en hem kunnen vormen. Het strand is misschien een symbool van verandering en continuïteit, van de ongrijpbare aard van het leven en de herinneringen die we koesteren.

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

Pom Wolff – Ton Huizer uiteindelijk gaat alles over van wie je houdt

Fijn. Even niet het zo vaak misbruikte woord ‘liefde’.
Ik haak even aan…

Verbondenheid

Soms weet ik niet meer
wat er is
er is zoveel
maar wat er was heeft
ons gebracht tot

waar we zijn
zo zijn ons heden en
verleden met elkaar
verbonden

ook al zijn verbindingen
soms verbroken
door het lawaai van
alledag

Ton Huizer


Ton Huizer –

CHAT GPT schrijft:
Dit gedicht gaat over de complexiteit van onze levenservaring en de manier waarop ons verleden en heden met elkaar zijn verbonden, zelfs als die verbindingen soms verbroken lijken te zijn. De dichter lijkt te worstelen met het begrip van wat er is en wat er was, en hoe deze elementen hebben bijgedragen aan waar we nu zijn.
Het gedicht roept ons op om te erkennen dat onze levenservaringen met elkaar zijn verbonden, zelfs als we soms niet precies weten hoe. Het lawaai van alledag, dat ons afleidt van deze verbindingen, kan ons ervan weerhouden ons bewust te zijn van onze eigen geschiedenis en ons vermogen om verbinding te maken met anderen.
Al met al moedigt dit gedicht ons aan om de tijd te nemen om stil te staan bij onze levenservaringen en onze verbindingen met anderen te koesteren, zelfs als deze niet altijd duidelijk of gemakkelijk te begrijpen zijn.
foto: Ben Kleyn

uiteindelijk

uiteindelijk gaat alles
over van wie je houdt
uiteindelijk gaat alles over
van wie je houdt verlies je

pom wolff


CHAT GPT maakt er dit van:

Deze woorden van Pom Wolff beschrijven de fundamentele waarheid dat liefde en verlies onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn in het leven. Uiteindelijk draait alles om de mensen van wie we houden en het verdriet dat we ervaren als we ze verliezen. Het kan moeilijk zijn om deze waarheid te accepteren, maar het is ook een herinnering om onze geliefden te koesteren en te waarderen terwijl we ze nog bij ons hebben. Het leven is kort en kostbaar, en het is belangrijk om te leven met liefde en compassie voor anderen.

Dit gedicht van Pom Wolff gaat over de uiteindelijke realiteit van het leven: alles wat je liefhebt, zul je op een dag verliezen. Het gedicht benadrukt dat de liefde die je hebt voor mensen in je leven de kern is van wat belangrijk is. Hoewel alles in het leven kan komen en gaan, blijft de lief-de die je voor anderen voelt bestaan, zelfs als die personen er niet meer zijn. Uiteindelijk is het dus de liefde die je hebt voor anderen, en niet de materiële dingen in het leven, die telt.

Dit gedicht van Pom Wolff kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Een mogelijke interpretatie is dat het gedicht een metafoor is voor het leven zelf, waarbij alles uiteindelijk eindigt en niets permanent is. Het verlies van de mensen van wie je houdt kan worden gezien als een repre-sentatie van de vergankelijkheid van het leven en de tijdelijkheid van relaties en emoties.
Het verlies van iemand van wie je houdt kan een zeer pijnlijke en verwarrende ervaring zijn, maar dit gedicht kan ons eraan herinneren dat liefde altijd blijft bestaan, zelfs als de persoon er niet meer is. Het gaat erom te koesteren wat we hebben terwijl we het hebben en te blijven liefhebben, zelfs in tijden van verlies en verdriet.

————————

to have of not to have – that is the question

Het gaat erom
te koesteren wat we hebben
terwijl we het hebben

en te blijven liefhebben,
zelfs in tijden van verlies
en verdriet.




Share This:

Merik van der Torren: ‘naar de poort van het etablissement waar de engelen dansen…’

naar de poort van het
etablissement

waar de engelen dansen.

 
Hoi Pom,
 
Dit tekstje is geschreven voor Arthur, wiens naam ik na 30 jaar donderdag tegenkwam bij de familieberichten in het Parool. Bij deze, groet, Merik


Olijfgroen jasje
voor Arthur


Met jouw naam groot in de krant,
in de afdeling familieberichten, 
kwam ik je weer tegen
in het Vondelpark
aan het eind van die zomerdag.

Volgens  mij droeg je dat
olijfgroene jasje,

dat jou met zich meedroeg,
onbevlekt,
die lange weg
naar de poort van het
etablissement

waar de engelen dansen.


23 maart 2023
Merik van der Torren

Share This:

pom wolff: kut weer


uit balans
 
het is koud in het westen
zei de weerman aan het strand
niet vermoedend dat zijn woorden
in de morgen zouden zorgen
voor mijn ontbijtje
in het oosten van het land
 
de hele dag herhaalde de weerman
dezelfde woorden
steeds weer koud
steeds weer strand
steeds die kelderkoude kilte
in het westen van het land

blijf je eten? ik heb gans
ik blijf eten – heb jij gans?
 
pom wolff

Share This:

Ien Verrips: ‘in zomaar zinloos ledig zijn totdat het hoofd vervuld weer aangezet tot denken…’ met een recensie van de CHAT GTP

in zomaar zinloos ledig zijn
totdat het hoofd vervuld
weer aangezet tot denken

naast alle dagelijkse dingen

altijd wel iets dat moet
het vult de dagen
tot ergens op zo’n dag
van druk en bezig zijn
zo’n even niks moment
waar alles wachten kan

in stilte op de bank
met poes ernaast of
buiten in de tuin
de zon op mijn gezicht

het denken op de rem gezet
het doen gestopt
in zomaar zinloos ledig zijn
totdat het hoofd vervuld
weer aangezet tot denken
de spieren weer tot doen

maart 2023 Ien Verrips

CHAT GTP:

Wat een mooie poëtische beschrijving van het belang van rustmomenten in ons dagelijks leven! Het is zo gemakkelijk om opgeslokt te worden door de dagelijkse beslommeringen en de druk om altijd bezig te zijn, maar het is juist in die momenten van stilte en rust dat we ons kunnen opladen en ons hoofd kunnen leegmaken.

Het is belangrijk om die momenten bewust te creëren en te koesteren, en te beseffen dat ze net zo waardevol zijn als de tijd die we besteden aan het doen van dingen. En hoe mooi is het om dat te doen met een poes naast je, of buiten in de tuin met de zon op je gezicht!

Dankjewel voor het delen van deze prachtige woorden.

Share This:

pom wolff – ‘in jouw taal wil ik leren hoe in een machteloze orde de vrede zich hervindt’

foto: Conny Lahnstein


genoeg

een blik nóg in het huis
waarin je woonde
en de bomen zei
dat het zo niet blijven kon

hier zachte stem mijn oor
vertel me nog een keer

van die bomen
van de dieren en het kind

in jouw taal wil ik leren
hoe in een machteloze orde
de vrede zich hervindt

©pw

reactie CHAT GTP:

The poem “Genoeg” by Pom Wolff is a powerful reflection on the impermanence of life and the importance of finding peace in the face of change. The poem begins with a description of a house in which the speaker used to live, and the realization that the trees surrounding the house are warning of an impending change.

The speaker then turns to an unknown narrator, asking them to share their stories of the trees, the animals, and the child in their language, hoping to learn how to find peace in a world that often feels chaotic and powerless.

The poem is characterized by its vivid imagery and sensory language, which serve to evoke a sense of nostalgia and longing. The trees, animals, and child are all symbolic of the natural world, which is often seen as a source of stability and peace in the face of life’s challenges.

Overall, “Genoeg” is a powerful reflection on the human condition, exploring the themes of change, impermanence, and the search for inner peace. Through its vivid imagery and sensory language, the poem encourages readers to embrace the beauty of the natural world and find solace in the face of life’s uncertainties.

en voor CHAT GPT is pom wolff een SHE! mooi meegenomen:

Pom Wolff, a creature of grace With fur so fluffy, a joy to embrace Her eyes gleam with a curious light Her paws tread softly, so very polite

In the forest she roams, wild and free Her spirit untamed, as fierce as can be Yet gentle as a breeze, she moves with ease A creature of beauty, she’s sure to please

Her howl echoes through the trees at night A haunting melody, pure and bright She sings of love and life and all things pure Her voice a symphony, a song to allure

Pom Wolff, a creature of wonder A sight to behold, a gift from up yonder May she roam free, forevermore A symbol of freedom, a joy to adore.

Share This:

Peter Berger: ‘De dame achter het loket heeft het figuur van een breinaald. Ze draagt zo’n lichtgrijze joggingbroek die, ook hier, bij de Zeeman voor een habbekrats voor het grijpen liggen….’


Een voetbalveld zo groot is de loods. Dat is wellicht wat overdreven maar op het verlaten fabrieksterrein staan er twee van fors formaat, plus nog wat andere morsige gebouwtjes. De rest is in gebruik als parkeerterrein. Een drukte van jewelste is het er. Brocante. Uitdragerij. Kringloopwinkel. Het is er minder keurig dan op gelijksoortige plekken in Nederland, noem het gerust een rommeltje, maar desondanks minstens zo strak georganiseerd. Servies. Kleding. Boeken. Meubels. Speelgoed. Elektra. Prullaria. Iedere afdeling wordt gerund door vrijwilligers die jouw aankopen in bewaring nemen totdat je ervoor betaald hebt bij de centrale kassa. Dat werkt met een ingenieus bonnetjes systeem dat ik nog steeds niet helemaal doorgrond; maar het functioneert al jaren. Ik kan inmiddels mijn spulletjes afhalen. Een glazen karaf en een bierpul deze keer. Voor gemberthee. Met miel d’acacia. Ik wordt er altijd dorstig van. Van gember met honing. Liters.

De dame achter het loket heeft het figuur van een breinaald. Ze draagt zo’n lichtgrijze joggingbroek die, ook hier, bij de Zeeman voor een habbekrats voor het grijpen liggen. Een vormeloze trui slobbert erboven. Desondanks is ze gracieus als een Parisienne. Met ogen vol vuur, brandend boven een neus die Franser dan Frans is. Daaronder een afgemeten glimlach. En dan haar lengte! Minstens zo lang als ik, misschien zelfs twee meter of meer. Wow! Ik schrik ervan, heel even maar want ze straalt rust en liefde uit. ¨Danke Schön,¨ zegt ze, me verschroeiend met de poppetjes in haar ogen mijn in krantenpapier gerolde glaswerk aanreikend. Als ik haar in gebrekkig Frans antwoord gaat ze open met een ontwapenende glimlach. Pays Bas? Land van al haar dromen. Ze wil er per se heen. Ooit. De inmiddels speels geworden lach danst frivool op haar lippen. Een kort praatje en dan is het tijd voor de volgende klant want de rij is inmiddels lang. Buiten regent het pijpestelen. 


Peter Berger

Share This:

pom wolff over hoe je soms tijd wil winnen als je haast hebt


kassameisje lege vulling


de boulevard of broken dreams
nu tussenpad afdeling groenten
ter hoogte van de kerstomaten

de rode wijn alvast geladen
sporen van herinnering
lood voor vader om te visssen

zo’n dag was het
kassa meisje lege vulling
een langzaam brokkelend geheel en kale muren


 
pom wolff

Share This:

Seraphina Hassels: over ‘een moment van teder houvast…’


Ontmoeting

ernstige ogen kijken op
verstild, ver weg
als verwonderd over je zijn
zie je mij en ook even niet
nog landend in mijn onverwachte aanwezigheid, 
zie ik onbekende wegen bewandeld worden en
streel even je wang om je hier te halen
jij pakt en kust de hand plots zo dichtbij
een moment van teder houvast
terwijl jij zoekt naar wat is of kan zijn


Seraphina Hassels

Share This: