MAGDA THOMAS – GEEF ME DE WAARHEID – 24 uur met MAGDA THOMAS – de recensie

Home Forums Algemeen MAGDA THOMAS – GEEF ME DE WAARHEID – 24 uur met MAGDA THOMAS – de recensie

Weergave van 0 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #1096
      Pom Wolff
      Sleutelbeheerder

      radio gemert2

       

      MAGDA THOMAS – GEEF ME DE WAARHEID – de bundel: het is alsof je naar het programma 24 uur met MAGDA THOMAS zit te kijken.

      Bij mijn bezoek aan de studio had ik het haar beloofd. een recensie over de bundel– geef me de waarheid – uitgave van Heimdall – waar een zekere Jos Dohmen de scepter zwaait. Het debuut in 2014 van Magda Thomas die elke maand ook een poëzie uitzending verzorgt voor Radio Gemert Centraal.
      Op eerste gezicht netjes gedaan –geen overvloed aan gedichten – 29 in aantal – en op een gedicht na kort en krachtig. leest lekker weg. maar je leest wel mee zal ik maar zeggen. de uitgever schijft op de achterflap over een sterk autobiografische bundel. en het mag gezegd – als lezer krijg je dat gevoel ook wel een beetje. dichteres laat de lezer op de meest intieme plekken toe – hoe zeg je het. je ligt als het ware naast haar in bed. de uitgever spreekt van oprecht en direct, over dieptepunten en gelukzaligheden. wel goed getroffen.
      en het is meteen raak in het titelgedicht: geef me de waarheid. lezen we: ‘Geef me een reden waarom ik je strot niet dicht zou knijpen – doorduwen tot het kraakt…’ – goede morgen lieve lezer zijn we al binnen? staat de koffie al klaar? mag ik even zitten hier? in het gedicht wordt iets verder op nog ‘gekreund van verlangen van liefde’ – weten we ons meteen in het magisch SM centrum van Magda Thomas. de seks is goed maar of je het als argeloos lezer van de bundel overleeft is nog wel even de vraag.

      Dichteres voert ons mee in haar wereld van verlangen, liefde en onzekerheden. een aantal keren is het niet gelukt met de liefde mogen we concluderen. het blijft gedicht na gedicht erg dicht op de huid allemaal. het is alsof je naar het programma 24 uur met MAGDA THOMAS zit te kijken. dichteres is onderweg naar een beter dichterschap zou een verzuchting kunnen wezen na het lezen van rijmachtige regels – aan de andere kant blijf je toch kijken naar het programma 24 uur met – vertederend ook sommige regels – dan heb je met haar te doen – onbegrijpelijke wartaal soms, dan weer regelrechte verleiding – het programma blijft boeien. zo heeft ze het wel voor elkaar deze dame. het is waar mannen voor vallen dat is het. en die snaar weet ze precies te vinden en te raken. (zweepjes voor de liefhebber aanwezig.) voor de vrouwelijke lezer resten de troostrijke woorden uit het laatste gedicht: ‘met tranen in mijn ogen’:

      .

      Kijk ik naar de puinhoop
      die mijn leven is geworden
      Bekijk ik de scherven
      en werp me huilend ter aarde

      Tot de zon gaat spelen (…)

      Toch wel mooi die rotzooi
      die daar zo maar ligt
      te glimmen in de zon die
      iedere dag schijnt

       

       

      radio gemert3

      .

      http://www.uitgeverij-heimdall.nl/catalogus/geef-mij-de-waarheid/
      Auteur: Magda Thomas
      ISBN: 978-94-91883-23-1.
      Categories: Paperback, Proza.
      Label: Oogst 2014.
      Publicatiedatum: 01-07-2014
      Type: Paperback

Weergave van 0 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.