een Groet op de vrijdag – over L’de


L’de
 

 
als men precies begreep hoe liefde werkte
van jongst geboren tot het oudst gegaan
van elk geslacht en binnen alle sporen
van ieder die aan liefde heeft gedaan
 
dan zijn er kunstenaars die ons vertellen
dat liefde is als kunst: niet subjectief 
maar toch ook niet vrijstaand, niet uit te leggen
maar ach, je weet het wel als je het ziet
 
romantici begrijpen dit: de ware
is niet diegene die het meest van jou
en zelfs niet die, van wie jij zelf het meeste
maar degeen die jij het houden van toestaat
 
ik ben ik ben wat jij niet bent 
en ik sta open, voor alles 
maar dit is hoe ik het zie:
als jouw geluk van groots belang is voor het mijne
dan houd ik van je, dan 
en anders niet
 
Karlijn Groet

Share This:

pom wolff over omarmen


om armen

ik heb het vermoeden
dat het niet wegkijken was
zoals je weg kijkt bij wat al te vaak
of altijd al

( ach je kunt het zelf wel invullen)

nee ik weet het wel zeker
het is meer het zoeken
naar de ontroering die ergens
en die je niet weet waar

die in je te groot
om te omarmen
mooier dan eerder
of ooit nog was
 
pom wolff
 

Share This:

RIK VAN BOECKEL bij Amália en Fernando in Lisboa

Hallo Pom

Hier mijn gedicht over fado, nu geschreven in Lissabon. De cassette Ai Mouraria van Amália Rodrigues heb ik in 1980 in Lissabon gekocht. Zo leerde ik fado kennen! Het bijzondere is dat Portugese dichters de teksten voor fado liederen 
schrijven en fado zangeressen zingen ook gedichten van de legendarische Portugese dichter Fernando Pessoa. 


Ai Alfama Ai Mouraria 


Met jou wil ik Ai Alfama zijn
tijdens de wandeltocht 
langs de Taag naar Clube de Fado
via Porta de Alfama 
en Largo de São Rafael


daar hoor ik de fado wel
in de saudade van herinnering
en langs Palacio São Vicente 
leidt de Portugese tijd
naar de fado werkelijkheid


Ai Mouraria zingt Amália vanaf haar foto
aan de muur bij Rua Cavaleiros
Maria Severa de eerste fadista
komt ons bij Fado Vadio
in Mouraria tegemoet


kom er als dichter dichterbij 
zo gaat het elk jaar voor mij
geef Pessoa altijd de hand
poëzie is zo in fado beland.


Met dichterlijke groet


Rik van Boeckel 
Lissabon
14 augustus 2024

Share This:

Mirjam Al – vandaag van springstof tot sterrenstof

www.pomgedichten.nl heeft het exclusieve recht gekregen om 65 teksten van Miriam Al tweewekelijks op de woensdag te publiceren – dat gaan we doen! de teksten zijn door haar helaas overleden vriend Merik van der Torren nog net voor zijn dood uitgetypt en van een nummer voorzien én in een blauw mapje gedaan. vandaag tekst nummer 16 – dank je wel Merik – dank je wel Mirjam Al.

Share This:

pom wolff – en ja zo zal het zijn…


en ja zo zal het zijn

en dat zij toen niet weten kon
dat dit voor altijd daar voor altijd een
en dat zij het dit keer zelf zou zijn

op golven van likeur leek het wel
alsof de zon voorspeld werd
de woorden in een taal die je al jaren voelt

het windje door de hitte heen
de bank waarop en dan vergeten wat
omdat zij tegenover mij

en ik nooit meer anders wil
dan het lichte terra cotta
van haar zachte huid

pom wolff

Share This:

Peter Posthumus – dansen met peter op de dauwdruppels van de nacht



Het is pas vrede wanneer er weer
te dansen valt
op de dauwdruppels
die de nacht achterliet
wanneer de levenslust
op de toekomst is veroverd,
de wil op de willekeur
en de klank van energie
de melodie vormt
bij alles wat weer
mogelijk is
diè euforie
van werelden die opengaan
diè triomf 
van poëzie over het prozaische


Peter Posthumus


–>
een boodschap naar mijn hart – laat de poëzie maar triomferen. ‘ diè triomf
van poëzie over het prozaische’
– de poëzie laten voorgaan boven al die fantasie – liever dichters dan de fantasten van het proza – liever eerst het ene dan pas het vele – liever de binnenkant dan de buitenkant. zo dans ik deze ochtend mee met peter op de dauwdruppels die vannacht geboren werden. dat pril geluk.

Share This:

PETER BERGER – de klant is de koning


Er valt soms niet aan te ontkomen. Fastfood. Honger. Onderweg. Vertraging. Etenstijd. Noodgeval dus. Dan mag alles. Bleke burgers met roots in Illinois? Of crispy chicken? Ik ga voor Kentucky. Gezien het tijdstip is er bar weinig volk. Veroordeeld tot het aanraakscherm kies ik voor de Bucket 5 Pieces Original, een kleine friet en een vanille milkshake. Het tafelnummer wachtte geduldig af totdat een schichtige jongedame me weifelend het dienblad aanreikt. Dat duurde wel even. Hoezo fastfood. ´Alstublieft meneer,´ zegt ze. De tranen nader dan het lachen. ´Sorry hoor, mijn eerste dag hier, ben nog niet goed ingewerkt.´ Ze knikt schokschouderend naar een plompe Indiër die haar met een valse grijns knarsetandend van achter de balie gade slaat. ´En nu al gedonder.´ Ik zeg haar dat dat nu eenmaal zijn werk is, de manager uithangen, en dat hij op zijn beurt ook weer een of andere klojo tevreden moet houden. Ergens hoger in de boom. Targets enzo. Kipkilo´s per uur. Snelheid. Online reviews. Dat soort ellende. Anders krijgt hij het straks zelf voor de kloten. Ze knikt hoopvol, lacht heel even en schuifelt schoorvoetend richting waar ze vandaan kwam. Om vervolgens te worden veroordeeld tot mop en wringer. Zo gaat dat blijkbaar. Likken en trappen.

Kip zeggen ze. In een krokant jasje. Het riekt naar in visolie gedrenkte namaak spons. Die bucket. Het smaakt nergens naar. De kip. Alsof je zompig plastic kauwt. De shake, chemisch zoals het hoort, kwam in een herbruikbare beker die dient te worden ingeleverd bij een zogenaamde slimme prullenbak. De vloer kleeft er morsig. Bij dat apparaat. Code scannen. Luikje open. Beker erin. Bonnetje uitgespuugd. QR code. Tikkie? Voor je statiegeld? 
WTF!

´Alles digitaal,´ antwoordt Herr Bully hoofdschuddend na mijn verzoek mij het geld contant ter hand te stellen. ´Alles? Aha, dat verklaart het,´ zeg ik. ´Is de kip hier soms ook digitaal?´ De man, duidelijk niet van zins direct mee te werken, haalt de schouders op. Nog zo´n zeikstraal, zie ik hem denken. Ik gooi er dus maar een schepje bovenop. ´Ja u weet wel, 3D printers enzo. Digital food. Niet te vreten.´ De man kijkt me getergd aan. ´En zo te zien is het hier niet zo druk vandaag. Hoe zou dat nou komen?´ Als blikken konden doden. Nadat ik mijn klaptelefoontje uit de broekzak heb geplukt en laat zien dat ik geen Tikkie heb, en ook niet kan of wil hebben, opent het heerschap geërgerd de kassalade om mij met weerzin een 1 euro munt in de hand te duwen. Het stoom inmiddels uit de oren. Het meiske mopt inmiddels vlijtig verder, en werpt me opgelucht een vrolijke lach toe. Wie het laatst lacht. Zo gaat dat met onzalige boontjes. Want klant is nu eenmaal koning.

PETER BERGER


Share This:

pom wolff – in belletjes

in belletjes
 
je sterft de ruimte in
een kamer die als doodskist voelt
schrikt  – van wat toch nog
in je boven komt
wat zo zorgvuldig leek afgesmeerd
en dicht gekit
 
hoe bijna verteerd geluk
blijmoedig in belletjes
altijd weer een uitweg vindt
uit de kilte van een kist
waarin niets meer wilde groeien
 
pw
 

Share This:

Feestvaart HANS PLOMP

Share This:

CARTOUCHE – het gedicht van de week – ‘hoe jij, Lucinda me het licht liet zien…’

Cartouche schreef het gedicht van de week – de gevierde dichter van de site pomgedichten.nl die het meeste goud wist binnen te slepen bij de legendarische zondagochtendwedstrijden. hoe de tijd gaten deed slijten in de geliefden van weleer. mijn romantische hart slaat op hol – het is die jeugdliefde – elke jeugdliefde die hier wordt geraakt. in ons allemaal gesleten en dat Cartouche er verlichte woorden van liefde aan weet te geven.


Lucia

Ach ja – weet je nog- toen we botsten
om het hardst tegen elkaar op de kermis
wij samen de roos probeerden te vangen
met een zuurstok en twee suikerspinnen na
 
je me deed oprichten, de pluim voor je ving
hoe onbevangen, hopeloos jong we waren
een paar uur, dagen een heel leven scheen
en  tijd , gaten ging slijten in ons beiden
 
we uitvlogen en de einder zochten tot
de maat der dingen begon te wringen
onze voet de Italiaanse laars ontgroeide
ging knellen en Mephisto het overnam
 
het pad van voortgang en aanpassing
ik nooit vergeten zal hoe jij, Lucinda
me het licht liet zien- je stralende blik
in de rups van die pre-coronatijd toen
 
afstand nog compleet ondenkbaar
ik nooit vergeten kan – elk jaar opnieuw
hoe de zomer – zij het in semi-lockdown
ons om een nieuwe kermis roepen  blijft
 

Cartouche

–>
ach ja ik herinner me ook de kleine kermis, de gevangen pluim bij het rondgaan. de kaneelstok en de suikerspinnen. hij kan het wel hoor cartouche. bijna zeg je dat na zo een eerste strofe wel een liedje gezongen kan worden. en c de pirate zingt dan ook dat liedje. hoe hopeloos jong, en hoe de tijd gaten deed slijten in de geliefden van weleer. mijn romantische hart slaat op hol – het is die jeugdliefde – elke jeugdliefde die hier wordt geraakt. in ons allemaal gesleten en dat Cartouche er verlichte woorden van liefde aan geeft. geniet het gedicht van de week op uw pom.

Share This: