Peter Berger: de laatste impressies – ‘Welcome to Mexico. Even later weer een bus in. Straks flaneren op Fifth Avenue, Playa Del Carmen, hedendaagse hellepoort. Er loopt van alles. Tattooed girls in tiny summer dresses. Desperate housewives. Dikbillen. Haakneuzen. Vetzakken. Sneue machos. All looking for love.’

Diep. Dieper. Diepst. Volgens de website een kleinschalige jungle adventure lodge ergens ver weg verscholen in het regenwoud. Maar Indiana Jones, zoals de folder had beloofd, is bij aankomst nergens te bekennen. Het hele gebeuren is al geruime tijd over het hoogtepunt heen. Zo te zien. Then Covid killed it. Rammelende dakplaten. Loszittende traptreden. Achterstallig onderhoud. Oppassen geblazen. Maar wat een plek! Een groener dan groene vallei ingesloten tussen twee steile bergwanden begroeid met statige tropische bomen. Huge ones. Hardhout. De nacht donkerder dan zwart. All alone in een eenvoudige boshut. Apen op het dak. Animal sounds. How to get there? Een weg kan je het eigenlijk niet noemen. Steiler dan steil. Hobbeliger dan hobbelig. Met twee snelstromende riviertjes als kers op de taart. Want het regent pijpestelen. Pickup absolute noodzaak. En dan eigenlijk nog steeds best spannend. Kolkend water tot aan de dorpels. Het terrein? Zesduizend hectare! Met daarop een heuse killer cave nota bene! Offerplaats. Op nog geen honderd passen van de lodge. En dan de verhalen van de eigenaar die binnen afzienbare tijd op z´n brommer aan kwam zwieren. Voor een meer dan warm welkom. Niet veel later zitten we aan het bier en brandt hij los. Crazy. Geloof me. Onwaarschijnlijk fantastische verhalen zijn het. Aldous Huxley had een punt: Reality never makes sense. Only fiction does!

Hoe dan ook. Ik heb voldoende ammunitie voor tien jaar aan de borreltafel. Tipje van de sluier? Een airstrip, voor van die kleine vliegtuigjes, bovenop de bergkam naast een voormalig bordeel. Dertig jaar geleden. Filmsterren. CIA. Dit is Midden Amerika. Dit is de jungle. Daar gelden andere wetten. Bedenk het zelf maar. Fantaseer erop los. Wetteloosheid voor wie durft. Gekker kan niet.

Morgen de pickup inleveren in Belize City en aansluitend met de bus naar Corozal. On my way back home. Maar eerst die verdomde grot in, house of gods: met een kleine kano nog wel. Dat. Ben er nog steeds sprakeloos van. Na een dikke kilometer kan je zelfs plat op de buik niet verder. Akelig nauw is de poort naar Xibalba. Mayan hell. Maar louter schoonheid onderweg! Hooggewelfde pracht in een aaneenschakeling van natuurlijk gevormde druipsteen kathedralen. Galmend hoog en grillig als de druipzandkastelen die ik als kind opwierp op het Noordwijkse strand. Glimmend als glazuur. Goddelijk zo mooi. Stalactieten? Dat zijn wortels van de heilige katoenboom waarlangs goddelijk hemelwater naar beneden sijpelt en zo drie werelden verbindt. Hemel. Aarde. Hel. Ieder opgedeeld in meerdere lagen. Er liggen verkalkte botten en schedels. En esa cueva. Overblijfselen van slavenoffers om de goden gunstig te doen stemmen. Als het even tegenzat werd zwaarder geschut ingezet. Mislukte oogst? De plaatselijke Maya king diende dan een eigen kind te slachten. Offervlees. Een dochter liefst: z´n allerliefste. Stervelingen zijn gedoemd om na de dood ongeschonden alle lagen van de onderwereld door te worstelen om uiteindelijk de eindbaas te verslaan. De heren van Xibalba zijn niet mis. Ga er maar aanstaan. Bottenbreker. Zevendood. Schedelverbrijzelaar. Bloedklauw. Om er maar een paar te noemen.

Prettige reis. Je mag niet zomaar de bovenwereld weer in. Any shortcuts? Wie offervlees was mag meteen door. Vrijkaartje. Zelfmoordenaars ook. En de Royals? Die krijgen per direct een plaatsje aan tafel bij de goden. Lucky bastards.

Belize City is zo´n oord waar je nog niet dood gevonden wil worden. En daarop schijnt een gerede kans te zijn als je je in een foute buurt begeeft. Volgens Google. En het reisadvies. Belangrijker nog: gehoord van locals. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Snel naar het busstation. Kaartje kopen? Verkeerde rij. Drukte. Weggebonjourd. De bus naar Corozal gaat ergens daar murmelt de kaartjesverkoper met een vaag handgebaar. Maar daar is geen loket. Een tiental rokende stinkbussen staan opgesteld achter een versleten hekwerk. Heras style, dertig jaar oud: gatenkaas. Bij iedere bus staat een druktemaker te bazelen met een tongval die niet te volgen valt. Chaos alom.

Dan klinkt er iets als Corza. Coroza! Corozal? Je wordt meteen door zo´n drukdoener een bus in gefrommeld. Het ding zit bomvol. Vijftig plekken beschikbaar en zodra die allemaal bezet zijn gaat het gas erop. Even verderop bij de super wordt nog kortstondig gestopt om bier te kopen voor onderweg. Door een paar opgeschoten jochies. Kaartjes zijn er nog steeds niet verkocht. Je moet er maar het beste van hopen. Het ding rijdt bizar hard. Waar in de bewoonde wereld personenauto´s gewoonlijk bussen inhalen is het hier andersom. Vol gas raast de bus overal in sneltreinvaart langs. Binnen giert en brult het want alle klapraampjes staan open. Tegenliggers kunnen, in het pikkedonker soms half in de berm belandend, het snelheidsmonster meestal maar ternauwernood ontwijken. Openbaar vervoer? Het werkt hier allemaal een beetje anders.

Helemaal anders. In Belize vertrouwt men op van die afgedankte Amerikaanse schoolbussen, meestal van Blue Bird makelij. Een jaartje of dertig geleden afgeschreven al. Vervuilende ouwe troep volgens westerse begrippen. Onverslijtbaar vindt men hier. Haltes? Ja en nee. Gewoon langs de weg je hand opsteken werkt ook; of zodra je eruit wil even de chauffeur raadplegen. Verkeersdrempels zijn er plenty. Prima stopplek. Moet toch al flink afremmen. Elke bus heeft naast de chauffeur ook een conducteur die onderweg alle passagiers langsgaat om het voor de rit verschuldigde bedrag te innen. Tickets? Vergeet het maar. Kwestie van een goed getraind geheugen want overal stappen mensen in en uit. Na een uurtje of twee en tientallen stops later geeft de conducteur een seintje dat er voor Corozal overgestapt dient te worden. Okee? Hij wijst op een bus die vijftig meter verderop staat te ronken.

Hup de benenwagen in en flinke vaart maken want het ding staat op het punt van vertrek. Aldaar enigszins buiten adem aangekomen blijkt dat een conducteur niet alleen over een goed geheugen dient te beschikken. Getrainde spierballen zijn ook een must. Er staat een rommelige rij van een man of dertig achter een niet geheel sobere reiziger die een flinke rel schopt omdat de conducteur hem de toegang weigert. Een opstootje is in de maak. De man probeert zich, luid moord en brand schreeuwend, toch naar binnen te wurmen en haalt plots vol uit. Pats! Uit het niets. Vol op de bakkes. De meer dan gespierde money collector pikt het niet en mept de kerel met een paar stevige body punches naar de grond. Een paar omstanders springen er meteen bovenop, maar houden de vechtjas niet in bedwang. Vier man! Opnieuw gaat de agressieveling na een paar rake tikken over en weer tegen de grond. En nog een derde keer. Dan druipt ´ie als een geslagen hond af. Staart tussen de benen. Het instappen kan eindelijk beginnen en dat blijkt een tijdrovende klus want er is veel meer bagage dan de bagagerekken toelaten. Het gangpad is bezaaid met obstakels. Nog een man of tien voor me komt de dronkaard, or whatever substance is running through his veins, briesend als een dolle stier vanachter de bus aanstuiven. ¨I´ll kill you asshole,¨ krijsend.

Enough is enough vindt de chauffeur en reikt de conducteur een korte stalen pijp aan om de man alsnog te bewegen zijn pogingen te staken. Niks ervan. De vechtersbaas gaat er wederom vol in. Beng! Het geduld is op. Genoeg vertraging. Nog een mep. En nog een in de nek. Dronkeman down. Bewusteloos. Hoog tijd om te gaan. De bus zit even later vol. ¨Call the police and tell them I knocked him down,¨ zegt de bouncer tegen een paar verbouwereerde achterblijvers. Vol is vol. Enough is enough. Morgen weer een dag.

Ervaring baart kunst. Border tourism. Dankzij een special license mag de shuttle wel de grens over. Bye bye Belize. Formulieren. Welcome to Mexico. Even later weer een bus in. Straks flaneren op Fifth Avenue, Playa Del Carmen, hedendaagse hellepoort. Er loopt van alles. Tattooed girls in tiny summer dresses. Desperate housewives. Dikbillen. Haakneuzen. Vetzakken. Sneue machos. All looking for love. Het is er, op straat, een kakofonie van snoeiharde dansmuziek dat uit bars en clubs van alle kanten komt. Leidens ontzet is er niks bij. Of de Tilburgse kermis. Proppers. Duwers. Trekkers. Want het moet vol. Voller. Volst. Satan shines. Sex sells. Offervlees. Schaars geklede danseresjes op de bar. Slaves to the rhythm. Gratenbakken. Bodybuilders. Voor ieder wat wils. Need some pills? No problemo. Er zit een pharmacy op iedere straathoek. Demerol? Tremerol? Flexeril? Whatever you need my friend. Anabole. Viagra. Prozac. Anything goes. En als je iets anders zoekt duik je gewoon het eerste beste steegje in. Het compleet geschifte straatbeeld wordt mede bepaald door het ruimschoots aanwezige gezag. To control the masses. Op motorbikes. Police quads. Gepantserde pickups. Jeeps vol zwaar gewapende gemaskerde militairen. Looking like alien monsters crawling from their hellholes. Knuppels. Mitrailleurs. Stenguns. Zwaailichten. Welkom op The Strip. Ik koop er een dromenvanger. To save my soul. Morgen het vliegtuig in.

Peter berger

Share This:

de zogenaamde poëzie van Monique Landskroon: een bak ellende!

sinds 4 december 2021 beheert een dame met de naam monique landskroon op FB iets wat zou moeten lijken op een poëziesite: we lezen ‘Monique’s gedichten’. ik zeg het maar meteen een bak met ellende – dat is het. op een recent gedicht met een uitnodiging tot reageren reageerde ik – en ja hoor meteen spuit het gif uit dichteres alle kanten op – nog een andere een of andere lulmeijer bemoeit zich met die prachtige poëzie van iemand die eigenlijk – gelet op het schrijven – opgesloten moet worden. maar ja – de vraag lijkt gerechtvaardigd – hoe lang gaat deze bak met ellende nog voortduren? hieronder een recente draak uit handen van ons moniekje. de ridder in de strijd en mijn commentaar – geniet ervan!

Monique Landskroon

  ·

Praten

Heb je zorgen,

Praat met mij.

Heb je spijt,

praat met mij.

Heb je verdriet,

praat met mij.

Ben je vrolijk,

praat met mij.

Heb je ideeën,

praat met mij.

Wil je iets kwijt,

praat met mij.

Wil je praten,

praat met mij.

Een goede relatie is dat je

elkaar alles moet vertellen,

zonder elkaar teleur

te moeten stellen.

Geheimen horen niet

in een relatie,

dat bespaart een heleboel pijn,

verdriet en frustratie.

Wees open

naar elkaar,

het is en blijft

een liefdevol gebaar.

Op deze manier

ga je goed door het leven,

om elkaar de juiste aandacht

te geven.

Pom Wolff: wat is dit voor gezeurtekst?

·  ·  ·  Monique Landskroon Auteur

Pom Wolff je hoeft het niet te lezen!

  • ·  ·  Nico Spoor

Pom Wolff deze opmerking zegt veel over jou intellectuele vermogens, beetje jammer. Deze vrouw doet wat ze graag doet, en dat is schrijven. Laat iedereen lekker in zijn of haar waarde.

Monique ga aub zo door

  • ·  Monique Landskroon Auteur

Nico Spoor Dankjewel Nico, laat mij ook zeker niet kisten door zo’n persoon.

  • · 
    •  
  • Monique Landskroon Auteur

Mag ik vragen waarom je dan tussen mijn bezoekers staat?

  • · 

Pom Wolff

ja luister eens je publiceert in het openbaar een zogenaamd gedicht. maar deze tekst heeft niets met poëzie te maken – je zeurt een end door met moralistisch gezever. je gebruikt ‘grote’ woorden als relatie, frustratie etc. die niet in een gedicht behoren maar van proza zijn. en je nodigt in je tekstje toch lezers uit als ze ‘iets kwijt willen’ – nou dan – wat zeur je dan als ik op je uitnodiging inga. een draak van een tekst – een schande voor de poëzie. deze bak ellende zonder ook maar iets poëtisch, zonder ook maar iets van poëzie.

Share This:

thema voor de zondagochtend wedstrijd is de zondagochtend zelf – Ien Verrips wint de enige echte virtuele…. Anke labrie zilver.

ik geloof toch dat we vandaag op deze mooie ochtend de dames in het zondagochtendzonnetje moeten zetten – die gouden prachtregel van Ien Verrips en die zilveren compositie met afwezigheid van geluiden door Anke labrie. Van harte dames – dank hierbij natuurlijk aan alle dichters die een zondagochtend geluid opstuurden.


zondagochtend nog geen maandag
in het vizier
geen kerkgang van weleer
of het verplicht ontbijt van koffie
en croissants
(en versgeperste jus d’orange)
en godlof ook geen katers meer
 
bevrijd van plicht en ritueel
een niemandsland in tijd
een kleine eeuwigheid vol
leegte
 
‘tis geen gemis integendeel
‘tis of je even zweven mag
waar van geen moeten
sprake is
tot je langzaam bent geland
de zondagmiddag komt in zicht
 
 
april 2022/IEN VERRIPS

dit is dan precies de regel waarover de dichter Terken hierboven schreef – een regel zomaar voor je neergelegd, een wereldregel thuisbezorgd – hoe de zondagochtend te typeren? zo doet Ientje dat:

een kleine eeuwigheid vol
leegte


in een regel zoveel schoonheid aan taal neergelegd – met zo een regel kun je/ kunnen we de hele zondag aan.
 
Zo’n zondagmorgen
 

langzaam ontwaakt het huis
geen gehaaste harde stappen
op de trap vandaag
 
lieflijk getinkel naast me
door de dunne muur
een lepeltje misschien
dat een eitje wakker tikt  
 
de was bij de bovenburen
staat nog niet te draaien  
– zondag goedkope stroom –
de kopjes in mijn keukenkastje
stellen hun rinkelend dansje uit

soms ontwaak je als een dichter
 

anke labrie
(24-04-2022)

de leegte van de zondagochtend door Ien Verrips hierboven gememoreerd en per gedicht vastgesteld – krijgt hier een invulling door de beelden die Anke Labrie voor ons heeft geselecteerd – de was nog niet doorgedraaid, geen rinkelende dansjes van glaswerk, de afwezigheid van gehaaste stappen. een compositie met de afwezigheid van geluiden.
  • ANTONY OOMEN: Dag Pom, hierbij mijn koningsdaggedicht. Wij duiken dinsdag alvast onder. – “De bezetting van Mokum is in volle gang…”
  • FRANS TERKEN: ‘Het is een schorre stem die de zondagochtend vervloekt…’
  • CARTOUCHE: Ik draai me op mijn andere zij
  •  RIK VAN BOECKEL: Provençaalse zondag 
  • IEN VERRIPS: ‘een kleine eeuwigheid vol leegte…’
  •  bericht van Jako Fennek
  • ANKE LABRIE: Zo’n zondagmorgen

laten we op deze ROTavond toch maar aan de zondagochtendwedstrijd gaan – iets van een eerbetoon aan de zondagochtend is aan de orde – dichters – die aparte sfeer – dat wezenloze ook –  zoals door johnny cash bezongen – ik geloof niet dat er een ROT vertaling van zijn / (Kris Kristofferson) sundaymorningsong is – we kunnen het hem niet meer voorleggen. dan maar de dichters aan het woord – graag uw interpretatie van de zondagochtend in de zondagochtendwedstrijd – dichters kennen geen zondagsrust – zondagsonrust dat wel – een inkijkje – u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

foto: Ben Kleyn


zondagochtend
 
het is weer zo een dag
met bladerrot

zo een dag
met een zwart gat erin

van wie je hield
ligt verderop
 
pom wolff
Bezet door bewoners
 
De bezetting van Mokum is in volle gang
De straat wordt tot de laatste stoeptegel verkaveld
Door wie het eerst komt met de grootste snavel
 
Hier staat Sjaan straks met aanlenglimonade
Naast tante Sien die graag wat sterkers lust:
Oranjebitter, jajem, een likeurtje:
 
“Roosje zonder doornen”
“Hansje in de Kelder”, “Venus Olie” of 
“Juffertje-in-het-groen”
 
“De Hooghe Noodt” doet zijn naam eer aan want
Bij Ome Jan kan je voor twee euro naar de plee 
Hij heb in kapitalen “Bezet” voor zijn deur gekreten
 
Antony Oomen
23.IV/2022
Amsterdam
Hartelijke groeten, kind regards


niet dat antony had ingestuurd voor de wedstrijd, op mijn verzoek toch opgenomen in deze verzameling – het zondagochtendgevoel in de jordaan in 020 goed geschetst. met koningsdag in aantocht is er inderdaad zo langzamerhand sprake van een bezetting in de binnenstad. het claimen met krijt van een standplaats is al vroeg begonnen – naar ik van meerdere kanten verneem – de vooraankondiging dat amsterdam ‘los’ gaat aanstaande woensdag – de jordaan overspoeld met boeren burgers en buitenlui en caroline – een mensenmassa zal door de jordaan schuiven – één gekkenhuis zal de jordaan zijn. en tante sjaan maar vloeken. antony en de zijnen zoeken rustige oorden op. ja deze zondagochtend is de jordaan van krijt. het kan nog wat worden woensdag met al die slaande ruzies. een hoofdschuddende tante sjaan. leuk gedicht.
Dag Pom, 
Overwegingen bij de zondagochtend, bij zachte muziek, met Jan Rot helaas enkel op cd of you tube. Ja, het kan altijd rotter. Gelukkig is er de poëzie!


Thuisbezorgd

Het is een schorre stem
die de zondagochtend vervloekt
na weer een beker koffie over de salontafel

een treurigheid die van alle tijden is
slaapogen nog in de wachtstand
maar dan de poëzie die ze opentrekt

treft je een gouden regel die de dag zin geeft
geen woord teveel gesproken en
zomaar voor je neergelegd

uit hoofd en hand van een dierbare 
die er meester in is – zo uit het web geplukt 
en ontward bij de klanken van zachte muziek

je laaft je aan wat een dichter thuisbezorgd
de onrust van de zondagochtend
voor vandaag weer sereen gestild


© FT 23.04.2022

mooi vormgegeven idee – de dichter uw ideale thuisbezorger van noodzakelijk voedsel voor hoofd en ochtendhumeur. frans raakt met het gedicht voor mij de kern van mij in mijn hoedanigheid als bespreker van gedichten op die zondagochtenden. dat je opveert als er weer een wereldregel is ‘thuisbezorgd’ door een dichter  – bij ‘die euforie als zeven symfonieën’ zou  Jan Rot zingen.

een gouden regel die de dag zin geeft…
zomaar voor je neergelegd


schrijft Frans. mooi!
Ochtend

zon kruipt door de lamellen
Ik draai me op mijn andere zij
 
doe mijn ogen dicht en denk
hardop, laat me met rust, rot op
 
klop niet op mijn luiken als
je weet dat je voor niks opkomt
 
en ik ik schuif mijn been
vlei mijn hand tussen je dijen
 
ja, zo’n dag
die niets anders nodig heeft
 
23-04-2022 / Cartouchehet

lijkt me nogal particulier – dit inkijkje in huize cartouche. het is meer de beschrijving van een situatie dan een gedicht. en natuurlijk de ik persoon in een gedicht hoeft niet meteen gelijkgesteld met de dichter. zou mevrouw van der horst streng opmerken. toch spoken dichters woorden wel in dichters hoofd. en deze woorden blijven net te particulier. dat heb je weleens dat de dichter de woorden niet de poëzie ingetild krijgt. heb je wel soft porno op de zondagochtend ‘gratis thuisbezorgd’ – zou frans terken opmerken.
 
 
Provençaalse zondag 

Hij reist door Provençaalse dorpen
over de zondagswegen van La France

kapellen en kleine kerken dragen torens
van oude beleden heiligen en zusters

en route dansen de fietsers langs velden
van het groengele bruine aardse verhaal

de stegen van Dijon verlaten het verleden
met ‘t oog op offers van devote gelovigen. 


Rik van Boeckel
23 april 2022
Dijon. Frankrijk 

Dijon was toch van de mosterd? ik geloof niet dat Rik in die strofe met ‘het groengele bruine aardse verhaal’ op die hoedanigheid wijst. hoe dan ook Rik weer lekker onderweg. een prima bezigheid op de zondagmorgen – dat we onze gedachten verplaatsen naar het franse platte land – met dorpen kerkjes en kapelletjes en gelovigen. dat ze naar wij mogen hopen vandaag niet teveel in le pen geloven! spannende tijden door Rik teruggebracht tot een vredige kalmte en zondagsrust.

beste Jacques hou je taai – ik hoop dat er geen nare dingen zijn
in ieder geval een fijne dag vandaag gewenst uit zonnig maar winderig 020 – lieve groet
 
From: Jako
Sent: Sunday, April 24, 2022 8:53 AM
To: Pomgedichten
Subject: zondagmorgen
 
Hoi Pom,
Zal een paar weken niets kunnen inzenden. Ben afwezig.
Tot binnenkort in ieder geval.
Zondagse groet van Jako

Share This:

bij de dood van JAN ROT vandaag – dank voor zijn mooie liedjes – ‘ROT ZACHT!’


Vanmorgen heeft Jan vredig en vol liefde het leven verlaten.
Hij heeft gekozen voor een stille crematie, zonder uitvaart.
‘Ik blijf bij je, ook als ik er niet meer ben.’
Jan Rot Makassar 25/12/57-Rotterdam 22/04/22
We horen net dat Jan Rot is overleden. Wat erg. We speelden jaren geleden een versie van Gilbert O’Sullivan’s ‘Nothing Rhymed’ in Jan’s prachtige vertaling. Behouden vaart, Jan.

Share This:

YVONNE KOENDERMAN: ‘Ik ben er helemaal uit; Ik wil onder de paarse hei / zo nu en dan een Schotse Hooglander boven mij…’


Ik ben er helemaal uit;
Ik wil onder de paarse hei
zo nu en dan een Schotse Hooglander boven mij
Een ree een vos maakt niet uit wel dier
ik wil terug naar de natuur met veel plezier
en hoewel ik een grafhekel heb aan rijmen,
lig ik nu al helemaal in katzwijmen
van het bezoek van een konijn
druk gravend aan zijn hol, zo fijn.

Nee, in de eeuwige rust hoef ik mij niet te vervelen,
want in de natuur deel ik mijn lichaam met velen.
Ooit ergens in dat Brabants land tussen
bosgrond en mul zand
zal ik verpozen op een plekje door mijzelf gekozen. 
En als ik er wandel met zacht geruis van de wind denk ik
Ja…hier ben je eindelijk thuis mijn kind.


Yvonne Koenderman

Share This:

VON SOLO: ‘Alles ís gratis! Geld is niks. Niks meer, dan een balletje-balletje-spel….’

foto: Theo Huijgens
\

Samen met een collega stond ik op de parking van de GGD te wachten op onze afspraak. Ineens hoorde ik het gegrom van een opgefokte V8 motor. Ik draaide me om en zag een dikke Mercedes SUV van de ‘interventie-unit’ van de ambulancedienst het parkeerterrein opdraaien. Er stapten twee ambulanciers uit en één persoon in burger. Ze gingen het gebouw in voor een bakje koffie. Twee parkeerplaatsen verderop stond een Volkswagenstation van de ‘coördinatie-unit’. Samen met mijn collega bewonderde ik de Mercedes. Ik merkte op, dat de Mercedes lichtmetalen AMG-velgen had, terwijl de Volkswagen gewone velgen met wieldoppen had.
 
Op dat moment kwam er een ambulancier naar buiten. Ik complimenteerde hem met zijn AMG-velgen en zijn beestachtige wagen. Hij legde ons uit, dat dit voertuig dan ook heel hard het land door moest kunnen, om bijvoorbeeld iemand naar Groningen te brengen. Het ontging me een beetje, waarom dat met een personenauto zou moeten. En ook waarom dat van Rotterdam naar Groningen zou moeten. Ik wees de ambulancier erop, dat zijn collega’s van de ‘coördinatie-unit’ over een enigszins bescheidener voertuig beschikten. Met enig bravoure gaf hij te kennen, dat dat ook een heel andere afdeling was. Vervolgens stapte hij in, startte en trapte de V8 op z’n staart. Wij bleven in een stofwolk achter.
 
Ik merkte op, dat de Volkswagen synoniem stond voor ons dienstonderdeel dat de stad schoonhoudt en de Mercedes voor die andere tak van ons bedrijf, die zich bezighoudt met de bouw van luchtkastelen. Mijn collega, zuchtte en vertelde, hoe het soms voorkwam, dat er dan bij hem in de polder een ongeluk gebeurde en de traumahelikopter onderweg was, maar voor ter plaatste te komen weer rechtsomkeer kon maken, omdat de normale ambulance de situatie al meester was. ‘Het mag wat kosten, waar doen ze het toch allemaal van?’, verzuchtte hij. Op dat moment moest ik even lachten.   
 
‘Stel je nou gewoon eens voor, dat het allemaal één grote grap is en dat het gewoon allemaal gratis is, maar wij hebben het gewoon niet door.’ Mijn collega keek me aan met een blik, die ik maar al te goed ken. Maar onder de streep klopt het. Alles ís gratis! Geld is niks. Niks meer, dan een balletje-balletje-spel.

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST

Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
 
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

Merik van der Torren: moeders lach

Matthäus Passion

Mijn zusje, mijn ouders en ik luisteren
naar dit urenlange koorwerk
in de schemerige huiskamer,
tekst op onze knieën.
 
En de bariton zingt :
“Ich will Jezus selbst begraben .”
 
Ik lach, ik vind die zin wel koddig,
mijn moeder| lacht mee.
 
Weg is de zware seriositeit van straks.
 
Iedere keer als ik dat lied weer hoor,
op de klassieke zender, voor de Paasdagen,
denk ik aan die lach en aan haar.
 
 
14 april 2022

Share This:

IEN VERRIPS met een bericht voor ‘liefje’


het werd geen feest
dat is het nooit geweest
’t was narigheid vooral
verraad en dode duisternis
 
de eieren gekleurd
takken voor het raam
luisteren naar Bach
of kijken naar de passion
 
 
het geeft niet liefje
als het je ontgaat
neem maar mijn hand en kijk
hoe elke dag weer langer licht
 
 
april 2022 – Ien Verrips

Share This:

PETER BERGER onderweg – reis verslag en reis impressies: Dag vier: op zoek naar een Maya cave waar je alleen wadend en zwemmend komen kan. Door de rivier. Op een steenworp afstand van de kaarsrechte grens met Guatemala.


Blij dat ik rij. In een pickup want die heb je wel nodig in de jungle. Het wegennet hier steekt overigens verbazingwekkend goed in elkaar. Een paar prima onderhouden highways van asfalt op dik beton. In Wallonië is het met de staat van onderhoud slechter gesteld. Enkelbaans zijn de highways. Dat wel. Als een provenciale weg. No problemo. Er is nauwelijks verkeer. Stoffige zijwegen verhard met brokken kalksteen vertakken in kronkelige zandwegen van niks. Heuvel op. Heuvel af. Woeste schoonheid all over. Lifters in de laadklep is hier heel gewoon. Toeristen in een pickup wat minder. Maar het werkt. Twee of drie tegelijk is geen uitzondering. Men heeft niets. Dus men loopt. Van heel ver. En terug. Een lift wordt daarom altijd geapprecieerd.
 
Dag vier: op zoek naar een Maya cave waar je alleen wadend en zwemmend komen kan. Door de rivier. Op een steenworp afstand van de kaarsrechte grens met Guatemala. Ooit met een pennenstreek getrokken door de Britten. Belize: voorheen British Honduras. Men bracht er slaven offers. De Maya. In die grot. Offervlees. Next to that underground river. Gisteren op bezoek bij een Brits gezin dat het in de bewoonde wereld voor gezien hield. Hun antwoord? The Chaos Oasis. Autobanden. Beton. Bogen. Gewelfde plafonds. Sprookjespaleis. Een betoverend lichtspel van kromme muren gemetseld met wel duizend kleurige glazen wegwerpflessen. Evenzoveel verhalen. Over een jaguar die hun Duitse herder te grazen nam. Kansloos. Split his skull. About a school teacher advising their youngest daughter to not read too much: for books can drive you crazy. Over de inspirerende stilte bij de Maya ruïnes om de hoek. Over van alles. Maar beter nog: kijk zelf. Onlangs op TV geweest. Schijnt. Floortje Dessing. Uitzending gemist? Hilarisch vinden ze het. Surprised I didn’t watch it. WTF. How did you get here? And why? Weet ik veel. Zat in Mexico. Dan weet je nergens van toch? Google? De lunch smaakt prima. Witte wijn van ananas? Rode bessen port? Ronduit heerlijk. Smaakt ver weg naar het rauwe starnakel makende brouwsel van mijn vorig jaar overleden Franse voisin. Appels. Peren. Bramen. Bessen. Troebel borrelend bocht uit een blauwe plastic ton geschept met een grauwig witte koffiemok. Dit spul is honderd keer beter. Wat een plek. Off the grid. Totally. Deze mensen zijn de vindingrijkheid voorbij. Amazing people in an amazing place!

Het jochie in schooluniform met scheve tanden achterin klopt op de carrosserie ten teken dat ie eruit wil. Vlakke hand. He lives with grandma. Zijn wandelschoenen vertellen dat het een flink eind lopen is. Van en naar school. Hij wijst naar het house at the corner. Na enige twijfel: ¨I come with you,¨ besluitend. Gedecideerd. Ongevraagd springt ie weer in de achterklep. Op zoek naar gewoon een spannend avontuur. Finding the Cave he never heard of. We rijden een kilometerslange hobbelige zandweg af. Slakkengang vereist. Kuilen. Greppels. Dwars door de jungle. Het joch balanceert als een pro op de zijrand van de laadbak zittend. Zoals die lui op de kermis in de rups. Waaghalzen. Compleet verlaten is het. Op een Amish na. Met paard en wagen zoals het hoort. Rechtstreeks uit Youtube. Inclusief strooien hoed en zo´n belachelijk blije Huis op de Prairie blik. John Boy in het echt. Strohalm in de juiste mondhoek. Hij groet meer dan vriendelijk. Niks gezegd. Het karrepad wordt steeds smaller en is dan plots geen weg meer. Het gaat nog maar net. Zo smal is het. Heel even nog maar. Daar moet het zijn. Zegt Google. Vijf minuten en een stugge afdaling later is het lopen geblazen. Einde doodlopende weg. Een stevig stalen hek. NO TRESPASSING. Staat er. Klimmen maar. Want het pad loopt stiekem toch nog verder. Het ventje twijfelt opnieuw maar volgt behoedzaam. Hop! Prima klimmer. Vertelt met trots al zestien jaar te zijn en AC te studeren. AC? Airconditioning. Vandaag laatste schooldag. Fijne vakantie? Nah. Op zoek naar werk moet ie. September pas weer verder leren. Een metertje of vierhonderd nog. Dan opeens een werkelijk majestueuze boom. Op een open plek rechtstreeks uit Avatar inclusief bijbehorende sloom neerdwalende vlokkenpracht. Het geheel badend in schitterend zonlicht. Magisch is het. Eva woont hier. Zoveel is zeker. Zoveel schoonheid. All over the jungle. OMG. I´m lost in love. De weg kwijt.

Men is hier flink in de Here. Bijbelspreuken op houten staken. Te over. Amish. Jehova´s. Jezuïeten. Mennonieten. Weetnietwatters. Enzovoort. Er zijn wel veertien smaken en in ieder dorp slaat men elkaar de kop in wie gelijk heeft. Heb ik van horen zeggen. En mind you: de meeste jungledorpjes hebben nog geen honderd inwoners. Satan is er een woord dat dagelijks in de strijd geworpen wordt. Bekeert u tot het enige juiste geloof eer het te laat is. Gezellig! What´s new in this world? Naast deze fanaten woont er van alles. Zwart. Wit. Alle mengkleuren. Alle windstreken. En Chinezen uit Kanton. Die beheersen alle supermarkten. Overal. Allemaal. Mind you. Economics. Hoe heet dat ook weer?

Het pad slaat rechtsaf; de cave is rechtdoor. In de juiste richting rest slechts nog een nauwe doorgang dwars door de jungle. Vers gekapt. Slangen. Insekten. Weet ik veel wat. Het kruipt, krioelt en fluit er. En het zingt er onbekende dierengeluiden. Je hoort zelfs de kapmessen nog zoeven als het ware. Worstel op teenslippers verder. Slim! Uitstekend schoeisel. Maar ach, het kan: de Maya deden het blootsvoets. Ze waren talrijk hier want het stikt overal van de ruïnes. Tien procent van de bevolking trouwens is nog immer volbloed Maya. Maar hun cultuur is verwoest door de Spanjaarden. Met zwaard en bijbel. Cortez. Cortez. Ik hoor Neil Young het zingen: nasaal, net niet vals en ijl als jungle mist. Fantastisch album: Arc Weld. Live met Crazy Horse. So sad. Verdwaal bijna in m´n eigen tranendal. Tweehonderd meter nog. Zegt Google. Vijftig meter verder stopt alles: het einde van de wereld. Geen gekapt paadje meer. Ondoordringbaar is het. De begroeiing. Als een dichte dense groene muur. Het ventje op wandelschoenen zegt met een klein stemmetje dat z´n grootmoeder inmiddels wel ongerust zal zijn. Hij heeft gelijk. Respect the law of the jungle. Mission aborted. Straks slapen in zo´n houten huis op palen. Alles tropisch hardhout. Binnen strak in de lak. Hoogglans. I love last minutes. Thank you airbnb. Maar eerst wat eten in San Ignacio. Indiaas vandaag, bij een onooglijk klein tentje. Heb zin in pittig. Zeer smaakvol. That cave? Morgen weer een poging. Maar dan via de andere kant van het dal. Daar is de toeristen ingang. Google weet alles: Taking a journey into the Mayan underworld at Actun Tunichil Muknal will be one of the most enlightening, epic, and unique experiences of your life. Zegt de website. Als dat maar goed gaat.

Change of plans: geen geheimzinnige grot maar de ruïnes van Xunantunich. Op aanraden van een bejaarde duitstalige taxi driver in Belize City een kleine week geleden. Onderweg naar de autoverhuur. Berooid en belazerd door Belizian women naar eigen zeggen. ¨Vorsicht ist besser als nachsicht,¨ waarschuwt hij indringend. Z´n routebeschrijving was dermate gedetailleerd dat je door de bomen het bos niet zag. Pruisische woordenbrei. Desondanks het pontje gevonden. Dat viel nog wel te onthouden: een pontje aan kabeldraad met de hand bediend. ¨It will take you and your car to the other side.¨ Met zo´n lelijk scherp German accent. Hup naar de overkant. Na een kilometer of twee omhoog de parking. Er staan welgeteld vier autos. Van het personeel? Dan een minuut of wat de heuvel op. Er zijn geen woorden voor. Het ding is massaal. Nobody out there. Mexico? Hoezo contrast? Eenmaal op de top geklommen val ik stil. Completely. Het uitzicht? Hier woonden Royals. Fantasie slaat toe. Ik zie een gouden draak hunkeren naar mensenvlees. Hurkend op het gebouw aan de overzijde van het grote plein. Tienduizenden juichende mensen. Drie reuzen op hun stenen troon. Trommels. Roaring flying saucers. Wild dancers. Techno music. Stilte. Angst. Een moment later likt de draak hectoliters bloed van stenen trappen met treden hoger dan een mensen stap. Ja, ik weet het: imagination. Compleet verbrouwereerd maak ik zowaar snel nog een paar kiekjes. Nothing compares. Beauty.


PETER BERGER

Share This:

zomer 2021: Yvonne Koenderman: ‘in een bootje met Jan Rot…dan mag je toch niet klagen over vermoeidheid, of een kilootje minder, dan mag je blij zijn dat je leeft en dat bootje in kan, om daarin, voor en na te genieten van Poëzie Lagogo…’

ik bak koekjes en zoete broodjes, flaneer door het park en blijf vooral lachen
ben vandaag de lang roodharige vamp, morgen de korte krullenbol en s’avonds de oude taart. “Iedere dag een nieuwe vrouw en toch zo vertrouwd, wie wil dat nu niet” roept mijn man gekscherend wanneer ik naar beneden kom met mijn kleding in barokstijl en strakgeregen corset, wat adembenemend zou moeten zijn, maar tegenwoordig gewoon over het hoofd naar beneden getrokken kan worden.

Hoe goed het ook gaat, het blijft keuzes maken,waarbij wat kan en de daadwerkelijke wensen steeds weer op de weegschaal gaan. Een gewichtig iets, wat zo luchtig mogelijk bekeken nog steeds afneemt zonder echte reden. nog even en ik ben de slankste in huis, maar wat zeur ik, het gaat goed. Na alle romantiek en muziek van het afgelopen weekend storten we ons komende zondag in een bootje met Jan Rot…dan mag je toch niet klagen over vermoeidheid, of een kilootje minder, dan mag je blij zijn dat je leeft en dat bootje in kan, om daarin, voor en na te genieten van Poëzie Lagogo, Dee,de andere Von die Italiaanse Feyenoord fan en nog veel meer.

Dat betekent dus niet langs bij een verjarende Troost, maar zo lang ik nog afhankelijk ben van mijn lieve privé chauffeur die me graag afzet of ophaalt als dingen in de buurt zijn zetten we de avond waar we alle gemiste seizoenen goed in moeten halen nog maar even in de wacht, laten we de zelfgemaakte vlierbloesemchampagne nog even rijpen om uiteindelijk het leven in 040 knallend te vieren. Het gaat goed, en vanavond dan maar het pittig donker met rood en de luchtige doorzichtigheid voor weer die “andere” vrouw, die net als de anderen gewoon is wie ik ben.

Yvonne Koenderman

Share This: