Peter Posthumus: ‘Wat hier leeft doet dat al miljoenen jaren…’

Wat hier leeft doet dat al
miljoenen jaren

Wat hier leeft doet dat al
miljoenen jaren
niets is wezensvreemd
en voorzorg is overbodig
conclusies vallen niet te trekken
vijf minuten is ver vooruit
en iedere herinnering
een geluk, een koestering


Hier loop je over ongebaande paden
die bij terugkomst 
weer verdwenen zijn
je beweegt je hier
met open mond
je begeeft je in verwondering


Totdat uiteindelijk
uit een wolk
de maan tevoorschijn komt
opdat de dag zich dan
als droom herhalen kan


Peter Posthumus

Share This:

Karin Beumkes op de maandag over ‘het Almachtig Amen van verdriet.’

Dear Pom,



Weinig tijd helaas. We gaan voetballen kieken. Dit gedicht verscheen in de bundel van Dichters in de Prinsentuin 2020. Nu ga ik aan de bitterballen.



Liefs
Karin



Waterwoorden


Ik ken een waterwoord.
Ik noem het huilen of
een regenklank.

Het alfabet van laatste letters
want onder je poriën bloeit nog
het tropisch regenwoud.

Ik geef je daarom water.
Morgen ben je ijzig blauw
en ik wil je donkergroen denken.

Bloembed in de border
bloesem van lieveling.

Ik geef je daarom water
droge holle boomstam.
Ik ben de kleine specht
die op je hamert.

En waterwoorden schreien op je huid
het Almachtig Amen van verdriet.



Muziek: Jaques Brel – Marieke https://youtu.be/wfGDpzL9H7Y

Share This:

BABAK en Vera van der Horst winnen de enige echte virtuele ….. op pomgedichten punt nl – ‘wij liggen hier te praten van jeugd die plots voorbij was… ‘- trofee – oa naar brel in de jeroen willems uitvoering – graag uw eerbetoon voor een belangrijk mens in uw leven – met weemoed graag en gemeend tot op het bot – over vroeger of over nu! mag ook –

Lieve Karla, mijn Tara

Meer liefde dan een moeder had je,
meer compassie dan Mahatma.
Mijn ineptie bracht je in proportie,
zodat ik het behappen kon.

Je bent mijn rode, groene en witte Tara,
Gidste me uit een woeste zee,
naar beekjes waar dromen weer konden
stromen en de lach weer klaterde
als voorheen.

Autorijden is niet zo moeilijk zei je, je rijdt
gewoon tussen de lijnen en stopt
bij rood licht, oké, we waren een beetje dronken,
maar jouw filosofieën gaven
zo vaak lucht.

Toen je stierf, voelde ik me niet verlaten
Je bent geworden in me en gebleven en
als ik sterf sterf jij mee.

Vera van der Horst


->
Brel, Willems, van der Horst een mooi rijtje. we vroegen om gedichten die direct onder de huid zouden gaan, tot op het bot en gemeend. en over het gevoel dat het zomaar voorbij kan zijn. hier hebben we er eentje. de dood aan de hand beschreven en wat hij aanricht in een mens, een mens zelfs ook nog kan verrijken. KARLA beschreven en een eerbetoon voor altijd meegegeven in de woorden van de dichter. Vera brengt karla dicht bij de lezer. meer liefde dan een moeder lezen we. dat is meestal heel heel veel liefde. mooi gedicht – mooie (voor)beelden. mooie slotwoorden.
 

Van jouw houden  
 
Ik was er niet bij toen jij doodging  
vijfduizend kilometer zat ertussen 
want sommigen vonden mij een verrader 
omdat ik niet doden wilde   
Je hebt niets aan de doden heb ik ook  
sarcastisch geroepen voordat ik wegging  
 
Ik was er niet bij toen  
Vijftien onomkeerbare jaren zaten ertussen   
want sommigen vonden mij eerloos  
omdat ik de rede belangrijker vond  
dan het geloof. ‘Zie je later’ heb ik geroepen  
met een schaamteloos ongepaste zekerheid 
in de toon  
 
Ik was er niet bij toen  
jij doodging  
Dat mocht niet van de échte 
eerloze verraders  
Maar zij konden mij niet tegenhouden 
om van je te houden    

             
 BABAK


–>
houden van op afstand, door alles heen, het gedicht een eerbetoon en aanklacht. we schreven al:
Brel, Willems, van der Horst een mooi rijtje. we vroegen om gedichten die direct onder de huid zouden gaan, tot op het bot en gemeend. en over het gevoel dat het zomaar voorbij kan zijn. hier hebben we er eentje. de dood aan de hand beschreven en wat hij aanricht in een mens, een mens zelfs ook nog kan verrijken. we maken er van:
 
Brel, BABAK, Willems en van der Horst een mooi rijtje. we vroegen om gedichten die direct onder de huid zouden gaan, tot op het bot en gemeend. en over het gevoel dat het zomaar voorbij kan zijn. hier hebben we er nog  eentje. de dood aan de hand beschreven en wat hij aanricht in een mens, een mens zelfs ook nog kan verrijken. Goud voor Babak, goud ook voor Vera van der Horst vandaag. en natuurlijk mijn dank aan alle dichters voor de openhartigheid in de woorden. het was adembenemend.
  • Vera van der Horst: Je bent geworden in me en gebleven en als ik sterf sterf jij mee.
  • Peter Posthumus: altijd zal ik vragen
  • Frans Terken: in de koers die je samen rijdt
  • Petra Maria: jij bent het
  • Anke Labrie: daar waar jij nu voor altijd slaapt
  • Cartouche: blijven geloven in wat was
  • Max Lerou: nog voor de lichtflits van nabokov
  • Babak: ‘Zie je later’ heb ik geroepen

wie wint de enige echte virtuele ….. op pomgedichten punt nl – ‘wij liggen hier te praten van jeugd die plots voorbij was… ‘- trofee – oa naar brel in de jeroen willems uitvoering – graag uw eerbetoon voor een belangrijk mens in uw leven – met weemoed graag ook en gemeend tot op het bot – over vroeger of over nu! mag ook – u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.



ik geloof dat ik het niet meer kan
wat smeren met woorden
verdriet mengen met verdriet
het verhardt
 
we zijn van elkaar
én van elkaar
 
ik kan wel lief zeggen je bent er nog
maar dat is een leugen – ik weet het
je moet niet liegen – je hebt nooit gelogen
zou je zeggen
 

pom wolff
 
 
het neusje snottert het broekje zakt wat af
en met dat alles
ook de liefde


ergens achter die horizon
ergens in een graf 
ligt nog m’n moeder 
of wat daarvan over is 


en nooit zal ik begrijpen
waar de pijn vandaan kwam
altijd zal ik vragen
waarom ze is verdwenen
waarom ze er niet meer was


die vragen die niemand deren
neem ik mee
tot in mijn eigen graf 

Peter Posthumus


–>
heel direct geschreven woorden, het onbegrip van het kleine kind, een leven meegedragen en altijd ook nu nog onbegrepen – het verlies. waarom waarom blijft de vraag bleef – begrijpen we van de dichter – de vraag. het mag een kind niet overkomen – het overkomt een kind soms.
Deze dag voor jou II

(voor Tjebbe) 


Een mijlpaal voor een zondagsjongen
vier tienen gedraaid met de wielen 
van een stads- of strakke racefiets 
– wie toert komt altijd verder –

of het vinyl op de platenspeler gelegd
een ongekend veelvoud daarvan 
niet te tellen als al die kilometers 
op en af sinds vroege jaren

tot vandaag en verder in deze eeuw 
bij het sonore geluid van je stem
op z’n tijd gesmeerd met een IPA
hoe er zoveel als klinkt muziek in zit

nog door leed van verlies heen 
dat levensecht op je huid geëtst
nu naar grotere hoogten stijgen
in de koers die je samen rijdt


© FT 12.10.2020


–>
het leven getekend van de zondagsjongen – een zondagskind in de ware betekenis van het woord – wat ie aanpakt zal slagen en toch het leven niet helemaal in de hand – ook leed maakt deel uit van een leven – hier aangestipt door de dichter – het beeld:  het leven als een wielertour beschreven. mooie gedachte:  dat een dag van leven geschonken wordt per gedicht.
jij bent het

niemand anders kan zo
mijn dag zijn
mijn gedachten in de nacht
mijn verlangen zijn

zo tenenkrommend verstorend
kun je zijn zo destructief
en ook zo groot en veel
zo weggedrukte waarheid

zo melancholisch in de tijd
zo echt een lach in alles
zuur en zoet schoonheid
en zo lelijk zo heerlijk lelijk

mens wat een bonk vol liefde
kun jij zijn
nee, niemand anders kan dat zijn
voor mij en ook voor jou

jij bent het
jij bent het echt
voor mij

petra maria


–>
toen we bij de conclusie aankwamen – bij de laatste 3 regels – toen wist de lezer het inmiddels echt wel Petra – hahaha – dat deze JIJ het helemaal voor jou is – in al zijn/haar onvolkomenheden – een ronduit eerlijk en heerlijk gedicht. dat er van destructief en lelijk en zuur zoveel te houden is. dan moet het echt wel liefde zijn.


zusje
 
vanaf de start mijn slapie
in het donkere kamertje
waar het nachtlichtje
altijd aan mocht blijven
 
totdat de tijd ons wakker kuste
en het bed te klein bleek
 
onlangs de grafrechten verlengd
 
daar waar jij nu voor altijd slaapt
kom ik ooit weer naast je liggen
als ik ook moe genoeg ben
 
anke labrie
(10-07-2021)


–>
gedichtje komt wel binnen bij me – voor mij een jeugd met neefje theo – voor dichteres een zusje. die grafrechten die ineens opduiken in dit gedicht – die wrang die lieve kleinheid van een kinderspel uit het land van ooit afbreken.
 
 
 


Beweeggrond
 

leven buiten het vergeten kan hij niet
zoals de torero in goudgalon verpakt zijn angst
elke seconde van de dag met zich draagt, haar
afmeet aan de bloeddorst van het dier
 
zijn lust en liefde in het nu en hier
diep appelleert aan het hooggeëerd
samen gaan en komen dat als één
stierlijke verbondenheid aanvoelt
 
als toegerust te sterven ook en
klaar om dat voor het moment te laten
voor wat het is, blijven geloven in wat was
en dat alleen beklinken kan in een heilige
 
die alliantie tussen dood en leven, zoveel
zand weg te dansen, bloed nog te zweten
in zo’n halsbrekende paso doble
 
mijn doorgaand bewegen
om jou – cariño, mijn lieve –
niet te vergeten – nooit te verliezen
 
10-07-2021 / Cartouche


–>
mooie laatste strofe – dat stierengedoe in de eerste strofen geloof ik wel – én Cartouche kan nog even voort: Spaanse bijnamen te gebruiken voor je geliefde:

Cariño
Cariño (uitgesproken als carinjo) wordt in de volksmond ook wel eens afgekort naar Cari maar beiden betekenen niets minder dan “lieverd” of “schat”. Dit kun je dus elke dag gebruiken, het hele jaar door.
Mi vida
Mi vida (uitgesproken als mi bida) betekent letterlijk “mijn leven” maar kan ook gebruikt worden om aan te geven dat je ontzettend veel van iemand houdt en dat die persoon je leven is, erg slijmerig dus.
Media naranja
Media naranja (uitgesproken media naranga) betekent letterlijk halve sinaasappel maar wordt in Spanje veel gebruikt om aan te geven dat iemand je wederhelft is of in het populaire Engels “soul mate”. Je ziet deze term veel in contact advertenties staan waarbij iemand op zoek is naar zijn/haar media naranja.
Cielo of mi cielo
Cielo (uitgesproken als sjielo) is een erg zoetsappig woord en betekent letterlijk “hemel” en waarmee je eigenlijk wilt aangeven dat iemand hemels is … een engeltje of Ángel in het Spaans.
Gordi
Gordi (uitgesproken als gordi) betekent eigenlijk iets niet zo leuks. Gordi is afgeleid van gordo of gorda wat vet of dik betekent. Het is dus oppassen geblazen als je dit woord voor je geliefde gebruikt want het kan ook verkeerd uitpakken.
Chochito
Chochito (uitgesproken als tsjotjito) is ook een van die woorden waarmee je moet oppassen als je deze gebruikt en al helemaal in het openbaar of in het bijzijn van familie. Chochito is afgeleid van chocho wat veel gebruikt wordt voor het vrouwelijke geslachtsdeel.
Pichoncito/a
Pichoncito (mannelijke) pichoncita (vrouwelijke) (uitgesproken als pitsjonzito) betekent zoiets als klein vogeltje en kan gebruikt worden in een romantische vorm. Denk maar aan tortelduiven. Het woord pichoncito/a is afgeleid van pichon wat letterlijk kuiken betekent.
Bichito
Bichito (uitgesproken als bitsjito) betekent letterlijk klein insect en is afgeleid van het woord bicho. Het woord veel gebruikt met het woord “mi” ervoor als in “mi bichito” waarbij je moet denken aan leuke insecten zoals een lieveheersbeestje.
Guapa en Guapo
Guapo (mannelijk) en Guapa (vrouwelijk) (uitgesproken als gwapo en gwapa) betekent letterlijk “knap” maar kan ook gebruikt worden als “knapperd” of “lekker ding”. Dit woord kun je elke dag gebruiken tegen wildvreemden of bij bekenden, wat jij wilt.
Bron: Spanjevandaag

de wetende ouders

in een kosmisch verbond
vastgelegd in poëzie
geschreven in het schoonste schrift
 
vanzelf omarmen ze de verstekeling
alsof hij er altijd is geweest
nog voor de lichtflits van nabokov
 
zo was het en zo zal het altijd zijn
een muzikaal gedicht van vlees en bloed
onomkeerbaar onvoorwaardelijk
 
ml


–>
ik vermoed dat dichter bedoelt dat het zo zal zijn – zo zal moeten zijn – zo als het leven ook moet zijn en ieder geval is: onomkeerbaar en onvoorwaardelijk.

Share This:

Yvonne Koenderman: Gelukkig zijn er nog een paar mooie jaren geweest, maar toen het moment kwam dat je een straat verder boos werd dat je sleutel niet op de deur paste wist je wat te doen…


Eigenlijk ging je niet nu, maar verloren we je lang geleden. Wat begon als een droomreis naar het dak van de wereld, was eigenlijk je afscheid. Je wilde alleen en kreeg alle ruimte van je man die je met liefde liet gaan, niet wetend wat er komen zou. Het dak van de wereld beleef je min of meer alleen lees ik ergens over deze bucketlist ervaring. Mensen thuis zullen niet begrijpen wat je ervaren hebt. Een tekst die ongetwijfeld een dubbele lading voor je moet hebben gehad.  


Na terugkomst van deze geweldige reis was je anders en al gauw kwam het hoge woord eruit. Je wilde scheiden. Niemand begreep hier iets van, maar als enige antwoord kreeg eenieder te horen “Ik ben verliefd geworden op de gids in Nepal” Je man dacht, dit kan gebeuren, we zijn al zolang bij elkaar, ik geef je de ruimte het komt wel goed, maar jij pakte je spullen en ging overal heen, behalve terug naar Nepal. Je verdween uit beeld bij mij en je broers en ouders, wat bij sommigen een gevoel van boosheid losmaakte en uiteindelijk onverschilligheid. 


Alleen, hoe alleen moet je je voelen als je voor eenieder vervaagt voordat zij voor jou vervagen. Leek het je makkelijker om te verdwijnen, voordat men door had dat de ware jij verdween. Dat je nooit die moeder zou kunnen worden, dat je de namen van je kinderen als ze er kwamen, man en broers zou vergeten en boos zou worden als dat besef er even zou zijn. Hoe alleen…? 


Je regelde wat er geregeld moest worden. Zorgde voor een goede opvang, mocht het moment daar komen dat het nodig zou zijn en leefde je leven met nieuwe mensen om je heen die van die harde diagnose Alzheimer met kans op jong overlijden wisten. Eigenlijk had niemand het ooit hoeven te weten tot het moment daar kwam dat je moeder op jonge leeftijd overleed aan de gevolgen van Alzheimer. Na veel moeite was je gevonden en wilde je afspreken, alleen vergat je op de dag van de afspraak met je broer dat je hem zou zien en liet hem een paar uur wachten tot hij boos naar huis ging met de vraag waarom moet dit zo. Het uiteindelijke antwoord sloeg harder in als een bom, maar deed alle puzzelstukjes samenvallen.  


Gelukkig zijn er nog een paar mooie jaren geweest, maar toen het moment kwam dat je een straat verder boos werd dat je sleutel niet op de deur paste wist je wat te doen. Het huis ging op naam van je huidige vriend en zelf ging je naar een mooie rustige opvang met een eigen ruimte. 


Toen kwam corona en het ging snel, te snel voor een euthanasieverklaring. De herinnering glipte als zand door de vingers en de boosheid daarover op heldere momenten was enorm en maakte het nog moeilijker voor de mensen die je dit eigenlijk allemaal had willen besparen door te verdwijnen voordat je verdween. 


Deze week ging je als helder in een slaap, zacht knijpend in de vinger van je broer als hij zei dat hij er was en vond je rust op 55 jarige leeftijd. Het is een kutziekte. Voor mij zoveel erger als kanker, misschien wel erger dan wat dan ook, om te vergeten en alles kwijt te raken. Niet alleen het geheugen, maar ook de lichaamsfuncties. Het zet mij met beide benen op de grond en doet me nogmaals beseffen hoe fantastisch ik het eigenlijk heb, ongeacht de tijd die ik heb, maar vooral hoe veel jij van de mensen om je heen gehouden moet hebben om dit eigenlijk allemaal alleen te willen doorstaan. Deze week rouwen we een beetje als familie, maar vieren vooral het leven. En ik denk vol verlangen nog even terug naar die verlangenweg waar ik laatst over schreef en de aardbeien die we samen plukten en de fietstochten in het bos, oneindig rustig, stil en ver, Voor ons gevoel naar het dak van de wereld.


Yvonne koenderman

Share This:

VON SOLO: ‘Binnen de logica van zijn Nijenrode- en MBA-brein is een koe niet meer of minder dan de leverancier voor steaks voor rijke blanken, die lunchen of dineren bij de Gauchos in Hillegersberg…’



Op een maandagochtend, een klein jaar geleden, rende ik voor dag en dauw door park Schiebroek. Het was zo vroeg, dat het leek of ik de enige wakkere in de wereld was. Na het vee rooster gepasseerd te zijn zag ik in de verte een kudde Schotse Hooglandrunderen verspreid over het pad staan. Deze mooie beesten benader ik altijd met een zekere voorzichtigheid, gezien ze grote horens hebben. Half op het pad stond een rund, waarvan in me afvroeg of het een os of een stier was. Behoedzaam passeerde ik het hoefdier. Het bleek inderdaad een stier. Nu wist ik, dat de kudde een aantal kalfjes had en een koe zal altijd zijn kalf verdedigen en een stier zijn kudde. Maar de stier was ik al voorbij. Honderd meter verderop stond een grote koe midden op het pad, dat al smaller werd. Ik besloot nu mijn pas te vertragen en voorzichtig langs de koe te lopen. De koe keek niet op en ik was bijna opgelucht, ware het niet, dat ik nu zag dat vijftig meter verderop twee kleine kalfjes stonden. Voorzichtig liep ik door en voelde angst in me opkomen. Eén van de kalfjes gaf een zorgwekkend geloei af en de moeder keek op in mijn richting. Ik schatte mijn afstand in tot voorbij de kalfjes en het volgende vee rooster. Als het mis zou gaan, zou ik het net wel of net niet halen. Helemaal langs de kant van de bosjes bewoog ik mij heel langzaam langs de kalfjes, zonder naar hen te kijken. Wel spiedde ik over mijn schouder naar de moederkoe. Die keek niet op en ik slaakte een zucht van verlichting toen ik de kalfjes voorbij was. Ik was werkelijk even bang geweest. Gelukkig had ik mijn handelen er niet door laten bepalen.
 
Onlangs las ik in de krant, dat een onfortuinlijke hardloper bij mij in de buurt aangevallen en op de horens genomen was, door een Schotse Hooglander. Vragen die in het artikel rezen, waren onder andere of het wel verstandig was deze beesten zo los te laten lopen. Of dat de horens niet afgeknot konden worden. Er gingen stemmen op om de koe in kwestie af te laten maken. Tevens werd in de kantlijn nog de waarschuwing gegeven, deze beesten te allen tijde voorzichtig te omzeilen. Nu kende ik in deze de betreffende hardloper toevallig. Kast van een huis, dikke baan, hoog in aanzien. Zo’n man, die altijd gelijk heeft. Een superieur ras. Soms zie ik hem voorbijschieten op zijn elektrisch aangedreven VanMoof fiets, totaal het verkeer om hem heen veronachtzamend. Want zijn superioriteit beschermt hem als een airbag vol gebakken lucht. Blijkbaar had hij met de Hooglanders minder geluk gehad. Ik zag het al voor me hoe hij hooghartig richting de kudde rende. Met zijn uitstraling duidelijk makend, dat de weg vrijgemaakt moest worden voor zijn vooruitgang. Binnen de logica van zijn Nijenrode- en MBA-brein is een koe niet meer of minder dan de leverancier voor steaks voor rijke blanken, die lunchen of dineren bij de Gauchos in Hillegersberg. Niet iets waar je voor opzij gaat. Dan ken je geen angst en ga je uit van je eigen kracht.
 
Later sprak ik kennissen van de man, die me wisten te vertellen, dat hij er middels het lokale bestuursorgaan in geslaagd was, de koe die hem aangevallen had, ‘over te laten plaatsen’ voor een ‘speciale behandeling’. Hij was daar erg trots op.   
 
Ook dat soort dingen maken me bang.


VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST

Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
 
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

pom wolff ergens

ergens

zullen ze aanspoelen
de woorden die ik hier te water laat

misschien vervloeien ze wel
om over te gaan

in een onleesbaar schrift
om gevonden te worden

is er nog iets te zien
van wat maar niet drogen wilde


pom wolff

Share This:

Merik van der Torren: ‘ Je haar, je jurkje doorweekt, prijkte je als orchidee…’


Blauwe maandag

Jij in je groene transparante jurkje
verscheen in mijn tuin in Buitenzorg
midden in de onweersbui,
hagel kletterde neer.
 
Je haar, je jurkje doorweekt,
prijkte je als orchidee
in volle glorie.
 
Dat waren de voorspellingen,
de bui ging niet door
er hing een broeierige zon en
jij was er niet.
 
Ik geloof nooit meer een weerbericht.


Merik van der Torren

 
 
 

Share This:

Ien Verrips doet een jasje uit


winterjas
 

zwaar hang ik in de kast
verzorgd dat wel maar
opgeborgen in het donker
 
zolang het licht en luchtig is
ben ik vergeten doe ik niet meer mee
totdat het buiten duisteren gaat
 
door kou en guur ‘t verlangen opgelaaid
herinnering door mij omringd te zijn
’t genot door mij geboden
 
ben ik als een intieme vriend
die altijd met je meegaat
van buitendeur tot buitendeur
 
 
iv juni 2021

Share This:

Karin Beumkes wijst ons de weg: ‘Zij heeft een moeder zonder voet – een vader die zijn mond verpakt in heftig drinken zodat het peil niet zakt…’

Zij heeft een moeder zonder voet
een vader die zijn mond verpakt
in heftig drinken zodat het peil niet zakt

Dear Pom
Het is zondagavond en ik zit hier een beetje weg te dutten. Zou het door de zomer komen of is de hitte me een beetje naar de kop aan het stijgen? Nou ja, er vallen hier nog geen mussen van het dak. Op Texel zit je goed en dit is mijn gedicht.


Liefs

Karin





Gift

Zij heeft een moeder zonder voet
een vader die zijn mond verpakt
in heftig drinken zodat het peil niet zakt
de kamer wordt er warmer van.

Ze heeft een hond die aan de tepel ligt
rondom haar borst als een gedicht
maar beiden weten dat dit zo niet moet
ze trekt hem weg waar ze zo bang voor was:
dat ze zijn naam zou gaan verliezen in het lentegras
ze heeft de kuisheid voor het kind bewaard
dat lange nachten schrijft bij de gedroomde haard.


Muziek: Mamas and the Papas – Monday monday https://youtu.be/h81Ojd3d2rY

Share This:

Max Lerou wint de enige echte virtuele – vrij naar Paul Snoek – ik ben gebleven gelijk de eerste zwerfsteen een mens vol gaatjes- trofee op pomgedichten punt nl – Petra Maria zilver

ik schreef: ga er maar aan staan – deze opdracht – deze week –  de verbeelding van een mens met gaatjes – aanleiding de ongeveer 65 jaar oude in het Amstelpark (de boekenpaal) gevonden bundel van PAUL SNOEK – ‘ik rook een vredespijp’ en daarin het gedicht ‘een skalp’ met de regels: ‘Ik ben gebleven gelijk de eerste zwerfsteen was,  een mens vol gaatjes.’

en ik schreef: dichter max lerou weet hoe dat moet: poëzie laten gisten in een koe, nog specifieker in maag drie. hahaha. dat is weer eens een andere blik op de poëzie. poëzie ligt vanaf vandaag niet meer op straat maar staat in de wei. en dat er ook nog soep van getrokken kan worden. stralend geluk met altijd ook  een aangebrand randje als je niet uitkijkt. gelukkig redt de lichtvoetigheid het gedicht, de biefstuk en de mens. JEZUS REDT! (niet meer) op zondag – biefstuk redt! de mens – en een koe de poëzie! met deze lichtvoetigheid kan ik de gewijde zondagochtend aan. een dichter weet hoe uit een koe ook nog poëzie te melken is. GOUD voor Max Lerou! van harte.

en ik schreef: petra’s gedicht  regendag bestaat uit drie strofen – de derde is een prachtige – te mooi zelfs voor de inleidende twee. ik heb genoeg aan de derde:
 
morgen zal het nooit meer
zijn als wat ons
te vaak in de weg staat
zo te kijken naar een dag

als deze

prachtig! ja zo vallen in poëzie de gaten in een mens. de vergankelijkheid met poëzie gelardeerd. zo mogen er ook gaten in een mens vallen. de taal als wondermiddel – een wasmiddel dat de aanstaande donkere tijden in de bleek legt. Zilver dus voor Petra Maria! van harte! alle dichters mijn grote dank voor de inzendingen bij een zo een moeilijk te vatten thema als de mens is  in al zijn gaten.



vrede is biefstuk eten met muziek uit het slachthuis
 
bij elk stralend geluk
doemt wel vaker een beeld
van bonte koeien in zwart wit
 
hoor ze loeien
wanneer in maag drie
het gisten van de poëzie
een hoogtepunt bereikt
 
en het was al niet veel soeps
die zomerdag nee
dan deze – een lichtvoetige
 
maxlerou


–>
dichter lerou weet hoe dat moet: poëzie laten gisten in een koe, nog specifieker in maag drie. hahaha. dat is weer eens een andere blik op de poëzie. poëzie ligt vanaf vandaag niet meer op straat maar staat in de wei. en dat er ook nog soep van getrokken kan worden. stralend geluk met een aangebrand randje als je niet uitkijkt. gelukkig redt de lichtvoetigheid het gedicht, de biefstuk en de mens. JEZUS REDT! (niet meer) op zondag – biefstuk redt! de mens – en een koe de poëzie! met deze lichtvoetigheid kan ik de gewijde zondagochtend aan. een dichter weet hoe uit een koe ook nog poëzie te melken is.
regendag

ongeraakte vingers spelen
met het steentje in je zak
het oog viel er op
tussen de andere gladde grijze

het regent heel draaglijk
zo met jou
alsof alles eindelijk
is ingekleurd

morgen zal het nooit meer
zijn als wat ons
te vaak in de weg staat
zo te kijken naar een dag

als deze

petra maria


–>
ook bij Petra Maria regent het – ‘Ik ben gebleven gelijk de eerste zwerfsteen was,  een mens vol gaatjes.’ blijkbaar moet het weer erin – het gedicht in. hoe anders de gaatjes te verklaren. petra’s regendag bestaat uit drie strofen – de derde is een prachtige – te mooi zelfs voor de inleidende twee. ik heb genoeg aan de derde:
 
morgen zal het nooit meer
zijn als wat ons
te vaak in de weg staat
zo te kijken naar een dag

als deze

prachtig! ja zo vallen in poëzie de gaten in een mens. de vergankelijkheid met poëzie gelardeerd. zo mogen er ook gaten in een mens vallen. de taal als wondermiddel – een wasmiddel dat de aanstaande donkere tijden in de bleek legt.
  • FRANS TERKEN – het blijft water naar de zee dragen
  • PETRA MARIA – morgen zal het nooit meer zijn
  • MAX LEROU – vrede is biefstuk eten met muziek uit het slachthuis
  • CARTOUCHE – maak een vlek van leven
  • ANKE LABRIE – met dank aan Leonard Cohen
  •  ERIKA DE STERCKE – een aktetas met wilde plannen
Wie wint de enige echte virtuele – vrij naar Paul Snoek – ik ben gebleven gelijk de eerste zwerfsteen een mens vol gaatjes– trofee op pomgedichten punt nl? u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

gaatjes
 
ergens tikt sneeuw tegen een raam
daar weer doden door de warmte
hier een dichter
ook getikt
 
veel
behoorlijk wat
eentje
en maar tikken
 
moet ik dit allemaal bijhouden
 
aan welk strand lig jij nu
en met wie
ooit liep je alleen
met de zon weet je nog
 
ze zeggen dat data wat zeggen
maar ik heb ze nog nooit gehoord
die data
waar ben je?
 
 
pom wolff
 
Verlangen naar een streepje zon

Hoe het lijf van ongeduld moe wordt
en zich in afwachten neervlijt
tot het er in streepjes bij ligt
barcode gedrukt door een zonnebank

weg van de druppels
die gaten maken in de tijd
en putten slaan in de opperhuid
het is gewassen worden met overdaad

vanbinnen laait de weemoed
naar een eerder in verre streken
het verleden van koperen ploert
waar je de tanden op stuk beet

hoe je hier met lege handen staat
tot de hoosbuien zijn overgetrokken
het blijft water naar de zee dragen

daarin dan toch de zon zien
spiegel die je doet golven
je springt een gat in de lucht

© FT 03.07.2021


–>
ga er maar aan staan – deze opdracht – deze week –  de verbeelding van een mens met gaatjes – aanleiding de ongeveer 65 jaar oude in het Amstelpark (de boekenpaal) gevonden bundel van PAUL SNOEK – ‘ik rook een vredespijp’ en daarin het gedicht ‘een skalp’ met de regels: ‘Ik ben gebleven gelijk de eerste zwerfsteen was,  een mens vol gaatjes.’ Frans Terken doet een verdienstelijke poging. een optimistische poging. de dichter blijft de zon zien – hoeveel water er ook naar beneden komt. met lichte weemoed geschreven lichte hang naar een verleden – met echte zon en zonder hulpmiddelen als een zonnebank. dat ook je huid niet ontkomt aan de tijd.


Abc+

Je zult vloeken
noch andermans goed
begeren, stelen zul je
niet, geen woord, geen zin
tittel of jota, slechts zwart
op wit wil ik jullie zien

gestempeld
als poëet, man en vrouw
en van alles daartussen
dienen wij geduldig
en gedurig alleen
gaten te dichten
 
in de tijd
op dat niet zomaar
iets verloren gaat:
maak een vlek
van leven

04-07-2021
Cartouche


< –>
‘Ik ben gebleven gelijk de eerste zwerfsteen was,  een mens vol gaatjes.’ eens kijken wat onze Cartouche van de opdracht wist te maken. ik vind het maar knap – op je nuchtere maag zwerfkeien vinden, deze verwerken in een min of meer aanvaardbaar mens nog – waarin gaten dreigen te vallen. ook Cartouche komt bij de tijd uit, de vergankelijkheid en de poëzie. bij het leven. mooi gedaan deze week. helder ook de vlekken beschreven. de tien geboden in een nieuw jasje.
 

met dank aan Leonard Cohen
 
de openheid als kind
krijg je niet meer terug

al snel gewaarschuwd
o zo goed bedoeld
 
later begreep je pas
dat het gevaarlijk was
je kwetsbaar op te stellen
 
nu dek ik de gaten niet meer af
 
uiteindelijk lieten zij
naast de kwetsuren
zo veel meer liefde binnen


anke labrie
(03-07-2021)


–>
met de wijsheid der jaren zingt Anke met Leonard zijn gouden regels mee. hoeveel gaten er in een mens eerst moeten vallen om het leven in al zijn pracht te kunnen omarmen. als je geluk hebt een tijd samen met een geliefde. kwetsbaarheid als groot goed geschilderd.
 
 

wending 

hoe een ziel volloopt met beelden uit 
het verleden, ze kleven aan je vast 
de handen laten begaan

is jouw stem moe in een kleine ruimte
zijn de voeten versleten, koelkast leeg
ik stel geen verdere vragen 

en zie verschuivingen, een aktetas met
wilde plannen zit op een stoel verzwakt
bij een halfvol glas 

rondgekeken, ik vind je niet meer
jouw ogen zwerven tussen woorden 
raken de dag, een vluchtig contact 


Erika De Stercke 


–>
Ook Erika laat de tijd haar werk doen. er vallen gaten in hem – dat is wel duidelijk hier, hij met zijn aktetassie. langzaam maar zeker en zeer doeltreffend snijdt dichter hem hier in stukken – in elke strofe wordt het gat groter. hahaha. geef erika een thema als dit en er blijft weinig van ‘de man’ over.
haar poëzie niet bepaald een stopmiddel.

Share This: