Karin Beumkes: ‘je jas hing wachtend op de reis je haar stond in vierkanten uit…’

het wekelijkse pareltje poëzie op pomgedichten punt nl – op maandag is het woord aan karin beumkes. virus of geen virus – texel kent tot op heden geen enkele besmetting – dus zonder enige smet of aangevreten zijn de enige echte dekselse texelse

Lieve Pom
Ook in tijden van corona staan wij op Texel weer paraat.


Taxus

`t werd eerder winter lief
je ging om mij te vinden
je jas hing wachtend op de reis
je haar stond in vierkanten uit

`t werd eerder winter zonneklaar
je linkerhand bleef zomaar bloeden
je ziel blies op van kille woede
want wat je vond was niet meer daar.


Muziek: Mink DeVille – Hey Joe https://youtu.be/0lUJLXMSYkg


Keep the faith, liefs


Karin

Share This:

tot ook de winner…

er waren jaren bij
die anders hadden gekund
jaren van de lange uren
in de nacht

en dat er niets
maar dan ook niets
kan worden meegenomen

de jaren niet
niets van daarvoor
en niets van daarna
ook uit die nachten niet

the winner takes it all
tot ook de winner

pomwolff

Share This:

Petra Maria en Ien Verrips winnen de enige echte virtuele – de back to de basis – corona – trofee op pomgedichten.

mooie subtiele poëtische werken bij die lelijk om zich heen grijpende virus. het land toch inmiddels in rep en roer. door de italiaanse toestanden ontstond gisteren alarmfase 1 – de mensen liggen daar in die laars te kreperen. nederland ligt op dezelfde ramkoers. zien we aan de grafieken. de asoos plunderen de winkels, je zou ze in hun gezichten corona-en. hoe dan ook mooie subtiele werken. van Ien Verrips, van Petra Maria en van Ton Huizer. ook Cartouche wist de jury weer voor zich te winnen. ik kies na wikken en wegen voor de tekenen van invoelende vrouwelijkheid in tijden van crisis. goud deze week naar Ien Verrips en naar Petra Maria. dichters dank jullie wel voor het inzenden – voor de troostwoorden in bange tijden – Petra Maria en Ien Verrips van harte gefeliciteerd  met het gedeelde  goud.

ach corona
wat doe je ons aan
luiken dicht en de knijpkat weer
op het nachtkastje

VRAAG

mij gisteren wat ik mis
laat de geschiedenis herhalen
tot zij klopt

vertellen we dan elkaar
dat toen en toen
het leven zo lichtvoetig was

laat mij vandaag weten
dat alles opnieuw begint
want het is maar een dag
een zachte lentedag

petra maria

–>
vanaf de vraag een prachtig gedicht waarin we meegenomen door de dichter kunnen dromen weg uit die kolere  corona werkelijkheid – ik kan het niet nalaten de derde strofe – die net teveel detoneert aan te passen – ik wil als ik droom in een gedicht blijven dromen en vanuit het gedicht verder en verder ongestoord mijn droom inzeilen –  vandaar de volgende versie:
 
VRAAG

mij gisteren wat ik mis
laat de geschiedenis herhalen
tot zij klopt

vertellen we dan elkaar
dat toen en toen
het leven zo lichtvoetig was

laat mij vandaag
van de lente weten
van een zachte lentedag

Petra Maria



corona
 

 
als sara ongelovig
lach ik een beetje
nerveus ben ik bang
voor het ongewisse
ik vrees de klank van
je innemende naam
sociaal gehandicapt drink ik
alleen
door mijn benauwdheid heen

Ien Verrips

–>
hmm Ien houdt het voelen heel persoonlijk maar op een wijze die erg invoelbaar is – een gedeelde onzekerheid troost ergens de lezer,  al blijft het allemaal van de onzekerheid. de beklemming en de steeds verder om zich heen grijpende beklemming in enkele woorden gevangen. mooi.
  • Ton Huizer – oma’s lichaam is nog warm
  • Frans Terken – ik kies voor thuiswerk en tik met een vingerhoed op de toetsen
  • Rik van Boeckel – Honderd kinderen dansen door de schone lucht
  • Magda Haan – opa’s en oma’s worden vermeden
  • Petra Maria – laat mij vandaag weten dat alles opnieuw begint
  • Ditmar Bakker met een ‘sonnet du coude’ – crack in de ellepijp
  • Ien Verrips – bang voor het ongewisse
  • Cartouche – teruggeworpen op je zelf

wie wint de enige echte virtuele – handelen naar bevind van zaken – o corona we hebben u best ook wel een beetje lief – trofee op pomgedichten?
 
back to de basis
 
we handelen naar bevind van zaken
we laten ons niet meer opjagen

door geen virus
door de regen niet
niet door de tijd
door niemand niet
 
we hebben geen haast
en wat lig je hier toch lekker vurig


pomwolff
 
wie wint de enige echte virtuele – de back to de basis – o corona we hebben u best ook wel een beetje lief – trofee op pomgedichten?
een thema om nog alle kanten uit te kunnen in het huidig tijdsgewricht – in tijden van hamsteren, van handen wassen, van virus, van onrust –  in tijden wellicht ook van terug naar de basis, van nog effe lekker in bed blijven liggen. het is weer rustig op straat – het jakkeren en het jagen voorbij – geen manifestaties meer, geen voetballers, geen miljoenendansjes, (ja op de beurs) – geen openbaar vervoer, geen files meer – geen vliegtuigen – geen rolkoffertjes –  o corona wij hebben u best ook wel een beetje lief. u kent de regels:
 
de gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

Stille lente

Iets of iemand
blies de pluisjes op de wind
de laatste laatste adem van
een verre Dracula
 
de luchtstroom van een
vlinder of een hoestbui van
een kind
 
de kleintjes drommen samen
oma’s lichaam is nog warm
niets wijst op haar
verscheiden
 
slechts een klein blauw plekje
van de griepprik op haar arm
 
Ton Huizer

–>
oma neergelegd in een verstild beeld – de rotterdamse dichter huizer pluist elk gegeven thema uit en verhuist het naar een door hem vormgegeven eigen wereld. oma heeft het niet gehaald, de kinderen en kleinkinderen hebben het ook net niet gehaald. oma net niet gehaald.  het is stil en net nog warm in het gedicht. geef de dichter ton huizer een vierkante centimeter ruimte in de taal en je hebt een gedicht met alles erop en eraan – met pluisjes, windvlagen, families, griepprikken, met de dood en met het leven en met een jaargetijde zoals deze vandaag ook in 010 op straat zich manifesteert.
 
 
Achter de elleboog

Hoe het zich onderhuids ophoopt
van binnen blaast en stormt het
als in gure hoogwatertijden
taal die dringend naar buiten wil
dromt samen voor op de tong

en hoe hier greep op te houden
ik kies voor thuiswerk en tik
met een vingerhoed op de toetsen
boor met de elleboog letters aan
wijs woorden met de ogen hun plaats

haal mijn neus op voor opstandigheid
als ze op het beeldscherm gaan dansen
onverwachte vondst in zelfbedachte zin
stiekem door een virus besmet


© FT 13.03.2020

->
dat zelfs de taal besmet kan raken in dichtershuizen – en dat het aan de dichter is om een en ander maar vooral ook de corona te voorkomen. frans neemt zijn maatregelen. geen besmetting – svp – hier wordt met de vingerhoed getypt! met de elleboog gegroet en met de ogen de letters een plaats gewezen. de corona zet alles bij iedereen en overal op zijn kop – ook in dichtershuizen – moeten we concluderen. als de dichter van huis is dansen de letters op het scherm. zo worden nieuwe spreekwoorden geboren.

Pom, wat mij betreft geen liefde voor het Corona virus. Zelf vandaag geen muziekles gegeven aan kinderen. Uit voorzorg. Rik


Sluwe slag

Honderd kinderen dansen
door de schone lucht
een slaakt een zieke zucht
boven de Afrikaanse woestijndrum

de reiziger leest en leert ritmes
om beter dan zichzelf te worden
geeft die Slobminister
een sluwe slag om de oren

hij ontspringt glimlachend de dans
het virus krijgt bij hem geen kans
hij geeft geen les aan onbewuste jeugd
economie is zijn zoete deugd.


Rik van Boeckel
13 maart 2020

–>
rik voorzag meteen al italiaanse toestanden. geen goed woord van zijn kant voor de effecten van het virus. voor twee procent wereldbevolking van de door angela voorspelde  60 procent heeft hij gelijk. als je longen het begeven is er nog weinig lucht over voor de poëzie in al haar verschijningsvormen. en onze bruins trekt de boel zeker niet uit arie slob. hoe dan ook de dichter plaatst het onderwijs – morgen de scholen dicht – de economie en de politiek in een corona ritme  – een op de honderd wordt ziek en slaat het leven dood.
nieuw goud

het  leven is gescheiden 
in oud en jong

opa’s en oma’s
worden vermeden
en sterven alleen 

Rebellen en Dwarsdenkers 
weten het beter 

hamsterkoorts gedempt
door goud belegd wc papier 

nieuwe woorden
geheven vingers 
ontstaan in razernij 


Magda Haan

–>
magda voegt de belangrijkste  elementen en de belangrijkste uitwerkingen van de corona  bij elkaar in haar gedicht. het verdichten van de werkelijkheid hier in een notendop gedemonstreerd – dood-leven-boekenweekthema-gekte en razernij en hamsterwoede in een paar regels bijeen gebracht.


Dido zag Aeneas gaan, haat in hare ogen,
Achilles doodde Hector, onmin in zijn hart.
Den broedertwist van Kaïn, Abel, ongelogen,
slechts om ‘dat rode daar’ den toorn van Esau wart.

Deed ’t menschdom Eva’s lust op Godes wrok steeds bogen,
zoo Davids snarenspel Sauls vete heeft gestart,
oh, dat zoo ’n vijandschap hier toch voorbijgaan moge,
edoch is ’t wraaklust die mij daag’lijks weder tart.

Och! Want gelijk men wel den homofiel bekijkt
(indien den kijker dan afkomstig is uit Urk)
zoo is ’t dégoût hetwelk dit schrijven vergelijkt:

nooit zag het Griekenvolk met méér wrok naar den Turk,
dan ziedend’ boosheid in mijn moeders ogen prijkt
zoo ik reeds in den uchtend aan den crack-pijp lurk.


[D.B.]
–>
het gedicht in de aankondiging al samengevat: Ditmar Bakker met een ‘sonnet du coude’ – crack in de ellepijp … en lurken maar. de mens in al zijn verschijningsvormen getekend van het paradijs tot in Urk – wat is zo gezien een rondvliegend virusje nou wel eigenlijk? – de sonnettendichter zal het een urkse biet zijn – haat, wrok en vijandigheid waren altijd al aan de orde van de dag – crack overwint alles – zelfs je ouwe moer of oma.

ik vind de tweede en derde strofe de leukste – ik wou dat ik twee hondjes was – er nog in geschreven erg aardig – de wending in de derde strofe ook helemaal ok – dat we weten wat de dichter elke dag moet doorstaan als hij/zij  op zichzelf teruggeworpen is. heerlijk hoe een wereldwijd thema hier wordt teruggebracht tot één  persoon – tot cartouche – tot de dichter. dat noem ik nou eens echt ‘verdichtung’-  daarvoor hebben we de eerste strofe hier niet nodig. de gegevens in de eerste strofe lazen we al in de krant – zijn wel algemeen bekend – de ‘verdichtung’ begint  in de tweede strofe en is zonder meer briljant uitgeschreven.

Share This:

pomgedichten gewoon open! met meer dan 100 bezoekers per dag



koortsig

 
we handelen naar bevind van zaken
we laten ons niet meer opjagen
door geen virus
 
door de regen niet
niet door de tijd
door niemand niet
 
we hebben geen haast
en wat lig je hier toch lekker vurig


pw

Share This:

VON SOLO: “Als een man opgewonden raakt en het bloed van zijn hersens naar zijn pik getrokken wordt, dan…”



Deel 372. Kwakkie
 
Ik ben Kwakkie, dat kleine witte dril
Kom uit de ballen, of piemel, zo je wil
(vrij naar ‘Schnappi, das kleine Krokodil’)
 
Je ziet het voor je. Op een grootscherm plasma televisie. Opgepompte schouders en borstspieren. Een sixpack en een sexpik. Aan het uiteinde daarvan houdt een slanke vrouw zich vast. Ze neemt op haar knieën een houding aan, waarbij haar ronde billen mooi naar achter steken. Ze trekt haar schouders naar achter, hetgeen haar opgevulde borsten nog groter doet aanzien. Beiden zijn zongebruind en lekker subtiel ingesmeerd met olie. Zij sabbelt wat aan zijn pik. Dat doet ze opzichtig en vol verve. Visueel erg aantrekkelijk allemaal. De man zet haar spel kracht bij door het hoofd vast te pakken en ruw op en neer te duwen. De camera zoomt uit en de man draait de vrouw om en penetreert haar van achteren. De camera zoomt in op het in een uitgaan van de piemel in de grot der genot. Intussen maakt de vrouw onmatig veel kreunend geluid. De man maakt ook geluiden alsof hij gepijnigd wordt. De begeleidende muziek doet vermoeden dat er zich een glorieus schouwspel staat af te spelen. Op dat moment zien we de groot uitgelichte piemel weer in beeld, waar de vrouw met twee handen pompende bewegingen mee maakt, tot de man gromt en zijn zaad op haar gezicht belandt. Daarbij maakt zij kirrende geluiden en complimenteert de man dat hij zo’n lekkere, grote, hete tampeloeres heeft.
 
Het kan nu zijn dat er op dat moment sperma over je hand loopt en druppels kwak op je buik of shirt liggen. Terwijl je onderuit in de bank ligt met je lul nog in je rechterhand en de afstandsbediening in je linker. De achttien centimeter begint al snel te verschrompelen tot een stuk minder en het sperma koelt snel af tot kamertemperatuur. En daar lig je dan. Je een beetje verdwaasd af te vragen wat er gebeurd is.
 
Als een man opgewonden raakt en het bloed van zijn hersens naar zijn pik getrokken wordt, dan kan het lijken of ineens het centrum van de wereld verandert in dat stukje zwellichaam onder aan zijn buik. Dat dat ineens groteske proporties aanneemt. Het is geen anatomisch penis meer, het is een knoert, een paal, een kanon, een genotsknots en ga zo maar even door. Daarmee kun je rammen, palen, deep throaten, uitwonen, suf neuken, noem maar op.
Ineens is het lege opblaasbootje verandert in een pantserkruiser, die de woeste baren breekt en zijn kanonnen leeg vuurt op de weerloze forten aan wal. Heroïsch, monumentaal, episch bijna. Met als gevolg een kwakkie uit het zakkie. Een vingerhoedje stijfsel. Voorafgegaan door een hoop gedoe. Of misschien niet meer dan vijf minuutjes onhandig gekronkel.
 
Mannen houden zichzelf graag voor de gek. Daarom geven ze alles wat met ejaculeren en hun piemel te maken heeft een heroïsche, disproportionele benaming en masturberen ze ook zo veel. Mannen maken zichzelf een hoop wijs. Daarom denken ze ook dat dat aanhangsel tussen hun benen een godsgeschenk voor vrouwen is. De machtige maarschalksstaf die veldslagen wint op de slagvelden der intimiteit.
Maar welbeschouwd, het kwakkie, waar heb je het over? Leuk voor drie seconden. Dan houdt je nog drieëntwintig uur, negenvijftig minuten en zevenenvijftig seconden over.
Diep in zijn hart weet de man ook wel dat het allemaal niet zoveel voorstelt, maar dat aan zichzelf en de wereld toegeven….


VON SOLO
DICHTER, PERFORMER, COLUMNIST EN CINEAST
www.vonsolo.nl

Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 
En volg VON SOLO ook op Facebook, Twitter en LinkedIn!!!

Share This:

LENTE in huize Merik van der Torren (U heeft longontsteking…) en een KLEIN VOORJAARSLIED in huize Peter Posthumus



Dagboekaantekening, lente breekt aan


De dag na het bezoek aan de huisartsenpraktijk
had ik koorts, ik sleepte mij amechtig over straat van bankje tot bankje.
 
De buurvrouw belde de huisarts, die haar aanraadde niet
in mijn huis te komen.
 
De huisarts belde mij, ik moest op de VU mij laten onderzoeken.
 
De arts beluisterde mijn longen maakte een vreugdedansje en jubelde:
“ U heeft longontsteking !”
 
Medicijnen op zak keerde ik huiswaarts,
de vogels kwinkeleerden vrolijk in de tuinen,
lente brak aan
 
 
9 maart 2020

de sneeuwklokjes, de maartse katjes het kan nog net niet zonder jas

en in een groene waas
zingen kleine vogeltjes
dapper en indringend
hun onontkoombaar Hooglied

een winter lang
Is gewacht
op wat leeft
op kleur en kracht
op wat zich
stuiterend te buiten gaat


Peter Posthumus

Share This:

Anne van Walraven aan de rand van het bestaan – in de synoniemen van het gemis

de redactie van pomgedichten wenst Anne van Walraven met haar debuut EEN BRIEF AAN JOU heel veel succes. Nederland is een prachtig boekwerk rijker. dat wij op pomgedichten punt nl elke dinsdag een briefje ‘aan ons’ mogen publiceren maakt de dinsdag tot een mooie dinsdag.

met woorden 
probeer ik iets te vangen 
de zinnen omvangen 
mijn verlangen 
maar ik zal nooit de plaats 
kunnen omschrijven 
waar mijn gedachtes verblijven 
zij bevinden zich 
in de synoniemen 
van het gemis 

Anne van Walraven 


Anne van Walraven
Instagram: @annexwalraven

Een brief aan jou is een ode aan de liefde. Sterker nog, een ode aan liefdesverdriet. Iedereen kent het wel. Je bent verliefd. Je bent gekozen en dat voel je in elk deeltje van je lichaam. Maar wat nou als de liefde steeds een beetje uit je vingers lijkt te ontsnappen? Anne van Walraven probeert in woorden te grijpen hoe het voelt als de liefde en de lust plaatsmaken voor onzekerheid, verwarring en angst. In openhartige brieven schrijft zij over haar gedachtes en gevoelens die voor iedereen herkenbaar zullen zijn. In de romantische en melancholische gedichten zal je even kunnen verdwalen. Tastend in het donker, maar niet alleen, nooit alleen.

Genre: Gedichten
Omvang: A5
ISBN: 978-94-640-3033-4
Aantal pagina’s: 112
Prijs: € 17,99
incl. verwerk- en verzendkosten naar Nederland en België
https://www.boekscout.nl/shop2/boek.php?bid=10344&utm_source=Promotiemailing&utm_medium=email&utm_campaign=10344&utm_content=Bestelknop

Share This:

het fenomeen Karin Beumkes – zij schrijft zo dat alles, de wereld, de dingen, de mensen, de natuur, de waarheid haar kleur aanneemt

het fenomeen karin beumkes – zij schrijft zo dat alles, de wereld, de dingen, de mensen, de natuur, de waarheid haar kleur aanneemt

nu op pomgedichten punt nl

je hebt dichters die hard moeten werken en na verloop van tijd hebben ze hun gedicht – loon naar werken, loon na werken zeg maar. op texel is de dichter – de eilanddichter –  Roop zo een harde werker. de gedichten die op die manier tot stand zijn gebracht –  zijn veelal verzorgd, niets op aan te merken, je ruikt als het ware het zweet van de dichter tussen de lettergrepen door. de dichters van de noeste arbeid verkiezen het denken boven de bezieling – de ratio boven welk gevoel dan ook. je moet er van houden. als je niets anders kunt dan ga je er zelf van houden. een eigenschap hebben de noeste werkers vaak met elkaar gemeen – ze zakken in hun gedichten vaak af naar proza. daar moet je ook van houden. in proza kan de dichter zich makkelijk  verschuilen – de ratio kan van stal gehaald – in dit voorbeeld van het eiland. het kan ook anders – ware doortrapte fundamentale existentiële onontkoombare poëzie – in dit voorbeeld ook van het eiland texel – lees onze eigen karin beumkes – zij schrijft zo dat alles, de wereld, de dingen, de mensen, de natuur, de waarheid haar kleur aanneemt – wel aan moet nemen – zij schrijft door alles heen – het is die schoonheid in de poëzie die wij graag elke maandag hier op pomgedichten punt nl presenteren.

In Aphrodite

Ik ruw je aan tot een opaal
uit mijn borsten groeien de lianen
je voegt je in mijn bekken. Kwijlt.
Dit doet zij met ons.

Het is het drinken van absint
het is het stervend terras van Van Gogh
het is een fragment uit een moment.

Wie daar niet ooit een keer wil wonen
is een half mens
misschien nog wel minder dan een half mens
maar daarom niet minder sympathiek.


Muziek: Bob Dylan-Sara https://youtu.be/Ma7BK2MJNqo


Liefs!
Karin

Share This:

Annagriet Diesman en Cartouche winnen de enige echte virtuele – naar Raymond vh Groenewoud – ‘de dag brengt ouderdom/de nacht brengt vreemde uren’ – de mooi doet pijn – trofee op pomgedichten – Paul Bezembinder brons.

Onder dankzegging aan alle dichters die instuurden – ik kan en mag er vandaag niet omheen – de inzendingen zo erg naar mijn hart – ik beken ik ben een romanticus maar dan liefst toch in die inktzwarte bitterheid die in een verleden meer levens kostte dan de corona in de toekomst. het is die ongebreidelde aanstekelijke en alles en iedereen innemende passie die vandaag in twee gedichten hoogtij vierde. tweemaal onontkoombaar goud en eenmaal brons. brons voor paul bezembinder – van harte! –  die uit niets iets wist te destilleren dat pijn kan verzachten. een wonderstukje van  taalkunst:

‘Achter de schermen draagt
zij echter niets. ‒ Niets dat de pijn verzacht.’

en dan komen we bij de gouden werken deze week – Cartouche en Annagriet Diesman schreven de sterren uit de hemel, de corona aan flarden – koortsachtige gedichten zonder weerga. mooier kon er vandaag niet geschreven.  het verlangen in de aanhef de inhoud tot aan de pijn doorvoeld in de conclusie door Cartouche beschreven: ‘ er is geen mij zonder jou’ – GOUD! van harte!

en alsof ze voor elkaar schreven lezen we  van de voortgang – de o zo trage maar onontkoombare voortgang en invulling –  in lust en liefde gedompeld: ‘ jij hoopt vandaag, en ook ik ja, wij, op trage, trage liefde, lief.’ Annagriet Diesman – GOUD! van harte!

de nacht woont in jouw lichaam

en jij slentert door de prelude van slapen, maar hoopt nog
op mijn aandacht, hoopt op mijn mond die toe, dan open
mijn lippen en tanden, mijn tong. hoe langzaam die mond,
hoe traag het tasten van mijn handen die strijken, sloom strijken

doelloos, je zomervacht, de nacht wegvagen die in jou huist
jij hoopt, vurig, op mijn mond die jou roert als jij streelt
mijn tong, mijn tanden en lippen. jij hoopt vandaag, en ook ik
ja, wij, op trage, trage liefde, lief.

Annagriet Diesman

–>
zojuist de ochtendwandeling amstelpark voltooid – de frisse coronalucht geademd – handen wassen jongens dan komt alles goed – half italie geisoleerd en maar handen wassen. dat is onze bruins. weg ermee –
‘zonder jou geen mij’ schreef hierboven de gewonde vogel – hier majestueus vorm gegeven door Annagriet Diesman. en Annagriet is voor de corana en de duvel niet bang. hier wordt geroerd gestreeld en gebeten, gehoopt en gelikt dat de corona koortsachtig zal stralen.  een (ieder) veroverend gedicht, veroverend de woorden, de lust en dan in die heerlijke vertraagde vorm vormgegeven. wie is zij toch die de nacht uit mijn lichaam haalt. mij zo heerlijk deze koorts deze corona brengt – prachtig!


ik heb het vermoeden dat we deze week de creme de la creme van de nederlandse poëzie op pomgedichten mogen begroeten. wat een rijkdom aan taal bij een ronduit dichterlijk thema aangedragen door de liedjeszanger: ‘De dag brengt ouderdom – De nacht brengt vreemde uren…’. hier kan de echte dichter mee uit de voeten, de nacht in, desnoods de dag. een heerlijk romantisch thema. en we verwelkomen deze week romantici bij uitstek – een Ditmar Bakker, een Annagriet Diesman en een Paul Bezembinder, een Elbert Gonggrijp.
beginnen we toch met het harde leven. Cartouche gewond geraakt bij een val in zijn eigen huis. “Neus gebroken en mijn nek een soort whiplash opgelopen, maar alles sal reg kom, as ons almal…nietwaar? Dank voor het medeleven en de eerder bijgevoegde powezie kon ik er nog net uitpersen.” – wensen wij van de pom – en ik mag namens alle dichters wel spreken – Cartouche van harte beterschap – we zijn niet van de doktors maar die neus zal regkom! en weet – “gewonde vogels zingen het mooiste lied” – vanmiddag in Grand Café Genieten 020 vertolkt door Bjorn van Rozen en band en mijn persoon – aan jou opgedragen.

https://oost-online.nl/events/muziekcafe-oost-grand-cafe-genieten-2/

Cartouche


Cartouche – ja vooral ‘de afstap’/het afstapje –  zorgt voor –  zo te zien voor veel ellende – nee grapje. een prachtgedicht – waarin de romantische draaimolen op volle toeren draait – aan is gezet door de dichter – en inderdaad – gewonde vogels zingen het mooiste lied – hier een prachtig lied gezongen door Cartouche: met name het ‘niet te beschrijven stuk tussen de liefde en de leegte’ en de regels die daarna komen – prachtig. Het grote verlangen meteen in de eerste regel een gegeven ( Dat het ooit zo ver zal komen) tot aan de laatste regel werkzaam – de laatste regel een volledige overgave (geen mij zonder jou). van ontwijken geen sprake – professor scherder propageert ontwijken – maar zolang de dichter er vol ingaat lezen we goddank de mooiste poëzie op basis van de diepste pijn opgeschreven.
  • Cartouche (zwaar gewond) – geen mij zonder jou
  • Petra Maria – waar jij en ik gedragen worden
  • Frans Terken – het is ons leven uit de losse hand
  • Paul Bezembinder – dat zijn muze hem nog iets onthullen wil
  • Anke Labrie – een levenslang waarom
  • Erika De Stercke – Onrust wakker jij aan
  • Ditmar Bakker – geplaagd door nieuwe dromen
  • Elbert Gonggrijp – Er is altijd wel iets om te verhelderen
  • Annagriet Diesman – en ook ik ja, wij
  • Rik van Boeckel – in pijnloze gelatenheid


wie wint de enige echte virtuele  – naar Raymond vh Groenewoud – ‘de dag brengt ouderdom/de nacht brengt vreemde uren’ – de mooi doet pijn – trofee op pomgedichten?

‘De dag brengt ouderdom
De nacht brengt vreemde uren…’


deze week de trofee van het leven of zoals het leven geleefd moet of kan worden. dat het niet saai is het leven maar tot welke prijs zo dan te leven? een geliefde van Raymond  legde het in de docu over zijn persoon zo mooi uit -aan de voorkant de kunst, de pracht en de praal aan de achterkant de puinhopen in de liefde als prijs betaald. daarover graag, zo graag uw gedichten deze week – de keuze is aan de dichter – de voorkant van het leven of de achterkant – beide kanten wellicht? mooi doet soms pijn, vreselijke pijn.
 
ach u kent de regels: de gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

hoe het ook te zien is


de nacht bracht helder
engelen flessen wijn leeg en leegte
aan het licht

en doorgelopen ogen
op straat een fiets
een krantenbezorger

het ochtendblad
de eerste zoen in amsterdam
en terug weer naar de aardappelen

naar iets grondigs
ergens zal er liefde zijn
of groeien wellicht

pom wolff

hoezeer ook
het leven lijkt
te zijn verbonden

zoals hemel en aarde
het blad aan de boom
jouw ogen
aan mijn voeten

ontsnapt ons
ook wel
hartverscheurend
opgelucht

de gedachte
aan het niets
en het alleen

waar jij en ik
gedragen worden
als de zon verbleekt

petra maria


‘De dag brengt ouderdom – De nacht brengt vreemde uren…’. hier kan de echte dichter mee uit de voeten… – nou petra maria ook mogen we lezen – zijn ogen verbonden met haar voeten…  dit gaat mij net even te ver – te gezocht de verbindingen die de dichter tot stand brengt – natuurlijk in een gedicht mag alles met alles verbonden – maar zoals de receptie esthetica gebiedt: de tekens die de dichter in zijn/haar tekst verwerkt moeten wel nog door de lezer begrepen worden. de mededelingen in het hele gedicht waar het verbindingen betreft staan op gespannen voet met lezerservaringen – en dan begeeft de dichter zich meer en meer op particulier terrein waar de poëzie in wezen niet voor is bedoeld.


Ze roepen maar rond

Dat het restje haar op m’n hoofd
het vrije denken ondersneeuwt
alsof er in de grijze hersencellen
iets van ontsporing valt te ontwaren

– stofwolken boven witte straten
die het heldere zicht hinderen
ze verminderen niet wat ik
aan louche koppen bespeur –

zoals in de droom vannacht
de tik die ik gaf op de muil
van dat rechtse grachtenspook
extremer moet het niet worden

laat me de laatste haren
de strohalmen op mijn hoofd
hoe het de geest van liefde bewaart
ik strijk jou niet tegen de haren in

en dat ze maar luidkeels roepen
het is ons leven uit de losse hand
de dagen bijschaven naar dit beeld

© FT 07.03.2020


de roepers – het ‘rechtse grachtenspook’ – demonen in de nacht door frans terken beschreven  – ja als baudetje het voor het zeggen krijgt dan gaan de pensioenen eraan zoveel is zeker – want de rare nederland voor de nederlanders de grenzen dicht en potverteren maar – plannetjes van baudet kunnen alleen uit de pensioenpotten gefinancierd totdat de nexit  armoede bij een ieder heeft gebracht. de dichter terken waarschuwt met een zekere gelatenheid toch – met zijn laatste krachten zeker ook. deze meer activistische functie van dichters wordt in rechtse kringen altijd gehaat. daarom werden boeken verbrand – de dichters vervolgd.
Het kamerscherm

Bij dag is hij een welbespraakte man:
met al zijn sprezzatura, zijn parrhesia
(dus: ut pictura, ergo, hence, et cetera)
is hij het die de dichtkunst duiden kan.

Dan valt de nacht. Hij zwijgt, en wacht,
en hoopt dan dat zijn muze hem nog iets
onthullen wil. Achter de schermen draagt
zij echter niets. ‒ Niets dat de pijn verzacht.


Paul Bezembinder

–>
Paul geeft de l’art pour l’art gedachte voorrang boven een aktivistische inzet der woorden – de tegenstelling dag en nacht in enkele toch ook wel gezochte regels vakkundig neergeschreven. en daar is de  muze – hoe het niets gedragen wordt en dat het zijn pijn verzacht. ok ik geef mij over. prachtig.



cafe  luxembourg
 

hij is nu wel heel erg vroeg
zoekt een plek voorin
zodat hij haar aan ziet komen
als hij haar tenminste nog herkent
 
eerst maar thee
voor alle zekerheid
 
de tafel achterin heeft hij tijdig besteld
vanavond dan misschien een antwoord
op een levenslang waarom
 
de muziek sluit feilloos aan
liefdesliedjes uit hun jeugd
 
op de melodie
tikt hij terwijl hij wacht
alvast zachtjes de tijd terug
 
anke labrie  


–>
Anke is teruggegaan in de tijd – “(ze draaiden er inderdaad bij binnenkomst Doris Day, Perry Como e.d., wel verrassend).” – terug naar het cafe waar de goede gesprekken werden gevoerd, de liefde zo waarachtig werd gevoeld, waar je ook later niet aan voorbij kan gaan zonder dat het hart sneller begint te kloppen. we lezen de regels graag. de kernregels blijven voor de lezer in het gedicht onbeantwoord zweven: ‘vanavond dan misschien een antwoord op een levenslang waarom’ – op die regels mag het antwoord niet geschreven – zwevende regels de lezers aangereikt om zelf in weg te dromen – een eeuwig misschien aangereikt door de dichter – om het zelf in te vullen.


Passiedruppels

Onrust wakker jij aan in onze uren
samen. Het begint met een glas wijn
zoet als de rijpste vruchten uit de familie
van de nachtschaden. 

De avond schuurt mijn geduld uit. Onder
mijn huid sluipen jouw giftige woorden. 
Kaarsen op de kandelaar branden vreemd
en dempen het licht in de ogen.

Een mug op dool gooit zich in de strijd
van verouderde verwijten en blauwe
plekken.   


Erika De Stercke
–>
ai ai auw auw – zo kennen we erika weer – daar paraderen de giftige woorden weer en harder nog – de verouderde verwijten en over de blauwe plekken lezen we. het lijkt wel of Cartouche even bij Erika op bezoek is geweest – niet verder dan het keukentje krijste zij – maar Cartouche luisterde niet en dan krijg je van datum. hahaha – een echte erika de sterke dit gedicht – toch lees ik soms liever over de uren zonder onrust – dat het niet schuurt.

Ha Pom,
Aangezien het wel op het thema gesneden lijkt…met liefde, x, D.

***
De Dichter

Des avonds kijkt hij in zijn glazen bol
gevuld met oude dromen en kristal,
verwarmt de kleinste kloot in het heelal
en plengt het dan heus laatste glas weer vol

met afgeprijsde, wrange alcohol
waardoor zijn ziel zo zuiver slapen zal,
geplaagd door nieuwe dromen: carnaval
van drank en plastic zak en tramadol.

Bezwaren, wetten—die zijn géén bedrog:
des ochtends, bij de spiegel aanbeland,
ziet hij een steeds meer overjarig joch

niet tegen dood of eeuwigheid bestand,
en God blijft stil—ontzield, terwijl hij nog
een greintje zout als korrel zand ontbrandt.

Ditmar Bakker


–>
‘De dag brengt ouderdom
De nacht brengt vreemde uren…’

 dat is het thema. hier vooral geestig en zeker ook vloeibaar ingevuld door de dichter: de afgeprijsde alcohol – hahaha – scheutig aan het gedicht toegevoegd – en heel geestig ook geschreven over carnaval – nou ja een door ditmar bakker samengesteld carnaval. de dichter in al zijn gebreken en kwetsbaarheden neergeschreven – ditmar bakker met zijn helicopterview neemt scherp waar. een simon carmiggelt sonnet – die moeten maar eens herlezen worden. van dit hoge nivo ook.


GEVORDERD
 
Stram gaan straks de uren, steeds vergeetachtiger
de mens die enkel het verleden kan bevatten naarmate
de jeugd weer mooie woorden spreekt – hoepelen,
knikkeren op het plein, weer kind te worden in
het prominente ogenblik.

Maar de oude dagen wordt wel herfst, een insluiper
tegen beter weten in. Voorbij de tijd gekeken, voorbij
elk gelukkig bestaan gaat het geheugen halfstok,
komt niemand weer thuis.

Er is altijd wel iets om te verhelderen – dat er
van alles speelt maar leeg in het geheugen tot
een verregaand verlies van decorum 
– zonder notie –
 
Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
zaterdag 7 maart 2020
–>


‘De dag brengt ouderdom’

jawel jawel zo zal het gaan, zo gaat het steeds verder en vaker – over de dementerenden is al heel vaak geschreven – steeds leger de uren – steeds leger de uren van de ouderdom – elbert heeft het thema op deze manier ingevuld – zo kan het gegeven thema inderdaad ook worden gezien. en zo heeft de dichter  het hier bijzonder knap verwoord. ik wilde eigenlijk net iets meer van de VREEMDE uren lezen en minder van de LEGE uren maar daar kan elbert niets aan doen. een prachtgedicht. (de woorden ‘stram’ en ‘herfst’. misschien net iets te té)
Verbinding van tijd

De tijd gedood met angst
voor de nieuwe dagen maanden jaren

de stilte doorbroken met tranen
om de voorbije uren jaren eeuwen

de nacht doorgebracht in duisternis
tot het licht de late dromen raadt

het universum aangesproken
om ouderdom te laten leven

verbinding van tijd te herstellen
suggesties zacht weg te wuiven

de gedachten te zuiveren
van het onaangename

‘t hart te laten voortbestaan
in pijnloze gelatenheid.


Rik van Boeckel
8 maart 2020

de dichter van de verbinding is Rik van Boeckel – hier wordt het universum aangesproken om de ouderdom te laten landen in een onmetelijke grootheid. toekomst en verleden draaien om de nacht heen – het zou een rustpunt moeten zijn maar zie daar daar is het licht alweer – de tijd is niet onder controle te krijgen – rik maakt er poëzie van – dat het stollen mag in gelatenheid – een vergeefse poging – de dichter draait door – de wereld in. de wereld in brokken tijd beschreven.

Share This:

ANNE VAN WALRAVEN – debuut – EEN BRIEF AAN JOU

Een brief aan jou is een ode aan de liefde. Sterker nog, een ode aan liefdesverdriet. Iedereen kent het wel. Je bent verliefd. Je bent gekozen en dat voel je in elk deeltje van je lichaam. Maar wat nou als de liefde steeds een beetje uit je vingers lijkt te ontsnappen? Anne van Walraven probeert in woorden te grijpen hoe het voelt als de liefde en de lust plaatsmaken voor onzekerheid, verwarring en angst. In openhartige brieven schrijft zij over haar gedachtes en gevoelens die voor iedereen herkenbaar zullen zijn. In de romantische en melancholische gedichten zal je even kunnen verdwalen. Tastend in het donker, maar niet alleen, nooit alleen.

Genre: Gedichten
Omvang: A5
ISBN: 978-94-640-3033-4
Aantal pagina’s: 112
Prijs: € 17,99
incl. verwerk- en verzendkosten naar Nederland en België
Anne van Walraven (1993) woont in een kleine studio midden in de stad in Haarlem. Toen zij twintig jaar was stapte ze uit een lange relatie en begon zij de zoektocht naar de ware liefde. Anne woonde op verschillende plekken in Nederland. Steeds net te kort om haar wortels in de aarde te planten, leek zij te willen ontsnappen aan alle vastigheid.

https://www.boekscout.nl/shop2/boek.php?bid=10344&utm_source=Promotiemailing&utm_medium=email&utm_campaign=10344&utm_content=Bestelknop

Share This: