VON SOLO in de herhaling: ‘Vrouwen kunnen alles beter. Maar staand pissen, dat kunnen ze niet….’

Gepost op 2015/1/22 7:40:00



POMgedichten presenteert de donderdag column:
VON SOLO, FEAR AND LOATHING IN POWEZIE LAND!!!
Openhartige openbaringen van de Jeff Koons van de vaderlandse powezie.



Vrouwen kunnen alles beter. Ze winnen elke discussie. Ze hebben grotere tieten. Ze winnen meer miss-wedstrijden en poetry slams. Ze baren kinderen. Mogen altijd voor bij de reddingsboten. Mensen houden deuren voor ze open. Uiteraard heeft vrouw zijn ook nadelen. Daar zal ik niet over uitweiden. Ook daar zijn vrouwen veel beter in.



Deel 75. Mannen pissen staand

Maar staand pissen, dat kunnen ze niet. Ooit is geprobeerd de plastuit in te voeren. Dat was net als het vrouwencondoom geen succes. En er zijn feministes die dat nooit hebben kunnen verkroppen.
Vroeger las je op toiletten nog wel eens het tegeltje: ‘Mannen doe de bril omhoog, vrouwen zitten ook graag droog’. Dat was de eerste steek onder water. Of stoot onder de gordel so to speak.
Want de man wordt verantwoordelijk gehouden voor het omhoog doen van brillen, terwijl een vrouw na het plassen ook zelf de bril omhoog kan doen. Maar feministes staan er niet om bekend om zomaar op te geven. Sluipend werd het erger.

Vroeger trof je in elke stad openbare toiletten aan. In vele steden waren dat fraaie, gietijzeren, art- nouveau creaties. Langzaam zijn deze uit het straatbeeld verdreven. Waarschijnlijk onder invloed van de feministische lobby die dacht: ‘Als wij niet kunnen, dan zij ook niet.’ Dat onderbouwden ze dan met argumenten als stank, hoge schoonmaakkosten en homoseks. En dat terwijl ik juist dacht dat feministes dat laatste opwindend vinden en dat echte vrouwen zeker geen hekel hebben aan schoonmaken. Vervolgens fluisterden ze de gemeenteraden in dat er veel meer te verdienen viel met het uitdelen van boetes voor wildplassen dan met het onderhouden van mannelijke plasfaciliteiten.

Maar het wordt erger. De plassende man is dus uit het straatbeeld gebannen. Feministes kunnen veilig over straat zonder geconfronteerd te worden met hun tekortkoming op het gebied van staand plassen. Maar een echte feministe stopt niet in de openbare ruimte met haar feministische meningsuiting. Dat moet ook andere sferen in. De plek waar tegenwoordig de meeste mannen en vrouwen samen hun tijd doorbrengen is het kantoor. En ook daar is de diabolische invloed aangewend om het staand plassen uit te bannen. Tien jaar geleden werd een offensief ingezet om mannen door de knieën te krijgen met briefjes op toiletdeuren met daarop de boodschap dat het op prijs gesteld zou worden als mannen ook zouden gaan zitten bij het plassen. Uiteraard zijn we daar niet ingetrapt.

Maar zo makkelijk gaven ze het niet op. Recentelijk is de zoveelste Rem Koolhaas creatie in Rotterdam opgeleverd op de Kop van Zuid. Een kolossale blokkendoos genaamd ‘De Rotterdam’. En wat schetst de algehele verbazing? Er is in het drie maal veertig verdiepingen tellende gebouw geen enkel urinoir te bekennen. Er zijn enkel nog zitpotten. En ga voor uzelf maar eens na. De meeste nieuwe gebouwen waar je komt, daar zijn geen urinoirs meer aanwezig. Ze worden structureel uit ontwerpen geschrapt. En ook daar zijn vrouwen beter in. Schrappen wat zij niet nodig vinden. Alles om die man maar niet staand te laten plassen.

En de moraal van dit verhaal? Dat met het uitbannen van het urinoir de radicale feministe ook meteen haar ware aard prijs geeft. Ze willen alleen potten. I rest my case en hoor ze denken: “Piscolumn!”


“Sometimes you just have to pee in the sink”
(Charles Bukowski)

Share This:

de enige echte virtuele naakte waarheid trofee (2013)op pomgedichten voor Marieke Lucas Rijneveld

wij van de pom feliciteren Marieke Lucas Rijneveld met de Booker Prize 2020. In 2013 won ze hier op pomgedichten de zondagochtendwedstrijd: de enige echte virtuele naakte waarheid trofee. Josse Kok zilver, Amber Herber brons. Met commentaar van Roop en Pom.

we herhalen:


Huidhonger

In de kamer hingen paarse papieren lampionnen
ze rookte en glimlachte. Alles ging nog goed. Een
meisje wilde gezocht worden, telde tot tien. Ik vond.

Op je verjaardag mocht je een wens doen zonder dat
daar een ster voor naar beneden tuimelde. Hoe dan ook:
ergens tussenin verloor ik alles.

Er was een moment dat ik haar borsten tegen de mijne
voelde, te snel tegen haar buik beukte. Het was niet slecht
mooi of bloedgeil. Alleen maar hoogst onwaarschijnlijk zoals
ik in de zomer vaak harder fietste om de zon voor te blijven.


© Marieke Rijneveld



pom: op de titel na wordt hier de perfectie gehaald. Schreef marieke rijneveld een perfect gedicht – een volstrekt eigen geluid. Eenheid van tijd plaats en handeling gedrenkt in een poëtisch veld vol onwaarschijnlijkheden. Met wat aangrijpingspunten uit de werkelijkheid creëert marieke poëzie, vervormt ze werkelijkheid. nog voor de zon doorbreekt vlucht een marieke voor wat te echt dreigt te worden. Weg is ze.


roop: marieke rijneveld
dit lezen ook de oude laps en timmers graag, vandaag las heel texel
pomgedichten. ik vind het een prachtig gedicht. juffrouw beumkes kraakte
echter een kritische noot, zij is aanhanger van de theorie dat gedichten
vaak pas na de eerste strofe goed op gang komen, dat er altijd wel een
strofe in een andere wordt herhaald en zij ziet zulks ook in dit gedicht
gebeuren, wat haar betreft mag de eerste strofe weg. niet zozeer vanwege
de herhaling of omdat ze lelijk of slecht is, maar omdat het gedicht
zonder kan. ook als ze daar in alle eerlijkheid gelijk in lijkt te
hebben, mag van mij die eerste strofe wel blijven, het verhaal loopt er
net even wat soepeler door.

Share This:

Merik van der Torren over de jonge tachtigjarige

afgelopen zondag zou ook Mirjam Al op Ruigoord optreden. de jonge tachtigjarige! vaak in het bijzijn van merik van der torren (of zijn hondje) te genieten. Mirjam is er niet bevestigde Merik mijn vraag. ze kent wat problemen met haar gezondheid.

op de woensdag lezen we op pomgedichten punt nl – ’tot aan je dood hoor doe je de woensdag dat je het weet’ sprak ik hem zondag vol goede moed toe – merik van der torren. deze woensdag biedt merik ruimte aan MIRJAM AL:

Hoi Pom,
 ik denk dat Mirjam Al nu even aandacht op pomgedichten moet krijgen met een recente tekst,
 Groet , Merik



Huwelijk

Ja, zij hielden zoveel van elkaar
die eerste trouwdag in het vroege voorjaar,
zij kwamen handen tekort,
het hart lag op de tongen,
bloemen en wierook,
de vogels in de schemering zongen.
 
Ach, dat onze schepping dit allemaal toestaat.
Ze weten gelukkig niet wat ze nog te wachten staat.
 
 

Mirjam Al

Share This:

het ruigoord rebellensetje dat in het water viel

foto: Ruth Hoeck
Ipad is ook niet alles – een voorbereid setje voor de rebe;llenklup van Alfredex op ruigoord afgelopen zondag – én op de Ipad die op het moment supreme dienst weigerde – toen maar wat klassiekers gedaan als – toen je stilte stuurde én soms leek het op leven soms zelfs meer én JA natuurlijk – ‘de ont-moetingen’ dan maar hier:

ontmoeting – maar dan letterlijk
 
het was zoiets als honderd uit
zoals ze over de dingen vertelde
maar toch ook
alsof ze nog geloven moest
in de woorden die ze sprak

én hoe ze langzaam weer in zich zelf verdween
onherbergzaam, wreed alleen

 
altijd alles al geweten

maar alles altijd toch te laat
dat ze toen niet weten kon
dat zij het dit keer zelf zou zijn
zoals ze ooit zei
zeg we gaan op vakantie
wist je dat al?

we gaan rijden om te liggen in de zon
alsof het de taal is

uit een ander leven
de taal waarin ze elkaar ontmoetten

is verhuisd
 
kom nog een keer
bij me zitten in het gras
wat niet meer zal

zoals het was
blijft in zich zelf

het zelfde mooi
je donkere ogen
de lange weg van de moeite moe
het donkere groen

 

 
ontmoeting 2

het zou een gedicht kunnen zijn

als een warme zomerdag
een wonderbaarlijk toeval

een leeg terras een berg

midden frankrijk
en daar zat jij

deux vins blancs s’il vous plaît

zei ik in mijn beste frans
aussi pour elle
 
en jij deed
of het de gewoonste zaak
van de wereld was

het eten een belofte nog

‘net als jij’ was het eerste
wat je tegen me zei

het gedicht

dat ik altijd al had willen schrijven
de ontmoeting
die wellicht jaren eerder al had gemoeten
dat er gezongen werd
zoals ik had willen zingen
nu ik kijken kan zoals niet eerder
en van de eenvoud adem

vol van liefde
dat vanzelfsprekende geluk



niet over mensen

laat ik nou eens niet over mensen schrijven
niet over die er niet meer zijn
of over die ik nooit meer zal zien

of bij toeval hooguit
dat je je hand uitsteekt waaraan voorbij wordt gegaan
of die met een vluchtige zoen wordt beantwoord

niet over mensen over wie je echt niet meer wil schrijven
omdat elk woord een woord teveel is
voor die


én niet over jou
omdat ik altijd heb gewild
dat je bij mij zou blijven

 
pom wolff

Share This:

Anne van Walraven legt: ‘gisteravond heeft hij zomaar de donkere wereld kunnen vertrouwen..,’

Anne van Walraven @annevanwalraven

Share This:

Buurvrouw van Merik van der Torren moeilijk te dresseren!

buurvrouw van Merik van der Torren – gekleed in de witte overgooier – aan het bier tijdens de anderhalve meter Sessie grepresenteerd door Alfredex op ruigoord – zon 23 augustus 2020.

op de door MC Alfredex royaal verzorgde 1.5 Meter Sessie van de Rebellenklup zondagmiddag op Ruigoord – toegezongen door de zon en een heerlijk windje – met gefrituurde aardappelkoekjes en witte wijnen – ‘een heerlijke wijn’ volgens dichter Merik van der Torren – ‘niet te zuipen’ volgens zijn lieve buurvrouw naast merik gezeten. lieve buurvrouw blonk uit in stevige uitspraken – wat is uw naam vroeg ze mij – pom wolff antwoordde ik bedeesd – ‘o bent u die pom wolff? – ‘die schurk’ haar antwoord. ‘ja, zo menen sommige mensen mijn wezen wel eens samen te vatten – andere mensen formuleren het ook wel op een andere wijze hoor.’ – trachtte ik de zaak te egaliseren. stoutmoedig stond buurvrouw op – ik ga voor u een witte wijn halen dan kunt u zelf uw mening vormen. even later kwam ze terug met een biertje. na de 1.5 Meter Sessie met buuf – voelde Merik zich geroepen hondje Betty te dresseren. De vier gefrituurde aardappelkoekjes stonden een moment onbeheerd op tafel en dat moment liet Betty niet ongemerkt voorbij gaan. de 1.5 Meter Sessie met Betty kostte Merik meer moeite dan het hondje Betty zelf moeite kostte. Overal zag Betty aardappelkoekjes ook waar geen aardappelkoekjes groeiden. Betty hapte naar alles wat los of vast zat. ‘wat een lieverd Merik’ sprak ik vol optimisme – ‘doe je elke middag deze ochtendgymnastiek?’
na alle schermutselingen het sfeervolle programma vol poëzie rap en muziek zorgvuldig door Alfredex gepresenteerd. een genot om Ruigoord weer te ademen.

Share This:

Karin Beumkes over ‘het moment dat hij kleuren begon te zien en grote bloemen kwijlde.’

lees vandaag ook https://www.pomgedichten.nl/index.php/2020/08/24/buurvrouw-van-merik-van-der-torren-moeilijk-te-dresseren/

nog altijd alive and kicking.
Liefs
Karin


De ontdekking van Joop Raas

Joop werd op veertigjarige leeftijd gezien
Nadat zijn briefjes aangetroffen waren bij
een weezee. Joop was spiegies spasties.
Spiegies spasties………

Zo gleed hij des avonds uit over de gele vla.
Hij was opeens enorm van klutsen kwijtgeraakt.
Tot aan het moment dat hij kleuren begon te zien
en grote bloemen kwijlde.

Karin Beumkes

Muziek: Tom Waits – Yesterday is here https://youtu.be/6Dnv5L59eSo

Share This:

Berlijn item met gedichten van Jolies Heij, Frans Terken, de jonge Martin Aart, Wibo Kosters, Pom Wolff en… Petra Maria, en… Rik van Boeckel, en… Anke Labrie

een U Bahn door uw woning? of door uw kelder? roept u maar – in Kreuzberg Berlin is alles mogelijk – deze week geen zondagochtendwedstrijd – wel de uitnodiging om uw berlijn gedicht toe te voegen aan dit Berlijn item. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst.


Berlijn
 
er was vast een ramp gebeurd
mijn moeder huilde nooit
 
haar lievelingsbroer
zou ze nu nooit meer zien
voorgoed achter die muur
 
mijn vader troostte haar
hij was een optimist
(helaas heeft hij de sloop
niet meer meegemaakt)
 
en ik  had geen benul
een onbekende oom
alleen wat anekdotes
uit haar kindertijd
en een gemeden onderwerp
hij was vast ‘fout’ geweest dacht ik

wat later op de dag
kwamen pas mijn vragen
en vage antwoorden alsnog
iets met Franco
 
vanaf die dag had ik een held als oom
 
anke labrie


————–

de oude dame in Berlijn


Berlijn is vrij en zij ook
haar gezicht spreekt
van verhalen
niemand kijkt nog mee
haar gedachten zijn de hare

ze wijst de weg en glimlacht
we hoeven niet de vragen
naar haar kant van de stad
van de muur
ze fonkelt van het leven

jaren later nu
denk ik aan haar
de zekerheid in haar ogen
dat het nooit nooit
nooit
nooit meer

dan daagt het besef
waar en wie ze ook is
deze dag, deze stad
ze loopt er
met opgeheven hoofd

helemaal vooraan

petra maria

—————–
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is berlin2020.jpg
hoi pom
kijk ik op de site tref ik daar allemaal gedichten over mijn geliefde berlijn aan; dan mag ik natuurlijk niet achterblijven….



berlin alexanderplatz

in deze krater dit huis
zonder dak dit uurwerk
zonder wijzers deze gevangenis
zonder muren deze toren
zonder kraaienest deze grond
zonder littekens deze pleisterplaatsen
zonder vuur deze muren
zonder oren deze kamers
zonder ogen deze dagen
zonder uur deze nachten zonder spiegels
alleen het zwart van het achterhoofd
deze ogen zonder blik

waar vind ik jou, mijn biberkopf?


Jolies Heij




———-


berlijn – oberbaumbrücke


Iemand bedacht zeven manieren om een rivier
over te steken en maakte daar werk van

in mijn dromen kruip ik elke keer
uit een nat pak over een vloer van beton
om het angstzweet van het lijf te spoelen

de kou walst in brokken door me heen
alsof het resten van de muur zijn
waar ik onafgebroken tegenaan loop

zonder brug is geen andere kant te bereiken
het water kruist de weg in een schuimende goot

in alle gaten aan de overzijde zoek ik een lief
kniel neer om in kleine letters op de muur te lezen
“sie blickt aus dem Fenster während in ihrem Rücken die
letzten Blaschen des Seifenschaums zitternd vergehen”

mag ik er een in mijn hand vangen
om haar te bewaren die onze ruimte bewaakt


Frans Terken



————-


Over het Berlijn van de Liefde.

Liefde was ver te zoeken
dicht bij onze muur stonden
we te lezen over de zones
van het geheel aan ons
gewijde westen.

Aan de andere kant
was een verloren
ruimte. We aten
daar. Luisterden
naar de verhalen maar
werden verliefd
op het serveerstertje
dat onze ogen stal
en vragen stelde
hoe het was
zoals ze wist dat het
toch zijn zou moeten
om niet te hoeven
fluisteren
behalve in het oor
van je geliefde.

Zijdezacht gaf ik haar
antwoord. Ze belandde
op mijn bord. We kusten
in vrijheid ik lustte haar

als parelhoen in wijnsaus
We rekenden nooit af.

Hoeveel is genoeg voor liefde,
wat maakt ons nog vrij

de eeuwen nestelden in jaren.

jassen hielpen ons
in de regen.

In negentiennegenentachtig
kwam je vrij. Moeder was je
en prachtig. De wereld
was een open wond
die heelde.

Ik zag je terug in alle
beelden, we kusten
door de schermen heen.


Martin Aart de Jong




————–
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is berlin2020.jpg


Todesfuga der Liebe

10 jaar later:
verwacht je ergens te zien
tussen wodkagrauwe Krakauhoeren,
misschien nog rooted to the spot bij Checkpoint Charlie.

maar er zijn alleen ex-Stasimannen/vrouwen
met koolsoep achter hun oren, die
graag een brokje echte muur verkopen.
het gefotokopieerde certificaat van echtheid
betekent dat het geciseleerde stuk beton in de kofferbak
van de Lada nooit jouw gezicht kan hebben.

opzichtige flashback:
de Ghanees die je koffers verbasede onder een brug
vond je authentiek,
dat was de grote stad.
ik voorzag dat je romantiek mijn Weltschmerz aan zou tasten
en liet je achter bij een groep Japanners.
heb je lang op me staan wachten?


Wibo Kosters



————-


Pom, nu in Geer, België, na mijn tijd in de Vogezen en Normandië reis ik door jouw thema in gedachten van Parijs naar Berlijn. Want als je echt reist kun je ook nog in gedachten reizen. Groeten uit Geer van Rik 


Reis van Parijs naar Berlijn


Van Parijs naar Berlijn
is het moment van ontelbaar zijn

onzichtbare muren in de tijd verzonken
laten woorden dansen in vrijheid

van Centre Pompidou naar Berlin Alexanderplatz reist de tijd zo vrij

standbeelden van Marx en Engels
verbeelden het ommuurde verleden

Kreuzberg en Montmartre dansen
zichtbaar op ritmes van culturen

graffiti kunstenaars bevolken het oosten
met spoed na de Grote Val

de brokstukken van het verleden
opgestapeld in de krochten van wat viel

zo dendert de reis door de ziel
zo spelen de steden met de tijd.


Rik van Boeckel
22 augustus 2020

————



berlijn de bar het blonde meisje


daar vielen doden voor in mijnen
ze groeven gaten in de grond
moesten naar beneden toe
om zwart te worden
loon naar werken longenstof
weet je nog wat kolen zijn
sommige als eieren
en deftig heette antraciet
dat grijs zag je elders niet

én kolenbrander baadde zich raakte aan haar l’occitane
na elke werkdag opnieuw in lavendel van provence

een oude film met ratelbeelden
op een rood fluwelen bankje
berlijn de bar het blonde meisje
wafelhaar en alle warmte antraciet
geluid van schillenboeren
houten wielen hoe ver terug –
heffen wij de hel voor even op
laten we hem maar kolenbrander noemen
noemen we haar zijn antraciet


pomwolff








Share This:

VON SOLO: ‘Hij vroeg me hoe vaak ik en mijn vriendin het deden. ‘Tweehonderd keer per jaar,’ antwoordde ik. Dat heb ik ooit geleerd van Derrel Niemeijer, altijd tweehonderd zeggen. Of het feitelijk klopt, doet er niet toe.’


‘Je mag ook wel op je zij gaan liggen, als dat minder vermoeiend is,’ zei hij. Ze antwoordde: ‘Schiet nou maar op en kom nou maar, ik doe dit echt niet voor mijn lol, maar puur voor jou’.
Starend in de ogen van mijn vriend was ik even met stomheid geslagen, maar het was nog niet alles. Hij vertelde me dat de vagina van zijn vrouw al vijf jaar niet meer geproefd had. Dat hoefde voor haar niet zo nodig. Het lukte hem niet haar te beminnen, ze liet het niet toe. Ook zoenen was een lastig punt. Ze verweet hem altijd te veel nattigheid en tong. En als dat het niet was, dan was haar mond wel te droog of haar lippen. Het had een gekleurd beeld kunnen zijn van hun intieme omgang, maar de feiten waren zo weinig verbloemd en ontdaan van emotie, dat de conclusie toch was, dat dit het was. Hij keek me vragend aan.

Of ik…en wat daarvan te vinden…en wat zou ik dan. Ik had geen pasklaar antwoord. Ze waren al bijna vijftien jaar samen. Echt gespetterd had het nooit op dat gebied. Verder was alles wel in orde. Een gezin, een huis, goed werk, gelukkig. Een blank middenklasse modelgezin. Zo uit de boekjes. Een huis met een prachtige gevel, zo uit de Lonely Planet. Het was niet dat ze het nooit deden, maar wat ze laatst had gezegd, had hem anders geraakt dan alles daarvoor. ‘Maar alles went,’ probeerde hij zichzelf en mij uit te leggen. Ja, alles went.

Maar wat heeft dat dan te betekenen. Onder de streep klopte alles. Alleen van een intieme lichamelijke band kon je niet spreken. Hij vroeg me hoe vaak ik en mijn vriendin het deden. ‘Tweehonderd keer per jaar,’ antwoordde ik. Dat heb ik ooit geleerd van Derrel Niemeijer, altijd tweehonderd zeggen. Of het feitelijk klopt, doet er niet toe. Weer die blik. Ik vertelde hem, dat ik de oplossing ook niet had. Hoeren, vreemdgaan, Second Love, ik kon hem niet vertellen wat hij moest doen. En alle adviezen uit de Viva en andere vakbladen had hij al geprobeerd.

Dit is nu allemaal vier jaar geleden. Ze zijn nog steeds samen en zijn voor velen in hun omgeving nog steeds een voorbeeld. Hij komt wat rustiger over dan toen. Graag had ik hem gevraagd hoe het nu is, maar dat zijn het soort vragen, die je niet makkelijk stelt. Zelf begint hij er ook niet over. Ik zwijg nog steeds, maar achter mijn blauwe ogen liggen woorden verscholen, die ik niet spreek. Toen niet en nu niet. Dat ik het antwoord wel heb, maar hem dat niet kan vertellen. Misschien weet hij het gewoon al wel.

XV

Beste groet,

Von Solo

www.vonsolo.nl

Share This:

Merik van der Torren zondag te bewonderen in de Rebellenklup van Alfredex op Ruigoord – onder vele anderen

ALFREDEX BERICHT:
Het sprookjesachtige dichtersgezelschap De Rebellenklup presenteert a.s. zondag 23 augustus op het terras van Ruigoord kerk: De 1.5 Meter Sessie.
Poezie, rap, muziek en impro onder de blote hemel, van 16 tot 18 uur, voor groot en klein, van 16 tot sixties+++
Het sprookjesachtige dichtersgezelschap De Rebellenklup presenteert a.s. zondag 23 augustus op het terras van Ruigoord kerk: De 1.5 Meter Sessie.
Poezie, rap, muziek en impro onder de blote hemel, van 16 tot 18 uur, voor groot en klein, van 16 tot sixties+++

MERIK BERICHT:

Hoi Pom,
 
Onlangs kwam het boek “Stad van tranen” uit. Het speelt zich hoofdzakelijk af in Amsterdam. De titel bracht bij mij een stroom van associaties op gang.

Amsterdam

Stad van tranen
stad van stranden
strand van dranken
stad van nomaden en trawanten
strand van tranen
stad van naakten, zelfportretten
landschapjes en abstracte objecten
stad van de Grote Boodschap
hondenstrandje
kattevlooi-werkplaats-stad
stad van lachjes
stad van ijsjes
vurige tongen-strand

Merik van der torren

Amsterdam

Stad van tranen

stad van stranden

strand van dranken

stad van nomaden en trawanten

strand van tranen

stad van naakten, zelfportretten

landschapjes en abstracte objecten

stad van de Grote Boodschap

hondenstrandje

kattevlooi-werkplaats-stad

stad van lachjes

stad van ijsjes

vurige tongen-strand

Share This: