Ien Verrips en de stem van Remco Campert

                  
tzijn niet alleen de woorden
niet slechts de poezie
dat raakt
het is je stem die
als je de regels leest
zoals je voordraagt

alsof je voorleest uit de krant
een klein bericht gauw
over ’t hoofd gezien
alsof je voorleest om
ons erop te wijzen dat
dat kleine bericht
niet veronachtzaamd mag worden

het is die stem
die lezend, voordragend
jouw gedichten zo
onvergetelijk maakt

mrt 2024 – Ien Verrips

Share This:

PETER BERGER in GUGGENHEIM


Broodje pastrami. Straks. Mit Sauerkraut. In het Meatpacking District. Maar eerst naar boven. Vanuit de altijd muffe Underground naar de leukste hel op aarde. Times Square. NYC. Het blijft iedere keer een bizarre confrontatie. Eenmaal boven, temidden van de nep neon gekte, spreekt een tanige zwarte man me aan in Elfentaal. ¨Oeaatet?¨ Kwijlt ´ie traag en tandenloos, ¨you look like a boxer sir.¨ In een klein tupperware doosje rammelt wat kleingeld tussen een paar beduimelde dollar biljetten. Broodmager. Die man. Hoe gaat het? Bedoelt ie. Als ik aangeeft geen geld op zak te hebben, want net hier geland, beloont hij me met een vette lach en een krachteloze box met z´n vuist van gerafeld leer. Onthutsend. Op naar het hotel; een meter of honderd verderop. De kamer is ruim bemeten, brandnieuw en hoog genoeg gelegen om van alle herrie beneden te zijn verlost. De lift vloog sneller dan licht. Wat een circus!

Dan het contrast. Guggenheim. Het blijft een fenomeen. De expositie is verbluffend vervreemdend. Light Line. Een spiraal van felgekleurde woorden kruipt knipperend omhoog langs die sloom hellende spierwitte galerij die me onverbiddelijk de gekte injaagt. De tekst. Het establishment tot op het bot ontleed. Ontmaskerd. Middels minstens een miljoen LEDs. Ofzo. Mogelijk minder. Overal tekst. Muren. Vloeren. Marmer. Het leven hangt verzadigd in de lucht. Fear is the most elegant weapon. Ruin your fucking self before they do. Starve the flesh, shave the hair, expose the bone, clarify the mind, define the will, restrain the senses, leave the family, flee the church, kill the vermin, vomit the heart, forget the dead. You get amazing sensations from guns. Staat er. Overal. Alles duizelt.

Een schuchter meisje in schooluniform scharrelt met haar Koreaanse vissenkop rusteloos langs de balustrade. Het plooirokje strak, blauw en kort. Even later zie ik haar gevleugeld als een vliegende vis naar beneden dwarrelen. Eenmaal beneden is van haar stoffelijke resten weinig meer over dan de natte vlek die de poetsvrouw met haar wringer op de vloer heeft gewreven. Crazy. Ik vermoed dat het jetlag is. Alles. Jet. Lag. Vanavond vuurwerk op de Hudson River. Drie miljoen mensen. Komen er. Independence Day. Dat gaat intens worden.

PETER BERGER

Share This:

pom wolff – de laatste keer


de laatste keer

altijd een beetje bang
dat het de laatste keer is
dat komt door V

de tweede keer
zag ik hem terug in een potje
zo’n grote man en dan in een potje

ik heb het ook altijd
bij uitgelaten mensen
op zonnige terrasjes

of op verjaardagen
je laatste zoutje
denk ik dan
 
pom wolff

Share This:

Een Groet op de vrijdag: ‘laat ons’

laat ons
 
in het duister zien we
stalen nachten die we
niks dan stilte die we
die ons echoet
 
we trappen open deuren in
wat giert het om ons heen,
neem ons mee
neem ons niet mee
 
in die draaikolk
eenzaam in de as
onaantastbaar daar
draait alles alles draait voorbij
 
steeds dezelfde leegte,
met steeds dezelfde kracht
laat ons onder gaan laat ons
net niet onder gaan
 
Karlijn Groet
 

Share This:

VON SOLO: ‘Ik blijf in mijn hart een Zuiderling.’


We zaten met een bord op schoot met gebraden kip onder de motto ‘Le coq est mort’. De haan moest eraan. Buiten wapperde de Belgische driekleur. De glazen gevuld met Belgisch bier. Het enige dat nog mis kon gaan, was dat de Fransen te sterk zouden zijn of onze jongens een fout zouden maken. Mevrouw Solo had voor mijn verjaardag gewenst, dat België een keer scoren voor ons. Jammer genoeg stond het aan het einde van de rit ook zo op het scorebord. En nog wel met de naam erbij van de speler, die ik wegens zijn clubverleden net minst mag. 

De volgende dag zou Nederland spelen. Dat interesseerde me niet. Het is markant om op te merken bij jezelf, dat je wel sympathie voor Lukaku hebt en niet voor Virgil van Dijk. Hoe je wel geniet van het spel van Kevin de Bruyne, maar niet van dat van Memphis. Als iemand begint over Dennis Bergkamp, dan doet dat me niks. Als het gaat over Eden Hazard, dan spitsen de oren. Als ik de ploegen tegenover elkaar zet, kan ik niet anders concluderen, dan dat ik een beetje een hekel heb aan Holland. Ik voel me dan ook geen Hollander. Misschien is dat te vergelijken met iemand van Turkse afkomst met een Nederlands paspoort. Ook dan ben je in je hart voor Turkije. Zoals wij thuis voor België zijn. 

Het geeft maar aan, dat hoe je ook schuift met mensen over de aardbol en hoe je ze ook tot een eenheidsworst probeert te kneden, er iets bestaat, dat hierboven prevaleert. Iets, dat blijkbaar in je DNA ingebakken is door eeuwen aan traditie. Dat je gevoelens op dat vlak door je collectief onderbewuste bepaald worden. En dat is cultuur. Het is niet iets van de laatste jaren, of onderhavig aan trends. Het is iets van de lange adem. Het is waar je in geboren wordt en wat altijd met je mee leeft. Het gevoel dat ik gisteren ontwaarde, maakte dat duidelijk. We kunnen nog zo één Europa zijn. Het kan nog zo duidelijk op mijn identiteitskaart staan. Ik blijf in mijn hart een Zuiderling. 


VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl

Share This:

pom wolff: je weet toch…


die avonden
 
nu onze doden niet meer zullen zingen
schaduw ons niet dekken wil
doorzichtig als we zijn
en wij berusten
in wat we ooit in mooie woede hingen
 
nu zelfs de leegte niet meer verontrust
wij jaren verder zijn en hoeveel adem
god mag weten waar gehaald
je weet toch dat gemis slechts bestaat
bij de gratie van wat geweest is

 
 
pom wolff
 

Share This:

Mirjam AL 13: ‘…er is te veel rood om ons heen!’

www.pomgedichten.nl heeft het exclusieve recht gekregen om 65 teksten van Miriam Al tweewekelijks op de woensdag te publiceren – dat gaan we doen! de teksten zijn door haar helaas overleden vriend Merik van der Torren nog net voor zijn dood uitgetypt en van een nummer voorzien én in een blauw mapje gedaan. vandaag tekst nummer 13 – dank je wel Merik – dank je wel Mirjam Al.

Share This:

PETER POSTHUMUS: ‘wanneer je door het onmogelijke bent ingehaald…’


het gedicht van Peter Posthumus lijkt geschreven bij de dood van Remco Campert – maar of dat zo is – ik ontving zijn bijdrage precies op het moment dat de uitgever het overlijden van Campert bekend maakte. dat is ook poëzie.



Tussen de spaanders
en de splinters
van wat kon
en wat er was


wanneer je door het
onmogelijke bent ingehaald
aan je laatste zucht
bent uitgeleverd
moedeloosheid door
al je cellen trekt


dan is er nog
dat groot uiteindelijk houvast
dat voortaan alles beter is
dan dat het, tot nu toe was 


Peter Posthumus

Share This:

pom wolff – we hebben tenslotte al onze doden begraven

foto: Ben Kleyn

we hebben tenslotte al onze doden begraven

nu  – ‘weet je nog’ –  er niet meer toe doet
als het regent schuilen we
en ja het regent weer
 als het ophoudt
dan maar in onze woorden

je houdt een pleidooi voor het afgezaagde nu
 en ik geef je gelijk
het gelijk van de wereld
je sprak tenslotte altijd al tot de verbeelding
 
pom wolff

Share This:

CARTOUCHE – ‘al weet ik dat ik me verlies en dat het niet..’

Gérard attendeerde me op de onmogelijkheid de site te bereiken dit weekend – de wedstrijd maar gestaakt – de bijdrage van Gérard hier alsnog – laat het van de liefde zijn.

blijf je mij bij, zo zielsveel, al weet ik
dat ik me verlies en dat het niet..


Dat het

dat het nooit nooit voorbij zou gaan
stond als een paal – onwankelbaar
als jij – aan de vloedlijn

het meerminnenlijf, haar vissenoog
dat leest al wat je beroert, de mond
half open die je als toverlantaarn
van honk naar vaste verte voert

hoe wij ons jonger tijden
aan elkaar geven, alles werkelijk
wat er te vergeven is, elke zomer
straal die we in ons hebben, klaar
voor een moment van eeuwigheid

jij die naar me omziet en ik die opkijk
telkens wanneer je verschijnt, overkomt
als avondrood, het zakken van de zon
over het water strijkt – zo

staat het – gestaafd en geschreven
blijf je mij bij, zo zielsveel, al weet ik
dat ik me verlies en dat het niet..

30-06-2024 / Cartouche

Share This: