Vera vd Horst en Frans Terken winnen de enige echte virtuele ‘Omdat jij weet wat liefde is..’ trofee – naar freek de jonge – op pomgedichten punt nl – Cartouche brons! weet u wat liefde is?

CARTOUCHE GEEFT GOEDE RAAD: Pablo Neruda blijft mijn liefdesdichter favoriet – http://hetmooistegedicht.blogspot.com/2011/12/pablo-neruda-vannacht-kan-ik-de.html?m=1

dank aan alle dichters die hun gedichten instuurden op dit zeker niet eenvoudige thema. dank jullie wel. ik geloof dat we toch Vera – ondanks die vreselijke titel van haar gedicht  – deze week met goud moeten beleggen. het gedicht straalt van eenvoud verlichte waters om maar eens vrij met lucebert te spreken. ik doe er toch ook voor Frans Terken goud bij – weer goud – hij schreef een prachtig liefdesgedicht in niet minder van eenvoud verlichte waters. geven we Cartouche brons – het gedicht wilde ik met goud behangen totdat de dichter kwam aanzetten met dat vreselijke woord in de laatste strofe – winnaars van harte!

Bijsluiter van Vera: ‘Ja, altijd wat moeite met het woord liefde, zo’n container van alles en nog wat, er worden moorden gepleegd uit liefde. Roze marsepein of rauw vlees, ik kan er wat cynisch van worden.

het ontstopbare

hoor ik van liefde
denk ik je naam

zoals liefde alleen zichzelf geeft
zo geef jij me
jou

om van je te houden
zonder te weten
hoe, wanneer en waar naartoe
of waar vandaan

omdat liefde
genoeg is voor liefde


Vera van der Horst

zeker met de bijsluiter die vera bij haar gedicht geeft kunnen we heel goed met de woorden leven die zij de lezer inschenkt – een aangenaam drankje poëzie krijgen we voorgeschoteld zo op de vroege ochtend. vera schrijft: ‘staat er nog teveel in, of is het te weinig of te particulier, ik lees het wel, ik denk dat ik niet meer en niet minder over liefde zeggen kan, of iemand over liefde weet.’ – nee er staat niet teveel in het gedicht, niet te weinig, het is niet te particulier – er valt inderdaad niet meer en niet minder over liefde te zeggen: bijna frekiaans die allesomvattende slotstrofe:

omdat liefde
genoeg is voor liefde


nouja een kritische opmerking mag nog wel – graag een andere titel of liever nog geen – deze titel lijkt wel het begin te wezen van een WC-pot gedicht.

Dat weten

Dat ik je hand weet
als ik op omvallen sta

ons bed gespreid is
als we doodvermoeid zijn

in jouw armen van de nacht
alle kou van het lijf houd

in je ogen op het kussen 
lees wat liefde is

voor jou bij het ochtendlicht
een kop koffie kan schenken

dat ik dit schrijven mag
zoals jij je lijstjes

daarom ben ik met jou


© FT 03.12.2022

die bijna onontkoombare eenvoud die zo moeilijk is op papier te krijgen begint het handelsmerk te worden van dichter Frans Terken. het lijkt een eenvoudige opsomming – maar zo is het niet.

Dat ik je hand weet
als ik op omvallen sta

 
die prachtige eerste strofe die zo geraffineerd 10 woordjes aan de lezer voorlegt – op omvallen staan – begrijpt u wel – taalkundig precies geformuleerd en dat dan gekoppeld aan een enorme gevoelswaarde zoals gevraagd bij dit thema. die hand te weten – dat alleen is genoeg voor de ik persoon – die hand doet niets – het is geweten en het is genoeg.
 
na zo een eerste strofe weet de criticus dat het gedicht niet veel mooier meer kan worden. moet er een strofe uit? nee!  de eerste strofe is als het ware een doelpunt van messi in de eerste minuut van een wk finale wedstrijd. en toch alle strofen na die eerste blijven mooi – de wedstrijd wordt op een heerlijke manier uitgespeeld. het gedicht wordt op een vakkundige wijze door de dichter uitgerold als een warme deken gedrapeerd over de lezer in koude en barre tijden.


Oogwenk

liefde is niets dan gewoon klassiek
dag na dag doorgaan door mist, koude
vocht en nu en dan een straaltje zon om
je onvoldaan in de avond neer te leggen

de droomslaap ingaan

ten einde in het late ochtendlicht
je wederhelft tegenover je zien staan, jou
af te vragen waarvan, hoe ken herken ik haar
bij leven zoveel lief geleden, wij twee alleen

hoeveel past, speelt er in een hoofd

als je elkaar onder ogen komt, ongeschoren en
met wilde haren je onvoorwaardelijk overgeeft
aan wat met geen pen te beschrijven valt
te voelen en blijven zal, dat weet je

al begrijp je geen bal –

ervan als gerijpte man hoe zij is
een elkander dragen, een zweefvlucht maken
een goddeloos gat slaan in de eeuwigheid
als jij – oogwenk van streling zijn


03-12-2022 / Cartouche

tsja niets aan toe te voegen eigenlijk – aardige relativeringen en toch een berg liefde – en soms is poëzie ook nog waar – kan poëzie ook nog waar zijn – een fraai levensepos hier in poëzie aan de lezer aangeboden – zeer fraai. waarom zou dit gedicht hier nooit maar dan ook nooit goud kunnen krijgen – dat komt door dat ene woord dat in een klap het hele gedicht kapot slaat – het woord ‘gerijpt’ in de slotstrofe:

al begrijp je geen bal –
ervan als gerijpte man


vreselijk – hoe krijg je het woord uit je pen en ook nog op papier –
  • Vera van der Horst: omdat liefde genoeg is voor liefde
  • Anke Labrie: langzaam dringt het tot je door 
  • Jako Fennek: Ik schuil me achter Vera. Zij heeft het liefdevol gezegd.
  • Geraldine Bankcaenen: Alles overleefd
  • Frans Terken: Dat ik je hand weet als ik op omvallen sta
  • Rob Mientjes: Haar ene pootje langer
  • Cartouche: dag na dag doorgaan door mist, koude vocht en nu en dan een straaltje zon
  • Rik van Boeckel met een lied voor jou
  • CARTOUCHE GEEFT GOEDE RAAD: Pablo Neruda blijft mijn liefdesdichter favoriet – http://hetmooistegedicht.blogspot.com/2011/12/pablo-neruda-vannacht-kan-ik-de.html?m=1
wie wint de enige echte virtuele ‘Omdat jij weet wat liefde is..’ trofee – naar freek de jonge – op pomgedichten punt nl?
 
weet u wat liefde is? – iets van onvoorwaardelijkheid lezen we in de woorden van de oude man – ik geloof dominee-zoon en ellendige moralist – maar ook ellendige moralisten schrijven soms wel een prachtige tekst – zo ook hier freek de jonge – de opdracht luidt dan ook deze week – als u ook weet wat liefde is laat het ons lezen – u kent de regels hier op deze site:
gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.


een juweel
 
weet je in alle dingen
ligt van het weten eigenlijk niets meer
dan we altijd wel al wisten
 
een dichter als babak zou hier in het gedicht
met iets onontkoombaars komen
met iets van liefde of zo
 
een kostbaarheid die hij jou zou omdoen
jou en jou alleen
 
pom wolff

liefde maakt ook dat je na zoveel jaren 
heel soms ’s morgens nog steeds 
meestal als je vast geslapen hebt
half wakker naast je tast en denkt 
oh hij is natuurlijk koffie aan het zetten

pas heel langzaam dringt het tot je door 
dat hij nooit meer koffie zetten zal

anke labrie 
04-12-2022

dat je liefde meeneemt ook over de grens van leven en dood heen. anke weet het treffend te verwoorden – een kop koffie als poëtisch middel ingezet om de onmogelijkheid van het beschrijven van gemis te omzeilen.




Hoi Pom,

Een ongemakkelijk thema dit weekend. Daar is veel over te schrijven en dat treffend samenvatten, oei!! Ik schuil me achter Vera. Zij heeft het liefdevol gezegd. Ik heb stante pede mijn schrijfsel weggedonderd in de virtuele prullenbak. Hier in ’t kort één van mijn opinies.
Dank voor je eeuwige inzet. Ook dat is liefde. Wens je een fijne dag, jako.


in alles lees ik…


praten we over liefde
praten we over gewone dingen
over spruitjes 
de snelkookpan
het uitlaten van de hond


praten we liever over jou
over je ogen
je loop
de beweging van je handen


in alles lees ik liefde


jako fennek 

een gedachtengang die heel sympathiek overkomt waarin de onmogelijkheid en het ongemak om liefde in woorden te vatten zijn gegeven. ja wel mooi zo. vera zal zeker glimlachen misschien wel meer dan dat.

Omdat jij wist wat liefde is
Heb ik me gekoesterd
Want ging niet over

Alles overleefd
Ook de dood
Jij wist wat liefde is.

Geraldine Bankcaenen

het thema lijkt hier op een heel persoonlijke situatie gelegd. wel mooi kort gehouden. anders wordt het snel te veel voor een buitenstaander.
Mijn bijdrage Pom, voor de liefde, die ons in zovele vormen verschijnt.

Coup de foudre


Een pootje langer dan het andere
Het zal je overkomen

Als rare vogel, als meeuw 
Dood onder de tafel geschoven
Na gedane zaken 
Liefde zorgt voor storm

In het hart en in de lucht


Zeker bij gedeelde liefde 
Jaloezie en afgunst
Strijden met luchtbuks en zwaard
Slachtoffers vallen

Met moeders in het spel
Die hun dochter Elektra durven noemen 


Zo is deze mooie meeuw
Ook aan haar einde gekomen
Een ‘coup de foudre’ 
Op haar grote teen 
Haar ene pootje langer

Rob Mientjes

liefde op het eerste gezicht maar dan op zijn frans – wellicht komen de klassieken nog even op bezoek – wat vogels, wat meeuwen – ik weet het niet. ik ben voor eenheid van handeling, overzichtelijke situaties en personages in een gedicht – heel ouderwets wellicht – personen die niet alle kanten uit vliegen of van alle kanten komen aanvliegen.

Liefde zorgt voor storm
In het hart en in de lucht
Zeker bij gedeelde liefde 
Jaloezie en afgunst

ineens daalt jaloezie en afgunst neer in het gedicht. waarom en waar vandaan? nee. vertel nou eens waarom zou een toehoorder bijvoorbeeld in cafe eijlders op een dichtmiddag  bij het uitspreken van deze tekst niet mogen denken – ‘vogels, luchtbuksen, pootjes – kan die man geen pilletje krijgen?

Pom, hier mijn bijdrage aan het thema: ‘omdat jij weet wat liefde is‘.
Onder het gedicht staat een link naar een you tube video met de opname van ‘Een lied voor jou’ door mij gezongen afgelopen zondag in Deja Vu, Den Haag, waarbij ik speel op de sikkelharp.

Met dichterlijke groet,
Rik 


Een lied voor jou
 
Een lied voor jou is als een lied vol trouw
wij zijn samen een en twee
is een feit zo waar we zijn er voor elkaar

en we voelen ons niet somber
door dit lied voor jou
ik schrijf met hart en ziel
de tijd zal rusten en de tijd zal gaan
 
ik zal niet huilen zal blijven staan
fluister woorden van dankbaarheid
nodig alle mensen uit te verblijven
in gelukzaligheid in dit lied voor jou
 
ga ervoor ga over de brug en hoor o hoor
de melodieën en ritmes van het leven
hoor hoe zij de prachtige harmonieën van het hart vervullen
met kracht en tederheid

bij de geboorte van nieuwe dingen
die komen en gaan
bij de reizen die zullen eindigen
bij de mensen die je ontmoet
in het labyrint van leven en dood.
 
Rik van Boeckel
 
ja – punt is – dat de woorden van een lied vaak toch niet genoeg poëtisch zijn of overkomen. aan liedjes worden andere eisen gesteld dan aan een gedicht. het lied is voor de liefhebber goed om aan te horen – qua tekst / gedicht  val ik echter maar voor één regel – en dat is de tweede regel:  ‘wij zijn samen een en twee’ – dat is een mooie!

Share This:

Seraphina Hassels tegen de wanhoop

Vertrek,

Treinstation, Lviv, Ukraïne

Uitgestrekte handen 
op het ijskoude glas waar
aan de andere kant 
warme peuterhandjes 
de zijne raken als ware het
een speels kiekeboe spel

achter melkwit waas het gezichtje
nu al een vaag verdwijnende schim
de contouren in zijn geheugen geëtst 
haar stille glimlach plots eeuwenoud, de blik
op zijn handen gericht, houdt leven in balans

zij tillen elkaar op 
deze kleine eenheid van hoop 
tegen de wanhoop.


Seraphina Hassels

Share This:

deze week een nogal openhartige VON SOLO: ‘…dat ik ooit aan de meisjes die me toen het meest lief waren een rouwkaart van mezelf stuurde, als afscheid van mij als persoon in hun leven.’

‘Als je op straat lukraak honderd gezichten zou fotograferen en je zou de gezichten registreren, observeren en analyseren, hoeveel zou je er dan kunnen diagnosticeren?’

Die zin schoot me te binnen toen me vanochtend een oude Volkswagen passeerde. De man in de Kever keek als een gekwelde zombie voor zich uit. Het valt me vaker op, dat het niet meevalt een gezicht te bespeuren, dat ‘geluk’ uitstraalt. Of dat wat daar voor door zou moeten gaan. Ik zie wel een heleboel andere dingen. Een veel voorkomende blik bij vooral ouders met kinderen is die van wanhoop of ergernis. Maar de nummer één van blikken is onduidelijke boosheid. Deze komt het vaakst voor. De tweede die opvalt is de blik van minachting. Niet eens direct op iets of iemand gericht. De derde is de neutrale ‘duizend-mijls-staar’. Een blik naar nergens, die niets waarneemt. Er spreekt geen enkele emotie uit. Veteranen met post traumatisch stress syndroom staan er bekend om. Het grappige is wel, dat je al deze blikken perfect kunt observeren, want slecht weinigen zullen je ook echt aankijken of contact maken. En dan heb ik het nog niet eens over de mensen, die ook nog eens gevangen zitten in hun ‘slimme apparaat’.

Afgelopen week werd ik gebeld door mijn moeder. Ze had zich per ongeluk in een gesprek met mevrouw Solo laten ontvallen dat ze eenendertig jaar geleden een afscheidsbrief naast mijn bed had gevonden van toen ik zeventien was en nog bij mijn ouders woonde. Dat durfde ze toen niet ter sprake te brengen of tegen iemand te vertellen, omdat ze bang was, dat ik boos zou worden. Ik weet wel, dat ik geen makkelijke puber was. Het leven had voor mij geen zin, zo voelde dat althans. Maar dat voorval kon ik me niet meer herinneren. Waarschijnlijk weggemoffeld in de storthoop van mijn geheugen. Wel weet ik, dat ik ooit aan de meisjes die me toen het meest lief waren een rouwkaart van mezelf stuurde, als afscheid van mij als persoon in hun leven. Daarvan snapte ik toen niet, dat dat niet bij allen even goed ontvangen werd. Maar ik snapte wel meer niet, dat voor anderen volledig logisch scheen. Buiten dat alles leef ik nog steeds en ga meestal met een positieve uitstraling over straat.

Op het werk hoor ik ook vaak, dat ik altijd vrolijk ben. Dan zeg ik soms, dat het ook niet erg constructief zou zijn om de hele dag te gaan zitten janken om alle ellende in de wereld. 
Soms als ik ’s ochtends in de spiegel kijk staat daar een gast, die bruist van levenslust. Op andere momenten echter, herken ik niet wie daar staat. Mijn verstand rijmt niet met mijn waarneming. Meestal grijnst het spiegelbeeld dan even en dan kijk ik gauw weg, alsof ik het niet gezien heb en ga naar buiten. Dat al die andere mensen op straat die ik waarneem, iets mankeren, weet ik. Dat kan ik zo zien. Het maakt me triest en dat wil ik niet. Dus glimlach ik maar. Ik weet alleen niet altijd meer, welke reflectie ik nog moet geloven. 



VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

Merik van der Torren – wateren in het Vondelpark



In het Vondelpark


Op die zachte herfstmiddag
wandelde ik de Rozentuin in
met mijn Jack Russell, zeg maar Jack,
artiestennaam Betty,

las in het zonnetje “ Over vrouwen”,
poëzie van Hiltje Hettema
tussen de verwelkende rozen,

deed mijn Kleine Boodschap
tussen de beuken naast het pad,
de bladeren knisperden

en Zij zag dat het goed was.


Merik van der Torren

Share This:

Peter Posthumus: ‘Mijn fles, je doet me dansen, zingen en vergeten…’


Mijn fles, mijn goede vriend
al ben je dan te koop
en bedrieglijk ook
je doet me dansen, zingen
en vergeten
met m’n vuist op tafel slaan
hangt aan mijn lippen 
voelt me uitstekend aan
staat voor uitbundigheid en euforie
in donk’re dode dagen
je bent het spuigat en de kolk
waardoor de pijn verdwijnt


en wat ik dan vergeet
en steeds vergat is dat
mijn fles, mijn vriend
hoe ik om je geef:
je vloert me,  woont me uit
we drinken elkaars bloed
we zijn vervlochten en vervloekt

Peter Posthumus


Share This:

PETER BERGER nog net niet toe aan de vegaburger: ‘Ik eet straks saté babi. Aan één stuk. Van een kilootje ofzo. Zonder prikker….’


Poitrine. Frans voor spek. Geen lappen; maar een kilo aan een stuk. De ribben steken er nog in en op de huid pronkt een stempel van het slachthuis. Dat stuk, dat in de haard boven het vuur bungelt, is zonet voor de derde keer in de as gedonderd. Merde! Want de marinade plakt. Ketjap. Kerrie. Djahé. Ketoembar. En alles uit die andere potjes die je hier niet kopen kunt. Maar straks is het smullen. Het hangt er al een uurje of wat. La poitrine. In de schoorsteen. Boven het vuur. Noem het rookgrillen. Of grillroken. Maakt niet uit. Ik eet straks saté babi. Aan één stuk. Van een kilootje ofzo. Zonder prikker. Daar kom ik de week wel mee door. Maar eerst rijst stomen. En boontjes smoren. Bon appétit!

Peter Berger

Share This:

Frans Terken wint de enig echte virtuele – naar konstantin wecker – ‘mijn droom is de werkelijkheid’ – trofee op pomgedichten punt nl – Jako Fennek zilver en Ien Verrips brons

de verschillende kanten van konstantin wecker door de dichters goed getroffen – de hang naar een rechtvaardige wereld – en weckers eeuwig verlangen naar de onbaatzuchtige liefde als antwoord op al het onrecht in de wereld: ‘Doch ich träume nicht allein / Ist denn nicht allein die Liebe / Grund und Sinn von allem Sein’ – dit thema ook prachtig verwoord door Frans Terken. in mijn commentaren onder de gedichten leest u kort waarom het virtuele goud naar Frans moet gaan deze week – Frans vandaag vanaf vanmiddag 1500 uur te genieten in Melvin van Eldiks theater DE BRES in Leeuwarden –  zilver naar Jako Fennek en brons naar Ien Verrips. alle dichters dankjewel  voor het insturen en de winnaars van harte.

Opstaan

Niet de nachtmerrie
in alle donker voorgeschoteld
maar de droom tot leven wekken
opstaan in een betere wereld

een eiland voor onze zielen
dat niet overspoeld wordt
verzwolgen door de waterspiegel

een hut waarin wij huizen
tussen wanden met liefde behangen
een bed op poten van veerkracht 

een tafel waaraan wij
elkaar zien zoals we eigenlijk zijn
door alle rook en mist heen


© FT 26.11.2022

prachtig klein gehouden gedicht – bijna een weckergedicht – van hoop en moed, droom en liefde –  de woorden hoog gehouden in de werkelijkheid van de poëzie – zal het nu nog utopia heten – dichters weten dat het van de werkelijkheid is – van de werkelijkheid zal zijn. zoals oscar wilde schreef – vooruitgang is de verwerkelijking van utopieën. de bijdrage hier van Frans dient ook deze vooruitgang. zo staan dichters op. zo staat frans op.
 
Hallo die Pom,
Het is bijna 1 uur, moet ik vandaag of morgen zeggen? Ik tip op vandaag, doet het voor mijn gevoel beter en verandert aan de notenboom toch niets. Die zal vandaag, als het licht wordt, toch wel een beetje kaler zijn.

Groet van Jako.





de notenboom is stil
geen kraaien meer, geen
andere vogels
wel hier en daar
een dorrend blad


ik droom ons als de bladeren
vrij van nijd en ijdelheid
ik droom jou op een tak
wiegend tegenover mij
in je ogen tranen
door het snijden van de wind


zo ben je mooi
angstwekkend mooi
mooier kan haast niet


jako fennek

die notenboom, die verstilde notenboom staat er prachtig getekend bij. de andere kant van konstantin wecker wordt hier op de site op deze wijze binnengehaald. de adere kant van jako ook. de andere kant van ons allemaal.
Konstantin Wecker

voor nog één keer een allerlaatste keer
deel je jouw dromen
die de onze waren
naast ons dagelijks gedoe 
het leren kennen van onszelf
de hebzucht en ons eigen falen
de bitterheid van het verlies 

daar was dan toch de klank de melodie
door jou gezongen en door ons gehoord 
van het nooit zwijgende verlangen
naar die betere wereld
die van rechtvaardigheid

nov.2022
Ien Verrips

het gedicht komt wel binnen – juist die tegenstelling van het persoonlijke verhaal van verlies en smart tegenover het samen gevoelde ideaal dat blijkbaar nog iets van verbindende kracht in zich heeft – door de poëzie van Ien tot een verbindende kracht gesmeed. het merkwaardige is dat in dit gedicht in tegenstelling tot het gedicht hierboven van Rob de grote woorden niet storen. bitterheid, verlies, hebzucht, falen, verlangen en rechtvaardigheid. zo zie je maar weer poëzie laat zich niet vangen in een commentaar.
  • FRANS TERKEN – opstaan in een betere wereld
  • RIK VAN BOECKEL luistert naar de hymne van geluk
  • ANKE LABRIE – ze glimlacht
  • CARTOUCHE – hey Joe*, Mensch, where are you
  • ROB MIENTJES – Ik kook langzaam over
  • IEN VERRIPS het nooit zwijgende verlangen naar die betere wereld
  • JAKO FENNEK – zo ben je mooi
  • VERA VAN DER HORST – heb ik nog hoop
Stellt euch einmal uns’re Welt vor
Ohne Krieg, ohne Gewalt
Ohne Bosse, ohne Herrscher
Jeder ist dem Ander’n Halt
Ohne Ehrgeiz, ungehetzt
Alle leben nur im Jetzt

Ohne Himmel, ohne Hölle
Einfach nur im Jetzt und Hier
Diese Welt gehört uns allen
Ohne Grundbesitz und Gier
Stell dir vor wir leben sie
Diese schöne Utopie

Nennt mich gerne einen Spinner
Der nicht passt in uns’re Zeit
Doch ihr lebt in einem Albtraum
Mein Traum ist die Wirklichkeit

(…)

Nennt es weltfremd, nennt es Wahnsinn
Doch ich träume nicht allein
Ist denn nicht allein die Liebe
Grund und Sinn von allem Sein

de konstantin een paar dagen geleden in berlijn zien optreden – als vanouds zijn wereldlievendheid zijn pacifisme – zijn romantische teksten ook – met die prachtregel van hem – deze week ons thema: ‘mijn droom is de werkelijkheid’ –

uiteindelijk is het toch de taak van de kunstenaar om een wereld te tonen waarin het beter leven is dan de onze – misschien droomden we al meer dan een halve eeuw – misschien kunnen we opnieuw dromen – kunnen onze kinderen nog dromen – in vrijheid – uw droom lezen we graag in poëzie deze week. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
 

het is voor wie de zanger het hoofd buigt
aan het einde van zijn lied
dat de dichter haar weer ziet
mooier dan ze ooit geweest is
in de wegstervende klanken van zijn muziek

een eenvoudig lied

twee mensen die vertrokken
ze leefden van de wind
zij droomde van een kind
hij bouwde haar een huis
van leem en klei en brokken


pomwolff

 

De hymne van geluk

De stekker in het levende lied
van zingende spelende geluiden
laat ons grauwe verleden los

eenheid verzorgd door de melodie
zoekt reflectie in de wandspiegel
luistert naar de hymne van geluk

onder de muziek tikt het ritme
boven de muziek zingt het lied
tot het zichzelf voor ons arrangeert

melancholiek verrijst jouw stem
in het onbestemde levenslied
lichten aan de overkant schijnen door
langs raaskallende huizen

o al het goede, niet goede,
doordachte vlok van niks

bijen van de lichte duisternis
zoemen rond zoenende lippen
zij steken geen nachtmerries aan
wij laten ze heerlijk gaan.

Rik van Boeckel
25 november 2022

de woorden lijken dichtbij maar ze zijn me bij elkaar toch net te abstract. ik bedoel de verbinding tussen de strofen is voor de eenvoudige lezer op een eenvoudige zaterdagavond niet echt te volgen. we horen een stem we horen zoemende bijen – we  lezen en we lezen natuurlijk over riks muziek, over ritme en melodie – het grauwe verleden voorbij – dat wel – de hymne van geluk wordt ingezet – ergens maken de woorden blij al zoemen de meeste mij voorbij.
spiegel

het masker afgezet
ziet ze zichzelf
ze glimlacht

nog steeds het kind
dat zo graag mee had willen doen
alleen niet goed wist hoe

het meisje
dat het spel nooit leerde spelen
maar wel veel mooie dromen had

de vrouw 
die nu elk masker opzet dat haar past
zolang daarachter maar haar kinderdromen


anke labrie   

hoe het in het leven kan gaan – in een paar eenvoudige pennenstreken neergezet door Anke. dat er geleefd kan worden met en in dromen. en dat ze niet vergeten zijn. die dromen.

denken we ook nog even terug aan die grote expo in Loods 6 van Anke Labries schilderwerken  ‘Aan de oevers van de droom’, titel van de expo ook – naar een gedicht van Anke Labrie – de expo waar Anke ons meenam langs al haar kunstwerken – al haar dromen – haar leven – hieronder als lied gezongen door Bjorn van Rozen bijna vijf jaar geleden in Loods 6.

Hé Pom,
In deze tijd van identiteitsverengingsdenken, oppervlakkigheid, priet-en woketaal, oorlog en uiteengeslagen dromen is het goed af en toe ook om te kijken naar al wat verleden is maar nooit mag sterven om een gloed- en waardevolle(r) toekomst in het vizier te houden
Vandaar dit ‘konstantijntje’, cherubijntje, van omhoog


De edele kunst

de kunst van manzijn, manna in woest land
ster met een staart van stof die als een teken vanuit het niets
boven komt drijven, oogverblindend wit en zwart in één beweging

op een zon doorploegde heide al je mannelijkheid vergeven
passeren en pareren ruggelings elke tegenstand

in dat helse hoogwegveld vol vijandvuur
uit je sloffen schieten, engeltonen uit een orgel
dansen in een zwanenhals

als ik vrij man nog één keer trouw wil ik alleen
jou als mijn ‘best man’, bevrijdende vleugel-spits

een doodgewone Sonny boy uit een sprookjesboek
met de naam van Jason of Joe – a joy for ever
never dies in green lowland killing fields

back home steeds weer die droom van gras
dat als speelveld tot de hemel reikt, werkelijkheid

hey Joe*, Mensch, where are you
mon amour fou, wo ich dich brauch’ so schwer
to spit my fire, to make our dream come true

jou handen en voeten te geven
hoe wondermooi

© Cartouche / 27-11-‘22

Cartouche wil een hele hoop kwijt, een hele hoop zeggen – gelukkig sluit hij de bijsluiter bij – voor de liefhebber zullen we maar zeggen. natuurlijk er zijn helden er waren altijd helden. en in de oproepen van konstantin wecker – de 75 jarige – zoals hij deze een halve eeuw bezingt worden ook helden bezongen zoals ook Cartouche een monument opricht voor de hier door hem bezongen held.

*Joe Mann , gesneuveld 19-09-1944 tijdens luchtlandingsoperaties op
de Sonse heide. Op een gedenkteken in Best wordt de herinnering aan

zijn heroïsch optreden levend gehouden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joe_Mann

Awesome kind of a man
Glad to see you again, hey, Joe
You leave nothing to guess
Of all friends that I knew I’ll keep thinking of you
Since the day you were gone
Hey, Joe, I’ve told you so
Easy come, easy go
And the show’s still pullin’ strong
As long as time’s goin’ on it takes us all
Hey, Joe, let’s have a ball
You’re here after all
We call in the past
I never will, hey, Joe
Some are born to change times
Some for nickles and dimes, hey, Joe
I think I’ll always do, hey, Joe
I know I’ll always think of you
https://www.youtube.com/watch?v=U5D0ko7jSU4


Gedroomde werkelijkheid

Mijn droom is werkelijkheid
Fantasie gaat op de loop
Sprint weg voor mijn geweten
Het weet van niets
Kent grotten noch licht

Rest het tasten in duister
Verstop onrust in het donker
Ondermaans in struikgewas
Hersenpan ruist
Ik kook langzaam over
Niemand weet hoe laat het is

Ik droom mijn werkelijkheid
Opdat deze niet echt wordt
Wat heb ik nog te vrezen
Van waarheid wil ik niet weten
Komt veel te dichtbij

Rob Mientjes

neen! hier moet de schoolmeester in mij toch even worden losgelaten. dit gedicht had niet geschreven gemoeten. Rob schreef: ‘Goedenavond Pom,
Tussen het voetbal en de aardappelen door een gedicht zowaar. Uit mijn eigen werkelijkheid van de droom.’ – op zich sympathiek natuurlijk en dank je wel – maar de poëzie is hier ver te zoeken. ze zal ergens onder de piepers liggen. we lezen grote proza woorden waar we poëzie willen lezen: werkelijkheid/fantasie/geweten/waarheid. poëzie is geen betoog!

en we lezen veel te veel IK hier natuurlijk – is niemand in geïnteresseerd alleen de persoon in kwestie. de woorden graag met de schillen mee richting schillenboer. en fantasie is geen ‘het’. wat je nog ’te vrezen’ hebt? nou waag het niet om volgende week een gedicht van het zelfde nivo in te sturen dan laat ik de matthijs nieuwkerk in mij los.



Zonder mijn dromen
zou ik leven in een woestijn
van radeloosheid en banaliteit

Ze zijn de wegwijzers
in het leven, krachtvoer
in de soms zo kille feitelijkheid

Dromend heb ik nog hoop
en kan ik nog geloven, sluit soms
liever de ogen voor de werkelijkheid

Ik droom met de ogen wijd open


Vera van der Horst

geen weckergedicht deze woorden – meer een vera van der horst gedicht – het thema niet gehaald zeggen we dan formeel gezien. maar ook als vera van der horst gedicht is het gedicht niet geslaagd – er zit geen grinta in zeggen ze dan bij voetbal – geen brel in de wereld van het chanson – teveel te directe ik – in de wereld van de pom. de woorden reiken niet verder dan een persoonlijke mijmering. daar is de poëzie van vera niet voor. we willen meer – bij vera alles

Share This:

Seraphina Hassels over stilte en een verschuivende realiteit


Stille stad


De stille stad loopt met mij mee
mist omhult als een vochtig laken
kleine koele druppels 
prikken tikkelend op mijn gezicht
hakken klinken klakkend


De stille stad beweegt zich mee
mist maakt alles stom en zacht
fluisterstil getrippel
kleine witte hond
natte neus naar beneden 


In de stille stad weet zij de weg 
voor koude sleutels in mijn hand
leidt mijn snelle stappen 
door de duisternis
deur open
deur dicht
licht


Seraphina Hassels

Share This:

VON SOLO: ‘In de woestijn hoort geen voetbal, hoogstens een beachvolleybal toernooi…’


Tegenwoordig volg ik te weinig nieuws om nog te weten wat alle meningen rondom het WK voetbal zijn. Praatprogramma’s en kranten gaan ook meestal aan me voorbij. Mijn nieuws verzamel ik op poëzieavonden en in hippe koffiebars, wanneer ik flarden van een krant zie slingeren. Een echte liefhebber van voetbal ben ik niet. Het bungelt ergens onderaan de lijst van interesses. Ik kijk bij landentoernooien enkel de wedstrijden van de Rode Duivels. Dan gaat de Belgische vlag uit. Ik raak ook begeesterd en drink Duvels. Op mijn manier geniet ik. Daardoor is een begrip van voetbalkoorts me niet vreemd. Maar dit jaar laat ik het aan me voorbij gaan. Hoe makkelijk het ook zou zijn er op het gemakje van te genieten. Ik ontzeg me dat pleziertje. 

Tot nu toe zijn me een paar dingen ter ore gekomen over het WK. Het schijnt dat de stadions gebouwd zijn met slavenarbeid. Dat er geen bier geschonken mag worden. Dat de minister van sport een ‘goede’ moslim is. En dat er geen uitingen van LHBTGQX+ gedragen mogen worden. Dat is niet genoeg informatie om een goede mening over de gang van zaken te vormen. Maar ik heb wel een mening over Qatar. Dat is globaal dezelfde mening die ik heb over Dubai. Of Saoedi-Arabië. Alle drie zijn voor mij toonbeelden van al het slecht in de mens. Het gaat over olie, onderdrukking, uitbuiting en geld. 

Eigenlijk hoort er daar in de woestijn helemaal niets te zijn, behalve een sporadische oase en wat kamelen. Maar wat is er ontstaan? Racebanen, vakantie eilanden, grote wolkenkrabbers en eindeloze, ge-airconditionede winkelcentra met alles van de duurste ‘luxe goederen’ tot de grootste namaak daarvan. En dat is het allemaal. Namaak, gesponsord door de Westerse spilzucht. Die steden horen daar helemaal niet. Die horen helemaal nergens thuis. Eén grote fatwa morgana. Een resort voor de rijken, droom voor de blanke middenklasse en nachtmerrie voor de slaven die het bouwen. Een imitatiewereld.

Wat me er het meest aan stoort, is dat ondanks dat alles, het eigenlijk een uitvergroting is van alles dat we als Westerse consumptie-‘maatschappij’ zelf doen. Het is een soort essentie van het kwaad van de economie, ontdaan van alle franje. Het ware gezicht van het slechte in de mens. Daarmee zijn deze landen niet erger dan pakweg Frankrijk of Nederland, maar het is wel duidelijker, dat er iets niet klopt. En het ergste is, dat het onder de streep eigenlijk ook niet uitmaakt. De grote mannen spelen het spel. Het volk krijgt brood en spelen. Het is een oefening in wegkijken.  Nou, dan kies ik om er geheel voor weg te kijken. De kruimels kunnen me gestolen worden. In de woestijn hoort geen voetbal, hoogstens een beachvolleybal toernooi.

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

Mirjam Al: ‘Je wilde eigenlijk de bloederige schram kussen. Dat is niet gebeurd, maar het had gekund en dat nu is een gedachte die tot leidraad groeien kan,…’

Vader en zoon

voor Merik


Je vader en jij die een lange boswandeling maakten. Vroeger hand in hand, later soms naast elkaar in een nors stilzwijgen. Hij noemde je de namen van de bomen in het Latijn. Hij wees je op de gevaren van het struikgewas. Maar, wierp je tegen, daar wonen de jonge vogels die ik zo lief heb. Hij schudde zijn hoofd: “Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, “ sprak hij, “ voor je het weet zit er een roofvogel tussen en dan ben je nog niet jarig.” Even later zwiepte er een bramentak tegen zijn voorhoofd. “Net goed, “ dacht je grimmig. “ik ben de toorn van die stekel die je wonden slaat.”
Tegen de avondschemering nam hij afscheid van je. Jullie keken elkaar aan.
Je wilde eigenlijk de bloederige schram kussen. Dat is niet gebeurd, maar het had gekund en dat nu is een gedachte die tot leidraad groeien kan, ondanks de doornen van de bramentak.

Mirjam Al

Share This: