
Om te huilen
Dat waarheid om te huilen is
lees de krant en je schiet al vol
nu is zij weer ziek en hij bijna dood
nog net niet begraven
iemand die zijn of haar leven geeft
voor een betere wereld
een goed en mooi mens
dat je met liefde aan het hart drukt
je staat stil bij wat ons overkomt
van welke bloemen hij of zij houdt
een boeket van smaak en kleur
voor een hart onder de riem
soms iemand waar je
geen traan om zal laten
nog geen graftak die er wacht
sla je de bladzij doodgemoedereerd om
© FT 23.09.2023
zo na een avondje amstelveen met harde rock klanken op een feestje zonder andré hazes muziek – hij was verboden – en gelukkig ook geen S10 gejammer&geklaag of andere overgangsellende&gejank van een wende of andere froukjes met al hun persoonlijke ditjes en datjes – nu dan weer de heerlijke en soms genadeloze stilte in van de poëzie. moeilijk thema – leg je geheimen maar eens op een site als pomgedichten op of voor het voetlicht. daar is moed voor nodig. echte dichters weten overal een eigen draai aan te geven – hun weg in te vinden – liegen zich er wel poëtisch doorheen zeggen sommigen – dank aan de dichters die instuurden!
frans terken pakt de ochtendkrant en leest van lieve mensen en van de ander voor wie hij geen ‘graftak’ zal bestellen. hahaha mooi woord graftak. in het programma ‘vandaag inside’ zouden ze al snel bij S10 over ‘dat graftakkenwijf’ spreken. de poëzie van Frans Terken blijft subtieler. we komen niet te weten voor wie frans niet eens een graftak bestelt. mooi gedaan –
ik zeg goud! je pakt een krantje en je weet van de mensheid en de mensen om je heen – Frans van harte!
- wedstrijd gesloten
- Frans Terken – Dat waarheid om te huilen is…
- Cartouche – mijn verweer ligt verscholen in de kleren van een
vrouw - Etwin Grootscholten – naar het zwarte strand
- Anke Labrie – zo rauw
ach ja je hebt van die dagen
dat de poëzie je overvalt
bij je binnenvalt – een ongenode gast
ik heb jou niks te zeggen – zeg je
ik wil alleen maar mooie muziek
en mijn gevoel om te huilen
dan wil ik denken
aan wie aan mij voorbij ging
en wil ik ze mooier dan mooi
ik wou dat ik schilderen kon
met witte bloemen vergezichten
en roze decolletés
weet je dat je in een gedicht
nooit het woord huilen
mag gebruiken
dat zeiden ze tegen mij
toen ik begon met dichten
maar soms moet ik echt huilen
dacht ik – weet ik nu
pom wolff

De waarheid liegen of niet, dat is en blijft de vraag
Een dichter moet dood
Nu is het stil in de zaal van het gerecht, maar wie bekent, wie is oprecht
Is het waar van jouw verraad? Het antwoord is ja.
Dan lees me de lijst van mijn misdaden voor
Ik zal vragen om de genade, die jullie zo graag neerdalen laten
En alle vrouwen worden nat en de rechter kannie anders dattie
Een dichter moet plat voor de leugen in zijn stem
En ik dank jullie voor het doen van je plicht,
Jullie pachters van waarheid, bewaarders van pracht
Jullie visie is juist, de mijne fout,
Pardon voor het bevuilen van de lucht met mijn woord
O, de nacht een en al mist, mijn verweer ligt verscholen in de kleren van een
vrouw, die ik graag vergaf
In het gekrinkel van haar zijde, in de spil van haar dijen
Waar ik te bedel moet onder de dekmantel van schoonheid.
O goedenacht, goedenacht, mijn nacht na nacht
mijn nacht na nacht, na nacht na nacht, na nacht na nacht
Ik ben zo bang dat ik naar jullie luister
Je gezonnebrilde beschermers die doen dat met je
Het is hun manier van gevangen houden, hun wijze van te schande maken
hun knie in je ballen, hun vuist in je gezicht.
Ja lang leve de staat, om het even door wie gemaakt
meneer, ik heb niets gezien, ik kwam alleen laat thuis
23-09-23 / Cartouche
New Skin For The Old Ceremony ℗ 1974
A Singer Must Die · Leonard Cohen
Sony Music Entertainment
https://www.youtube.com/watch?v=u4B6kiillRw
https://www.youtube.com/watch?v=j072ve1E5EU
(in deze latere versie is door hem nog een mooie ‘grafstrofe’ toegevoegd)
waar Cartouche de inspiratie ook vandaan haalde – een song van leonard mogen we begrijpen – het levert prozaïsche poëzie op – op de ultieme poëziestrofe na waarin het geheim verscholen ligt – en de dichter naast haar – de derde strofe – een mooie om graag te herlezen en mee te wiegen –
O, de nacht een en al mist, mijn verweer ligt verscholen in de kleren van een
vrouw, die ik graag vergaf
In het gekrinkel van haar zijde, in de spil van haar dijen
Waar ik te bedel moet onder de dekmantel van schoonheid.
O goedenacht, goedenacht, mijn nacht na nacht
mijn nacht na nacht, na nacht na nacht, na nacht na nacht
voor wat betreft het gevraagde thema – my secret life – zouden deze regels al genoeg kunnen zijn. dichter vergeeft het de vrouw in kwestie – hahaha – de omgekeerde wereld fijn getroffen. het zijn die vrouwen ook altijd die verantwoordelijkheid dragen tenslotte voor de geheimen die de mannen met zich mee moeten dragen in en bij hun geheime liefdes.

de auto rijdt
naar het zwarte strand
waar ik nooit ben geweest
er ligt een monster
er gaat geen geigerteller tikken
ik neem het mee
en ja hoor het was zo
het bleek geen lava
en ik was niet actief
Etwin Grootscholten
waar dichter grootscholten mee bezig is in dit weekend – hij is ondoorgrondelijk. in de eerste strofe lijkt de dichter op weg naar een geheime afspraak – maar de date valt behoorlijk tegen mogen we wel constateren na lezing van de tweede strofe hahaha – terug dan maar weer de auto in op weg naar huis – de derde strofe – het was wat het was – niet veel soeps – of de auto op benzine reed of elektrisch werd aangedreven blijft hier geheim. en hoe monsterlijk het monster ook. zo zie je maar weer van elk gedicht van die grootscholten is wel wat te maken.

Hopelijk sluit het aan op het thema; in een ‘eigen lied’ zitten meestal genoeg geheimen merk ik vaak.
verdriet
hoe in het begin
als het door begint te dringen
zo rauw nog nooit
niet weten of de tijd wel heelt
soms onverwacht dat lied
aan het einde van een film
zo rauw niet meer als toen
op den duur de woorden vinden
voor een eigen lied
anke labrie
(23-09-2023)
dichter Labrie buigt het thema om en we lezen in heel weinig woorden een proces van verwerking – het is alsof zij het leven na het verlies en de beetjes geluk die weer gevonden zijn nog niet durft te verwoorden. voorlopig zingt de dichter zachtjes en voor zichzelf het nieuwe lied – een lied met nieuwe woorden.