over de ‘vrienden’ van JOOP KOMEN – MARTIJN BENDERS: ‘Komen is een groot jeneverliefhebber – De man is echter tot dusverre onhandelbaar.’ – ROOP: ‘onze oudste nog levende heintje’

ROOP, BENDERS en de helaas ons ontvallen JOOP KOMEN in de herhaling – 2010/2012 – we kennen de dichter Benders hier nog van het door velen in 020 geciteerde volgende gedicht:

de tragiek van benders

dat het allemaal niet meer beter wordt
het lijden zo in het lichaam gezet
we zien een dichter
die het niet meer ziet zitten
het gas afgesloten
een man zonder touw in zijn huis

pomwolff

 

in januari 2010 schreef Martijn Benders bij een afscheid van joop komen. hij beloofde ons op de hoogte te houden van ‘de ontwikkelingen’. we vernamen nooit meer iets van die benders. een onbetrouwbaar sujet. met dat soort types ging onze joop om in het verleden voordat hij op pomgedichtensite  de rust vond waar hij zijn leven lang naar had uitgezien.

 

2010

martijn Benders bericht ons zojuist:

‘Ik ken Joop Komen al een jaar of zeven. Hij stond aan de wieg van de Nederlandse internetpoezie en is een van de belangrijkste proponenten in de strijd tegen Mil Welker en aanverwanten geweest. Behalve een ruwe bolster met literaire pit schrijft Komen ook nog af en toe een best aardig sonnetje. Komen heeft vele jaren bij Hoogovens gewerkt en is daarom man van stalen zenuwen. Een recent herseninfarct wimpelt hij weg met een verkleinwoordje. Komen is een groot jeneverliefhebber en lichtend voorbeeld voor die hele generatie jonge internetdichters die te lui zijn een podium te bestijgen.

Joop is onze oudste nog levende heintje. Ik weet niet of ik mijzelf daartoe mag rekenen, maar ik hoop ooit toestemming te krijgen van Komen om zijn literair agent te worden. De man is echter tot dusverre onhandelbaar. Ik hou jullie van de ontwikkelingen op de hoogte.’

 

 

twee jaar later deed de volkomen betrouwbare ROOP het allemaal nog eens dunnetjes over. opnieuw werd er toegewerkt naar een afscheid van onze joop komen. het lijkt erop of de ‘vrienden’ van joop niet kunnen wachten op zijn afscheid. elk jaar promoten ze opnieuw een nieuw afscheid –  joop laat zich niet kisten.

 

begin 2012 schreef ROOP:

ik wil toch een paar bescheiden kanttekeningen plaatsen bij het

woekerende columnistenschap op deze site. ten eerste kan ik tegenwoordig

geen wereldwijde bladzijde meer openen, of joop komen is er afscheid aan

het nemen. khadaffi.net, stopislamiseringnu.nl, gendriannation.com,

pomgedichten.nl… je kan het zo gek niet noemen of joop komen zit er

afscheid te nemen of is er net teruggekomen voor een nieuw afscheid.

onze oudste nog levende heintje, hij blijft maar aan zijn

boerenleenstutten trekken. zo veel laatste woorden passen op geen steen.

dat heeft joop natuurlijk ook wel door, ze zijn niet achterlijk in

gendringen, in ieder geval niet achterlijker dan in friesland. het is

gewoon even pollen of er nog iemand zijn kist wil dragen.

Roop

 

met het buurtschap tessel en de eilanders rekende joop definitief af in zijn column van 13 januari 2012. zijn tekst zorgde tevens  voor het afscheid van de gevierde columnist en juryvoorzitter van de zondagochtendwedstrijd ROOP. roop kon het niet meer aan. drong aan op hele specifieke sancties richting joop komen, richting een tachtigjarige man met zachte karaktertrekken. we gaven roop wel een luisterend oor maar lieten al zijn ongegronde  beschuldigingen ook weer het andere oor uitgaan. en dat ging roop te ver. lees hieronder joop die een boekje open doet over het leven op tessel. de drankgewoonten daar en hoe het op tessel is in de winter:

 

op 13 januari 2012 schreef joop:

Goedemorgen Pom, ach de mensen weten tegenwoordig niet beter.

Maar toch moet het maar eens afgelopen zijn met dat belachelijk maken van

mijn onschuldige persoontje.

Ik bedoel dat er uit alle hoeken en kieren van de B.V. Pomgedichten.nl

lachsalvo’s komen over mijn regelmatige afscheid.

Ja, dat is nu eenmaal mijn Gendringse fatsoen. Als je ergens op visite komt

en je stapt weer op na het nodige genuttigd te hebben, dan neem je

afscheid. Je schudt iedereen de hand, bedankt de gastvrouw en gastheer, en

vertrekt. Dat heet bij ons in de Achterhoek “Afscheid nemen.” Zo handel ik

ook hier op de B.V. Pomgedichten.nl.

Als ik hier een bezoek heb afgelegd en ik vertrek weer, dan neem ik

afscheid. Niets om te lachen, de normaalste bezigheid van de wereld.

“Vrienden, ik vertrek weer.”

En dan hoor je al die randstedelingen: “Wwwhoewwwhahahahahahahaha!, Heintje

vertrekt weer.” Zelfs vanuit Tessel klinkt het hoongelach.

Ik wil u wat vertellen: “Van 1930 tot 1940 woonde ik in Den Helder en op

Tessel woonde een tante van mij in De Cocksdorp, een uithoek in een

uithoek. Het is daar heel normaal om ergens op visite te gaan, je vol te

laten lopen, na een paar uur weer op te staan, de deur te openen en zonder

een woord te verdwijnen terwijl je de deur met een rotsmak dichtgooit,

wham! Afscheid nemen op Tessel? Bejje belazerd. Je komt om te zuipen en

anders niet. En dit soort volk lacht om mijn beschaving.”

Als kinderen waren wij doodsbang als tante Zuipers, ja zo heette ze echt,

uit De Cocksdorp bij ons op visite kwam in Den Helder. Dat plotselinge

oerharde wham! van die deur bij haar vertrek als wij al in ons bedje

lagen. Je schrok je telkens weer de kolere. En daarna dat lallende

dronkemansgezang van haar op straat, je schaamde je onwezenlijk voor de

buren.

Maar ja, ze kwam van Tessel.

 

Dat de stralende dagen voor jou niet meer te tellen zijn,

 

Joop

Share This:

YAYA op de vrijdag – Ach, vertel me eens, vertel me hoe het kan dat vrouwen zo anders lijken, zo anders dan mannen als het om de liefde gaat.

 
Ach, vertel me eens, vertel me hoe het kan dat vrouwen zo anders lijken, zo anders dan mannen als het om de liefde gaat. Is het omdat vrouwen baren? Omdat ze dragen, wat gedragen moet worden. Omdat ze weten van de glimmende tegels, de handen in onschuld, het bloed en de geur van ijzer. Die geur. Die nooit meer verdwijnt. Licht zoet. Parelend. Zo rood als de aarde. De zware aarde die van de eeuwen weet. Daar waar briefjes op de koffieautomaat worden geplakt. Waar je naar kijkt omdat er niets anders om naar te kijken is, omdat je verdwijnt als je iets van je zelf bewaren wilt. Het briefje met ‘defect’ terwijl je denkt dat daarmee alles gezegd is, en misschien is dat ook wel zo.

Is het daarom dat vrouwen buigen zonder barsten? Dat ze meebewegen, omdat ze weten van de onvoorwaardelijkheid. Weten van de onvermijdelijkheid van het liefhebben. Weten van de schoonheid die alleen maar bestaat in de wetenschap van de geur van ijzer. Die geur die niet verdwijnt. Die geur die van het leven is.

Ja. Daar. Waar mannen, -en vergeef me, vergeef me-, er valt niets te generaliseren, ik weet het, laat het me zien, schrijf het me, daar waar mannen zo ongenadig de liefde achter zich kunnen laten. Rammelen aan het voetstuk. Het ijzer breken. Tot het brokkelt zonder buigen.

YAYA
 

Share This:

VON SOLO – Ik wilde altijd schrijver worden. Het beeld van een man, een stuk papier, een pen en een leven. Hemingway was daarbij mijn grote voorbeeld. Toch gaat het niet altijd helemaal zoals je het voorbedacht hebt.


Het was nacht in een buitenwijk van Palma de Mallorca. Ik zat op het balkon. In bed sliep een jonge vrouw. Ik rookte hasjiesj en dronk Spaans bier. Toen ik niet meer kon, viel ik op de dekens naast haar in slaap. In de ochtend was ik heel vroeg wakker. Op tafel lagen stapels peseta biljetten. Ik stak er een handvol van in mijn zak. Pakte mijn tas en liep in het ochtendlicht de straat op. De weg naar het centrum van de stad wist ik intussen. Op het binnenplein van een chique koffiebar zocht ik een plekje, bestelde koffie met een borrel en begon te schrijven. Mijn Nokia vibreerde in mijn zak. De boodschap las: ‘You are not Hemingway.’ 

Ik wilde altijd schrijver worden. Het beeld van een man, een stuk papier, een pen en een leven. Hemingway was daarbij mijn grote voorbeeld. Toch gaat het niet altijd helemaal zoals je het voorbedacht hebt. Uiteindelijk presteer je maar matig. Je schrijft niets veelbetekenends. Krijgt een baan, drinkt, doet maar wat, krijgt een vaste relatie, kloot wat aan, koopt een huis en krijgt kinderen, maar blijft schrijven. Uiteindelijk ga je voorlezen. Je raakt binnen een zekere kring bekend. Op een bepaald moment wordt je schrijven een ambacht en beheers je de woorden en zinnen, die ontstaan uit gedachten. Het zijn er niet veel, maar sommige mensen huilen of lachen om je verhalen. Je raakt de ziel. Langzaam word je je ervan bewust, dat je alles hebt, dat je wensen kunt. Je schrijft en bent gelukkig.  

Als je een voltooid leven achter de rug hebt, bestaat de kans, dat je nog op herhaling mag. Je kan dan de parameters waaronder je je leven gaat leven aanpassen op basis van je laatste ervaring. Daarna gaat het los. Gedurende de rit liggen er hier en daar nog wat broodkruimels uit die andere tijd. Maar deze keer geen zin meer, om te scheiden van mijn eerste vrouw. Niet de ambitie om in de wedren mee te lopen, over de rug van anderen de top te bereiken. Me een leven lang anders voor te doen als ik ben. Een klootzak te zijn. De wereld over te vluchten. Succes is me minder waard. Een nobelprijs hoeft niet. Deze keer wil ik rechtzetten, wat ik heb laten lopen. Dat is gelukt. Drinken doe ik nog wel. Schrijven ook, tot mijn genoegen. Hoe het allemaal ooit afloopt, weet ik nog niet. Ik ben nog steeds wie ik altijd al was, alleen anders dan de vorige keer. 


VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

Mirjam Al – zeg koopman wat maak je me nou – die vis is vanachter helemaal blauw..

www.pomgedichten.nl heeft het exclusieve recht gekregen om 65 teksten van Miriam Al tweewekelijks op de woensdag te publiceren – dat gaan we doen! de teksten zijn door haar helaas overleden vriend Merik van der Torren nog net voor zijn dood uitgetypt en van een nummer voorzien én in een blauw mapje gedaan. vandaag tekst nummer 43 – dank je wel Merik – dank je wel Mirjam Al.

Share This:

Granate Foundation nodigt dichters Amsterdam Zuid/ Buitenveldert uit – doe mee schrijf mee! deadline 31 augustus

Poëzie op de stoep 2025 Buitenveldert – De feestelijke opening zal op zaterdag 20 september van 16:00 tot 17:00 plaatsvinden.

Tijdens de zesde editie van Poëzie op de stoep brengt Granate Foundation poëzie letterlijk de straat op in Buitenveldert. We richten ons deze keer op het Gelderlandplein, het kloppende hart van de A.J. Ernststraat en het centrale punt dat Buitenveldert-West en Buitenveldert-Oost met elkaar verbindt. Lokale woordkunstenaars en bewoners maken onder het thema ‘Thuis’ poëzie, die vervolgens in kalligrafie wordt aangebracht op de stoep. Zo ontstaat een poëtische route die bewoners, bezoekers en toevallige voorbijgangers verrast, uitnodigt tot stilstaan en hernieuwde verbinding met de wijk.

Wie kan meedoen: Woordkunstenaars

Heb je een speciale band met Buitenveldert? Wil jij jouw gedicht vereeuwigd zien in jouw wijk? Meld je dan hier aan! Met dit bijzondere kunstproject brengen we sinds 2018 poëzie naar de openbare ruimte door gedichten op onverwachte plekken te kalligraferen. Dit jaar richten we ons op het Gelderlandplein, het kloppende hart van Buitenveldert, waar Oost en West Buitenveldert samenkomen.

Deadline voor aanmelden: 31 augustus,

Aanmelden via onderstaande formulier:

Meld je aan

Selectie gedichten

De selectie van de gedichten voor Poëzie op de stoep 2025 | Buitenveldert gebeurt aan de hand van de volgende criteria:

  • Het gedicht bestaat uit vier regels waarvan iedere regel maximaal twintig letters bevat;
  • Het gedicht is Nederlandstalig. Het mag een onderdeel zijn van een al bestaand gedicht, mits het aan bovenstaande voorwaarden voldoet;
  • Het thema van deze editie is ‘thuis in Buitenveldert’Wat betekent thuis voor jou?
  • Het gedicht mag onder alle genres vallen, van verhalend, vormvast, dada tot spoken word;
  • Iedere dichter van 0 tot 110 mag meedoen, mits je geboren, woonachtig of werkzaam bent in Buitenveldert.
  • Je kunt alleen deelnemen met een eigen gedicht. Het is niet de bedoeling dat je iemand anders opgeeft voor dit project.

Vragen? Je mag ons altijd mailen via pods@granate.nl

Share This:

André Heijnekamp – nu ik zo zit met de kat die spint denk ik aan jou en mijmer….


Als

Omdat het niet nodig is zit ik hier
streelt mijn hand een verhaal
gebarentaal want woorden
maken alles groter.

Ze scheppen een realiteit
die enkel leeft in verwachtingen
maar er zijn geen illusies
als het gaat om het nu.

Dus ben ik zwijgend gaan zitten
en het dier liep naar me toe
ging liggen op mijn schoot
en we kwamen samen.

En nu ik zo zit met de kat die spint
denk ik aan jou en mijmer
in plaats van al die gesprekken
misschien had ik dit moeten doen.

André Heijnekamp

Share This:

Ien Verrips – vol van verhalen

Onderweg

                                                                                                                 
ik ben een vreemde hier
geboeid door stemmen
van mensen om me heen
 luisterend naar de klanken 
maar doof voor de betekenis 
mijn ogen volgen  de gebaren
zonder te verstaan
ik hoor niet wat ze zeggen
maar thuisgekomen 
zit ik vol verhalen 

aug 2025/IEN VERRIPS

Share This:

Lieve mensen van Muziek op FORT JUTPHAAS dank jullie wel. bjorn en ik vonden het te gek mooi.

foto: Jan Donders
een dankwoord is zeker op zijn plaats – aan de mensen van ‘muziek op Fort Jutphaas’ – een prachtig fort onder de rook van Utrecht in Nieuwegein – afgeladen huis voor Bjorn en voor mij. We deden ons programma ‘dichter bij de bron’ – dankwoord aan de geluidsmensen en de twee dames van de organisatie voor de goede zorgen. er waren bankjes te weinig, er werd in het gras op kleedjes gelegen, in een veld van zonnebloemen, er was witte wijn, en er waren heel veel bezoekers – en voor mij ook fijne ontmoetingen, met danny, met hans bromet, met willem en linda, met ol en peter en zoveel meer nog. Lieve mensen van Muziek op FORT JUTPHAAS dank jullie wel. bjorn en ik vonden het te gek mooi. en die hieronder deden we natuurlijk in ons programma van liefde, leven, verlangen en ook soms de weemoed en de teloorgang van wat ooit zo mooi was.

van mij had je mogen blijven
dat weet je wel
ik ben een uur gaan zitten
met een boekje in mijn hand
een pen om je te schrijven
het was een zinloos uur
 
er is er een vertrokken
en een is blijven staan
meer is het niet
 
ik adem nog
en jij in mij niet minder
dat is het dat ik schrijven kan
dat is het

pw
 

Share This:

Rob Mientjes – laten we kiezen voor eenvoud…


Vierkant plat


de wereld
en zijn bewoners
met hier en daar
wat spitsvondigheid


daar doen we het voor
we vallen er niet van af
buigen soms over de rand
aanschouwen dalen en dromen


rond en dik
opgeblazen
dat willen we toch niet
exploderen imploderen


laten we kiezen voor eenvoud
vierkant plat
op z’n jip en jannekes
elkaar blijven verstaan in latijn


neem je deel
kies een staat
verbind
en alles komt goed


Rob Mientjes

Share This:

pom wolff – moet geen melk worden…



het was later geworden
later dan ik eigenlijk wilde
en weer schonk ze koffie in
suiker en melk? vroeg ze voor de 6e keer

zeker zei ik opgewekt
maat houden hoor – moet geen melk worden
trouwens veel suiker
is ook niet goed voor een mens

en woon je hier al lang
op die plantage van je?

pomwolff
 

Share This: