YAYA op de vrijdag – weet je nog



Weet je nog…
 
Weet je nog, kind dat je op school zat? De school met de grote kastanjeboom op het plein. Waaronder alle moeders verzamelden. Boom om te schuilen. Tegen de zon. De regen. Het leven. De lange uren. Het leefde onder die boom. Het leefde. En juffen die omarmden. Aan één blik hadden ze genoeg, die juffen. Knuffel voor een kind hier, voor een moeder daar. Een grote beweging. Gul, zo gul was de eenvoud van het leven daar.
En jij. Met je blonde krullen. Witte wimpers. Alles aan je bewoog. Je vertederde. Had iets vrij’s. Iets zo eigens. En niemand die die schuine blik zag. Die. Waarin je ogen onverzettelijk. Waarin je eigen logica school waarvan ik wist dat je er aan vast zou houden. De dagen daar. Je klepperde op je rode klompjes door de straten. Door de steegjes achter de huizen die een wereld vormden voor de kinderen die daar woonden. Een wereld om te ontdekken. Een wereld om te bespelen. Een wereld om vrij te zijn. Om te vechten. Om te huilen. Om te rennen. Om te vliegen.
Daar. Daar in dat kleine huisje. Waar het licht altijd viel alsof het zomer was. Waar de eenvoud van de kamers precies de goede was. Dat huisje. Waar weinig dingen hoefden te wonen. Omdat wij er woonden. Wij.
 
 
 YAYA
 

Share This:

pom wolff in gesprek met… 6 en 7 – tussen nooit meer en altijd nog


over pijn gesproken – pom wolff in gesprek met… 6
 
 
ooit was er een dichter
die met haar wandelde
bedacht
 
en schreef over
geluk happen in het vondelpark
tot het pijn deed
 
in die aangedane stad
liedjes neuriënd van een overleden zanger
die over precies hetzelfde zong
 
ik ken dichters
die nergens anders meer
over kunnen schrijven
 
 
pw


pom wolff in gesprek met… 7
 
laten we trachten een plek te vinden
tussen nooit meer en altijd nog
 
laten we daar een plaats reserveren
een tafeltje voor ons alleen
 
misschien drink je wijn
misschien drink je geen wijn
 
misschien eet je garnalenkroketten
misschien at je nooit garnalenkroketten
 
misschien herken je het verlangen naar een moment
dat nooit voorbij zal gaan – misschien ook wel niet
 
pw
 
 mocht u willen weten hoe de eerste gesprekken verliepen – zie dan hier
 

Share This:

VERA JONGEJAN aan de Voorzaan



Warme dag

Jonge jongens springen in de Voorzaan
schreeuwende hoofden boven water
koude pik en Allah Akbar

loerend achter uitgebloeide halmen 
kleur ik tussen grijs en blauw hun bloot 
boten schuiven langs de rode nieuwbouwhuizen
aan de overkant een moeder roept
er rijdt een auto van een steiger.

VERA JONGEJAN

Share This:

Ien Verrips terug van weggeweest – hoe het alles samenhangt


heimwee

hoe het alles samenhangt
de paniekaanvallen van zij
de terugkeer uit de hitte
het verjaardagsfeestje in A
de ooievaars vanuit de trein
naar de film met andere zij
Hockney in Parijs
de doorgewoekerde tuin 
de hotelkamer met hij
de meereizende doden 

hoe het klontert
tot geen geheel
een vragend heen
een peinzend weer

juli 2025 / IEN VERRIPS

Share This:

Rob Mientjes – Tot hier niet verder


Tot hier niet verder
 
Alles gaat voorbij
hoe zeer het vasthouden
aan vroeger dood
leven is veel makkelijker
zodra strepen vergaan
en grenzen vervagen
 
werk aan de winkel
met onrust in de borst
schop in de grond
voeten in de klei
op blaren rustend
pijn verbijten
 
wie wil nog land
veroveren bevrijden
sporen nalaten
als vergaan het doel is
streven bereikt
tanden uit de muil geslagen

Rob Mientjes

Share This:

Petra Maria wint de enige echte virtuele – voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken – trofee op pomgedichten

de zondagochtendwedstrijd in de herhaling – vandaag mei 2021

de wandeling door de polder afgerond. achter de regenwolk aan. droog gebleven. genoeg tijd voor contemplatie. dank aan alle dichters voor de troostrijke woorden. in het commentaar heb ik aangegeven hoe naar mijn idee woorden van troost in poëzie het beste zouden kunnen werken. ik kies vandaag voor het gedicht van Petra Maria. Petra Maria goud. onder haar gedicht de redenen waarom. van harte!

stil maar laat maar

later weer
misschien morgen
net alsof
verwachtingen slapen

gewoon zo’n dag
je weer koffie drinkt
de zon staat laag
maar lege handen

noem het niet meer
verloren
alsof geluk is geweest
breken kan altijd nog

of alleen vandaag
vooruit dan maar

petra maria


–>
ik lees bij petra maria wel die directheid van de eenvoud die bij het gevraagde thema aansluit: ‘ik wil sterk zijn en breken doe ik alleen in stilte…’ – dat er weer koffie gedronken kan worden, een eenvoudig beeld – dat er niet meer is dan dat je er met lege handen bij staat (net als de dichter) en je koffie drinkt. dat er een gewone dag is die nooit meer zo gewoon kan zijn als de dagen samen eerder. geen opsmuk alleen goede raad die geen goede raad kan zijn – laat het maar gaan zoals het gaat. of zoals het nog niet gaat. de dichter bescheiden in de gekozen woorden in de wetenschap dat die woorden slechts heel in de verte een beetje van betekenis kunnen zijn. in gelatenheid geschreven. de gelatenheid beschreven.
  • Ditmar Bakker – Mijn liefde ligt eenvoudig in de hand
  • Rik van Boeckel – nu zwijgen de dagen verlaten
  • Frans Terken – je staat er
  • Petra Maria – de zon staat laag maar lege handen
  • Cartouche – zo zielsveel, zo ziek van liefde
  • Anke Labrie – eindelijk sta je voor zijn kledingkast

wie wint de enige echte virtuele vrij naar de regels van de dijk – ik wil er graag voor je zijn – met een lied een gedicht –  wie wint de – voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken – trofee op pomgedichten?

even overwogen ja of nee – maar het is ja geworden – ergens in februari schreef anne hardeman mij- ‘ik wil sterk zijn en breken doe ik alleen in stilte…’ – woorden van deze sterke zeeuwse – sterk zijn toen voor haar lammie nog, begin mei overleden. dichters zijn er ook voor de troost. een troostrijk gedicht – troostrijke woorden graag voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken –  ja graag deze week die woorden op pomgedichten punt nl. u kent de regels van de zondagochtendwedstrijd: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.


de dagen die
 
wat het mooiste was toen
tussen weet ik hoeveel mensen

er was niets
geen decor en geen verleden

behalve jij en ik
en het gras waarop we zaten

de dagen die niet over gingen
de dagen die een leven werden


pom wolff

In een fraai kistje, ingelegd met goud
of parels, edelstenen, zit het niet;
op slot en zonder sleutel toevertrouwd
aan een geliefde: nee. Mijn liefde bied
ik ook niet met een ring die vlechtwerk vergt
als liefdesknoop die voorts werd gegraveerd
met ‘altijd samen’, wat de bron herbergt
van een gekmakend denken, aangeleerd.
Mijn liefde ligt eenvoudig in de hand,
geheim noch opgesmukt en ongevaarlijk,
alsof het sleutelbloemen in een mand
of appels zijn, dat bied ik, onbedaarlijk
roepend als kinderen ook doen: “Kijk nou
eens wat ik heb! En allemaal voor jou.”

***[D.B.]


–>
‘troostrijke woorden graag voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken…’ dat was de opdracht. ditmar biedt aanvankelijk een soort ingewikkelde liefdestroost aan de lezer om deze in de laatste regels van het gedicht eenvoudig af te wikkelen. als appeltjes in een mandje. je moet het maar durven een dergelijke vergelijking. eerlijk gezegd weet ik niet of een dichter met ingewikkelde dichtconstructies wel troostrijk kan zijn. ik denk eigenlijk van niet. ditmar biedt zichzelf en de lezer die in wezen geen troost behoeft een poëtisch pronkstukje aan. dat is mijn inschatting. een fijn appeltje ook. een dichter heeft weliswaar een zekere mate van  afstand nodig maar als de empathie uit het zicht geraakt dan zegeviert de l’art pour l’art. niks mis mee maar troostrijk: neen.
Jouw Echo

Herdenking in stille gelatenheid
vertelt verhalen over jouw geschiedenis
waar je was nu nog bent zal zijn
in de echoput van gedachten

we zitten samen op het dak van leven
nu zwijgen de dagen verlaten
danst de trilling van jouw woorden
langs mijn zacht suizende oren

ik lees jouw verzen in de jaartallen
zie de liefste ogen van jouw stille blik
verwonderd verslagen door dromen
in een oogwenk tot mij gekomen.


Rik van Boeckel
22 mei 2021


–>

in de derde strofe komt Rik dichtbij woorden van troost. de aanloop in de eerste twee strofen is ietwat kunstmatig opgesteld. met iets te grote woorden – ‘dak van leven’, ‘echoput van gedachten’. ik ga voor de derde strofe.
Hoe het een springkussen is

Je blaast iemand warmte toe
hij of zij veert weer op
om op zachte voeten te landen

dat herhaal je zeven keren
tot de lucht klaarder ziet
een stuk of wat wolken minder

heb je nog je armen
voor het opvangen gereed
als het vallen te hard gaat

maar je staat er
ernaast en eromheen
dat het tot vast ter been groeit

met twee handen
om het uit de stilte te trekken
rechtop het volle leven in

© FT 22.05.2021


–>
frans vindt in een vergelijking houvast om de troost vorm te geven. daarmee bewust afstand creërend. de zo krachtige woorden ‘ik wil sterk zijn en breken doe ik alleen in stilte…’ verdienen naar mijn  inzicht directe invoelende troost en geen poëtische omzwervingen of gymnastische dichtoefeningen.


Tot het eind
 
zo als die dag, het bed
twee, die bij elkaar
 
zo zielsveel, zo ziek
van liefde – hoe je brak
 
Je ogen
hoe ik ze mocht
sluiten, voorgoed
 
de glimlach
daarbij als tover
op je gezicht
 
sterren in de nacht
jij maakte ze, ik raak ze
 
bewaar ze – tot het eind
der dagen blijf je meer
 
meer voor mij
dan alleen hoofdelijk
aansprakelijk

zo als jij mij maakte
zo onuitsprekelijk
 
dankbaar
 
22 – 05 – 2021
Cartouche


–>
Cartouche kiest voor de directe beschrijving van een situatie. maar daar ligt dan wel het gevaar op de loer van laat ik het particularisme noemen. omdat geen situatie het zelfde is. of hetzelfde beleefd wordt. en dan – in particuliere beelden – mist de nagestreefde empathie ook doel.


troost

 
de meeste tranen zijn nu wel vergoten
de werkelijkheid dringt langzaam door
alle kaarten zijn beantwoord
de laatste rekening is betaald
en de as verstrooid
 
eindelijk sta je voor zijn kledingkast
je hebt het telkens uitgesteld
 
dan troost je je ineens met het besef
dat je hier niet alleen staat
miljoenen vrouwen delen dit moment
het geeft je moed de deur te openen
 
anke labrie
(22-05-2021)


–>
anke beschrijft het resultaat van verwerking. geeft in de laatste strofe de gedachten door die mogelijk kunnen helpen. maar dat is wel de vraag als de verwerking bij de lezer zich in een ander stadium van verwerking bevindt. het beeld van de kledingkast en de aarzelingen daarbij zijn voor iedereen navoelbaar
en daarin ligt de ware troost. in wezen in onmogelijkheden. korte aanvulling: hier zie je geëtaleerd dat de kracht van een gedicht toeneemt als je weglaat. de derde strofe juist bedoeld als troost kan vervallen en maakt het gedicht troostrijker:

de meeste tranen zijn nu wel vergoten
de werkelijkheid dringt langzaam door
alle kaarten zijn beantwoord
de laatste rekening is betaald
en de as verstrooid

eindelijk sta je voor zijn kledingkast
je hebt het telkens uitgesteld

Share This:

pom wolff in gesprek met… 4 en 5 – ik kom niet naar je toe om weg te gaan  – weet je


5 gesprekken gevoerd met een mooi resultaat – we zullen er nog wel 5 voeren maar daarover dan hier later meer – gesprekken met diepgang – dat elke dag een gisteren heeft én dat je niet naar iemand toe gaat om weg te gaan.


pom wolff in gesprek met… 4
 
 
ik geloof niet
dat we ooit een woord spraken
 
misschien is stil zijn
wel de meest duurzame manier van communicatie
 
van houden van
had ik bijna geschreven
 
elke dag heeft een gisteren weet je
om je doden in op te bergen
 
of wie je zo ontzettend hebt liefgehad
met de arrogantie van vandaag
 
 
pw


 
 
pom wolff in gesprek met… 5

ik hoor het je nog zeggen
dat de lucht wel lente leek
 
ik zei het is een dekentje
én zo zou een gedicht moeten zijn
 
een warme zomerdag
een wonderbaarlijk toeval
 
ik wil geen zoektocht meer
naar wat in ons verloren ging
 
ik kom niet naar je toe
om weg te gaan  – weet je


pw



 
 



pom wolff in gesprek met… 1
 
ja zeg aan poëzie doe ik niet
wil ik ook niet aan beginnen
ik heb te veel te doen
ik moet vandaag nog sterven
en morgen weer vroeg op pad
zo is er altijd wat
 
ik heb ook geen tijd voor gedoe
al die martelgangen
waar ze zich zo graag in begeven
doe vooral wat je niet laten kunt
sta op de strepen van je borderline
mij kan het echt niet schelen
 
en ach
schrijf toch maar
een mooie regel voor me
met een glimlach erin als het kan
dat ik het ben
die jou echt wil kennen
 

pw


pom wolff in gesprek met… (2)


we sterven wat af
was het niet een zanger
die ook over die dingen zong
 
het maakt me niet uit
zei ik gisteren tegen mijn kleinzoon
maakt mij ook niet uit – zei hij
 
het leven een zoektocht
op leven en dood
maar wel zo dat je het weer kunt voelen
 
weet je ik hecht aan kleine dingen
een glimlach, een manier van zitten
een poes in een tuin

pw


pom wolff in gesprek met… 3
 

ik verlang niet terug
naar het strand
met niets meer in mijn hoofd
 
waar ik in de verte de golven hoorde
de meeuwen van Oostende
het was alsof ze voor mij huilden
 
weet je ik houd niet van natuur
omdat er altijd meeuwen zijn
altijd golven
 
het maakt ze niets uit
hoe je je voelt
of dat je niets meer voelt
 
ze maken alles zinloos
geen taal geen leven
uitgevallen licht maakt altijd donker
 
pw

Share This:

pom wolff in gesprek met…(3)


pom wolff in gesprek met… 3
 

ik verlang niet terug
naar het strand
met niets meer in mijn hoofd
 
waar ik in de verte de golven hoorde
de meeuwen van Oostende
het was alsof ze voor mij huilden
 
weet je ik houd niet van natuur
omdat er altijd meeuwen zijn
altijd golven
 
het maakt ze niets uit
hoe je je voelt
of dat je niets meer voelt
 
ze maken alles zinloos
geen taal geen leven
uitgevallen licht maakt altijd donker
 
pw


 

 pom wolff in gesprek met… 1
 
ja zeg aan poëzie doe ik niet
wil ik ook niet aan beginnen
ik heb te veel te doen
ik moet vandaag nog sterven
en morgen weer vroeg op pad
zo is er altijd wat
 
ik heb ook geen tijd voor gedoe
al die martelgangen
waar ze zich zo graag in begeven
doe vooral wat je niet laten kunt
sta op de strepen van je borderline
mij kan het echt niet schelen
 
en ach
schrijf toch maar
een mooie regel voor me
met een glimlach erin als het kan
dat ik het ben
die jou echt wil kennen

 

pw


pom wolff in gesprek met… (2)


we sterven wat af
was het niet een zanger
die ook over die dingen zong
 
het maakt me niet uit
zei ik gisteren tegen mijn kleinzoon
maakt mij ook niet uit – zei hij
 
het leven een zoektocht
op leven en dood
maar wel zo dat je het weer kunt voelen
 
weet je ik hecht aan kleine dingen
een glimlach, een manier van zitten
een poes in een tuin

 

pw

Share This:

Ditmar Bakker – Een hersenbloeding. ’n Overdosis G. – en jij? Je bent er nog.


De Nachtwacht

De regen valt en mensen gaan kapot,
de druppels dalen langs de ruit, je wang.
Je bent toch groot, en niet -als vroeger- bang
van dood en onafwendbaar levensslot?


Denk niet in eeuwigheid, want die duurt lang;
tot aarde, stof uiteindelijk weggerot
rest ons…niets meer? Hoe gaat de ziel naar God?
Memorie van eenieders zwanenzang.


Een hersenbloeding. ’n Overdosis G.
Daarna een echte zelfmoord. Door een brand
gesmoord. Dan één keer euthanasie. Twee
door kanker weggeteerd. Allen als zand
door ’t eeuwglas heen, in stromen naar benee,
en jij? Je bent er nog. Niets aan de hand.

***[D.B.]

Share This:

pom wolff in gesprek met… 2


pom wolff in gesprek met… 2
 
we sterven wat af
was het niet een zanger
die ook over die dingen zong
 
het maakt me niet uit
zei ik gisteren tegen mijn kleinzoon
maakt mij ook niet uit – zei hij
 
het leven een zoektocht
op leven en dood
maar wel zo dat je het weer kunt voelen
 
weet je ik hecht aan kleine dingen
een glimlach, een manier van zitten
een poes in een tuin
 
pw



pom wolff in gesprek met… 1
 
ja zeg aan poëzie doe ik niet
wil ik ook niet aan beginnen
ik heb te veel te doen
ik moet vandaag nog sterven
en morgen weer vroeg op pad
zo is er altijd wat
 
ik heb ook geen tijd voor gedoe
al die martelgangen
waar ze zich zo graag in begeven
doe vooral wat je niet laten kunt
sta op de strepen van je borderline
mij kan het echt niet schelen
 
en ach
schrijf toch maar
een mooie regel voor me
met een glimlach erin als het kan
dat ik het ben
die jou echt wil kennen
 
pw

Share This: