Rob Mientjes -niemand die op je wacht…


The last Viking


Je zult de Sinterklaas zijn
en niemand die op je wacht
ergens in het hoge Noorden
een soort van laatste Viking


betrekkelijk het leven en de dood
waar wieg of stal heeft gestaan
waar ze al dan niet lampjes ophangen
aan gevels of in kerstbomen


ach … laten we maar naar de film gaan
die van ons eigen leven misschien
want de wereld wordt steeds kleiner
gaat voortdurend op herhaling


het is nog niet te laat
na het kadootjes kopen dan maar
gezellig met zijn twee
er komt sowieso niets op tv


je zult de laatste Sinterklaas zijn
met niemand die op je wacht
een zwarte roetpiet toebediend krijgen
als een soort van laatste Viking

Rob Mientjes

Share This:

Frans Terken wint de enige echte virtuele – ja ja als je haar maar goed zit – zondagochtendtrofee op pomgedichten.nl

dank aan alle inzenders – maar vandaag hebben wij van de pom weinig woorden nodig – in de eenvoud ligt het gouden eremetaal te glimmen – het goud vandaag voor FRANS TERKEN – in het commentaar leest u waarom. van harte Frans:


Geknipt voor mij

Met de dag het haar dunner
niet om alles beter te willen zien
of verder te kunnen kijken
maar de afdracht van jaren

hoe er haren voor het netvlies zweven
die scheurtjes ontstaan in de tijd maskeren
zoals zij die verknocht aan haar 
krultang de watergolven fixeert 
tegen tranen van verlies

dat het daar niet om draait
maar dat zij en ik er nog zijn
en het haar zo behaagt
naast me te gaan 
zo geknipt voor mij


© FT 29.11.2025

een lieflijk eerbetoon bij het verstrijken van de jaren. samengevat in een liefdevolle laatste strofe. eenvoud behoeft geen grote woorden.
 
  • Jorge Bolle – voor Frans
  • Rob Mientjes – over haar gesproken
  • Rik van Boeckel – kapsels zijn verdwenen in de tijd 
  • Frans Terken – dat ‘het haar zo behaagt’ naast hem te gaan
  • Cartouche –  zo draag ik haar
  • Ien Verrips – zo mooi was je
  • Vera van der Horst – zoekende
  • Anke Labrie – kapt

wie wint de enige echte virtuele – ja ja als je haar maar goed zit – zondagochtendtrofee op pomgedichten.nl? ach black saterday of black sunday wat maakt het uit – de buitenkant is soms toch ook belangrijk – het eerste gezicht, het eerste aanzicht – onderweg naar liefde zeg maar. hoe denken dichters eigenlijk over de buitenkant? – altijd maar dat innerlijk ook – u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.




goed bij het hoofd
 


het hoofd het dacht:
van jou houd ik meer
dan ik kan leven
 

het hoofd het dacht:
ook aan haar
bewerkelijke onuitputtelijke lichaam


het hoofd het dacht:
alles rook goed
en alles naar haar

pom wolff

Klein eerbetoon

Frans Halsema zong
met zijn nooit te vergeten stem
een tijdloos lied over liefde,
voor haar

zijn leven werd kortgeknipt
in zijn laatjes
nog zoveel meer
melodie en woord
gulle lach
en muziek

hij verstond de kunst
van bij ons horen
maar zijn lichaam ging niet mee
deze woorden zijn niet voor haar
maar voor hem

Jorge Bolle

dank je wel voor de passende bijdrage Jorge – frans halsema uit het stof gehaald – nou ja zijn stem – mooi liedje. een eerbetoon.

Over haar gesproken

Over haar gesproken
dat zit lang niet altijd goed

over haar gesproken
soms te lang en soms te kort

over haar gesproken
soms uitgesproken soms kort door de bocht

over haar gesproken
soms vet onstuimig soms strak omhoog

over haar gesproken
in alle kleuren van de regenboog

over haar gesproken
soms dom blond dan weer pikzwart

over haar gesproken
met hoog knuffelgehalte en altijd lief

Rob Mientjes

een opsomming – mannelijke dichters zijn altijd goed in opsommingen – betoogde ooit een groningse of friese dichteres – zal het drente geweest zijn – maria van dalen met een of twee aas was haar naam dacht ik – vrouwen schrijven meer over gevoel. dat zei ze ook. vervolgens somde ze talloze gedichten van mannen op met opsommingen.

Het haar van de tijd 

Het haar van de tijd laat van alles zien 
lang kort of krullend langs oren en wangen 
blond bruin zwart of vanouds grijs 
niemand raakt van dat haar van de wijs
  
het hoofd daalt soms neer naar de baard
woorden over haren zijn de moeite waard 
wees dus dapper ga rustig naar de kapper 
de lange haren verwachten kort te worden 

vrouwen dragen weelderige kapsels 
mannen hebben moeite met het kalende hoofd
hun kapsels zijn verdwenen in de tijd 
mutsen of petten laten dat nauwelijks zien. 


Rik van Boeckel 
29 november 2025

rik vliegt het thema procesmatig aan. wensen wij hem tevens een prachtig optreden in het verre buitenland – dichter doet Marokko aan – een reisverslag met of zonder foto’s van dames met ‘weelderige kapsels’ – we zijn benieuwd. mannen hoeven daar geen hoofddoek om. maar ja – ‘hun kapsels zijn verdwenen in de tijd’- mooi gezegd.


Haar

nog zie ik haar – bloot
gegeven huid, warm de lucht
zich over zandig gras begeven

naar de bisonbaai
waar zij zich drenken kon
aan beeld van water, aarde

wapperende manen langs
een edel hoofd en wakker oog
dat onvervaard de einder peilt

tenen krommend tot 
een soepel afwikkelen
treden in tomeloze pas

schrapende benen
die wolken gaandeweg
tot vloedlijn schragen

zo draag ik haar
voorgoed binnenin mij mee


28-11-2025 / Cartouche

ergens vermoed ik dat Cartouche zijn ouwe trouwe hond beschrijft – het kunnen ook paarden zijn met al die wapperende manen. wellicht bedoelt de dichter alle vrouwen die voor hem op de loop zijn gegaan. het is me nog te vroeg in de ochtend voor dit soort snelheid. maar het is allemaal goed gekomen lezen we in de laatste strofe.

ik vatte vlam
toen ik je zag
zo mooi was je

ik wist niet wat ik zag (zo mooi)
maar zeker dat ik
daar wil zijn dichtbij
bij jou wil zijn

en dat terwijl
die anderen 
deden alsof ze niet zagen
hoe mooi je was
jou doodgewoon 
tegemoet traden
als één van ons
en jij deed mee

pas later hoorde ik
jouw antecedent van
verschroeide aarde

maar toen daar zag ik jou 
nakende schoonheid
ontbrandende hartstocht
verzengend vuur
wij

Ien Verrips

heel veel buitenkant ineens gepresenteerd hier op de pom en dat dan nog voor het ontbijt. moet kunnen. wel uitkijken hoor daar in het zaanse met al die brandbare licht ontvlambare houten huisjes. voor je het weet is het china in zaandam.

Als het haar maar goed zit

Vanochtend lag mijn hoofd
naast mijn gedachten
het ene wilde opstaan
het andere bleef liggen.

en zo zat ook mijn haar

mijn gezicht een landschap
waar je vaak geweest bent
waar je zoekt
naar wat vroeger anders was.

Vera van der Horst

het thema kort en bondig aangevlogen. zo zien we het graag bij mevrouw van der horst – nou nog even dat hoofd in de reparatie en alles zal regt kom. voorlopige stand van zaken – een verwilderd geheel – ik zou zeggen gewoon blijven liggen – kruip nog maar even lekker onder de warme dekens – dat haar komt wel goed ergens op de zondagochtend laat.








herfst
 
zodra de kruin weer zichtbaar is
wordt ze gekapt
 
hazelnoot
goudbruin
dieprood
 
zij ziet haar eigen herfst niet graag
 
pas als ze gelooft
dat zij minstens een eik is
viert ze elk jaargetij
 
anke labrie

een meer natuurlijke benadering van het thema door Anke Labrie. in herfstkleuren uitgevoerd. ik begrijp dat de ene boom de andere niet is. altijd uitkijken voor de processierups – roepen ze hier in het nachtcafé. mevrouw van der horst tracht haar gedachten in haar hoofd te houden. Mevrouw Verrips vat vlam. Meneer Cartouche verhaalt over wapperende manen. De heer Bolle zingt met Frans Halsema mee  en voor haar – In het nachtcafé valt het leven best wel mee. wellicht een goed advies – de natuur weer in de lente het café voor in de winter. en de herfst.

Share This:

INA BOT: ‘Zal ik vandaag een onbewoond eiland kopen of gewoon het licht aanknippen’

pomgedichten eert de komende vrijdagen INA BOT – we laten haar ‘godvergeten talent’ nog even spreken – wij willen haar ‘godvergeten talent’ niet vergeten.

lies sprak nog een keer over INA BOT. aan het tafeltje viel het stil – het schreeuwen voorbij:

Ina heette ze.
Ina Bot.
We speelden samen poezieliedjes, met Lisan erbij gingen we alle poeziepodia af, op zoek naar nieuwe dichters, we maakten teksten door haar godvergeten talent. We lachten, huilden, een requim, nu

Toen ze dood was, na drie pogingen:
aspirines met chocoladepudding, uitgekotst in de vroege ochtend,
met vuilniszakken de oven het gas naar haar toe laten stromen, gefabriceerde luchtslang met afplaktape, net op tijd gevonden,
en toen, de in Frankrijk gewonnen pil die godzijdank het einde voor haar in zicht bracht

Ze kon niet meer

Ik zie nog de blik in haar ogen toen ze, na de eerste poging, wakker werd en lag in een steriel ziekenhuisbed, zo ontzettend gelaten…
Toen ze weg was en verdwenen kwam er een vlinder in mijn huis. Ze dwarrelde om me heen en als ik huilde kwam ze naast me op de muur rustig zitten. Drie dagen lang bleef ze. Toen heb ik haar naar buiten gebracht.

Ze verdween in de zonsondergang

Onweer

Zal ik vandaag een onbewoond eiland kopen
of gewoon het licht aanknippen

of naar de kapper op de hoek
voor een potje zon in mijn haar

of naar de betere dierenwinkel
voor een dikke rode kater

of weer eens ouderwets dubben
over de oorsprong der dingen
van voor de zondvloed

opeens hoor ik mijn vader
‘grijze luchten moet je uitzitten’

INA BOT

Share This:

pom wolff – de middag licht



de middag licht

afstand  is een woord
met net teveel betekenissen
en die voor de hand liggen
hoor ik liever niet

ik wil je bij me houden
hoe dan ook
én dichtbij
zo dichtbij als maar kan

in een soort nonchalance
wandelden we door de dagen
de momenten van elkaar aankijken
het ongezegde weten

de dagen die ons tot vandaag
brachten het middag licht
om langzaam bij te ontwaken
 om ook weer langzaam bij weg te dromen

hoe het een uit het ander
 
pom wolff

Share This:

VON SOLO over De Folder – bewapen U!


‘Bereid je voor op een noodsituatie. Denk vooruit. Wat jij vandaag doet, maakt ons morgen sterker. De vraag is niet óf, maar wanneer.’ 
Dit is de boodschap in de folder, die de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid en de andere overheden bij ons op de deurmat deden belanden. Zorg dat u water heeft en kaarsen. Dekens en blikvoer. Een radio, zaklamp en EHBO-doos. En contant geld….vraag me niet waarom, daar wilden we toch juist zo graag vanaf? En alles gebaseerd op een scenario van 72 uur. Waarom 72 uur? Omdat de Overheid dan alles weer aanzet?

Het grappige is, dat de boodschap helemaal niet zo slecht is. Een beetje voorbereiding voor als de stroom uitvalt is gewoon verstandig. Eigenlijk is alles dat in de folder staat wel nuttig. Het probleem is de afzender. De Overheid.  Die heeft zelf geholpen een systeem te creëren, dat zo kwetsbaar is, dat dit soort noodsituaties kunnen ontstaan. Door alles aan ‘De Markt’ over te laten, alles in de Cloud te flikkeren en alles op Microsoft en Oracle te laten draaien en de Ring deurbel toe te staan. Een beetje hacker kan nu zo de killswitch omzetten, die alle vitale infrastructuur plat legt. En nu vraagt dezelfde Overheid u ook nog om de gevolgen van hun wanbeleid zelf te mitigeren. Wat volgt? Dat u moet gaan vechten voor uw ‘Vaderland’. Je kan er op wachten. 

Vooral doen wat in de folder staat en niet zelf nadenken. En wachten tot de Overheid u weer redt. Nee, dan zorg ik liever dat ik een dieselaggregaat in de tuin heb staan met voldoende brandstof voor stroom. Een goede voorraad brandhout en een oliekachel om echt warm te blijven en te koken. En niet te vergeten een goede voorraad drank, om er toch nog een feest van te maken. En wat we vooral onbesproken moeten laten, is verdediging tegen ongewenste elementen. Als je de politie niet meer kan bellen, is het vrij spel voor de minder door normen en waarden gehinderde bevolkingsgroepen. En daar zijn er voldoende van in Nederland. Dan kun je beter zorgen dat je voldoende bewapend bent, zodat je je woning kan verdedigen wanneer nodig. 

Een paar jaar geleden werd je als je je voorbereidde op een ramp nog als wappie afgedaan. Nu wordt van u gevraagd een brave, minimaal voorbereide prepper light te worden. Want ja, de vraag is niet zozeer of u erbij genaaid gaat worden door uw falende Overheid, maar vooral wanneer. De disclaimer heeft u vandaag al ontvangen.
  
VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

Mirjam Al – 2 voor de prijs van 1 – met het fluweel van Maria Joao Pirez

pomgedichten.nl heeft het exclusieve recht gekregen om 65 teksten van Miriam Al tweewekelijks op de woensdag te publiceren – dat gaan we doen! de teksten zijn door haar helaas overleden vriend Merik van der Torren nog net voor zijn dood uitgetypt en van een nummer voorzien én in een blauw mapje gedaan. vandaag tekst nummer 49 en 50 – dank je wel Merik – dank je wel Mirjam Al.

Share This:

pom in eijlders

Pom op de dichtersmiddag in café Eijlders van 21 september 2025, met als thema: Eerste keer.

0:00 Zoals het steeds gaat

1:09 Is er dan niemand die van me houden wil?

2:10 We lazen Houellebecq…

2:47 Laat het van de Liefde zijn

Share This:

Peter Posthumus over de zo matig kunstzinnige kunstmatige intelligentie


De teller ging op tilt
daar in de meterkast
het zoemde, dreunde en het telde
van alles met alles tegelijk werd de kans berekend
door de zo matig kunstzinnige
kunstmatige intelligentie
plus zijn bedrieglijke assistentie


onnavolgbare snelle eindeloze kleine beetjes
het draait, beeft en trilt
om wat gestolen, bij elkaar gegraaid is
tot in het onoverzienbare bewaard is
en bestaat tegelijkertijd
uit leugen en uit waarheid

Peter Posthumus

Share This:

ALJA SPAAN gedichten opgedragen aan haar moeder: IETS DAT OP EEN ROUTE LEEK EN EEN KAART VAN DIE ANDERE WERELD – een recensie – de bundel adembenemend: moeder ging niet alleen Alja voor maar ook ons lezers.

ALJA SPAAN gedichten opgedragen aan haar moeder: IETS DAT OP EEN ROUTE LEEK EN EEN KAART VAN DIE ANDERE WERELD – een recensie – de bundel adembenemend: moeder ging niet alleen Alja voor maar ook ons lezers.
 
Het mag gezegd worden in deze nieuwe  bundel van Alja – de bundel met de lange titel – speelt moeder een belangrijke rol. Alja Spaan draagt 37 gedichten op aan moeder in een werkelijk weer schitterende uitgave van Uitgever P uit Leuven.

In het voorwoord op de kaft vinden we in de woorden van Alja een leeswijzer of in ieder geval een aanwijzing hoe de gedichten te lezen zijn. Alja bericht ons over de verwarde laatste/latere  jaren van haar moeder, die Alja dichter bij haar – in het gewone leven – ietwat afstandelijke moeder brachten. Hoe moeder Alja voorging en liet zien hoe  “daar in die andere wereld” – in die verwarring, in die verwarde wereld het leven is. Welke taal “‘daar in die andere wereld” gesproken/verzonnen wordt: een wereld “met bomen die nu niet meer gemaakt worden..’, en vragen die door een moeder aan een dochter gesteld: “Woon jij nog ergens?”  en welke handelingen “daar in die andere wereld” worden verricht.

De bundel is erg actueel. Confronterend actueel: hoe ouder wij lezers worden, hoe groter de kans is dat wij in en aan diezelfde verwarring ten onder gaan – of beter gezegd loskomen van de mensen en de dingen – kortom de wereld waarin we leefden, communiceerden, min of meer voor onze geliefden belangrijk waren, woonden en werkten en lief hadden.

Ik had deze recensie ook heel anders kunnen beginnen. Als volgt: het moet gezegd worden in deze nieuwe  bundel van Alja – de bundel met de lange titel – speelt moeder merkwaardigerwijs geen belangrijke rol. Ook al draagt Alja Spaan alle 37 gedichten op aan moeder in een werkelijk weer schitterende uitgave van Uitgever P uit Leuven.

De gedichten gaan in wezen over de dochter van een moeder – laten we voor het gemak de dochter Alja Spaan noemen. Alja haalt herinneringen op – heel veel herinneringen over hoe het vroeger was – thuis met dekentje op de bank, de dominee, de zondagse jas, de geur van 4711, de flessen Exota, haar angsten en ook moeders kilte die zij in haar jeugd voelde, de vogels in de achtertuin, het grindpad, het tuinhek, de melkbussen, in de stallen. Het verdelen van de spullen als het ouderlijk huis moet worden leeggehaald: “..het huis lijkt kleiner zoals ook mijn onderkomen veel kleiner zal zijn als het eenmaal leeg is.” – schrijft Alja.

En hoe het verder moet – hoe ALJA verder moet: “nu zij niet meer lijdt voor mij: aan dit leven, de man of de omstandigheden, nu zij niet meer zegt dat de  bloemen in de vaas stinken of hoe het regenen zal …” – “Hoe hard zal ik huilen als ze weg is?” “..mag ik misschien compensatie voor al die kou, zou ik misschien eindelijk haar armen mogen voelen nu”. “….waarom pas ik niet in haar jassen en waarom nooit in haar armen, zou ik niet – moet ik niet vreselijk huilen als ze eenmaal gaat.”

Het hele proces van vroeger naar nu tot aan de dood,  de verwarring, de teloorgang en het wegvallen van de echte communicatie, communicatie is instemmend meepraten geworden, liefdevol en met mededogen: “..wanneer dan vraagt mijn mamma en ik zeg overmorgen, ik zeg altijd overmorgen.”

Het is allemaal waar. De gedichten gaan zowel over moeder maar in belangrijke mate zeker ook over de dochter.  – in zekere zin worden we ook een beetje door de dichter het proza ‘ingerommeld’ in het tweede deel van bundel. Alja laat daar haar bekende tweeregelige strofen reeksen los, ze verworden steeds vaker en steeds prozaïscher in steeds langere prozaïsche  gedachtengangen van moeder, haar woorden , haar humor, haar verwarring, de beschrijving van haar handelen.  
           
De gedichten en later de teksten zijn adembenemend.  Adembenemend mooi ook. Dit allemaal staat Alja ook te wachten maar dit staat natuurlijk ook ons lezers te wachten. Moeder ging niet alleen Alja voor maar ook ons lezers. Gelukkig hebben we Alja nog als dichter en dan citeer ik  een paar regels uit haar troostrijke openingsgedicht:

“misschien meldt het alleen de zinloze omtrekkende bewegingen die men maakt. (…) / Het maakt niet uit waar je zat, je bent er geweest, ergens, daar dicht bij me (…)/  Misschien zegt het alleen maar iets over de betrekkelijkheid van alles,  dat we ons toen zorgen maakten om een toekomst die er later gewoon was..”


pom wolff 24/11/25

Share This:

Rob Mientjes ja of nee


Ja of nee

Wanneer een ja
of toch een nee
geen geja
ja genee
knikje ja
zeg je nee
wat moet ik ermee
dat ik het bega
aan grens
op grens
wat moet ik
met blad voor mond
en maar slikken
ja en nee
ja of nee
sla mij maar over
aan mijn grens
met mes op keel
of in de rug
geen geja
geen genee
ik doe je op de post
opdat je ooit mag aankomen
in letters, woorden schreeuw ik
ja
maar denk toch nee
weg ermee
over mijn rug de krim op
ik wil dat je betaalt
ja nu
nee
dan laat maar zitten
knik maar ja
denk maar nee
ptt

Rob Mientjes

Share This: