KO DE LAAT nog steeds bij ons hier op de pom

ik heb hem nooit kunnen verleiden om voor mijn site te schrijven – ik herinner me mijn optredens samen met hem in Belgie en in Zuid Holland – ( ha ko stap je in – ko stapte in – en weinig later hing mijn auto schuin in een zuidhollandse sloot bij het festival terrein – ko zag het slootwater en klauterde manmoedig over mij heen de auto uit – de polder in het festivalterrein op en verzorgde een weergaloos optreden.
hij trad op maar was tegelijkertijd ook handelsreiziger – je kreeg een optreden van hem maar je moest wel aan de bundel. hij verkocht zijn bundels waar je bijstond. zijn partner Linda verhaalt van zijn overlijden in februari dit jaar. sommige mensen sterven nooit. joop komen is er een – en ko de laat is er ook een. hij is gewoon niet dood.

Een bericht van Linda, de partner van Ko:
Op donderdag 22 februari is lieve Ko overleden aan de gevolgen van kanker.
Hij heeft op facebook een sterke verhalenreeks gepubliceerd over zijn avonturen met de hersentumor. Dit was in een periode dat het relatief goed met hem ging. Maar begin dit jaar bleek dat de 2e operatie en radiotherapie geen effect hebben gehad: de tumor bleef groeien en bloeien. Er viel niet tegenop te behandelen.
Ko is thuis, omringd door dierbaren, heengegaan.
We zijn dankbaar voor wie hij was en de rijkdom die hij heeft gegeven.
Jullie zullen zijn fijne verhalen missen, ik de allerliefste partner en zijn moeder haar dierbare zoon.
Hartelijke groeten van Linda.
PETERS terug maar nu bij de halve gristenen – we gaan eens kijken of literair tijdschrift TZUM openstaat voor een mening
TZUM brengt het bericht dat Arjan Peters zijn hoogwaardig handwerk hervat maar nu voor de halve gristenen van tijdschrift de tijd etc. de katholieke kerk ging peters voor – zo zeggen sommigen dat hier in de straat. dat mag je niet zeggen zeg ik dan – hoe dan ook de hele gristenen van volkskrant gooiden peters eruit – het was iets van mooie recensies over nieuwe bundels van mooie jonge meisjes schrijven we niet voor niks natuurlijk – dan moet je wel een wijntje drinken met mij etc etc – u begrijpt het – hoe dan ook ik schreef bij de onderstaande aankondiging van TZUM – ‘hij is de beste als ie zijn grensoverschrijdend gedrag achterwege laat – maar ook als ie zijn grensoverschrijdnd gedrag niet achterwege laat is ie de beste.’ Ik ben echt benieuwd of ze mijn reactie plaatsen daar bij onze vrienden van TZUM.
Vera Jongejan: ‘Zo jammer, al die wanhoop…’

Mechaniek
Een grote vlieg botst suizebollend
tegen lampen, ramen,
dol geworden mechaniek.
Weet hij nog wat hij van plan was
en hoe hij een half leven terug
hier binnendrong?
Zo jammer, al die wanhoop
die hem verhindert na te denken
en te gaan zitten,
om een kaart te raadplegen, tenminste.
Beseft hij dan niet
dat juist zijn radeloosheid
de man onder hem een krant laat vouwen
onontkoombaar, met slagkracht.
Vera Jongejan
IEN VERRIPS – eenzaamheid is…

’tzijn niet alleen helden die vervagen
of van hun heldendom ontdaan
belanden in vergetelheid
met het klimmen van mijn jaren
lijkt mij een dergelijk lot beschoren
als vrouw “nicht mehr zu haben”
niet interessant als mens
er niet toe doen
langzaam door de schaduw ingehaald
ongezien word ik onzichtbaar
ongehoord tot doof verklaard
on(op)gemerkt besta ik nog
een beetje maar
eenzaamheid is onverschillig
IEN VERRIPS
PETER BERGER: ‘Wat rest is uitzicht op een dorre boom die nog vol ongedroomde dromen zit…’

Alles nat. Alles nieuw. Alles groen. Gras tot aan de navel, woest wuivend in een oceaan van wilde bloemen. Manshoge distels. De knoppen bijna paars. De beukenhaag compleet ontspoord. Een bosnimf heeft de boel betoverd. Alles fluistert haar naam. Alles zingt liefde. Voor haar. Voor hem. Voor het. Liefde voor het leven. Voor alle dingen overal. ¨Même dans la mort il y a de l’amour,¨ heeft ze mij ooit onthuld. Stilzwijgend in haar nimfen taal. Dat was nog eens een zomer!
Liefde in de dood? De treurwilg heeft eraan moeten geloven. Haar grillig gekromde takken zijn broos als herfst en kaal als winter. Die bewuste zomer leek het al met haar gedaan. Droogte. Alle groen krachteloos verlept. Het was een zomer waarin alles gezegd leek. Maar vorig jaar ging ze plots toch weer los. De treurwilg. Als een katapult.
Die spurt was blijkbaar haar zwanenzang. Morsdood is ze. Die boom. Nu een onbestemd object geworden. Een grillig kunstwerk zonder context. Nou was het me altijd al een raadsel. Die treurwilg pal voor het huis. Wat had ze daar te zoeken? Water? Het altijd stroperige stroompje is vijftig meter verderop!
Wat rest is uitzicht op een dorre boom die nog vol ongedroomde dromen zit. De kettingzaag zal mij van dat beeld verlossen. De boel gierend in brokken brandhout snijden. Een oorverdovend lege plek achterlatend. Daar komt straks een vijgenboom.
PETER BERGER
8 jaar geleden! – FRANS TERKEN wint de enige echte virtuele HOERA HET IS EEN…… trofee op pomgedichten – 4 strofen frans terken ruimschoots genoeg voor dikverdiend GOUD!
Het zout op de lippen
Omdat het overvol is de stad een pakhuis
opeengepakte meute op de vierkante meter
neem ik de vlucht naar een schiereiland
over de hoofden lopen kan ook hier
het aanlokkelijke van schuimkoppen
het rondborstige van aanrollende golven
weg uit de gekte naar een ondiepe duinpan
waar de kunst van stilleven heerst
onder het geschreeuw van meeuwen
meereizend theater op het podium van zee
.
FT 18062016
het eilandleven samengevat. met deze regels van frans hoeven we niet meer met de boot naar texel, terschelling of andere nog verder gelegen oorden. het lezen een reis. terken in optima forma in de tweede strofe – en voor uw rust de strofen drie en vier. de vogeltjes op de koop toe. in deze terken huist de stad, de natuur, frans terken zelf en de kunstenaar die in enkele regels u op een wereldreis meeneemt, mooier dan u deze ooit zelf zult regelen. goud! en van harte.
JOOP KOMEN sturm und drank – CARTOUCHE aan de spa blauw – FRANS TERKEN met het zout op de lippen – RIK VAN BOECKEL hoera het ritme – ERIKA DE STERCKE in besuikerde glazen een bijdrage van MAJA COLIJN – en het eerste protest is binnen van JOOP KOMEN –
wedstrijd gesloten – dank jullie wel voor de bijdragen – geen makkelijk thema deze week. volgende week verheugen we ons op de komst van bregje zonderland. dan weten we onze verzen en woorden weer in onpartijdige handen. deze week ligt dat ietsje anders. uw webbie is wel voor de vrede maar heeft ook zo zijn voorkeuren. hieronder kunt u mijn commentaar lezen. joop komen komt in verweer nog voor de uitslag is gewezen. bovendien hanteert joop deze week een woordgebruik waarin woorden als ‘bouten’ niet van de lucht zijn – daar komt bij dat joop ons uitlegt dat de ene SOA de andere niet is. op kwaadaardige wijze wordt in het openbaar uitgelegd dat het seksueel overdraagbare alcoholisme wild om zich heen grijpt in bepaalde kringen. hoe dan ook de uitslag moet nog worden bepaald. iedereen zal begrijpen dat joop deze week niet in de prijzen valt – sterke thematiek dat wel maar de vorm waarin het allemaal gegoten is daar hebben we zo onze bedenkingen bij. jammer joop volgende week beter bij bregje.
wie wint de enige echte virtuele HOERA HET IS EEN…… trofee op pomgedichten?
ja wat is het nou geworden? en waar bent u zo blij mee? we lezen het hier heel erg graag. bregje zonderland is vanaf volgende week onze vaste juryvoorzitster (om de week) – wij van hier roepen dan ook hoera het is een bregje – maar wat of wie vervult u van blijdschap? er zal toch nog wel iets zijn of iemand die blij maakt?
u kent de regels: de gedichten niet te lang tenzij noodzaak – (of als u er een einde aan wil maken.) 20 regels is wel genoeg blijdschap. de andere regels als vanouds: u kunt uw gedicht als reactie plaatsen – onder ‘leave a comment’ – (even registreren, dan inloggen en dan uw reactie) – of stuur in onder ‘contact’. (zie rechtsboven) – ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaren verzekerd natuurlijk. deadline zondagochtend 1100 uur.
.
het is het droeve lot van joop komen – het onbegrepen zijn. schrijft ie een sonnet krijgt ie haatmails. die kinderen schrikken zich rot natuurlijk – het ‘mama ik moet plassen’ op de bekende dreinende toon is nu eenmaal in vele propere hollandse gezinnen een gevleugeld gezegde – ook in het oosten van het land – zijn de kinderen eindelijk zindelijk zit er een wildvreemde man op leeftijd op het schijthuis en die neemt ook nog gewoon 14 regels de tijd terwijl de kinderen het in het halletje in hun broek doen.
ja zo maak je nooit vrienden joop – het toilet leent zich niet voor poëzie – moeders kan de wasmachine weer laten draaien – huilende kinderen versmeren het goed onderhouden halletje – er vallen klappen – zo heb ik je niet opgevoed krijst moeders – alleen ouwe mannen laten alles lopen –overstuur natuurlijk en een stank van jewelste in het – tot voor kort – zo keurig onderhouden huis.
waarom joop moet jij nou uitgerekend op het toilet een sonnet schrijven en dan ook nog de boel herschrijven zoals we kunnen vaststellen. wist je niet dat vaders aan de drank was. moest dat de familie ook nog eens lekker ingewreven? je ontwricht hele gezinnen met je sonnetten joop. we wisten natuurlijk wel dat jij niet een maatschappelijk werker in je had maar een provocateur als deze hier hadden we echt niet achter je gezocht. pomgedichten staat wijd en zijd bekend als een vredesite –
.
.
een platenkamp, een kick, een winklaar, een droog, een gevallen engel als hagar peeters, een roop, al die schatjes getuigen dag na dag over de innemende wijze waarop hier op de pom de stoelgang beschreven wordt – de vrede dienende. die vaardigheid missen we hier joop bij jou in deze verder prachtige sonnetten. bregje zou glimmen maar ja die mag volgende week weer. ik ben deze week aan de beurt en wil het kort houden. jou kort houden. trek je wel nog even door? want dat missen we een beetje aan het einde in het gedicht ‘drang’. de boel blijft daar liggen. dat kan niet de bedoeling zijn. toch?
.
hebben we hier boven een joop komen gehad blij met elke grote boodschap en blij dat hij het ontkurken nog niet verleerd is – zaken van belang en goed om even bij stil te staan – met beide benen op de grond van het toilet – mag ik joop zo voor u samen vatten – cartouche duikt de natuur in – van de mens. ‘hoera hoezee’ het lijkt me een strijdkreet uit vroeger tijden. een schip een zegen en de diepgang. water zee en lucht – licht en lucht – de lanen op de paden in – cartouche marsjeert wat af. houd je vast de titel – geen touw aan vast te knopen het commentaar. onze cartouche blijft er vrolijk onder – moeder aarde kent vreemde kostgangers en laat in sommige gevallen echt te makkelijk over zich lopen.
.
Het zout op de lippen
Omdat het overvol is de stad een pakhuis
opeengepakte meute op de vierkante meter
neem ik de vlucht naar een schiereiland
over de hoofden lopen kan ook hier
het aanlokkelijke van schuimkoppen
het rondborstige van aanrollende golven
wie likt er niet aan het vooruitzicht
van ergens anders eens een feestje
vandaag de drukte rechts en links laten liggen
weg uit de gekte naar een ondiepe duinpan
waar de kunst van stilleven heerst
onder het geschreeuw van meeuwen
meereizend theater op het podium van zee
.
FT 18062016
.
Omdat het overvol is de stad een pakhuis
opeengepakte meute op de vierkante meter
neem ik de vlucht naar een schiereiland
over de hoofden lopen kan ook hier
het aanlokkelijke van schuimkoppen
het rondborstige van aanrollende golven
weg uit de gekte naar een ondiepe duinpan
waar de kunst van stilleven heerst
onder het geschreeuw van meeuwen
meereizend theater op het podium van zee
.
ik denk dat het gedicht heel goed kan zonder die wat gekunsteld aandoende derde strofe. sterker nog in de afgedrukte vier strofen is heel wat eilandleven samengevat. met deze regels van frans hoeven we niet meer met de boot naar texel, terschelling of andere nog verder gelegen oorden. het lezen een reis. terken in optima forma in de tweede strofe – en voor uw rust de strofen drie en vier. de vogeltjes op de koop toe. in deze terken huist de stad, de natuur, frans terken zelf en de kunstenaar die in enkele regels u op een wereldreis meeneemt, mooier dan u deze ooit zelf zult regelen.
Ode aan het ritme
Hoe het ritme verhaalt
rara het ritme onthult
en langzaam vertaalt
elk woord een klank uit een andere taal
de toren van Babylon verzint wat ooit werd gezegd
de oudheid een verhaal in vele zinnen verteld
we horen en lezen wat misschien is geweest
uitvergroot tot een mythe historie
een verzonnen mysterie prehistorie hysterie
hoera het ritme is gebleven
want het ritme geeft ons leven
als het hart niet meer klopt
is het gedaan zijn we weg
waren we er maar voor even
tijdens miljarden jaren de wereld gegeven.
Rik van Boeckel
18 juni 2016
.
het ritme een plaatsje gegeven in de wereld van de filosofie van rik van boeckel. en in de biologie mogen we concluderen. want wat niet meer klopt leeft ook niet meer. zo tikt de tijd door in de werken van rik, zo tikt de tijd in de taal, zo tikt de tijd in de taal van ons allemaal, uniform en door de eeuwen heen in ons hart. rik kijkt niet op een paar jaar.
.
Erika gisteren nog in de amsterdamse jordaan – festina lente – vanochtend al weer present op de pom – kind kind kind welk een leven lijd / leid je toch. onze bloed eigen DITMAR BAKKER zal trouwens worden afgevaardigd naar de NK poetry slam vanuit festina’s 020. een prachtig resultaat. uiteindelijk komt alles wat goed is boven drijven. we hebben er heel wat in moeten investeren. maar uiteindelijk is het zo als erika het beschrijft: ‘In de besuikerde glazen drenken we onze stemmen.’ en ook die andere regel zo treffend: “Nat van de klamme nacht kijken billen met een gulzigheid naar godendranken uit.” erika weet altijd de meest exclusieve momenten in een mensenleven aan te raken – de samenhang verzinnen we er zelf wel bij. ook het broodnodig fruithapje wordt hier niet vergeten. een uitgeperst sinasappeltje tegen de dorst. en allemaal in een setting van een heerlijke grandeur – marmeren trappen, godendranken en besuikerde glazen. bij erika is het heerlijk wegdromen zeker als ditmar weer eens niet naast je ligt.
Zondagmorgen.
Hé meisje, ik ben captain Sparrow en hoorde je van mij dromen
Wat fantaseer jij zoal ?
Nee niets, veertien-en-een-half
.
Maja Colijn
een fijne dialoog als in een jongensboek – een welkome bijdrage op de zondagochtend. kan nog spannend worden als ze nog even doortellen. laat joop het maar niet lezen van die sonnetten. ik zou zo iets niet durven schrijven. voor je het weet heb je joop in je nek. ik zeg altijd ik waardeer elk ingezonden werk. van dialoog tot sonnet. dank je wel ook maja. fijne zondag ver nog. niet teveel regels. niet teveel om joop te citeren bouten. niet teveel drank. teveel is nooit goed. liefs ook.
JOOP KOMEN ruimt op! en vindt ‘Zestien boekjes van “Dick Bos” door Alfred Mazure met deskundige medewerking van Jaap Nauwelaerts de Agé, leraar jiu jitsu en judo.’
een Groet op de vrijdag: ‘niemand moest dood…’

was je altijd zo
wat waren we nerveus
nu we niet meer rookten
begreep ik waarom
we vroeger zoveel
de plant de bank de tas de jas
alles werd er tussenin
maar alles wist zich
een weg
niemand legde een woord
verkeerd of verkeerd uit
er gebeurde gewoon niks
en ook dat niet
niemand moest dood
niemand moest stuk
was je altijd zo
was je altijd
Karlijn Groet
VON SOLO: ‘Mijn hele leven wordt me al afgeleerd impulsief te handelen…’

Misschien is het wel zo, dat de doorgewinterde Calvinisten gewoon gelijk hebben. Dat er zoiets bestaat als goddelijke voorbeschikking. Dat wij over de loop van dingen ins ons leven bar weinig te zeggen hebben. Misschien heeft neurocalvinist Dick Swaab wel gelijk als hij beweert, dat wij ons brein zijn en dat je als persoon niet meer bestaat, als je brein niet meer functioneert. Dat de keuzes, die we maken geen keuzes zijn, maar de uitkomst van een heel saai algoritme, opgebouwd uit in DNA vastgelegde data door de eeuwen heen.
Soms zie ik een glimp van een andere wereld, die ergens zou moeten zijn. Vaak ben ik dan onderweg. Bij voorkeur op een voor mij eerder onbetreden pad. Of ik denk aan vroeger en wat had kunnen. Dan neem ik even later een hap van mijn biefstuk en realiseer me, dat het echte leven nooit zo goed kan zijn. Het kan toch niet, dat alles zo ontzettend perfect is? Tot de bearnaisesaus en de krokantie van de aardappelcroquettes aan toe. Maar dan is er altijd wel weer wat, dat me uit het moment trekt en mijn hoofd weer aan de gang zet, waardoor ik in het echt geen meter van mijn plek kom.
Mijn hele leven wordt me al afgeleerd impulsief te handelen. Eerst waren het mijn ouders en school. Later was het mevrouw Solo en werk. En tegenwoordig heb ik mezelf zo netjes geconditioneerd, dat ik mijn eigen impulsen onder controle heb. Meestal in ieder geval. Meestal ga ik niet zonder plan en afspraken de deur uit. Meestal ben ik op tijd thuis. Meestal doe ik wat goed is voor me. Ik vertoon de voorspelbaarheid van een goudvis die rondjes zwemt. En mijn omgeving lijkt daar heel content mee.
Heel soms denk ik aan die ongedefinieerde plek, waar ik ooit heel even was. Misschien een uur, misschien een paar dagen. Dan zie ik de plek voor me en loop ik heel even door een straat en verlang er ineens heel erg naar daar heen te gaan. Als was het gewoon om weg te zijn uit de vissenkom. In het geniep start ik dan de voorbereidingen voor die ene keer, dat het echt gaat gebeuren. Dat iedereen naar de kat kijkt en de lege kom. Schrödinger zal op dat moment wijselijk zwijgen.
VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST, PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl











