‘En als mijn mamma sterft hoef ik niets van haar te erven ik zal haar lippen verven omdat de engelen in de hemel zo dol op mooie doden zijn.’ Karin Beumkes op de pom!

Lieve Pom


Omdat het Pasen is, omdat ik iets wil geven uit het hogere halleluja van mezelf.. En daarom Belofte.


Sweet dreams


Karin


Belofte


`t Wordt buiten kouder
en de ballerina`s van de zomer
maken plaats voor de diva`s van de herfst.

De bolle spinnen walsen op het rag
en ergens op de wereld begint Maria Callas
een herderslied te zingen.

Het geluid van onze radio draagt ver
de stem zingt van haar bladwerk uit ledergebonden boeken
mijn mamma gaat de dikke bramen zoeken
noemt de krekeltjes cicaden
olijfgroen is haar hoed.

En als mijn mamma sterft
hoef ik niets van haar te erven
ik zal haar lippen verven
omdat de engelen in de hemel
zo dol op mooie doden zijn.


Muziek: Roth/Leroi – Papageno duet https://youtu.be/87UE2GC5db0

Share This:

Ditmar Bakker wint de enige echte virtuele – hier scheiden echt onze wegen hoor maar we gaan wél verder op dezelfde weg – trofee op pomgedichten punt nl -Deborah Bevelaar zilver en Babak Amiri brons

schier onmogelijke opgave deze week om eremetaal te verdelen. prachtige werken door de dichters – mijn hartelijke paasdank aan allen. het was weer genieten. laten we drie gedichten eruit lichten. de gedichten van Ditmar Bakker:  

Hier weet ik dan een wond die nooit meer heelt,
geslagen niet door naasten, of hun derven,
maar liefde die tot as is en het sterven
van wat mooi is; en nooit, nee nooit meer streelt
nieuw gras de barre grond…

van Mevrouw Bevelaar

‘8 jaar in 1 keer aftrekken doet pijn…’

 en van Babak Amiri

Als je je boeken bedankt en  
hun schrijvers vervloekt 
omdat je ze verantwoordelijk  
acht voor je vlucht  …

bijzondere invalshoeken, prachtgedichten, prachtregels en een invoelende pijn bij het scheiden van de wegen. een vleugje weemoed toegevoegd in het gedicht van Babak. mag ik jullie drie feliciteren met paasgoud, paaszilver en paasbrons. van harte!


Hier weet ik dan een wond die nooit meer heelt,
geslagen niet door naasten, of hun derven,
maar liefde die tot as is en het sterven
van wat mooi is; en nooit, nee nooit meer streelt
nieuw gras de barre grond: hoewel bedeeld
met zaad dat van het hemelsblauw zal erven
het gunstigst weer, blijft in de bodem zwerven
een schrijnen van oud zeer dat parten speelt.

Werd lente niets dan storm en donderwolk,
zou zomer dan verpest door regen zijn,
verdroeg ik dat, gelijk het mensenvolk
dat neerslaan moet tot stof op ’t aards terrein;
maar dat een droom zelfs sterft, is als een dolk
tussen mijn ribben, doet voor altijd pijn.

Ditmar Bakker


–>
 ‘op deze zonderling lichte morgen’ zeg ik petra maria na – ontmoeten we de weergaloze poëzie van Ditmar Bakker – ja hoe een droom kan sterven – hier scheiden de wegen op zijn ditmars verwoestend verwoord. prachtig het licht uit de ochtend geslagen – uit elke ochtend verder geslagen – we duiken de donkerste tunnel in
met die ‘pijn voor altijd’.  ja zo moet dat in de poëzie. licht is zonderling licht – pijn is onverdraaglijke pijn. hoe gelukkig mogen we met een dichter als ditmar zijn hier op pomgedichten punt nl – dat het een keer gezegd is.
 
  • Deborah Bevelaar – Jij noemt het een wonder.
  • Rik van Boeckel – de waarheid in zachte pacht
  • Petra Maria – de waarheid is omsingeld
  • Frans Terken – warmlopen langs de lijnen van waarheid
  • Ditmar Bakker – nee nooit meer streelt nieuw gras de barre grond
  • Magda Haan – voorbij normen en waarden
  • Ton Huizer – niet met die treurwilg
  • Cartouche – brand en aanmaakhout
  • Erika De Stercke – en je hoest
  • Babak Amiri – Als je je boeken bedankt
  • Anke Labrie – hier nog een kaart om niet te verdwalen
foto: Ben Kleyn



wie wint de enige echte virtuele – hier scheiden echt onze wegen hoor maar we gaan wél verder op dezelfde weg – trofee op pomgedichten punt nl?
 
alsof het van de poëzie was de politiek – het én én redeneren – het uitbouwen van mogelijkheden, van waarheden en van leugens, de fantasie die alle kanten op kan, het vaste geloof in de waarheid, de waarheid die gecomponeerd wordt waar je bijstaat. Wahrheit und Dichtung zeggen sommige  oosterlingen. dat is poëzie! we lezen graag van uw ‘wahrheit’ en van uw ‘dichtung’ dit weekend. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
 

 
 
nou weet ik wel
dat het leven in je gaat zitten
als houtrot
en dat je krijgt wat je verdient


maar jij kan er ook wat van
dat het lijkt alsof de waarheid
iets van poëzie begint te krijgen

de poëzie iets van bedrog


pom wolff


 
Voor PO

Vannacht groeien we terug
naar een oud vergeeld geluk
waarvoor wij ons lang hebben ingehouden, de handen gevouwen
rond het gebed, al is het stuk.

Jij noemt het een wonder. Maar het is meer een gaasje dat zich aan de wonde hecht: 8 jaar in 1 keer aftrekken doet pijn. Zo blijven we voor altijd samen onderhuids.

Wie zal het zeggen wat er van zo’n verlangen rest?

We zijn al blij met een huid die zich de rimpels wel herinnert,
maar nooit de spijt.

DB



mag ik u allen een vrolijk paasei toewensen bij uw paasontbijtje. Deborah Bevelaar  idolaat van Pieter Omzigt lazen we op ons aller FB maar nu ook op pomgedichten punt nl – welkom beiden! omzigt direct aangesproken zoals hij zelf anderen direct aanspreekt. en au au au dat gaasje doet pijn. de wonden weer eens gezellig open gereten, het gevraagde thema op een bijzondere wijze verdicht. debbie kan er wat van. hier scheiden onze wegen – het thema –  maar dan scheiden de wegen ook bij debbie – zonder terughoudendheid vervliegt het ‘wonder’ in poëzie, de poëzie in pijn. pijn in gerimpeld verlangen – als een appeltje dat te lang op een schaal van verlangen heeft gelegen. als een open wond in de frisse lentewind.


Levenskwansel

De lente lacht niet langer
geduld verdwijnt in zielloosheid

de zon schuilt achter wolkentranen
het Norremeer dwaalt in gedichten

de politieke zieke levenskwansel
danst door dagdromers heen

functies worden opgesoupeerd
in het verkeerde onterechte gerecht

de waarheid in zachte pacht
tot poëzie verdicht zo nooit verdacht

Rik van Boeckel
2 april 2021



even het norremeer opgezocht – god mag weten waar rik dit meer in al zijn wereldreizen bevoer. maar het ligt om de hoek: Van zuidwest naar noordoost liggen er de volgende plassen: ’t Joppe, de Spriet, de Laeck, de Warckerleede, Zweiland (de grootste plas), het Norremeer, de Eijmerspoel, de Dieperpoel (de meest noordelijke plas), Spijkerboor en Kever (de meest oostelijke grote plas). Ook de vijf kleine plassen ten oosten en zuiden van de hoofdplassen worden nog tot de Kagerplassen gerekend. Het gaat om Sever, de Koppoel, de Kiekpoel of Kleipoel, de veraf gelegen Hanepoel en het Vennemeer.
zo we zijn weer bij op eerste paasdag. het woord ‘zielloosheid’ in het begin van riks gedicht is een te nadrukkelijk niet poëtisch woord. maar ja dat is smaak. daarentegen stralen de laatste twee regels van poëtische schoonheid. we weten niet precies wat er staat maar die regels staan als een huis:
 
de waarheid in zachte pacht
tot poëzie verdicht zo nooit verdacht


bij deze regels roep ik uit – ja inderdaad zo is het en niet anders, nooit meer anders. jammer dat het gedicht slechts twee wereldregels kent.
een zonderling zachte morgen
luchtigheid overspoelt de stappen
in het gareel van de dag

was jij het op die bergtoppen
dacht je dat alles langs zou komen
als een stoet van bewondering

was jij het die voorbij de openheid
als een schiploos kapitein
een zee zonder golven bevaarde

op deze zonderling lichte morgen
is alles nog niet verloren
maar de waarheid is omsingeld

petra maria


–>
ook petra’s gedicht kent één wereldregel bij welke alle andere van het gedicht in het niet vallen. dat prachtige: ‘op deze zonderling lichte morgen’- het gedicht verdient dan ook een voortdurende herhaling van deze prachtregel en dan een invulling van alles wat op poëtisch verlichte wijze plaatsvindt ‘op deze zonderling lichte morgen’. hoe een paasochtendje tot een verlichte zonderling lichte morgen te componeren – vraag het aan petra maria en uw paasdag zal u in ‘eenvouds verlichte waters’ toezingen. het is alsof lucebert even oplicht.
 
 
Ommetje

Je kunt in een beter lopen winkel
je voeten gepast schoeisel aanmeten
warmlopen langs de lijnen van waarheid
als gaat het door kreupelhout

spelt daar iemand zijn gevonden herinnering
dagenlang stappen gezet en gezocht
in het doolhof van zijn geheugen
blijft hij de werkelijkheid ontkennen

– roep ik je hebt er geen reet van begrepen
geef hem een trap onder z’n gat
en wijs : hier zit je vergeten hersenweetje –

en kijk zo ligt hij dan
zieltogend naar adem te happen
alsof door afkeur onder de voet gelopen

wie helpt hem overeind
duidt met vaste tred een richting
wijst de uitweg – niet naar afgrond of graf

© FT 02.04.2021


–>
 
het pieter omzigt ommetje brengt je niet veel verder – op wel zeer poëtische wijze giet frans de harde werkelijkheid van onze vriend rutte om in niet minder onheil voorspellende poëzie. knap gedaan. wie helpt hem overeind – met enig mededogen de vraag gesteld aan het einde van het gedicht. na 13 uren van inhakken op een persoon is rutte wel aan een ommetje toe. wacht aan het einde van de donkere tunnel (het spook)  omzigt rutte op. wordt nog vervolgd. gaan we eerst maar even van de ronde van vlaanderen genieten vandaag – frans – ons ommetje.
 
Scheuren

laten we lopen
door de lege straten
we zijn abrupt vergeten
wie we eigenlijk waren

overstijgen bezwaren
groeien vormeloos voorbij
normen en waarden

het nu – dat schurend- overgaat
in dat – wat had- kunnen zijn
toekomst die scheuren vertoont
in wie wij toen waren

alleen maar verder lopen
tot we de stad verlaten
naar onontgonnen gebied

Magda Haan


–>
altijd moeilijk en ondankbaar gerecenseerd te worden na een bijdrage van ditmar bakker – een soort noodlot:
eerlijk gezegd ontdek ik weinig poëzie in magda’s tekst. woorden als ‘normen en waarden, toekomst en bezwaren’ dragen niet bij aan een poëtisch gehalte van het gedicht. de derde strofe bevalt mij in weemoedig en dramatisch opzicht – begin je gedicht met die regels en maak er een mooi gedicht van:
 
 
het nu – dat schurend- overgaat
in dat – wat had- kunnen zijn
in wie wij toen waren

Dag Pom,
Taaldingetje, geen poëzie natuurlijk.
Tik een eitje, slobber wat koffie, gewoon door met leven…

Paasgroet, T.

Tweespalt
 
Ik heb het gehad met je schat
ik ben het goed zat
dat jaloerse gezeik maakt me
ziek
 
ik sliep niet met Truus, niet
met Yvonne en al helemaal
niet met die treurwilg
Monique
 
jij gaat hier naar rechts en ik
ga naar links
en na de rotonde zien we wel
weer
 
we leggen het bij of ik hol je
voorbij
en hopelijk ontmoeten we
elkaar dan nooit meer
 
Ton Huizer



–>
haha die treurwilg – ton Huizer altijd lachen – mooi in het landschap geplaatst door de poëtisch landschapsarchitekt huizer. de rotonde ook goed gesitueerd in het light verse – nog een kans om de ellende uit de wereld te krijgen anders draaien de hoofdpersonen door in hun eigen gelijk. een van de twee – dat moet hier toch echt vastgesteld – draait tegen het verkeer in. als dat maar goed afloopt – het ongeluk zit hier niet in een klein hoekje – maar draait als een derwishdans om de betrokkenen heen op een rotonde.


 

Uitgroeien
 

kleren, jassen, schoenen, gewoonten
vergaren, sparen en zoeken wat
en wie ons past, verlangen
sussen, ons onderhuidse
branden blussen
 
een gaatje vinden
een oog, een hand een mond
in een veldbed van violen, ons samen
voor even neerleggen en doortasten
 
hoe we bij het scheiden van
wit en bont en blauw – onszelf
en elkaar alleen maar verder blijven
uitwonen in lichaam en in geest
bij het strijken van de tijd

aan elkaar geklonken
als brand en aanmaakhout
doorgaan tegen beter weten in
te streven naar vergetelheid
 
04-03-2021
Cartouche


–>
wel heel veel woorden om ‘doorgaan tegen beter in’ te beschrijven. het is teveel vandaag Cartouche. dit is een van de mindere gedichten van dichter Cartouche die bijna elke week hier het goud tracht op te halen en ophaalt. maar zo pakken we geen eremetaal beste man. ik zou zeggen doe de open haard aan – wat brand en aanmaakhout erbij – en stoken maar. het is koud voor de tijd van het jaar. hier scheiden de wegen – je hebt innemende goede en minder goede aanmaak poëzie. (Cartouche zal wel weer in woede ontsteken bij het lezen van webmasters woorden. heerlijk die witheetheid bij de open haard)
 

buitendeur

hoe je me een bouquet leugens schenkt
ik heb je vanaf het eerste moment door

maar geef je mijn interesse en parfum
schenk het glas vol, knabbel nootjes

ga met jouw grootste plannen mee, dat  
er benadeelden zijn, van geen belang

handtekeningen stellen niets voor
enkel wat strepen op papier en je hoest

dringt vlot in mijn hoofd binnen dankzij 
de beste wijn, het mooiste pak

of je lang bent gebleven, ik geloof het
niet, naaldhakken zijn doeltreffend 


Erika De Stercke 


–>
ha daar hebben we de oude erika weer met naaldhakken gewapend de mannen tegemoet. ze deugen ook niet of nooit die mannen. kind je hebt gelijk! sla ze neer, prik ze lek! ze verdienen niet beter. het is slecht volluk meneer. in 12 regels worden alle mannen gent uit geslagen en als ballonnetjes doorgeprikt.

Hoi Pom  
Ik weet het. Met: hier scheiden echt onze wegen…. refereer jij naar de actualiteiten. 
Maar jouw zin heeft me toch geïnspireerd tot dit persoonlijke niet actuele gedicht.  
Groetjes  
Babak  
 
  
 
Als je je spullen moet pakken  
om naar het noorden te gaan 
Of je gaat naar het westen en  
je hebt geen tijd om in te pakken 
 
Als je je boeken bedankt en  
hun schrijvers vervloekt 
omdat je ze verantwoordelijk  
acht voor je vlucht    
 
Als je tegen je oma zegt:  
het is maar voor heel even 
het is geen Ayriliq en je stiekem  
afscheid neemt van je beste vriend 
 
Vraag dan nooit om begrip 
Zij begrijpen het wel  
Maar een: ik hou van jou 
kan geen kwaad  

Babak Amiri


–>
in eenvoud weergegeven het thema – het scheiden van de wegen – maar hier dan in de vorm van een  min of meer gedwongen afscheid. mooi klein gehouden met een lief en weemoedig advies tot besluit. je hoort de zanger in de verte in zachte klanken de woorden van pijn zingen:  melancholie van een treurig gemoed.

‘je dacht zeker dat ik helemaal blind was’
dan heb je vast mijn bril niet gezien 
al leek die lichtrood het was zeker geen roze  
 
hier scheiden dus onze wegen
 
jij neemt het fietspad
ik neem de snelweg
 
hier nog een kaart om niet te verdwalen
vouw hem wel uit voor alle details
bij vluchtwegen staat al een kruisje
 
we komen elkaar vast wel weer tegen
 
 
anke labrie
04042021
 (eerste regel uit lied van ‘Drukwerk’)


–>
of hier de bril van Kaag bedoeld is?  als melk eenmaal zuur is wordt de melk nooit meer niet zuur. de politiek van dit moment getekend. zure gezichten al  dan niet met bril. hier scheiden de wegen voor het moment. de politici moeten het gedicht van Anke maar lezen om verder te komen.

Share This:

Yvonne Koenderman: ‘En dan ineens is het leven in normaal vaarwater…’

Als ik mijn leven nu met een beetje
Om zicht bekijk, dan sta ik er stukken  beter voor dan Rutte.

En dan ineens is het leven
in normaal vaarwater.
Geen ziekenhuis, alleen bloedprikken elke 3
maanden en hopen dat het monster de komende 2 jaar (liever langer)  zich niet laat zien.
Blijft het die tijd weg, dan blijft het meestal decennia weg volgens de statistieken.
Is het eerder terug, dan hangt dat halve decennium
nog steeds als het zwaard van Damocles
boven het hoofd.
Het is moeilijk loslaten, maar we gaan ervoor
dat het opgerot is en pakken het leven weer op. Niet zo moeilijk in het zonnetje…
Goed nieuws dus, erg goed nieuws.
Het moet nog even doordringen, maar hup…weg met die gedachten…we gaan bijtanken in de zon en weer leven!


Yvonne Koenderman

Share This:

Suzanne Krijger: ‘Omarm me Binnenkort kan je me niet meer kopen…’

Wallen


Omarm me
Wees de tijd wanneer ik het kwijt ben
Tik zachtjes op mijn schouder
Laat jezelf leiden door de slingers aan mijn lichaam
Blaas ballonnen en durf ze leeg te laten lopen
Laat me schrikken wanneer ik het niet verwacht 
Omarm me
Binnenkort kan je me niet meer kopen

Suzanne Krijger

Share This:

uit hoeveel dagen het leven nog

een dagje drenthe een dagje ruinerwold – deel 2

en dat de dagen elke dag opnieuw
steeds weer opnieuw
en steeds weer
opnieuw en steeds weer
een beetje erger
en nog erger uur na uur na uur erger
minuut na minuut erger

uit hoeveel dagen het leven nog
uit hoeveel dagen het leven geslagen werd
en die koffie die je nooit meer vergeten zal


pom wolff

Share This:

Merik van der Torren – ja doet u mij maar een eitje – onee vier


Hoi Pom,
 Verblijf in Tuinpark Buitenzorg inspireerde me tot dit tekstje. In de bijlage. Voor pomgedichten, groet, Merik




Goed boeren in Buitenzorg

Op die winderige maandagmiddag
op weg naar de pruimenjam van Yvonne,
kwam ik Jos tegen.
“ Heb je die kippen nog ?” vroeg ik.
“ Ja,” zei die, “ en ze hebben gisteren vier eieren gelegd.”
“” Doe mij maar allevier,” zei ik,
“ Hoeveel kosten ze ?”
“ 25 cent per stuk.”
“ Heb je een doosje ?”
“ Ja,” zei Jos, “anders wordt het zo’n kledderzooi.”
 
Met Jos’ doosje van vier eieren liep ik
langs de tuin van Yvonne en
kocht een pot pruimenjam.
 
Niet alleen rozen en Japanse kers bloeien in Buitenzorg,
ook hangen appels, peren en pruimen aan de bomen en
kippen scharrelen rond.
 
Is Reinaert de Vos gesignaleerd?

Merik van der Torren

Share This:

Ien Verrips op cursus


al dat weten
dat ik maar niet weet
hoe een lekke band te maken bijvoorbeeld
of waar de melkweg zich bevindt
nog steeds weet ik niet wie te kiezen
of wat ik later worden wil
ik weet ook niet wat ik zeggen moet
als jij plotsklaps voor me staat
 
waarom ik weet
dat je een krokodil verjaagt
door met een platte plank te slaan
op water  
is mij bepaald een raadsel


Ien Verrips

Share This:

zoektocht naar een blonde vrouw, een zacht gezicht van een jaar of 45

oorspronkelijk geplaatst op 17 februari 2020 – inmiddels weten we heel goed wie zij is

dank jullie wel voor het aandragen van zoveel namen, voor zoveel blond vrouwelijk schoon van rond de 45. vanochtend wist ik het. ik zocht haar foto op – en ja jacob ze was het hoogstpersoonlijk zelf. ze is 52 jaar. mijn 45 jaar inschatting mag ze als een compliment beschouwen lijkt me. ze zag er ook kerngezond uit. het mooie gedicht van remco campert zou voor haar geschreven kunnen zijn – zo langs dat diepe mooie water van de amstel – waar ze liep. geen schrijfster, geen journaliste, geen actrice of tv persoonlijkheid. het is de minister met ziekteverlof en voormalig wethouder in amsterdam – onze kajsa ollongren. dank jullie wel voor de steun en de tekenen van toeverlaatschap.

dank aan Bartke, Catharina, Mathieu, Catelijne, Jacob, Lucienne, J.C. de Graaf, Von Solo, René, Han, Wally, Willem en Hans


zoektocht naar een blonde vrouw, een zacht gezicht van een jaar of 45

het hele weekend gezocht en uiteindelijk toch gevonden. de situatie: pom op de e-bike fietsend langs de Amstel – de dagelijkse routine van een pensionado – op het stuk dijkweg tussen uitvaartcentrum  zorgvlied en restaurant ‘het kalfje’ – net voor de molen en het standbeeld van Rembrandt. ik keek in een gezicht in het voorbijgaan van een vrouw, een blonde vrouw, een zacht gezicht van een jaar of 45. zij wandelde – ik fietste – zo’n Remco Campert moment. een soort sjaal om haar hoofd maar wijd gewikkeld. niet opvallend toch wel duur gekleed ook – ik ken haar,  ik ken haar,  ik ken haar – dacht ik – wie is dat toch. een bekend gezicht. wie? wie? wie?
eenmaal thuis, de gezichtsindruk niet vergeten. nee andersom zelfs – het gezicht begon te spoken in mijn hoofd – wie zou dat toch kunnen zijn besprak ik thuis. ze moet een BN-er zijn dat kan niet anders – ik zie haar zo voor mij. maar wie? een schrijfster? een actrice? een journaliste?  de google zoektocht begonnen – eerst maar schrijfster – blond – rond de 45 – Nederland.  tal van suggesties uit de huiskamer. inmiddels leek het of de hele familie op zoektocht was. Nee SUSAN SMIT niet, veel te uitgesproken ogen. PALMEN al helemaal niet, veel te oud en ook niet echt blond én geen zacht gezicht: die krupstaalharde ogen van dat mens hou op!. ANNEJET VAN DER ZIJL dan – tsja tsja, nee toch niet. wel zo een soort tiep, niet een echt sprekend gezicht maar wel blond. nee en toch was zij het niet. dat je het gezicht wel herkent maar niet meteen de naam paraat hebt. (ik ken je – maar wie ben je?)
TREUR veel  te jong, SASKIA NOORT, nee zou ik herkennen en ook bij naam. Nee, Nee. toch geen schrijver dan.
BAARSMA misschien? nee die helemaal niet – barbara zou ik echt herkennen – die stond op het schoolplein der zoontje af te halen toen ik dochterlief afhaalde. die rent wel rondjes voor de lijn langs de Amstel en in het Amstelpark – en dan glimlacht ze altijd – maar zelfs dan heeft ze der ogen zo indringend opgesmukt dat je niet kunt spreken van een zacht gezicht. wel die leeftijd ja ongeveer. ja. en inderdaad wie langs de amstel loopt richting amsterdam zuid zal waarschijnlijk ook wel in 020 wonen. in ieder geval zou kunnen.
op naar de actrices en  tv persoonlijkheden op google. maar nee al die ogen nog verder uitgesminkt dan bij barbara baarsma. zo nadrukkelijk overdreven fotogeshopt – nee een actrice is ze niet, was ze niet. niet dat aanstellerige. dat gezicht was zachtaardig maar wel bekend – ik kan haar zo uittekenen. 
misschien toch MARION PAUW dan? toch een schrijfster die jij nog nooit gelezen hebt klonk het in de huiskamer. ik keek en nee, net te jong. wel zo een soort gezicht ja –  maar 10 jaar ouder of zo.
en vanochtend wist ik het ineens lieve lezer. ik maak de naam vanavond hieronder bekend van de blonde vrouw die zaterdagmiddag langs de Amstel liep en mij mijn remco campert moment bezorgde en vervolgens een weekend lange zoektocht. AAN WIE DENKEN JULLIE?
 

Share This:

Karin Beumkes: mens en melodie op de maandag… ‘de ogen van een gier zijn koud de ogen van een kind zijn ongeschonden…’

de ogen van een gier zijn koud
de ogen van een kind zijn ongeschonden

Dear Pom
Op een maandag moet je niet al te moeilijk doen. Vroeger zag ik dit eiland als een pannenkoek met zeven krenten. Mijn fantasie was pretentieloos. Hier heb je je gedichtje. Lees mooi.
Liefs
Karin




Ziel


De tijd tikt van de tegels af
het korstmos heeft zijn werk gedaan
ik bied mijn ziel aan ieder roofdier aan
maar nee, ze vluchten schuchter van me af.

Er is geen hogere macht gevonden
die mij op deze wereld openvouwt
de ogen van een gier zijn koud
de ogen van een kind zijn ongeschonden.

Het visioen van obstakels in de oude lucht
of door de hel gaan met kapotte handen
deden mij vrijwillig in een cel belanden
of diep ongelukkig zijn in een doods gehucht.


Muziek: Grace Slick – Dreams https://youtu.be/bv98M7iZwAI

Share This:

Petra Maria wint de enige echte virtuele – doet u mij maar vandaag een mooi liedje – trofee op pomgedichten punt nl – kwetsbaar zoals dichters nu eenmaal altijd vogelvrij in de lente zijn. peter Posthumus zilver.

dank aan alle dichters voor het insturen van de lentegedichten rond het gevraagde thema gedrapeerd. deze week kiezen Wij van hier (de majesteit doet mee vandaag) voor de eenvoud. eenvoud als in een lief lenteliedje ervaren we bij de woorden van Petra Maria en ook bij het lichte lentegeluid van Peter Posthumus. Petra Maria goud, Peter zilver. Van harte.

ach toe nou toch
met beloftes en ontluiken
is nog niets verloren

winter was zo koud zo donker
de pleintjes zuchten naar zon
rosé en belgische trappisten

keer ons om
de ingeslagen weg
ze is te donker

daarna zien we dan wel weer
dood gaan we toch
doe ons maar
de lente lente eeuwige lente

petra maria


–>
iets met kleuren, iets met weemoed wellicht, ramen en vergezichten, vogeltjes, lente – ja doet u maar een tekst als een lenteliedje, een mooi liedje om samen te zingen – een mooie tekst – kwetsbaar zoals dichters nu eenmaal altijd vogelvrij  in de lente zijn – ik geloof dat het beschreven thema geheel en al door Petra Maria is ingevuld. ik hoor de sirenen verlokkelijk zuchten en zingen in een waas van belgische trappistenlucht.

Na een tijd van leven
weet je het
alles duurt maar even

wat je er van vond
wat je deed
het kwam niet van de grond

wat blijft is de herinnering
maar ook die
zit vol ontluistering

je nam jezelf van alles voor
wat niet gaf
want het meeste ging niet door

je denkt dat alles ijl en leeg is
en ook dat
ieder pad een doodlopende steeg is

maar opeens voel je het
‘ tis voorjaar
en je veert juichend uit je bed

peter Posthumus


–>
een simpel liedje met een simpel rijm om vrolijk van te worden. deze week zijn we in voor lichte eenvoud – geen witloof, geen gedoe, geen vochtige sappen, geen gepeupel, geen bevroren vrouwen, geen WO 3, geen spatkledders.
  • Petra Maria – doe ons maar de lente lente eeuwige lente
  • Rik van Boeckel – bloemen dansen door de tijd van orchidee tot narcis
  • Frans Terken – de klok niet vooruit
  • Erika De Stercke – witloof met hesp
  • Ien Verrips – deze zomer stopt de lente niet
  • Ditmar Bakker – Och, Heer; en lente komt. Het mooist seizoen.
  • Magda Haan – buiten lopen nachtmerries
  • Anke Labrie – bij haar portret de narcissen
  • Cartouche – badend in haar hemelblauwst, je pupil
  • Peter Posthumus – wat blijft is de herinnering

wie wint de enige echte virtuele – doet u  mij maar vandaag  een mooi liedje – trofee op pomgedichten punt nl – kwetsbaar zoals dichters nu eenmaal altijd vogelvrij in de lente zijn.
 
iets met kleuren, iets met weemoed wellicht, ramen en vergezichten, vogeltjes, lente – ja doet u maar een tekst als een lenteliedje, een mooi liedje om samen te zingen – een mooie tekst – kwetsbaar zoals dichters nu eenmaal altijd vogelvrij  in de lente zijn. U kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
 


nee ik slaap niet meer natuurlijk
als zij om haar mond haar handen vouwt

je hoeft niet te denken om te voelen
uitgevallen licht maakt altijd donker

en dat de dagen elke dag opnieuw
steeds weer opnieuw
 
en steeds weer opnieuw
en steeds weer een beetje erger

uur na uur na uur
minuut na minuut
 
pom wolff

Het lied van lustige weelde

Herinnering een ode aan de tijd
foto roept een lustige weelde op
kruist het beeldend vergeten

zingend sluit ‘t hart de jaren
verdwenen dagen keren rustig om
wandelen langzaam het geheugen in

bloemen dansen door de tijd
van orchidee tot narcis oh azalea
de nimmer verwelkte parafernalia

kleine traantjes laten juwelen vallen
de deugd verbergt ze onder lakens
van zuiver zingend de fluweelzachte zijde

het lied van lustige weelde keert terug 
smelt de tong om tot akkoord en woord
verzen dansen olijk door de dagen heen.

Rik van Boeckel
27 maart 2021


–>
het aangegeven thema brengt ook onze rik van boeckel in euforie en ons in zijn euforisch beschreven verzen. het lied van lustige weelde in de repeat gezet – ik denk dat we zelfs de lustige witwe hier aan de overkant weer olijk door de beschreven lentedagen kunnen duwen, kunnen krijgen, kunnen doen. ja als het leven zo zou zijn als rik het beschrijft – dan is 020 voortaan een zinderend ruigoord – dan hoeft er op het museumplein geen koffie meer gedronken – dan herleven oude tijden in geheel 020 in vondelpark en amsterdamsche bosch – dan dansen de vrouwen gehuld in fluweelzachte zijde en binnen anderhalve meter copuleren minstens 6 mensen er lustig op los.
Deze dag

Dat het zo’n dag is
dat je de klok niet vooruit
maar terug zou willen zetten

dat het niet sterven
maar volop leven is
de uren van vreugde tellen

zoals narcissen doen
die hun kopjes opsteken
nog tegen beter weten in

dat kleuren van de tijd
die je in de schoot geworpen
je stem nog het hoogste lied

tegen het onverbiddelijke
als de wijzers je grijpen

© FT 27.03.2021


–>
frans schetst meer een droombeeld dan een woest ruigoordverleden – een werkelijkheid zoals we die bij Rik hierboven konden genieten. de wijzers van de klok  zullen onontkoombaar toeslaan – nog even 5 minuten onder de warme dekens blijven lijkt frans ons te gunnen. graag aanvaard.


een kleine wereld 

de nachtkilte steek ik onder 
boeken weg, gordijnen open 
en lelies bij het raam  

rond de laagstam lentegeur
een merel glipt weg   
net of hij er niet eerder was   

in mijn hoofd zitten reizen 
  die zich tussen stations 
en kathedralen herhalen 

ik schater als een pittig kind 
bij het eten van witloof met 
hesp, mijn éénpansgerecht

Erika De Stercke


–>
ik zeg een pittig ontbijtje – witloof? wat is witloof – in de libelle lezen we 10 recepten – https://www.libelle.be/lekker/10-recepten-met-witloof/
gordijnen open lelies bij het raam – ik dacht deze dag begint goed – een merel nog in de verte – ook ok – maar dan dat gerecht op je vroege ochtend nuchtere maag. neen!


 dat groen, dat lieve lentegroen
dat fluistergroen van het begin
dat ritselgroen dat  liedjes deunt
en wiegend kleur bekent
 
dagen lengen de langste dag voorbij
het voorjaar lievert door
deze zomer stopt de lente niet
alleen wij kleuren bij
 
ochtend fris avond koel
daartussenin
smukt blij de zon de tuinen op 
spatkladt de bermen rood, geel wit
het helle licht de zomerzon de hitte
beteugeld door de noorderwind

Ien Verrips


–>
ik zou het toch bij de blijde eerste twee strofen houden Ien – met die even grappige als ware en verwoestende slotregel dan – alleen wij kleuren bij – hoe de mens op zich niets te vertellen heeft over het natuurgebeuren – welke liedjes ze ook zingen – ‘spatkladden opsmukken en beteugelen’ – hmm nee net teveel allemaal!

Rubayat na een Afscheid

Zoveel gezegd en meer gedaan
tot groot plezier, meest simultaan.
Steeds wakker bij Aurora’s gloed.
Mijn lievje, blijf je naast me staan?

Steeds wakker bij Aurora’s gloed
voelden wij voor- en tegenspoed.
Mijn lieveling, wat nu te doen?
Elkaar weer zien in ’t beddengoed?

Mijn lieveling, wat nu te doen?
Ben ik een egoïst? Een oen?
Ben jij weldenkender? Och, Heer;
en lente komt. Het mooist seizoen.

Ben jij weldenkender? Och, heer;
denk eens aan ons geslachtsverkeer.
Meer warmte of intimiteit
vindt geen van ons nog. Nimmermeer.


Meer warmte. Of intimiteit.
Meer eerlijk-; gekkig-; tederheid.
Meer van hetzelfde. Harmonie.
Meer luisteren. Zien, op zijn tijd.

Meer van hetzelfde. Harmonie
is wat ik tussen ons ’t meest zie;
wellicht mist somtijds het begrip,
wie heeft, in pacht, de wijsheid? Wie?

Wellicht mist somtijds het begrip,
ontgaat mij veel. Zelfs nu—verhip,
Een week is al voorbijgegaan
en stuurloos is dit narrenschip.

Een week is al voorbijgegaan.
Mijn lievje, vlij tegen me aan,
je hebt mijn hoofd, mijn hart, mijn ziel,
mijn dichterlijk cliché. Komaan.

Je hebt mijn hoofd, mijn hart, mijn ziel,
en zonder jou ben ik—nihil.
Kom terug. Je bent mijn hoop, mijn kracht…
Het spijt me als ik tegenviel.

Kom terug: je bent mijn hoop, mijn kracht,
de liefste die ik ken bij nacht,
zo zacht als is de dageraad.
Ik bid: kom terug. Ik houd de wacht.

Zo zacht als is de dageraad
kan zijn jouw hart, als ’t voor mij slaat.
Zoveel gezegd, en meer gedaan…
Dwaas is hij, die het rusten laat.

***[D.B.]


–>
nogal uitgebeid vers. de eerste 16 regels gelezen en zie daar we hebben een afgerond gedicht. én een mooier dramatischer en weemoediger  slot is niet denkbaar krijst reve uit de hemel:
 
Och, heer;
denk eens aan ons geslachtsverkeer.
Meer warmte of intimiteit
vindt geen van ons nog. Nimmermeer.

 
niets meer aandoen na 16 regels – goud op pomgedichten – de wereldcup binnen gehaald – de dichter die zich onder bogen van triomf alle witte loof uitingen minzaam lachend laat toezingen – maar nee onze Ditmar gooit er nog een regeltje of veertig meer tegen aan – geen noodzaak! geen witte loof! geen erebogen of metaal.
Ochtenddauw

vandaag
duik ik onder
wil ik alleen maar slapen
buiten lopen nachtmerries
op klaarlichte dag

tranen vallen als ochtenddauw
op het gevreesde scenario
dat al als een blauwdruk
klaarligt voor de geschiedenis

gesmoord hoor ik inktzwart
de woede en onwetendheid
van het gepeupel

stilvallen is de beste optie
wek mij maar bij
het opkomen van de zon

© Magda Haan 


–>
natte bedoening. ochtendauw. daar denk ik noordhollandse velden bij in de vroege mistige ochtend – en weer snel het warme bedje in! eens kijken wat onze magda ons lezers te bieden heeft. oje er lopen nachtmerries buiten, ik lees over tranen en woede en ook nog over gepeupel – deze ochtenddauw lijkt me niet echt gezond voor een mens. WO 3 lijkt aangebroken en Magda duikt onder.

met dank aan de vogels
 

hoe het dorre lijf verstijfd
het morgenlicht begroet
en het geluid van vroege vogels
 
in de aangeharkte binnentuin
fluiten zij de winter uit
vanaf de eerste bloesemtakken
 
hij kijkt naar zijn vrouw
bevroren in een lieve lach
waarna de wintertijd aanbrak
 
vandaag de klok vooruitgezet
bij haar portret de narcissen
langzaamaan wordt het weer zomer


anke labrie
27-03-2021


–>
ook hier overheerst de jonge lenteachtige vrolijkheid net ietsje minder. een droevig relaas. de bevroren lach van de levenspartner – zo beschreven zal elke lente winter zijn. het leven blijft overwinteren lijkt anke ons lezers te zeggen.

Primavera
 

Een balcon in Spaanse lentezon
sneeuwwitte tulpen die uit hun bol
spiegelglas: de sofa als ankerplaats
badend in haar hemelblauwst, je pupil
handbreed die zich aan de zijne meet
 
een melodie speelt hun door het hoofd
‘solamente tu’*, belofte van, symfonie
van hand en huig tong en mond, een
samengaan van zaad en vocht
 
bloemen in de knop – hakend
naar opgaan en openbloeien
lichtheid in duisternis – gebroken
en op het aanzwellen van je tonen
beweegt al het stille weten mee
 
van houden van, van maat en dat
elk gedicht – poesía eres tú** – een eind
een begin van weemoed
in zich draagt
 
it’s all over now
baby-blue

27-03-2021
Cartouche
 
*Solamente tú: jijalleen
(Pablo Alborán – Solamente Tú – con Diana Navarro)
https://www.youtube.com/watch?v=OFgWLk052gA

**“¿Qué es poesía?, dices mientras clavas
en mi pupila tu pupila azul.
¿Qué es poesía? ¿Y tú me lo preguntas?
Poesía… eres tú.”
 
(Gustavo Adolfo Bécquer)

Wat is poëzie?, zeg je terwijl je

jouw blauwe pupil in de mijne prikt.
Wat is poëzie? En dat vraag je mij?
**Poëzie..dat ben jij


–>
ergens had ik deze lofzang – lovesong – al eens gelezen bij Cartouche – tsja het is nu al weer ‘over’ – beste Cartouche. moet je ook maar beter je best doen en niet al die plaatjes opzetten. ze wil het live – ze zit niet op liedjes en dichters dromen te wachten. en die tweede strofe kan echt niet. nou ja het zou passen bij het legendarisch slamduo de woorddansers die in een tekst tal van vochtigheden de zaal in smeten.

Share This: