prachtige poëzie deze week – in kwetsbaarheid veelal geschreven. dank aan alle dichters voor het insturen. een eerbetoon aan Ina Bot – Ina weer eens voor het voetlicht – en zo jammer van het dichterschap dat met haar leven verloren ging. niet echt een wedstrijd bij zo een thema. wel goud voor Max Lerou met zijn oproep aan haar – de vissersvrouw – het leven eindelijk in eigen hand te nemen – en zoals het een goed dichter betaamt – op zijn lerous – in onomkeerbare poëzie van harte Max:
stampt ze een vormpje vol en volgt een twee drie in godsnaam keurslijf en al nog één keer ziedend zwemmen in een zuigende zee
de magere school buuf heeft een keuken vol wortelen broccoli kolen bonen in vele kleuren kikkererwten en paddenstoelen (helaas niet hallucinogeen) en veel vergeten groenten deze vrouw heeft ijzer in haar geheugen man zaliger zijn leven lang gekotterd het hangen aan de touwen de vissies met dagelijks een smakelijk gepeuzel nog was er geen manlief overboord tot hij werd gedotterd zo leuk de vissenvormpjes van de action de blender ook daarin verdwijnt met messiaans vermorzelen de vezel uit een ver verleden – met een beetje bloem stampt ze een vormpje vol en volgt een twee drie in godsnaam keurslijf en al nog één keer ziedend zwemmen in een zuigende zee ml –> ‘de vissenvormpjes van de action’ nu voor de gedotterde zeebonk hahaha. en hoe de woede uiteindelijk dan toch ook aan haar een aanvaardbaar gerecht brengt – zelf bereid. of waarom het in het leven gaat – neem het heft in eigen hand – en voel je vrij. dat je niet eerst hoeft te sterven om van jezelf te zijn.
PETRA MARIA uit weemoed geboren FRANS TERKEN uit het leven gesneden CARTOUCHE zelden zat ik zo vol ANKE LABRIE blijf zijn naam herhalen MAGDA HAAN liefst ben ik maar stil VERA VAN DER HORST van alles verlaten MAX LEROU ziedend zwemmen in een zuigende zee RIK VAN BOECKEL stijgen wij in weemoed op
VIDEO
wie wint de enige echte virtuele “Het wil niet vlotten met de weemoed”- naar een regel van Ina Bot – op pomgedichten punt nl? deze week een meer dan bijzondere uitgave van de zondagochtendwedstrijd. dat we niet vergeten. dichters niet vergeten – laat u inspireren door de prachtegels van INA. laat u inspireren door de regel van dichteres INA BOT die al weer een eeuwigheid geleden het leven heeft verlaten – of naar een andere regel van INA: ‘Zelden bezwijken muren onder zoveel afwezigheid ..’ welke muren bezwijken bij U – nog steeds – bij die enorme gevoelde of nog steeds te voelen afwezigheid? welke afwezigheid kan alleen maar beschreven worden in termen van aanwezigheid? mooie woorden trouwens aanwezig/afwezig – wezenlijke woorden. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd. zou u willen weten wie INA BOT was lees dan de woorden van Lizzy:LIZZY BUBBY SCHRIJFT: Ina heette ze. Ina Bot. We speelden samen poezieliedjes, met Lisan erbij gingen we alle poeziepodia af, op zoek naar nieuwe dichters, we maakten teksten door haar godvergeten talent. We lachten, huilden, een requim, nu Toen ze dood was, na drie pogingen: aspirines met chocoladepudding, uitgekotst in de vroege ochtend, met vuilniszakken de oven het gas naar haar toe laten stromen, gefabriceerde luchtslang met afplaktape, net op tijd gevonden, en toen, de in Frankrijk gewonnen pil die godzijdank het einde voor haar in zicht bracht Ze kon niet meer Ik zie nog de blik in haar ogen toen ze, na de eerste poging, wakker werd en lag in een steriel ziekenhuisbed, zo ontzettend gelaten… Toen ze weg was en verdwenen kwam er een vlinder in mijn huis. Ze dwarrelde om me heen en als ik huilde kwam ze naast me op de muur rustig zitten. Drie dagen lang bleef ze. Toen heb ik haar naar buiten gebracht. Ze verdween in de zonsondergang LBBouwval Zelden bezwijken muren onder zoveel afwezigheid kruipt het licht naar het achterland velt het dak eikenbomen valt het raam blind klopt de kelder zijn doden uit malen stoelen om vlees vreten messen bederf schrokt het glas de bodem dan het hart opgevouwen en stom het tuinhek door het pad af wat is opgericht Volgt Ina Bot uit de bundel: ROOK EN AS (enkele gedichten)
weemoed over hoe de nacht de stad in gleed en jij dieper nog in mij 1000&1 verenigde het was alsof zo was het alsof een koningin het rokin te paard aandeed Amsterdam van Breitner was het hart van vroege lente weer in zachte weemoed voelt en deze stad herboren pom wolff
wij raken elkaar als zwanen die spiegelen dat is ook zo bedoeld je draagt mij zorgvuldig langs de levende leugens van verandering wat wij ook vasthouden het is uit weemoed geboren zoals wij nu het maanlicht slechts nog door het bovenraam mogen aanschouwen zo donker is het zo licht wordt het niet meer Petra Maria –> prachtige gedichten bij de woorden van INA BOT. woorden die inspireren. gedichten die inspireren. over hoe kwetsbaar leven is of kan zijn. hier de weg van wij via een ik persoon terug naar wij beschreven. een spel van licht en donker – een persoonlijke ervaring van weemoed. de ware poëzie begint bij mij bij de laatste twee strofen – van daaruit mag het gedicht verder geschreven: zoals wij nu het maanlicht slechts nog door het bovenraam mogen aanschouwen zo donker is het zo licht wordt het niet meer
Uit de kuil Het zijn dagen van oud zeer we zouden gaten kunnen dichten met niet verwerkt verdriet bijna vergeten moment opgediept hoe je struikelde en viel voor wie je vol in je hart sloot de schaduw op je netvlies van een onbereikbaar lief het bracht een steen op de maag haar koude handen die een zwaar donker over je heen trokken waar je mistroostig in achterbleef dat je zocht naar een lichtpunt niet de flikkering van een mes waarmee je uit het leven gesneden © FT 20.03.2021 –> ook hier het licht en de donkerte. de zwaarte van het leven opgezogen in de ‘dagen van oudzeer’. de dagen van oudzeer bijna vergeten – mooi beeld – overschaduwd door het leven. de laatste strofe kwetsbaar particulier. heeft die functie maar voor de lezer heeft die geen meerwaarde. het gedicht ervoor is compleet genoeg.
O wee Zelden voer ik het woord zelden, enkel gepast en op zijn juiste plaats, bij voorkeur binnensmuurs als zij steenkoud op je afkomt en alles spaak loopt het totaal niet vlotten wil, het hoge woord eruit stormt: pak je boeltje bij elkaar, flikker op en ga, nu! geen minuut langer kan ik om me heen verdragen die mooie zogenaamd poëticale praatjes uit lucht gegrepen frasen zonder handen en voeten ze vullen geen gaatjes, een zweefteef ben ik niet verbazen wil ik, mij in jou zien verdwazen alleen koude grond en kale muren kunnen ledigheid nog stutten, zwelgen is wat ik verreweg het meest van alles haat letterlijk alleen maar dromen kan – zelden zat ik zo vol greep jij me bij de keel maakte me stom – zoals nu 20-03-2021 Cartouche -> Cartouche zit in een flow van prachtig schrijven. de lessen op zondagochtend van de webmaster goed geleerd. niet teveel, niet over de top, en als je over de top dan ook echt over de top, geen verwijzingen, geen encyclopie-en, gewoon gewone taal bij bijzondere onderwerpen. en invoelend graag zo balancerend op de rafelranden van het leven. ik lees het gedicht als eerbetoon aan Ina. het woord ‘zelden’ hier uit haar werken genomen en gebruikt. zelden zo de laatste regels in een gedicht gelezen: door alles en iedereen uit weg te werpen leven – zo bij de keel gegrepen – ja zo vreselijk overmand. door haar woorden. zie daar onze cartouche.
zijn naam als ik er niet meer op kan komen zijn naam en steeds meer vergeten zal noem hem dan vele malen haal herinneringen op dwars door de gaten heen herhaal ze eindeloos ook als ik jullie niet herken jullie zelfs uitscheld af en toe blijf zijn naam herhalen tot er een zachte glimlach komt anke labrie 20-03-2021 –> in welke vorm ook het zal toeslaan niet zonder hem – blijf hem voor mij herhalen – doet denken aan: en herhaal ze alle malen – asjeblieft voor mij voor hem. wat mij betreft is de laatste regel te veel. de oproep op zich is van de liefde. en liefde op zich is genoeg.
Verschroeide aarde Achter ons liggen de valleien warme lijven en natte kussen overgoten door de zon aan de zijlijn heb ik gestaan van jouw schaduwspel eenakters in geleende tijd als zoutwater dat langzaam insluit voor wie zou je moeten blijven een dikke vinger voor iedereen die het beter wist vingerafdrukken liet je achter een overvloed aan tranen liefst ben ik maar stil © Magda Haan –> ook Magda schrijft vandaag in mooie invoelbare woorden. om tot de conclusie te komen zoals neergelegd in de laatste regel. liefst toch maar de stilte en stil zijn. om de woorden te laten inwerken. en de geleden pijn – over de grond die te heet onder de voeten werd.
Hang naar een verboden leven De aarde draait dol liefde heeft hem verlaten vloog naar venus of mars naar z’n mallemoer in leegte zo stil en sacraal weet ik ons alleen door onze lichamen gescheiden ben ik als de man die hangt aan het hout van alles verlaten roept om zijn vader roep ik om mijn man Vera van der Horst -> jezus koeristus – en dan ook nog aan het kruis. ja dat voelt niet goed – door god mag weten wie en ook nog door alleman verlaten. ik kan niet zoveel met deze directe verwijzing naar JC aan het kruis – de directe verwijzing naar god heeft mij verlaten. ik zou juist blij zijn dat meneer een blokje om is. eindelijk vrij! zo zal Ina zich hebben gevoeld bij het afscheid van het leven: eindelijk vrij. jammer dat de dood een mens geen euforie gunt. –>
Voorouderlijke cadans Een eeuw en twee jaar van hier ben jij naar de aarde gekomen als baby van een Franse vrouw en oer-Hollandse zakenman mijn voorouders zijn schimmen zonder wie dit gedicht niet was bewegende strategen uit de Napoleontijd volgen DNA- wegen van de jaren uit het vaderlijk hart stijg ik op naar zinnen slagen en ritmes in een voorouderlijke cadans de eerste lentedag geboortetijd een jaar na Wereldoorlog Een het levenslicht voor herdenkingsgedicht zingend uit vingers van de nazaat handelend in linnen en katoen een zoon wandelaar in zinnen een zoon handelaar in schoenen uit jouw zaak stijgen wij in weemoed op tot onze eigen dankbare hoogtes. Rik van Boeckel 21 maart 2021 (Voor Hans van Boeckel 21 maart 1919- 14 oktober 1998) –> ook rik laat zich inspireren en schrijft in zeer persoonlijke en kwetsbare woorden over leven liefde en de dood. ik ben dankbaar dat op deze site deze kwetsbaarheid kan worden getoond en dat de dichters het ook aandurven om kwetsbaarheden in vele vormen te tonen. en hap uit de tijd – een eeuw aan leven en werken – de ervaringen van een mens in relatie tot wie hem voortbracht, wie hem lief is en de dingen in de tijd van leven. in liefde en in weemoed opgestegen ‘tot onze eigen dankbare hoogtes.’ prachtig gezegd rik.