Vera van der Horst goud – Max Lerou zilver -welke bloementuin, welke zon levert u dit weekend de enige echte virtuele zonnebloemtrofee op – op pomgedichten punt nl?

mag ik alle dichters bedanken voor de inzendingen en voor een zo zonnig begin van de zondag, van de week, van de lentezomer op pomgedichten punt nl – de late inzending van Max Lerou toch nog bekroond met zilver – met een typische Lerou kunt u deze zondag aan – hoeveel wijn u er ook in gooit – Max van harte. het goud gaat zonder aarzelen naar Vera van der Horst. met een prachtige eerste strofe en een professionele tweede maakt vera deze zondag compleet. en haar gedicht tot enerverende poëzie. zo kunnen we verder – hoeveel koelkasten vandaag ook uit de hemel vallen. dank dank dank en vera van harte!

Over en over

Dat er iets ronddwaalt in me,
wat ik niet zeggen kan, niet raakt
aan woorden. Wel het weten
dat het langzaam steeds meer
deel wordt van mijn leven,
ik het een naam probeer te geven,

wordt nu verjaagd door kleurrijke
troepen die in het voorjaar massaal
het land bestormen,
ontspruiten uit grond en takken,
oprijzen, zich ontsluiten,
een weg naar mij, mijn
zintuigen zoeken.
Oh, dat het altijd zo,
zo lente mag zijn.


Vera van der Horst


–>
in die eerste strofe dwalen we graag met Vera mee – doe maar meisje, doe maar kind fluisteren we dichteres in het oor – het leven is nu eenmaal een zoektocht en raken we de woorden net niet aan – dan wel elkaar – elkaar kan altijd zonder woorden ook. mooie eerste strofe – zo glij je een gedicht in.

krijg ik toch een beetje de pest bij de beschrijving van die kolere bloemen in de tweede strofe – dichteres heeft ze nodig – dat is voor haar  de manier om bij de lente die voor haar zo prachtige lente uit te komen. mooi compleet gedicht – ik heb genoeg aan de eerste strofe – dat dichteres ook nog eerst een bosje bloemen wil plukken – ok – haar goed recht – we zullen wel weer wachten. het is het thema tenslotte dit weekend maar voor mij hoeven ze echt niet – hier die rotbloemen – bij vera wil je dromen en dwalen. je in haar onzekerheden wentelen en verliezen.

                                                                          
en toch scheen de zon

maar wat voor weer
het gisteren was
in den haag
 
brokken ijs zo groot
als koelkasten
vielen uit de lucht
even dacht ik
dat het koelkasten waren
 
in minder dan een minuut
smeltwater tot de tweede verdieping
het bleek een verstopte goot
er stak een been uit
 
ml



–>
ha een heerlijke  max – lekker geschreven – hapklaar en met een glimlach te verorberen dit kwikzilveren gedicht – ik zeg zilver en van harte!
  • Rik van Boeckel – jij brengt de roos de tulp de narcis
  • Anke Labrie – de geur van rozen en magnolia
  • Petra Maria – van zeeën diepblauw
  • Vera van der Horst – wat ik niet zeggen kan
  • Max Lerou – koelkasten vielen uit de lucht

welke bloementuin, welke zon levert u dit weekend de enige echte virtuele zonnebloemtrofee op – op pomgedichten punt nl?

‘ik zal je elke bloem vertellen’ dichtte ik ooit. de mooie overheerlijke warme zon in aantocht, de bloementuinen waarin weer voorzichtig gezeten kan worden – zou het dan toch ooit weer – kunnen. zon, zon, rode zon, mooie zon, mooie zondag.

dichters laat de lente in u los, omarm de zomer, geniet de bloemenpracht – het zonnetje – de geliefde – meer hebben we niet nodig – voorlopig – om weer even aan het weer te wennen. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

Opgefleurd

Kleurrijke planten brengen de zon
stralen strelen de dagen met pracht
snaren zingen het lied in vertedering
zo opgefleurd in de dageraad

jij brengt de roos de tulp de narcis
de tuin van de zon begroet ze zo zacht
fluistert akkoorden in oren van fluweel
jouw vingers leiden de harp in klanken

ze zingen ze dansen ze luisteren
ze kleuren vergeten nimmer de zon.

Rik van Boeckel
29 mei 2021



–>
Rik moet even op gang komen in de eerste strofe maar aangeland in de tweede is Rik volkomen op dreef geraakt – er zijn bloemen, klanken, oren van fluweel – een eerbetoon aan de harpiste – er kan gezongen gedronken en gedanst – schreef marsman al – bij de poëzie van rik is het niet anders.



de zon stroomt voluit
door zijn oude aderen
rechtstreeks naar zijn hart
verwarmt er alle kamers
straalt op een verlepte liefde
nog niet echt uitgebloeid
 
met haar laatste stralen
doet ze zijn geheugen aan
de geur van rozen en magnolia
klanken van een harp
een briesje dat haar zomerjurk
die avond zachtjes dansen liet


hij haalt de tuinstoelen tevoorschijn
zet de wijn vast in de koelkast
morgen belt hij haar meteen
een zomer is soms zo voorbij
 
anke labrie
(29-05-2021
)


–>
een zomers tafereel met aarzeling opgeschreven – zo lijken de woorden – er wordt voorzichtig geschuifeld, gewikt en gewogen- alle ingrediënten op maat aanwezig en ingericht – gesitueerd op het schilderij: twee tuinstoelen – een bezeten – de tuin – een getekend gezicht – een mobieltje. hoe het ooit was en nooit meer worden kan – de gedachte – morgen maar bellen. het nu te dichtbij.
we zetten de bloemetjes
buiten

van zeeën diepblauw
naar open einder
schudden we onze veren af

stoffig van binnen
dragen de lente mee
naar hier en ginder

klaprozen verpletterend
onder onze voeten
van steen en mist

over zand en zorgen
stroomt ons bloed
door wakker land

van eeuwenoude aderen
met lange zoute adem
en zonnige ziel

vandaag nog


petra maria



–>
zee, bloed, bodem en aderen – petra maria houdt het vandaag  bij een nogal aards gedicht – ik mis iets van dat subtiele dat zo vaak ragfijn de woorden van petra maria in een gedicht bindt en tot een heerlijk leesgerecht maakt. hier happen we stof en verpletteren we klaprozen en moeten we ook nog aan de zoute drop.

Share This:

PLOOS – denkend aan Jules Schelvis…


Libertas
 
Libertas woonde vroeger op de Aventijn
In Rome
Ze beschermde enkelingen
en zijdelings de staat
Dat was haar stiel
 
Er zijn zo hier en daar
en in het verleden
munten van haar gezicht geslagen
van opzij
een volle maan
 
Zo af en toe
zit ik me af te vragen
hoe het zou zijn
als zij te licht bevonden
tot verval zou komen
en dat arenden ons dwingen
ons weer dwingen
zielen voor dood te laten gaan
 
 
Ploos
09-04-16
Denkend aan Jules Schelvis. God hebbe zijn ziel.

 

Share This:

VON SOLO terug! – in GOES: ‘…oud en stomdronken. Boze ogen staren en kwade ogen staren waterig terug. Iets dat zich niet laat vangen in bewuste herinnering.’



Twee uur ’s nachts in discotheek l’Étoile in Goes. Achttien jaar oud en stomdronken. Boze ogen staren en kwade ogen staren waterig terug. Iets dat zich niet laat vangen in bewuste herinnering. Daarna commotie en stekende pijn en bloed. Druk, veel te druk voor de tijd van de nacht. Op de eerste hulp afdeling van het streekziekenhuis mompelt de ene verpleegster tegen de ander, dat de patiënt waarschijnlijk geen verdoving nodig heeft. Hij lacht hard uit. Dat klopt. Ik voel ook helemaal niets meer. Behalve een stekende pijn op een plek in mijn geest waar ik niet bij kan. Iets dat me wil doen lopen. Dat me wil doen uitwissen, wat ik me niet meer kan herinneren. De nacht en de slaap doen het verdere werk. In de ochtend zijn er enkel nog de vragen van de anderen en het gebrek aan antwoorden. Er ontstaat een verhaal.
 
Het was een ruzie om een meisje van het kamp. Ik had haar in kennelijke staat aangetroffen of een trapje eerder die week en met haar gepraat. Haar vriend pikte dat niet. Hij wachtte tot het wild bestorven was en greep zijn kans. De snee in mijn hand moest het gevolg zijn van een gebroken glas. Een flits daarvan in de knipperende lichten van de discotheek. Het scenario. Al snel was er een naam. En niet lang daarna werd er op de maandagochtend iemand van zijn bed gelicht, die bekend stond bij de lokale politie en dezelfde voornaam had als mijn aanvaller. Niet lang daarna kwam de echte achternaam boven drijven. Mijn vader wist te vertellen, dat de vader van deze jongen nog wel eens iemand zo hard had geschopt met zijn cowboylaarzen, dat op de röntgenfoto’s van de maag van het slachtoffer, de indrukken zichtbaar waren. Het verhaal werd nu geschraagd door een historische sage. De jongen ontkende alles, maar werd een aantal maanden later veroordeeld tot een taakstraf op basis van mijn verklaring. Er was me na elke antwoord door de agent achter de tekstverwerker gevraagd, of ik het zeker wist. Hij had uitgehaald met een gebroken glas. Ja, ik wist het zeker.
 
Onlangs ontdekte ik, dat mijn elfjarige zoontje zijn spaarpot had leeggeroofd. Het werd duidelijk, hoe hij en zijn vriendjes altijd geld hadden voor cola en frikandelbroodjes. We legden hem het vuur aan de schenen en hij ontkende, dat hij het geld weggenomen had. Hij werd boos, dat we hem niet vertrouwden. Hij ging huilen, omdat het niet eerlijk was, dat we zulks slechts van hem dachten. Achteraf denk ik, dat hij zichzelf zelfs geloofde, toen hij die dingen allemaal zei.



VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 
 

Share This:

VON SOLO – boze en vurige tongen tongen én beweren dat VON SOLO op pomgedichten punt nl op de donderdagen weerom keert

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is IMG_0213-768x1024.jpg
ruim 400 bijdragen heeft VON SOLO verzorgd op deze site – heel vaak op donderdag – zo dat donderdag door liefhebbers – donderdag zal voortaan vonderdag heten – genoemd werd. boze en vurige tongen tongen én beweren dat hij op deze site op de donderdagen weeromkeert. we wachten af.

Share This:

Merik van der Torren: Maurice jij zweeft als een lentebries door de buurt

jij
zweeft als een lentebries door de buurt


Hoi Pom,
aan het begin van deze maand overleed de geliefde buurman Maurice. Ik schreef deze tekst voor hem. In de bijlage. Voor pomgedichten, groet, Merik



Voor Maurice

Hoe lang geleden, ooit,
dat je de Stadionweg behoedzaam overstak
en in mediterraan eetcafé Traffic
een capuccino bestelde.
 
Je zei niet veel, een keer
hele verhalen over je dochter,
die ik niet helemaal volgde
na mijn vierde droge witte wijn.
 
Nog voor de crisis sloot Traffic
voorgoed de deur en jij
zweeft als een lentebries door de buurt,
opgeheven van aardse zwaarte,
de bladeren aan de bomen ritselen het,
de vogel zingt het.
 
 
Merik van der Torren, 16 mei 2021

Share This:

Ien Verrips stevig aan het vergeten geslagen



laat me vergeten
dat je bent verdwenen
afgedaald  vergaan
je stem je streling op mijn huid
zelfs je schaduw opgegaan in rook
laat mij je vergeten
schuldeloos vergeten

Ien Verrips

Share This:

eilanddichter Texel Roop- zet webmaster pomgedichten punt nl in het zonnetje – eilanddichter volkomen de weg kwijt

eilanddichter Texel Roop- zet webmaster pomgedichten punt nl in het zonnetje – eilanddichter volkomen de weg kwijt

de eilanddichter Texel die ze daarachter ook wel ROOP willen noemen heeft er zijn best op gedaan. een cursus sociale omgang in 35 wekelijkse te volgen lessen heeft vruchten afgeworpen. les 30: ‘hoe feliciteer je iemand met zijn of haar verjaardag?’ met een voldoende afgesloten. de eilanddichter schrijft: ‘hiep hiep’. nou keurig hoor.

uiteindelijk heeft de cursusorganisatie aan de dichter geen diploma kunnen uitreiken. dichter heeft slechts 1 van de 35 lessen met een voldoende kunnen afsluiten. lezen we in het rapport van de eindexamen commissie – daar komt bij dat dichter niet meer de dingen en de mensen uit elkaar houdt, in een zeer ernstige mate vergeetachtigheid toont, met name in zijn poëtische werken of wat daar voor door moet gaan. dichter begint vaak aan een gedicht maar de eerste regel is nog niet helemaal uitgeschreven of dichter weet al niet meer waar ie mee bezig is. aldus het eerlijke rapport van de commissie eindexamen sociale omgang. ook in een van de hoogtepunten van eilanddichters poëtisch oeuvre – het gedicht ‘hiep hiep’ is de dichters alzheimer direct aanwezig: ‘schat (..) hoe heet ie…’ – ja zo gesteld dan weet schat het natuurlijk ook niet – lezen we in het eindexamenrapport. en was het vandaag of was het nou gisteren vraagt de dichter aan de lezer in de zelfde eerste strofe. dichter is de weg kwijt.


hiep hiep

schat is hoe heet ie
nog jarig vandaag
of was dat gisteren

die zondagochtendmaf
met zijn gedichies
en commentaar verzekerd

die in de vu lag
met terminale guigelton
en met geile woorden
het personeel bepotelde

hij is nu dertig kilo
met pensioen en zijn naam
ben ik kwijt maar als jij hem spreekt
feliciteer hem dan ook van mij

Rp

in amsterdam feliciteren we dichter ROOP met het behalen van de voldoende voor les 30 in de cursus. bij deze felicitatie willen wij wel aantekenen dat het volkomen onbegrijpelijk is waarom de commissie heeft gemeend een voldoende uit te reiken aan de dichter voor les 30:. ‘hoe feliciteer je iemand met zijn of haar verjaardag?’ dichter raakt volkomen verdwaald in zijn eigen eerste strofe – dichter weet niet wie hij dacht te moeten feliciteren en weet ook eigenlijk niet waarom. tijd plaats en persoonsbesef zijn bij dichter volkomen afwezig.

je kunt ook zeggen dichter weet van voren niet dat en hoe hij van achteren leeft. dichter kan beter opgenomen worden en goed verzorgd. een regelmatig dag en nachtritme opgelegd – pilletjes erin tegen alle vermeende angsten in de wereld om de dichter heen. tegen zijn angsten en de wartaal – zo spreekt dichter over ‘terminale guigelton’ – ik heb het even nagetrokken in de medische wereld is de virusvariant guigelton volkomen onbekend en er is ook nog nooit iemand gestorven aan die ziekte.

voorts een slabbetje op dichters schoot tegen het kwijlen bij het voederen.

Share This:

Karin Beumkes: ‘de toerist betaalt en wenst nog meer …’ – augustus op Texel komt er weer aan

Dear Pom


Terwijl op Texel de lamskoteletten op springen staan, moet ik aan een belevenis denken. Mijn eerste huisje keek uit op een schapenwei. De hele lente en vroege zomer hadden de schattige lammetjes de tijd van hun leven, wat er in augustus gebeurde is een ander verhaal. Daarom het volgende dichie en ik hou het graag simpel.



Liefs
Karin


Silence of the lambs


Lammeren bewegen zich als visjes
in een decor van goud en groen
maar in augustus staan de karren klaar
de moeder stoot haar kinderen af

het is een straf om het geluid te horen
het afscheid van een zomer lang
grazen op de Texelse weide
de toerist betaalt en wenst nog meer

ooit liet ik zo een diertje los
het hek was roestig en ik was vrij
om te doen wat een boer nooit zou willen
het hekwerk kraakte – het was volle maan

verzadiging brengt geen goede dingen voort
voor wie het geluid van de lammeren niet wil horen
koop in augustus een oortjestelefoon
of laat je radiootje aan

juist in augustus moet je de lammeren laten gaan
verman jezelf  en maak het houtwerk open.



Muziek: Douze points Portugal https://youtu.be/2hAlp3Khsnk

Share This:

Petra Maria wint de enige echte virtuele – voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken – trofee op pomgedichten

de wandeling door de polder afgerond. achter de regenwolk aan. droog gebleven. genoeg tijd voor contemplatie. dank aan alle dichters voor de troostrijke woorden. in het commentaar heb ik aangegeven hoe naar mijn idee woorden van troost in poëzie het beste zouden kunnen werken. ik kies vandaag voor het gedicht van Petra Maria. Petra Maria goud. onder haar gedicht de redenen waarom. van harte!

stil maar laat maar

later weer
misschien morgen
net alsof
verwachtingen slapen

gewoon zo’n dag
je weer koffie drinkt
de zon staat laag
maar lege handen

noem het niet meer
verloren
alsof geluk is geweest
breken kan altijd nog

of alleen vandaag
vooruit dan maar

petra maria


–>
ik lees bij petra maria wel die directheid van de eenvoud die bij het gevraagde thema aansluit: ‘ik wil sterk zijn en breken doe ik alleen in stilte…’ – dat er weer koffie gedronken kan worden, een eenvoudig beeld – dat er niet meer is dan dat je er met lege handen bij staat (net als de dichter) en je koffie drinkt. dat er een gewone dag is die nooit meer zo gewoon kan zijn als de dagen samen eerder. geen opsmuk alleen goede raad die geen goede raad kan zijn – laat het maar gaan zoals het gaat. of zoals het nog niet gaat. de dichter bescheiden in de gekozen woorden in de wetenschap dat die woorden slechts heel in de verte een beetje van betekenis kunnen zijn. in gelatenheid geschreven. de gelatenheid beschreven.
  • Ditmar Bakker – Mijn liefde ligt eenvoudig in de hand
  • Rik van Boeckel – nu zwijgen de dagen verlaten
  • Frans Terken – je staat er
  • Petra Maria – de zon staat laag maar lege handen
  • Cartouche – zo zielsveel, zo ziek van liefde
  • Anke Labrie – eindelijk sta je voor zijn kledingkast

wie wint de enige echte virtuele vrij naar de regels van de dijk – ik wil er graag voor je zijn – met een lied een gedicht –  wie wint de – voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken – trofee op pomgedichten?

even overwogen ja of nee – maar het is ja geworden – ergens in februari schreef anne hardeman mij- ‘ik wil sterk zijn en breken doe ik alleen in stilte…’ – woorden van deze sterke zeeuwse – sterk zijn toen voor haar lammie nog, begin mei overleden. dichters zijn er ook voor de troost. een troostrijk gedicht – troostrijke woorden graag voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken –  ja graag deze week die woorden op pomgedichten punt nl. u kent de regels van de zondagochtendwedstrijd: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.


de dagen die
 
wat het mooiste was toen
tussen weet ik hoeveel mensen

er was niets
geen decor en geen verleden

behalve jij en ik
en het gras waarop we zaten

de dagen die niet over gingen
de dagen die een leven werden


pom wolff

In een fraai kistje, ingelegd met goud
of parels, edelstenen, zit het niet;
op slot en zonder sleutel toevertrouwd
aan een geliefde: nee. Mijn liefde bied
ik ook niet met een ring die vlechtwerk vergt
als liefdesknoop die voorts werd gegraveerd
met ‘altijd samen’, wat de bron herbergt
van een gekmakend denken, aangeleerd.
Mijn liefde ligt eenvoudig in de hand,
geheim noch opgesmukt en ongevaarlijk,
alsof het sleutelbloemen in een mand
of appels zijn, dat bied ik, onbedaarlijk
roepend als kinderen ook doen: “Kijk nou
eens wat ik heb! En allemaal voor jou.”

***[D.B.]


–>
‘troostrijke woorden graag voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken…’ dat was de opdracht. ditmar biedt aanvankelijk een soort ingewikkelde liefdestroost aan de lezer om deze in de laatste regels van het gedicht eenvoudig af te wikkelen. als appeltjes in een mandje. je moet het maar durven een dergelijke vergelijking. eerlijk gezegd weet ik niet of een dichter met ingewikkelde dichtconstructies wel troostrijk kan zijn. ik denk eigenlijk van niet. ditmar biedt zichzelf en de lezer die in wezen geen troost behoeft een poëtisch pronkstukje aan. dat is mijn inschatting. een fijn appeltje ook. een dichter heeft weliswaar een zekere mate van  afstand nodig maar als de empathie uit het zicht geraakt dan zegeviert de l’art pour l’art. niks mis mee maar troostrijk: neen.
Jouw Echo

Herdenking in stille gelatenheid
vertelt verhalen over jouw geschiedenis
waar je was nu nog bent zal zijn
in de echoput van gedachten

we zitten samen op het dak van leven
nu zwijgen de dagen verlaten
danst de trilling van jouw woorden
langs mijn zacht suizende oren

ik lees jouw verzen in de jaartallen
zie de liefste ogen van jouw stille blik
verwonderd verslagen door dromen
in een oogwenk tot mij gekomen.


Rik van Boeckel
22 mei 2021


–>

in de derde strofe komt Rik dichtbij woorden van troost. de aanloop in de eerste twee strofen is ietwat kunstmatig opgesteld. met iets te grote woorden – ‘dak van leven’, ‘echoput van gedachten’. ik ga voor de derde strofe.
Hoe het een springkussen is

Je blaast iemand warmte toe
hij of zij veert weer op
om op zachte voeten te landen

dat herhaal je zeven keren
tot de lucht klaarder ziet
een stuk of wat wolken minder

heb je nog je armen
voor het opvangen gereed
als het vallen te hard gaat

maar je staat er
ernaast en eromheen
dat het tot vast ter been groeit

met twee handen
om het uit de stilte te trekken
rechtop het volle leven in

© FT 22.05.2021


–>
frans vindt in een vergelijking houvast om de troost vorm te geven. daarmee bewust afstand creërend. de zo krachtige woorden ‘ik wil sterk zijn en breken doe ik alleen in stilte…’ verdienen naar mijn  inzicht directe invoelende troost en geen poëtische omzwervingen of gymnastische dichtoefeningen.


Tot het eind
 
zo als die dag, het bed
twee, die bij elkaar
 
zo zielsveel, zo ziek
van liefde – hoe je brak
 
Je ogen
hoe ik ze mocht
sluiten, voorgoed
 
de glimlach
daarbij als tover
op je gezicht
 
sterren in de nacht
jij maakte ze, ik raak ze
 
bewaar ze – tot het eind
der dagen blijf je meer
 
meer voor mij
dan alleen hoofdelijk
aansprakelijk

zo als jij mij maakte
zo onuitsprekelijk
 
dankbaar
 
22 – 05 – 2021
Cartouche


–>
Cartouche kiest voor de directe beschrijving van een situatie. maar daar ligt dan wel het gevaar op de loer van laat ik het particularisme noemen. omdat geen situatie het zelfde is. of hetzelfde beleefd wordt. en dan – in particuliere beelden – mist de nagestreefde empathie ook doel.


troost

 
de meeste tranen zijn nu wel vergoten
de werkelijkheid dringt langzaam door
alle kaarten zijn beantwoord
de laatste rekening is betaald
en de as verstrooid
 
eindelijk sta je voor zijn kledingkast
je hebt het telkens uitgesteld
 
dan troost je je ineens met het besef
dat je hier niet alleen staat
miljoenen vrouwen delen dit moment
het geeft je moed de deur te openen
 
anke labrie
(22-05-2021)


–>
anke beschrijft het resultaat van verwerking. geeft in de laatste strofe de gedachten door die mogelijk kunnen helpen. maar dat is wel de vraag als de verwerking bij de lezer zich in een ander stadium van verwerking bevindt. het beeld van de kledingkast en de aarzelingen daarbij zijn voor iedereen navoelbaar
en daarin ligt de ware troost. in wezen in onmogelijkheden. korte aanvulling: hier zie je geëtaleerd dat de kracht van een gedicht toeneemt als je weglaat. de derde strofe juist bedoeld als troost kan vervallen en maakt het gedicht troostrijker:

de meeste tranen zijn nu wel vergoten
de werkelijkheid dringt langzaam door
alle kaarten zijn beantwoord
de laatste rekening is betaald
en de as verstrooid

eindelijk sta je voor zijn kledingkast
je hebt het telkens uitgesteld

Share This:

Yvonne Koenderman aan de wandel en zegt dag wind, dag vogeltjes, dag onzekerheid

Vrijdagochtend.
De wind waait tijdens de ochtendwandeling met de hond stoffige nesten uit het labyrint, wat zich momenteel nestelt in het hoofd.
Het lijkt op rondjes lopen zonder bij de kern te komen of traplopen zonder boven te komen, maar halverwege te blijven hangen. Je omhoog wentelen langzaam omhoog en soms iets te hard en snel weer terug.

De vogels zingen  niet vanmorgen, die nestelen zich in die boom die harder buigt dan goed lijkt bij iedere windvlaag, maar iedere keer veerkrachtig terug buigt en het nest flink laat schudden.

De hond interesseert het niets. Snuffelend loopt hij zijn rondje, alle geurtjes binnenhalen als een wilde haarbal die groter lijkt in de wind dan hij is en stilletjes geniet ik van mijn eigen haar(tjes) die de wind trotseren zonder in de war te raken.

De muizenissen in het doolhof van de afgelopen week waaien in delen als stof op de wind. Iedere vlaag geeft meer ruimte die nodig is na onverwachts verlies binnen het hematologische groepje wat onzekerheid gaf.
Het gaat goed, we wentelen ons omhoog, twee omhoog, drie terug, vier omhoog en komen die onzekerheid te boven.


Yvonne Koenderman

Share This: