Cartouche wint de enige echte virtuele – een eerbetoon aan de jaren – trofee op pomgedichten – IEN VERRIPS zilver. (naar een idee van Vera van der Horst)

Allereerst wensen wij de dichters Vera van der Horst (70 jaar) en Lisan Lauvenberg (60 jaar) nog vele jaren bij het bereiken van hun gedenkwaardige geboorte dagen  – enige jaren geleden.

we schreven het al: ze zijn allemaal geleefd –  ze zijn allemaal doorleefd – de jaren – en zo makkelijk is leven nou ook weer niet. de dichters deze week uitgenodigd om een eerbetoon uit te brengen aan de jaren. een eerbetoon lijkt mij voor iedere dichter op zijn plaats. Dichters dank jullie wel voor de gedichten –  hieronder leest u waarom CARTOUCHE een gouden gedicht schreef en IEN VERRIPS een zilveren. van harte gefeliciteerd.


In die jaren
 
Dat we dachten we stonden
aan de voet van het ongehoorde, bomen
die tot ongekende hoogte en gras nooit nat
altijd groen en inkt die niet droogde, uit zichzelf
sprak in volzin en zang die vermocht te vervoeren
de kracht van het kleine, van jong en vol
 
toen dromen tot norm verheven
het bestaande overstemden, jij niet maalde
om klassieke noten , maar eigen taal en ritme schiep
de maan eenzelfde gewicht als de zon, de kalender
geen dagen of jaren telde, alles in het teken
van water man en vrouw, zoveel
 
later zitten wij met de handen in ons haar
maar zo af en toe valt er nog een spoor te zien
te voelen van Minerva, de uil die zich samenbalt
tot herfstsonate in tonen van nog niet verloren
ontvankelijkheid in een paar – woorden
als mens een wens een gedicht, jij
 
licht in de duisternis
 
19-07-2021
Cartouche


–>
Cartouche schrijft hier alles in het teken van – hij vat zijn eigen gedicht beter samen dan ik het zou kunnen – in het teken van ‘zoveel’. en dan later is er  zo af en toe nog ‘een spoor te zien’ van dat alles. een ronduit magisch meeslepend gedicht met heel veel pracht en wendingen die er allemaal mogen zijn om met  een prachtige laatste strofe te eindigen.  en dan nog die op een hans andreas achtige wijze geschreven werkelijk onovertroffen slotwoorden – lezen we van de:

herfstsonate in tonen van nog niet verloren
ontvankelijkheid in een paar – woorden
als mens een wens een gedicht, jij
 
licht in de duisternis


ik zeg goud!

als je aan u gewend bent
zelfs niet meer reageert op jij
verwachtingen en dromen
plaats hebben gemaakt
voor herinneringen
 
als je de muziek van nu
vooral herrie vindt
de mildheid ook bij jou
heeft toegeslagen
dan weet je het wel
 
 
IV juli 2021

–>
mooie relativerende woorden – nou ‘dan weet je het wel’ – hahaha welk onheil met rasse schreden nadert alsof er een stormvloed over limburgse löss raast. onee grapjes over limburg mien land zijn ongepast – en wie schoen us limburg ies – zullen we ook voorlopig even niet meezingen. Ien heeft goed nagedacht en heeft een – onontkoombaar – scenario gecomponeerd.
als ik haar gezicht erbij denk – moet ik toch een beetje lachen – is dit wel een gedicht – of is dit een constatering die Ien wel even haar lezers wil voorhouden. er staat zoveel als: ook u gaat eraan dat u het weet!
 

  • Rik van Boeckel – levens worden doden zo eenzaam
  • Petra Maria – jij bent een kind van de jaren zestig
  • Ien Verrips -als de mildheid heeft toegeslagen
  • Max Lerou – lange adem
  • Cartouche – zo af en toe valt er nog een spoor te zien


wie wint de enige echte virtuele – een eerbetoon aan de jaren – trofee op pomgedichten? naar een idee van Vera van der Horst
 
vera van der horst plaatste op FB haar bloedeigen eerbetoon aan 70 jaar vera van der horst – dat we de voorbije jaren (de eigen of die van een ander) een keer in het zonnetje zetten – waarom ook niet. een eerbetoon aan de jaren mag best een keer – ze zijn allemaal geleefd –  ze zijn allemaal doorleefd – en zo makkelijk is leven nou ook weer niet. we lezen u dit weekend graag – over de jaren!
 
70
 
Zeventig zomers heb ik gezien
alle zonnen heb ik aanbeden
alle manen heb ik bereden
alle geuren zijn me bekend
 
Zeventig keer de zomerbries
door ‘ t haar, de lauwe regen
op mijn huid, en het kostte
me geen stuiver, alleen
mijn jeugd en mannen ben ik kwijt
 
Vera van der Horst



 
en ach u kent hier de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.


nu de jaren

ik heb mijn pen weggelegd
de mooiste regels waren al geschreven
ik heb ze nog een keer aangeraakt
de dagen die niet over gingen
de dagen die een leven werden
ik dacht ze zo vaak


pomwolff
De tijd dopen

De jaren verschijnen en verdwijnen
de toekomst bezinkt in herinnering
levens worden doden zo eenzaam
jeugd hoopt ouder te worden dan opa

lange haren werden lange jaren
muziek maakt jonger dan ooit
ik heb de ritmes uit de tijd opgehaald
bespeel nu de snaren van West-Afrika

het geheugen vertelt over Senegal
zegt Cubaanse palmen te beminnen
op Griekse eilanden te duiken
waar de bongo eens Oye como va riep

terug naar Den Haag zijn de duinen
universele wandelaars langs de Noordzee
schrijft Supersister een boek vol betekenis
speelt Shocking Blue op de oude school

in Leiden zing ik de eeuwige grachtenblues
vertelt Rembrandt
dat hij 415 jaren de wacht houdt
laat ik die eeuwen langzaam lopen
laat voorbije liefdes de tijd dopen
in kerken waar niet meer gezongen wordt.


Rik van Boeckel
17 juli 2021


–>
Rik verhaalt over een leven lang  en gaat op in de jaren. en passant een reisje langs de wereld en beschrijft de duinen daar bij den Haag in een beeld met eeuwigheidswaarde: ‘de duinen
als universele wandelaars langs de Noordzee’- prachtig. een mooie selectie uit het leven – maar ik vermoed dat Rik wel 100 van dit soort gedichten zou kunnen schrijven – gelet op zijn muzikale reisgedrag en zijn wereldontdekkingen tussen heelal, hemel en aarde en Leiden.

de voorbije jaren

jij bent een kind van de jaren zestig
vergeet dat nooit, zei mijn vader

later werd ik een vrouw van de jaren
negentig en dat heb ik geweten

mijn moeders bijna laatste woorden
ik haal vast het millennium niet

zelf weet ik niet wat ik haal
verwacht wel dat de liefde blijft

net zo lang als een van ons
de ander los zal moeten laten

loslaten
net als de voorbije jaren


petra maria


–>
petra maria beschrijft wat ons allemaal zal overkomen na verloop van tijd – loslaten van de tijd is ook loslaten van wie je lief is en van wie jou liefheeft. in dat opzicht een gedicht met lichte weemoed – de liefde zal blijven tot ze niet meer blijft. een mooi en innig en verkleind beeld op wat het leven te bieden heeft én dat het allemaal tot niets leidt. nou ja tot een gedicht – dat dan weer wel.
 

lange adem
 
we noemden het asem
de rek zat er nog in
 
we hadden alle tijd
en lucht was gratis
 
ml


–>
Max houdt het kort. Max is trouwens volgende week op Ruigoord te bewonderen bij Hans Plomp en Yvonne van Doorn in de Woorden daar op die mooie vrijplaats – in het kerkje. de verleden tijd in het gedicht maakt dat de woorden in het gedicht actueler zijn dan ooit.

Share This:

Antony Oomen bij de 7e herdenking van de MH17-catastrofe: ‘ik wist niet dat je oorverdovend terloops in rook kon opgaan…’

bij de 7e herdenking van de MH17-catastrofe


ik was de laatste die het wist
 
soms dacht ik dat het aan mij lag
 
mijn hele leven de laatste die iets wist
de laatste die linksom of rechtsom steeds overschoot
de laatste bij gym, afwezig bij feestjes en fuiven
ik die in de nacht geen oog dichtdeed
maar met een broze steen op de maag
aftelde naar de ochtend
 
ik was de laatste die doorhad 
dat iemand zomaar in een oogwenk kon verdwijnen
ik die zelf ooit bruusk was verwijderd
altijd bang voortdurend wegkomend
altijd tastend in het duister
ik wist niet dat je oorverdovend terloops in rook kon opgaan
 
dat moest ik ’s avonds van mijn moeder leren
die zomerdag dat wij lui in de zon hadden gelegen
aan het water naast Wolkers’ gebroken spiegels
nooit meer ongeschonden weerkaatsing van Hollandse luchten
“nooit meer Auschwitz”
ik was de laatste die het wist
 
ik was de laatste die het wist
dat de zonnebloemen uren geleden al geknakt waren
dat ze zicht nooit meer tot de zon richtten
dat mijn taal geen klank meer had
toen ik niet meer uit mijn woorden maar uit mijn woestheid kwam
toen mijn mond alleen nog gewichtloos gestamel voortbracht
 
ik was de laatste die weet had
van de vermorzelende hand
van de brokstukken van het einde van het begin
van de vurige hartstocht van de vriendschap
ik wist van niks
ik onnozele was weer eens de laatste die het wist
 
 
antony oomen
17.vii/2021 
amsterdam

Share This:

Arie van Egmond: afscheid van de dertig jaar oude rammelfiets – met ELVIS op de bagagedrager



[Arie Arriveert 16.07.2021]
 
Nieuwe fiets
 
Na meer dan 35 jaar trouwe rammeldienst moet mijn roestros Bijaar (tweedehands ‘Waddenfiets’, voormalige huurfiets van Texel, in een fietswinkel in de Jan Hanzenstraat aangeschaft) een trapje terug doen. (Trapje terug is er voor mij nu niet meer bij, met die handremmen.)
Alleen het frame (daar dus het roestgebeuren) is nog origineel. Andere onderdelen zijn meermaals vervangen. Wielen, ketting, spatborden, ja zelfs het stuur. Sinds m’n studietijd, waarin ik aan het afronden was met een scriptie over ‘De sonnetten van de kleine waanzin’ van Hans Andreus, heb ik op dat ding gereden. Lief en leed gedeeld.
Maar het wordt het verzorgingshuis, of erger… Ik heb een echt nieuwe fiets aangeschaft. Officieel nog stadsfiets, maar met liefst drie versnellingen en van het merk Batavus. Met verzekering en extra slot nog onder de duizend gebleven.
Tijdens mijn eerste ritje, huiswaarts vanaf de J.P. Heijestraat (daar de winkel waar ik ‘m ophaalde) hoorde ik het zachte kettingrateltje, dat ze na mijn proefritje zouden hebben verholpen, op zeker moment opnieuw opklinken. Ik hoorde roestros Bijaar kilometers verderop in mijn box al lachen.
Maar kom, de moed niet laten zinken. Nee! De moed laten zingen. Op de melodie van Blue suede shoe van Elvis Presley:
 
Nieuwe fiets
 
Hij is 1) voor vervoer, 2) voor de show,
3) voor vakantie, maar hohoho,
nou dimme. Kijken mag, da’s voor niets,
Je ken doen wat je wil, maar stap niet op me nieuwe fiets.
 
Hij hep een strakke ketting, lekker ingesmeerd,
vers van de winkel, heerlijk ongedeerd,
prachtige versnelling, prima wendbaarheid,
ik raak ‘m liever niet zomaar kwijt.
Dus dimme. Kijken mag, da’s voor niets,
je ken doen wat je wil, maar kom niet aan me nieuwe fiets.
 
[interfietso]
 
Hij ken ook soepel klimme, glad het bergie af,
passeert elke auto, van Chevrolet tot Daf.
Hou je kinderen binnen, daar kom ik alweer aan.
Tiende keer dat je me langs ziet gaan.
Maar dimme. Kijken mag, da’s voor niets.
Je ken doen wat je wil, maar stap niet op me nieuwe fiets.
 
Hij is 1) voor vervoer, 2) voor de show,
3) voor vakantie, maar hohoho,
nou dimme. Kijken mag, da’s voor niets,
Je ken doen wat je wil, maar stap niet op me nieuwe fiets.

Share This:

Yvonne Koenderman: ‘Het is een dag die de geschiedenis in zal gaan en weinigen zullen vergeten en het water, hoe wassend ook, wast hem niet weg.’


En met het water wat binnenstroomde, stroomde het leven weg. Niet alleen dat ene, maar de rest spoelt met het water langzaam weg, stierf vechtend alleen, terwijl dit blijft bovendrijven, heel Nederland in gedachten meevocht en deels verdrinkt in de tranen van bovenaf.

Je zou willen dat al dat water niet Valkenburg en Limburg in zijn greep hield, maar  een klein gedeelte van Vught. Dat al dat bovenaardse verdriet uit de lucht geen 1500 mensen vast had gezet, maar 2 zou doen verzuipen in de ellende en het verdriet van Nederland en omliggend gebied, want waar de een ongetwijfeld  opdracht gaf, lacht de ander waarschijnlijk stilletjes mee.
Het is een dag die de geschiedenis in zal gaan en weinigen zullen vergeten en het water, hoe wassend ook, wast hem niet weg.

Share This:

de ouwe heer Aachenende begaan met het lot van het rampdorp SUSTEREN


Overwoekerd met hoog opgeschoren onkruid

– maar er zijn ook klaprozen,
de zigeunerinnen onder de bloemen
en klein naieve eikjes
die twee takken en vijf blaadjes
omhoogduwen
voor een plaats onder de zon –

ligt daar
op zijn verroeste rails
te baden in de laatste stralen
van de zomerdag
het verlaten rangeerstation Susteren.


J.C. Aachenende

Share This:

Abraham VON SOLO’s aanklacht medische wetenschap: ‘Toen ik mijn kont na de grote ochtendboodschap afveegde was het toiletpapier echter rood. Dat gebeurt zo eens per jaar een keer. Maar het gaf mij meteen het gevoel van onmacht en sterfelijkheid terug…’



Het was de dag voor mijn zevenenveertigste verjaardag. Mijn stemming was goed. Het eeuwig leven lag weer voor me en ook jarig zijn leek niet veel meer dan de zoveelste materialisatie van de ondraaglijke lichtheid van het bestaan. Toen ik mijn kont na de grote ochtendboodschap afveegde was het toiletpapier echter rood. Dat gebeurt zo eens per jaar een keer. Maar het gaf mij meteen het gevoel van onmacht en sterfelijkheid terug. Het gevoel trok niet meer weg en dompelde me in gepeins. Elke keer als ik pijn in mijn buikstreek heb, denk ik aan asbestkanker. En bij een voorval als deze ochtend denk ik aan de onmetelijke hoeveelheid alcohol en slecht voedsel, die ik mijn kanaal al doorgewerkt heb. Op deze leeftijd is onwaarschijnlijkheid ook maar een getal, dat je niet eens met zekerheid kunt kwantificeren. Ik besloot, na wat overdenking, me niet nader te laten onderzoeken tot na mijn vijftigste. De reden is, dat ik het gewoon niet zou willen weten. Niet nu. Nu wil ik leven. Je kunt je dan de vraag stellen of een dergelijke korte termijn visie niet erg kortzichtig is. En dat is hij. Ook is het niet rationeel, maar ingegeven door vooroordelen en angst. En misschien nog wel het meest door gebrek aan vertrouwen in de medische zorg.
 
Toen ik elf jaar was, moest ik besneden worden. Dat gebeurde in het ziekenhuis. Ik kan me nog herinneren hoe de verpleegster me uitlegde, hoe er een sneetje in mijn lies gemaakt zou gaan worden en hoe dan het buikvlies hersteld zou worden. Gelukkig kwam men er tijdig achter, dat ik er niet voor een liesbreuk was. Na de operatie, probeerde ik te plassen, met een op dat moment door de Betadine en gaasjes voor mij onherkenbare piemel. De pijn kan ik me niet meer voor de geest halen. De angst wel. Er was niets aan de hand, stelde de verpleegster me gerust. Uiteindelijk heb ik twee dagen niet geplast tot de wond geen pijn meer deed. Een maand later bleek de operatie verkeerd te zijn uitgevoerd. Een aantal maanden later was ik weer aan de beurt. Als elfjarige heb ik toen toch wel een aantal maal aan zelfmoord gedacht. Het is al niet leuk als ze sleutelen aan een zone van je lichaam, waar je onzeker over bent, maar als ze het dan de eerste keer meteen verkloten, dan kan dat wel eens verkeerd vallen. Gelukkig nam men de tweede keer het zekere voor het onzekere en ik heb nu een piemel, waar ik door de jaren heen, en nog steeds, complimenten over ontvang. Maar ik herinner me nog precies de kamers van de kinderafdeling en hoe ik daar huilend alleen in bad zat, overgeleverd aan een zuster me verwensingen toesiste.
 
Op mijn achttiende heb ik eens een pees in mijn hand doorgesneden per ongeluk. Dit is toen poliklinisch gerepareerd. En een paar maanden later was ik weer aan de beurt voor hetzelfde. De vinger die de pees bedient, kan ik nog steeds niet geheel buigen.
En toen ik op mijn tweeënveertigste nog eens van een steiger viel, mocht ik na een nacht observatie voor een hersenschudding het ziekenhuis weer verlaten. Gelukkig was degene die bij me was zo kien te vragen waarom mijn schouder scheef zat. Na aangedrongen te hebben op röntgenfoto’s, bleek het sleutelbeen ontwricht en er was  pees van gescheurd. Dat hadden ze niet als noemenswaardig aangemerkt. En dat waren dus allemaal nog maar peulenschilletjes op medisch gebied. Natuurlijk kan ik nu allerlei preventieve onderzoeken laten doen. Als er niets vastgesteld wordt, dan kan ik weer een jaar vooruit. Maar als er wel wat is, dan zou ik mij eens te meer overleveren aan een machine, die me enkel bewezen heeft niet in staat te zijn geweest me te repareren als ik stuk was. En dat wens ik niet.
 
Mijn beeld van de zorg is door de jaren heen alleen maar gekleurder geraakt. Managers in de zorg met toplonen. Zorgverzekeraars die ziekenhuizen dwingen zich kapot te bezuinigen. Zorginstellingen die fuseren tot ongrijpbare, onpersoonlijke behandelfabrieken. Big pharma met louter economische motieven. Medici en specialisten, die een minuut de tijd hebben om je als geval te beoordelen. Statistiek, die bepaalt wat het proces is, waar je door moet. Een dictatuur van wetenschap, consensus en kadaverdiscipline. Een ‘zorg’-systeem. Het zal mij een rotzorg zijn. Ik heb makkelijk praten, want er is niets aan de hand vandaag.
 
Onder de streep zal ook ik ooit moeten zien wat vrijheid me nog waard is ins aanschijns der eindigheid. Dan hoop ik dat iemand me zal bijstaan en voor me zal zorgen. Iemand die van me houdt.

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST

Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
 
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

Merik van der Torren: ‘Die rozentuin…..wordt dat nog wat ?…’


Hoi Pom,
 Een tijd geleden schreef ik op Schrijfgroep de Klus weer eens een pantoum. Bij deze. In de bijlage, groet, Merik



Die rozentuin…..wordt dat nog wat ?

Ik zou het even niet weten,
ben vergeten waar het om draait,
ik ben iedere tekst vergeten
en geen haan die er naar kraait.
 
Ik ben vergeten waar het om draait;
om de bloemen, de bijtjes, de poes ?
Geen haan die er naar kraait
en ik heb geen goede smoes.
 
Om de bloemen, de bijtjes, de poes ?
Of gaat het om je zere hoofd.
Ik heb niet eens een goede smoes
en ik had het nog zo  beloofd.
 
Gaat het om je zere hoofd ?
Ik zou het even niet weten.
Ik had het nog zo beloofd,
nu ben ik mijn tekst vergeten.

Merik van der Torren

Share This:

Peter Posthumus: ‘Wat hier leeft doet dat al miljoenen jaren…’

Wat hier leeft doet dat al
miljoenen jaren

Wat hier leeft doet dat al
miljoenen jaren
niets is wezensvreemd
en voorzorg is overbodig
conclusies vallen niet te trekken
vijf minuten is ver vooruit
en iedere herinnering
een geluk, een koestering


Hier loop je over ongebaande paden
die bij terugkomst 
weer verdwenen zijn
je beweegt je hier
met open mond
je begeeft je in verwondering


Totdat uiteindelijk
uit een wolk
de maan tevoorschijn komt
opdat de dag zich dan
als droom herhalen kan


Peter Posthumus

Share This:

Karin Beumkes op de maandag over ‘het Almachtig Amen van verdriet.’

Dear Pom,



Weinig tijd helaas. We gaan voetballen kieken. Dit gedicht verscheen in de bundel van Dichters in de Prinsentuin 2020. Nu ga ik aan de bitterballen.



Liefs
Karin



Waterwoorden


Ik ken een waterwoord.
Ik noem het huilen of
een regenklank.

Het alfabet van laatste letters
want onder je poriën bloeit nog
het tropisch regenwoud.

Ik geef je daarom water.
Morgen ben je ijzig blauw
en ik wil je donkergroen denken.

Bloembed in de border
bloesem van lieveling.

Ik geef je daarom water
droge holle boomstam.
Ik ben de kleine specht
die op je hamert.

En waterwoorden schreien op je huid
het Almachtig Amen van verdriet.



Muziek: Jaques Brel – Marieke https://youtu.be/wfGDpzL9H7Y

Share This:

BABAK en Vera van der Horst winnen de enige echte virtuele ….. op pomgedichten punt nl – ‘wij liggen hier te praten van jeugd die plots voorbij was… ‘- trofee – oa naar brel in de jeroen willems uitvoering – graag uw eerbetoon voor een belangrijk mens in uw leven – met weemoed graag en gemeend tot op het bot – over vroeger of over nu! mag ook –

Lieve Karla, mijn Tara

Meer liefde dan een moeder had je,
meer compassie dan Mahatma.
Mijn ineptie bracht je in proportie,
zodat ik het behappen kon.

Je bent mijn rode, groene en witte Tara,
Gidste me uit een woeste zee,
naar beekjes waar dromen weer konden
stromen en de lach weer klaterde
als voorheen.

Autorijden is niet zo moeilijk zei je, je rijdt
gewoon tussen de lijnen en stopt
bij rood licht, oké, we waren een beetje dronken,
maar jouw filosofieën gaven
zo vaak lucht.

Toen je stierf, voelde ik me niet verlaten
Je bent geworden in me en gebleven en
als ik sterf sterf jij mee.

Vera van der Horst


->
Brel, Willems, van der Horst een mooi rijtje. we vroegen om gedichten die direct onder de huid zouden gaan, tot op het bot en gemeend. en over het gevoel dat het zomaar voorbij kan zijn. hier hebben we er eentje. de dood aan de hand beschreven en wat hij aanricht in een mens, een mens zelfs ook nog kan verrijken. KARLA beschreven en een eerbetoon voor altijd meegegeven in de woorden van de dichter. Vera brengt karla dicht bij de lezer. meer liefde dan een moeder lezen we. dat is meestal heel heel veel liefde. mooi gedicht – mooie (voor)beelden. mooie slotwoorden.
 

Van jouw houden  
 
Ik was er niet bij toen jij doodging  
vijfduizend kilometer zat ertussen 
want sommigen vonden mij een verrader 
omdat ik niet doden wilde   
Je hebt niets aan de doden heb ik ook  
sarcastisch geroepen voordat ik wegging  
 
Ik was er niet bij toen  
Vijftien onomkeerbare jaren zaten ertussen   
want sommigen vonden mij eerloos  
omdat ik de rede belangrijker vond  
dan het geloof. ‘Zie je later’ heb ik geroepen  
met een schaamteloos ongepaste zekerheid 
in de toon  
 
Ik was er niet bij toen  
jij doodging  
Dat mocht niet van de échte 
eerloze verraders  
Maar zij konden mij niet tegenhouden 
om van je te houden    

             
 BABAK


–>
houden van op afstand, door alles heen, het gedicht een eerbetoon en aanklacht. we schreven al:
Brel, Willems, van der Horst een mooi rijtje. we vroegen om gedichten die direct onder de huid zouden gaan, tot op het bot en gemeend. en over het gevoel dat het zomaar voorbij kan zijn. hier hebben we er eentje. de dood aan de hand beschreven en wat hij aanricht in een mens, een mens zelfs ook nog kan verrijken. we maken er van:
 
Brel, BABAK, Willems en van der Horst een mooi rijtje. we vroegen om gedichten die direct onder de huid zouden gaan, tot op het bot en gemeend. en over het gevoel dat het zomaar voorbij kan zijn. hier hebben we er nog  eentje. de dood aan de hand beschreven en wat hij aanricht in een mens, een mens zelfs ook nog kan verrijken. Goud voor Babak, goud ook voor Vera van der Horst vandaag. en natuurlijk mijn dank aan alle dichters voor de openhartigheid in de woorden. het was adembenemend.
  • Vera van der Horst: Je bent geworden in me en gebleven en als ik sterf sterf jij mee.
  • Peter Posthumus: altijd zal ik vragen
  • Frans Terken: in de koers die je samen rijdt
  • Petra Maria: jij bent het
  • Anke Labrie: daar waar jij nu voor altijd slaapt
  • Cartouche: blijven geloven in wat was
  • Max Lerou: nog voor de lichtflits van nabokov
  • Babak: ‘Zie je later’ heb ik geroepen

wie wint de enige echte virtuele ….. op pomgedichten punt nl – ‘wij liggen hier te praten van jeugd die plots voorbij was… ‘- trofee – oa naar brel in de jeroen willems uitvoering – graag uw eerbetoon voor een belangrijk mens in uw leven – met weemoed graag ook en gemeend tot op het bot – over vroeger of over nu! mag ook – u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.



ik geloof dat ik het niet meer kan
wat smeren met woorden
verdriet mengen met verdriet
het verhardt
 
we zijn van elkaar
én van elkaar
 
ik kan wel lief zeggen je bent er nog
maar dat is een leugen – ik weet het
je moet niet liegen – je hebt nooit gelogen
zou je zeggen
 

pom wolff
 
 
het neusje snottert het broekje zakt wat af
en met dat alles
ook de liefde


ergens achter die horizon
ergens in een graf 
ligt nog m’n moeder 
of wat daarvan over is 


en nooit zal ik begrijpen
waar de pijn vandaan kwam
altijd zal ik vragen
waarom ze is verdwenen
waarom ze er niet meer was


die vragen die niemand deren
neem ik mee
tot in mijn eigen graf 

Peter Posthumus


–>
heel direct geschreven woorden, het onbegrip van het kleine kind, een leven meegedragen en altijd ook nu nog onbegrepen – het verlies. waarom waarom blijft de vraag bleef – begrijpen we van de dichter – de vraag. het mag een kind niet overkomen – het overkomt een kind soms.
Deze dag voor jou II

(voor Tjebbe) 


Een mijlpaal voor een zondagsjongen
vier tienen gedraaid met de wielen 
van een stads- of strakke racefiets 
– wie toert komt altijd verder –

of het vinyl op de platenspeler gelegd
een ongekend veelvoud daarvan 
niet te tellen als al die kilometers 
op en af sinds vroege jaren

tot vandaag en verder in deze eeuw 
bij het sonore geluid van je stem
op z’n tijd gesmeerd met een IPA
hoe er zoveel als klinkt muziek in zit

nog door leed van verlies heen 
dat levensecht op je huid geëtst
nu naar grotere hoogten stijgen
in de koers die je samen rijdt


© FT 12.10.2020


–>
het leven getekend van de zondagsjongen – een zondagskind in de ware betekenis van het woord – wat ie aanpakt zal slagen en toch het leven niet helemaal in de hand – ook leed maakt deel uit van een leven – hier aangestipt door de dichter – het beeld:  het leven als een wielertour beschreven. mooie gedachte:  dat een dag van leven geschonken wordt per gedicht.
jij bent het

niemand anders kan zo
mijn dag zijn
mijn gedachten in de nacht
mijn verlangen zijn

zo tenenkrommend verstorend
kun je zijn zo destructief
en ook zo groot en veel
zo weggedrukte waarheid

zo melancholisch in de tijd
zo echt een lach in alles
zuur en zoet schoonheid
en zo lelijk zo heerlijk lelijk

mens wat een bonk vol liefde
kun jij zijn
nee, niemand anders kan dat zijn
voor mij en ook voor jou

jij bent het
jij bent het echt
voor mij

petra maria


–>
toen we bij de conclusie aankwamen – bij de laatste 3 regels – toen wist de lezer het inmiddels echt wel Petra – hahaha – dat deze JIJ het helemaal voor jou is – in al zijn/haar onvolkomenheden – een ronduit eerlijk en heerlijk gedicht. dat er van destructief en lelijk en zuur zoveel te houden is. dan moet het echt wel liefde zijn.


zusje
 
vanaf de start mijn slapie
in het donkere kamertje
waar het nachtlichtje
altijd aan mocht blijven
 
totdat de tijd ons wakker kuste
en het bed te klein bleek
 
onlangs de grafrechten verlengd
 
daar waar jij nu voor altijd slaapt
kom ik ooit weer naast je liggen
als ik ook moe genoeg ben
 
anke labrie
(10-07-2021)


–>
gedichtje komt wel binnen bij me – voor mij een jeugd met neefje theo – voor dichteres een zusje. die grafrechten die ineens opduiken in dit gedicht – die wrang die lieve kleinheid van een kinderspel uit het land van ooit afbreken.
 
 
 


Beweeggrond
 

leven buiten het vergeten kan hij niet
zoals de torero in goudgalon verpakt zijn angst
elke seconde van de dag met zich draagt, haar
afmeet aan de bloeddorst van het dier
 
zijn lust en liefde in het nu en hier
diep appelleert aan het hooggeëerd
samen gaan en komen dat als één
stierlijke verbondenheid aanvoelt
 
als toegerust te sterven ook en
klaar om dat voor het moment te laten
voor wat het is, blijven geloven in wat was
en dat alleen beklinken kan in een heilige
 
die alliantie tussen dood en leven, zoveel
zand weg te dansen, bloed nog te zweten
in zo’n halsbrekende paso doble
 
mijn doorgaand bewegen
om jou – cariño, mijn lieve –
niet te vergeten – nooit te verliezen
 
10-07-2021 / Cartouche


–>
mooie laatste strofe – dat stierengedoe in de eerste strofen geloof ik wel – én Cartouche kan nog even voort: Spaanse bijnamen te gebruiken voor je geliefde:

Cariño
Cariño (uitgesproken als carinjo) wordt in de volksmond ook wel eens afgekort naar Cari maar beiden betekenen niets minder dan “lieverd” of “schat”. Dit kun je dus elke dag gebruiken, het hele jaar door.
Mi vida
Mi vida (uitgesproken als mi bida) betekent letterlijk “mijn leven” maar kan ook gebruikt worden om aan te geven dat je ontzettend veel van iemand houdt en dat die persoon je leven is, erg slijmerig dus.
Media naranja
Media naranja (uitgesproken media naranga) betekent letterlijk halve sinaasappel maar wordt in Spanje veel gebruikt om aan te geven dat iemand je wederhelft is of in het populaire Engels “soul mate”. Je ziet deze term veel in contact advertenties staan waarbij iemand op zoek is naar zijn/haar media naranja.
Cielo of mi cielo
Cielo (uitgesproken als sjielo) is een erg zoetsappig woord en betekent letterlijk “hemel” en waarmee je eigenlijk wilt aangeven dat iemand hemels is … een engeltje of Ángel in het Spaans.
Gordi
Gordi (uitgesproken als gordi) betekent eigenlijk iets niet zo leuks. Gordi is afgeleid van gordo of gorda wat vet of dik betekent. Het is dus oppassen geblazen als je dit woord voor je geliefde gebruikt want het kan ook verkeerd uitpakken.
Chochito
Chochito (uitgesproken als tsjotjito) is ook een van die woorden waarmee je moet oppassen als je deze gebruikt en al helemaal in het openbaar of in het bijzijn van familie. Chochito is afgeleid van chocho wat veel gebruikt wordt voor het vrouwelijke geslachtsdeel.
Pichoncito/a
Pichoncito (mannelijke) pichoncita (vrouwelijke) (uitgesproken als pitsjonzito) betekent zoiets als klein vogeltje en kan gebruikt worden in een romantische vorm. Denk maar aan tortelduiven. Het woord pichoncito/a is afgeleid van pichon wat letterlijk kuiken betekent.
Bichito
Bichito (uitgesproken als bitsjito) betekent letterlijk klein insect en is afgeleid van het woord bicho. Het woord veel gebruikt met het woord “mi” ervoor als in “mi bichito” waarbij je moet denken aan leuke insecten zoals een lieveheersbeestje.
Guapa en Guapo
Guapo (mannelijk) en Guapa (vrouwelijk) (uitgesproken als gwapo en gwapa) betekent letterlijk “knap” maar kan ook gebruikt worden als “knapperd” of “lekker ding”. Dit woord kun je elke dag gebruiken tegen wildvreemden of bij bekenden, wat jij wilt.
Bron: Spanjevandaag

de wetende ouders

in een kosmisch verbond
vastgelegd in poëzie
geschreven in het schoonste schrift
 
vanzelf omarmen ze de verstekeling
alsof hij er altijd is geweest
nog voor de lichtflits van nabokov
 
zo was het en zo zal het altijd zijn
een muzikaal gedicht van vlees en bloed
onomkeerbaar onvoorwaardelijk
 
ml


–>
ik vermoed dat dichter bedoelt dat het zo zal zijn – zo zal moeten zijn – zo als het leven ook moet zijn en ieder geval is: onomkeerbaar en onvoorwaardelijk.

Share This: