Ien Verrips – vol van verhalen

Onderweg

                                                                                                                 
ik ben een vreemde hier
geboeid door stemmen
van mensen om me heen
 luisterend naar de klanken 
maar doof voor de betekenis 
mijn ogen volgen  de gebaren
zonder te verstaan
ik hoor niet wat ze zeggen
maar thuisgekomen 
zit ik vol verhalen 

aug 2025/IEN VERRIPS

Share This:

Lieve mensen van Muziek op FORT JUTPHAAS dank jullie wel. bjorn en ik vonden het te gek mooi.

foto: Jan Donders
een dankwoord is zeker op zijn plaats – aan de mensen van ‘muziek op Fort Jutphaas’ – een prachtig fort onder de rook van Utrecht in Nieuwegein – afgeladen huis voor Bjorn en voor mij. We deden ons programma ‘dichter bij de bron’ – dankwoord aan de geluidsmensen en de twee dames van de organisatie voor de goede zorgen. er waren bankjes te weinig, er werd in het gras op kleedjes gelegen, in een veld van zonnebloemen, er was witte wijn, en er waren heel veel bezoekers – en voor mij ook fijne ontmoetingen, met danny, met hans bromet, met willem en linda, met ol en peter en zoveel meer nog. Lieve mensen van Muziek op FORT JUTPHAAS dank jullie wel. bjorn en ik vonden het te gek mooi. en die hieronder deden we natuurlijk in ons programma van liefde, leven, verlangen en ook soms de weemoed en de teloorgang van wat ooit zo mooi was.

van mij had je mogen blijven
dat weet je wel
ik ben een uur gaan zitten
met een boekje in mijn hand
een pen om je te schrijven
het was een zinloos uur
 
er is er een vertrokken
en een is blijven staan
meer is het niet
 
ik adem nog
en jij in mij niet minder
dat is het dat ik schrijven kan
dat is het

pw
 

Share This:

Rob Mientjes – laten we kiezen voor eenvoud…


Vierkant plat


de wereld
en zijn bewoners
met hier en daar
wat spitsvondigheid


daar doen we het voor
we vallen er niet van af
buigen soms over de rand
aanschouwen dalen en dromen


rond en dik
opgeblazen
dat willen we toch niet
exploderen imploderen


laten we kiezen voor eenvoud
vierkant plat
op z’n jip en jannekes
elkaar blijven verstaan in latijn


neem je deel
kies een staat
verbind
en alles komt goed


Rob Mientjes

Share This:

pom wolff – moet geen melk worden…



het was later geworden
later dan ik eigenlijk wilde
en weer schonk ze koffie in
suiker en melk? vroeg ze voor de 6e keer

zeker zei ik opgewekt
maat houden hoor – moet geen melk worden
trouwens veel suiker
is ook niet goed voor een mens

en woon je hier al lang
op die plantage van je?

pomwolff
 

Share This:

Ditmar Bakker over de liefde – Pom, liefste, Houdt het ooit op?

Pom, liefste,

Houdt het ooit op?

9 – CONTRA IL PROPRIO AMORE SCOPRIMENTO STUPENDO
Credulo il proprio amor fe’ l’uom pensare
non aver gli elementi, né le stelle
(benché fusser di noi più forti e belle)
senso ed amor, ma sol per noi girare.
Poi tutte genti barbare ed ignare,
fuor che la nostra, e Dio non mirar quelle.
Poi il restringemmo a que’ di nostre celle.
Sé solo alfin ognun venne ad amare.
E, per non travagliarsi, il saper schiva;
poi, visto il mondo a’ suo’ voti diverso,
nega la provvidenza o che Dio viva.
Qui stima senno l’astuzie; e perverso,
per dominar, fa nuovi dèi. Poi arriva
a predicarsi autor dell’universo.
***[T.C.]

9 – ONEIGENLIJKE LIEFDE: EEN ONTZETTENDE ONTHULLING
“Mijn liefde is echt,” denkt ‘ie. Voorts zal hij denken
(van mooiers en sterkers dan wij in hun baan):
‘Geen lichaam, geen ster zal langshenen mij gaan
door liefde geroerd, maar toch rondom mij zwenken.’

Dan: ‘Elk, woest of vreemd, of in wereldlijk wenken
behalve dien onzen, zal God niet zien staan.’
Dán houdt Hij,’ denkt hij, ‘slechts óns kloosterkerk aan
tot ieder voor zich enkel liefde wil schenken.’

Hij maakt zich niets wijzer, want dat maakt maar moe;
gebeurt in de wereld iets dat ‘ie niet wil,
doen God noch voorzienigheid langer ertoe.

‘Wat ben ik verstandig!’ Zo denkt dat paskwil.
Hij is idolaat van zichzelf, kijk maar hoe
van alles Híj Maker is–Alles tot spil.
***[D.B.]

Share This:

wie wint de enige echte virtuele – het beste gedicht moet nog geschreven op pomgedichten punt nl – Anke Labrie en Petra Maria zilver, Vera van der Horst en Jako Fennek brons

de wedstrijd van januari 2021

alles overziende – met dank natuurlijk aan alle dichters die instuurden deze week – er waren prachtwerken bij (Petra Maria, Anke Labrie) – prachtregels ook (Cartouche, Erika De Stercke) – prachtige gedichten die nog een beetje aandacht behoeven Vera, Jako) – er was heel veel te genieten deze week. – Petra Maria en Anke Labrie delen het zilver en Vera en Jako delen het brons. van harte! buiten elke categorie Ditmar Bakker – de eervolle vermelding treft hem.

  • Petra Maria – dat het de eeuwigheid raakte
  • Ditmar Bakker – over ‘de voze spruitjesgeur van haar vagijn…’
  • Vera van der Horst – van -dat- gevangen in verlangen zijn
  • Rik van Boeckel – honing het medicijn dat de dagen kleurt
  • Frans Terken – de opwinding bij die eerste blik
  • Anke Labrie – sommige vrienden sterven veel te snel
  • Cartouche: ik krijg het niet gezegd
  • Erika De Stercke – ik geef (ze) nu ze dood zijn gelijk
  • Ien Verrips – opgelost al voor ze mij bereikten
  • Jako fennek – ze weten niet van beter
wie wint de enige echte virtuele – het beste gedicht moet nog geschreven op pomgedichten punt nl? ja pas als alles is verwerkt en alles ook bijna met de vuilnisman kan worden meegegeven – dan pas kunnen de beste gedichten geschreven – over hoe mooi, bijzonder, uniek, onvervangbaar en vooral ook adembenemend de geliefde van toen, de geliefde van ooit was.


het is best moeilijk – denk ik – zal ik zeggen
om niet te zeggen wat ik zeggen wilde
toen
 
jij aan het vergeten ging
ik mijn beste gedicht nog moest schrijven
alle warmte uit de tijd geslagen werd
 
 
pom wolff

u kent de regels: de gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
toen ze voorbij kwam
strekte je nog ademloos
de handen uit

alleen jouw geur
bleef dwalen als
bossen vol rozen

daar heb ik jou gevonden
je leek zo bevroren
in de tijd

de mooiste woorden
ben ik vergeten
maar ik weet zeker

dat het de eeuwigheid
raakte
en de liefde

petra maria

–>
we verwachten bij dit thema toch iets van mooi en van een heerlijke weemoed, een terugblik met een rouw randje maar ook de opluchting van voorbij, een frisse nieuwe wind – nieuwe adem mooie poëzie! we gaan het ervaren in deze zondagochtendwedstrijd op uw eigen pomgedichten punt nl.  we lezen zo graag hoe het zover heeft kunnen komen en dat de dichter er gehakt van draait onee dat is de slager. poëzie in ziet is beter gezegd.
nou petra maria komt deze week een heel eind. ‘bevroren in de tijd’ is de geliefde – het zal je maar gezegd zijn. maar dan toch lezen we de woorden van liefde en van de eeuwigheid gesprenkeld over de persoon, nee gesprenkeld over de rozengeur die deze persoon naliet. eigenlijk mis ik de maneschijn een beetje om het beeld helemaal compleet te krijgen.
De Kunst

’t Is een goedkope goocheltoer
die dichters doen. Elke auteur
een quasi-chique souteneur
die ’s werelds alleroudste hoer
uitvent, hautain. Een parelsnoer
in ’t kaarslicht krijgt bij dag de kleur
van plastic. Feminien odeur,
belofte van jasmijn, saffloer,
verhult de voze spruitjesgeur
van haar vagijn. Parfait amour
u aangeprezen, stelt teleur,
want blijkt geen liefde, maar likeur
geschonken naast een plat du jour
als varkenskost. Kunst? Farce majeure.

Ditmar Bakker


–>
Ditmar maakt inderdaad gehakt van het sprookje dat dichters ook maar één waar woord zouden kunnen schrijven of iets van echtheid in zich herbergen. het is vreselijk volk meneer lezen we bij deze dichter, die het kan weten. want Ditmar dicht wat af – tegen de klippen van het leven op. slotconclusie: dichters deugen van geen kant. we lezen over plastic en we lezen: “Elke auteur een quasi-chique souteneur die ’s werelds alleroudste hoer uitvent,… ”  – we weten weer wie we zijn, hoe we zijn, wat we zijn en zelfs van het waarom. en het erge is dat ik vermoed dat Ditmar het zo vreselijke gelijk aan zijn kant draagt. deze heren versie geldt ook de dames al zullen de bewoordingen net even anders liggen. Bettie krijst van onder de douche vandaan: ‘meneer wollufs handen af van ditmar hoor, ik kan niemand die eerlijker schrijft en indringender dan dichter Dit – de hete straal altijd op de juiste plaats gericht,…’ ja Bettie dichter Ditmar houdt nu eenmaal van de dingen die het leven mooi en warm maken – van woorden.


Dichtte je mij

Jij, die alles dicht wat open is
heb je ooit woorden over mij
gelegd, me ooit in zinnen gepakt
zoals ik rijm van jou, de nachten dwing
te zwijgen over -toen-, de dagen loszing
van -dat- gevangen in verlangen zijn
en tussen dag en nacht slingeren
je woorden aan – weet ik wie- of mij?

Verberg je me in neuzelende poëzie
of loop je zelf verloren in -wat-
ik lezen wil, en geven wil.
Op afstand was je als wie
dan ook het dichtst bij mij.
Mijn dichter, dicht me dichterbij.

Vera van der Horst


–>
dichters die dichten en open wonden helen of opnieuw openrijten – of varianten hierop – we lazen het vaker. ik krijg toch de behoefte bij dit gedicht om de minder mooie delen weg te halen – want ergens vermoed ik wereldregels die ik zelf graag geschreven had – dichten is ook weghalen en is ook de regels situeren zodat ze onontkoombaar overkomen – koplandachtig beeldend werken: hier liggen tientallen mogelijkheden voor de hand – ik kies deze:
 
zoals ik de nachten dwing
te zwijgen over -toen-, de dagen loszing
van -dat- gevangen in verlangen zijn

je woorden aan weet ik wie of mij
verloren in wat ik lezen wil en geven wil.

op afstand was je als wie dan ook
het dichtst bij mij, mijn dichter
dicht me dichterbij.

prachtig!
Zachte noten

We raken de snaar van ‘t hart stil aan
spelen zachte noten als zielsverwanten
het lied leidt haar eigen zegeningen
naar de val van komende dromen

jij zal haar zingen en vangen
vindt een stem van diepgaande dagen
spreekt de tong van jaren weemoed aan
wandelt langs breekbare raamkozijnen

we lopen de vertolkende droom achterna
over de brug naar nieuwe verbinding
verwerken als bezige bijen de tijd
honing het medicijn dat de dagen kleurt.

Rik van Boeckel
9 januari 2021


–>
‘zielsverwanten, zegeningen, vertolkende, verbinding’ zijn de woorden die de meer sprankelende woorden in dit gedicht doen doven. de beelden ook net iets TE gezocht en iets van TE veel: een stem van diepgaande dagen maar dan ook nog de tong van jaren weemoed enz enz – nee deze is echt minder een echte Rik van Boeckel. het is niet alle dagen feest zullen we maar zeggen.
Blikvanger

Hoe je bladert door de kalender
de dagen die niet bevallen
je noemt ze niet
negeert ze

ze tellen niet
op de schaal van heuglijk
afgeschreven is een beter woord
je scheurt ze los en gooit ze weg

bleek en leeg zijn ze
bij die ene stralende dag
die buiten alle vergeten valt

die dag met rood omcirkeld
roder nog als de konen gloeiden
de opwinding bij die eerste blik

© FT 09.01.2021


–>
een gedicht dat ook van onder naar boven gelezen kan worden. dichter kiest ervoor om de lezer met een fijn gevoel achter te laten – een hele opbouw naar dat ene gelukzalige moment. en na dat moment wordt het allemaal niet beter. maar dat hadden we dan al gelezen. frans keert de werkelijkheid in tijd om – dichters bieden troost.


dan pas
 
als er nog iemand over is gebleven
– sommige vrienden sterven veel te snel –
die bereid is om te luisteren
 en nog in staat is om het op te schrijven
– wiens naam eronder komt te staan
maakt me dan niets meer uit –
zal ik uiteindelijk de woorden vinden


anke labrie
(2021)


–>
een overweging wellicht een noodkreet – voor de lezer  woorden die je per woord uitschenkt  op een eetlepel – en je neemt steeds een beetje in. gulzig naar binnen slikken doet verslikken. nee heel gepast, woord voor woord dichters woorden in je opnemen. en dan is het kwestie van afwachten wat het geheel gaat doen: of er woorden worden gevonden – of de fles gevuld kan worden. of het vaccin tegen ontluistering zal werken en voor hoeveel procent.

Samensmelten

het voetstuk waarop jij stond, het hoofdeinde
en ik aan je voeten, streelde je G-spot – ook daar
ligt er een zoals elke dichter weet – jij straalde
een en al brons – samengaan van warmte
en kracht als een tot leven gewekte –
 
ontvlamde
 
ongenadig mallorcaans, zo kwamen we
traden de wet met hand en tong tezamen
tot mythe – stof om je mee in te dekken
een onbesproken te ontknopen droom
oog dat verlekkert, knop die zich heft
 
tot het ondenkbare
 
koper van de zon
boven het ribbenraam van tinmetaal
dat zich voorgoed gedragen denkt tot dat
het zich verliest in het plooien van de nacht
de tijd een beeld tot verstarring brengt
 
hoe apart
goddomme ik krijg het niet gezegd
 
09-01-2021
GV / Cartouche

–>
een hele opbouw – en Cartouche trekt alle dichtersladen open en ja hoor daar liggen Cartouches woorden voor het oprapen en Cartouche raapt ze natuurlijk ook op – in een ademstoot in een ademtocht in alles wat ie in zijn donder heeft, alles maar dan ook alles – maar voor haar is het niet genoeg om haar in zijn woorden te vangen – en daarom lezen we uitgeput die prachtige laatste regel – een van de mooiste slotregels in een Nederlands gedicht ooit geschreven: “goddomme ik krijg het niet gezegd” – een regel die zo mooi en kernachtig is dat ie makkelijk op zich zelf kan staan. het gedicht erboven overbodig maakt.



route

de lat valt laag op avonden waar melodieën 
mijn stilte in neuriën opdrijven, muzikanten 
wisten het en ik geef nu ze dood zijn gelijk

applaudisseren als een zwerm muggen op
dreef aan deze tafel van ontspanning, ik nip 
aan de toekomst, voorlopig met één glas 

bochten en zijn wrevelsporen poets ik weg
vind de schakeling tot hogere versnellingen
in een lawine van woorden 

Erika De Stercke


–>
“muzikanten wisten het en ik geef ze nu ze dood zijn gelijk” – een wereldregel, werkelijk prachtig! maar nu om deze regel heen nog graag een goed gedicht geschreven – zonder clichés en opsmuk. hoe kan een mens ZO vreselijk mooi maar ook zo vreselijk lelijk achter elkaar schrijven – neem nou de volgende passage: “zijn wrevelsporen poets ik weg vind de schakeling tot hogere versnellingen…”


jouw woorden
onbekommerd uitgesproken
dwarrelend als zoete sneeuw
opgelost al voor ze mij bereikten
in mijn herinnering
de mooiste
ooit gezegd

Ien Verrips


–>
Ien doet/houdt  het kort en natuurlijk ook  – mogelijk conform haar eigen natuur – je weet het niet als lezer – een beetje vilein. de woorden zijn/waren de mooiste maar dan wel alleen in dichters herinnering – en in real live de zijn de woorden al opgelost bijna voor ze uitgesproken werden – dichter relativeert in een klein gedicht alle kanten van de tijd – en toch met lieve accenten – waar vind je nog ‘zoete sneeuw’ – deze suikerverslaafde dichter lezer verneemt nog graag even de vindplaats.
Een goede morgen, Pom!

Hier wind, luid en koud. Goed voor poëzie met een warm kop koffie.
Maar ik moet op pad.
Blijf lekker binnen, hou je taai, geniet de dag! Dat is mijn wens.
Groet van Jako



schors
 
ze weten niet van beter of het beste
schrijven in het zand
nabij de vloedlijn zinnen
alsof gekerfd
met mes in boomschors
 
een hart, een pijl met initialen
ze zijn nog onervaren
beginnen een gedicht, waarin
het leven uitweg zoekt
 
als de zon valt golven keren, vult
de wind de sporen van de woorden
houdt de liefde adem in
 
jako fennek


“alsof gekerfd
met mes in boomschors” is echt teveel en storend. zonder die overbodige regels houden we een heel aardig gedicht over – over hoe het leven onbekommerd tegemoet getreden wordt in jonge tijden – wijze woorden van iemand die het allemaal heeft overleefd en zonder belerend te zijn inderdaad van beter weet.

Share This:

Rik van Boeckel onderweg





Goedenavond Pom
Hier een gedicht over Portugal. Obrigado betekent dankjewel in het Portugees. 
Met dichterlijke groet
Rik van Boeckel 



Obrigado Rio Douro Mondego


In de Rio Mondego van Coimbra
leiden de spuitende fonteinen 
naar nieuwe reis lijnen 


via de rivier naar nieuw uitzicht 
in het Portugese binnenland 
naar groene heuvels met bochten
bij Povoa de Midões tijdens zonsondergang 


de ochtend wacht op de nieuwe zon 
warm en geel in de wolkenloze lucht
vogels tsjirpen ritmisch in de natuur
van Mondego en Midões en Travacinha 
ze zeggen vaarwel tegen de mooie steden
Porto aan Rio Douro 
en Coimbra aan Rio Mondego 


dank jullie wel 
obrigado Rio obrigado Douro 
obrigado Rio Rio Rio Mondego. 


Rik van Boeckel 
15 augustus 2025
Povoa de Midões

Share This:

YAYA op de vrijdag – Ik woon in een huis waarin ik zwerven kan…


Ik woon in een huis waarin ik zwerven kan. Huis op vogelhoogte. Huis om in te leven. Met ramen op alle windrichtingen. En zo breekt ’s ochtends de zon lichtgroen in de kamer op het oosten. Zacht. Waar ogen wakker kunnen worden en de dag nog even stilstaat. Draait ze in de middag naar de overloop boven. Goudgeel gestrooid op het warme zeil, er ligt een kat, ze lijkt wel een zonnewijzer.
Om aan het eind van de dag binnen te vallen op de plek waar ik woon. Waar ik leef, waar ik spreek, waar ik lui lig, en eet. Waar woorden vallen en zich weer hervinden, taal om op te rapen. Waar dochters zwijgen op de bank, weggaan en weer terugkomen. Huis om in te schuilen.

En ’s avonds doe ik een ronde langs alle ramen. Kijk in het nest van de duif en we zeggen elkaar gedag, weer een dag, dág tot morgen. Om te eindigen bij het allermooiste raam. Dakraam waar het zwerven stopt. En als alles donker is, als alle bewoners slapen lijkt het alsof de huizen gaan leven. Dán hebben ze tijd om huis te worden. Ik kijk naar rijen rode pannen. Ramen die zuchtjes wind binnen ademen. En muren die meer muur lijken in de nacht. Steen voor steen.

Ze omarmen, rij na rij raam na raam dag na dag, die steenoude muren. Ze omarmen de bewoners die slapen.

YAYA
 

Share This:

pom wolff in gesprek met… 10 gedichten

nu onze VON nog even vakantie viert en ik ze weer allemaal op een rijtje heb neem ik voor een keer de vonderdag voor mijn rekening;
ik wilde weer eens weten of een oude gedachte nog steeds te verdedigen is – dat een dichter 1 op 10 loopt – ik bedoel hij/zij/het moet ongeveer 10 gedichten schrijven om 1 goeie te schrijven. het toeval wil dat de tiende de beste is – met wie ik in gesprek was? het is niet aan mij.



pom wolff in gesprek met… 1
 
ja zeg aan poëzie doe ik niet
wil ik ook niet aan beginnen
ik heb te veel te doen
ik moet vandaag nog sterven
en morgen weer vroeg op pad
zo is er altijd wat
 
ik heb ook geen tijd voor gedoe
al die martelgangen
waar ze zich zo graag in begeven
doe vooral wat je niet laten kunt
sta op de strepen van je borderline
mij kan het echt niet schelen
 
en ach
schrijf toch maar
een mooie regel voor me
met een glimlach erin als het kan
dat ik het ben
die jou echt wil kennen
 
 
pw
 
 
pom wolff in gesprek met… 2
 
we sterven wat af
was het niet een zanger
die ook over die dingen zong
 
het maakt me niet uit
zei ik gisteren tegen mijn kleinzoon
maakt mij ook niet uit opa – zei hij
 
het leven een zoektocht
op leven en dood
maar wel zo dat je het weer kunt voelen
 
weet je ik hecht aan kleine dingen
een glimlach, een manier van zitten
een poes in een tuin
 
pw
 
 
 
pom wolff in gesprek met… 3
 
ik verlang niet terug
naar het strand
met niets meer in mijn hoofd
 
waar ik in de verte de golven hoorde
de meeuwen van Oostende
het was alsof ze voor mij huilden
 
weet je ik houd niet van natuur
omdat er altijd meeuwen zijn
altijd golven
 
het maakt ze niets uit
hoe je je voelt
of dat je niets meer voelt
 
ze maken alles zinloos
geen taal geen leven
uitgevallen licht maakt altijd donker
 
pw
 
 
pom wolff in gesprek met… 4
 
 
ik geloof niet
dat we ooit een woord spraken
 
misschien is stil zijn
wel de meest duurzame manier van communicatie
 
van houden van
had ik bijna geschreven
 
elke dag heeft een gisteren weet je
om je doden in op te bergen
 
of wie je zo ontzettend hebt liefgehad
met de arrogantie van vandaag
 
 
pw
 
 
  
pom wolff in gesprek met… 5
 
ik hoor het je nog zeggen
dat de lucht wel lente leek
 
ik zei het is een dekentje
én zo zou een gedicht moeten zijn
 
een warme zomerdag
een wonderbaarlijk toeval
 
ik wil geen zoektocht meer
naar wat in ons verloren ging
 
ik kom niet naar je toe
om weg te gaan  – weet je
 
 
pw


pom wolff in gesprek met… 6
 
ooit was er een dichter
die met haar wandelde
bedacht
 
en schreef over
geluk happen in het vondelpark
tot het pijn deed
 
in die aangedane stad
liedjes neuriënd van een overleden zanger
die over precies hetzelfde zong
 
ik ken dichters
die nergens anders meer
over kunnen schrijven
 
 
pw
 
 
 
  
pom wolff in gesprek met… 7
 
laten we trachten een plek te vinden
tussen nooit meer en altijd nog
 
laten we daar een plaats reserveren
een tafeltje voor ons alleen
 
misschien drink je wijn
misschien drink je geen wijn
 
misschien eet je garnalenkroketten
misschien at je nooit garnalenkroketten
 
misschien herken je het verlangen naar een moment
dat nooit voorbij zal gaan – misschien ook wel niet
 
pw
 
 
pom wolff in gesprek met…8
 
het lijkt wel of ik in gesprek ben met je
en niet uitgesproken raak
maar dat er toch altijd weer iets tussen komt
 
een gedicht met iets
van liefdesleed of oorlogslust
van verderf soms
 
nou weet ik wel
dat het leven in je gaat zitten
en dat je krijgt wat je verdient
 
maar om het allemaal
maar op te schrijven
is ook zoiets

pw
 
 
  
pom wolff in gesprek met…9
 
zoals je dat over woorden doet
of over straatstenen
zo struikelde ik
jou in
 
wie ben jij? vroeg ik én
is dat een antwoord? toen je me aankeek
hoe je soms tijd wil winnen
als je haast hebt
 
misschien
moet alleen de dag genoemd
zodat ik later weet
wanneer het was
 
 
pw
 
pom wolff in gesprek met 10 – uitgesproken
 
de dagen
wat zijn ze op elkaar gaan lijken
het verval, de oorlog, het voorbijgaan aan
 
de nutteloze moraal, de goedgelovigen
de schande in de graven
ik genoot van je adem je hartstocht
 
vandaag heb ik het laatste van je weg gedaan
dan wordt dit het gedicht waar ik je in achter laat
het laatste gedicht dat met ons samen valt
 
pw
 

Share This:

pom en bjorn van rozen – dichter bij de bron – zondag 1600 uur -buitenpodium Fort Jutphaas in Nieuwegeinverlangen

tsja over liefde, leven, over het almachtige verlangen natuurlijk, over teloorgang en de trots:

TROTS

hoe het soms niet te begrijpen is
dat je gaat naar wie je lief hebt
om alleen nog dat te zeggen

niet meer
om iets te bewerkstelligen
maar om iets te laten

zoals we in een stroom
de gelijke stemmen van elkaar kunnen horen
door alles heen

het nemen zoals het is
en het verlaten
maar nooit verlaten van wat was

pw

Hier hangen wij uit a.s. zondagmiddag. Als je tijd en zin hebt: join us ❤️😘
Toegang gratis: buitenpodium Fort Jutphaas in Nieuwegein: Bjorn en Pom

Aanstaande zondagmiddag 17 augustus om 16 uur spelen Pom Wolff en Bjorn van Rozen op een mooi buitenpodium meer dan een uur lang hun programma ‘Dichter bij de bron’.
De Amsterdamse dichter Pom koos zijn favoriete Bjornliedjes en slingert er met zijn eigen tekstbeelden doorheen. Het is een poëtische en muzikale reis.
Bjorn en Pom kennen elkaar van podia als de Parade en spelen al lang samen. Ze hebben liefde voor dezelfde thema’s. Ze herkennen elkaar in de beelden en het gevoel van het zoeken naar woorden om hardop te kunnen zeggen wat er binnenin je speelt.

Toegang gratis
Op Fort Jutphaas in Nieuwegein
www.muziekopfortjutphaas.nl 

Share This: