VON SOLO – Ik wilde altijd schrijver worden. Het beeld van een man, een stuk papier, een pen en een leven. Hemingway was daarbij mijn grote voorbeeld. Toch gaat het niet altijd helemaal zoals je het voorbedacht hebt.


Het was nacht in een buitenwijk van Palma de Mallorca. Ik zat op het balkon. In bed sliep een jonge vrouw. Ik rookte hasjiesj en dronk Spaans bier. Toen ik niet meer kon, viel ik op de dekens naast haar in slaap. In de ochtend was ik heel vroeg wakker. Op tafel lagen stapels peseta biljetten. Ik stak er een handvol van in mijn zak. Pakte mijn tas en liep in het ochtendlicht de straat op. De weg naar het centrum van de stad wist ik intussen. Op het binnenplein van een chique koffiebar zocht ik een plekje, bestelde koffie met een borrel en begon te schrijven. Mijn Nokia vibreerde in mijn zak. De boodschap las: ‘You are not Hemingway.’ 

Ik wilde altijd schrijver worden. Het beeld van een man, een stuk papier, een pen en een leven. Hemingway was daarbij mijn grote voorbeeld. Toch gaat het niet altijd helemaal zoals je het voorbedacht hebt. Uiteindelijk presteer je maar matig. Je schrijft niets veelbetekenends. Krijgt een baan, drinkt, doet maar wat, krijgt een vaste relatie, kloot wat aan, koopt een huis en krijgt kinderen, maar blijft schrijven. Uiteindelijk ga je voorlezen. Je raakt binnen een zekere kring bekend. Op een bepaald moment wordt je schrijven een ambacht en beheers je de woorden en zinnen, die ontstaan uit gedachten. Het zijn er niet veel, maar sommige mensen huilen of lachen om je verhalen. Je raakt de ziel. Langzaam word je je ervan bewust, dat je alles hebt, dat je wensen kunt. Je schrijft en bent gelukkig.  

Als je een voltooid leven achter de rug hebt, bestaat de kans, dat je nog op herhaling mag. Je kan dan de parameters waaronder je je leven gaat leven aanpassen op basis van je laatste ervaring. Daarna gaat het los. Gedurende de rit liggen er hier en daar nog wat broodkruimels uit die andere tijd. Maar deze keer geen zin meer, om te scheiden van mijn eerste vrouw. Niet de ambitie om in de wedren mee te lopen, over de rug van anderen de top te bereiken. Me een leven lang anders voor te doen als ik ben. Een klootzak te zijn. De wereld over te vluchten. Succes is me minder waard. Een nobelprijs hoeft niet. Deze keer wil ik rechtzetten, wat ik heb laten lopen. Dat is gelukt. Drinken doe ik nog wel. Schrijven ook, tot mijn genoegen. Hoe het allemaal ooit afloopt, weet ik nog niet. Ik ben nog steeds wie ik altijd al was, alleen anders dan de vorige keer. 


VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

Mirjam Al – zeg koopman wat maak je me nou – die vis is vanachter helemaal blauw..

www.pomgedichten.nl heeft het exclusieve recht gekregen om 65 teksten van Miriam Al tweewekelijks op de woensdag te publiceren – dat gaan we doen! de teksten zijn door haar helaas overleden vriend Merik van der Torren nog net voor zijn dood uitgetypt en van een nummer voorzien én in een blauw mapje gedaan. vandaag tekst nummer 43 – dank je wel Merik – dank je wel Mirjam Al.

Share This:

Granate Foundation nodigt dichters Amsterdam Zuid/ Buitenveldert uit – doe mee schrijf mee! deadline 31 augustus

Poëzie op de stoep 2025 Buitenveldert – De feestelijke opening zal op zaterdag 20 september van 16:00 tot 17:00 plaatsvinden.

Tijdens de zesde editie van Poëzie op de stoep brengt Granate Foundation poëzie letterlijk de straat op in Buitenveldert. We richten ons deze keer op het Gelderlandplein, het kloppende hart van de A.J. Ernststraat en het centrale punt dat Buitenveldert-West en Buitenveldert-Oost met elkaar verbindt. Lokale woordkunstenaars en bewoners maken onder het thema ‘Thuis’ poëzie, die vervolgens in kalligrafie wordt aangebracht op de stoep. Zo ontstaat een poëtische route die bewoners, bezoekers en toevallige voorbijgangers verrast, uitnodigt tot stilstaan en hernieuwde verbinding met de wijk.

Wie kan meedoen: Woordkunstenaars

Heb je een speciale band met Buitenveldert? Wil jij jouw gedicht vereeuwigd zien in jouw wijk? Meld je dan hier aan! Met dit bijzondere kunstproject brengen we sinds 2018 poëzie naar de openbare ruimte door gedichten op onverwachte plekken te kalligraferen. Dit jaar richten we ons op het Gelderlandplein, het kloppende hart van Buitenveldert, waar Oost en West Buitenveldert samenkomen.

Deadline voor aanmelden: 31 augustus,

Aanmelden via onderstaande formulier:

Meld je aan

Selectie gedichten

De selectie van de gedichten voor Poëzie op de stoep 2025 | Buitenveldert gebeurt aan de hand van de volgende criteria:

  • Het gedicht bestaat uit vier regels waarvan iedere regel maximaal twintig letters bevat;
  • Het gedicht is Nederlandstalig. Het mag een onderdeel zijn van een al bestaand gedicht, mits het aan bovenstaande voorwaarden voldoet;
  • Het thema van deze editie is ‘thuis in Buitenveldert’Wat betekent thuis voor jou?
  • Het gedicht mag onder alle genres vallen, van verhalend, vormvast, dada tot spoken word;
  • Iedere dichter van 0 tot 110 mag meedoen, mits je geboren, woonachtig of werkzaam bent in Buitenveldert.
  • Je kunt alleen deelnemen met een eigen gedicht. Het is niet de bedoeling dat je iemand anders opgeeft voor dit project.

Vragen? Je mag ons altijd mailen via pods@granate.nl

Share This:

André Heijnekamp – nu ik zo zit met de kat die spint denk ik aan jou en mijmer….


Als

Omdat het niet nodig is zit ik hier
streelt mijn hand een verhaal
gebarentaal want woorden
maken alles groter.

Ze scheppen een realiteit
die enkel leeft in verwachtingen
maar er zijn geen illusies
als het gaat om het nu.

Dus ben ik zwijgend gaan zitten
en het dier liep naar me toe
ging liggen op mijn schoot
en we kwamen samen.

En nu ik zo zit met de kat die spint
denk ik aan jou en mijmer
in plaats van al die gesprekken
misschien had ik dit moeten doen.

André Heijnekamp

Share This:

Ien Verrips – vol van verhalen

Onderweg

                                                                                                                 
ik ben een vreemde hier
geboeid door stemmen
van mensen om me heen
 luisterend naar de klanken 
maar doof voor de betekenis 
mijn ogen volgen  de gebaren
zonder te verstaan
ik hoor niet wat ze zeggen
maar thuisgekomen 
zit ik vol verhalen 

aug 2025/IEN VERRIPS

Share This:

Lieve mensen van Muziek op FORT JUTPHAAS dank jullie wel. bjorn en ik vonden het te gek mooi.

foto: Jan Donders
een dankwoord is zeker op zijn plaats – aan de mensen van ‘muziek op Fort Jutphaas’ – een prachtig fort onder de rook van Utrecht in Nieuwegein – afgeladen huis voor Bjorn en voor mij. We deden ons programma ‘dichter bij de bron’ – dankwoord aan de geluidsmensen en de twee dames van de organisatie voor de goede zorgen. er waren bankjes te weinig, er werd in het gras op kleedjes gelegen, in een veld van zonnebloemen, er was witte wijn, en er waren heel veel bezoekers – en voor mij ook fijne ontmoetingen, met danny, met hans bromet, met willem en linda, met ol en peter en zoveel meer nog. Lieve mensen van Muziek op FORT JUTPHAAS dank jullie wel. bjorn en ik vonden het te gek mooi. en die hieronder deden we natuurlijk in ons programma van liefde, leven, verlangen en ook soms de weemoed en de teloorgang van wat ooit zo mooi was.

van mij had je mogen blijven
dat weet je wel
ik ben een uur gaan zitten
met een boekje in mijn hand
een pen om je te schrijven
het was een zinloos uur
 
er is er een vertrokken
en een is blijven staan
meer is het niet
 
ik adem nog
en jij in mij niet minder
dat is het dat ik schrijven kan
dat is het

pw
 

Share This:

Rob Mientjes – laten we kiezen voor eenvoud…


Vierkant plat


de wereld
en zijn bewoners
met hier en daar
wat spitsvondigheid


daar doen we het voor
we vallen er niet van af
buigen soms over de rand
aanschouwen dalen en dromen


rond en dik
opgeblazen
dat willen we toch niet
exploderen imploderen


laten we kiezen voor eenvoud
vierkant plat
op z’n jip en jannekes
elkaar blijven verstaan in latijn


neem je deel
kies een staat
verbind
en alles komt goed


Rob Mientjes

Share This:

pom wolff – moet geen melk worden…



het was later geworden
later dan ik eigenlijk wilde
en weer schonk ze koffie in
suiker en melk? vroeg ze voor de 6e keer

zeker zei ik opgewekt
maat houden hoor – moet geen melk worden
trouwens veel suiker
is ook niet goed voor een mens

en woon je hier al lang
op die plantage van je?

pomwolff
 

Share This:

Ditmar Bakker over de liefde – Pom, liefste, Houdt het ooit op?

Pom, liefste,

Houdt het ooit op?

9 – CONTRA IL PROPRIO AMORE SCOPRIMENTO STUPENDO
Credulo il proprio amor fe’ l’uom pensare
non aver gli elementi, né le stelle
(benché fusser di noi più forti e belle)
senso ed amor, ma sol per noi girare.
Poi tutte genti barbare ed ignare,
fuor che la nostra, e Dio non mirar quelle.
Poi il restringemmo a que’ di nostre celle.
Sé solo alfin ognun venne ad amare.
E, per non travagliarsi, il saper schiva;
poi, visto il mondo a’ suo’ voti diverso,
nega la provvidenza o che Dio viva.
Qui stima senno l’astuzie; e perverso,
per dominar, fa nuovi dèi. Poi arriva
a predicarsi autor dell’universo.
***[T.C.]

9 – ONEIGENLIJKE LIEFDE: EEN ONTZETTENDE ONTHULLING
“Mijn liefde is echt,” denkt ‘ie. Voorts zal hij denken
(van mooiers en sterkers dan wij in hun baan):
‘Geen lichaam, geen ster zal langshenen mij gaan
door liefde geroerd, maar toch rondom mij zwenken.’

Dan: ‘Elk, woest of vreemd, of in wereldlijk wenken
behalve dien onzen, zal God niet zien staan.’
Dán houdt Hij,’ denkt hij, ‘slechts óns kloosterkerk aan
tot ieder voor zich enkel liefde wil schenken.’

Hij maakt zich niets wijzer, want dat maakt maar moe;
gebeurt in de wereld iets dat ‘ie niet wil,
doen God noch voorzienigheid langer ertoe.

‘Wat ben ik verstandig!’ Zo denkt dat paskwil.
Hij is idolaat van zichzelf, kijk maar hoe
van alles Híj Maker is–Alles tot spil.
***[D.B.]

Share This:

wie wint de enige echte virtuele – het beste gedicht moet nog geschreven op pomgedichten punt nl – Anke Labrie en Petra Maria zilver, Vera van der Horst en Jako Fennek brons

de wedstrijd van januari 2021

alles overziende – met dank natuurlijk aan alle dichters die instuurden deze week – er waren prachtwerken bij (Petra Maria, Anke Labrie) – prachtregels ook (Cartouche, Erika De Stercke) – prachtige gedichten die nog een beetje aandacht behoeven Vera, Jako) – er was heel veel te genieten deze week. – Petra Maria en Anke Labrie delen het zilver en Vera en Jako delen het brons. van harte! buiten elke categorie Ditmar Bakker – de eervolle vermelding treft hem.

  • Petra Maria – dat het de eeuwigheid raakte
  • Ditmar Bakker – over ‘de voze spruitjesgeur van haar vagijn…’
  • Vera van der Horst – van -dat- gevangen in verlangen zijn
  • Rik van Boeckel – honing het medicijn dat de dagen kleurt
  • Frans Terken – de opwinding bij die eerste blik
  • Anke Labrie – sommige vrienden sterven veel te snel
  • Cartouche: ik krijg het niet gezegd
  • Erika De Stercke – ik geef (ze) nu ze dood zijn gelijk
  • Ien Verrips – opgelost al voor ze mij bereikten
  • Jako fennek – ze weten niet van beter
wie wint de enige echte virtuele – het beste gedicht moet nog geschreven op pomgedichten punt nl? ja pas als alles is verwerkt en alles ook bijna met de vuilnisman kan worden meegegeven – dan pas kunnen de beste gedichten geschreven – over hoe mooi, bijzonder, uniek, onvervangbaar en vooral ook adembenemend de geliefde van toen, de geliefde van ooit was.


het is best moeilijk – denk ik – zal ik zeggen
om niet te zeggen wat ik zeggen wilde
toen
 
jij aan het vergeten ging
ik mijn beste gedicht nog moest schrijven
alle warmte uit de tijd geslagen werd
 
 
pom wolff

u kent de regels: de gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
toen ze voorbij kwam
strekte je nog ademloos
de handen uit

alleen jouw geur
bleef dwalen als
bossen vol rozen

daar heb ik jou gevonden
je leek zo bevroren
in de tijd

de mooiste woorden
ben ik vergeten
maar ik weet zeker

dat het de eeuwigheid
raakte
en de liefde

petra maria

–>
we verwachten bij dit thema toch iets van mooi en van een heerlijke weemoed, een terugblik met een rouw randje maar ook de opluchting van voorbij, een frisse nieuwe wind – nieuwe adem mooie poëzie! we gaan het ervaren in deze zondagochtendwedstrijd op uw eigen pomgedichten punt nl.  we lezen zo graag hoe het zover heeft kunnen komen en dat de dichter er gehakt van draait onee dat is de slager. poëzie in ziet is beter gezegd.
nou petra maria komt deze week een heel eind. ‘bevroren in de tijd’ is de geliefde – het zal je maar gezegd zijn. maar dan toch lezen we de woorden van liefde en van de eeuwigheid gesprenkeld over de persoon, nee gesprenkeld over de rozengeur die deze persoon naliet. eigenlijk mis ik de maneschijn een beetje om het beeld helemaal compleet te krijgen.
De Kunst

’t Is een goedkope goocheltoer
die dichters doen. Elke auteur
een quasi-chique souteneur
die ’s werelds alleroudste hoer
uitvent, hautain. Een parelsnoer
in ’t kaarslicht krijgt bij dag de kleur
van plastic. Feminien odeur,
belofte van jasmijn, saffloer,
verhult de voze spruitjesgeur
van haar vagijn. Parfait amour
u aangeprezen, stelt teleur,
want blijkt geen liefde, maar likeur
geschonken naast een plat du jour
als varkenskost. Kunst? Farce majeure.

Ditmar Bakker


–>
Ditmar maakt inderdaad gehakt van het sprookje dat dichters ook maar één waar woord zouden kunnen schrijven of iets van echtheid in zich herbergen. het is vreselijk volk meneer lezen we bij deze dichter, die het kan weten. want Ditmar dicht wat af – tegen de klippen van het leven op. slotconclusie: dichters deugen van geen kant. we lezen over plastic en we lezen: “Elke auteur een quasi-chique souteneur die ’s werelds alleroudste hoer uitvent,… ”  – we weten weer wie we zijn, hoe we zijn, wat we zijn en zelfs van het waarom. en het erge is dat ik vermoed dat Ditmar het zo vreselijke gelijk aan zijn kant draagt. deze heren versie geldt ook de dames al zullen de bewoordingen net even anders liggen. Bettie krijst van onder de douche vandaan: ‘meneer wollufs handen af van ditmar hoor, ik kan niemand die eerlijker schrijft en indringender dan dichter Dit – de hete straal altijd op de juiste plaats gericht,…’ ja Bettie dichter Ditmar houdt nu eenmaal van de dingen die het leven mooi en warm maken – van woorden.


Dichtte je mij

Jij, die alles dicht wat open is
heb je ooit woorden over mij
gelegd, me ooit in zinnen gepakt
zoals ik rijm van jou, de nachten dwing
te zwijgen over -toen-, de dagen loszing
van -dat- gevangen in verlangen zijn
en tussen dag en nacht slingeren
je woorden aan – weet ik wie- of mij?

Verberg je me in neuzelende poëzie
of loop je zelf verloren in -wat-
ik lezen wil, en geven wil.
Op afstand was je als wie
dan ook het dichtst bij mij.
Mijn dichter, dicht me dichterbij.

Vera van der Horst


–>
dichters die dichten en open wonden helen of opnieuw openrijten – of varianten hierop – we lazen het vaker. ik krijg toch de behoefte bij dit gedicht om de minder mooie delen weg te halen – want ergens vermoed ik wereldregels die ik zelf graag geschreven had – dichten is ook weghalen en is ook de regels situeren zodat ze onontkoombaar overkomen – koplandachtig beeldend werken: hier liggen tientallen mogelijkheden voor de hand – ik kies deze:
 
zoals ik de nachten dwing
te zwijgen over -toen-, de dagen loszing
van -dat- gevangen in verlangen zijn

je woorden aan weet ik wie of mij
verloren in wat ik lezen wil en geven wil.

op afstand was je als wie dan ook
het dichtst bij mij, mijn dichter
dicht me dichterbij.

prachtig!
Zachte noten

We raken de snaar van ‘t hart stil aan
spelen zachte noten als zielsverwanten
het lied leidt haar eigen zegeningen
naar de val van komende dromen

jij zal haar zingen en vangen
vindt een stem van diepgaande dagen
spreekt de tong van jaren weemoed aan
wandelt langs breekbare raamkozijnen

we lopen de vertolkende droom achterna
over de brug naar nieuwe verbinding
verwerken als bezige bijen de tijd
honing het medicijn dat de dagen kleurt.

Rik van Boeckel
9 januari 2021


–>
‘zielsverwanten, zegeningen, vertolkende, verbinding’ zijn de woorden die de meer sprankelende woorden in dit gedicht doen doven. de beelden ook net iets TE gezocht en iets van TE veel: een stem van diepgaande dagen maar dan ook nog de tong van jaren weemoed enz enz – nee deze is echt minder een echte Rik van Boeckel. het is niet alle dagen feest zullen we maar zeggen.
Blikvanger

Hoe je bladert door de kalender
de dagen die niet bevallen
je noemt ze niet
negeert ze

ze tellen niet
op de schaal van heuglijk
afgeschreven is een beter woord
je scheurt ze los en gooit ze weg

bleek en leeg zijn ze
bij die ene stralende dag
die buiten alle vergeten valt

die dag met rood omcirkeld
roder nog als de konen gloeiden
de opwinding bij die eerste blik

© FT 09.01.2021


–>
een gedicht dat ook van onder naar boven gelezen kan worden. dichter kiest ervoor om de lezer met een fijn gevoel achter te laten – een hele opbouw naar dat ene gelukzalige moment. en na dat moment wordt het allemaal niet beter. maar dat hadden we dan al gelezen. frans keert de werkelijkheid in tijd om – dichters bieden troost.


dan pas
 
als er nog iemand over is gebleven
– sommige vrienden sterven veel te snel –
die bereid is om te luisteren
 en nog in staat is om het op te schrijven
– wiens naam eronder komt te staan
maakt me dan niets meer uit –
zal ik uiteindelijk de woorden vinden


anke labrie
(2021)


–>
een overweging wellicht een noodkreet – voor de lezer  woorden die je per woord uitschenkt  op een eetlepel – en je neemt steeds een beetje in. gulzig naar binnen slikken doet verslikken. nee heel gepast, woord voor woord dichters woorden in je opnemen. en dan is het kwestie van afwachten wat het geheel gaat doen: of er woorden worden gevonden – of de fles gevuld kan worden. of het vaccin tegen ontluistering zal werken en voor hoeveel procent.

Samensmelten

het voetstuk waarop jij stond, het hoofdeinde
en ik aan je voeten, streelde je G-spot – ook daar
ligt er een zoals elke dichter weet – jij straalde
een en al brons – samengaan van warmte
en kracht als een tot leven gewekte –
 
ontvlamde
 
ongenadig mallorcaans, zo kwamen we
traden de wet met hand en tong tezamen
tot mythe – stof om je mee in te dekken
een onbesproken te ontknopen droom
oog dat verlekkert, knop die zich heft
 
tot het ondenkbare
 
koper van de zon
boven het ribbenraam van tinmetaal
dat zich voorgoed gedragen denkt tot dat
het zich verliest in het plooien van de nacht
de tijd een beeld tot verstarring brengt
 
hoe apart
goddomme ik krijg het niet gezegd
 
09-01-2021
GV / Cartouche

–>
een hele opbouw – en Cartouche trekt alle dichtersladen open en ja hoor daar liggen Cartouches woorden voor het oprapen en Cartouche raapt ze natuurlijk ook op – in een ademstoot in een ademtocht in alles wat ie in zijn donder heeft, alles maar dan ook alles – maar voor haar is het niet genoeg om haar in zijn woorden te vangen – en daarom lezen we uitgeput die prachtige laatste regel – een van de mooiste slotregels in een Nederlands gedicht ooit geschreven: “goddomme ik krijg het niet gezegd” – een regel die zo mooi en kernachtig is dat ie makkelijk op zich zelf kan staan. het gedicht erboven overbodig maakt.



route

de lat valt laag op avonden waar melodieën 
mijn stilte in neuriën opdrijven, muzikanten 
wisten het en ik geef nu ze dood zijn gelijk

applaudisseren als een zwerm muggen op
dreef aan deze tafel van ontspanning, ik nip 
aan de toekomst, voorlopig met één glas 

bochten en zijn wrevelsporen poets ik weg
vind de schakeling tot hogere versnellingen
in een lawine van woorden 

Erika De Stercke


–>
“muzikanten wisten het en ik geef ze nu ze dood zijn gelijk” – een wereldregel, werkelijk prachtig! maar nu om deze regel heen nog graag een goed gedicht geschreven – zonder clichés en opsmuk. hoe kan een mens ZO vreselijk mooi maar ook zo vreselijk lelijk achter elkaar schrijven – neem nou de volgende passage: “zijn wrevelsporen poets ik weg vind de schakeling tot hogere versnellingen…”


jouw woorden
onbekommerd uitgesproken
dwarrelend als zoete sneeuw
opgelost al voor ze mij bereikten
in mijn herinnering
de mooiste
ooit gezegd

Ien Verrips


–>
Ien doet/houdt  het kort en natuurlijk ook  – mogelijk conform haar eigen natuur – je weet het niet als lezer – een beetje vilein. de woorden zijn/waren de mooiste maar dan wel alleen in dichters herinnering – en in real live de zijn de woorden al opgelost bijna voor ze uitgesproken werden – dichter relativeert in een klein gedicht alle kanten van de tijd – en toch met lieve accenten – waar vind je nog ‘zoete sneeuw’ – deze suikerverslaafde dichter lezer verneemt nog graag even de vindplaats.
Een goede morgen, Pom!

Hier wind, luid en koud. Goed voor poëzie met een warm kop koffie.
Maar ik moet op pad.
Blijf lekker binnen, hou je taai, geniet de dag! Dat is mijn wens.
Groet van Jako



schors
 
ze weten niet van beter of het beste
schrijven in het zand
nabij de vloedlijn zinnen
alsof gekerfd
met mes in boomschors
 
een hart, een pijl met initialen
ze zijn nog onervaren
beginnen een gedicht, waarin
het leven uitweg zoekt
 
als de zon valt golven keren, vult
de wind de sporen van de woorden
houdt de liefde adem in
 
jako fennek


“alsof gekerfd
met mes in boomschors” is echt teveel en storend. zonder die overbodige regels houden we een heel aardig gedicht over – over hoe het leven onbekommerd tegemoet getreden wordt in jonge tijden – wijze woorden van iemand die het allemaal heeft overleefd en zonder belerend te zijn inderdaad van beter weet.

Share This: