YAYA op de vrijdag – Hoe het is om te dragen. Hoe het is om onvoorwaardelijk lief te hebben…


Gedragen
 

Een foto. Zomaar. Het achteloze beeld. Vier vrouwen in het zachte voorjaarslicht. De kamer op het schip waar we woonden. Hoog. Laag. Het water. Van dag tot dag kon alles anders zijn. Mijn oma zit in een schommelstoel en houdt jou in haar armen. Ze kijkt. Met levenslange blik die weet van hoeveel waarde jouw onbevangenheid is.

Met een blik die weet dát er geschonden zal worden. Maar niet als het aan haar ligt. Mijn moeder naast haar. Zo trots. Het kind van haar kind. Ze kijkt alsof ze het niet geloven kan. Hoopje slapend kind voor wie zelfs verlangen nog een belofte is. Ik voor mijn moeder. Ik kijk de camera in. Blauw wit gestreept t-shirt. Alles fris. Ogen die geloven en in wat ze geloven is geen vraag. Zo jong nog. Zo meisjesachtig.

Vier generaties. Vrouwen. En ik dacht dat deze foto zo belangrijk was als vastgelegd beeld van het woordloos weten hoe het is om moeder te zijn. Om door te geven. De geheimen. Het leven. Maar dat is het niet. Het is het weten van blijven. Hoe het is om nooit meer weg te kunnen. Hoe het is om te dragen. Hoe het is om onvoorwaardelijk lief te hebben. Door het vuur zonder denken. Door roeien en ruiten. Door alles heen. Dat sterke vrouwen sterke vrouwen voortbrengen. Dat de generaties achter en om elkaar heen staan. Dit beeld. Een belofte aan dit kind.
 
 
YaYa

Share This:

VON SOLO laat zijn hondje uit – voorkomt een bloedbad



Mevrouw Solo en ik lieten gisteravond de hond uit. Twee weken eerder was ons hondje gegrepen door een andere hond. Hij had daarbij een flinke jaap in zijn oor opgelopen, die gehecht moest worden. Een dure grap. Het Gordelpad, waar we liepen noemen we ook wel eens het ‘junkenpaadje’, omdat er vaak junks en alcoholisten op de bankjes langs het kanaal verpozen.  Soms hebben ze pitbulls bij. In de verte zag ik een hond aan komen rennen. Toen de hond dichterbij kwam, bleek het een bruine labrador te zijn. Een mannetje. De hond snuffelde aan onze hond en vice versa. Dat ging heel even goed.

Tot hij als uit het niets onze kleine teckel aanviel. Het duurde ongeveer een seconde tot ik de ruimte zag. Precies wat ik nodig had om de hond een flinke schop tegen zijn ribben te geven, zodat hij van mijn hondje aftuimelde. Hij rolde weer overeind en deed nog een poging zijn aanval te hervatten. Dat eindigde in een tweede schop van mij met daarbij een duidelijke boodschap, dat hij op moest rotten. De hond bleef nu staan en verroerde zich niet meer. Onze teckel was niet gewond geraakt.

Ik keek om me heen om te zien of de eigenaar van de labrador al ergens te bekennen was. Ergens in de verte kwam een vrouw aanlopen. Een jongen met een border collie, die alles van dichtbij had gadegeslagen sprak me aan. ‘Je had die hond niet mogen schoppen. Je mag niet zomaar aan andermans hond komen’. Ik poogde hem uit te leggen, dat de labrador veel groter was dan onze teckel en dat ik daarom in de bres sprong. Dat werd beantwoord met een blik die het midden hield tussen passief-agressief pacifisme en medelijden.

Intussen was ook het baasje van de andere hond gearriveerd en vroeg wat er gebeurd was. Ik vertelde dat haar hond onze hond had aangevallen. Hierop reageerde ze dat dat niet mogelijk was. Dat deed haar hond namelijk nooit. De vredesduif met de collie deelde haar nog mede, dat ik haar hond geschopt had. Ze reageerde verontwaardigd en vertelde me, dat ze wel ingegrepen had als dat nodig zou zijn geweest. Zoveel stupiditeit werd me te veel. Ik draaide me om en liep achter mevrouw Solo aan.

Omdat ik normaal niet zo gewelddadig ben, stelde ik me de vraag of ik juist gehandeld had. Vooral de opmerking van de jongen, dat je niet aan andermans hond komt, zat me dwars. Na wat gepieker werd me duidelijk waarom. Wat hij deed was mijn actie uit de context halen. Wat ik gedaan had, was op zich niet fraai. Maar de context was een niet aangelijnde, onbekende, grotere hond, die onze kleine teckel aanviel. Op dat moment moet je snel handelen en risico en schade beperken. Dat doe je niet door in plenair overleg een beschouwing te doen en dan te stemmen wat de beste oplossing is. Of lethargisch af te wachten en vervolgens de brokken te gaan lijmen en achteraf een schuldige aan te wijzen. Nee! Je handelt gewoon. De labrador was niet gewond geraakt. Mijn hond was ook onbeschadigd. Goed opgelost dus. Misschien niet de aanpak voor tere zieltjes, maar wel effectief.

Toen we bijna thuis waren kwam er een politiebusje aanrijden. Even dacht ik bij mezelf: ‘Het zal toch niet?’ Die gedachte verdween weer toen het busje de hoek om sloeg. Ik weet ook wel, dat het allemaal niet zo zwart-wit is.

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

pom wolff – en toch


en toch
 
de nacht hangt nog buiten
en dweilt de laatste resten op
hier zou je je naam kunnen schrijven
 
weglaten kan ook
want wat hebben we nou helemaal wel gelezen
een dichter zit ergens in een huis
 
zijn er wel mensen
is er eigenlijk wel een huis
of zit meneer de boel weer eens aan elkaar te liegen
 
en toch was het mooi
dat jij me zag muziek opzette
en met me danste
 
pom wolff
 

Share This:

Mirjam Al – ik omhels je mijn lief

pomgedichten.nl heeft het exclusieve recht gekregen om 65 teksten van Miriam Al tweewekelijks op de woensdag te publiceren – dat gaan we doen! de teksten zijn door haar helaas overleden vriend Merik van der Torren nog net voor zijn dood uitgetypt en van een nummer voorzien én in een blauw mapje gedaan. vandaag tekst nummer 45 (Merik deed 2x 45, ok!) – dank je wel Merik – dank je wel Mirjam Al.

Share This:

pom wolff – herfst = wreed schrijven


en dat beloof ik

het is weer herfst
herfst is wreed schrijven

over het verval
over haar ontembare schoonheid
over het voorbijgaan aan

de nutteloze moraal
van de goedgelovigen
hun schande in de graven

hoe zwart het leven ook is
ik genoot van je
adem je hartstocht

en dat ik dat
tot in mijn laatste uur

pom wolff

Share This:

Peter Posthumus op zoek



Een pen die nog steeds zoek is
papier dat op is
onhoudbare gedachten die
meteen weer zijn weggezonken
gevoel dat uit iedere vezel
is verdwenen
in het duister van deze ochtend


en in het licht van een dag
die er nog niet is
ga ik op zoek naar een snipper papier
de onbeschreven achterkant van een kassabon
is al genoeg om dit
op te schrijven

PETER POSTHUMUS

Share This:

pom wolff – verwond



verwond
 
dat iets zich afspeelt
op een plaats waar verlangen gevoeld kan
en de geliefde gemist
 
ergens om de weemoed heen
de onbestemde plaats
in een omgeving van vertrouwd en volmaakt
 
zo had ik het kunnen zeggen
maar ik heb het geloof ik anders gezegd
in poëzie deb je meer dan je schaaft
 
schaafde zeg je
 
pw

Share This:

Rob Mientjes in het rood wit en blauw


Driekleurkaping

Rood, wit, blauw en oranje boven. Sommigen onder ons ergeren zich groen en geel over de kaping van deze drie kleuren. Wit is geen kleur. Hoewel de geleerden het daar niet volledig over eens zijn. Vraag dat maar Johannes Itten met zijn kleurentheorie. Of roeren zich dan de kunstenaars in diep zwart. De eskimo’s nog daar gelaten met honderd benamingen voor sneeuwwit. Maar dat alles terzijde. 


Te pas en te onpas zien we onze driekleur verschijnen in bijna alle branches, disciplines, reclames, pamfletten, voetbalshirten, logo’s en noem maar verder op. Meestal vol trots wordt het rood, wit, blauw bezongen en bejubeld. Zelfs op zijn kop. Het hangt aan vlaggenstokken en druipt van posters. Het wordt gekaapt en het wordt berevolutioneerd. Bestaat dat berevolutioneren? Nu wel. 


Helder vermiljoen, helder wit, kobaltblauw zijn de officiële benamingen van de driekleur.  De reden voor de kleurencombinatie van de Nederlandse vlag staat nergens officieel vermeld. Men neemt echter aan dat de kleuren staan voor de natuurlijke opbouw van de bevolking ten tijde van het ontwerp. Rood symboliseert het volk, wit staat voor de kerk en blauw representeert de adel. Dat geldt overigens niet alleen voor de Nederlandse vlag. Frankrijk, Kroatië en de Verenigde Staten dragen dezelfde kleuren.


De rode kleur staat vaak symbool voor het socialisme. Hiermee wordt dus de “gewone” bevolking aangeduid. De helder witte kleur staat symbool voor maagdelijkheid. Daarmee wordt de kerk aangeduid. Tenslotte verwijst de kobaltblauwe kleur naar het “blauwe bloed” van de adellijke klasse.


En nee … dit mini-onderzoek komt niet van AI … die … schrijft hetvolgende:


‘De betekenis van de kleuren rood, wit en blauw in de Nederlandse vlag is niet officieel vastgelegd, maar er zijn traditionele interpretaties. Rood staat voor moed en opoffering, wit voor vrede eerlijkheid en zuiverheid, en blauw voor trouw, verbondenheid en volharding. De kleuren zijn oorspronkelijk afgeleid van het wapen van Willem van Oranje, met een verschuiving van oranje naar rood in de 17e eeuw, en symboliseren de eenheid en onafhankelijkheid van het koninkrijk.’ Het is maar dat u het weet.


Ach … hoe kom ik hierbij … de kaping van ons rood, wit en blauw? Met de verkiezingen voor de deur en de Eredivisie en Keukenkampioendivisie in vuur en vlam. En dan rijden op een binnenweg een ringbaan door Tilburg voorbij een stadion met ‘Kingside’ in megagrote letters op de gevel. Tja … dan kleuren alle electriciteitshuisjes rood, wit en blauw. Zowel linksaf als rechtsaf en niet alleen bij nummer 24 … 


Maar toch. De oranje leeuw zal uiteindelijk winnen … wraauuwww …!



ROB MIENTJES

Share This:

André Heijnekamp wint de  enige echte virtuele – u mag er bij denken wat u wil trofee –  naar de woorden van margo van gelder – op pomgedichten.nl

dank aan de inzenders deze week bij de inspirerende woorden van Margo van Gelder. dank ook aan Luk Paard voor de getekende bijdrage ‘IK LIEF JOU’ – hieronder geplaatst – Luk vat het thema prachtig samen. het goud in de wedstrijd die geen wedstrijd is reserveren voor de dichter André Heijnekamp – de imperfecte perfectie van het menszijn goed getroffen… schreef ik in het commentaar – ik an het niet beter zeggen – van harte André!


Thema: jij jij
 Titel: Onderdeel
 

 
 
Dat het ergens was geworden
 
doordat ik mijzelf vergat
 
omdat het zicht de tijd niet zag
 
door een landschap zo mooi
 
en volmaakt in ieder detail
 
waar ik zou zijn gebleven
 
als ik dat niet had beseft.
 
 
 
Maar nietig en verloren
 
realiseerde ik mijn plek
 
eenzaam tussen het schoon
 
verlangde ik naar troost
 
dacht ik aan jou
 
en ging.
 
 
 Jou missen voelt zo dubbel.


André Heijnekamp

een heerlijk dromerig gedicht en liefde vol de woorden. André komt wel dicht in de buurt van de poëzie van Margo. zelf houd ik ook van het niet geheel uitheschrevene – dat iets zich ergens afspeelt op een plaats waar verlangen gevoeld kan en de geliefde gemist – laten we zeggen waar de geliefde ergens om de weemoed heen zweeft, gesitueerd is. zo krijgt ieder een onbestemde plaats – in een omgeving mooi en volmaakt. de imperfecte perfectie van het menszijn goed getroffen.
 
  • Rik van Boeckel – onze armen om elkaar
  • Frans Terken – en zo dicht je hand naast de mijne
  • Luk Paard – vol van liefdeszinne
  • André Heijnekamp –  Jou missen voelt zo dubbel.
wie wint de enige echte virtuele u mag er bij denken wat u wil trofee –  naar de woorden van margo van gelder – op pomgedichten.nl ?
 
ooit eindigde ze –  Margo van Gelder –  een gedicht als volgt:


achtennegentig redenen om hier te zijn en
twee om dat niet

jij
jij


© Margo van Gelder


nou ja echte dichters hebben weinig woorden nodig om liefde verlangen en woorden van overgave door een gedicht te laten waaien – u mag deze week bij de woorden van margo denken wat u wil – én wij lezen ze vervolgens graag – u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.


is er nog iemand die van mij houden wil

iemand die zegt:
je was lief voor me, die avond
je hielp me in het weten hoe het was om naast je te zijn
in zo heel veel

in hoe je deed en altijd doet, die kleine gebaren
waarin je me voor laat gaan bij een deur
in hoe je naast me zat en keek
zo mooi, meer dan mooi

iemand die zegt:
dat er een liefde in mijn leven was en is
die bijzonderder is dan alle liefdes die ik kende
bijzonderder dan liefdes die ik in boeken lees
om elke keer weer te kunnen kijken zoals die eerste keer

iemand die zegt:
dat de stilte in mij waarop ik altijd terug kan vallen
daar waar verder niemand is
waar ik ooit alleen met me zelf sprak

iemand die dan zegt:
dáár ben jij en ga je niet
én dieper kan niet
dieper bestaat niet, lief


pw



De roos van de liefde

Liefde zingt in onze ogen
jij bent de vrouw van wie ik hou 
in de warmte ver weg van de kou
doe jij de deur voor mij open

ik zal rode bloemen voor jou kopen
want jij jij jij bent er voor mij
alle dagen weken en maanden 
tot het einde van elk jaar 

nu ik naast jou zit en lig
lijkt geluk de roos van de liefde
leggen wij onze armen om elkaar
onze kussende lippen bewegen met gemak

wij reiken elkaar zacht onze tederheid
zo leven wij in de liefdevolle werkelijkheid 
en zingen liefdesliedjes voor elkaar
met gelukzalig klinkende woorden. 

Rik van Boeckel 
26 september 2025

dank aan Margo van Gelder  voor de prachtige wedstrijd – inspiratietekst. Rik schrijft de gevoelde genegenheid en liefde voor een geliefde nogal expliciet op en uit. en vergeet ook de lichamelijke aspekten niet haha: ogen, zitten, armen, lippen. en dan die typische van Boeckel wending – er wordt gezongen in alle tederheid en in geuren en kleuren. de rode bloemen op de tafel.

Goedemorgen Pom, 
Mooi om zo de dag c.q. het weekend te mogen beginnen, met de woorden van Margo, als ook die van jou! Mijn woorden hierbij.
Weekendgroet, 
Frans


Dat houden van

Dat houden van 24-uurs werk is
dan nog telt een dag uren tekort 
om aan jouw zijde te zijn

elke stap die ik met je ga
vult zich met je overvolle geur
voedt de gang van rond jou zweven 

en zo dicht je hand naast de mijne
zelfs zonder aanraking nog trilt de lucht
waait het haar op als in de wind

zoveel als jij bent zo weinig is er nodig
om mijn uren meer gevuld te weten
dag na dag daalt het steeds weer in

hoe ik drijf op jouw bestaan
jouw adem die mij woorden geeft


© FT 27.09.2025

De dichter beschrijft de nauwelijks tastbare zinderingen en luchtverplaatsingen en trillingen die de geliefde in het huis teweeg brengt. de lichtheid van een lieflijk bestaan het gedicht in geblazen door de dichter.

” liefdesbrief “

in zovele drome reeds
dat ik’n hele wereld
berg na berg’n hindernis
ik beresterk

alle zeeë en klove
en as’n arend hoog
’n aarde zonder grens
zolang dat verlange
naar jou

en zou jij dan
of moet’k dit alles
met elke letter elk woord
en elke vezel

‘et smachte nachtenlang
met ‘et wakker worde
aan jou met brieve
vol van liefdeszinne

© luk paard

bijna  wanhopig roept de dichter uit – moet ik de straat op dan!!! om de liefdesbrief te posten – weet je dan niet dat ik hemel en  aarde verzet om jou om jou. haha – als je Luk leest ga je bijna ook op zijn Luks schrijven. en inderdaad in het gedicht worden hemel en aarde verzet.

Share This:

YAYA op de vrijdag – Wat is de waarde van alleen zijn als ik haar zie glanzen…


Bol
 

Ze staat buiten. Kijkt opzij. Kijkt omhoog. Kijkt naar haar bankje en gaat weer naar binnen. Haar rug bol. Eenzaam tot op het bot. Alsof de eenzaamheid haar bespringt voor ze weer naar binnengaat. De leegte.

Ik ben aan het werk. Krab plakplastic van het dakje. De YaYa bus. Het plastic geeft niet mee. Het breekt. Millimeter voor millimeter. Het buigt niet. Het wijkt niet. Het blijft breken. De wereld in dat dak. De jaren. Hier wordt niet zomaar toegegeven. Hier zal geweten worden. Mijn vingers tasten de jaren. Zoeken verhalen. Hebben de tijd.

Zij loopt langs op weg naar de brievenbus of misschien wel op weg naar niets maar dan toch beter de brievenbus. Roept over haar schouder, dat moet je met de föhn doen. Met de föhn. Deuren open. Ze komt er bij. Gaat zitten. Met haar voeten op de grond. Zoals ze zo vaak doet. Vind je het niet erg dat ik erbij kom zitten vraagt ze dan. Nee. Schud ik. En soms ben ik liever alleen maar ik zeg het niet. Wat is de waarde van alleen zijn als ik haar zie glanzen. Ze reikt gereedschap aan. En tussen twee zinnen door, goede ideeën. Breekt open als ik zeg hoe handig ze is. Vertelt verhalen. Haar gezicht weer het meisje dat ze ooit was. Haar rug bolt niet. De woorden buitelen. Ze doet een danspasje met haar voeten in de goot. En als ik klaar ben ga ik naast haar zitten. Wij. Passen precies samen tussen de opengeschoven deuren.
 

YAYA

Share This: