Peter Posthumus drinkt zich goede moed in bij een concert van pom wolff en bjorn van rozen in De ROODE REMISE de afgelopen week – zijn poëtische bijdrage aan pomgedichten.nl kent zijn immer aanwezige waarnemingsvermogen en analytische instelling. verheugd waren bjorn en ik met de aanwezigheid van hoog – zeg maar Catelijne tafeltje/Ruigoord bezoek van Peter, en de rendieren maddy rentenaar en reinder van der woude – in de pauze gaf reinder ons goede raad – ‘het mag wel wat pittiger’ haha – het programma dichter bij de bron van bjorn en mij is nu eenmaal een licht poëtisch programma met lichte romantische songs over leven, liefde, verlangen en de teloorgang van dat alles. laten we het zo zeggen – in het peroxideproletendom – hebben we even geen zin. en we hebben altijd nog Peter Posthumus op de site voor de genadeloosheid:
Geen geld meer in de buidel geen voorraad of munitie meer voor handen dood zijn de soldaten weg het wankelend regiem de schepen zijn vertrokken ver voorbij de horizon
geen ontsnapping mogelijk, geen uitweg en wat dan ook, het is te laat in de uitdijende krochten van het voorgekookt verraad.
bij de dood van Rob de Nijs – zag hem als kind in heerlen in een circus optreden met johnnie lion, zal ongeveer een halve eeuw geleden zijn, iets langer – ok daarna vond ik zijn liedjes rommel – tot dit lied een paar jaar geleden. brengt zo een lied je terug bij de poëzie – oa het grijze konijntje van Der Mouw – bijvoorbeeld – of bij de mooie woorden van Lisan voor Menno – dood dood allemaal dood. geef me gisteren voor vandaag. tsja.
Pakjesavond Dan denk ik aan ’t konijntje, dat ik zag Als kind vóór Sint Niklaas achter het glas Van dure speelgoedwinkel. O! dat was Zo’n prachtig beestje, grijs en wit; het lag
Gezellig in zijn mandje in mooi-groen gras; En als ‘k van school kwam, bleef ik iedre dag Staan kijken, bang, dat ’t weg zou zijn. En, ach! Eens was het weg: en toen begreep ik pas,
Dat ik toch heimlijk steeds was blijven hopen, dat ik ’t zou krijgen. Thuis heb ‘k niet gepraat Over ’t konijntje, maar ‘k wou niet meer hopen,
Omdat ‘k dan huilde, aan die kant van de straat. Nu zou ‘k me zo’n konijntje kunnen kopen, Maar ik word zelf al grijs. Want alles komt te laat.
J.A. Dèr Mouw
Na de begrafenis.
En na de begrafenis ga je eten kopen bij de Lidl, omdat een mens nou eenmaal moet eten om te kunnen leven. En leven wil ik. Als ik aan leven denk, nadat we jou zo dood en zo alleen achtergelaten hebben op dat grote kerkhof,dan komen de tranen weer. Maar de Lidl is vreemd, anders, huiveringwekkend koud en als ik al die spullen zie, wil ik in de vrieskist bij de spruitjes liggen en even alleen maar heel erg stil zijn.
Raadselachtig wat je met al dat eten moet, de blikken in gelid uitgestald, de groentes kleurrijk vragend om mee te mogen in je mandje om er iets lekkers van te maken. Maar ik wil niks lekkers vandaag. Ik wil de droefheid vergeten, weg eten, tot het kale bot te voorschijn komt, van een groot gemis. De wijn begrijp ik vandaag nog wel en een borrelnootje misschien. Een mens moet vieren dat ie leeft en waarom doet iedereen dat toch zo graag met borrelnootjes, stukjes kaas en wijn?
De laatste keer dat ik je sprak, waren we op zoek naar de wijn en een hapje voor erbij, de verzameling dichters en anderen hadden de schalen al leeggevreten, er waren nog wat borrelnootjes. Die slecht voor jouw hart en slecht voor mij, maar toch, bij het droeve klinken van onze glazen, kraakten de nootjes tussen onze tanden. Droef om wat we achterlieten, van onszelf in ziekenhuizen. Droef omdat onze ooit jeugdige Stürm und Drang om de poëzie te leven niet meer mogelijk was.
Jij hebt een talent voor leven, zei je. Ik niet, ik kan het niet en ik weet dat ik het ook niet meer kan leren. Ik probeerde je nog te vertellen hoe groot je talent voor schrijven en ontroeren is, maar ook daar was je somber over, je zag noch het nut, noch de schoonheid van je eigen werk. Een hopeloosheid die niet meer te verhelpen bleek en een aanval deed op je lijf.
Ik zag en hoorde gisteren hoeveel er van je gehouden wordt, om wat je als mens was en omdat je vanuit wie je was, die prachtige precieze verzen schreef, die je letter voor letter uit je vingers wrong, nacht na nacht.
Het verheugen op een weerzien is nu voorgoed voorbij. De wereld is kleiner, nu jij kleine integere, liefdevolle en geweldige dichter er niet meer bent.
Je hart, je hart, je hart. Zwart.
Lisan Lauvenberg
9 februari 2018
Omdat je er zo om moest lachen, en je een aantal dichters herkende dit gedicht.
dank aan alle dichters die inzonden. ik kom tot 3x goud dan kunnen de andere eremetalen in de kast blijven. de waterhoentjes en de twee zwarte zwanen van Jorge Bolle ontroerden. zo ook het beeld van ‘hem’ in Anke Labries hart én zo ook Karlijn Groets hoop op dat gebaar met de hand van elk van ons. onder de gedichten de commentaren – de winnaars van harte gefeliciteerd.
Een beetje laat; lange aarzeling om het in te sturen. Ik kan niet altijd opbeurend schrijven in deze confronterende tijden. Zie maar of je het plaatst. De zon schijnt in ieder geval en ik moet denken aan een lied van Maarten van Roozendaal, met die lammeren (nog opzoeken). Een mooie zondag voor jullie. Hartelijke groet, Anke
noodpakket
radiootje: al gesloopt bij het uitproberen wc papier: beperkt verkrijgbaar potjes witte bonen: koud ook wel te eten pakjes crackers: hoelang houdbaar kaarsen: licht en nog wat warmte water: daar bestaan we vrijwel uit en die paar gedichten toch ook maar uit haar hoofd gaan leren
het laatste beeld van hem op die allerergste dag zit veilig in haar hart
anke labrie 16-03-2025
Anke schetst het leven nu – onontkoombaar en genadeloos. en zie hieronder hoe en waarom en met welk een vermogen:
hier groeien geen blauwe plekken hier wordt in kleur bekend hier beheerst een vrouw de grond zie hoe zij het leven draagt en het leven vond
pw
Op zondag 30 maart 2025 nodigt de Care4BrittleBones Stichting u van harte uit voor een inspirerende ochtend in Villa Maarheeze, Wassenaar. Deze speciale bijeenkomst is niet alleen een moment van samenkomst en steun, maar ook een viering van de verjaardag van Anke Labrie! Tijd: 10:30 – 13:00 uur Locatie: Villa Maarheeze, Rijksstraatweg 675, Wassenaar (toegang via Oud Clingendaal straat) Voor wie? Iedereen die Anke Labrie en de Care4BrittleBones Stichting een warm hart toedraagt.| Wat kunt u verwachten? Een sfeervol ontbijt & poëzie Indringende verhalen over een leven met OI Muzikale klanken van Bjorn van Rozen Een tentoonstelling van Anke Labrie’s prachtige schilderijen
Deelname is gratis, maar wij hopen op een vrijwillige donatie om het leven van mensen met broze botten te verbeteren. Uw steun maakt écht een verschil! Kom langs, laat u inspireren en vier deze bijzondere dag met ons mee. We kijken ernaar uit u te verwelkomen! Aanmelden? Laat ons even weten of u erbij bent via dit link: https://www.formdesk.com/care4brittlebones/Ontbijt_30_Maart_2025 Met warme groet, Care4BrittleBones Stichting
Regenbandjes
Het regent op de Grand Prix, Max Verstappen wisselt simpelweg vier brandende banden. Het mag wat kosten, rijendik betaalt men de prijs.
Ik verstop me in een Louis Vuttontasje en doe niet meer mee. Nergens ben je meer veilig voor de snelheid van de waanzin. Alleen de waterhoentjes en twee zwarte zwanen juichen nog.
Jorge, Melbourne 2025
ik val op de waterhoentjes en de zwarte zwanen van jorge. het zijn die onverwachte wendingen die een gedicht zo mooi maken. ze doen denken aan een gedicht van – hoe heette ze ook al weer – jet heette ze – crielaert met ae of aa of met een d – zij zal het weten – jet schreef een gedicht over een geliefde met de meest vreselijke dingen erin om dan met die slotregel te eindigen: en dan kom jij met bloemen – zoiets was het. alle waterhoentjes houden van jorge.
het is de hand
nu de wereld wordt vervangen en wat ontstaat uit kwaad bestaat, wordt het later, alsmaar later; de nacht valt zo de hater haat
oorlog woedt in naam van wapens, in naam van trots en winst en nijd, niemand ziet een mens als ziel, met wie betaald wordt in die strijd
in de staat van deze wereld schuilt nog hoop in één gebaar: het is de hand van elk van ons waarmee we reiken naar elkaar
Karlijn Groet
over handen gesproken – zie hierboven bij Cartouche. ik zou bijna spreken van een klassiek gedicht. een soort heli gedicht – en wat er aan de hand is in de wereld in poëtische pracht neergelegd – de taal bijna te mooi om de verderfelijkheid van de wereld te beschrijven. handen die naar elkaar reiken – een mooi beeld.
Anke Labrie – het laatste beeld van hem
Jorge Bolle – Alleen de waterhoentjes
Vera Jongejan – hebt lief
Cartouche – die in ons leeft en leven geeft
Karlijn Groet – het is de hand van elk van ons
Rob Mientjes – neem nooit maar geef veel liever
Rik van Boeckel – De tijd gaat aan alles voorbij
Frans Terken – zingen van warme adem en zachte handen lezen
Max Lerou – herfst in holland
Luk Paard – en zoveel verlore
wie wint de enige echte virtuele – is de ergste dag echt aanstaande – trofee op pomgedichten punt nl? de tijdgeest zit niet echt mee dit weekend, dit jaar. of is ellende in de wereld van alle tijden – en horen de begrippen beschaving en mensheid niet bij elkaar, hoorden ze nooit bij elkaar? en is het zoals bjorn van rozen zingt – ‘we hebben altijd onze liefde nog’ – nu de warmte uit alle tijd geslagen lijkt, de ergste dag wellicht aanstaande, weet je lief, ik kruip nog even tegen je aan. u kent de regels van de zondagochtendwedstrijd – (die geen wedstrijd is): gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
weet je
vroeger had je nog een vrouw die met een brief liep
een dichter die je de weg wees
een veldwachter konijnen met myxamatose
nu de warmte uit alle tijd geslagen is de ergste dag aanstaande
weet je lief ik kruip nog even tegen je aan
pw
Nu het oorlogsvirus is uitgebroken praat men over niets anders meer wordt het dienstplicht om te sterven ver voor het tijdstip van je dood moeten we zelfvoorzienend worden de infrastructuur wordt vermoord ons leven hing toch al aan de draadjes de stinkendrijke speelman is gestoord en alle wereldleiders destructief daarom komt schuilen in elkaars armen wees elkanders naaste en hebt lief.
Vera Jongejan
tsja we behoeven allemaal wel warmte linksom of rechtsom, zijn warmte haar warmte of de ieder geldende lieve oneindige warmte van een geliefde – in een tijd van dreiging, overlevingspakketten, menselijke platheid. ga er maar aanstaan als dichter om van oorlogsrommel nog iets moois te maken. de oproep van Vera in de laatste regel omarmen wij. ondanks de dichtregels hieronder zo genadeloos waar ook:
wordt het dienstplicht om te sterven ver voor het tijdstip van je dood
Raken dagen rekken zich van vorst aan de grond, kou in de lucht tot zon die haar bedrieglijk lied speelt van lonken, slijmen, de unverfroren dreiging om ons het hoofd op hol slaat, de das omdoet, het engste ergste, maar daar malen we niet om, vandaag als we straks vannacht eenmaal dood moeten
hebben we, tot de bom barst, altijd nog handen om ons te omschrijven, te lezen warmen en monden vol als vurige tongen die elkaar vinden zonder spreken – laat ons van al ontdaan, omgorden met een negligé
van liefde – hebben we altijd nog iets dat ons te ontleden en kleden weet de brille en weerschijn van poëzie die in ons leeft en leven geeft
elkaar – het kan nietwaar, mijn lief
16-03-2025 / Cartouche
ook Cartouche doet een oproep laten we ons maar kleden en hullen in de kleding van de liefde om tenminste nog iets te hebben – leggen we op de geliefde doorschijnende warme kleding van de poëzie. ja ik zie wel een tafereel voor me waarin lief gelezen wordt maar ook gezocht wordt naar de ultieme warmte van de geliefde en dat het lezen dan stokt. we hebben altijd onze handen nog… schrijft Cartouche
Goedemorgen Pom, Je hebt zo van die dagen die eindigen in de top duizend van bad hair days. En ja. Daarover moet ook gedicht worden. Geen beter medicijn dan een dichtsel. Fijn weekend dan toch. Groet, Rob
Zolang het haar maar goed zit
Neem haar nooit de maat er zijn zo van die dagen compleet uit model geen knip voor de neus waard sla over blijf liggen ga niet in discussie
neem nooit de maat accepteer haar dagenraad ontborstel en ontwar kap met salonpraat laat maar hangen laat het los
neem nooit maat haar in de maling dun versneden word je gehakt in mootjes fileerd als vis als het weer zo’n dag is
neem nooit maar geef veel liever
Rob Mientjes
ja een volstrekt andere kijk op het wereldleed en de mensheid – vroeger zou je zeggen heeft de dichter wel het thema getroffen – nu zeggen we dichter kent en schrijft met een frisse blik op het gevraagde thema – lekker persoonlijk gehouden ook – een wijze raad tot slot – in de slotregels.
Hallo Pom
Ik hoop dat de ergste dag niet aanstaande is. Maar je weet het niet vanwege de macht van dictator Poetin en dictator-in-spe Trump. Poetin’s geheime agenda is terugkeer naar de omvang van de Sovjet-Unie. Daarom zijn vooral de Baltische staten bang voor hem. En Finland is in het verleden ook al een deel kwijtgeraakt want Karelië dat nu Russisch is was ooit Fins. Ik weet dat omdat ik in Finland en de Baltische staten Estland en Letland ben geweest. En wij zijn natuurlijk voor de onafhankelijkheid van Oekraïne. En Trump moet van Groenland, het Panama kanaal, Canada en de Gaza strook afblijven. Dus laten we ons voor de liefdevolle tijd arrangeren en stimuleren om zo de ergste dag te vermijden.
Met dichterlijke groet Rik van Boeckel
Omhelzing van de liefdevolle tijd
De tijd gaat aan alles voorbij aan zinvolle goede en zinloze kwade dagen dat is beschaafde of onbeschaafde werkelijkheid voor een ieder die niet weet waarvoor hij of zij staat
wees voorzichtig voor deze realiteit door vol liefde langzaam of snel te omhelzen dat is de echte wijze raad en goede reden voor de troostrijke waardevolle tijd van vrede
omhelzing van de liefdevolle tijd laat geen dictator toe laat geen vernedering ontstaan weet de ergste dag vol passie te vermijden.
Rik van Boeckel 14 maart 2025
rik ziet de tijd als reddingsboei – ooit ooit en jij jij – de ellende gaat voorbij – zie daar de samenvatting. wie rik kent weet dat de woorden recht uit zijn hart komen. met de precisie van een taalchirurg komt de dichter tot de kern van het kwaad en voor de napijn biedt de dichter ons een helend recept – geschreven in de eerste regel van zijn gedicht.
Goedemorgen Pom, Ja, de ergste dag, laat ik de ellende vandaag klein houden, het is allemaal al erg genoeg. Hoop, en liefde, dat dan toch maar, daar hebben we ook Bjorn voor. Weekendgroet, Frans
Het kan altijd erger
Het kan altijd erger zeg je terwijl je de deur voor m’n neus dichtsmijt zoek het buiten maar verder uit
dat buiten waar ik doelloos ronddwaal in gure noordenwind die dwars door m’n jas waait wacht ik aarzelend af wat er gaat komen
dat de dagen al zwaar en naar genoeg zijn bij de aanblik van donkere krantenkoppen niet nog dit erbij op m’n gammele pad
zijn er ergens de etalages van modezaken poppen gekleed in vrolijke voorjaarsjurken met een bloeiende kijk op wie er voorbijschuift
een andere wereld dan die waar het leed leeft ongedempt als in de boeken achter de kijkvensters voor ons tussen de vrolijkheid door tentoongesteld
in al die verhalen weer de liefde vinden zingen van warme adem en zachte handen lezen al is het buiten op een bankje in een park
zoeken en vinden – een bijna rond verhaal met een hoofdpersoon op zoek naar een voorjaarsbankje in de zon met een geliefde – de boekenweek is begonnen – dichter terken verwerkt romanproza in een gedicht.
herfst in holland
takken die het vocht niet langer verdragen zeggen de bladeren vaarwel nog eenmaal tonen die waartoe in staat de staat van kleur bekennen
daarna het ruisen van de wind en schichtig nog het licht met een duister spel in het kreupelhout
ml
het leven, de natuur, de jaargetijden, de wereld, de mensheid en de teloorgang in 8 regels poëzie samengevat. rest het ruisen van de wind.
(soms lees je een gedicht persoonlijk en zie daar het leven in lerous notendop: wol ff fffffffffffffffffffffftttttttttttttttttttttt)
(de rockdichter): zo zondag…hier heb’k wat te viere en dat’et van liefde is maar voor pom en de zondag dan…ja dan schrijf’k over dat’et nie allemaal rozengeur…nee’et kan snijde soms…of alles valle in scherve blauw…nee geen koffie geen praline niks van liefde maar alleen zoveel verlore…de dag nog nie aangebroke en toch…ah alleen al dit schrijve maakt de dag erg en wat dan met de wereld goddedomme…ergens moet toch de liefde nog schuile al is’et enkel in’n droom…of is’r niks en:
“ zoveel verlore “
geen koffie dampend nie’n smeuige praline wit en vingers langs zachte huid
jij zou hakke in alles wat’r ooit is geweest en drome aan diggele
je zou me toch wat aan zovele scherve misschien wel blauw
omdat je houdt van blauw vannacht is er om wat leve uit te slaan asof ik dan anders en geen enkele droom meer
wanneer de nieuwe dag me bij de keel zal grijpe en’k wegzink
luk paard weet wat snijden is – de intro natuurlijk ook al bijna een paard gedicht: ‘nee’et kan snijde soms…of alles valle in scherve blauw…’ – luk paards poëzie lijkt te bestaan uit louter uitspattingen van de taal. maar dichter weet een universum aan licht en leven en liefde, geluid en handelingen en dromen te smeden tot juweeltjes van taal.
Gerdin overleed onlangs – als eerbetoon plaatsen wij/ herhalen wij op ‘haar column-vrijdag’ nog een aantal van haar weergaloze columns. deze tekst was gedateerd – eind januari 2016.
Goedendag poëten en anderen,
Plotseling steekt het de kop op. Tot dan lig je ontspannen op de bank met alweer een oud meesterwerk uit de wereldliteratuur en opeens is het er. Opruimdrift. Schoonmaakdruk. Schoonschipdrang. Er rest de ongelukkige niets anders dan zuchtend al zijn kasten leeg te halen. Al die vergeten schatten, verloren gewaande memorabilia. Binnen de kortste keren zit je gelukzalig op de grond in oude brieven te lezen, met verheugde kreet vergeten gezelschapsspelletjes te herontdekken, de fotoalbums van je lang overleden ouders door te bladeren (pa voor de berg, ma achter de berg, de buschauffeur naast de berg), de knalrode VPRO-koptelefoon met ingebouwde radio uit te testen (na langdurig zoeken naar batterijtjes die nog ergens moeten liggen maar waar ook weer), een assortiment 3D-brilletjes te passen, en bossen en bossen fietssleuteltjes van reeds lang verloren gegane fietsen bij elkaar te zoeken om ze vervolgens moedeloos in de nog steeds te lege gereedstaande vuilniszak te werpen. De uren vliegen voorbij, de chaos wordt steeds groter. Een lichte paniek maakt zich van je meester. En dit nu is een vrij fatale gemoedstoestand. Dit is de stemming waarin je gaat denken: ‘Ach dit gebruik ik ook nooit meer, hup, weg. En ik kan net zo goed dit ook allemaal weggooien. Ruimt lekker op.’ In dit stadium zet men heel dierbare, lang gekoesterde verzamelingen opeens bij het grof vuil, om daar de rest van het leven knagende spijt van te hebben. Althans, dat was zo voordat het instituut Kringloopwinkel werd geïntroduceerd. Het wegdoen van oude spullen er een stuk minder hartverscheurend door geworden. Van messiaanse gevoelens vervuld kun je gaan slapen in de wetenschap anderen een groot plezier te hebben gedaan. Maar ziet. Onze toch niet al te bloeiende economie bloeit kennelijk nog zo hevig dat de Kringloopwinkel inmiddels alleen nog de meest waardevolle pareltjes wegkaapt en de rest resoluut weigert. En zo vond ik mijzelf onthutst terug bij mijn collectie videobanden, groot negen volle vuilniszakken, die bruut werd afgewezen door de Kringloopman. Geen aardige man, een cultuurbarbaar. ‘Da’s chemisch afval mevrouw’, sprak hij misprijzend en verdween. Chemisch afval. Mijn Fred- en Gingerfilms, de Marx Brothers, zelfs Mae West. En de Hans Keller-documentaires, over de Vijftigers, over Paustovski, Leo Vroman. Mijn muziekbanden met Mahlers Des Knaben Wunderhorn-liederen, Cecilia Bartoli. En mijn zelf gemonteerde filmgeschiedenisbanden, gebruikt bij talloze lezingen. Daar volgde toch altijd een enthousiast applaus op, hoezo ‘chemisch afval’. Tientallen ‘gratis af te halen’-websites later moet ik vaststellen dat in dit deel van Europa niet veel nog iets waard is in deze tijd. Elders kan men creperen, hier gaan wij langzaam ten onder in onze bezittingen. Niets wordt meer voor de eeuwigheid gemaakt. Bij de produktie van artikelen wordt een beperkte houdbaarheid ingebouwd. Iedereen zijn nieuwste modelletje en de economie maar bloeien. Even later sta ik met mijn neus tegen het raam gedrukt te staren naar mijn natgeregende videocollectie naast de afvalcontainer. En hoop dat iemand de zakken meeneemt. En gelukzalig op de grond zittend de titels bekijkt. En zijn oude, bij het ‘repair cafe’ weer rijklaar gemaakte videorecorder aanzet. Maar ’s morgens zie ik ze onverschillig in de vuilniswagen gesmeten worden. Leve de vooruitgang.
\Dit gaat relaas niet over mij. Maar ik ben het er wel mee eens.
Naast de deur staan vier rugtassen. Elke rugtas heeft een regenhoes. Ze bevatten elk een anderhalve literfles water en voor drie dagen instant maaltijden. Kleding is beperkt tot twee setjes ondergoed en vier dagen sokken. Op een handige plek zit een dolk, zodat deze ook als de zak op de rug gedragen wordt, makkelijk getrokken kan worden. Twee van de tassen bevatten een Glock pistool, eveneens op de pak.
Verdere inventaris behelst onder andere binnenbanden voor fietsen, rudimentair gereedschap, een verbandtrommel en waterfilters. Ernaast aan de kapstok hangen vier regenjacks. Er staan fietsen klaar met terreinbanden. Verderop in de hal staan achter slot en grendel staan in de wapenkluis een Walther MP5 machinepistool, een afgekort jachtgeweer en een AK74 met telescoopvizier en klapkolf.
In de voorraadkast staat voldoende leeftocht voor een week. Daarnaast nog diverse conserven en voldoende bloem om veel brood mee te maken. Achter in de tuin staan nog 4 jerrycans met elk 20 liter benzine. Eveneens liggen er op een droge plek voldoende zakken met houtskoolbriketten, waxinelichtjes en kaarsen. Kostbaarheden zijn op onopvallende plekken begraven en zodanig afgedekt, dat op het oog niet te zien is, dat de grond of tegels recentelijk nog beroerd zijn. Verder ziet alles eruit zoals altijd.
We gaan naar school en naar ons werk. Krijgen zo sporadisch iets mee uit het nieuws. Eén of andere nitwit minister maant de mensen voldoende water en toiletpapier in huis te hebben voor tweeënzeventig uur. Onwillekeurig denk ik aan de ‘Duck-and-cover’-filmpjes die in de jaren vijftig vertoon werden in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Waar je verteld werd, dat je het best onder tafel kon gaan zitten, als de bom viel. Wij moesten daar op de middelbare school erg om lachen. Om deze bewindsman kan ik niet lachen. Want wat deze regering verzint, gaat dit land en haar bewoners niet redden, als de pleuris uitbreekt.
Als het in vredestijd al niet lukt om de zaken fatsoenlijk op orde te krijgen, wat verwacht je dan als er echt een keer wat aan de hand is. Te laat met zorg als er een pandemie is en vervolgens diezelfde zorg weer de stront in trappen. Te laat met een leger als de wereld in brand staat, maar wel goed bezuinigd al die jaren. Te laat met fatsoenlijk onderwijs, dat verstandigere mensen zou hebben kunnen maken. Te veel mensen kapot door een toeslagaffaires, jeugdzorg en asielbeleid. Omdat er zogezegd te weinig geld is. Te weinig en te laat, altijd. Maar geen winstbelasting voor Shell en de grote jongens. Prioriteiten. Monsieur le Président, je vous fais une lettre…
Landgenoten, gaat u maar rustig slapen. Zorg dat u water, pleepapier en een zaklamp heeft. En wacht uw NL-alert af.
VON SOLO DICHTER, COLUMNIST, PERFORMER EN CINEAST Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl
www.pomgedichten.nl heeft het exclusieve recht gekregen om 65 teksten van Miriam Al tweewekelijks op de woensdag te publiceren – dat gaan we doen! de teksten zijn door haar helaas overleden vriend Merik van der Torren nog net voor zijn dood uitgetypt en van een nummer voorzien én in een blauw mapje gedaan. vandaag tekst nummer 32 – dank je wel Merik – dank je wel Mirjam Al.
een rotdag zei mijn moeder dan een dag van niks ingeklemd tussen werk en weekend de vierde in de rij van zeven het podium precies gemist als dag een beetje sneu zo zonder statuur of kleur neem nou witte donderdag – wie kent haar nog- teruggetrokken in vergetelheid alsof ze schaamt voor haar triviaal bestaan nee, dan de donderdagse hemelvaart die mag er zijn die ene waar wij vrij zijn om er met een extra vrije vrijdag een -hoera de zomer komt eraan-weekend van te maken
Openbaar · Iedereen op Facebook en daarbuiten Donderdag, 13 maart, 20:30 uur Entree gratis! Bjorn van Rozen – ooit door een criticus – de Brel van de lage landen – genoemd – is de singer songwriter van Utrecht – Hij treedt op met eigen gecomponeerde – min of meer romantische – songs. De samenwerking tussen Bjorn van Rozen en de Amsterdamse dichter Pom Wolff begon jaren geleden. De songs ‘Trots’, ‘Van mij had je mogen blijven’, ‘Iemand als jij’ en ‘Gewonde vogels zingen het mooiste lied’ gelardeerd met poëzie zijn oa door en in deze samenwerking tot stand gekomen en zullen in het programma te genieten zijn. Bjorn van Rozen en Pom Wolff verzorgden meerdere jaren op de Parade in Utrecht en Amsterdam een programma waar de singer songwriter en tal van dichters te genieten waren.