Paul Bezembinder komt in zijn nieuwe bundel KAMERMUZIEK dichter bij zich zelf. Een recensie.


Paul Bezembinder komt in zijn nieuwe bundel KAMERMUZIEK dichter bij zich zelf.
Een recensie.
 
Net na de week van de poëzie verschijnt KAMERMUZIEK – een  nieuwe bundel met gedichten en vertaalde gedichten van de Eindhovense dichter Paul Bezembinder. Zijn vierde. we lezen op pagina 39:

(…)
Ik ben vandaag de dag maar zelden thuis
en heb al lang niet meer aan jou gedacht,
ik heb mijn eigen bezigheden buitenshuis.

Maar soms, soms gaat opeens de telefoon.
Ik neem dan aan. Jij bent het dan gewoon,
onhoorbaar, onontkoombaar, onverwacht.
 

Wij van de pom  kennen Paul Bezembinder al veel langer – ook uit zijn eerdere bundels – mede ook om zijn eigenaardigheden. En ja hoor de inhoudsopgave loopt niet van pagina 1 tot en met pagina 88. Dan kent u Bezembinder niet – de inhoudsopgave is alfabetisch geordend en dat dan 2 keer.
We beginnen op pagina 33 en we eindigen op pagina 11 –  (pagina 11 is de eerste gedichten pagina van de bundel – over die pagina kom ik hieronder nog wel even te spreken)  en dat zijn dan de 53 eigen Bezembinder gedichten.
Vervolgens beginnen we opnieuw  met een tweede alfabet op pagina 81 om na 20 vertaalde gedichten (het toetje) te eindigen op pagina 85. Paul Bezembinder is wiskundige en studeerde jarenlang theoretische natuurkunde in Nijmegen – u begrijpt het.

Als jurist heb ik geleerd om niet te treden of op te gaan in de logica van de ander maar om te vertrouwen op mijn eigen logica. In casu mijn gedichtenlogica. En op wat ik al lezende ervaar. 

Dichter Bezembinder werpt tal van barrières op, of tracht deze op te werpen om de door hem   beschreven werkelijkheid te verhullen, mooier te maken, te hullen in iets van schone schijn. Lezers krijgen nogal eens een zoekplaatje voorgetoverd soms ingekleurd met bijzondere versvormen of met specifieke aanduidingen – zo is de bundel opgedragen aan Christianne Bezembinder – met nadruk meldt de dichter dat de gedichten ontsproten zijn aan de fantasie en dat overeenkomsten met bestaande personen op toeval berusten – Ook zoiets – We beginnen op pagina 11 met twee regels poëzie, vervolgens gaan we naar vier regels op de volgende pagina’s – vervolgens zes, acht – we gaan naar 9, naar tien, twaalf. Bezembinder kan tellen. Aanduidingen zijn er in Latijn, Grieks, Russisch, wiskunde – alles wordt van stal gehaald ter maskering  van het leven, de liefde, het verlangen en het verlies van dat alles – schrijvers worden aangeroepen Lorca, Mandelstam, schilders Willink,  maar….. het lukt niet meer.

Het lukt in deze bundel de dichter Bezembinder niet meer om de gevoelens van menselijke schrale pijnlijke invretende eenzaamheid in zijn poëtische werdegang te maskeren met de al eerder gebezigde en bekende Bezembinder-ingrepen. Dichter is  dichter bij zichzelf gekomen. En ik juich deze ontwikkeling als recensent van harte toe. Zelden zag ik indringender en in pijnlijke eenvoud de eenzaamheid schraler beschreven te midden van  de nagelaten sporen van een verbroken of gebroken relatie. 

We krijgen dus met deze vierde bundel van Bezembinder niet alleen zijn gedichten maar we krijgen ook de dichter Bezembinder zelf bij de bundel kado. En ik moet eerlijk zeggen – het is een indrukwekkend kado. We zijn bij Paul Bezembinder in zijn kamer en daar is de bundel KAMERMUZIEK. Dichter stelt zich aan ons voor op pagina 11:
 
Totaal witte kamer, meedogenloos licht.
Grammatica, wiskunde en jouw gezicht.

Op de dan volgende 53  pagina’s lezen we hoe de dichter tot ‘aan het eind van zijn Latijn’ komt. We lezen in het chaotisch door het alfabet geordende geheel van gedichten hoe Paul Bezembinder heel subtiel de elementen tijd en liefde ontrafelt – en de elementen heden en verleden terugbrengt tot de kern –  in zijn gedicht op pagina 43:
(..)
Het heden
raakt doordat je het verleden erin ziet
zijn onschuld kwijt.
(…)


en het is AU op pagina 19:
(..)
Er komt geen einde aan verdriet.
Jouw zwijgen vult mijn leegte niet.
 
Ik kan wel blijven citeren maar dat doe ik niet. Bij het omslaan van de pagina’s 11 tot en met 62 hoor ik mezelf zo af en toe – maar steeds vaker AU zeggen. Zo indringend zijn de gedichten van Paul Bezembinder in deze vierde bundel. Gelukkig zit ik alleen in de kamer van Paul Bezembinder met zijn KAMERMUZIEK.

Oje – daar gaat opeens de telefoon.
 
pom wolff
15-2-2025
Paul Bezembinder, Kamermuziek, uitg. Leeuwenhof, ISBN 9789493155268, De bundel is wereldwijd verkrijgbaar bij de betere boekhandel. en bij Paul Bezembinder natuurlijk en of bij uitgever Leeuwenhof

Paul Bezembinder, Kamermuziek, uitg. Leeuwenhof, ISBN 9789493155268, De bundel is wereldwijd verkrijgbaar bij de betere boekhandel. en bij Paul Bezembinder natuurlijk en of bij uitgever Leeuwenhof

Share This:

Ditmar Bakker – In memoriam Gerdin Linthorst

redactioneel:


lieve Gerdin

van mij had je mogen blijven
dat weet je wel
ik ben een uur gaan zitten
met een boekje in mijn hand
een pen om je te schrijven
het was een zinloos uur
er is er een vertrokken
en een is blijven staan
meer is het niet

ik adem nog
en jij in mij niet minder
dat is het dat ik schrijven kan

pw

Ditmar memoreert hieronder in zijn liefdevolle I.M. Gerdin Linthorst de memorabele avond aan de admiraal de ruyterweg in 020 bij gerdin thuis. met max lerou – ‘we waren elkaars favoriete longlijers’ de woorden van max. het was een bijzondere avond een paar jaar geleden – er gebeurde op die avond allemaal bijzondere dingen – erwtensoep over het nieuwe tapijt – samenzang – maar bovenal en vooral – alle aanwezigen wisten dat ze aanwezig waren op een adres waar gerdin haar ‘mooie mensen’ had uitgenodigd – we waren gerdins mooie mensen. met Gerdin als stralend middelpunt.

de pomsite kent 39 items Gerdin Linthorst – en ongeveer 20 dinlins columns die Gerdin schreef in 2015 en 2016 voor deze site. op 31 januari was ze vol goede moed begonnen aan een nieuwe serie columns voor de site op vrijdag.  de nieuwe 2025 serie bestaat uit twee columns. een eerbetoon aan de vrouwen Femke Halsema, Sharon Dijkstra en Carola Schouten – en een analyse van de wereld nu: ‘Zo probeer ik, in het prille begin van een jaar waarin roofridders in toenemende mate de wereld naar hun hand trachten te zetten, de losgeknipte draad van mijn Pomverhaal weer aan elkaar te knopen…’

de komende vrijdagen herhaal ik een aantal van haar columns zoals die door haar geschreven werden voor deze site. haar stilistisch vermogen was en is en blijft een woord voor woord genieten. Gerdin leeft op deze site nog even door – we kunnen en willen nog even niet zonder. niet anders.


In memoriam Gerdin Linthorst

Ditmar B


Do not stand at my grave and weep.
I am not there—I do not sleep.
I am the thousand winds that blow,
I am the diamond glints in snow,
I am the sunlight on ripened grain,
I am the gentle autumn rain.
As you awake with morning’s hush
I am the swift-up-flinging rush
Of quiet birds in circling flight.
I am the soft stars that shine at night.
Do not stand at my grave and cry,
I am not there, I did not die.


Zo luiden de onsterfelijke regels toegeschreven aan de cryptonésiatische Mary Frye–ze dringen zich op bij een verdrietig moment als het vernemen dat iemand je ontvallen is. Fijne, lieve & strijdlustige Gerdin. Althans, zo herinner ik mij haar. Tijdens ons voorlaatste whatsappgesprek– dat dateert van september ’23, kwamen haar boeken ten sprake over “mijn jeugd. Een babyboomertjesjeugd” en “het boek dat ik lang geleden over het Nederlandse speelfilmbedrijf schreef” toen ik haar vroeg op welk wapenfeit van de pen zij het fierst was. Het schijnt dat Lerou nog een exemplaar heeft kunnen vinden van dat filmboek.
  Gerdin. Gerdin nodigde me plotseling uit voor een kerstborrel bij haar thuis–een gezelligheid die zelfs leidde tot het gebroederlijk wegpoetsen van snert op het tapijt. Ik voelde me vereerd en gewarmd. Je hebt er volgens mij nog beeldmateriaal van, Pom.
  Als ik me voor probeer te stellen hoe Gerdin een dergelijke boodschap als in het aanvankelijk geciteerde gedicht zou brengen, komen regels als de volgende aan de oppervlakte:


***
Wat ween je, zoetje, bij mijn graf?
Dat hoeft toch niet. Doe niet zo maf.
Ik lig in elke kinderlach,
zonsopgang op een mooie dag.
Ik ben die fraaie regenboog.
Ik ben hierboven. Kijk omhoog!
En—morgen kijk je uit het raam,
dan zie je heel die santenkraam
in gekkengoud en boerenbont
ter wereld, puur als kippenstront.
Dus hou je bij mijn graf maar groot,
uiteindelijk gaat ieder dood.
***


We hadden elkaar al een jaar niets meer bericht, maar afgelopen Kerst was er een kort contactmoment. Ze bedankte me voor een “troostrijk vers”. Het is vreselijk te horen, dat ze weg is, Pom. Sterkte aan de familie, sterkte aan de lezer en sterkte aan jou.
  Wel geeft het de pas Gerdin hier het laatste woord te laten, zoals zij volgens mij gewend was, want er was toch iets wat haar nog meer beviel dan de twee genoemde boeken, en dat was “een versje dat ik schreef voor mijn zoon toen hij klein was”.
  Hier volgt het in zijn genoeglijke grandeur. Ze zei dat ze een zwak had voor dat vers, net als voor haar zoon. En dag, Gerdin–je was een vriendin.


Jungle


Wat doet het kind
dat de wolven hoort huilen
in het donker en
de maan niet vindt.
Hij baant zich een pad
kapt de lianen
slaat de ogen op en
herkent een vogelvlucht.


Ouder dan toen
denkt hij zich een bloem
in het mos, een vlinder
in de nevel,
kerft zich een
hart in het hout
en vindt een huis
in het woud
dat rondom hem woedt.
***[G.L]

Share This:

GERDIN LINTHORST – overleden – ‘Beslagen ramen, geen sprankeltje zuurstof aanwezig, een bevredigende vochtbalans, een rokertje, een drukte van belang, dij aan dij en vele goede gesprekken. Nergens was het gezelliger dan in Eijlders’ rookruimte.’

vanavond is Gerdin overleden – ik had nog iets van hoop – maar nee – ze werd te benauwd – haar dochter Bonne meldt het overlijden van onze prachtige lieve mooie vriendin Gerdin. toch dan maar een laatste herhaal column van haar als eerbetoon. wij wensen de familie heel veel sterkte. de wens hieronder schreven we een paar uur geleden – tevergeefs:

column van Gerdin d.d. 20 november 2015 – de herhaalcolumn geplaatst ivm de mindere gezondheidstoestand momenteel van onze vaste vrijdagcolumniste – wij wensen Gerdin heel veel lucht en sterkte.

bolo4

 

Goedendag poëten en anderen,

Zo hol je onbezorgd met je vlindernetje door de weilanden, zo bereikt je het bericht dat de site weer in de lucht is. Geen vlinders maar gemengde gevoelens buitelen opeens over de weide. Afgelopen met de vrije dagen, dat allereerst. Maar ook, geen vertrouwde aanklikcategorieen meer, geen begrijpelijke verwijzingen, links is niet meer links en rechts niet meer rechts en waar is ons verleden? Voorgoed in de virtualiteit opgelost?
De kleitabletten van de Phoeniciers worden nog steeds bestudeerd maar hoe moet men ooit in de toekomst onze mededelingen bestuderen? Alles verdwenen in een zwart digitaal gat waar niemand meer bijkan.
Vergeet niet je werk te printen hoor jongens; alles wat je maakt onmiddellijk op een solide stukje papier vastleggen! Dan maar een extra ladekast bij Ikea aangeschaft. Luister naar moeder.
Een nieuwe site. Dat wordt dolen als in een heropende, alles nieuw-en-nog-overzichtelijker supermarkt. Je bent voorgoed de weg kwijt. Het went niet meer. Ofwel, je wilt niet meer wennen.

Ik houd niet van veranderingen. En dat is vreemd want ooit was het zo dat een dag geleefd zonder verandering, niet geleefd was. Stilstand was achteruitgang. Drie keer per week moest het interieur gewijzigd, elk half jaar een nieuw vriendje, om het jaar een verhuizing, na twee jaar toch echt weer nieuw werk voor een nieuwe opdrachtgever. Als er al niet een geheel nieuwe carrière werd overwogen. Af en toe een nieuw kind gebaard. En je leefde tien jaar per jaar.
Dat is op een kwaad moment en ik weet niet wanneer, veranderd. Ik leef nu een jaar per, nou vooruit vijf jaar. Ach wat zit ik graag achter de geraniums in volledige stilstand en in een vertrouwde opstelling van meubelen. Geen fijner feest dan het feest der herkenning!
Geen groter genot dan een goed boek op schoot, geen groter gruwel dan de boekverkoopster die mij verwachtingsvol vraagt of ik interesse heb in de workshop snellezen. Dat doe je diagonaal, meen ik begrepen te hebben. Scheert u weg, riep ik. Ik lees niet graag diagonaal en vooral lees ik niet graag snel.

Ik houd niet meer van verandering.
Na lange afwezigheid was ik zondag weer eens in Eijlders. Het was hetzelfde als altijd maar toch anders. Kortere lontjes, zo concludeerde ik na enkele verbeten terechtwijzingen van het bedienend personeel. Een nieuw Dichtersmiddag-bestuur ook, met, dat gelukkig weer wel, een vertrouwde presentator.
Maar bovenal een appelig terrasje met uitzicht op een blinde muur, daar waar ooit de fameuze, in vele breinen als een monument van kunst en ongezond leven vastgeklonken
rooksalon was. De glazen serre van Eijlders, waar de habitué op de tast en letterlijk blindelings in de zware blauwe dampen van sigaren- en sigarettenrook zijn weg wist te vinden. Beslagen ramen, geen sprankeltje zuurstof aanwezig, een bevredigende vochtbalans, een rokertje, een drukte van belang, dij aan dij en vele goede gesprekken. Nergens was het gezelliger dan in Eijlders’ rookruimte. Voorgoed verdwenen. En met die rookruimte lijkt ook een even ruimdenkend als doodsverachtend joie de vivre tot het verleden te behoren.
Vind ik. Maar ik zit nogal veel achter de geraniums. Dat wel.

 

Met hartelijke groet,
Uw DinLin.

bootcat

de koningin van tafeltje 3, Gerdin Linthorst, voorheen de Volkskrant,

kunt u genieten op 9 december 2015 op de boot van Catelijne – aan

‘het einde van de wereld’.  Catelijne sluit het jaar af met ‘een sterk veld’.

Share This:

VON SOLO dancing in the moonlight



Er zijn momenten, dat je spontaan zin krijgt in het leven. Je wil spontaan gaan dansen en zingen. Zo’n moment had ik vanochtend, toen het liedje ‘Dancing in the Moonlight’ van Thin Lizzy speelde. Het strakke basloopje had me meteen te pakken. Ik zong mee en er opende zich een venster van onbegrensde mogelijkheden in mijn geest. Tijdens de gitaarsolo sloot ik even mijn ogen en gooide mijn hoofd in mijn nek. Een verlangen werd aangewakkerd naar een toekomst, die achter de horizon ligt. Even was ik mijn werk vergeten en leek het of alles, maar dan ook alles mogelijk zou zijn. Dat moment ging voorbij, maar een zweem ervan bleef hangen in mijn hoofd. Het voelde zo bekend. Alsof de wereld voor me open lag.

De zanger van Thin Lizzy was Phil Lynott. Zijn moeder was een Ierse vrouw en zijn vader was afkomstig uit Brits Guyana. Hij was in Manchester en Dublin, waar hij opgroeide een opvallende verschijning, met zijn grote bos kroeshaar en zijn getinte huid. Daarbij kon hij goed met de basgitaar overweg en had een dijk van een stem. Ook was hij in staat om ijzersterke songs te schrijven. Pas op mijn tweeëndertigste in tweeduizendenzes, kwam ik Phil Lynnot in het echt tegen. In brons gegoten in Dublin. Twintig jaar na zijn overlijden op zesendertigjarige leeftijd. Hij straalde in het zonlicht.

De muziek van Thin Lizzy vormde een groot deel van de soundtrack onder mijn tienerjaren. De albums Chinatown en Jailbreak heb ik grijs gedraaid. Ook Phil’s single ‘King’s Call’ begeleide gedurende die jaren. Het nummer ‘Dancing in the Moonlight’ verwoorde voor mij, wat ik in mijn diepste wenste. Liefde. En dan aan het einde van de avond dansend in het maanlicht mijn weg naar huis vinden. De tekst is niet ingewikkeld, maar zo geschreven, dat ik het zelf wilde meemaken. Maar precies op die manier heb ik het nooit mee mogen maken. Soms kwam het in de buurt. Of kwamen stukjes uit. Dat verklaart waarschijnlijk het verlangen, dat me nog steeds bekruipt elke keer als ik dit nummer hoor. 

Het voelt als de belofte van een onvoltooide tijd. De tijd op mijn zestiende stil is blijven staan. Ik nog steeds wacht op dat ene moment. 

Thin Lizzy, Dancing in the moonlight, 1977. https://youtu.be/Unnh0T2Ftro?feature=shared

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl

Share This:

pom wolff – hoor je het papier


hoor je het papier
 
vroeger schopten ze je
het gekkenhuis in als je gedichten schreef
je kreeg een elektroshock
en de kleding aan van het huis
 
nu moet iedereen schrijven
als het gedichten zijn
hoor je een angstaanjagend krassen
van de pennen
 
pw

Share This:

Mirjam Al – Zeg Grootkapje, waar gaat gij henen


www.pomgedichten.nl heeft het exclusieve recht gekregen om 65 teksten van Miriam Al tweewekelijks op de woensdag te publiceren – dat gaan we doen! de teksten zijn door haar helaas overleden vriend Merik van der Torren nog net voor zijn dood uitgetypt en van een nummer voorzien én in een blauw mapje gedaan. vandaag tekst nummer 30 – dank je wel Merik – dank je wel Mirjam Al.
gelukkig is onze amsterdamse grootheid der letteren weer op de been – na haar halsbrekende toeren en ziekenhuisopname – en zal zij eind maart 020 weer mooier maken

Share This:

pom wolff – management by walking and talking



hier in dit land struint iets rond
dat management by walking and talking
voor staat

iets
met het lelijkste kapseltje
ooit

zie het lopen – zie het krijsen
we noteren: vis
drie hoog achter en 1880

nu nog even wachten
of dat kapseltje
weer in de mode komt


pw

Share This:

Ien Verrips: we lopen samen op dromen poëzie…

we lopen samen op
dromen poëzie 


we lopen samen op als goeie vrienden
mooipraters zijn we
herschrijven vrolijk  ons verleden 
kleuren de toekomst in met glans
beiden buigzaam 
vergevingsgezind of juist
van zins tot het opblazen 
van niets tot iets
 we roepen van de daken
halen lijken uit de kast
maar liever nog ons gelijk
we lopen samen op
dromen poëzie 
dromen stil te zetten tijd
om te blijven lopen

nov. 2024 – Ien Verrips

Share This:

Rob Mientjes – maar bovenal schijnt toch de zon…



Zoektocht naar elektra
 
Langzaam drinken wij de oorlog
niemand richt zich nog op moed
 
reuzen slaan het water neer
vreten zich een weg door bloed
 
spuwen lelijk morsetaal
gaan zelden kopje onder
 
alle energie stroomt weg
uit windbuil en turbine
 
maar bovenal schijnt toch de zon
waaraan wij dorstig laven
 
zij dondert bliksemt in de buik
gelukzalig haar explosies

Rob Mientjes

Share This:

Cartouche wint de enige echte virtuele – ja elke levensfase kent zijn eigen eigenste schoonheid – ankes liefdevolle trofee op pomgedichten – (een eerbetoon aan de schilder Anke Labrie – haar donatie aan de stichting ‘Care4BrittleBones’) – Rik van Boeckel zilver en Frans Terken brons.

lieve lezers – de uitslag van de wedstrijd (die natuurlijk geen wedstrijd is) en vandaag al helemaal niet – met dit eerbetoon aan Anke Labrie – is hieronder te lezen- met de commentaren. dank aan alle dichters die inzonden op deze editie van de zondagochtend/middag wedstrijd.

Cartouche wint de enige echte virtuele – ja elke levensfase kent zijn eigen eigenste schoonheid – ankes liefdevolle trofee op pomgedichten – (een eerbetoon aan de schilder Anke Labrie – haar donatie aan de stichting ‘Care4BrittleBones’) – Rik van Boeckel zilver en Frans Terken brons.

Hoi Pom,
Met Ankie als ankervrouw begeven we ons, enigszins broos maar ongebroken, op pad voor een nieuwe afslag in de  wereld van beeld en woord om onze zieleroerselen aan het licht te doen komen.
Hulde aan grote hart en voorbeeldig gedrag!


Alles valt op zijn plaats

stilstaan is allesbehalve achteruitgang
alleen het nodige – leed haar aangedaan
en het mooie dat jij mee hebt gemaakt
beleden, al wat je gegeven – verlangen en
vrees, verspilde woorden, verspeelde energie

om ouder en grijzer, kaler maar wijzer
dan pas op de plaats te maken ten einde
in verwondering omziend voort te gaan
de rimpels in je gezicht te tellen, het rekken
en vlekken van je huid te laten spreken
met droef opgeruimd gemoed

de onafzienbare ruimte voor je
met een onwijs aardsblauw te kleuren
met kariger, veelzeggender woorden
de wereld in te kaderen – haar
voor de liefde te winnen

ik zie het voor me
niets gaat, niets is nog verloren


08-02-2025 / Cartouche

die wereld regels aan het einde van het gedicht – zijn mede een waar eerbetoon aan dichteres die zich altijd wist te omgeven met prachtige kleuren  – een eerbetoon aan het leven – aan de fases van het leven – aan de ontontkoombare ouderdom en de liefde in het algemeen – Cartouche weet wel weer even een compleet gedicht te genereren. ik zeg goud! van harte!
Goedemorgen Pom
Hier is mijn bijdrage aan de schoonheid van elke  levensfase en het eerbetoon aan schilder en dichter Anke Labrie.
Met dichterlijke groet
Rik van Boeckel 


Kleurrijk tafereel van de wereld 

Tijd schildert haar geluk met passie
kleurrijke dagen veranderen langzaam 
elke levensfase laat botten gaan
tot ze met penselen worden genezen 

zo keert schoonheid jarenlang terug
op het monumentale onkwetsbare doek 
verwondering is een dankbaar moment 
dat zij toont met natuurlijke poëtische kunst. 

Rik van Boeckel

ook Rik tekent een waar eerbetoon voor dichter / schilder Labrie. mooi kort gehouden de rake typeringen – ik zeg zilver. van harte.
Goedemorgen Pom,
Ja, eigenste schoonheid, dat is bij Anke in goede en vertrouwde handen, altijd mooi om te zien.
Weekendgroet,
Frans


Het leven vieren

Ach ooit dat droeve begin
van meisjes- en jongensleed
hoe je je woorden oeverloos verloor
aan sonnetten-gesnotter

om later ruim te baden
in de taal van het vrije vers
van vrouwen- en mannenverdriet
over liefde die je achter je moest laten

dat het leven niet van toen maar van nu is
de oude dag vol glinster
het genot van schoonheid
gemak van levenswijs

niet dat elke dag de laatste kan zijn
maar zien wat je er elk moment van maakt
bij alles wat om je heen gebeurt
schildering gevangen op je netvlies

het leven vieren ook op broze dagen
met de kunst van woord en beeld

© FT 08.02.2025

de poëtische analyse van Frans Terken mag er zijn – samengevat in de laatste twee regels van de laatste strofe – hoe met woord en beeld het leven nog altijd te vieren is. ik zeg brons en ik zeg van harte.
 
Ha Pom,
Wat vreemd om zelf ook met een gedicht te reageren deze keer, nu ikzelf een soort inspiratiebron ben.
Toch maar iets geschreven.


slagbomen vervagen langzaam
de grens blijkt niet afgesloten 
bepakt met je herinneringen 
op weg naar een nieuw tehuis

vermoeid na die lange reis 
geniet je van een uitzicht
waar de kleuren zijn gebleven
misschien iets zachter nu

geen begrenzing houdt je tegen
zolang je maar de paadjes weet
naar liefde en naar schoonheid 
tot aan het einde van de reis

anke labrie
08-02-2025

we zullen Anke het wedstrijd karakter niet aandoen – een prachtig poëtisch eerbetoon door de dichters aan haar hier gepresenteerd – in de verwachting dat Anke haar tweede ’tak van sport’ de poëzie  tot in lengte van jaren zal kunnen blijven uitoefenen. getuige hierboven haar inzending deze week. een pleidooi voor liefde en schoonheid – het pleidooi dat Anke tekent. en wat een prachtig initiatief haar donatie aan de stichting ‘Care4BrittleBones’.
 


  • Pieter Stroop van Renen – Elke slag weer iets gewonnen.
  • Cartouche – niets gaat, niets is nog verloren
  • Anke Labrie – naar liefde en naar schoonheid 
  • Rob Mientjes – Zwitsal zoet met blauwe ogen…
  • Karlijn Groet – waar het tijd betreft…
  • Rik van Boeckel – Tijd schildert haar geluk met passie…
  • Frans Terken – dat het leven niet van toen maar van nu is…
  • Luk Paard – vanuit de liefde as’n nieuwe licht
  • Max Lerou – ik wil het niet weten
https://www.art4oi.org/collections/all

wie wint de enige echte virtuele – ja elke levensfase kent zijn eigen eigenste schoonheid – ankes liefdevolle trofee op pomgedichten? (een eerbetoon aan de schilder Anke Labrie – haar donatie aan de stichting ‘Care4BrittleBones’)
zoals Anke Labrie hieronder beschrijft en een nieuwe levensfase ingaat – min of meer noodgedwongen maar vol van hart en met optimisme –  zo ook gaan wij dichters steeds weer opnieuw – de toekomst tegemoet – laat de poëzie dit weekend getuige zijn – u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
 
ANKE LABRIE: Het atelier is onlangs opgezegd en de schilderijen zijn gedoneerd aan de stichting ‘Care4BrittleBones’ Met de opbrengst ervan wordt er onderzoek gedaan naar de ziekte osteogenesis imperfecta (ook wel ‘de broze botten ziekte’genoemd), waarmee ik ben geboren.
Er komt t.z.t. een expositie en er is een verkoopwebsite ‘art4oi’.
https://www.art4oi.org/collections/all
Vanaf nu gaat het accent op poëzie liggen, mijn tweede ’tak van sport’. Mijn eigen website blijft voorlopig ook nog in de lucht: www.ankelabrie.nl

 


dit is groter dan de wereld
 
haar sluimer in het halfdood
verdient wel bloesem
zo leg je woorden naast iemand neer

zij wil weer meeuw zijn
witte meeuw
en aan die kleur zal ik herkennen
 
met je jas doen we samen
alles weg en alles over
opnieuw foetus onder vleugels
 
©pomwolff

Zie hierbij, in liefde.


——


De toekomst hangt voornamelijk af
Van of het hart het houdt.


De dokter heeft de kamers
bepaald op veel te groot.


Het moet nog jaren kloppen maar
Er rest ons slechts
Een millimeter van de dood.


Elk uur toch niet het laatste,
Elke slag weer iets gewonnen.
Toe maar moeder, hou je groot.


Pieter Stroop van Renen, u weet wel –

ja we kennen hier Pieter hoor – dank voor de bijdrage – dichter toont met een groot hart een poëtisch medisch inkijkje aan ons lezers  – het hart als de motor aller motoren – en dat de poëzie met hart – slag en ritme de wereld en de wereld van de liefde mooier zal kleuren. fijne liefdevolle bijdrage.
Dag Pom,
Laat de schoonheid los en geniet in deze vreemde wereld. Levenslang.
Fijn weekend.
Groet, Rob

Levenslang

Hoera een baby
Zwitsal zoet met blauwe ogen
een beauty slaapt ’s nachts door

Hoera een peuter
plast niet meer in broek
luistert zegt ja en amen

Hoera een kleuter
tekent binnen lijntjes
eet ook spruitjes

Hoera een puber
kamt zijn haren poetst zijn tanden
hekelt tattoes rookt en drinkt niet

Hoera een adolescent
met eerste baantje en vriendin
vrijt gelukkig veilig

Hoera volwassen
afgestudeerd en een woning
werkt aan zoon, dochter en hond

Wat is er nog te wensen voor pa en ma
een beetje leven misschien?


Rob Mientjes

een zeer geestige opsomming van levensfasen en bewustwording. Rob Mientjes in zijn zo eigen poëzie vorm schetst diverse levensfasen in het bestaan – en inderdaad – het genieten van het leven wordt met het voorbijgaan van de jaren nog weleens vergeten – goed dat r dichters zijn.





vreemde eenheid

waar het tijd betreft
kan ik net als jij, een 
uur in één keer opmaken
of het een leven lang 
niet durven te besteden

in elk van hen 
ging een liefde schuil
als bedelaar in jouw bestaan
waarvan je een vreemde 
eenheid wist te smeden

ik had nog graag begrepen
wie mijn vader is geweest
het bleek een onbetaalbaar 
weten: van deze munt 
is alles uitgegeven

Karlijn Groet

inderdaad een vreemde eenheid waar dichteres aandacht voor vraagt. we lezen over uren die wel of niet met alle aandacht genuttigd worden. we lezen een beschrijving in de tweede strofe over liefdes die samen  tot iets van een eenheid worden gesmeed. en we lezen tot slot in de derde strofe een familiair einde – een onbegrepen einde. wat dichteres ook moge bedoelen – het leven voorloopt in alle min of meer bevreemdende fasen niet echt over rolletjes – en zo is het ook.
de rockdichter): zo de zondag ook deze zondag hou’k voor me favoriete nederlandse dichter pom wolff…’et kan wel nie elke keer hoor (haha geintje)…’et leventje is immers nie altijd’n feest…en toch…al die levensfases…die momentjes…dat van lange duur dat van korte duur zijn en doen…soms onderuit soms beresterk soms zoas in’n droom vaak ook zo echt…en altijd opnieuw’n dag…verder…op naar’n nieuwe fase…zoas’et gaat in’et bestaan…ik neem vrede zolang’et….


“ vanuit de liefde “

as’n doelloos wrak
‘et hart bloedend
elke schreeuw gesmoord

geen voete meer om op te lope
alleen nog’n bloemetje ergens
in’n vaas asof zo ook de tijd
kan weggeborge

dat jij nu kijkt en weet
hoe mooi’et bloede kan
vanuit de liefde

as’n nieuwe licht
de gloed om ons getooid
jij met mij herbore in vandaag

© luk paard

luk paard geeft de lezer een ondanks alles opwekkend liefdesgedicht.
liefde overwint alles – las ik al bij oma op een bordje in de keuken – luk paard poetst het bordje in gloedvolle woorden nog even voor ons op. dat het glimmen zal en zal blijven glimmen.

zwijg
 
meisjes nog
met een mondvol seks
ik wil het niet weten
 
zoals zij niet
hoe hun vaders 
hun moeders
 
ml

een prachtig slotgedicht van de dichter max lerou – ik houd van kort – max ook – met veel zeggingskracht de woorden. we willen niet alles weten – gelukkig maar. in poëzie zeg je dat zo.




Share This: