Anke Labrie wint de enige echte virtuele – vrij naar een doek van charley toorop – de natuur is mooi maar je moet er wel een wijntje bij drinken -trofee op pomgedichten punt nl

‘de kunst, het leven, de kunst van het leven’ aan de orde van deze dag vol met verkiezingen – gaan we over links of gaan we over rechts dat is de grote vraag – omtzigt wil links en reli – boerentrien wil rechts en pvv – ik voorspel dat nederland een tijdje aan de onderbuik gaat. hoe dan ook – pomgedichten als altijd voor de verjaagden uit de wanhoop – onze subsidie hoeft niet afgeschaft want we hebben geen subsidie – en met Campert roepen wij van hier ook:
 
Poëzie is een daad
van bevestiging. Ik bevestig
dat ik leef, dat ik niet alleen leef.

 
zo zal het zijn op de pom – dank aan de dichters die deze week weer  inzonden en bevestigden. in het werk van Anke Labrie wordt bevestigd dat er niet alleen en niet alleen voor zichzelf wordt geleefd – een licht tafereel voor op de zondag levert anke het goud van de dag – een zonnetje in de ochtend – van harte gefeliciteerd! de andere commentaren onder de gedichten.


haar pa gaat graag vissen 
maar vangt nooit een vis
daar gaat het hem niet om
het gaat hem om de rust
er is trouwens bij hen thuis
toch niemand die vis lust

haar ma houdt van tuinieren 
plantte zelfs een appelboom 
maar hoe ze ‘m ook vertroetelt
ze verdommen het gewoon
en als een appel al verschijnt
vreten de vogels hem half op

zijzelf houdt niet van vissen
nog minder van tuinieren
zij zit wel graag aan het water
in de schaduw van een boom
een glas wijn onder handbereik
een dichter op haar schoot

anke labrie 18-11-2023

een lieflijk tafereel door schilder labrie hier in woorden getekend – we zien een deel van het schilderij – de appelboom – om de boom heen voltrekt zich het leven – een ieder op eigen wijze bezig. en dichters kennen geen aarzelingen lezen we in de laatste regel van het volledige tafereel na de laatste pennenstreek.
  • Frans Terken – om daaronder te liggen en te kijken
  • Etwin Grootscholten – aan de Nieuwe Waterweg
  • Cartouche – Zie hem daar in het gras zo groen
  • Rik van Boeckel – in groene bladeren
  • Anke Labrie – in de schaduw
wie wint de enige echte virtuele – vrij naar een doek van charley toorop – de natuur is mooi maar je moet er wel een wijntje bij drinken -trofee op pomgedichten punt nl? een werk geschilderd in mijn geboortejaar nog altijd even fris als inspirerend de appels, de boom, de kunst, het leven, de kunst van het leven, dichters aller landen gaat uw kostelijke gang. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

de nacht bracht helder engelen
flessen wijn leeg
en leegte aan het licht
 
de ochtend doorgelopen ogen
op straat een fiets
een mooie jongen
 
het ochtendblad
en terug weer naar de aardappelen
naar iets grondigs
 
ergens zal er toch wel liefde zijn
of groeien wellicht
 
 
pom wolff
Mooi, het werk van Charley Toorop! Waar een boom je al niet brengt, hier een bijdrage.
Proost ook, goed weekend!
Frans


Geest uit de fles


Zoals de een een boom schildert
schildert een ander een sterrenhemel

om daaronder te liggen en te kijken
boven je bladerdak en sterrenpracht
daarin de kunst van het zien oefenen
zo te leren beleven en verbeelden

één te worden met de boom
je wortels in de grond voelen en
met lange vingers reiken naar de sterren

het water uit de hemel drinken
en ruggelings je dromen vangen
dat er levenssappen in je neerdalen

hoe ze een keur aan flessen schenken
de glazen altijd meer dan halfvol


© FT 18.11.2023


‘de kunst, het leven, de kunst van het leven’ aan de orde van deze dag vol met verkiezingen – gaan we over links of gaan we over rechts dat is de grote vraag – omtzigt wil links en reli – boerentrien wil rechts en pvv – ik voorspel dat nederland een tijdje aan de onderbuik gaat. hoe dan ook – pomgedichten als altijd voor de verjaagden uit de wanhoop – onze subsidie hoeft niet afgeschaft want we hebben geen subsidie – en met Campert roepen wij van hier ook:
 
Poëzie is een daad
van bevestiging. Ik bevestig
dat ik leef, dat ik niet alleen leef.

 
zo zal het zijn op de pom – dank aan de dichters die deze week weer  inzonden en bevestigden.
 
het gedicht van Frans is me net drie regels te lang – ik vind:
 
het water uit de hemel drinken
en ruggelings je dromen vangen

 
een prachtig einde van een prachtig gedicht. een dromerige en bijna campertiaanse invulling en uitwerking  van camperts woorden hierboven – een daad van bevestiging niet alleen te leven – en dat dan onder die prachtboom van toorop in de woorden van dichter terken.
 

Ergens aan de Nieuwe Waterweg

en dan zit je zomaar
te huilen
ineens
op een buitensekslokatie
voor homo’s 


Etwin Grootscholten 


de grens tussen poëzie en een mededeling van feitelijke aard wil nog wel eens aan interpretatie onderhevig zijn. de grens tussen fictie en nonfictie al vaker besproken in collegezalen – hier op de pom weer eens aan de orde. we kunnen alle kanten op en toch geeft de dichter de locatie. waarom er gehuild wordt mogen we ook als lezer zelf invullen. het kan de snijdende wind zijn. wellicht komt hier een dichter uit de kast. de droefheid van de locatie kan een dichter overvallen. is die grootscholten op weg naar zijn oude moeder – mocht zij nog leven – weer eens verdwaald met zijn eigen alzheimer – het zou zomaar een vraag kunnen zijn die wordt gesteld op een poëziesite. we weten het niet lieve lezers. voorlopig houd ik het op een begin van een roman. er staat te gebeuren. een prozaïsche invulling van Camperts woorden jawel ook hier:

Poëzie is een daad
van bevestiging. Ik bevestig
dat ik leef, dat ik niet alleen leef.

Bonus Malus

Zie hem daar in het gras zo groen
nog achter de oren en bleu als een feut
zijn blik klimmend naar de hemel boven hem
expressieve dromen van een slok, een hap
sappige ciderappel in de boomgaard
haar huidig vlezig hof van Eden

tot een windvlaag hem bij zinnen bracht
in de armen van de realiteit deed belanden en
hij gevolg gaf aan de raad van zijn vader, de kunst
van het schilderen van vergezichten eraan gaf en zich
toe ging leggen op het schetsen van lijnen – harde
levensechte van wie zich slechts kan verliezen

in een zee van zinledige woorden als de natuur
der liefde het dichten van kloven en dingen
als bomen, leven, klok, huis
dood en ammunitie


18-11-2023 / Cartouche


zo goed en zo kwaad als het kan vergaan met die hier beschreven derde persoon – een schilder in een gedicht van alle kanten belicht – de kunst en het leven – bij leven en welzijn – cartouche typeert het leven en hoe het een schilder daarbij kan vergaan. en hoe je jezelf kunt verliezen in die laatste minder optimistisch gestelde derde strofe.
 
 
Hallo Pom
Mooi schilderij van Charley Toorop. Het roept dit bij mij op. 


Schilderende appels
 

Schilderende appels roepen appèl op
om onder takken wijn te proeven

de schilder laat de natuur winnen
verfstreken zingen in groene bladeren

wolken vervagen in stille schijnsels
tot de boomstam wind opvangt.

Rik van Boeckel
19 november 2023

rik biedt een poëtische impressie bij een expressief aangezet schilderij. dat de appels er bijna uit zich zelf van gaan schilderen. de appels lopen in het gedicht op een bijzondere wijze uit.

Share This:

DITMAR BAKKER vertaalt! sonnet 14 – ‘Sonnets From An Ungrafted Tree’ van Millay – ‘Doodsbang was zij…’


XIV.

Doodsbang was zij dat hij ’s nachts sterven zou.
En soms–dan duurde schemer niet meer lang–
moest iets in haar wel zien hoe wit en koud
de berken oogden…en dan werd ze bang,
zelfs met een lamp, te lopen door het huis
om alles goed op slot te doen; weldra
werd nacht wel dag, maar ’n hond die blaft, een muis
die piept… ’t geluid al weg, trok het daarna
de rillingen door haar lijf. Overdag
kon ze ’t bijna vergeten, en het scheen
stompzinnig haast om voor die angst alleen
iemand te vragen die ’t ’s nachts overzag.
Ze zette thee op, toen ’t haar binnenviel:
ze liet de ketel pruttelen ’s nachts, wat haar gezelschap hield.


She had a horror he would die at night.
And sometimes when the light began to fade
She could not keep from noticing how white
The birches looked — and then she would be afraid,
Even with a lamp, to go about the house
And lock the windows; and as night wore on
Toward morning, if a dog howled, or a mouse
Squeaked in the floor, long after it was gone
Her flesh would sit awry on her. By day
She would forget somewhat, and it would seem
A silly thing to go with just this dream
And get a neighbor to come at night and stay.
But it would strike her sometimes, making tea:
She had kept that kettle boiling all night long, for company.

Ditmar Bakker vertaalt

Share This:

VON SOLO en het loeren naar ‘strakke dames’


Het zal zo’n vijftien jaar geleden zijn, dat ik een abonnement nam op Sportschool ‘De Uitweg’, aan de Uitweg. Mijn doel was gezond te worden. Fitness leek mij het juiste middel om dit te bereiken. Het was nog in de tijd, dat je nog niet fit voor niks kon worden. Motivatie telde. Wat mij mede motiveerde was natuurlijk het loeren naar strakke dames. Je kan je hartslag in de gaten houden, maar je kan je ook verwonderen, hoe bepaalde lichamen eruitzien bij het andere geslacht. Dat kon toen tenminste nog. Er was één vrouw die mij in het bijzonder opviel. Het was een jongedame met rossig haar, laten we haar Ginger noemen. Ze zag er goed in haar vlees uit en trainde serieus. Regelmatig trainde ze ook samen met andere serieuze types, waaronder een Turkse bodybuilder. Ik stelde me voor hoe ze soms op lome dagen ook wat na-trainden. Ze leken goed bij elkaar te passen. 

Erg blij zag ze er nooit uit. Wel heel serieus en onberispelijk. Altijd de juiste kleding om alles goed uit te laten komen, maar nooit richting het ordinaire. Een echte powervrouw. Ja, zij zou er wel komen. En uiteraard werd ik bij het loeren naar haar wel eens betrapt. Wat me dan altijd opviel, was, dat ze buiten de korte, boze blik nooit oogcontact maakte. Een duidelijk teken van desinteresse en/of walging. Buiten de vluchtige blik die ik haar achterste gunde had ze verder ook weinig waarde voor mij. En zo gaat de tijd voorbij.

Een aantal jaren geleden verhuisden we naar de Kleiweg. Door de jaren heen was ik erachter gekomen, dat Ginger ook aan de Kleiweg woont. In een appartementencomplex, waar ook de Turkse bodybuilder woont. Ginger woont er al heel lang. Ik had altijd verwacht, dat ze op een gegeven moment wel een vent aan de haak zou slaan en een gezin zou starten. Dat lijkt echter niet het geval. Intussen moet ze ongeveer ook wel mijn leeftijd zijn, dus kinderen zit er niet meer in. Wel rijdt ze in een mooie glanzende Mercedes. Ook heb ik uit het raam een keer gezien dat ze met een man stond te praten die haar vaderlijk toe deed. Die had nog een grotere, glanzende Mercedes. Mijn conclusie was, dat ze waarschijnlijk in het familiebedrijf van haar vader werkte. Sterke zelfstandigen. Een tijdje groetten we elkaar zelfs, want ook zij heeft een hond en dan doe je dat. Sinds haar hond echter een paar keer heeft geprobeerd de onze op te eten en ik een keer gedreigd heb zijn kop eraf te schoppen, groeten we niet meer. Zo broos was ons contact.

Als ik ze tegenwoordig zie lopen, zie ik hoe de tijd niet door een regelmatig sportregime in de maling genomen kan worden, of door streng zijn voor jezelf, je hond en de wereld. Ook zij wordt ouder. Haar billen zijn niet meer wat ze geweest zijn of hadden moeten worden. De Turkse bodybuilder is ook niet meer zo fit, maar heeft wel een kind en een knappe vrouw, die zich zo nu en dan laat verfraaien als ze op vakantie naar Turkije gaan. Hij ziet er gelukkig uit. Ginger stemt mij echter altijd droef. Het lijkt aan de ene kant of de tijd heeft stilgestaan. Aan de andere kant is ze wel degelijk ouder geworden en zijn er dingen voorbij gegaan, die zich niet meer laten omkeren. Haar hond luistert slecht en is vals, hoewel ik weet dat ze de gevorderdencursus met hem gedaan heeft. De mannen zijn aan haar vruchtbaarheid voorbijgegaan. Ik stel me voor hoe ze zich afvraagt, waarom het allemaal zo gelopen is. Waarom niet zoals het hoort. Ik zie haar nog voor de spiegel staan bij sportschool ‘De Uitweg’. Ze wist het allemaal zo zeker toen.

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

pom wolff – misschien moet alleen de dag genoemd…


in je huis
 

misschien moet alleen de dag genoemd
zodat ik later weet wanneer het was
we dronken thee in de winter
de dikke jassen weet ik nog
in je huis de verwondering

ach wie denkt niet terug
aan die onvertaalbare nachten
zoals het zong van de liefde
en als het ware uit zich zelf
poëzie ontstond

pom wolff

Share This:

Vera Jongejan: ‘Lieve Merik… wat nu?’

ik schreef eerder al bij het overlijden van merik dat de woensdag nog een tijd van merik blijft. onze vaste columnist op de woensdag. mirjam AL die een half leven lang met merik – op poëtische wijze optrok zal samen met vera jongejan de woensdag op ‘de pom’ gaan verzorgen – zo af en toe zal merik langskomen en zijn goedkeuring ons toeknikken. zo zal de woensdag zijn.


lieve Merik

heb je het gezien
dat Mirjam appte
dat je dood was
en zij ook sprakeloos

en dat ik struikelend van ongeloof
het toch eerst van haar moest horen

hoe wij om het gemis heen stonden
en alsof het al geen herfst genoeg was
bleef het maar regenen
woorden, dichters

gat in de poëzie
wat nu?


Vera Jongejan

Share This:

IEN VERRIPS: ’tijd om dood te gaan’



nadat het afval weer niet was opgehaald 
-hoeveel wereld kun je hebben-
zegde hij zijn krant op en vroeg zich af
of het zo langzaamaan geen tijd geworden was
om dood te gaan

nog 3 lange weken drong de krant zich binnen
ondanks zichzelf maar gewoontegetrouw
liet hij al die tijd de zwaarte van de wereld
dagelijks landen op zijn oude schouders
de vraag of het tijd werd dood te gaan
steeds actueler

IV sept2023
Ien Verrips

Share This:

PETER BERGER: ‘In mijn waan ruik ik de adem van Eva.’


De slurf is benauwd. Het riekt er naar een mengsel van kerosine en mijn zweet. Snikheet is het. Gelukkig is de drempel naar het toestel nabij. Ze heeft van die dikke witte zachte rubberzolen. Pal achter mij. Geluidloos. Daarboven een strak rond het lijf sluitend broekpak. Zwart satijn met wijde pijpen vanuit de lies. Een forse roze speld bedwingt haar geblondeerde lokken; een zorgvuldig gestileerde gouden hanenkam als resultaat.

Middellang en modieus is ze. Trots als een Spaanse dame. Met blingbling behangen. Even later neemt ze sierlijk plaats aan het gangpad. Op rechts aan de overzijde. Eenmaal airborne frommelt ze een zak ongebrande amandelen uit een nogal rommelig ogende kunstlederen designertas. Zo´n doorgestikte. Een forse witte tablet ook. De bleke pitten verdwijnen in rap tempo tussen haar volmaakt rood gestifte lippen. De kaken bewegingsloos. De wangen bij het slikken steeds heel even komvormig naar binnen gezogen. Heel doorslikken? Almendras? Hoezo? Mijn observatie is blijkbaar niet adequaat. Tja.

Dat gebeurt wel vaker als het bloedheet is. Nadat ze bij de stewardess geklaagd heeft dat de airco nogal frío is, verdwijnt ze met een zenuwachtig lachje in haar iPad. Ik ben zo wazig dat ik subiet in een rusteloze slaap stort. In mijn waan ruik ik de adem van Eva. Ze serveert Red Bull met Pastis. In a purple submarine. De tijd vliegt en ik kom pas weer boven water nadat de landing reeds is ingezet. Het signaal piept. Stoelriemen aan! Bijna back home. Países Bajos. Fris is het er wel. Pobre señora española. Raar woord als je erover nadenkt. Koukleum.


PETER BERGER

Share This:

DITMAR BAKKER – te laat te laat… Een vriend werd uitgestrooid, pal naast de zee…

Te laat, te laat, te laat.


Ditmar B


De Gedachtegang
(voor R., terug de natuur in op 24 juni) 


Een vriend werd uitgestrooid, pal naast de zee;
ik ging niet. En men vond dat dubieus. 
Maar rituelen zijn een wassen neus, 
voor wie zou je het doen? De dode? Nee:


Je krijgt de overledene er heus
Niet uit de Hades terug in Heerlen mee, 
Ook zijn ze voor verdriet geen panacee, 
Hun einde doorgaans Roodmerk. Slechte keus. 


Die dood dan een ontroering? Incorrect:
Veel eerder een herhaling die herleeft
En zo een zware wissel op je trekt, 


Het is de eeuwigheid die samenkleeft 
Met het bestaan. Horribel en abject. 
Je hebt het al oneindig maal herleefd. 


Ditmar Bakker

Share This:

CARTOUCHE wint de enige echte virtuele – over water over de zee over de eindigheid – zal het de oneindigheid zijn – maakt niet uit – of over jou! (haar/hem) trofee op pomgedichten punt nl


Een mens als jij en ik

om toereikend voort te gaan
hoe, bij wie vermag men in het krijt
te staan zoekt in jou het zwalkend hart
een blanke borst, de ruimte en de rust
zijn hongerdorst te stillen – doch

lustgedreven blijf je lijden, inboeten
aan al wat anders had gekund, gemoeten
een hele tijd valt te spelen, strelen maar
een gegeven moment is het verkeken

noem het vooral geen liefde
die je zocht te geven, liever stelen
weggeven wat slechts naar zichzelf streeft

o, kon dan niemand me verwittigen
dat je zo alleen jezelf kunt verstrikken

een maas niet zonder bedding kan, een
vloed zich doodloopt zonder oever – hoe
zonde als je dit pas ziet in het zicht van het graf

ook ik hooghartige kreeg mijn straf, eindeloos
gebonden zijn aan iemand die te weinig gaf


11-11-2023 / Cartouche

tsja wat moeten we hierbij nog schrijven – nou ja gewoon zoals het voelt – dat je soms bij een gedicht kunt omvallen – als er van vasalis achtige regels te lezen zijn – regels waarin de lezer verdrinkt – aan welke de lezer zich overgeeft – regels die niet zo heel vaak geschreven worden – of geschreven zijn – en daarom zeg ik goud! de zondagochtendwedstrijd deze week is deze week voor Cartouche – dank aan alle inzenders. en van harte!
 
‘hoe
zonde als je dit pas ziet in het zicht van het graf

ook ik hooghartige kreeg mijn straf, eindeloos
gebonden zijn aan iemand die te weinig gaf’ –

wedstrijd gesloten – uitslag in de loop van de middag – dank aan de dichters die inzonden.

  • LUK PAARD – de weg is lang zo
  • RIK VAN BOECKEL – O oceaan leidt ons naar eindige kusten
  • FRANS TERKEN – Hier begint de zee –
  • MARTIN BERGHOEF – de verdomde glinstering 
  • ANKE LABRIE – daar schreven we jouw naam in water
  • ROB MIENTJES – In waterzee
  • CARTOUCHE – Een mens als jij en ik
  • PETER POSTHUMUS – op mensen na

je weet het is eens in je leven
en het komt nooit meer
– nooit meer zo –

een bankje aan de rivier
met uitzicht op
het maakte niet uit

alles rook goed
alles naar jou
alles naar eeuwigheid

pomwolff

wie wint de enige echte virtuele – over water over de zee over de eindigheid – zal het de oneindigheid zijn – maakt niet uit – of over jou!/iemand als jij (haar/hem) trofee op pomgedichten punt nl – zoals bjorn van rozen van de week zo mooi zong: ‘jij bent je eigen schilderij..’ X – u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.


“ zee-dichter/ dichter bij de zee “


altijd verder ga je elke stap
zacht neergezet in’et zand
‘et witte schuim de richtlijn
de weg is lang zo

‘et stappe blijft zacht
de einder ver lijkt koud te zijn
de wolke gaan’r schuile

zij neme gedachte mee
misschien wel’n droom
‘et stappe blijft en altijd
verder ga je

‘et is geen zomer meer denk je
de golve spoele aan
en late de tijd verdwijne
je houdt herinneringe vast


© luk paard
(voor pom wolff)

dank voor het gedicht van Luk Paard, bruisende golvende  woorden in de vaart der golven aan uw webmaster meegegeven – meer als eerbetoon bedoeld en ik vermoed minder voor in de wedstrijd – over hoe we herinneringen vasthouden en willen vasthouden. hoe we verder gaan steeds verder gaan in het leven – lieve sprankelende troostrijke woorden – dankjewel Luk.

Pom, hier mijn bijdrage aan over water over zee  ea.
Met dichterlijke groet 
Rik van Boeckel 


Langs de oneindige oceaan

O oceaan leidt ons naar eindige kusten
naar de landing van schuimende branding

vissers en surfers dansen in oneindigheid
onder water zuigen vissen zuurstof uit de lucht

duikers leiden naar de bodem van leven
o oceaan laat hen zwemmen in stille moed

ondergolven van de zee nemen hen mee
langs barracuda’s en riffen vol korale gloed

schepen landen stilaan in blauwe baaien
spiegels vol organische hemelse natuur

wind waait langzaam en snel golven op
eilanden van liggende rotsen nemen afstand

schilderen het zingende springende zand
met spitse stenen voorbij zuchtend strand

o oceaan omarmende energie
draai licht rond het vochtige universum.

Rik van Boeckel
10 november 2023

de oceaan aangeroepen – als hulplijn ingeroepen om zachtjes rond te draaien – als ankerplaats, als plaats voor het voedsel en ontspanning voor mensen, voor dieren ook en voor de schoonheid nog zolang het duurt – met korale gloed. rik weet altijd weer in ritmisch golvende zinnen te bewegen als …… een dichters strateeg.


Dag Pom,
Over de oneindige zee, bij deze een bijdrage.
Weekendgroet,
Frans

Hier begint de zee

Zegt de witte tegel
naast de put boven het riool

dat al het hemelwater
vanaf hier terugstromen mag
in de oneindige zee

en wassen wat aan vuil en
schuim de wereld verziekt

daar in een razende oceaan
wacht een ondoorgrondelijke diepzee
waaruit het leed in wolken opstijgt

en verderop landinwaarts niemand en
niets ontziend in stromen overvalt

© FT 11.11.2023

de kringloop in de alsmaar meer verziekte natuur hier nog in poëzie gegoten. zoals anderen vandaag meelopen voor een meer leefbare toekomst  in de klimaatmars zo dicht frans zijn gedichten met zorg en aandacht voor levensgoed. bijna worden we door het zo kostbare  bezit van kleinkinderen gedreven in de armen van klimaatactivisten. wat is geld bezit en dat soort dingen nog waard als je weet dat je kleinkinderen bijna geen bestaan meer kunnen hebben. vandaag klimaatpoëzie van frans terken.
 
 


golf

soms mis ik het
de verdomde glinstering 
in je ogen


daarom loop ik vaak
naar de zee in de hoop
om iets op te vangen


van jouw aanwezigheid 
maar het blijft wederom
bij dom kijken


ik keer huiswaarts 
maar ook dat is bedrog


Martin Berghoef

een fris klein nieuw en haha iets minder lieflijk gedichtje van de – zoals wij hem kennen – de onmogelijke – maar altijd zal ie mijn vriend blijven – de martinB. ‘die verdomde glinstering’ in haar ogen – staat u mij een luide schaterlach toe? de zee als locatie is in huize berghoef ook al niet alles mogen we begrijpen. het zit niet mee maar B blijft B. heerlijke poëzie met navrante randjes – zeg maar rustig randen meneer wollufsen! ok randen dan.
 


de plek

daar waar de zee de kust verlaat
de sterke stroom zich schuilhoudt
onder een kabbelend watervlak
daar stonden we vandaag bijeen

daar waar de zon het zilver stort
op golven die wel huiswaarts keren
daar strooiden we de bloemen uit
rond een krans van zwart gesteente

daar waar de lucht de klippen raakt
wit schuim op kale rotsen ketst
die echo’s dragen van een vlinderslag
daar schreven we jouw naam in water


anke labrie

daar waar het verdriet te water wordt gelaten lezen we – min of meer lichtvoetig mee – hoe die beschreven plek een gedenkplaats is en zal blijven. hoe we uiteindelijk OP gaan in het water, de natuur van stroom en zon en mooie luchten. mooi invoelend gedaan – over de pijn heen geschreven.
 
Goedenavond Pom,
Oneindigheid in de oneindigheid, wat is het leven lang zal ze leven.Lieve groet en fijn weekend.


Waterzee


In waterzee wil ik leven
Als vis in het natte
Zo hoort vis te zwemmen


Met teugels en vinnen
Houvast bij de kiewen
Snorkelende schubben


Oneindig in oneindigheid
Door holen en spelonken
Onderhuids over de bodem


Tot op de graat en bot
Diepzeeduikend watertrappelend
Van geduld naar ongeduld


Om nooit meer aan te komen


Rob Mientjes

ik zou een uutje toevoegen aan de kieuwen rob – de laatste regel van het gedicht is een mooie regel – de wens is hier de vader van de visgedachte. een lekkerbekkie halen morgen bij de visboer zal wellicht ook kunnen helpen –  onee  daar kom je wel van aan. nou dan moeten we maar het water in. ik hoorde vandaag die ouwehand van de dieren pleiten voor vissen migratie – dat die beestjes weer overal door heen kunnen – zij zal dit gedicht kunnen waarderen.

De toekomst duurt
zolang ie meegaat
zolang je eraan denkt
en dat is meestal
maar heel even


en ach de toekomst
net als het klimaat
wordt achteraf pas vastgesteld


uiteindelijk is het de aarde zelf
met z’n dunne korst
en dat beetje biomassa
al die soorten 
die daar leven


op mensen na, dat duurde
achteraf gezien  en
misschien maar even.

Peter Posthumus

dat de toekomst achteraf wordt vastgesteld is wel een nieuw inzicht voor mij. wat peter precies wil zeggen weet ik niet. dat de aarde zal blijven bestaan en de mens zich zelf wel om zeep helpt. vermoed ik. ik hoorde mijn kleinzoon vanochtend een sesamstraat liedje zingen – ‘zoek de zeep, zoek de zeep’ – ja kleinzoon  helpt graag mee de de hem minder welgevallige mensheid te elimineren. net zijn opa.

Share This:

DITMAR BAKKER vertaalt! sonnet 13 – ‘Sonnets From An Ungrafted Tree’ van Millay

Beste Pom,
Mijn felicitaties met je tweede kleinkind. Ik begreep dat het in Berlijn het levenslicht zag, en er zijn slechtere plekken om dat te doen ter wereld. 

Geluk is een vreemd ding; geluk is gevaarlijk; een zeepbel, heb ik ook weleens horen zeggen. De reeks ‘Sonnets From An Ungrafted Tree’ werd, al experimenterend, door Millay gemaakt, en, tja, grossiert in prachtig leedwezen, denk ik.

De reeks behelst het ziekbed-en-sterven van een man, bezien door de bril van zijn vervreemde wederhelft, die terugkeert naar hem als hij ziek is (ondanks het feit, dat zij niet van hem houdt, wat dat dan ook precies moge zijn—hier verwijs ik graag naar het andere werk van Millay) en hem verzorgt tot het eind. Ik stuur je de oorspronkelijke sonnetten en hun schaduwrijke fluisterstem in het Nederlands toe. Geniet, of niet!
Veel geluk met Liva, en veel geluk voor haar.

Liefs! Ditmar Bakker

XIII.

Haar waken was—die bleke droom alleen,
zij ging steeds, hoewel onwillig, die vloer
weer langs; op, neer, zo haar bestaan doorheen,
of vluchtte, met haar voeten vastgesnoerd,
of rende door een huis, stil als het graf,
(een droom die zij ooit had, daar kwam het uit)
geruisloos steeds de trappen op en af,
om hem, een lege, diepe schreeuw, vanuit
een vreemde slaper, een kwaadaardig bed,
onzeker heel die tijd of het door haar
gedaan werd, of iemand net als zij daar,
die droom, het brood haar daag’lijks voorgezet,
verliet zij ’s nachts, ontwakend met een ruk —
een kinderdroom -knap!- als een zeepbel–die maakt óók niets stuk.


From the wan dream that was her waking day,
Wherein she journeyed, borne along the ground
Without her own volition in some way,
Or fleeing, motionless, with feet fast bound,
Or running silent through a silent house
Sharply remembered from an earlier dream,
Upstairs, down other stairs, fearful to rouse,
Regarding him, the wide and empty scream
Of a strange sleeper on a malignant bed,
And all the time not certain if it were
Herself so doing or some one like to her,
From this wan dream that was her daily bread,
Sometimes, at night, incredulous, she would wake —
A child, blowing bubbles that the chairs and carpet did not break!


Ditmar Bakker vertaalt

Share This: