De deurbellen ooit gepoetst en glimmend op een rij maar nu, die van tweehoog aan een draadje door de deur geboord de andere hing erbij die van driehoog was verdwenen
van tweehoog werd geschreeuwd daarna hoorde ik z’n stem iets later z’n bleek gezicht de rimpels en ogen die geen hardheid konden weerstaan
” zo jongen ” zei hij ” ben je daar uiteindelijk “ en toen ook ” Nee moeder niet, nee die is al jarenlang niet meer onder ons
met Frans Terken schreef ik wekenlang ‘over en weer’ in afwachting van onze kleindochters – en nu zijn ze er – LIVA en FIENE – welkom in het leven hier – hoe zij de wereld mooier zullen maken – in ieder geval voor de opa’s frans en pom. onder het item leest u bij de ‘#terken en wolff over en weer’ alle gedichten vol verwachting en blijdschap – zo u dat wenst. vader en moeder – frans en familie van harte!
Lieve Fiene
Zoals het in de sterren stond aangekondigd maanden geleden het begin van leven met echo’s omlijst nu als zondagskind gekomen
fiene als de ware fine fleur geboren op deze septemberdag die in alle toonaarden geschiedenis schrijft klein meisje in ons leven verschenen
je komst nog onverwacht draagtijd niet tot het einde gehouden de hitte van deze zondag getrotseerd om het licht van de wereld te zien
en wie je zo onmetelijk liefhebben je stoere moeder en vader de schatten aan je zijde die je voeden en verzorgen om dag na dag groter te groeien
zijn ook wij oma’s en opa’s oneindig blij jouw aanwezigheid die ons bestaan verrijkt
Ik denk dat ze uit Polen komen. Het klinkt ver weg een beetje zoals Braziliaans, maar dan anders. Minder zangerig ofzo. Pools. Maar misschien komen ze van elders. Mars? De langste van de twee, de twintig net voorbij, heeft opgeschoren zwart haar, dat van boven lang en steil is. Als een Netflix viking. Net onder de haargrens, vlak boven beide oren, oogt haar huid grauw en droog. Gehuld in een slobberend zilverkleurig trainingspak klemt ze zich onhandig vast aan een kneiterwit stepje dat, hier in de supermarkt, een blok aan haar been is.
De andere dame, druk gebarend als een opgeschoten tiener, is getooid met wel duizend dunne rode springerige vlechtjes. Madame Medusa. Hoogstens achttien lentes. Popperig klein van stuk, lijkt ze geen keuze te kunnen maken tussen een zak met van die roze varkentjes en een grootverpakking zure matten. De biggetjes mogen blijven. De matten gaan terug. Pardoes het schap in.
De lange, in vlekkeloos zilverwit, heeft haar oog inmiddels laten vallen op een pak chocolate chip cookies, maar ook die worden na enige aarzeling teruggelegd. Ik denk dat het te maken heeft met haar smetteloze outfit. Zoiets vraagt om discipline. Kraakhelder. Doe maar een pak van die gesuikerde kokosbiscuitjes, gebaart Medusa. Daar! Wel zo veilig. Onderweg naar de kassa grist ze nog twee blikjes fris uit het koelschap. Betalen doen ze bij de zelfscan. Ieder voor zich.
Eenmaal buiten zorgt het fietsje voor flink wat spektakel. Eerlijk is eerlijk. Het ding stuitert, surft en tolt als een bezetene. Viking girl blijkt een meesterpilot. Verderop is de canal parade. Het is er gezellig druk. Rond de gracht. Pride in Leiden. Ergens bij horen. Meedoen. Het moet, maar ik ga voor een rondje om de singels. Solo. Wel zo rustig. Something just smacked into Jupiter. Een komeet ofzo.
berlijn was mooi – overdag en at night – voor wat betreft de poëzie zien we elkaar live op op zondagmiddag met een prachtig jazzy poëzieprogramma zie de gegevens hieronder – met open podium en mogelijk ook een bezoekje van de dichter Karel Wasch – mooi middagje poëzie in 020. welkom! deze week nog even geen wedstrijd op de pom!! als u een BERLIJNGEDICHT heeft liggen dan plaatsen we het in dit item graag. seeyouzoen – seedichbald – xxxiejesnel
POËZIE- EN MUZIEKMIDDAG OP 10 SEPTEMBER in de OBA van het Olympisch Kwartier, Laan der Hesperiden 18 – 1500 uur
PROGRAMMA POËZIE- EN MUZIEKMIDDAG OP 10 SEPTEMBER in de OBA van het Olympisch Kwartier, Laan der Hesperiden 18
Muziek Frans Bakker (zang en gitaar ), Frank “Jazzpainter” Paavo (saxofoon ), Lucienne Köhler (zang )
Poëzie Gerrit Mol Anke Labrie Pom Wolff Mirjam Al Lucienne Köhler Merik van der Torren Muziek Open Podium PAUZE Tweede ronde, zelfde programma
De reeks ‘Sonnets From An Ungrafted Tree’ werd, al experimenterend, door Millay gemaakt, en, tja, grossiert in prachtig leedwezen. Het heeft me vrij veel werk en tijd gekost om de ruwe omzettingen, die je website sierden, te schaven en politoeren naar contemporaine(r) werkjes, later dan 1975 wordt ’t niet denk ik—zelfs van een telefoon wordt in de reeks geen gewag gemaakt, wel van grutters die maar ‘bezorgers’ zijn geworden e.d.—maar ach, Millay stierf zelf al 25 jaar daarvoor, en deze reeks bleef onafgerond(?). Het líjkt echter grotendeels gaaf, en behelst het ziekbed-en-sterven van een man, bezien door de bril van zijn vervreemde wederhelft, die terugkeert naar hem als hij ziek is (ondanks het feit, dat zij niet van hem houdt, wat dat dan ook precies moge zijn—hier verwijs ik graag naar het andere werk van Millay) en hem verzorgt tot het eind. Ik stuur je de eerste negen, van de zeventien, oorspronkelijke sonnetten en hun schaduwrijke fluisterstem in het Nederlands toe. Geniet, of niet!
Liefs! D.
V.
Ze hoorde voor het huis een busje stoppen, de stap van de bezorger die zij kende kwam nader en haar hart ging sneller kloppen, als bij een bange korhoen, en ze rende, schoof weg de grendel—dan kon hij vrij werken; verstopte zich ter kelder tot hij ging, hijgend, en hopend dat hij niets zou merken van de -door haar vluchtige aanraking- wiegende stoel. Zuur, klam, rees van beneden weer damp omhoog, doordrongen van de kou; ze zag de houten trap zich eng en nauw de aarde instorten, waar zout de treden vol kieren vrat; en tot ze hem weg wist, bleef staan, al luist’rend, kijkend naar een sinaasappelkist.
A wagon stopped before the house; she heard The heavy oilskins of the grocer’s man Slapping against his legs. Of a sudden whirred Her heart like a frightened partridge, and she ran And slid the bolt, leaving his entrance free; Then in the cellar way till he was gone Hid, breathless, praying that he might not see The chair sway she had laid her hand upon In passing. Sour and damp from that dark vault Arose to her the well-remembered chill; She saw the narrow wooden stairway still Plunging into the earth, and the thin salt Crusting the crocks; until she knew him far, So stood, with listening eyes upon the empty doughnut jar.
Kluif maar lekker op de continenten. Drink van de oceanen en de rivieren. Het is allemaal van jou.
De wereld Poëzie is meestal te vinden in doodnormale dingen. Je kijkt naar iets en het gedicht dient zich aan,bijvoorbeeld: Stap in de metro en kom tegenover een mooi donker kindje te zitten. Ik kan niet zien of het een jongen of een meisje is; dus zeg ik zhij. Zhij speelt met een balletje, bij nader bezien blijkt het een wereldbolletje te zijn. Triomfantelijk steekt ze soms het armpje omhoog. Ja, kind, denk ik, de wereld is van jou. Kluif maar lekker op de continenten. Drink van de oceanen en de rivieren. Het is allemaal van jou. De bomen, de bloemen, de dieren. O,weeh. Dan slaat het noodlot toe. Bij het uitstappen vliegt het wereldbolletje uit het knuistje en stuitert via het perron tussen de meedogenloze wielen van de trein. Het kind begint te krijsen. Troostende woorden van de moeder. Ik denk ineens aan een een beertje dat in mijn tas verblijft. Ooit aangetroffen in een lift; ik reik het kind het knuffeltje. Zhij begint te stralen; de tranen verdwijnen; de wereld kwijt, maar wel een nieuw vriendje. Zhij kan het zich later niet meer herinneren; ik wel want ik heb het opgeschreven. Mama zwaait en roept: dank u wel !
blijmoedig stond ik op vandaag het weer was niet zo mooi juist goed genoeg voor maandag de keukenkastjes dacht ik ik ga de keukenkastjes doen en als ik elke dag twee kastjes sop dan is er vrijdag nog voldoende tijd voor de muren en de vloer en kan ik volgende week beginnen aan de kamer
Dear Pom, Voel hoe September je beetpakt met allerlei prachtige kleuren en dat de zomer al hard aan het verkleuren is. Dat is ook September, Het is mijn lievelingsmaand en ik voel in september andere gevoelsstromingen dan bij ieder andere maand.Grijs en mistig mag het zijn, de vuren mogen branden. Voel het , ervaar het en onderga het. Dat is mijn subtiele bijdrage deze maandag…..in september….Pure magie…..
Liefs, Karin.
September feeling
Ik wil vrijen weet je. Hij zegt dat wens ik ook. We hebben bakstenen gestolen en earl grey gerookt. Mijn ogen zaten potdicht van al die rare kruiden en in de verte huilde een oud kasteel.
Ruk niet aan ons, september is los alles wordt zichtbaar kun je er tegen? Beweeg je als ons, als ons, ons Als, Ons Als.
het poëzie seizoen op pomgedichten is prachtig begonnen – de wedstrijd langzaam opgestart met een mooi moederitem – zoals we schreven – uiteindelijk zijn moeders het beste wat we hebben in deze wereld – gunnen we Ien deze week het goud – met haar hoogstpersoonlijk moedergedicht – altijd een waagstuk – dank aan de andere inzenders. mooi begonnen seizoen met de nieuwe gedichtenbundel van Alja Spaan met die prachtige titel. en dat we van hieruit Robin Veen toch nog even in het zonnetje mochten zien – en dat de gezondheid hem niet verder in de steek zal laten de wens. de zondagochtendwedstrijd als de dichters terug zijn uit verre streken hier weer elke zondag te genieten. nou meestal dan.
nog meer dan gisteren ben ik vandaag op haar gaan lijken
als ik kijk naar de huid van mijn hand die als de hare klauwend zoekt naar de sleutels in mijn tas
gul kon ze zijn makkelijk in delen maar niet in zeggenschap scherp bewust van ’t mijn en dijn allengs verloor ze het
de tijd heelt geen wonden de tijd maakt oud en broos beroofd van haar eigengereid leek het mij alsof ze zichzelf had overleefd
aug 2023 Ien verrips
ien inspireerde mij met dit gedicht ook tot een zeer persoonlijk gedicht – met angst en beven geschreven – je weet niet waar je aan begint – beter gezegd je weet niet waar je eindigt als je aan een persoonlijk moedergedicht begint. je was zo dichtbij haar dat het schrijven je bijna vergaat. mooier vaak maar wel net even door de afstand makkelijker is het schrijven in de derde persoon of over ‘een’ moeder. of in het schrijven aan moeder een beeld verbinden – ‘mijn moeder het water/zonder water kun je niet…’ zoals ricky koole zo adembenemend mooi de tekst van paul de munnik zingt. ien koos voor het hoogstpersoonlijke – zet een leven neer in woorden – soms in de verouderde taal van moeder met woorden als ‘allengs’- ‘mijn en dijn’ en ‘eigengereid’. ik kan me mezelf bijna niet bedwingen maar ik doe het wel om een paar dingetjes te schrappen – van het hoogstpersoonlijke blijf je af. dan schrijf je er zelf maar een en dat deed ik – hieronder. dank je wel Ien – dank je wel moeder van Ien.
weet je mam je bent de enige voor wie ik niet kan schrijven
mijn hand is ook jouw hand jij schreef geen gedichten ik doe ze jou niet aan
ik zie je als ik naar mijn handen kijk elke dag nog even
mijn handen die jij als eerste verwarmde en verder je leven lang
tot ik ze tot ik jou
pomwolff
–Rik van Boeckel: naar mamma met bloemen / Frans Terken: Met moeder op het terras / Ien Verrips: gul kon ze zijn / Anke Labrie: streelt ze zacht de diepe krassen
gedicht van Robin Veen uit de bundel Ga hier aan land
we starten de wedstrijd die nooit een wedstrijd zal zijn deze week heel langzaam op – svp alleen maar hele goede hele lieve en of hele doordringende gedichten – we zijn al tevreden met het ene en hierboven afgedrukte gedicht van ROBIN VEEN – zie deze wedstrijd ook als eerbetoon aan hem en zijn in 2015 verschenen bundel “Ga hier aan land”. en lees de recensie. mijn eigen moedertje geboren in 1919 kwam ook even terug al bladerend in een foto album – wellicht mogen we ook een herinnering lezen van uw hand aan uw moeder – uiteindelijk zijn moeders het beste wat we hebben in deze wereld. u kent de regels nog?: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
wie wint de enige echte virtuele mede als een eerbetoon aan de dichter Robin Veen ‘ja moeder..’ – een herinnering aan haar – trofee – op pomgedichten.nl?
moeder
klem gezeten in een ladekast vond ik deze oude foto nog dwars door de krassen heen is er een stralend kind te zien
ik kende het uit haar verhalen die ik eindeloos wilde horen totdat ik er te groot voor werd en dacht dat ze verzonnen waren
haar lege blik licht langzaam op als ik haar vandaag de foto geef klem zittend in haar kindertijd streelt ze zacht de diepe krassen
anke labrie
ik zelf heb genoeg aan de eerste twee strofen – daarin wordt alles al gezegd op die prachtige dichterlijke droomtoon – het is alsof je wordt meegevoerd in een taalbootje op lichte woordgolven – mooi.
Mijn moeder is geboren en getogen op Sumatra en begraven in Duinhof, Lisse.
Met dichterlijke groet
Rik van Boeckel
Ma naar Sumatra
Ma kwam naar Sumatra naar Kotatjani en Kotaradja op het oude Atjeh van opa zo vervliegt het bejaarde verleden
jouw jaren zijn allang voorbij herinner me zowat alles nog een en zeventig jaar terug geboren als dromende dichter
bomen laven zich aan jouw leven de immer voorbije werkelijkheid mijn droom breng ik naar mamma met bloemen in het Duinhof.
Rik van Boeckel 2 september 2023
ook rik schrijft hoogstpersoonlijk over vervlogen tijden en verbindt zichzelf met zijn moeder. ja wat kun je anders bij moeders. zo is het ook. je kunt je moeder niet vergeten zoals zij jou haar leven lang bij zich heeft gedragen. het is de dood die uiteindelijk aan alles een einde maakt – ook aan moeder maar pas dan als ook haar kind of kinderen er niet meer zijn.
Met moeder
Met moeder op het terras dat vond ze nogal overdreven het kon ook thuis aan tafel met wat er van gisteren overschoot
vertrouwd en weten wat echt nodig niet die liflafjes en kostelijke hapjes waar je krom voor moest liggen ze had er zo haar gedachten bij
ach ma geniet nu toch eens het mag tegenwoordig wel een keer neem het er ook eens van we zijn de jaren van crisis voorbij
dat het niet meer sappelen is en zuinig zijn met wat we hebben ze neemt een hapje kijkt er fronsend bij trekt een glimlach op haar gezicht
frans plaatst moeder in het moreel besef van moeder zoals ze dat altijd heeft uitgedragen en doorgegeven. de crisis, ( vaak de oorlog ook), krom liggen en sappelen – tegenover de liflafjes – de woorden die onze inmiddels ook oude generatie in het geheugen – laat ik een oud woord gebruiken – staan gegrift. en zo is alles plaatsgebonden, tijdsgebonden, persoonsgebonden. in de oekraïne zullen ook nog maar weinig terrasjes zijn.