Peter Posthumus: “zo jongen” zei hij – “ben je daar uiteindelijk”

” zo jongen ” zei hij
” ben je daar uiteindelijk “

Hoi Pom,Hierbij een  ( nagekomen ) ‘ moeder gedicht ‘ :


De deurbellen ooit gepoetst
en glimmend op een rij
maar nu, die van tweehoog
aan een draadje door de deur geboord
de andere hing erbij
die van driehoog was verdwenen

van tweehoog werd geschreeuwd
daarna hoorde ik z’n stem
iets later z’n bleek gezicht
de rimpels en ogen die
geen hardheid konden weerstaan


” zo jongen ” zei hij
” ben je daar uiteindelijk “
en toen ook
” Nee moeder niet, nee
die is al jarenlang
niet meer onder ons

Peter Posthumus

Share This:

FIENE is geboren – een zondagskind – welkom in het leven FIENE

met Frans Terken schreef ik wekenlang ‘over en weer’ in afwachting van onze kleindochters – en nu zijn ze er – LIVA en FIENE – welkom in het leven hier – hoe zij de wereld mooier zullen maken – in ieder geval voor de opa’s frans en pom. onder het item leest u bij de ‘#terken en wolff over en weer’ alle gedichten vol verwachting en blijdschap – zo u dat wenst. vader en moeder – frans en familie van harte!


Lieve Fiene

Zoals het in de sterren stond
aangekondigd maanden geleden
het begin van leven met echo’s omlijst
nu als zondagskind gekomen

fiene als de ware fine fleur
geboren op deze septemberdag
die in alle toonaarden geschiedenis schrijft
klein meisje in ons leven verschenen

je komst nog onverwacht
draagtijd niet tot het einde gehouden
de hitte van deze zondag getrotseerd
om het licht van de wereld te zien

en wie je zo onmetelijk liefhebben
je stoere moeder en vader de schatten
aan je zijde die je voeden en verzorgen
om dag na dag groter te groeien

zijn ook wij oma’s en opa’s oneindig blij
jouw aanwezigheid die ons bestaan verrijkt


© FT 11.09.2023

kleindochter FIENE en opa Frans

ik dacht hoe mooi zal kleindochter Fiene zijn
en hoe gearmd zal haar opa lopen op het leidseplein

gearmder nog nog gearmder
wist ik kan compleet niet zijn


pw

Share This:

PETER BERGER in de super: ‘Gehuld in een slobberend zilverkleurig trainingspak klemt ze zich onhandig vast aan een kneiterwit stepje dat, hier in de supermarkt, een blok aan haar been is…’



Ik denk dat ze uit Polen komen. Het klinkt ver weg een beetje zoals Braziliaans, maar dan anders. Minder zangerig ofzo. Pools. Maar misschien komen ze van elders. Mars? De langste van de twee, de twintig net voorbij, heeft opgeschoren zwart haar, dat van boven lang en steil is. Als een Netflix viking. Net onder de haargrens, vlak boven beide oren, oogt haar huid grauw en droog. Gehuld in een slobberend zilverkleurig trainingspak klemt ze zich onhandig vast aan een kneiterwit stepje dat, hier in de supermarkt, een blok aan haar been is.

De andere dame, druk gebarend als een opgeschoten tiener, is getooid met wel duizend dunne rode springerige vlechtjes. Madame Medusa. Hoogstens achttien lentes. Popperig klein van stuk, lijkt ze geen keuze te kunnen maken tussen een zak met van die roze varkentjes en een grootverpakking zure matten. De biggetjes mogen blijven. De matten gaan terug. Pardoes het schap in.

De lange, in vlekkeloos zilverwit, heeft haar oog inmiddels laten vallen op een pak chocolate chip cookies, maar ook die worden na enige aarzeling teruggelegd. Ik denk dat het te maken heeft met haar smetteloze outfit. Zoiets vraagt om discipline. Kraakhelder. Doe maar een pak van die gesuikerde kokosbiscuitjes, gebaart Medusa. Daar! Wel zo veilig. Onderweg naar de kassa grist ze nog twee blikjes fris uit het koelschap. Betalen doen ze bij de zelfscan. Ieder voor zich.

Eenmaal buiten zorgt het fietsje voor flink wat spektakel. Eerlijk is eerlijk. Het ding stuitert, surft en tolt als een bezetene. Viking girl blijkt een meesterpilot. Verderop is de canal parade. Het is er gezellig druk. Rond de gracht. Pride in Leiden. Ergens bij horen. Meedoen. Het moet, maar ik ga voor een rondje om de singels. Solo. Wel zo rustig. Something just smacked into Jupiter. Een komeet ofzo.

Peter Berger

Share This:

Anke Labrie – de poëziekoningin uit a’dam zuid in het programma van Merik van der Torren – POËZIE- EN MUZIEKMIDDAG OP 10 SEPTEMBER in de OBA van het Olympisch Kwartier 1500 uur


berlijn was mooi – overdag en at night – voor wat betreft de poëzie zien we elkaar live op op zondagmiddag met een prachtig jazzy poëzieprogramma zie de gegevens hieronder – met open podium en mogelijk ook een bezoekje van de dichter Karel Wasch – mooi middagje poëzie in 020. welkom! deze week nog even geen wedstrijd op de pom!! als u een BERLIJNGEDICHT heeft liggen dan plaatsen we het in dit item graag.
seeyouzoen – seedichbald – xxxiejesnel

POËZIE- EN MUZIEKMIDDAG OP 10 SEPTEMBER
in de OBA van het Olympisch Kwartier, Laan der Hesperiden 18 – 1500 uur

PROGRAMMA POËZIE- EN MUZIEKMIDDAG OP 10 SEPTEMBER
in de OBA van het Olympisch Kwartier, Laan der Hesperiden 18


Muziek
Frans Bakker (zang en gitaar ),
Frank “Jazzpainter” Paavo (saxofoon ), Lucienne Köhler (zang )

Poëzie
Gerrit Mol
Anke Labrie
Pom Wolff
Mirjam Al
Lucienne Köhler
Merik van der Torren
Muziek
Open Podium
PAUZE
Tweede ronde, zelfde programma


Aanvang : 15. 00 uur
Inloop 14.30 uur
Presentatie : Pom Wolff
Toegang gratis ; consumpties vrijwillige bijdrage (graag pinnen )

zolang een dichter nog 
met woorden spelen kan 
kan hij altijd reizen  
naar waar hij maar wil

er is een binnenwereld
groter dan die buiten 
waar hij de regels maakt
en zelf de scepter zwaait

vliegen is hier overbodig 
die wereld ligt vlakbij
en mocht die ook vergaan
dan is de dichter vrij 

anke labrie
(09-04-2023) 
 


 









Share This:

DITMAR BAKKER vertaalt! 17 weken de reeks ‘Sonnets From An Ungrafted Tree’ van Millay – 5

hijgend, en hopend dat hij niets zou merken

De reeks ‘Sonnets From An Ungrafted Tree’ werd, al experimenterend, door Millay gemaakt, en, tja, grossiert in prachtig leedwezen. Het heeft me vrij veel werk en tijd gekost om de ruwe omzettingen, die je website sierden, te schaven en politoeren naar contemporaine(r) werkjes, later dan 1975 wordt ’t niet denk ik—zelfs van een telefoon wordt in de reeks geen gewag gemaakt, wel van grutters die maar ‘bezorgers’ zijn geworden e.d.—maar ach, Millay stierf zelf al 25 jaar daarvoor, en deze reeks bleef onafgerond(?). Het líjkt echter grotendeels gaaf, en behelst het ziekbed-en-sterven van een man, bezien door de bril van zijn vervreemde wederhelft, die terugkeert naar hem als hij ziek is (ondanks het feit, dat zij niet van hem houdt, wat dat dan ook precies moge zijn—hier verwijs ik graag naar het andere werk van Millay) en hem verzorgt tot het eind. Ik stuur je de eerste negen, van de zeventien, oorspronkelijke sonnetten en hun schaduwrijke fluisterstem in het Nederlands toe. Geniet, of niet!

Liefs!
D.


V.

Ze hoorde voor het huis een busje stoppen,
de stap van de bezorger die zij kende
kwam nader en haar hart ging sneller kloppen,
als bij een bange korhoen, en ze rende,
schoof weg de grendel—dan kon hij vrij werken;
verstopte zich ter kelder tot hij ging,
hijgend, en hopend dat hij niets zou merken
van de -door haar vluchtige aanraking-
wiegende stoel. Zuur, klam, rees van beneden
weer damp omhoog, doordrongen van de kou;
ze zag de houten trap zich eng en nauw
de aarde instorten, waar zout de treden
vol kieren vrat; en tot ze hem weg wist,
bleef staan, al luist’rend, kijkend naar een sinaasappelkist.


A wagon stopped before the house; she heard
The heavy oilskins of the grocer’s man
Slapping against his legs. Of a sudden whirred
Her heart like a frightened partridge, and she ran
And slid the bolt, leaving his entrance free;
Then in the cellar way till he was gone
Hid, breathless, praying that he might not see
The chair sway she had laid her hand upon
In passing. Sour and damp from that dark vault
Arose to her the well-remembered chill;
She saw the narrow wooden stairway still
Plunging into the earth, and the thin salt
Crusting the crocks; until she knew him far,
So stood, with listening eyes upon the empty doughnut jar.

Share This:

Mirjam AL: ‘Kluif maar lekker op de continenten. Drink van de oceanen en de rivieren. Het is allemaal van jou…’

Kluif maar lekker op de continenten.
Drink van de oceanen en de rivieren. Het is allemaal van jou.

De wereld
Poëzie is meestal te vinden in doodnormale dingen.
Je kijkt naar iets en het gedicht dient zich aan,bijvoorbeeld:
Stap in de metro en kom tegenover een mooi donker kindje te zitten.
Ik kan niet zien of het een jongen of een meisje is;
dus zeg ik zhij.
Zhij speelt met een balletje, bij nader bezien blijkt het een wereldbolletje te zijn.
Triomfantelijk steekt ze soms het armpje omhoog.
Ja, kind, denk ik, de wereld is van jou. Kluif maar lekker op de continenten.
Drink van de oceanen en de rivieren. Het is allemaal van jou.
De bomen, de bloemen, de dieren. O,weeh.
Dan slaat het noodlot toe. Bij het uitstappen vliegt het wereldbolletje uit het knuistje
en stuitert via het perron tussen de meedogenloze wielen van de trein.
Het kind begint te krijsen. Troostende woorden van de moeder.
Ik denk ineens aan een een beertje dat in mijn tas verblijft. Ooit aangetroffen in een lift;
ik reik het kind het knuffeltje.
Zhij begint te stralen; de tranen verdwijnen; de wereld kwijt, maar wel een nieuw vriendje.
Zhij kan het zich later niet meer herinneren; ik wel want ik heb het opgeschreven.
Mama zwaait en roept: dank u wel !

Mirjam Al

Share This:

Ien Verrips en de keukenkastjes


blijmoedig stond ik op vandaag
het weer was niet zo mooi 
juist goed genoeg voor maandag
de keukenkastjes dacht ik
ik ga de keukenkastjes doen
en als ik elke dag twee kastjes sop
dan is er vrijdag nog voldoende tijd
voor de muren en de vloer
en kan ik volgende week
beginnen aan de kamer


aug 2023
Ien Verrips

Share This:

Cartouche in 020 smeekt Norah Jones: ‘Ga met me mee in de nacht..’


In de nacht

Ga met me mee in de nacht
dan zal ik een lied voor je schrijven
en we nemen elkaar – bij de hand

zand en zee zo bewegen we
als de klepel en de klok, kom mee
naar waar ze ons niet kunnen bedriegen
met chatbots en would be poëzie

en aan de wandel wil ik
op een bewolkte dag in velden
waar gras je boven de knie groeit
dus wil je niet proberen te komen

dan kussen we
elkaar op een heuveltop
ga met me mee en ik zal nooit stoppen
stormachtig stil van je te houden

en wakker worden met de regen die valt
waar ik veilig ben in jouw armen
dat is alles wat ik van je vraag

in de nacht met me mee te gaan
waar tijd ons samen tikt


20-04-2023 / Cartouche
https://youtu.be/GheTxJ1F-mw

Share This:

Karin Beumkes voelt september: ‘in de verte huilde een oud kasteel…’


Dear Pom,
Voel hoe September je beetpakt met allerlei prachtige kleuren en dat de zomer al hard aan het verkleuren is. Dat is ook September, Het is mijn lievelingsmaand en ik voel  in september andere gevoelsstromingen dan bij ieder andere maand.Grijs en mistig mag het zijn, de vuren mogen branden.
Voel het , ervaar het en onderga het. Dat is mijn subtiele bijdrage deze maandag…..in september….Pure magie…..

Liefs, Karin.


September feeling


Ik wil vrijen weet je.
Hij zegt dat wens ik ook.
We hebben bakstenen gestolen
en earl grey gerookt.
Mijn ogen zaten potdicht van al die rare kruiden
en in de verte huilde een oud kasteel.

Ruk niet aan ons, september is los
alles wordt zichtbaar kun je er tegen?
Beweeg je als ons, als ons, ons Als, Ons Als.

Met alle wilde spinnen mee.

Karin Beumkes


Neil Young – Harvest Moon https://youtu.be/n2MtEsrcTTs?si=xxYWeUdi6_T8t7L3

Share This:

Ien Verrips wint de enige echte virtuele – mede als een eerbetoon aan de dichter Robin Veen –  ‘ja moeder..’ – een herinnering aan haar – trofee – op pomgedichten.nl


het poëzie seizoen op pomgedichten is prachtig begonnen – de wedstrijd langzaam opgestart met een mooi moederitem – zoals we schreven – uiteindelijk zijn moeders het beste wat we hebben in deze wereld – gunnen we Ien deze week het goud – met haar hoogstpersoonlijk moedergedicht – altijd een waagstuk – dank aan de andere inzenders. mooi begonnen seizoen met de nieuwe gedichtenbundel van Alja Spaan met die prachtige titel. en dat we van hieruit Robin Veen toch nog even in het zonnetje mochten zien – en dat de gezondheid hem niet verder in de steek zal laten de wens. de zondagochtendwedstrijd als de dichters terug zijn uit verre streken hier weer elke zondag te genieten. nou meestal dan.

nog meer dan gisteren
ben ik vandaag 
op haar gaan lijken

als ik kijk naar de huid
van mijn hand die als de hare
klauwend zoekt naar 
de sleutels in mijn tas

gul kon ze zijn
makkelijk in delen
maar niet in zeggenschap
scherp bewust van ’t mijn en dijn
allengs verloor ze het

de tijd heelt geen wonden
de tijd maakt oud en broos
beroofd van haar eigengereid
leek het mij alsof 
ze zichzelf had overleefd

aug 2023 Ien verrips

ien inspireerde mij met dit gedicht ook tot een zeer persoonlijk gedicht – met angst en beven geschreven – je weet niet waar je aan begint – beter gezegd je weet niet waar je eindigt als je aan een persoonlijk moedergedicht begint. je was zo dichtbij haar dat het schrijven je bijna vergaat. mooier vaak maar wel net even door de afstand makkelijker is het schrijven in de derde persoon of over ‘een’ moeder. of in het schrijven aan moeder een beeld verbinden – ‘mijn moeder het water/zonder water kun je niet…’  zoals ricky koole zo adembenemend mooi de tekst van paul de munnik zingt.
ien koos voor het hoogstpersoonlijke – zet een leven neer in woorden – soms in de verouderde taal van moeder met woorden als ‘allengs’- ‘mijn en dijn’ en ‘eigengereid’.  ik kan me mezelf bijna niet bedwingen maar ik doe het wel om een paar dingetjes te schrappen – van het hoogstpersoonlijke blijf je af. dan schrijf je er zelf maar een en dat deed ik – hieronder. dank je wel Ien – dank je wel moeder van Ien.

weet je mam
je bent de enige
voor wie ik niet kan schrijven
 
mijn hand is ook jouw hand
jij schreef geen gedichten
ik doe ze jou niet aan
 
ik zie je
als ik naar mijn handen kijk
elke dag nog even
 
mijn handen
die jij als eerste verwarmde
en verder je leven lang
 
tot ik ze
tot ik jou
 
 
pomwolff
 

 

Rik van Boeckel: naar mamma met bloemen / Frans Terken: Met moeder op het terras / Ien Verrips: gul kon ze zijn / Anke Labrie: streelt ze zacht de diepe krassen

gedicht van Robin Veen uit de bundel Ga hier aan land


we starten de wedstrijd die nooit een wedstrijd zal zijn deze week heel langzaam op – svp alleen maar hele goede hele lieve en of hele doordringende gedichten – we zijn al tevreden met het ene en hierboven afgedrukte gedicht van ROBIN VEEN – zie deze wedstrijd ook als eerbetoon aan hem en zijn in 2015 verschenen bundel “Ga hier aan land”. en lees de recensie. mijn eigen moedertje geboren in 1919 kwam ook even terug al bladerend in een foto album – wellicht mogen we ook een herinnering lezen van uw hand aan uw moeder – uiteindelijk zijn moeders het beste wat we hebben in deze wereld. u kent de regels nog?: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

wie wint de enige echte virtuele mede als een eerbetoon aan de dichter Robin Veen  ‘ja moeder..’ – een herinnering aan haar – trofee – op pomgedichten.nl?
 
moeder

klem gezeten in een ladekast      
vond ik deze oude foto nog
dwars door de krassen heen 
is er een stralend kind te zien 

ik kende het uit haar verhalen
die ik eindeloos wilde horen
totdat ik er te groot voor werd
en dacht dat ze verzonnen waren 

haar lege blik licht langzaam op
als ik haar vandaag de foto geef
klem zittend in haar kindertijd
streelt ze zacht de diepe krassen

anke labrie

ik zelf heb genoeg aan de eerste twee strofen – daarin wordt alles al gezegd op die prachtige dichterlijke droomtoon – het is alsof je wordt meegevoerd in een taalbootje op lichte woordgolven – mooi.
Mijn moeder is geboren en getogen op Sumatra en begraven in Duinhof, Lisse.

Met dichterlijke groet 

Rik van Boeckel 





Ma naar Sumatra

Ma kwam naar Sumatra
naar Kotatjani en Kotaradja
op het oude Atjeh van opa
zo vervliegt het bejaarde verleden

jouw jaren zijn allang voorbij
herinner me zowat alles nog
een en zeventig jaar terug
geboren als dromende dichter

bomen laven zich aan jouw leven
de immer voorbije werkelijkheid
mijn droom breng ik naar mamma
met bloemen in het Duinhof.

Rik van Boeckel
2 september 2023

ook rik schrijft hoogstpersoonlijk over vervlogen tijden en verbindt zichzelf met zijn moeder. ja wat kun je anders bij moeders. zo is het ook. je kunt je moeder niet vergeten zoals zij jou haar leven lang bij zich heeft gedragen. het is de dood die uiteindelijk aan alles een einde maakt – ook aan moeder maar pas dan als ook haar kind of kinderen er niet meer zijn.

Met moeder

Met moeder op het terras
dat vond ze nogal overdreven
het kon ook thuis aan tafel
met wat er van gisteren overschoot

vertrouwd en weten wat echt nodig
niet die liflafjes en kostelijke hapjes
waar je krom voor moest liggen
ze had er zo haar gedachten bij

ach ma geniet nu toch eens
het mag tegenwoordig wel een keer
neem het er ook eens van
we zijn de jaren van crisis voorbij

dat het niet meer sappelen is
en zuinig zijn met wat we hebben
ze neemt een hapje kijkt er fronsend bij
trekt een glimlach op haar gezicht


© FT 02.09.2023

frans plaatst moeder in het moreel besef van moeder zoals ze dat altijd heeft uitgedragen en doorgegeven. de crisis, ( vaak de oorlog ook), krom liggen en sappelen – tegenover de liflafjes – de woorden die onze inmiddels ook oude generatie in het geheugen – laat ik een oud woord gebruiken – staan gegrift. en zo is alles plaatsgebonden, tijdsgebonden, persoonsgebonden. in de oekraïne zullen ook nog maar weinig terrasjes zijn.

Share This: