vandaag wint de subtiele eenvoud in de poëzie van vrouwen. Anke Labrie en Ien Verrips weten de eenvoud te vervolmaken tot schier onnavolgbare hoogte. lees de lovende commentaren onder de winnende gedichten – 2 x goud – dank aan alle dichters voor het insturen – Anke en Ien van harte!

Ha Pom,
Alleen die stem al.
Een mooi weekend in deze lelijke tijd.
Hartelijke groet,
Anke
we wisten het
vanaf de eerste blik
nog nooit zo bang
al te lang de hemel opgegeven
altijd gekoppeld aan de hel
die wij maar al te goed
waaghalzen waren wij
vermomd als helden
en zelfs helden weten niet
hoe liefde sneuvelen kan
anke labrie
(19-03-2022)
ook hier een subtiel gedicht te lezen met onafgemaakte regels, met gevoelens die stokken – de subtiele woorden komen deze week met name van de vrouwelijke dichters. als lezer zweef je mee om de woorden heen de witregels in om je eigen verhaal invulling te geven na de dichterlijke aanzetten, de dichterlijke voorzetten. poëzie in de knop, lentepoëzie! door het lezen komt deze poëzie tot bloei.

bijna ongemerkt
bleek je gebleven
afnemend ongemak
langzaamaan vertrouwd
maar nooit gewend
nooit eigen
zolang
je ogen schitteren
van vreugde als
je me ziet
zolang
mrt 2022
Ien Verrips
in wezen zingt alex roeka over een ander thema – over verlies en teloorgang – omdat de zo heftig geliefden van ooit toch uiteindelijk niet bij elkaar hoorden. Ien belicht alleen het bezongen ‘innerlijk verbond’ maar dat doet ze wel mooi en subtiel. hoe dichter aan een woordje als ‘zolang’ in die herhaling een poëtisch lading weet mee te geven. daarom houd ik van Ien als dichter. om die eenvoud. én omdat ze weet dat ik van die eenvoud houd.
- Rik van Boeckel – nu wij geleden tijden zijn
- Anna Eikelboom – en nooit en ooit zullen we weer samen onder de zon
- Ien Verrips – zolang je ogen schitteren
- Frans Terken – dat er niets bleef van wat jij en ik bezegelden
- Gerben de Ruiter – aanmoediging en onverwachte wanhoop
- Cartouche – kon het, nog een keer
- Anke Labrie – we wisten het
wie wint de jij en ik naar een lied van alex roeka – de hemel en hel – trofee of de ‘ik wist niet dat het nog bestond -of de ik wist niet dat het zó kon gaan’ – de jij & ik hemel en hel – trofee op pomgedichten punt nl?
toch nog maar eens een keer aandacht – hier op de site poëtische aandacht voor de nieuwe prachtCD van Alex Roeka – hoe het met twee mensen kan gaan door de jaren heen – we hebben allemaal wel een JIJ&IK twee vuren relatie gekend (Alex Roeka die heerlijke zwarte romanticus zingt over een ‘innerlijk verbond’)- om op terug te kijken – wellicht om nieuw leven in te blazen – we lezen u zo graag hier in deze zondagochtendwedstrijd – u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
kruipen voor je door de modder
kan alleen een liedje zijn
doe de modder maar alleen
en als je ergens eenzaam vindt
meld het me, ik zal je zoenen
lig je lekker?
of staat de maan verkeerd vandaag
en voeren wij te vuile oorlog
het neon ontmaskert graag
wat oprecht was tussen ons
is van ons de wereld
doet het er maar mee
en hoe de maan ook staat
de maan staat hier buiten
pom wolff

Het geheim van jou en mij
De tijd reist uit jou en mij
na het jaar van de dromende dansers
ogen gaan open gevolgd door oren
het geheim openbaart zich
stapvoets door de jaren
verdwijnen wij uit het zicht
kruipen in en uit het oor
langs lippen en tonggewelf
jij was het listige liefdeslicht
dat duisternis zocht in stilte
nu wij geleden tijden zijn
lijdt het heden met compassie.
Rik van Boeckel
19 maart 2022
‘nu wij geleden tijden zijn
lijdt het heden…’een wereldregel – los van die regel ben ik met drie strofen tevreden en met de drie andere niet. die strofen die ik weglaat zijn de omlijsting van een kern die op zichzelf kernachtig genoeg is en geen omlijsting behoeft:
stapvoets door de jaren
verdwijnen wij uit het zicht
jij was het listige liefdeslicht
dat duisternis zocht in stilte
nu wij geleden tijden zijn
lijdt het heden met compassie.

De songs van Alex Roeka zijn inderdaad prachtig. Op de achtergrond resoneert de oorlog-die-geen-oorlog-mag-heten mee…
Zonnebloemen
wolken opbollende wolken
achter mij achtervolgen mij
benemen het zicht op
hoe het was
jij zoekt nu woede denk ik
peurt moed uit je schoenen
om onwennig te doen denk je
wat een man nu moet doen
en nooit en ooit zullen we
weer samen onder de zon
zullen we tussen de zonnebloemen
elkaar weer in de ogen stralen
Hartelijke groet,
Anna Eikelboom Post
ik kies de derde strofe voor mooi maar dan zonder het gezochte woord ‘stralen’’ – kan gewoon weggelaten.
en nooit en ooit zullen we
weer samen onder de zon
zullen we tussen de zonnebloemen
elkaar weer in de ogen
met de woorden ‘nooit en ooit’ wordt door dichter die heerlijke onmogelijkheid tot berusting vormgegeven. strofe 1 kan ook wel weg trouwens – op die wolken zit niemand te wachten. op de een of andere manier blijf ik maar denken dat pseudoniem Anna E toch door een man is gebruikt. maar ik blijf haar welkom heten met pracht regels als in strofe 3.

Mooi, Alex Roeka!
Hieronder mijn bijdrage, goed weekend nog!
Groet, Frans
In bloed
Met onze vingers legden we het vast
letter voor letter doopten we
als een tatoeage
jij breeduit op mijn borst
ik recht boven je hart
een belofte om niet te verbreken
verbond met bloed getekend
in een lint van lieve woorden
hoe ze later onder de huid kropen
dat er niets bleef
van wat jij en ik bezegelden
hoe ook met lichaamsvocht gesmeed
tot jij als een vampier mij leegzoog
de bloeddorst die ik niet trok
© FT 19.03.2022
het lijkt op een jeugdherinnering van jonge geliefden die hun liefde voor altijd ooit wilden vastleggen – dat het leven anders loopt wisten zij toen nog niet. en dat de woorden waarin zij ook gedoopt zijn niet hoeven stand te houden is de levensles die hier staat beschreven in het gedicht dat zij nog niet hadden gelezen.

ongeblust vanaf de schoot erin
door de combinatie van veel te dikke vrouw
zwemparadijs, zienswijze
onderbewuste ontmoediging & troost
in een ongeziene avond vol
ondergelopen beddengoed, gracieuze aanmoediging
en onverwachte wanhoop
wentelde ik mij als keerkever
speren krasten het verleden in mijn rug
polshorloges in mijn graat
zij trok aan alles wat aan mijn lichaam
daarvoor bedoelde en haar onbedoeld zwarte
krullen plukten en verhulden de hel
en ik vergat dat de wereld ooit stopt
helaas
Gerben de Ruiter
‘jij en ik dat zijn kuren jij en ik dat gaat fel’ zingt de zanger. ach ja hoe het kan gaan tussen mensen – en hoe er aan terug gedacht kan worden. dat het uiteindelijk toch van de liefde – dan wel van de lust was – die dagen samen. waarom ook niet. dat we het van het leven mogen noemen.
dat leven in chaos getekend door de dichter gerben de ruiter. het gedicht laat zich niet makkelijk recenseren. de eerste strofe een inleiding – een situatieschets wellicht. dan in drie strofen de beschrijving van de wellustige avond de wellustige nacht en alles wat er door dichters hoofd gaat/ging daarbij – nou door het hoofd van de IK persoon beter gezegd. niet helemaal een onverdeeld genoegen. we lezen over wanhoop, speren en de hel. de ik-persoon – vermoed ik – wordt er s nachts nog wel eens wakker van. een heftige relatie in een heftig gedicht beschreven – mag het zo samengevat?

Ik zocht het overzee
een bestaan, een leven
waar ik geen weet van had
iemand of iets dat mij paste
zich om mij winden kon
als een moer om schroefdraad
zich ooit los vast weet te draaien
deed zij mij de omvang
van diepte zien
de hemel
en de hel liet ze mij
een lichaam zonder ziel
ingebed
zou ik haar – zoethoutmond
kon het, nog een keer
overdoen? ja nee is ver weg
het zwaarst
om woord te houden
20-03-2022 / Cartouche
misschien niet zo ver zoeken beste Cartouche. het ja en het nee in de laatste strofe tonen de verwarring die bij en in de ik persoon heerst. het gedicht is niet best. ik durf de stelling wel aan een van de slechtste gedichten die Cartouche ooit instuurde hier op de pom.
die schroefdraad zo vreselijk gezocht dat het gedicht er meteen van omvalt in de tweede strofe. de vier regels in de derde strofe? wat moeten we daar nou weer mee. en de chaos in de laatste strofe zo in elkaar gedraaid dat we daar nou net weer wel wat schroefdraad kunnen gebruiken. neen dit is helemaal niks. dichter zocht het overzee maar kan beter in brabant zoeken.
















