André Heijnekamp wacht in de tuin

 
Verschillen

 
 
Ik dacht dat je langs zou komen
 
niet aan de voordeur maar als vriend
 
dus ik bleef in de tuin
 
met de poort van het slot.
 
 
 
De enige die kwamen waren de vogels
 
beesten kennen geen grenzen
 
vliegen over de schutting heen
 
scheumen ongegeneerd in perken.
 
 
 
Pikken in de bodem en trekken
 
oude grond omhoog op zoek
 
naar iets dat is begraven
 
en zal worden blootgelegd.
 
 
 
Dan kan je gaan schreeuwen
 
dat ze moeten opdonderen
 
maar het zijn vogels
 
en die komen terug.


André Heijnekamp 

Share This:

Rob Mientjes – Venster van verdriet



Venster van verdriet

huizen in puin
straten verloren
geld onder de bank
stoep niet langer geveegd

oorlogen slorpen energie
diplomatie in spijkerbroek
bouwvakkers de soldaat
metselen met pistolen

treurig het uitzicht
vanuit gebroken ramen
deuren op slot
niemand komt meer binnen

dun de rafels blauw
het geel dat zal toch winnen
slagveld in rook op
torenhoog rijst de collectieve schuld


Rob Mientjes

Share This:

wat plukt de dichter van de dag, wat put de dichter uit het leven? het voorkeursgedicht van de week: Andrea van Herk – die van ik geloof in jou en mij  – ik geloof in mij –  heeft gemaakt.

de zondagochtendwedstrijd van december 2021

we kregen hele mooie gedichten binnen deze week – dichters dank jullie wel – de wedstrijd even de koelkast in – mijn voorkeursgedicht heb ik bovenaan geplaatst – deze week het gedicht van Andrea van Herk. zo gaan we dat de komende week doen. het voorkeursgedicht van de week! Andrea van Herk dus – die van ik geloof in jou en mij  – ik geloof in mij –  heeft gemaakt. een bevrijdende gedachte.

  • Andrea van Herk – Misschien is het de liefde, de vrijheid, misschien zijn het de sterren die hier neerdalen en fluisteren
  • Cartouche – we blijven alleen – raken aan die ene zenuwpijn
  • zaken uit het leven van Rik van Boeckel en een herinnering aan wat verloren ging
  • en MEAU kent Riks diepste angst
  • Frans Terken is al waar warme dagen wachten voorbij onstuimig vaarwater
  • Ton Huizer met lijn 8 van de RET naar de GGD

in plaats van de befaamde zondagochtendwedstrijd een uitnodiging deze week/ dit weekend aan de dichters om aan te sluiten bij dit item – mochten de vragen dichter inspireren tot een opmerkelijk gedicht – een opmerkelijke visie op de mens of de dingen. de commentaren als altijd verzekerd en insturen tot ongeveer half elf op zondagochtend. er verandert van alles in de wereld maar deze twee laatst genoemde zaken niet.



het zijn die avonden
die altijd weer
terugkeren, elke maand
wel een,  twee
of dertig keer
 
regen of  geen regen
rugpijn of geen rugpijn
je put wat uit je leven
je plukt wat
van de dag
 
je ontkomt niet aan je moeder
aan je vader, ook dichters niet
hoor het bezweren
van het uiteindelijke
wezenloze niets
 
het is alsof de woorden
meer en meer
naar beneden vallen
ook zij ontkomen niet
aan de zwaartekracht
 
nu alleen nog
het verband eruit
dat ze lichter worden
dat je ze weg kunt blazen
op dat ene ene na

pom wolff


 

Ha Pom,
Ik twijfelde…maar hierbij vanaf Texel de overdenking van de dag.
Liefs,
Andrea



LANGS VELDEN EN NIEUWE WEGEN 

Tussen de velden van het verleden zie ik haar
een vrouw die ooit hield van een jongen
een vrouw geworden wie ze misschien toen al was.

Woorden, herinneringen, flarden van gedachten
de altijd maar terugkerende vraag:
wat achter te laten en wat te doen bij afnemend tij?

Hoe verhoud je je tot alle veranderingen
Hoe schrijf je over dat wat niet valt te verklaren
Hoe laat je los en houd je hem ook stevig vast?

Misschien is het de liefde, de vrijheid,
misschien zijn het de sterren die hier neerdalen en fluisteren
“Laat maar gaan meisje, zo is het goed,
alles kan en mag.”


Andrea van Herk


–>
nu we een keer geen wedstrijd doen hier op de pom kunnen we vrij uit over de leesbaarheid van de woorden spreken. sommige dichters lijken te dichten zoals ze praten. Andrea is een van die dichters. maar zo is het niet – hoe gewoner de taal in een gedicht hoe moeilijker de woorden gekozen uit de vele woorden. wat is er van die vrouw geworden vraagt de dichter zich af – en ze geeft de lezer ook een antwoord – ze is geworden wie ze was – nou ja dat vermoedt de dichter.
en hoe te handelen bij afscheid nemen van wie je lief is of lief was. ik denk dat de niet geoefende lezer hier het gedicht inkruipt. goede raad is altijd duur. de dichter weet het ook niet precies – misschien is het de liefde  – misschien weten de sterren wat raad. Andrea van Herk weet in de door haar genoemde onzekerheden woorden van  troost te leggen voor de lezer die het heel vaak ook niet weet.

Draagbaar
 
De dichter
wil enkel vingers
en handen branden
aan een wereld
man, een vrouw
 
dag na dag
 
de eenzame knuppel
weg waarop hij alleen
zich volop zuigend
zigzaggend
bewegen kan
 
**
Zwaluwstaart


Alsof een kussen enkel
in luwte kan gedijen
 
een peluw eeuwig
verlichten kan
 
een zwaluw
met een pen te beschrijven
 
alsof jij en ik dag in dag uit
een wit doodskleed met ons mee
 
ja en nee, we blijven alleen
raken aan die ene
zenuwpijn
 
04-12-‘21 / Cartouche


< –>
hoe mooi meau ook zingt – ik  geloof in jou en mij  – cartouche schrijft over een alleen zijn – wellicht de diepste angst van een dichter – de alleen gang door het leven – in wezen ook hierboven verwoordt door andrea van herk – die van ik geloof in jou en mij  – ik geloof in mij –  heeft gemaakt. zover is Cartouche nog niet. de eenvoudige ongeoefende poëzielezer zal toch een beetje opkijken – 2 gedichten en wat wil ie nou eigenlijk allemaal zeggen zal die lezer zich afvragen. de geoefende lezer zal antwoorden dat cartouche de eenzaamheid van de mens uitschrijft voor zich zelf en de lezers. en dat alles voorbij gaat – ook het leven – ook het leven van een dichter. en dat dan als een diepe diepe dichtersangst.
Vanuit de hemelput


Om de dag luisterrijk te doorgronden
de mogelijkheden zijn klaar en eindeloos

de sterren kijken toe vanuit de hemelput
hoe de dichter wandelt door bos en leven

de woorden vallende bladeren
uit de bomen dansen door zijn hersenpan

hij slaat ze op in zijn rikketik
een vrouw luistert naar zijn gedachten

het beeld van de wereld slaan zij op
samen en alleen als de liefde wankelt

de maan beroert hun angsten
laat ze dansen in hun dromen

de dichter put uit de put
rent er af en toe aan voorbij

herinnering aan wat verloren ging
slaat hem langzaam door de tijd heen.


Rik van Boeckel
3 december 2021



<
over de leesbaarheid van een gedicht:
dichters tocht door bos en leven in 8 strofen, van hoog naar laag, van vroeger en nu –  van de herinnering naar wat het leven hem nog brengt – zo beschreven door Rik van Boeckel in fragmenten van taal, in fragmenten van een verhaal van angsten en dromen- om de dag én de tijd door te komen.
ik vermoed dat de niet geoefende poëzielezer de gedachtensprongen, het verhaal van deze levenstocht door de dichter beschreven  in fragmenten niet tot het einde wil meemaken.
wat mij betreft mag de laatste strofe ook een gegeven zijn in het begin van het gedicht als een soort leesinstructie.
 
herinnering aan wat verloren ging
slaat hem langzaam door de tijd heen.

als een poëziekan waarin alle andere strofen een voor een geschonken kunnen worden. om klaarheid.
Ontstijgen

Deze dag dat de dichter vast
in waterdichte wandelschoenen staat
hij sopt door polder en langs dijk
met het hoofd diep in de kraag

de oren gespitst
op onverwachte geluiden
door noordwestenwind gedragen
krijsen nijlganzen een hese roep

alsof zij bij de dichter om taal bedelen
van hem graag horen wat hier gezegd
vreemde eenden die dit landschap
door zijn woord willen kennen

zegt hij dat hij vleugels wil
weg van de ganzenmars in dit gebied
en meevliegen met de trek
naar het verre zuiden

waar voorbij onstuimig vaarwater
dagen van warmte wachten

© FT 03.12.2021


<!>
de dichter is op ook in dit gedicht op pad – een poldergedicht – we wanen ons in de polder – een dichter in gesprek met de overal in de lage landen oprukkende nijlganzen – de asielzoekers onder de vogels in de polder – de taal nog leren en vliegen maar – in overdrachtelijke zin is de dichter wel toe aan de meer warme gebieden die verlaten zijn door vreemde vogels – nederland wordt steeds kouder zo lijkt het – ook in medemenselijkheid. dichters voelen dat aan als geen ander. in zoverre zijn ook dichters vreemde vogels.
ook de niet geoefende poëzielezer leest in 22 regels poëzie een verlangen naar warmte en medemenselijkheid in dit gedicht van Frans Terken.


 
Black Friday voor de Dikke van Dale
 
We tonen een QR-Code op een I-Phone
bij binnenkomst in het café
en downloaden een podcast via de PC
 
Mijn partner werkt vanuit huis en heeft
via Zoom en WeBex contact met haar
MT
We hebben het aardig voor elkaar, maar
 
er is alweer slecht nieuws van het OMT
De intensivist verwacht een piek op de
IC
 
De driehoek komt voor overleg bijeen
op het HB
dus tram ik met lijn 8 van de RET voor
een booster naar de GGD
 
Ton Huizer


<!–>
bijna zou je zeggen dat dichter Huizer het cabaret in moet. een geestig spel met afkortingen die overal lijken op te duiken. in ieder geval dichter Huizer heeft ze opgedoken voor dit gedicht. actuele afkortingen zo geordend en bijna zo normaal gevonden dat ze nauwelijks nog opvallen. goed dat er toch dichters  zijn als Huizer die ons wijzen op de absurditeit van deze communicatie in letters. vanaf nu moet ik mijn mailtjes voortaan ook anders beëindigen – mijn XXX zal bij Ton Huizer niet in goede aarde vallen. de niet geoefende poëzielezer zal dit gedicht omarmen voor wat de leesbaarheid betreft. dat is tenminste een man naar hart die begrijp je tenminste – hoor ik ze hier op twee hoog achter in de jordaan brullen. dat heb je niet bij die andere skriftgeleerden hoor ik tante sjaan schreeuwen. als tante sjaan zou weten dat Ton uit 010 zou komen zou der gebit van verbazing uit de mond vallen. dat de RET het openbaar vervoer in 020 verzorgt was haar nog niet opgevallen.

Share This:

pom wolff in gesprek met… 8


pom wolff in gesprek met … 8


het lijkt wel of ik in gesprek ben met je
en niet uitgesproken raak
maar dat er toch altijd weer iets tussen komt
 
een gedicht met iets
van liefdesleed of oorlogslust
van roeka soms
 
nou weet ik wel
dat het leven in je gaat zitten
en dat je krijgt wat je verdient

 
maar om het allemaal
maar op te schrijven
is ook zoiets

pw
over pijn gesproken – pom wolff in gesprek met… 6
 
 
ooit was er een dichter
die met haar wandelde
bedacht
 
en schreef over
geluk happen in het vondelpark
tot het pijn deed
 
in die aangedane stad
liedjes neuriënd van een overleden zanger
die over precies hetzelfde zong
 
ik ken dichters
die nergens anders meer
over kunnen schrijven
 
 
pw


pom wolff in gesprek met… 7
 
laten we trachten een plek te vinden
tussen nooit meer en altijd nog
 
laten we daar een plaats reserveren
een tafeltje voor ons alleen
 
misschien drink je wijn
misschien drink je geen wijn
 
misschien eet je garnalenkroketten
misschien at je nooit garnalenkroketten
 
misschien herken je het verlangen naar een moment
dat nooit voorbij zal gaan – misschien ook wel niet
 
pw
 
 mocht u willen weten hoe de eerste gesprekken verliepen – zie dan hier
 

Share This:

YAYA op de vrijdag – weet je nog



Weet je nog…
 
Weet je nog, kind dat je op school zat? De school met de grote kastanjeboom op het plein. Waaronder alle moeders verzamelden. Boom om te schuilen. Tegen de zon. De regen. Het leven. De lange uren. Het leefde onder die boom. Het leefde. En juffen die omarmden. Aan één blik hadden ze genoeg, die juffen. Knuffel voor een kind hier, voor een moeder daar. Een grote beweging. Gul, zo gul was de eenvoud van het leven daar.
En jij. Met je blonde krullen. Witte wimpers. Alles aan je bewoog. Je vertederde. Had iets vrij’s. Iets zo eigens. En niemand die die schuine blik zag. Die. Waarin je ogen onverzettelijk. Waarin je eigen logica school waarvan ik wist dat je er aan vast zou houden. De dagen daar. Je klepperde op je rode klompjes door de straten. Door de steegjes achter de huizen die een wereld vormden voor de kinderen die daar woonden. Een wereld om te ontdekken. Een wereld om te bespelen. Een wereld om vrij te zijn. Om te vechten. Om te huilen. Om te rennen. Om te vliegen.
Daar. Daar in dat kleine huisje. Waar het licht altijd viel alsof het zomer was. Waar de eenvoud van de kamers precies de goede was. Dat huisje. Waar weinig dingen hoefden te wonen. Omdat wij er woonden. Wij.
 
 
 YAYA
 

Share This:

pom wolff in gesprek met… 6 en 7 – tussen nooit meer en altijd nog


over pijn gesproken – pom wolff in gesprek met… 6
 
 
ooit was er een dichter
die met haar wandelde
bedacht
 
en schreef over
geluk happen in het vondelpark
tot het pijn deed
 
in die aangedane stad
liedjes neuriënd van een overleden zanger
die over precies hetzelfde zong
 
ik ken dichters
die nergens anders meer
over kunnen schrijven
 
 
pw


pom wolff in gesprek met… 7
 
laten we trachten een plek te vinden
tussen nooit meer en altijd nog
 
laten we daar een plaats reserveren
een tafeltje voor ons alleen
 
misschien drink je wijn
misschien drink je geen wijn
 
misschien eet je garnalenkroketten
misschien at je nooit garnalenkroketten
 
misschien herken je het verlangen naar een moment
dat nooit voorbij zal gaan – misschien ook wel niet
 
pw
 
 mocht u willen weten hoe de eerste gesprekken verliepen – zie dan hier
 

Share This:

VERA JONGEJAN aan de Voorzaan



Warme dag

Jonge jongens springen in de Voorzaan
schreeuwende hoofden boven water
koude pik en Allah Akbar

loerend achter uitgebloeide halmen 
kleur ik tussen grijs en blauw hun bloot 
boten schuiven langs de rode nieuwbouwhuizen
aan de overkant een moeder roept
er rijdt een auto van een steiger.

VERA JONGEJAN

Share This:

Ien Verrips terug van weggeweest – hoe het alles samenhangt


heimwee

hoe het alles samenhangt
de paniekaanvallen van zij
de terugkeer uit de hitte
het verjaardagsfeestje in A
de ooievaars vanuit de trein
naar de film met andere zij
Hockney in Parijs
de doorgewoekerde tuin 
de hotelkamer met hij
de meereizende doden 

hoe het klontert
tot geen geheel
een vragend heen
een peinzend weer

juli 2025 / IEN VERRIPS

Share This:

Rob Mientjes – Tot hier niet verder


Tot hier niet verder
 
Alles gaat voorbij
hoe zeer het vasthouden
aan vroeger dood
leven is veel makkelijker
zodra strepen vergaan
en grenzen vervagen
 
werk aan de winkel
met onrust in de borst
schop in de grond
voeten in de klei
op blaren rustend
pijn verbijten
 
wie wil nog land
veroveren bevrijden
sporen nalaten
als vergaan het doel is
streven bereikt
tanden uit de muil geslagen

Rob Mientjes

Share This:

Petra Maria wint de enige echte virtuele – voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken – trofee op pomgedichten

de zondagochtendwedstrijd in de herhaling – vandaag mei 2021

de wandeling door de polder afgerond. achter de regenwolk aan. droog gebleven. genoeg tijd voor contemplatie. dank aan alle dichters voor de troostrijke woorden. in het commentaar heb ik aangegeven hoe naar mijn idee woorden van troost in poëzie het beste zouden kunnen werken. ik kies vandaag voor het gedicht van Petra Maria. Petra Maria goud. onder haar gedicht de redenen waarom. van harte!

stil maar laat maar

later weer
misschien morgen
net alsof
verwachtingen slapen

gewoon zo’n dag
je weer koffie drinkt
de zon staat laag
maar lege handen

noem het niet meer
verloren
alsof geluk is geweest
breken kan altijd nog

of alleen vandaag
vooruit dan maar

petra maria


–>
ik lees bij petra maria wel die directheid van de eenvoud die bij het gevraagde thema aansluit: ‘ik wil sterk zijn en breken doe ik alleen in stilte…’ – dat er weer koffie gedronken kan worden, een eenvoudig beeld – dat er niet meer is dan dat je er met lege handen bij staat (net als de dichter) en je koffie drinkt. dat er een gewone dag is die nooit meer zo gewoon kan zijn als de dagen samen eerder. geen opsmuk alleen goede raad die geen goede raad kan zijn – laat het maar gaan zoals het gaat. of zoals het nog niet gaat. de dichter bescheiden in de gekozen woorden in de wetenschap dat die woorden slechts heel in de verte een beetje van betekenis kunnen zijn. in gelatenheid geschreven. de gelatenheid beschreven.
  • Ditmar Bakker – Mijn liefde ligt eenvoudig in de hand
  • Rik van Boeckel – nu zwijgen de dagen verlaten
  • Frans Terken – je staat er
  • Petra Maria – de zon staat laag maar lege handen
  • Cartouche – zo zielsveel, zo ziek van liefde
  • Anke Labrie – eindelijk sta je voor zijn kledingkast

wie wint de enige echte virtuele vrij naar de regels van de dijk – ik wil er graag voor je zijn – met een lied een gedicht –  wie wint de – voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken – trofee op pomgedichten?

even overwogen ja of nee – maar het is ja geworden – ergens in februari schreef anne hardeman mij- ‘ik wil sterk zijn en breken doe ik alleen in stilte…’ – woorden van deze sterke zeeuwse – sterk zijn toen voor haar lammie nog, begin mei overleden. dichters zijn er ook voor de troost. een troostrijk gedicht – troostrijke woorden graag voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken –  ja graag deze week die woorden op pomgedichten punt nl. u kent de regels van de zondagochtendwedstrijd: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.


de dagen die
 
wat het mooiste was toen
tussen weet ik hoeveel mensen

er was niets
geen decor en geen verleden

behalve jij en ik
en het gras waarop we zaten

de dagen die niet over gingen
de dagen die een leven werden


pom wolff

In een fraai kistje, ingelegd met goud
of parels, edelstenen, zit het niet;
op slot en zonder sleutel toevertrouwd
aan een geliefde: nee. Mijn liefde bied
ik ook niet met een ring die vlechtwerk vergt
als liefdesknoop die voorts werd gegraveerd
met ‘altijd samen’, wat de bron herbergt
van een gekmakend denken, aangeleerd.
Mijn liefde ligt eenvoudig in de hand,
geheim noch opgesmukt en ongevaarlijk,
alsof het sleutelbloemen in een mand
of appels zijn, dat bied ik, onbedaarlijk
roepend als kinderen ook doen: “Kijk nou
eens wat ik heb! En allemaal voor jou.”

***[D.B.]


–>
‘troostrijke woorden graag voor alle mensen die sterk zijn en alleen in stilte breken…’ dat was de opdracht. ditmar biedt aanvankelijk een soort ingewikkelde liefdestroost aan de lezer om deze in de laatste regels van het gedicht eenvoudig af te wikkelen. als appeltjes in een mandje. je moet het maar durven een dergelijke vergelijking. eerlijk gezegd weet ik niet of een dichter met ingewikkelde dichtconstructies wel troostrijk kan zijn. ik denk eigenlijk van niet. ditmar biedt zichzelf en de lezer die in wezen geen troost behoeft een poëtisch pronkstukje aan. dat is mijn inschatting. een fijn appeltje ook. een dichter heeft weliswaar een zekere mate van  afstand nodig maar als de empathie uit het zicht geraakt dan zegeviert de l’art pour l’art. niks mis mee maar troostrijk: neen.
Jouw Echo

Herdenking in stille gelatenheid
vertelt verhalen over jouw geschiedenis
waar je was nu nog bent zal zijn
in de echoput van gedachten

we zitten samen op het dak van leven
nu zwijgen de dagen verlaten
danst de trilling van jouw woorden
langs mijn zacht suizende oren

ik lees jouw verzen in de jaartallen
zie de liefste ogen van jouw stille blik
verwonderd verslagen door dromen
in een oogwenk tot mij gekomen.


Rik van Boeckel
22 mei 2021


–>

in de derde strofe komt Rik dichtbij woorden van troost. de aanloop in de eerste twee strofen is ietwat kunstmatig opgesteld. met iets te grote woorden – ‘dak van leven’, ‘echoput van gedachten’. ik ga voor de derde strofe.
Hoe het een springkussen is

Je blaast iemand warmte toe
hij of zij veert weer op
om op zachte voeten te landen

dat herhaal je zeven keren
tot de lucht klaarder ziet
een stuk of wat wolken minder

heb je nog je armen
voor het opvangen gereed
als het vallen te hard gaat

maar je staat er
ernaast en eromheen
dat het tot vast ter been groeit

met twee handen
om het uit de stilte te trekken
rechtop het volle leven in

© FT 22.05.2021


–>
frans vindt in een vergelijking houvast om de troost vorm te geven. daarmee bewust afstand creërend. de zo krachtige woorden ‘ik wil sterk zijn en breken doe ik alleen in stilte…’ verdienen naar mijn  inzicht directe invoelende troost en geen poëtische omzwervingen of gymnastische dichtoefeningen.


Tot het eind
 
zo als die dag, het bed
twee, die bij elkaar
 
zo zielsveel, zo ziek
van liefde – hoe je brak
 
Je ogen
hoe ik ze mocht
sluiten, voorgoed
 
de glimlach
daarbij als tover
op je gezicht
 
sterren in de nacht
jij maakte ze, ik raak ze
 
bewaar ze – tot het eind
der dagen blijf je meer
 
meer voor mij
dan alleen hoofdelijk
aansprakelijk

zo als jij mij maakte
zo onuitsprekelijk
 
dankbaar
 
22 – 05 – 2021
Cartouche


–>
Cartouche kiest voor de directe beschrijving van een situatie. maar daar ligt dan wel het gevaar op de loer van laat ik het particularisme noemen. omdat geen situatie het zelfde is. of hetzelfde beleefd wordt. en dan – in particuliere beelden – mist de nagestreefde empathie ook doel.


troost

 
de meeste tranen zijn nu wel vergoten
de werkelijkheid dringt langzaam door
alle kaarten zijn beantwoord
de laatste rekening is betaald
en de as verstrooid
 
eindelijk sta je voor zijn kledingkast
je hebt het telkens uitgesteld
 
dan troost je je ineens met het besef
dat je hier niet alleen staat
miljoenen vrouwen delen dit moment
het geeft je moed de deur te openen
 
anke labrie
(22-05-2021)


–>
anke beschrijft het resultaat van verwerking. geeft in de laatste strofe de gedachten door die mogelijk kunnen helpen. maar dat is wel de vraag als de verwerking bij de lezer zich in een ander stadium van verwerking bevindt. het beeld van de kledingkast en de aarzelingen daarbij zijn voor iedereen navoelbaar
en daarin ligt de ware troost. in wezen in onmogelijkheden. korte aanvulling: hier zie je geëtaleerd dat de kracht van een gedicht toeneemt als je weglaat. de derde strofe juist bedoeld als troost kan vervallen en maakt het gedicht troostrijker:

de meeste tranen zijn nu wel vergoten
de werkelijkheid dringt langzaam door
alle kaarten zijn beantwoord
de laatste rekening is betaald
en de as verstrooid

eindelijk sta je voor zijn kledingkast
je hebt het telkens uitgesteld

Share This: