een sobere Erika de Stercke (goud!) en een uitbundige Cartouche (ook goud) vallen deze week in de prijzen. welk terrasje met welk eremetaal – dat was de vraag – een niet makkelijk te beantwoorden vraag. in de commentaren onder de gedichten is het antwoord gegeven.
dichters dank jullie wel – open de terrassen – open de flessen – open de wijn.
De tafel van twee Hoe je daar zat, achter de bloembakken, het had iets schots, iets scheefs, jouw aanblik op het terras , de overslag van je been, de lichtheid van je dij, het purper van je lip het bloedrood van je nagellak, je pumps ik kon er niet omheen, het pijpje achteloos in je hand de brand in je ogen, het omzien naar een tafel-lelie – een meneer van dalen -, een echte heer van stand, ik zag hoe je zocht en vroeg vrijmoedig in mijn beste steenkoolengels “do you want a light, my dear?’waarop jij ‘no thank you, sir” geen zee is groot genoeg om een veenbrand te blussen – laat me even alleen mijn sigaret en mij, daar komt niemand tussen “no one, no body, never ever”, zelfs geen brandweerman doet aan vermenigvuldigen als hij optellen en aftrekken kan 1 met 1 geeft nog lang geen pas en met een intrigerende glimlach nippend aan je Loch Lomond on the rocks bleef je zitten – uitkijken naar het sein brand meester in de mist die tussen ons in hing, voor altijd blijven zou –wist je – zoveel had je van kopland meegekregen kon je met je ogen dicht natellen op de vingers van een hand ‘het verlangen naar’- een vuurtje, een lucky strike – ‘een sigaret is het verlangen zelf’ ah, hoe zonde, het had zo goed er een voor twee geweest 24-04-2021 / Cartouche –> ik zeg een heel verhaal – een verhaal van verlangen – en ik moet eerlijk zeggen met tegenzin aan begonnen – maar cartouche heeft mij meegetrokken in zijn verhaal. en als je dit verhaal in een opzwepend tempo weet te brengen dan is de winnaar van de slam bekend. zo win je een slam – met een goed en verrassend verhaal – twintigers en dertigers doen niets anders. dit is geen gedicht – dit is een performance.
ze lonken de terrassen als vliegenvangers naar hongerige lijven in het lentelicht aan de tafel bij een zwerm die ons vreemd lijkt laten we het gezoem achter we vliegen over de grenzen van regels voor een vrijheid tussen jou en mij Erika De Stercke –> moest wel twee keer lezen en ik begrijp nog niet precies wat er staat – maar volgens mij trekt Erika ons hier wel de poëzie in – een vergelijking – wat gezoem en wat er kan ontstaan na een terrasbezoek tussen twee mensen – weg van de regels op naar iets van vrijheid. een gedicht waarin ik langzaam begin te geloven.
Petra Maria – ik wil dat je blijft Frans Terken – de glazen met hartstocht gevuld Rik van Boeckel – nu ik met jou de tequila sunrise speel Ien Verrips – op tafel dansen in ’t café Max Lerou – dichters gefêteerd barbaren bekeerd Anke Labrie – omdat hij er was Cartouche – Hoe je daar zat Erika de Stercke – de terrassen als vliegenvangers Vera van der Horst – voor ons staan, de bitterballen
foto: Ben Kleyn wie wint de enige echte virtuele – terras ik jou vandaag of terras je mij? – trofee op pomgedichten punt nl? we mogen weer, niet te lang, tot 1800 uur, korter mag ook. de firma list en bedrog schrijft in het wilde weg wat regels voor – de rokjesdagen aanstaande – vooralsnog ook tot 1800 uur. hoe dan ook er valt weer te genieten – we hebben dichters en we hebben een terras – dan hebben we ook gedichten. de zondagochtendwedstrijd deze week op pomgedichten met terrasgedichten. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd. ontmoeting het zou een gedicht kunnen zijn als een warme zomerdag een wonderbaarlijk toeval een leeg terras een berg midden frankrijk – en daar zat jij deux vins blancs s’il vous plaît zei ik in mijn beste frans aussi pour elle en jij deed of het de gewoonste zaak van de wereld was het eten een belofte nog ‘juste comme toi’ was het eerste wat je tegen me zei pom wolff
koffie op het terras jij rookt zwijgend wist ik maar wat te zeggen lente wat voor lente een uittocht van onschuld dan staat er iemand op schreeuwend nooit meer nooit niets zal hetzelfde zijn schreeuwt bij mij ook diep van binnen ik wil dat je blijft altijd wil ik dat je blijft wist ik maar wat te zeggen petra maria –> petra maria schildert een stil terras vol met gedachten – met één overheersende: hij moet blijven. bijna een tienergedicht waarin een geliefde de woorden niet kan vinden – en elke seconde langer stil meer afstand schept. een onoplosbaar groot probleem. voor de betrokkene. een buitenstaander lost dit probleem zo op met een achteloze opmerking. mijn advies – lees Cartouche hieronder.
Tafel voor twee Of je hier nu alleen zit vraag ik is die stoel vrij dan schuif ik graag aan om met je van de zon te genieten en wat wil je daarbij drinken hoe ik zo een bodem leg voor een vruchtbaar gesprek het is een vingeroefening in aftasten en elkaar terugvinden niet meer achter de voordeur onbereikbaar in je eigen bubbel met de telefoon op stil nee de glazen met hartstocht gevuld en op dit weerzien geklonken het leven schitterend in je zonnebril © FT 23.04.2021 –> heet een tv programma ook zo niet? ik ken het niet. het gedicht moet het van de laatste strofe hebben – van de glazen gevuld met hartstocht en van het leven in een zonnebril weerspiegeld. mooi gezegd. de eerste drie strofen missen die zeggingskracht.
Een wereld vol lege terrassen Een wereld vol lege terrassen verlaten we kunnen dansen met een borrel lege zalen zonder artiesten wachten op uitgeteste lichamen niemand wacht op de Virushein de onzichtbare zeis van de Duivel niemand wil wennen aan ziekte en dood verveling slaat ons uit het graflood we zullen de tijd lockdownloaden nu ik met jou de tequila sunrise speel. Rik van Boeckel 24 april 2021 –> rik schetst een beeld van hoe het was – zullen we over een tijdje zeggen – van hoe het nu is. maar de woorden lijken te direct op de werkelijkheid van nu geplakt. dit is een gedicht voor op een vol terras. of in de volle eijlderskroeg – flink wat bier op de tafel – bitterballetje erbij en een dichter die verhaalt van een droef verleden. ‘ja zo was het’ hoor ik iemand zeggen aan tafeltje een.
langer veel langer dan gedacht opgehokt in eenzaamheid lamgeslagen gelatenheid met dank aan zwalkend overheidsbeleid verdorde verlangens begeerte ter ziele ineengekrompen tot slechts 1 wens dat ik dansen wil op tafel dansen in ’t café en jullie zijn er ook Ien Verrips –> Ien schetst een algemeen verlangen en we zien haar staan. ….en ze staat … op de tafel van het café. of de barman het kan waarderen we zullen het nooit weten. ook hier zorgen de woorden voor een te directe benadering van de werkelijkheid. de beschrijving van enige uitbundigheid maakt nog geen poëzie. hoe zeg je dat – een zwaluw maakt nog geen zomer. tegen mijn dichtersvriendin gerdin linthorst zeg ik altijd – weg met die bijvoeglijke naamwoorden – ‘lamgeslagen zwalkend en verdord’ hier – die woorden zijn wat ze zijn. ze kunnen zo het proza in. de poëzie heeft ze niet nodig. poëzie is poëzie in zich zelf. zoals de laatste drie regels van Ien van de poëzie zijn en de andere niet:dat ik dansen wil op tafel dansen in ’t café en jullie zijn er ook begin het gedicht met die regels – vraag mij op die tafel en ik zal met de dichter als een dichter dichterlijk dansen. duizend dansen desnoods.
terras aan de korte dwars nieuwe liefdes worden er beraamd gebroken en gelijmd dichters gefêteerd barbaren bekeerd dwarse plannen voor de stad gesmeed tot het kort geheugen is vermoord maar met de ongebakken deegsliert heb ik er vreselijk illegaal mijn bonzend hart en een pijpje gesmoord ml –> max verhaalt van de ontmoeting met een groot dichter. de wereld teruggebracht tot een aanvaardbaar geheel in rustige wolken. alles komt voorbij – de dichters scheppen daaruit een aangename wereld – de complexheid te lijf op een eenvoudig terras.
wat was het ook alweer‘terras’ even googelen: een deel van de stoep bezet met stoeltjes en piepkleine tafeltjes waar een plekje vrij is als je mazzel hebt waar je dan een uur op lauwe koffie wacht een prosecco zonder prik of een biertje zonder schuim waar je toch weer heen wilt hoe dan ook omdat hij er was die laatste avond en jou het eerst een drankje schonk anke labrie (24-04-2012) –> een terras in de herinnering van een dichter – mooi beschreven – met alle wel en wee. een gedicht dat vol van herinnering met de jaren voller wordt.
Terras idioom De zonnestralen breken in de glazen die voor ons staan, de bitterballen liggen hardnekkig te zwijgen mijn handen spelen met elkaar De koetjes en kalfjes staan al op stal zing nu het hooglied maar dan volg ik jou, dan vreet ik je met huid en haar Vera van der Horst –> 1 – al weer een vrouw die aan het zwijgen is en zich wentelt in ontembaar stil verlangen. goed dat er poëzie is. staat er een bitterballetje op tafel – dan is het uitkijken geblazen – zoveel is zeker hier. 2 – ik mag van vera nooit te persoonlijke opmerkingen plaatsen onder een gedicht. neen – de IK in een gedicht valt niet samen met de IK van de dichter. begrijpt u wel? 3 – gewoon de Rutte doctrine toepassen! als twee dingen waar kunnen zijn – maar elkaar uitsluiten – gewoon die twee dingen achter elkaar als waarheid verkondigen. dan kun je altijd iedereen gelijk geven en doen wat je zelf het beste uitkomt. Omzigt is echt goed voor onze democratie. Omzigt is daarnaast een gevaar voor welke democratie dan ook.