Arie van Egmond en Pom Wolff – Ronald Offerman – J.C. Aachenende en F. Starik


de dichter arie van egmond deed buitenveldert aan op deze dag met zon en westmalle dubbel of tripel ik weet het niet meer. met enige weemoed memoreerden wij de maandelijks gehouden eijldersmiddagen met poëzie in amsterdam. arie is nogal bedreven in het nadoen van de bar en boos dichter offerman, overleden als een van de eersten in 020 aan corona.   ‘de Pleinen’ leent zich voor nadoen – waarin ronald offerman in meer dan  36 strofen verhaalt over de pleinen in europa maar na elke strofe herhaalt ‘sprakeloos’ soms zelfs ‘taalloos’  te zijn. ook het gedicht waarin de wereld en nederland in  het bijzonder wordt geschetst als ‘een vuile kutzooi’ heeft aan actualiteit niets ingeleverd.

leidseplein  en vondelpark gesloten en leeggehaald door de ME vandaag, museumplein door valsema op de schop en omgespit  –  bij elkaar mogen we offerman vandaag wel citeren: ‘een vuile kutzooi – en dat is het.’
zo bespraken we de poëzie in een tuin in Buitenveldert. Campert nog op de youtube afgespeeld – dat ie nog leeft – 92 jaar is ie of zo en van die prachtige poëzie met dat meisje op de tramhalte en de dichter die als fijnstof op de stad zal neerdalen na verloop van tijd.

 ik memoreerde de ouwe dichter aachenende – die eijlders frequenteerde en in een vroeger leven geroemd werd door Carmiggelt, Kousbroek en WF Hermans als schrijver onder pseudoniem van korte verhalen. Arie maakte de foto’s van mij de ouwe aachenende lezende.

ik haalde de dode dichter Starik nog aan over Aachenende. in de Haarlem slam waarin de oude 80 jarige meedeed zaten starik en ik in de jury. na het optreden van de ouwe aachenende zei ik tegen Starik – nou het zijn echt wel goeie gedichten hoor van onze Aachenende. Starik reageerde bijna verontwaardigd: “ja hij heeft lang genoeg kunnen oefenen zeg – als ie het nou nog niet kan op zijn tachtigste…’ – Aachenende won de slam niet.
ik deed zijn briljante SUSTEREN vanmiddag in de tuin.

Share This:

Ien Verrips strijdbaar: ‘wij maken de verhalen….’



archeologie
  
verleden opgegraven
ontdaan van wat ooit toekomst was
vergane resten
van levens blootgelegd
wij maken de verhalen
van wie zij waren wat zij
deden wat hen dreef
als zouden zij
ons kunnen zijn
of andersom


Ien Verrips
 

Share This:

Karin Beumkes: ‘Het is het drinken van absint – het is het stervend terras van Van Gogh – het is een fragment uit een moment…’

Dear Pom


Ik zei het drie weken geleden al en ik zeg het nog steeds: er gaat niets boven een grote pot liefde. Er gaat niets boven het hogere hallelujah van jezelf. Met liefde kun je een ander bedwelmen. Met liefde kom je de wereld rond. Ik schenk je mijn gedicht In Aphrodite.


Snurk mooi en leef liefde. Altijd. Liefs


Karin


In Aphrodite


Ik ruw je aan tot een opaal
uit mijn borsten groeien de lianen
je voegt je in mijn bekken. Kwijlt.
Dit doet zij met ons.


Het is het drinken van absint
het is het stervend terras van Van Gogh
het is een fragment uit een moment.


Wie daar niet ooit een keer wil wonen
is een half mens
misschien nog wel minder dan een half mens
maar daarom niet minder sympathiek.



Karin Beumkes



Muziek: The rolling stones – Memory motel
https://youtu.be/xvEshC4FATU

Share This:

pom wolff – code dood

code dood

liefde vrijheid democratie
ze schreeuwen op de straten weer
‘op de pleinen’ zou offerman dichten
als ie nog dichten kon
dood aan de corona
maar daar zitten ze niet mee
de kale koppen met een dichter

want doden bestaan niet
doden lopen niet met gele pluutjes
noch met de nederlandsche vlag
doden hebben geen roze hartjes
zijn geen ‘strijders voor ons allemaal’
wilden alleen – zo vreselijk alleen –
hun eigen adem halen

pom wolff

Share This:

Erika De Stercke en Cartouche winnen de enige echte virtuele – terras ik jou vandaag of terras je mij? – trofee op pomgedichten punt nl

een sobere Erika de Stercke (goud!) en een uitbundige Cartouche (ook goud) vallen deze week in de prijzen. welk terrasje met welk eremetaal – dat was de vraag – een niet makkelijk te beantwoorden vraag. in de commentaren onder de gedichten is het antwoord gegeven.

dichters dank jullie wel – open de terrassen – open de flessen – open de wijn.



De tafel van twee
 
Hoe je daar zat, achter de bloembakken, het had iets
schots, iets scheefs, jouw aanblik op het terras, de overslag
van je been, de lichtheid van je dij, het purper van je lip
het bloedrood van je nagellak, je pumps
 
ik kon er niet omheen, het pijpje achteloos in je hand
de brand in je ogen, het omzien naar een tafel-lelie – een
meneer van dalen -, een echte heer van stand, ik zag hoe
je zocht en vroeg vrijmoedig in mijn beste steenkoolengels
“do you want a light, my dear?’waarop jij ‘no thank you, sir”
geen zee is groot genoeg om een veenbrand te blussen – laat me
even alleen mijn sigaret en mij, daar komt niemand tussen
“no one, no body, never ever”, zelfs geen brandweerman
 
doet aan vermenigvuldigen als hij optellen en aftrekken kan
1 met 1 geeft nog lang geen pas en met een intrigerende glimlach
nippend aan je Loch Lomond on the rocks bleef je zitten – uitkijken
naar het sein brand meester in de mist die tussen ons in hing, voor altijd
blijven zou –wist je – zoveel had je van kopland meegekregen
kon je met je ogen dicht natellen op de vingers van een hand
‘het verlangen naar’- een vuurtje, een lucky strike –
‘een sigaret is het verlangen zelf’
 
ah, hoe zonde, het had
zo goed er een voor twee geweest

24-04-2021 / Cartouche


–>
ik zeg een heel verhaal – een verhaal van verlangen – en ik  moet eerlijk zeggen met tegenzin aan begonnen – maar cartouche heeft mij meegetrokken in zijn verhaal. en als je dit verhaal in een opzwepend tempo weet te brengen dan is de winnaar van de slam bekend. zo win je een slam – met een goed en verrassend verhaal – twintigers en dertigers doen niets anders. dit is geen gedicht – dit is een performance.
 

ze lonken 
de terrassen
als vliegenvangers
naar hongerige lijven 
in het lentelicht  

aan de tafel 
bij een zwerm 
die ons vreemd lijkt 
laten we 
het gezoem achter 

we vliegen 
over de grenzen 
van regels voor 
een vrijheid 
tussen jou en mij 

Erika De Stercke


–>
moest wel twee keer lezen en ik begrijp nog niet precies wat er staat – maar volgens mij trekt Erika ons hier wel de poëzie in – een vergelijking – wat gezoem en wat er kan ontstaan na een terrasbezoek tussen twee mensen – weg van de regels op naar iets van vrijheid. een gedicht waarin ik langzaam begin te geloven.
 
  • Petra Maria – ik wil dat je blijft
  • Frans Terken – de glazen met hartstocht gevuld
  • Rik van Boeckel – nu ik met jou de tequila sunrise speel
  • Ien Verrips – op tafel dansen in ’t café
  • Max Lerou – dichters gefêteerd barbaren bekeerd
  • Anke Labrie – omdat hij er was
  • Cartouche – Hoe je daar zat
  • Erika de Stercke – de terrassen als vliegenvangers
  • Vera van der Horst – voor ons staan, de bitterballen
foto: Ben Kleyn

wie wint de enige echte virtuele – terras ik jou vandaag of terras je mij? – trofee op pomgedichten punt nl?
 
 
we mogen weer, niet te lang, tot 1800 uur, korter mag ook. de firma list en bedrog schrijft in het wilde weg wat regels voor – de rokjesdagen aanstaande – vooralsnog ook tot 1800 uur. hoe dan ook er valt weer te genieten – we hebben dichters en we hebben een terras – dan hebben we ook gedichten. de zondagochtendwedstrijd deze week op pomgedichten met terrasgedichten. u kent de regels:

gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
 
 
ontmoeting

het zou een gedicht kunnen zijn
als een warme zomerdag
een wonderbaarlijk toeval
een leeg terras een berg
midden frankrijk – en daar zat jij
 
deux vins blancs s’il vous plaît
zei ik in mijn beste frans
aussi pour elle
en jij deed of het de gewoonste zaak
van de wereld was
 
het eten een belofte nog
‘juste comme toi’
was het eerste wat je tegen me zei


pom wolff

koffie op het terras
jij rookt zwijgend
wist ik maar wat te zeggen

lente
wat voor lente
een uittocht van onschuld

dan staat er iemand op
schreeuwend
nooit meer nooit
niets zal hetzelfde zijn

schreeuwt bij mij ook
diep van binnen
ik wil dat je blijft
altijd wil ik dat je blijft

wist ik maar wat te zeggen

petra maria


–>
petra maria schildert een stil terras vol met gedachten – met één overheersende: hij moet blijven. bijna een tienergedicht waarin een geliefde de woorden niet kan vinden – en elke seconde langer stil  meer afstand schept.  een onoplosbaar groot probleem. voor de betrokkene. een buitenstaander lost dit probleem zo op met een achteloze opmerking. mijn advies – lees Cartouche hieronder.

Tafel voor twee

Of je hier nu alleen zit vraag ik
is die stoel vrij dan schuif ik graag aan
om met je van de zon te genieten
en wat wil je daarbij drinken

hoe ik zo een bodem leg
voor een vruchtbaar gesprek
het is een vingeroefening
in aftasten en elkaar terugvinden

niet meer achter de voordeur
onbereikbaar in je eigen bubbel
met de telefoon op stil

nee de glazen met hartstocht gevuld
en op dit weerzien geklonken
het leven schitterend in je zonnebril

© FT 23.04.2021


–>
heet een tv programma ook zo niet? ik ken het niet. het gedicht moet het van de laatste strofe hebben – van de glazen gevuld met hartstocht en van  het leven in een zonnebril weerspiegeld. mooi gezegd. de eerste drie strofen missen die zeggingskracht.
Een wereld vol lege terrassen

Een wereld vol lege terrassen verlaten
we kunnen dansen met een borrel

lege zalen zonder artiesten
wachten op uitgeteste lichamen

niemand wacht op de Virushein
de onzichtbare zeis van de Duivel

niemand wil wennen aan ziekte en dood
verveling slaat ons uit het graflood

we zullen de tijd lockdownloaden
nu ik met jou de tequila sunrise speel. 

Rik van Boeckel
24 april 2021


–>
rik schetst een beeld van hoe het was – zullen we over een tijdje zeggen – van hoe het nu is. maar de woorden lijken te direct op de werkelijkheid van nu geplakt. dit is een gedicht voor op een vol terras. of in de volle eijlderskroeg –  flink wat bier op de tafel – bitterballetje erbij en een dichter die verhaalt van een droef verleden. ‘ja zo was het’ hoor ik iemand zeggen aan tafeltje een.
 

langer
veel langer dan gedacht
opgehokt
in eenzaamheid
lamgeslagen gelatenheid
met dank aan
zwalkend overheidsbeleid
 
verdorde verlangens
begeerte ter ziele
ineengekrompen
tot slechts  1 wens
dat ik dansen wil
op tafel dansen in ’t café
en jullie zijn er ook

Ien Verrips


–>
Ien schetst een algemeen verlangen en we zien haar staan. ….en ze staat … op de tafel van het café. of de barman het kan waarderen we zullen het nooit weten. ook hier zorgen de woorden voor een te directe benadering van de werkelijkheid. de beschrijving van enige uitbundigheid maakt nog geen poëzie. hoe zeg je dat – een zwaluw maakt nog geen zomer. tegen mijn dichtersvriendin gerdin linthorst zeg ik altijd – weg met die bijvoeglijke naamwoorden – ‘lamgeslagen zwalkend en verdord’ hier – die woorden zijn wat ze zijn. ze kunnen zo het proza in. de poëzie heeft ze niet nodig. poëzie is poëzie in zich zelf. zoals de laatste drie regels van Ien van de poëzie zijn en de andere niet:

dat ik dansen wil
op tafel dansen in ’t café
en jullie zijn er ook

 
begin het gedicht met die regels – vraag mij op die tafel en ik zal met de dichter als een dichter dichterlijk dansen. duizend dansen desnoods.


terras aan de korte dwars

nieuwe liefdes worden er beraamd
gebroken en gelijmd
dichters gefêteerd barbaren bekeerd
dwarse plannen voor de stad gesmeed
tot het kort geheugen is vermoord

maar met de ongebakken deegsliert
heb ik er vreselijk illegaal mijn bonzend
hart en een pijpje gesmoord

ml


–>
max verhaalt van de ontmoeting met een groot dichter. de wereld teruggebracht tot een aanvaardbaar geheel in rustige wolken. alles komt voorbij – de dichters scheppen daaruit een aangename wereld – de complexheid te lijf op een eenvoudig terras.


wat was het ook alweer
‘terras’


even googelen:
een deel van de stoep
bezet met stoeltjes
en piepkleine tafeltjes
waar een plekje vrij is
als je mazzel hebt
 
waar je dan een uur
op lauwe koffie wacht
een prosecco zonder prik
of een biertje zonder schuim

waar je toch weer heen wilt
hoe dan ook
omdat hij er was die laatste avond
en jou het eerst een drankje schonk


anke labrie
(24-04-2012)


–>
een terras in de herinnering van een dichter – mooi beschreven – met alle wel en wee. een gedicht dat vol van herinnering met de jaren voller wordt.
Terras idioom

De zonnestralen breken in de glazen
die voor ons staan, de bitterballen
liggen hardnekkig te zwijgen
mijn handen spelen met elkaar

De koetjes en kalfjes staan al op stal
zing nu het hooglied maar
dan volg ik jou, dan vreet ik je
met huid en haar

Vera van der Horst


–>
1 – al weer een vrouw die aan het zwijgen is en zich wentelt in ontembaar stil verlangen. goed dat er poëzie is. staat er een bitterballetje op tafel – dan is het uitkijken geblazen – zoveel is zeker hier.
2 – ik mag van vera nooit te persoonlijke opmerkingen plaatsen onder een gedicht. neen –  de IK in een gedicht valt niet samen met de IK van de dichter. begrijpt u wel?
3 – gewoon de Rutte doctrine toepassen! als twee dingen waar kunnen zijn – maar elkaar uitsluiten – gewoon die twee dingen achter elkaar als waarheid verkondigen. dan kun je altijd iedereen gelijk geven en doen wat je zelf het beste uitkomt. Omzigt is echt goed voor onze democratie. Omzigt is daarnaast een gevaar voor welke democratie dan ook.

Share This:

Yvonne Koenderman: ‘Het verjaren leek jaren ver, op afstand bijna…’


Het verjaren leek jaren ver, op afstand bijna
Enigszins verstoft onder vermoeidheid
Toch ging het niet ongemerkt voorbij
De moeilijke dagen ervoor, weggebezemd
onder het kleed.
De zon doet wonderen, net als het korte uitstapje. Daarna zakken we gewoon door in de tuin, of zakten we in?
Ach wat maakt het uit…We nemen er nog een op het leven.
We zijn er nog niet, maar morgen is er weer een nieuwe dag. 

Yvonne Koenderman

Share This:

Suzanne Krijger over ‘Feestgangers die roepen dat het nog geen koningsdag is…’

Thuisbezorgd

Een horizon gevormd door vijftien mannetjes
Feestgangers die roepen dat het nog geen koningsdag is
Hun blik ook staand nog lager dan de straatstenen
Vervelen tot ze een ‘vraag naar’ mogen opnemen
Zodat ze als een stelletje Minions op de weg
De vrolijke kleur die jouw bestelling onder het hart neemt, tot schrik van de mens, bij hen, aanbellen
Maar toch, zoals oranje het goede humeur weer aanbrengt, fietsen ze tot de zon onder gaat wat geluk vanuit hun blokkententje

Suzanne Krijger

Share This:

Merik van der Torren richt zich tegen bouwvakkers maar redt een hortensia



Het gebeurde in de winter

De hortensia heeft op zijn donder gehad.
 
Van die bouwvakkers voor die balkons achter,
toen ze de schutting neerhaalden en
arriveerden met steigers en apparaten
dwars over de hortensia heen.
 
Het gebeurde in de winter.
Nog heeft hij een vijftal kleine knopjes.
Laten we hopen dat ie weer uitgroeit
 
om die ramp te vergeten.

Merik van der Torren

Share This:

Peter Posthumus: met leugens in goud en diamant

Misschien was het geen wijsheid
geeneens geen kennis

waren het leugens
geschreven in goud en diamant
in een ritme, in een maat
die voor misdaad staat

maar zelfs het hardste mineraal
verandert weer in stof
dat zonder glans of schijn
zelfs zonder schaduw wegzweeft

zoals woorden
die zonder zinsverband
hun betekenis verloren


Peter Posthumus

Share This:

Ien Verrips helemaal klaar met de groeiende metropool



nooit klaar
deze groeiende metropool
waar bekend terrein
zich transformeert
gedijt en doormuteert
zoals een stad dat doet  
aanhoudend daarmee verdergaat
zich oprekt, uitstrekt
en aan de rand
het land zich eigen maakt

Ien Verrips

Share This: