Abraham VON SOLO bij het aangekondigd einde van (poetsclub) CAFÉ DE SCHOUW 010: ‘Uniek en onvervangbaar.’

Tineke Speksnijder

Dit wordt het moeilijkste bericht dat ik ga schrijven op Facebook ever. Ik doe het op deze manier zodat ik heel veel mensen kan bereiken. Het pand van de Schouw is volkomen gaar. De muren scheuren, het bovenste gedeelte beweegt als het hard waait. Jullie weten van het eeuwige water in de kelder, ik ga dadelijk weer een nieuwe dompelpomp kopen. Kortom, het pand is na 150 jaar op. Ron, de eigenaar van het pand, ziet geen andere mogelijkheid, dan het te slopen en weer op te bouwen. Dat gaat minstens een jaar duren. Ik had de keuze om na dat jaar weer te gaan starten en heb na vele slapeloze nachten besloten dat niet te doen. Het verkoopcontract heb ik vorige week getekend. De Schouw zoals hij nu is, is mijn Schouw. Ik heb er miljoenen voetstappen liggen. En er komt ook een moment dat je afscheid moet nemen. Natuurlijk weet ik dit al langer, maar ik moest het eerst zelf verwerken om de energie te vinden het jullie te vertellen. Want ik weet dat dit voor heel veel mensen een hele grote teleurstelling is. Velen zien het, net als ik, als hun tweede huis. Daar is mijn geliefde Aanschouw en Poetsclub en alle vaste gasten, ik ken jullie al jaren. De Schouw zoals het nu is, gaat niet meer terug komen. Het gaat groter en anders worden. Toevallig is de Schouw vandaag ook jarig, 82 jaar, een respectabele leeftijd. Ik zag er verschrikkelijk tegenop om jullie dit te vertellen, maar eens moet het toch. We hebben nog 4 maanden mensen. In die tijd gaan we nog alles doen. We maken er een feest van. De eerste week van januari gaat de afscheidsweek worden. Maar eerst gaan we nog genieten. Alle vragen ga ik graag beantwoorden, woensdag ben ik er weer.

Liefs Tineke.

Von Solo in actie in Café DE SCHOUW – foto: Theo Huijgens


Ze keek me schalks aan en zei: ‘Dites moi!’

Ik zie: ‘Je vous dis: deux grandes pressions, s’il vous plaît!’

En toen ging het mis. In steenkolenfrans probeerde ik haar uit te leggen dat ik pilsner wilde. Uit haar snelle plattelandsfrans kon ik opmaken dat ze Tongerlo Blond hadden, Super 8 witbier en een ander onduidelijk blond bier dat Sochaux heette. Voor de zekerheid bestelde ik maar een Super 8, gezien ik dat fijn bier vind. Maar toch had ik liever een halve liter pint frisse pils gehad. Dat smaakt boven de dertig graden altijd het best. Na een tijdje op terras te hebben gezeten zag ik toch een enkeling pils drinken. Nader onderzoek leerde me, dat Sochaux dus blijkbaar de lokale pils was. Ik besloot als volgende een Sochaux te bestellen. Toen het barmeisje echter een pint Sochaux probeerde te tappen, begon de tap te schuimen als een dolle. Het leek er op, dat het vat net leeg was. Om het niet te moeilijk te maken, veranderde ik mijn bestelling in een Super 8. Morgen zou ik het gewoon weer proberen.

De volgende dag bracht ik op en af in de rivier door of voor de tent. De kinderen en mevrouw Solo deden niet veel, want het weer leende zich er niet voor. De hond deed helemaal niets. Na de siësta kreeg ik zin in de koude pint, die ik mezelf een dag eerder beloofd had. De voorstelling van een grote, koele kroes pils. Hoe na het tappen het glas zou beslaan. En dan die eerste slok. Die is altijd het lekkerst. Ik stapte de stube-achtige bar binnen en hetzelfde ritueel als de avond ervoor begon. Deze keer wist ik waar ik op uit was. Het vat moest vers zijn, dus er kon niets mis gaan, dacht ik. Het meisje begon te tappen en exact hetzelfde als de avond ervoor gebeurde. Een halve liter schuim. Wanhopig probeerde ze er toch een fatsoenlijke pint van te maken, wat visueel leek te lukken. Toen ik na twee minuten het glas in handen had, zeeg ik neer op een kunststof terrasstoel, voor de grote slok. Ik zette het glas aan de lippen en liet een forse sloot naar binnen lopen. Wat volgde was een desillusie. Het bier was niet ijskoud. Wel koel, maar niet zo, dat de dauw van je glas loopt. Zo heb ik gedurende de twee weken op de camping nog diverse malen geprobeerd een perfect getapte, koele halve liter te scoren. Dat is en twee keer gelukt. De andere keren eindigden in milde teleurstelling. 

Bij thuiskomst in Nederland, had ik nog twee halve liter blikken Veltins ijskoud staan. Ik pakte mijn vertrouwde Stiegl-pul uit de kast en schonk hem vol. Zag het glas beslaan en nam een ferme teug. Precies goed. Zo leer je de waarde van de zekerheid van een goed getapt glas bier. Die zekerheid dat het zal zijn, zoals het moet zijn, op het moment dat de noodzaak daar is. Dat je dan even niet de behoefte hebt aan verrassingen of wilde interpretaties van iets, dat simpel precies goed genoeg is. Eenvoud, geen compromissen. Waarvan je weet, dat je ervan op aan kan. Zo’n zekerheid, die je pas echt op waarde kan schatten als ze er ineens niet meer is. Uniek en onvervangbaar. 

Een beetje zoals De Schouw.   

VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

GERARD BES wint de gedichtenwedstrijd van de KUNSTGROEP BUITENVELDERT 2022

GERARD BES wint de gedichtenwedstrijd van de KUNSTGROEP BUITENVELDERT 2022
vanmiddag de prijsuitreiking bezocht van de twee jaarlijkse gedichtenwedstrijd uitgeschreven door http://www.kunstgroepbuitenveldert.nl – als jurylid.
een heerlijk middagje met lieve mensen – kunst aan de muur – wijn – winnaars – poëzie en op de valreep toch nog de woorden van demissionair voorzitter Gerdi Wind van de kunstgroep – kortom leven liefde en kunst in Buitenveldert – de jury bestond uit – Gerdi Wind en de auteur van de historische roman ‘De vrouw met de schelp’ Juliette van Nes- en pom wolff. In het juryrapport leest u waarom de jury Gerard Bes met goud beloonde. Gerard gefeliciteerd met het goud en die gouden regels die we hebben uitgelicht in het juryrapport hieronder:


ONZES WEEGS

Zelfverzekerd zingt de meezinger My way lekker weg.
Hopen maar dat die onverhoopt niet snel doodloopt.
Van nature ben je met jezelf alleen, vandaar beter
een levensweg niet in je eentje af te leggen.

Eerst liepen we elkaar tegemoet vanaf de verre stip
die je was tot wie je werd van top tot teen, en ik voor jou.
Op het punt van samenkomst overlegden we hoe nu
verder en tot waar. De einder leek ons wel wat.

Bij een super staken we even over voor broodnodig
proviand. En toen verder. We benoemden bloemen
in de berm of verzonnen een naam die passend was.
Voertuigen zoefden zacht elektrisch aan ons voorbij.

Meerstemmiger dan jij sopraan en ik tenor werden wij
tweeën niet. Na alle verstreken tijd splitste de verte zich
naar links en rechts voor wie naar links moest of naar
rechts. We zwaaiden uit. Dag, doei, tot gauw maar weer.


Gerard Bes
……………………………………………………………….


juryrapport – winnend gedicht 2022

Niet alleen een eigen, maar een gezamenlijk levenspad is het thema van het winnend gedicht. Een mooie liefde, kort of lang, tot de einder, maar eindig. Hedendaagse zaken staan beschreven. Een gedicht dat uitnodigt tot meerdere keren lezen. Mooie titel ook die terugkomt in de slotregels.
De dichter van het winnend gedicht schreef een charmant gedicht. De jury viel voor de bloemen regel – die ineens opdoemt – twee mensen benoemen bloemen en of verzinnen een passende naam voor die toevallige bloemen. Ook de afwisseling van gedragenheid met het alledaagse bevalt de jury goed. “de einder leek ons wel wat” – mooie relativering trouwens voor zo iets groots en iets onaanraakbaars – om dan toch bij de volgende regel wel gewoon de supermarkt aan te doen.
Het thema is ook ruimschoots gehaald door de dichter van het winnend gedicht – even lijkt ‘my way’ onze weg samen te worden of te zijn maar uiteindelijk sterven we alleen en uiteindelijk gaan de geliefden ook hier ieder weer hun eigen goddelijke gang. Het is een gedicht met verrassingen. Op de eerste strofe valt wel wat af te dingen qua moralisme maar als de dichter daarna op gang komt treffen we mooie onverwachte poëtische regels aan – zingen de regels je als het ware tegemoet.
Hoogtepunt in het gedicht zijn de volgende regels over de twee verliefden:

‘We benoemden bloemen
in de berm
of verzonnen een naam die passend was.’

de winnaar 2022 heet Gerard Bes, Onzes Weegs
mag ik het bestuur van de kunstgroep en Gerdi in het bijzonder nog even hier bedanken voor het prachtwerkje – een linoleumsnede – dat ik mocht ontvangen voor het edele jurywerk. ja wie wil zo geen jurylid zijn-

Share This:

Merik van der Torren over smetten op het koninklijk huis – vanavond ook op het einde van de wereld

Merik van der Torren vandaag/vanavond live te genieten op de boot van Cateleijne – het einde van de wereld – en zie daar nog een kanon van pomgedichten punt nl treedt vanavond op – op dezelfde boot – zie hier waar u vanavond het ij zult zien:
Poetry Musica
eten inschrijven va 18:00 tot 19:15
wo. 14 sept. 20:30 vrij entree
een heel bijzondere avond
met een aantal van de fijnste dichters en troubadours
op de mooiste locatie van Amsterdam
t Einde van de Wereld

Presentatie: Catelijne Beijst Lohoff
Geluid: Niels Nelis Digitalis
info http://www.eindevandewereld.nl
Einde van de Wereld
Javakade 61 (de boot t.o nr 4) 1019SZ Amsterdam
bereikbaar met tramlijn 7 en bus 48 en 65



Oranje

“Die wegwerker van je met dat oranje shirt,
leg me eens uit waarom hij werkt in het oranje.
Zo komen er moddervlekken op,
smetten op het Koninklijk Huis,
een klap in het gezicht van Willem-Alexander.
Waarom trekt hij het niet uit, dat oranje ?”
zeurde het mannetje tegen
de baas van het bouwbedrijf
in de kroeg om de hoek.
“Dames en heren, laatste ronde !”
riep de barman.

Merik van der Torren

Share This:

de herfstgedichten van Antony Oomen 1



Dag Pom
Ik ben begonnen met een reeks herfstgedichten. Hier het eerste


Oude Wester

Het geluid van vroege regen
Hier zet je je ramen voor open
Vliegtuigen die laag over de stad gaan
En luidkeels rondvliegende meeuwen

Maar tussen vluchten door steeds
Regen die beneden op het plein plenst
Druppels op de raamdorpels, plok, plok

Dit is wat vandaag houvast biedt: regen
Krijsende vliegtuigen en meeuwen
Twee paar ogen en oren en een pen
De klok, en klokken van de Westertoren


Antony Oomen
8.IX/2022
Amsterdam

Antony Oomen

Share This:

een juweeltje van Ien Verrips: ‘mooi als de maan..’


geschokt door zoveel schoonheid
viel het stil bij haar verschijnen
alleen de huizen trilden zachtjes
in de hitte van het ogenblik

mooi als de maan
bewoog zij alsof
zij alleen was op de wereld
alsof de wereld
er alleen voor haar was

nu nog praten wij over haar
als de exotische prinses

en over de smaak van de vis
die wij die dag aten


sept. 2022 – Ien Verrips

Share This:

Tour de France met Peter Berger: ‘Sans autoroutes. La vallée de la Meuse vandaag. Een prachtrit is het. Topamusement. Het uitzicht deed me vijf uur lang naar adem happen…’


Helaas. De lifter, een kruising tussen dat gladgestreken joch van Volt en Johnny Depp, gaat niet mijn richting uit. Hij bedankt me voor het stoppen en wenst me vriendelijk een fijne dag. Jammer! Had ik even kunnen oefenen. Woordjes. Hebdomadaire. Echelle. Dat soort dingen. Tja. Maar toch altijd leuk: een uitstapje. Midweektrip. Tour de France. Sans autoroutes. La vallée de la Meuse vandaag. Een prachtrit is het. Topamusement. Het uitzicht deed me vijf uur lang naar adem happen.

Woelige wateren. Rotsen. Haarspeldbochten. Ridderkastelen. Jeanne D´Arc. Ik rij door haar geboortedorp. Klein meisje. Groot hart. Nog groter zwaard. Had graag eens een croissantje met haar gehapt. Dat hier altijd flink geknokt is zie je overal. Begraafplaatsen. Slag om Verdun. Duitsers liggen onder zwarte kruizen. Geallieerden bij de witte. Een kwestie van detail. Het is best druk nu trouwens maar een uurtje eerder was het stil op straat. Complètement abandonné. Zombie Apocalypse. En ja hoor, geloof het of niet. Oeufs frais: Libre service. Stond er op het uithangbord. Jawel!

Ook hier: een heuse eierautomaat. Hier? Was ooit een complete verrassing. Die dingen in een achterbuurt van Shanghai. Tientallen stonden er. Eierautomaten. Met zo´n luikje als bij de Febo. Slim. Eitje uit de muur. De cette façon, ils ne peuvent pas casser. Maar hier? Okee, het was er maar eentje. Maar toch. Ben blij verrast. Vooruitgang is blijkbaar niet te stoppen. Het is roerig rijden soms. Geen smartphone. Geen TomTom. Geen kaart zelfs om op te spieken. Maar moeilijk is het nou ook weer niet. Gewoon de weg volgen. De nummers heb ik vooraf genoteerd.

Probleem is de dorpen. Autres Directions. Toutes Directions. Goed opletten. Niet mijn ding want het is altijd feest in mijn hoofd. Gelukkig schijnt de zon. Dat helpt. Une question d’orientation. En als je toch fout zit wacht er altijd wel weer een nieuwe verrassing. Gewoon. Om de hoek.


Peter Berger

Share This:

4X GOUD – Cartouche, Grootscholten, Labrie en van Boeckel winnen wint de enige echte virtuele – NIET ZONDER JOU – trofee op pomgedichten punt nl – een regel uit het prachtlied  ‘storm in een glas‘ van Trio Bier.

4X GOUD – Cartouche, Grootscholten, Labrie en van Boeckel winnen de enige echte virtuele – NIET ZONDER JOU – trofee op pomgedichten punt nl – naar een regel uit het prachtlied  ‘storm in een glas‘ van Trio Bier.

wedstrijd gesloten -het klassement is al gemaakt – ver voor de eindstreep is bereikt van half 11 – eren wij van hier 4 niet meer te overtreffen gedichten – 4X goud! dichters dankjewel voor insturen – de gouden dichters vandaag van harte! – goud voor Cartouche – met een waardig eerbetoon voor de dame met de paarse handjes – de lady van een nu door haar heengaan aangetast united kingdom – haar eenzaamheid onnavolgbaar vastgelegd. goud voor Etwin Grootscholten die met zijn gedicht natuurwetten aan de kant schuift – dit is nog nooit vertoond in de poëzie: een poëtisch maar tevens wiskundig bewijs dat er naast het niets wel degelijk nog iets van liefde bestaat –  overblijft. Goud ook voor Anke Labrie voor poëzie waarin herinneringen opleven in het leven van alledag. en goud voor Rik van Boeckel die zo subtiel de liefde wist te plaatsen in de boven ons mensen gestelde ruimte. dank ook aan de mannen van Trio Bier voor die prachtige en ingehouden gezongen inspiratie “niet zonder jou’- ik ga ze binnenkort zien in de roode bioscoop. natuurlijk in de hoop dat dit nummer daar gezongen zal worden.

Majesteit

ik zou – ik heb ik u mogen kussen – u
gehandschoend zwart en wit, nooit open
en bloot, dichterbij komen was er niet bij
hoe hield u van dat spel, uw eigen stem
die minzaamheid, humor, ironie
gracieuze ongenaakbaarheid

ontwaarde ik – ik zag u naar de ogen
twee verloren zielen in een vissenkom*
jaar in jaar uit lopend over dezelfde
oude bodem – en wat we vonden
niets dan eendere eilandvrees, ik
wou dat u hier was,“my love”

nu bent u dood, bijna begraven
mijn voeten op uw aarde, de uwe op
mijn grond, twee zielen op boogafstand
aaneengeknoopt in edelijk hoog verband
ga in vrede heen en voort, moge u tot slot
de zinnen vinden die we lang ontbeerden

de koningin is dood, leve de koning, u en ik
queen and page for old times’ sake
die als geen ander weten hoe alleen
zijn is , hoe zeer wij ons missen
zoals adam pantokrators hand
zonder de uwe red ik het niet

geen dag, geen nacht
mijn lieve, Lillibet, dat ik te bedde ga
zonder dat jouw hand mijn lippen raakt


09-09-2022 / GV
*songtekstregel van de Doors uit “I miss you”

een zeer persoonlijk thema deze week – en ik leg geen beperkingen op – dit type gedichten kent nu eenmaal de noodzaak van alle geschreven regels – geen beperking – de noodzaak van over alle toppen heen schreeuwen als het moet – de zanger doet het prachtig ingetogen en  bijna verstild – vertraagd mooi zijn ‘niet zonder jou’.
ja hij kan het wel Cartouche – als geen ander – de eenzaamheid en de triestheid van de grootste nu ter aarde met de dichter gedeeld – je moet maar durven – maar zo groot is het fenomeen – alleen zijn –  nu eenmaal – het gaat ons allemaal aan  – niet zonder jou – het thema betekent nu eenmaal in elk mensenleven nooit meer zonder jou. de zanger zingt zijn levenslied de dichter schrijft regels van tristesse. we krijgen met wie ons echt lief is en lief was nu eenmaal levenslang. na twee keer lezen ga ik voor dit gedicht op mijn knie-en.
onze woorden

voelen wat mist
en daar zijn geen woorden voor nodig 

nul woorden 
geen

het niks
ons niks dus

maar het is wel van ons

wie zijn ons


Etwin Grootscholten 

laten we het voorgetoverde het minimalisme van grootscholten noemen. ik houd er wel van om de taal uit te kleden tot op het bot – en hier heel functioneel tot op het bot van de verloren gegane relatie – er is niets maar dan ook niets over van wat ‘van ons’ was maar wat van ons was is van ons. verleden en heden vloeien in elkaar over. natuurwetten gaan aan de kant: niets is toch iets – en dat iets is niets. buiten het niets bestaan de geliefden van toen. we lezen hier  tevens een puur wiskundig bewijs dat dat nul ook 1 is. een wonder der natuur dit gedicht. ik zou wel een fotootje van haar (vermoed ik) willen zien.
i.m. mijn grote kleine zus  

samen één bed vanaf de start
totdat we ouder werden 
nog steeds dezelfde kamer

Willeke aan de ene muur 
Bob Dylan aan de andere

de hechtste band 
die ik ooit heb gehad 
had ik met jou 

‘jij was de oudste, maar ik was de wijste’
werd mij al snel als kind geleerd 

of dat laatste klopt
vraag ik me eigenlijk af 
want zonder jou 
was ik niet geworden wie ik ben 
niet zonder jou 

anke labrie 
10-09-2022

een eenvoudige beschrijving zonder kunstgrepen met de tekening van het overleden en zo dierbare zusje. geen minimalisme, geen dichterlijke hoogstandjes, een beschrijving slechts van hoe het was (een selectie uit het leven) – maar het gedicht is van een in een bedrieglijke eenvoud  uitgesneden werkelijkheid. in een selectie van een beperkt aantal simpele regels twee levens indrukwekkend getekend.
De leidende hoop

De leidende hoop is gedoopt
met wijwater van de zondvloed
zonder jou is er leegte van sterren

het badend universum waakt
zingt ons toe met genegenheid
verlegen kijken wij naar de stilte hoog

de maan fluistert ons lieve zinnen in
tot zonsopgang dromen laat dansen
op het ritme van de gevoelige snaar.

Rik van Boeckel
10 september 2022

in 9 simpele regels (wel met vervreemdende woorden: leidende hoop, badend universum) besprenkeld met ‘WIJwater van de zondvloed’ (goede vondst, nee briljant) beschrijft de dichter de immense locatie waarin en waaronder de mensheid huist – de geliefden huizen – zonder jou onder alle leegte van die sterren maar met de geliefde verlegen en met lieve zinnen. een echte rik van boeckel maar zo subtiel gehouden – dat ik mijn hoed in grote verlegenheid afneem voor zoveel moois. het wordt moeilijk vandaag met het vaststellen van de eremetalen.
  • Elbert Gonggrijp – je bent er immers al. Ik hoef je niet te zoeken,
  • Cartouche – ik heb ik u mogen kussen
  • Rik van Boeckel – zonder jou is er leegte van sterren
  • Etwin Grootscholten – het is wel van ons
  • Vera van der Horst – iets dat zonder ons niet kan bestaan
  • Erika De Stercke – is het thuiskomen in een kus 
  • Anke Labrie – ik met jou 

wie wint de enige echte virtuele – NIET ZONDER JOU – trofee op pomgedichten punt nl? een regel uit het prachtlied  ‘storm in een glas‘ van Trio Bier.


we gaan het lezen – zonder wie u niet – zonder wie u nooit meer  – de ‘NIET ZONDER JOU’ – trofee op pomgedichten –  het gedicht mag over de top – hoe ingetogen de zanger het lied ook zingt. het thema wordt duidelijk genoeg verwoord door de zanger – niets meer aan toe te voegen alleen de poëzie – u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20/25 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
 

JIJ
 
iemand die zegt:
je was lief voor me, die avond
je hielp me in het weten
hoe het was om naast je te zijn
in zo heel veel
 
in hoe je deed en altijd doet
die kleine gebaren
waarin je me voor laat gaan bij een deur
in hoe je naast me zat en keek
zo mooi – meer dan mooi
 
iemand die zegt:
dat er een liefde in mijn leven was en is
die bijzonderder is dan alle liefdes die ik kende
bijzonderder dan liefdes die ik in boeken lees
om elke keer weer te kunnen kijken zoals die eerste keer
 
iemand die zegt:
dat de stilte in mij waarop ik altijd terug kan vallen
daar waar verder niemand is
waar ik ooit alleen met me zelf sprak
iemand die dan zegt:
 
dáár ben jij en ga je niet
én dieper kan niet
dieper bestaat niet, lief
 
 
pomwolff

 

Mijn gisteren

Jij bent overal. Alsof ik je ooit kwijt kon raken – langzaam ken ik jouw
verleden, moet ik eraan geloven dat liefde oorspronkelijk blijft – die
onvergelijkbare vergelijking hoe jij telkens standhoudt terwijl ik je
niet altijd weet. Hoe ideaal is dan ons geluk. In de armen van
mijn gisteren bepaal ik je –

de tijd aanhangig te maken, de aarzeling tot aanraking tijdig te staken,
want wat let me. Jij bent mij het meest lichamelijke dat mij als eerste
overkwam. We hebben elkaar, dat is een feit. Uit duizenden jou
herkennen, jouw gezicht weer te zien. Wat geeft het dan als
ik denk je niet te kunnen vinden –

je bent er immers al. Ik hoef je niet te zoeken,
je bent hier waar je staat, waar je gaat – overal
waarin ik je zeker weet –

Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den hoef,
woensdag 31 augustus 2022

je bent er immers al.’ de cruciale regel in dit gedicht – bijna op het lijf van de geliefde geschreven maar dan in het hoofd en met de pen van de verliefde. dichter neemt ons ademloos mee in zijn verwondering en overgave. ja dat is misschien wel het beste woord – een gedicht met overgave zoals de ware liefde ook overgave is. zeer persoonlijke overgave gedeeld met de lezer.


Niet zonder jou

Ik ben de zee waarop ik verdwaal en het bos waarin ik me verstop in holen, waar ik elk hazepad ken en dan zie ik een vogel en noem hem jij en jij maakt me blij

Ik loop in de nevel struikel al mijn benen
zie geen hand voor de ogen maar een hand in mn leven die mn hart vasthoudt zodat hij niet kan breken die hand ben jij

Ik zing van de herfst in hartje zomer
vlieg de herfst voorbij en dan maak je van de winter lente, je gooit alles onderste boven
want jij bent jij

En het is zo makkelijk dat het niet lijkt te kunnen dat hoog hoger is en diep dieper
met jou en je stiltes, liefdes en dromen
hoe meer liefde kan er in mij————–‐———————-



ineens was de liefde klaar voor mij
ik zag het niet komen en nu ben ik eraan
en het komt ook zo makkelijk
dat het niet mogelijk lijkt

als ik je niet voor me zie
weet ik dat je achter me staat
want je bent er altijd

Het is niets  kortstondigs
als bliksem of storm maar iets
dat zonder ons niet kan bestaan
geef dat maar een naam lief.


Vera van der Horst

‘want je bent er altijd’ lijkt me de cruciale regel hier. het thema in een paar woorden beschreven. de inleidende schermutselingen heeft de dichter nodig om het tweede meer poëtiche en toch beschouwende deel van dit monsterlijk lang gedicht in te leiden. (maar dan spreek ik alleen van de lengte) – er is veel aan woorden op af te dingen – maar ik beheers me – dichter maakt duidelijk overmand te zijn door de eenvoud van de liefde en zoekt nog naar de juiste woorden om die eenvoud met de lezer te delen. vraagt zelfs de geliefde om het allemaal een naam te geven. ‘niet zonder jou’ is het antwoord hier lijkt me.



thuiskomen 

door windvlagen heb ik gezweefd
regenbuien zonder me vragen te stellen 
genegeerd, in te kleine kamers geslapen
het ongedierte verdragen en naar insecten 
gemept alsof mijn leven in cirkels draaide

me door modder geworsteld, lege magen 
verzameld, naar zeep en water verlangd
en naar een bed waar veren geen gif 
afgeven maar de slaap opwekken 
zonder constant naar de tijd te gapen 

nu ik in je armen lig, de geuren kan plaatsen 
bij het gezamenlijke zweten zijn mijn vragen 
grotendeels verdwenen, de mist min of meer 
opgelost, is het thuiskomen in een kus 
en zoveel meer zonder afspraken vastgelegd  

de angsthaas is opgestoofd, gedachten van 
zwaarte door spaarlampen beroofd, beelden 
vervagen en ja, ik heb geen enkele reden om 
te klagen, spring van ’s morgens tot ’s avonds 
rond, ben bekaf, zelfs bij het ontwaken   

wij, voor jaren, waarom niet, blijven samen 


Erika De Stercke

 ‘nu ik in je armen lig,…’ is hier de cruciale regel neem ik aan – alles kan ik verdragen als jij bij me bent – de lezer krijgt een opsomming van vreselijkheden die dichter beschrijft als de geliefde niet de ware is of lijkt – maar dan – dan is het grote moment daar – de ware zoen wordt gegeven en alles aan pijn en ellende smelt als sneeuw voor de zon in een onmachtige winter – er is lente er is lammetjesliefde er wordt gedarteld en gesprongen. de wens ook – lezen we – de liefde voor altijd te laten zijn – in een samenzijn. ach het is er en was er voor ons allemaal toch. mooi zo. dit opgewekte lentegevoel.  tussen ‘ongedierte,  modder en gif’. de lezer moet er allemaal ook door heen. dat dan weer wel. bij elkaar wel het leven beschreven zoals het leven is of kan zijn in een de lezer toch ook omarmend gedicht.







Share This:

Abraham Von Solo over dwanggedachten op het franse platteland


Het was rond de twintig graden. Kwart over acht in de ochtend. De koperen ploert liet zijn kopje al boven de bomen zien. Binnen een uur zou de temperatuur oplopen tot vijfentwintig graden en een uur daarna de dertig over gaan. Maar nu was het nog mogelijk op een drafje met mijn trailschoenen over een grindpad langs de rivier te rennen. Slechts een paar dingen zouden deze idylle kunnen verstoren.

In de eerste plek andere mensen. Die zie ik liever niet in de ochtend. Ten tweede een valse, Franse plattelandshond. Maar de waarschijnlijkheid, dat die zou opduiken was niet heel groot en in geval dat, had ik nog altijd een mes bij ter verdediging, nog even afgezien van alle keien die langs het pad lagen. Er was één ding, dat ik vergeten was en waar ik niet op gerekend had. Na een paar kilometer zag ik tien meter voor me iets op het grindpad liggen. Een paar passen verder herkende ik wat het was. Een blauw pakje papieren zakdoekjes van het merk ‘Floralys’. 


Op mijn vakantie drie jaar eerder in de Auvergne ben ik daags na een hardlooprondje nog eens een keer met de auto terug geweest naar een plek, waar ik een PET-fles in de berm had zien liggen. Een dwanggedachte in mij, verplichtte me ertoe deze op te ruimen. Juist omdat het landschap zo mooi was en er geen zwerfafval lag. Op zich niet zo raar als je bij de Roteb werkt, maar alsnog ongemakkelijk. Als je namelijk alles wil oprapen dat je aan zwerfvuil ziet liggen en je daar dan ook nog irrationeel gedwongen toe gaat voelen, dan worden zaken wel erg gecompliceerd. Toen ik het pakje zakdoekjes zag liggen die ochtend, moest ik een keuze maken. Of toegeven aan mijn neurotisch complex, of kiezen me er overheen te zetten. 

Uiteindelijk koos ik ervoor om het pakje te laten liggen. Mijn gedachten sloegen natuurlijk eerst op hol. ‘Zou ik nu niet de hele vakantie enkel aan dat pakje zakdoekjes denken? Zou dit de enige herinnering zijn aan de vakantie die echt blijft hangen. Verlies ik hiermee een stukje van mijn ziel?’  En ga zo nog maar even door. Later die dag zat ik in de schaduw van een boom met een ijskoude Kronenbourg 1664 wat te delibereren met mevrouw en dochter Solo. Het ging over rare gedachten. Ik haalde de zaak met de papieren zakdoekjes aan. Als je dat in gezelschap doet, dan wordt zoiets al gauw grappig en wordt er milde spot mee gedreven. Dat gaf bij mij verlichting en het zware gevoel verdween. Uiteindelijk heb ik de hele vakantie tijdens mijn looprondjes niets ‘opgeruimd’.

Eenmaal thuis vergeet je dat soort voorvallen ook weer. Tot ik op de tweede ochtend dat we thuis waren uit de douche kwam. Bij onze kleerkast lag een pakje papieren zakdoekjes van het merk ‘Floralys’ op de grond. Ik heb het toen speciaal niet opgepakt. Drie dagen heeft het pakje daar elke ochtend gelegen. Na de derde dag was het weg. De rare gedachte besloop me, dat ik misschien wel helemaal niet op vakantie was geweest en alles had gedroomd. Dat het pakje ‘Floralys’ een constante in het algoritme was dat mijn geest vult met data, die me doet geloven dat ik van alles meemaak. Ik schudde mijn hoofd om het hersenspinsel te bezweren. Dat lukte. Natuurlijk was ik wel in Frankrijk geweest en natuurlijk berustte dit op, ongetwijfeld zeer verklaarbaar, toeval. Ik denk wel, dat dit hele voorval met het pakje papieren zakdoekjes verklaart, waarom ik gewoon ouderwetse, katoenen zakdoeken gebruik. Dat lijkt me logisch.


Abraham Von Solo
foto: theo huijgens
 

Share This:

Merik van der Torren:  Ik weet nog wat je zei, dertig jaar geleden……




Hoi Pom,
 Ik weet nog wat je zei, dertig jaar geleden……., groet, Merik


Wat je zegt

Je zei: “Je bent een olifant,
je onthoudt alles,
al gebeurde het lang geleden,
wat ik je zei,
je bent een olifant,
je vergeet het niet. “

“Inderdaad, liefste,
ik ben een olifant
en loop naar nergens,
het witte licht,

wat je zegt. “

Merik van der Torren

Share This:

Peter Posthumus terug van vakantie: ‘Vandaag geen grote dingen – geen zaken van eminent belang…’

Vandaag geen grote dingen
geen zaken van eminent belang


Vandaag geen grote dingen
geen zaken van eminent belang
want hoe groot de werken waren
in onbruik en
op grond van de restanten
ging iedere betekenis verloren

vandaag een dag dus
van laat maar en gaat vanzelf
komt wel goed en even niet
zie wel en hoeft niet zo

van nu af aan en voortaan
alleen nog letargie
luiheid en gemak
de gulden leidraad
bij de ware menselijke maat

Peter Posthumus

Share This: