Karin Beumkes: ‘Dear Pom, – Voor jou is het misschien te laat, maar iemand anders kan misschien nog worden gered. Lees mooi…

Dear Pom,


Ik neem de lezer mee terug naar een puberaal verhaal. Vol met drank en vergeelde dingen. Nergens was het mooier dan daar, nergens was het lelijker dan daar. Deze puber zat altijd in de gevarenzone. De term  “bloed onder je nagels vandaan halen” kwam meer dan eens voor in huize Beumkes. Het was mijn eigen schuld ook niet, je weet hoe het met pubers gaat. Lees dit, dan voorkom je veel. Voor jou is het misschien te laat, maar iemand anders kan misschien nog worden gered. Lees mooi.


Liefs,


Karin


Oase


Stofplaats op schaapscheerdersgrond
waar een keutel makkelijk maansteen wordt
ik ons voor de grap uit de linkerdroomduim zuig
lam ben van klappen in mijn handen nu
de kudde stuift een losse steen
doet taal verzinnen.

Ik kan je wegkrabben uit alfabedden
hier ook blijven tot wind is aangewakkerd
iets van a naar b verzetten en als ik regen vang
een waterplaats openen.

Vergelijk me daar hoe de dijk mij
nietiger en kleiner maakt
het maakt in leegte niet langer uit
ik ben beslist geen open oase vader
dat weet je zelf ook.


Karin Beumkes


Muziek: Lenny Kravitz – Fly away https://youtu.be/EvuL5jyCHOw


Share This:

MAX LEROU wint de enige echte virtuele “Het wil niet vlotten met de weemoed” trofee- naar een… die prachtregel van Ina Bot – op pomgedichten punt nl

prachtige poëzie deze week – in kwetsbaarheid veelal geschreven. dank aan alle dichters voor het insturen. een eerbetoon aan Ina Bot – Ina weer eens voor het voetlicht – en zo jammer van het dichterschap dat met haar leven verloren ging. niet echt een wedstrijd bij zo een thema. wel goud voor Max Lerou met zijn oproep aan haar – de vissersvrouw – het leven eindelijk in eigen hand te nemen – en zoals het een goed dichter betaamt – op zijn lerous – in  onomkeerbare poëzie van harte Max:

stampt ze een vormpje vol en volgt een twee drie
in godsnaam keurslijf en al nog één keer
ziedend zwemmen in een zuigende zee

                                                                                                                         
 
de magere school

buuf heeft een keuken vol
wortelen broccoli kolen
bonen in vele kleuren
kikkererwten en paddenstoelen
(helaas niet hallucinogeen)
en veel vergeten groenten
deze vrouw heeft ijzer in haar geheugen

man zaliger zijn leven lang gekotterd
het hangen aan de touwen de vissies
met dagelijks een smakelijk gepeuzel
nog was er geen manlief overboord
tot hij werd gedotterd
 
zo leuk de vissenvormpjes van de action
de blender ook daarin verdwijnt
met messiaans vermorzelen de vezel
uit een ver verleden – met een beetje bloem
stampt ze een vormpje vol en volgt een twee drie
in godsnaam keurslijf en al nog één keer
ziedend zwemmen in een zuigende zee
 
ml


–>
‘de vissenvormpjes van de action’ nu voor de gedotterde zeebonk hahaha. en hoe de woede uiteindelijk dan toch ook aan haar een aanvaardbaar gerecht brengt – zelf bereid. of waarom het in het leven gaat – neem het heft in eigen hand – en voel je vrij. dat je niet eerst hoeft te sterven om van jezelf te zijn.
  • PETRA MARIA uit weemoed geboren
  • FRANS TERKEN uit het leven gesneden
  • CARTOUCHE zelden zat ik zo vol
  • ANKE LABRIE blijf zijn naam herhalen
  • MAGDA HAAN liefst ben ik maar stil
  • VERA VAN DER HORST van alles verlaten
  • MAX LEROU ziedend zwemmen in een zuigende zee
  • RIK VAN BOECKEL stijgen wij in weemoed op


wie wint de enige echte virtuele “Het wil niet vlotten met de weemoed”- naar een regel van Ina Bot  – op pomgedichten punt nl? deze week een meer dan bijzondere uitgave van de zondagochtendwedstrijd. dat we niet vergeten. dichters niet vergeten – laat u inspireren door de prachtegels van INA.
 
laat u inspireren door de regel van dichteres  INA BOT die al weer een eeuwigheid geleden het leven heeft verlaten – of naar een andere regel van INA: ‘Zelden bezwijken muren
onder zoveel afwezigheid
..’
welke muren bezwijken bij U – nog steeds – bij die enorme gevoelde of nog steeds te voelen afwezigheid? welke afwezigheid kan alleen maar beschreven worden in termen van aanwezigheid?  mooie woorden trouwens aanwezig/afwezig –  wezenlijke woorden. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
 
 
 
zou u willen weten wie INA BOT was lees dan de woorden van Lizzy:
LIZZY BUBBY SCHRIJFT:

Ina heette ze.
Ina Bot.
We speelden samen poezieliedjes, met Lisan erbij gingen we alle poeziepodia af, op zoek naar nieuwe dichters, we maakten teksten
door haar godvergeten talent. We lachten, huilden, een requim, nu

Toen ze dood was, na drie pogingen:
aspirines met chocoladepudding, uitgekotst in de vroege ochtend,
met vuilniszakken de oven het gas naar haar toe laten stromen, gefabriceerde luchtslang met afplaktape, net op tijd gevonden,
en toen, de in Frankrijk gewonnen pil die godzijdank het einde voor haar in zicht bracht

Ze kon niet meer

Ik zie nog de blik in haar ogen toen ze, na de eerste poging, wakker werd en lag in een steriel ziekenhuisbed, zo ontzettend gelaten…
Toen ze weg was en verdwenen kwam er een vlinder in mijn huis. Ze dwarrelde om me heen en als ik huilde kwam ze naast me op de muur rustig zitten. Drie dagen lang bleef ze. Toen heb ik haar naar buiten gebracht.

Ze verdween in de zonsondergang

LB


Bouwval

Zelden bezwijken muren
onder zoveel afwezigheid
kruipt het licht naar het achterland

velt het dak eikenbomen
valt het raam blind
klopt de kelder zijn doden uit
malen stoelen om vlees
vreten messen bederf
schrokt het glas de bodem

dan het hart opgevouwen en stom
het tuinhek door
het pad af

wat is opgericht
Volgt



Ina Bot
uit de bundel: ROOK EN AS (enkele gedichten)


weemoed

over hoe de nacht de stad in gleed
en jij dieper nog in mij
1000&1 verenigde
het was alsof
 
zo was het
alsof een koningin
het rokin te paard aandeed
 
Amsterdam van Breitner was
het hart van vroege lente weer
in zachte weemoed voelt
en deze stad herboren

pom wolff
wij raken elkaar
als zwanen die spiegelen
dat is ook zo bedoeld

je draagt mij zorgvuldig
langs de levende leugens
van verandering

wat wij ook vasthouden
het is uit weemoed geboren

zoals wij nu het maanlicht
slechts nog door het bovenraam mogen
aanschouwen

zo donker is het
zo licht wordt het niet meer

Petra Maria


–>
prachtige gedichten bij de woorden van INA BOT. woorden die inspireren. gedichten die inspireren. over hoe kwetsbaar leven is of kan zijn. hier de weg van wij via een ik persoon  terug naar wij beschreven. een spel van licht en donker – een persoonlijke ervaring van weemoed. de ware poëzie begint bij mij bij de laatste twee strofen – van daaruit mag het gedicht verder geschreven:
 
zoals wij nu het maanlicht
slechts nog door het bovenraam mogen
aanschouwen

zo donker is het
zo licht wordt het niet meer


Uit de kuil

Het zijn dagen van oud zeer
we zouden gaten kunnen dichten
met niet verwerkt verdriet

bijna vergeten moment opgediept
hoe je struikelde en viel
voor wie je vol in je hart sloot

de schaduw op je netvlies
van een onbereikbaar lief
het bracht een steen op de maag

haar koude handen
die een zwaar donker over je heen trokken
waar je mistroostig in achterbleef

dat je zocht naar een lichtpunt
niet de flikkering van een mes
waarmee je uit het leven gesneden

© FT 20.03.2021


–>
ook hier het licht en de donkerte. de zwaarte van het leven opgezogen in de ‘dagen van oudzeer’. de dagen van oudzeer bijna vergeten – mooi beeld  – overschaduwd door het leven. de laatste strofe kwetsbaar particulier. heeft die functie maar voor de lezer heeft die geen meerwaarde. het gedicht ervoor is compleet genoeg.

O wee
 
Zelden voer ik het woord zelden, enkel gepast
en op zijn juiste plaats, bij voorkeur binnensmuurs
als zij steenkoud op je afkomt en alles spaak loopt
 
het totaal niet vlotten wil, het hoge woord
eruit stormt: pak je boeltje bij elkaar, flikker op
en ga, nu! geen minuut langer kan ik
om me heen verdragen
 
die mooie zogenaamd poëticale praatjes
uit lucht gegrepen frasen zonder handen en voeten
ze vullen geen gaatjes, een zweefteef ben ik niet
verbazen wil ik, mij in jou zien verdwazen
 
alleen koude grond en kale muren
kunnen ledigheid nog stutten, zwelgen
is wat ik verreweg het meest van alles haat
letterlijk alleen maar dromen kan – zelden
 
zat ik zo vol
greep jij me bij de keel
maakte me stom – zoals nu

20-03-2021
Cartouche

->
Cartouche zit in een flow van prachtig schrijven. de lessen op zondagochtend van de webmaster goed geleerd. niet teveel, niet over de top, en als je over de top dan ook echt over de top, geen verwijzingen, geen encyclopie-en, gewoon gewone taal bij bijzondere onderwerpen. en invoelend graag zo balancerend op de rafelranden van het leven. ik lees het gedicht als eerbetoon aan Ina. het woord ‘zelden’ hier uit haar werken genomen en gebruikt. zelden zo de laatste regels in een gedicht gelezen: door alles en iedereen uit weg te werpen leven – zo bij de keel gegrepen – ja zo vreselijk overmand. door haar woorden. zie daar onze cartouche.
 

zijn naam
 
als ik er niet meer op kan komen
zijn naam
en steeds meer vergeten zal
noem hem dan vele malen
 
haal herinneringen op
dwars door de gaten heen
herhaal ze eindeloos
ook als ik jullie niet herken
jullie zelfs uitscheld af en toe
 
blijf zijn naam herhalen
tot er een zachte glimlach komt
 
anke labrie
20-03-2021


–>
in welke vorm ook het zal toeslaan niet zonder hem – blijf hem voor mij herhalen – doet denken aan: en herhaal ze alle malen – asjeblieft voor mij voor hem. wat mij betreft is de laatste regel te veel. de oproep op zich is van de liefde. en liefde op zich is genoeg.
 
Verschroeide aarde

Achter ons liggen de valleien
warme lijven en natte kussen
overgoten door de zon

aan de zijlijn heb ik gestaan
van jouw schaduwspel
eenakters in geleende tijd
als zoutwater dat langzaam insluit

voor wie zou je moeten blijven
een dikke vinger voor iedereen
die het beter wist

vingerafdrukken liet je achter
een overvloed aan tranen
liefst ben ik maar stil

© Magda Haan


–>
ook Magda schrijft vandaag in mooie invoelbare woorden. om tot de conclusie te komen zoals neergelegd in de laatste regel. liefst toch maar de stilte en stil zijn. om de woorden te laten inwerken. en de geleden pijn – over de grond die te heet onder de voeten werd.


Hang naar een verboden leven

De aarde draait dol
liefde heeft hem verlaten
vloog naar venus of mars
naar z’n mallemoer

in leegte
zo stil en sacraal
weet ik ons alleen
door onze lichamen
gescheiden ben ik

als de man
die hangt aan het hout
van alles verlaten
roept om zijn vader
roep ik om mijn man


Vera van der Horst

->
jezus koeristus – en dan ook nog aan het kruis. ja dat voelt niet goed – door god mag weten wie en ook nog door alleman verlaten. ik kan niet zoveel met deze directe verwijzing naar JC aan het kruis – de directe verwijzing naar god heeft mij verlaten. ik zou juist blij zijn dat meneer een blokje om is. eindelijk vrij! zo zal Ina zich hebben gevoeld bij het afscheid van het leven: eindelijk vrij. jammer dat de dood een mens geen euforie gunt.

–>


Voorouderlijke cadans

Een eeuw en twee jaar van hier
ben jij naar de aarde gekomen
als baby van een Franse vrouw
en oer-Hollandse zakenman

mijn voorouders zijn schimmen
zonder wie dit gedicht niet was bewegende strategen uit de Napoleontijd
volgen DNA- wegen van de jaren

uit het vaderlijk hart stijg ik op
naar zinnen slagen en ritmes
in een voorouderlijke cadans

de eerste lentedag geboortetijd
een jaar na Wereldoorlog Een
het levenslicht voor herdenkingsgedicht
zingend uit vingers van de nazaat

handelend in linnen en katoen
een zoon wandelaar in zinnen
een zoon handelaar in schoenen
uit jouw zaak stijgen wij in weemoed op
tot onze eigen dankbare hoogtes.

Rik van Boeckel
21 maart 2021

(Voor Hans van Boeckel 21 maart 1919- 14 oktober 1998)

–>
ook rik laat zich inspireren en schrijft in zeer persoonlijke en kwetsbare woorden over leven liefde en de dood. ik ben dankbaar dat op deze site deze kwetsbaarheid kan worden getoond en dat de dichters het ook aandurven om kwetsbaarheden in vele vormen te tonen. en hap uit de tijd – een eeuw aan leven en werken – de ervaringen van een mens in relatie tot wie hem voortbracht, wie hem lief is en de dingen in de tijd van leven. in liefde en in weemoed opgestegen ‘tot onze eigen dankbare hoogtes.’ prachtig gezegd rik.

Share This:

Yvonne Koenderman: ‘Eten en drinken lijkt zo simpel, totdat je om welke reden dan ook niet kan…’

Eten en drinken lijkt zo simpel, totdat je om welke reden dan ook niet kan. Het moment dat het beetje bij beetje weer lukt en dat je ook daadwerkelijk iets proeft en er van geniet is ook geluk.
We zitten in een opwaartse spiraal.
De zon schijnt, de vogels zongen al vroeg hun lied. Het wordt een mooie dag.


Het lijkt een Crime Scene
tussen zoetheid en geluk
gestort in de diepte
langzaam zakkend in…


Beter laat ik hem
zacht wegsmelten op de tong
puur genieten
de restanten voor de anderen

Yvonne Koenderman

Share This:

pom wolff: en toch trekt huiver door mijn huid



lijn 13

een onvervreemdbaar recht
is gaan en gaan is veilig
de wind bepaalt waarheen
de stam verbogen
aan alle kanten nieuwe woorden
en toch trekt huiver door mijn huid

toen ik het eigenlijk niet meer geloofde
kwam de bus, vervoerde iets
een regelmaat aan laarzen
de punten liepen dood
alsof er een orde is van ongepaste stilte
én ingekochte mode
een laatste poging één te zijn
verborgen in plastik tasjes

de stemmen hielden stil
er bewoog nog wat

pomwolff

Share This:

Suzanne Krijger: ‘Wat ben jij toch een mongool…’

Boerenkool


Het was het woord ‘behapbaar’ dat zei je tijdens het eten van je boerenkool
Dat mijn liefde voor jou failliet liet gaan
Ik had altijd geleerd van mijn ouders om met mijn mond dicht te eten
Maar dat advies heb jij mooi laten gaan
Ook maakte je een kuiltje voor je jus
En at je de worst voor de maaltijd zelf 
Voor het eerst na anderhalf jaar zwoegen dacht ik
Wat ben jij toch een mongool

Suzanne Krijger

Share This:

Merik van der Torren bij de appie




Hoi Pom,
Laatst herinnerde ik me een dialoogje dat ik voerde met een buurman uit de Govert Flinckstraat, die ik “de oude dichter” noem. Bij deze voor pomgedichten; in de bijlage, groet, Merik



Burenbabbel


Het gebeurde op die snikhete dag;
het was aangenaam toeven in
Albert Heijn met die airco.
 
De oude dichter zat op een bankje
te genieten van de koelte.
 
“Je gebruikt toch wel ? “ vroeg hij mij,
“zonder is het leven niet te verdragen.
Freud gebruikte cocaïne,
dat is goed.”
 
“ Ik gebruik alcohol,” bekende ik.
“ Mooi zo, “ riep de oude dichter,
“ dat is beter dan niks !”

Merik van der Torren
 

Share This:

TON HUIZER stemadvies: ‘Belofte maakt geen schuld,… We gaan weer flink wat huizen bouwen, de huren kelderen, de pensioenen gaan door het plafond. Zorgmedewerkers worden zorgvuldig in de watten gelegd en dames krijgen voorrang op ieder kruispunt.’





Kiesdrempelvrees
 
Wat waren ze weer aardig dit jaar. Zo betrokken bij ons welzijn. Zo bereikbaar en beschikbaar. Rood was weer even sociaal, groen deelde windmolentjes en ballonnen vol frisse lucht uit, bruin liet flink wat tanden zien en blauw had de BMW heel even ingeruild voor een stoere Batavus.
 
We gaan weer flink wat huizen bouwen, de huren kelderen, de pensioenen gaan door het plafond. Zorgmedewerkers worden zorgvuldig in de watten gelegd en dames krijgen voorrang op ieder kruispunt. Aan ieder kleurtje kleeft een geurtje, maar dat wil je even liever niet ruiken als je met een loopneus vol stemplicht naar het kieslokaal holt.
 
Om iedere Jan, Truus of Mies, die het beste met ons voor zegt te hebben het voordeel van de twijfel te geven. En geef ze eens ongelijk, die kandidaten. Belofte maakt geen schuld, de opleidingseisen zijn minimaal en met een beetje goede wil hou je er later nog een leuke baan aan over.
 
En toch, het is en blijft hard werk zodra de streepjes zijn geteld. Truus wil niet met Ahmed, Koos is te rood, Babette te paars. Gerrit wil geen compromis en Mies stapt uit haar fractie.
Steeds maar weer presentielijsten tekenen, nooit ja of nee zeggen en op tijd onbereikbaar blijven.
Misschien wel vier jaar lang. Ik geef het je te doen.
 
Of misschien toch maar liever niet.
 
Ton Huizer

Share This:

Ien Verrips geheel en al in de contemplatie op deze dinsdag

het zou zo maar een zus van martien meyland kunnen zijn – onze Ien Verrips – maar dan alleen oppervlakkig gezien op het eerste gezicht. bij alle andere gezichten valt de druktemaker meyland meteen af – en ontdekken we de ware aard van dichter Ien Verrips – de dinsdagcolumniste op pomgedichten punt nl – deze week in volstrekte contemplatie – de inleiding vandaag langer dan het gedicht – dat haar woorden de diepte ingaan moge duidelijk zijn:


de tijd gaat snel
zelfs als zij langzaam gaat
 als dooiend ijs wordt
wat geweest is
een herinnering
tot wij vergeten zijn

Ien Verrips
 

Share This:

Karin Beumkes – Mens en Melodie op de maandag: over eilandkinderen: Ze ruiken naar onweer – weten hoe bloedsiroop wordt aangelengd…

Ze ruiken naar onweer
weten hoe bloedsiroop wordt aangelengd

Aloha dear dichter
Dit is een ode aan mijn geliefde eiland.
Lees mooi en droom. Liefs
Karin


Eilandkinderen


Ze ruiken naar onweer
weten hoe bloedsiroop wordt aangelengd
meisjes kennen hoge toppen, diepe dalen
jongens halen vocht uit droesem
beide seksen hebben de kuikendief ontmoet
onthouden hoe angst van hazen peper maakt
dat er na het niezen niet wordt nagehuild
hagel soms vergeleken wordt met suiker
dik broodbeleg dat op daken daalt
rabarberstengels zijn met bananen zoeter
hoe je regen in de grond stopt
wortels liggen dieper
weinig aan hen toe te voegen
zo stappen ze aan boord
hun voeten moeten voelen
dat taal universeel is
taal is het woord van fluitschepen
in de snavel van de wind.

Karin Beumkes


Muziek: Jaques Brel – Mijn vlakke land https://youtu.be/F6vSjSUbSS0

Share This:

CARTOUCHE wint de enige echte virtuele hoe veilig kun je het hebben hoe veilig zul je het later nooit meer kunnen krijgen trofee op pomgedichten punt nl – Ien Verrips zilver

alles overziende onder dankzegging aan alle dichters die instuurden – met veel plezier gelezen de werken – kan niet geconcludeerd dat de moeders nu altijd even geliefd zijn bij het dichterlijk nageslacht. er spelen nogal wat trauma’s op en op de achtergrond bij de gedachte aan moeder. moeder heeft het gedaan – het baren ok maar wat er daarna aan het leven werd gehangen was vaak toch minder aangenaam voor de kids. ze gingen er gewoon van dichten.

 pomgedichten eert moeder en zoon, moeder en dochter. hoe vreselijk ook moeders geest door de gedichten waart moeders zette wel dichters op de wereld en daar gaat het hier nu eenmaal om pomgedichten punt nl – geen moeders geen site zeg ik altijd maar.

kom ik uit bij goud en zilver deze week CARTOUCHE verslaat alles en iedereen met zijn gedicht zo over de top dat Ditmar Bakker daar nog een puntje aan kan zuigen. prachtig werk liefde vol ook. Ien Verrips zilver. lekker rauw, lekker tegendraads, de bevrijding heerlijk beschreven – het moedermonster, het moederloeder overleefd, bedwongen en afgelegd. Van Harte!

–>
aha hier hebben we Cartouche. we kunnen niet wachten op de woorden. De U vorm en de totale eerbied bijna op zijn Ditmar Bakkers beschreven – de totale overgave prachtig weergegeven in de U-vorm. en ja hoor: HIJ STAAT! zo prachtig over de top deze dichterlijke sprong/oefening met moeder aan zijn zijde dat slechts het meest grote applaus de dichter toekomt – een moeder zo over de top beschreven maakt de dichter zelf tot een ware held. het kan ook anders gezegd: De Vromen-Cartouche- én zijn moeder-combinatie ook wel genaamd de Cassina-Kovacs-Kolman-combinatie bestaat uit officiële onderdelen die zonder tussenzwaai achter elkaar worden uitgevoerd. De combinatie bestaat uit achtereenvolgens een dubbele salto gestrekt met hele schroef, onmiddellijk gevolgd door een salto gehurkt en daaraan vast een salto gehurkt met hele schroef. De cassina heeft een moeilijkheidsfactor G, de kovacs een D en de kolman een F.


Mijn waarde

Hoe kon ik – opkijken naar hoe u
elke week weer alles op kleur sorteerde
wat was door de wringer haalde, uw zachte ogen
 
stralen zag om uw hoofd, weldaad van handen
voelde, de kus onbestorven op uw mond, als u
mij in de avonden te rusten legde, in een deken
van vertrouwen bedde, en alle donkerte
omsmolt tot sneeuw voor uw gezicht
 
hoe zou ik –  mij ooit verloren kunnen voelen
bij zoveel goedertierenheid en hoeveel
later pas de droefheid, de groeven ook
in uw hoofd en handen de zorgen
zien om uw zoon
 
die zozeer hing
aan elke vuige vrouw waar zijn oog op viel
 
nu wring ik mijn handen omdat ik dat
eerst toen u uit beeld verdwenen was
vóór me zie, hoezeer het me verdriet
 
dat ik u niet ben –  blijven schatten
op waarde, mater dolorosa
 
moedertje lief
 
13-03-2021
Cartouche
  • Ien Verrips – altijd aanwezige
  • Petra Maria – zulke armen heb je nooit meer om je heen
  • Frans Terken – haar handen een stormvaste steun
  • Magda Haan – jouw liefde heb ik niet begraven
  • Cartouche – Mijn waarde
  • Rik van Boeckel – je probeert haar zo nog te zien
  • Peter Posthumus – ons sal lewe ons sal sterwe
  • Erika de Stercke – anders had ik duizenden keren
  • Anke Labrie – dat ik er mee kan leven
  • Ditmar Bakker over de familie
  • wedstrijd gesloten

Wie wint de enige echte virtuele hoe veilig kun je het hebben hoe veilig zul je het later nooit meer kunnen krijgen trofee op pomgedichten punt nl

in zekere zin hebben we elke dag moederdag. we hebben er  allemaal een of een gehad. de geborgenheid, de onbaatzuchtige liefde, de moederschoot, de moedermelk. de vanzelfsprekendheid en de gulzigheid waarmee de kleine het moederschap absorbeert. hoe veilig kun je het hebben hoe veilig zul je het later nooit meer kunnen krijgen. het beertje, haar trots bij het eerste kruipen de trots bij het eerste staan – hoe het leven steeds opnieuw, steeds anders weer en ook steeds hetzelfde verder zal gaan. de zondagochtendwedstrijd mag ook weleens een beetje met sentiment hoor.  zeker bij een ode aan onze moeders. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.

moeder

nu ik mijn ogen

om wat alleen te voelen was

om wat alleen nog voelbaar is

 sluit

zo onuitwisbaar zacht

wil ik jou van liefde liefde

mijn liefde schrijven


pom wolff

Wie wint de enige echte virtuele hoe veilig kun je het hebben hoe veilig zul je het later nooit meer kunnen krijgen trofee op pomgedichten punt nl



Maagdelijke moeder heilige hoer altijd aanwezige
Overal waar we komen denken we je te zien
Een vrouw als jij naar wie wij  verlangen  
Die wij vervloeken  naar wezen 
Eerst los gekomen kan de vrijheid het
Raadsel van ons zijn ontwarren


Ien Verrips




Alex Roeka zingt over moeders en de liefde die zij zelf ook nooit heeft gehad. ja dan kan ze zelf ook niet alle denkbare  liefde geven. noem het geen liefde asjeblieft – zingt Roeka ietsje verderop  – ‘noem het wat je wil maar noem de  liefde liever niet’. ja zo kan het ook. het is niet altijd feest in een dichtershuis als moeder aan de orde van de dag is. grote zanger deze limburger,  broer van de erfrecht hoogleraar van Mourik, prachtige docu ook – deze week uitgezonden op NPO. ROEKA.
deze woorden over moeder  gelden ook een beetje het gedicht van IEN. ze schrijft over de ‘altijd aanwezige’ en IEN gooit er een aantal kwalificaties tegenaan –  van heilige hoer tot een naar wezen. het dichterschap bood/biedt dichteres de noodzakelijke bevrijding uit een complex geheel. een gedicht over loskomen – hoe dan ook deze moeder heeft toch maar even een dichter gebaard. daarom prijzen wij ook deze moeder hier op pomgedichten. we hadden ientje niet willen missen. voor geen goud, zilver of brons.

moeders blijven leven
houden vast aan jong begin
aan oud verleden

dansen ongemakkelijke
waarheid door je hoofd
je snapt niet hoe dat ooit

verlies is zoveel groter als zij sterft
zulke armen
heb je nooit meer om je heen

petra maria


–>
petra maria schrijft een paar koele vaststellingen op – blijft bij de feiten en heeft de feiten zo geordend dat enkele regels voor haar het werk doen en voor de lezer: oud verleden – ongemakkelijke waarheden – verlies is zoveel groter als… – het is alsof we roeka horen zingen. mooi getroffen zeg ik. moeder als een onvervangbaar  compleet mens beschreven – eigenlijk alleen aangestipt. de woorden ergens zwevend tussen feitelijkheden en sentiment gekozen, gesitueerd.
Moederhart

Hoe je met een dochter danst
die meermaals moeder geworden
zuiver weet wat borgen is

alsof ze de tijd koestert van het kind
dat ze was in een arm om haar heen
de borst om soms bij uit te huilen

belichaamt ze vleesgeworden zorg
steeds in beweging tussen uit en thuis
met tassen vol speelgoed en schoolwerk

de tafel dagelijks als een oase gedekt
oog nog voor vega en glutenvrij
de noden van ouder en kroost

schenkt ze aangeboren warmte
haar handen een stormvaste steun

waarvan nageslacht groeit

© FT 13.03.2021



–>
Frans schrijft moeder helemaal uit – in – zijn gedicht. op bijna Cartouchiaanse wijze wordt ze aan de lezer gepresenteerd. ik begrijp het idee om haar zo compleet mogelijk te presenteren aan de buitenwereld. maar toch de eenvoud wint van de hang naar compleetheid. hoe compleet ook woorden zullen haar – de hier beschrevene – nooit helemaal kunnen typeren. ik ga voor de eenvoud:
 
Moederhart

Hoe je met een dochter danst
die meermaals moeder is geworden
alsof ze de tijd koestert van het kind
dat ze was in een arm om haar heen
met tassen vol speelgoed en schoolwerk

schenkt ze aangeboren warmte
haar handen een stormvaste steun


Niet begraven
 

Zelfs al ben je vergeten
vergeten doe ik je niet
jouw liefde heb ik niet begraven
niet gecremeerd, niet uitgestrooid
 
ik zou geven en nemen
hand in eigen boezem
in vermanende taal
de voordeel van de twijfel
 
geborgenheid aan de boezem
in mij zie ik flarden van jou
 
ik hou wat ruimte over
… om het een plek te geven
 
© Magda Haan



<–>
ook hier geen onverdeeld genoegen beschreven – voor de ‘altijd aanwezige’ naar de rake typering van Ien Verrips. moeders komt er wel nog ietsje humaner af dan bij Ien. ik heb moeite met de eerste  twee regels. wel vergeten niet vergeten – ja wat is het nou. een dergelijk begin van een gedicht leidt af. en ik lees liever over het voordeel van de twijfel dan over de voordeel. ‘in mij zie ik flarden van jou’ Daar begint volgens mij het betere deel van het gedicht. als de dichter nog in verwarring is de lezer hoeft niet meegesleurd in dat proces – bij de volgende regels haak ik als lezer aan – en nu graag het gedicht verder uitgeschreven:
 
in mij zie ik flarden van jou
 ik hou wat ruimte over
… om het een plek te geven

Als moeders sterven

Als moeders sterven
gaat er een leven voorbij
kijk je ernaar door een verrekijker
omdat het onwerkelijk blijft
dat zij die je op deze wereld bracht
nu achter ‘n onzichtbare einder ligt

je probeert haar zo nog te zien
maar je ontwaart slechts herinnering
liefdevolle tedere beelden
uit ‘n verleden dat eens heden was.


Rik van Boeckel



–>
ja zo is het. zo kan het ook zijn. eenvoudige constateringen over de vrouw die een zoon op deze wereld bracht. was baudet maar nooit geboren – flitst er even door mijn hoofd – maar dat geheel terzijde. rik wisselt in een paar regels de eenvoud af met moeilijke woorden. eigenlijk een moeilijk woord dat veel te dominant overkomt bij deze lezer: ‘ontwaren’ – past hier niet. dit lieflijk gedichtje behoeft de eenvoud van lieflijkheid – die onzichtbare einder mag wel blijven.
 

dat zij die je op deze wereld bracht
nu achter ‘n onzichtbare einder ligt

je probeert haar zo nog te zien
liefdevolle tedere beelden
uit ‘n verleden dat eens heden was.

is/werkt net zo mooi en lief – mooier nog en liever.

ons sal lewe
ons sal sterwe
de strijd dat is het leven
sla dood, sla dood
dood aan de ongelovigen
kantel de aarde
en laat de wereld barsten


maar geloof in mij
niet in al die woorden
zolang ik nog een nummer heb
mocht je toch gaan schieten
dan geef ik je
alles wat ons
nu nog redden kan
dan geef ik je
in een enkele ademtocht
mijn vooruit geschoven zwanenzang:
0610109319

Peter Posthumus


ik heb toch ergens het vermoeden dat het thema “moeder’ hier niet wordt gehaald. voor de rest een krachtig gedicht. hahaha – hoe veilig kun je het hebben hoe veilig zul je het later nooit meer kunnen krijgen – zal peter hebben gelezen en hebben gedacht dichten maar, schieten ook – maar dan wel de ongelovigen raken graag op de dag des Heeren!

omkijken  
  

jouw stem vertelde over de wereld  
met zijn vreemde ogen   
  
je hield gevaren tegen, sprak liever van 
vogels of bollen die bloemen werden 

  hoe wonderlijk het leven zich aanbood  
een puber naar groter en uitvloog 
  
dat je uitgeput in een nacht weggleed  
wist ik toen nog niet   
  
want anders had ik duizenden keren   
de zelfverzonnen sprookjes willen horen
  
moedertje  
op jouw zachte schoot  


Erika De Stercke 


–>
door emotie overmoederd – mag ik het gedicht zo samenvatten. vol empathie ook. maar het geheel moet wel een beetje logisch worden gebracht hoor. de lezer wil ook wat. die zelfverzonnen sprookjes wil ze NOG duizenden keren horen – vermoed ik – schrijf dat dan ook. niet elke regel is even mooi: ik las het gedichtje het liefste zo:
 
jouw stem vertelde over de wereld  
je hield gevaren tegen, sprak liever van 
vogels of bollen die bloemen werden 

moedertje  


Ha Pom,
Toch maar, ik weet niet goed of dit gedichtje positief of negatief is.
Hoe ingewikkeld vaak, als er maar wat liefde overblijft…
(Roeka was prachtig, wel fan)
 
Hrtgr. Anke



nalatenschap

waren ze aangetroffen
ik had ze niet gelezen
haar nagelaten brieven
ik had ze weggeborgen

alle verzwegen woorden
onder haar angst verstopt
afleesbaar in haar woede
getekend door verdriet

het beeld lijkt nu compleet
codes vrijwel ontcijferd
nu geen ander licht meer
op een gedeeld verleden

brokstukken zo geschikt
dat ik ermee kan leven
haar nagelaten brieven
ik had ze nooit verscheurd

anke labrie



–>
het kind dat moeders gedachten wist te achterhalen middels geschreven documenten. hoe de angst het leven domineerde en het leven bepaalde – van moeder op dochter – iets van een zoektocht tot de oplossing werd gevonden – hier in brieven. bewaarde brieven. om ooit eens te lezen, gelezen te worden. zo wordt hier een verhaal over een ingewikkelde relatie – in een gedicht beschreven.

De Familie

Mijn moeder was de jongste bij haar thuis;
een jonger broertje stierf aan wiegedood,
zodat grootvader—zij was vier—besloot
tot haar logies bij oma’s zus in huis.

De rest, haar ouder, enig zus incluis
bleef dicht en warm bij pap en mam op schoot
tot men haar na een jaar retour ontbood:
adoptie vond mijn oma toch niet pluis.

Uit twee zoons is mijn broer de jongste spruit
en nooit zou iemand hem zo bruut blesseren
als haar destijds—zij moest apert en luid

ons klein-zijn lang haar jeugd nog compenseren
en zat haar kroost voortdurend op de huid.
Nu ja, de oudste. Want ze zou hen leren.

***[D.B.]


–>
nooit goed geweest in familierelaties – deze lezer. en dit gedicht helpt ook niet echt mee. ik breng het gewoon niet op om door de vorm heen deze inhoud te consumeren. het zal allemaal wel – denk ik en ik ben mij van een zekere onbeleefdheid tegenover de dichter bewust. aan de andere kant wat heb ik met die hele familie te maken – dichter mag ook wel eens bij het gemoed van de lezer stilstaan. lezers hoeven niet bedolven onder familieperikelen van anderen. pap en mam en opa en oma ook en dan weer een zus. prima allemaal. lang zullen ze leven in de gloria.


Share This: