TON HUIZER in een ritje naar ‘onze’ veelgeprezen binnenstad – Vanuit de bestuurderscabine klinkt Radio Rijnmond. Altijd gezellig, vooral de reclameblokken…

Beste Pom,

Ik ken je als een man zonder vooroordelen. Amsterdam-Rotterdam gedoe
is je gelukkig vreemd.
Daarom nodig ik je hierbij uit voor een ritje naar onze veelgeprezen
binnenstad, ad infinitum in aan en afbouw.

Rotterdamse groet,
Ton Huizer



Aardig onderweg

Herfstweer. Een schrale wind verkilt de botten. Geduldig wacht ik bij een halte van de tram. Na een klein kwartiertje afzien komt het rollend materieel in zicht. Tempo bij het instappen, ‘we stappen sneller in en uit’ vermeldt een sticker aan de tramwand. En inderdaad, de klapdeuren vallen na een aantal seconden automatisch en onverbiddelijk dicht. De straf voor achterblijvers blijkt redelijk mild. De valluiken gaan gelukkig snel weer open, maar intussen heb je je eerste waarschuwing te pakken.
Vanuit de bestuurderscabine klinkt Radio Rijnmond. Altijd gezellig, vooral de reclameblokken. Op het achterbalkon begroet de conducteur twee vrienden. Vuisten tegen elkaar. Coronaveilig, maar het gebaar staat me toch wat tegen. Een vuist bevat slechts duisternis… Om me heen lijkt minstens de helft van de reizigers ‘aardig onderweg’ in een parallel digitaal universum. Gebogen hoofden boven mobiele telefoons, zover het oog en oor reikt.
 
De meeste zitplaatsen zijn bezet,  dus neem ik noodgedwongen plaats naast een telefoongesprek. Een vrouw doet enthousiast verslag van haar laatste reis. Ik probeer me te concentreren op een gratis verstrekt krantje, maar begin me langzaam af te vragen waarom mijn buurvrouw iedere zin met ‘weet je’ besluit. Onbewust begin ik te tellen. Na zeven keer ‘weet je’ stapt de dame uit, telefoon nog steeds aan haar oorbel.
Twee harde stoelen verder doet een jonge medewerker van een sociale dienst luidruchtig verslag van een gesprek met een cliënt. Hij noemt de cliënt, die hij even later ‘patiënt’ noemt, bij naam en voornaam en lijkt niet erg tevreden over de voortgang bij zijn integratie in het arbeidsproces. Prettig te vernemen dat er discrete hulp voorhanden is als je leven even dreigt te ontsporen. Ik tel mijn zegeningen. En de haltes.
Bij een halte zonder verhoging probeert een hoogbejaarde dame het voertuig te bestijgen. Ze plaatst haar rollator in de tram en trekt zich daarna moeizaam omhoog aan een handvat naast de ingang. Moeizaam en langzaam, te langzaam, volgens de regels van het reisbedrijf. De dichtklappende deuren persen de dame nog net niet uit de tram en uit het leven.
Een behulpzame passagier grijpt gelukkig in, stelt zich met gevaar voor lijf en leden op tussen het dreigende glas-in-lood en helpt de geschrokken vrouw naar een zitplaats.
 
In de voorste cabine begint de bestuurder zijn radio en thermosfles in te pakken, terwijl het 36 ton zware gevaarte piepend en knarsend een kruispunt passeert. De aflossing op het Centraal Station komt in zicht.
Bij het verlaten van de werkplek wordt het personeel  nog even aangesproken door een Aziatisch uitziende meneer met een rolkoffertje. ‘Is this going to the historic centre?’  ‘Yes sir, but it’s not finished yet’ antwoordt de conducteur op ernstige toon.
 
Ton Huizer

Share This:

een nieuwe van Karin Beumkes: ‘laten we zoute kussen delen zonder lipstick en opsmuk zoals een liedje dat over de golven fladdert…’

laten we zoute kussen delen
zonder lipstick en opsmuk
zoals een liedje dat over de golven fladdert

Dear Pom


Je weet dat ik dolgelukkig ben op mijn eiland. Mijn eiland inspireert me. Je kunt de liefde teruglezen in dit gedicht. En het is nieuw.



Lieve groeten

Karin





Gehuchtje

Neem me nog een keer mee
daar waar schelpen nog heilig zijn
en waar zeemeermensen rusten
samen met de zeehond in groen satijn.

Later is de voetstap alweer uitgespeeld,
de voeten moegelopen over zand en modder
zeg me dat dit gehucht bestaat
uit wilde kinderen die alikruiken eten.

Neem me nog een keer mee
en laten we zoute kussen delen
zonder lipstick en opsmuk
zoals een liedje dat over de golven fladdert
en zijn weg vindt naar een verlangend brein.


Muziek: The Mamas and the Papas – California dreaming https://youtu.be/N-aK6JnyFmk

Share This:

Erika de Stercke wint de enige echte virtuele vooroordelentrofee op pomgedichten punt nl – eervolle vermelding Anke Labrie prachtige woede

in de commentaren is het te lezen waar uw webmaster deze week op viel. de 22ste augustus vallen we met zijn allen op vera van der horst – deze week valt uw webmaster op erika de stercke. het commentaar spreekt voor zich. dichters dank jullie wel – prachtgedichten deze week prachtige woede ook – een speciale vermelding voor anke labrie maar een droomgedicht mochten we aanvaarden van ERIKA DE STERCKE – van harte!


vragen



je bent trager 
bij het stappen 
de stad loopt zijdelings 
in haar kleuren voorbij


vingers omarmen 
een koffiemok
kranten onaangetast
de horloge blijft thuis


een kat bij de planten
het lepeltje roert vragen 
onder slagroom weg
buien vullen stiltes op



hoe het verder moet
we stelen vuurfakkels  
van de goden   


Erika De Stercke 


–>
tsja ik weet het niet. ik weet niet waarom ik weet niet waardoor maar de woorden van Erika deze ontroeren mij. het is zo een droomgedicht dat je eens in de 5 jaar schrijft – dat over alle wolken heen drijft, door alle unterwelt heen kruipt – het is van een pure aangrijpende poëzie. als ze je vragen hoe dat moet poëzie schrijven dan kun je ze dit gedicht voorleggen. dan weten ze dat ze het niet zullen kunnen de komende 5 jaren – maar als ze doorgaan met oefenen over vijf jaar één wel.
 



ontvlucht aan het woonerf van de korenbloemenstraat
gaat hij vannacht op pad, het wordt zijn hengstenbal


en hengsten zal hij




de maten staan al klaar, gemeten naar de vriendschap
je kunt niet met het hele dorp op stap


en stappen gaat hij




de pinten vers getapt, een kopstoot tussendoor
op het afscheid van zijn vrijheid wordt gedronken


en drinken doet hij




de paaltjes langs de gracht, het is inmiddels nacht
de pispaal is hij nu genoeg geweest


en pissen moet hij




de anderen eveneens beschonken, dronken van overmoed
willen nu naar de hoeren, zij willen neuken


en neuken zal hij




trouwpak en stropdas kunnen hem gestolen worden
hij heeft hem om, nachtbraken, dat is wat hij wil


en braken moet hij




hij haat die hele klerezooi, vanavond gaat de beuk erin
elk stalen ros langs deze gracht zal het ontgelden


en rossen kan hij




zijn makkers ook als een kanon scharen zich zij aan zij
de lont hangt in de lucht, één vonk volstaat


en doden zal hij




anke labrie


–>
met enorme mokerslagen beukt anke deze week in op de scene – nouja op een vertegenwoordiger van die groep – die haar ietsje minder bevalt – getuige de woorden en vooral ook de korte tussenregels.
we komen wel wat van hem te weten – mag ik het zo formuleren – ze bestonden en bestaan nog steeds en ze zullen ook in de toekomst bestaan. maar aan de mokerslagen van anke ontkomen ze niet.
 
  • Ditmar Bakker – Mijn man heeft een getinte huid,
  • Frans Terken – alsof je op iets dat zo wervelt zit te wachten
  • Anke Labrie – en doden zal hij
  • Erika de Stercke – hoe het verder moet
  • Cartouche – Al die witte vrouwen
  • Vera van der Horst – Daar stond een mooie donker getinte man,
het voor oordeel

hoe het moet
de laatste dagen en de uren nog
afglijden in wat je vast wil houden
 
zijn aller aller aller ons
aller mooiste lied
een liedje van de liefde
 
een liedje van jou en mij
en hoe we altijd en door alles heen
voor elkaar bestonden
 
pom wolff

wie wint de enige echte virtuele vooroordelentrofee op pomgedichten punt nl?
we hebben ze allemaal – vooroordelen – ze zijn ook wel handig om onze eigen onhandigheden te camoufleren – vaak is het altijd de ander waar iets niet aan deugt – een steekje aan los is – en ach… dichters houden vaak ook niet van de feiten – dat zien we wel aan juffer roemer.
dertigers van nu is ook zo wat – u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.


de dertiger

we wandelden wat op en af
je sprak over depressies, angsten
en over één dichter

ja die zeg
riep ik nog vrolijk
voordat je over verkrachting begon

als dertiger te moeten leven
is echt geen pretje meer
hoorde ik je zeggen

ik citeerde mijn schoonmoeder
als je niet oud wil worden
moet je je jong opknopen

pom wolff

De Doorsnee Nederlander

Mijn man heeft een getinte huid,
bekende hij mij na een glas,
terwijl hij heus geen koelie was:
geboren in Rotterdam-Zuid.

Soms vraagt men wat dat nu beduidt,
is hij gebronsd, of ‘van een ras?’
En het recept voor kip madras,
hoe dient die nu het best gekruid?

Wie hem een foute grap opdist
of vraagt ‘is bakkeljauw nou vis?’
en of hij zijn cultuur niet mist,
blijft raden en steeds ongewis,

maar niemand dorst mij nog racist
te noemen, wat racistisch is.

***[D.B.]

–>
het wordt webmastertje weer eens heel moeilijk gemaakt deze week-  in augustus – en dan krijgen we ook nog de 22ste augustus in vera’s eindhoven – maar daarover binnenkort meer. maar eenmalig weer  met de alom gewaardeerde en onovertroffen juryvoorzitter PETER LE NOBEL –  deze week het voor-oordeel dat JAN ROT ook trof – dokter  een rugpijntje sprak hugo van mondfrans ooit – ja antwoordde de doktor terminale kanker hugo maak je maar op voordat ze jou zullen opmaken. en zo het leven vol vooroordelen én ditmar bakker. over de nederlander. goede wijn behoeft geen krans – is het spreekwoord niet zo? heerlijk gedicht.
Zie het aan

Gezeten in een ligstoel laat je de boel
voor wat de boel zou kunnen zijn
een veelzeggende bezigheid
door wind en achterklap in het rond geblazen

alsof je op iets dat zo wervelt zit te wachten
na neerdwarrelen op een hoop geveegd
zonder dat er een bezem aan te pas komt
je ziet het van een afstand aan

klein leed waarin je groot gegroeid
met de nek kijken ze je aan en na
dat je verguld van goede jaren
de rangen van babyboom hebt bereikt

zoals je nu op je lauweren rust
temidden van jong grut dat maar zwoegt
en alle dagen naar adem hapt
die jij nog lang niet wil uitblazen

© FT 07.08.2021


–>
dichter frans terken haalt stevig uit – maar met een beschrijvende ondertoon  met enige empathie – wie bedoeld is ik weet het niet – maar in handen van frans terken ontkom je niet aan de waarheid en het leven. weliswaar een  goed ingepakte waarheid zo aan de lezer mee te geven – thuis openmaken en genieten.

Heerlijk
 
Al die witte vrouwen en dat pure
mannengedoe, zweten en willen domineren
op de Spelen, seksisme alom om ons heen het
overwicht van baanfietsen en schoonspringen
been- en bilvertoon en janken om onderdelen
dat windsurfen en zeilen eigenlijk niet meer is
dan culturele toeëigening van eilandtradities
 
ik ben helemaal om, ik ben voor
oordelen, zonder – ben je nX – kun je niet

tijd nu voor een doorbraak, de teerling staat
handvast, weg met die hinderlijke gewichtsklassen
iedereen een kans om mee te doen aan elke soort
van top- en onderwatersport, iedere vorm van uit-
sluiting kan immers leiden tot gekwetste gevoelens
dus laat ons gewoon jan zonder naam en alleman
iedereen en overal door elkaar olympisch denken
 
 
en doen of we er zin in hebben – ‘de finale van
het zeilen gaat straks tussen een handballend wit mens
dat menstrueert en een non-binaire kogelstoter van kleur’*
en het goud op de marathon is voor de persoon
– ammehoela – met de mooist verbeelde pijn
 
08-08-2021
Cartouche

(* Rob Scheepers in ED 07-08-’21)


–>
Cartouche pakt heerlijk actueel uit. een proeve van een  zeer geslaagd en gelaagd gelegenheidsgedicht. alles zit erin waar ze in talkshows over praten. het wordt echt tijd om de oranjezomer te vervangen door een optreden van Cartouche. dan weten de mensen hoe het zit – dan kunnen ze hun ‘hen en hun’ taaltje een beetje bijspijkeren. en tot die tijd is deze dichter te genieten op de site der sites. voor U!

loa moa woaie


Het was in een disco,
ik was daar alleen,
wilde dansen, keek om me heen.
Daar stond een mooie donker
getinte man, ik dacht: die kunnen
er meestal wat van en lonkte hem
de dansvloer op, hij kwam op me af,
zei: sorry ik dans niet, maar drink
wat van me.

Ik moet daar sip hebben
gestaan, want  ik hoorde ineens
roepen, niet ver van me vandaan
Het was op zn utrechts en platter,
kon het niet: hé wijffie, he meissie,
wil je daansen, kom, hejje wat op me?
Ik kan daansen ás un helestiekie,
mokkeltjie, laat hem de vinketering krijgen
kom hier, laat em staan die klootviool, die graftak, kom hier, kom hier,

waa stao je te potlooie, ben je er een met
spatsjies, kom we maken plezier.
En zo geschiedde, we daansten gesmeerd
en ik heb veul uteregs bijgeleerd.


Vera van der Horst –

hee alweer en an met een kleurtje in een gedicht. een leuk vooroordeel op zijn utregs lekker weggeschreven met een wervelende vera van der horst.

Share This:

Yvonne Koenderman: hij herinnert me aan een tijd dat niet alles vanzelfsprekend was, de relatie na een moeilijke tijd ruimte kreeg voor vrijheden die niet binnen elke relatie geaccepteerd zouden worden, maar hier daardoor uiteindelijk sterker werd dan ooit…

21is hij al weer
(las ik net op FB)
De muis op de muur
is al lang weg
babykamer werd  tienerkamer en momenteel woont hij uithuizig in Amsterdam,
maar herinnering blijft aan
warme juli dagen, verf, kwasten en mixed feelings
van een muis met een staartje en
en een zevende heerlijkheid waar fantasieën werkelijkheid werden.
Fout kan heel lekker zijn
en ondanks dat overheerst er een
mooie vriendschap zonder enig
verwijt.
Al schilderend wist ik dat
ook ongehoorde dingen soms
goed hun weg vinden…
zelfs in het donker.


Ik wist eigenlijk niet wat te schrijven, tot ik vandaag bij een goede vriendin van me op FB de foto van de grijze muis tegen kwam turend in het donker. Een muis met een staartje, want hij herinnert me aan een tijd dat niet alles vanzelfsprekend was, de relatie na een moeilijke tijd ruimte kreeg voor vrijheden die niet binnen elke relatie geaccepteerd zouden worden, maar hier daardoor uiteindelijk sterker werd dan ooit. Er was nog geen tinder, second love of noem maar op. Er was de bellijn van
 Menno Büch waar je een advertentie op achter kon laten  en als je dan terugbelde een telefoongeluidje hoorde en te horen kreeg hoeveel reacties je had. De meeste vielen al snel af…saai, een pot nat, direct sex gericht noem maar op, maar een enkele raakte de gevoelige snaar. Uit dit belgebeuren zijn vriendschappen voor het leven ontstaan, ook met huidige partners. Een van de bellers was G, we hadden een klik, konden praten over van alles en toen manlief terug was van 4 weken bezoek aan zijn vriendin in Australië ging ik een weekje naar de Zevende Heerlijkheid in Slenaken. Op station Maastricht zou ik opgehaald worden door G. Er was nog geen W app, ik had een Nokia waarmee je kon bellen en smssen en het meest moderne was een gif plaatje van Iejoor  wat in zijn eenvoud in mijn kleine beeldschermen stond. Een foto was dus nog nooit verstuurd, maar gek genoeg herkende we elkaar gelijk. Het was niet ongemakkelijk, maar eerder erg vertrouwd. De week was onvergetelijk en er werden, leuke maar ook foute plannen gemaakt om een babykamer te komen beschilderen, iets wat normaal gesproken ingedruist zou hebben tegen alles waar ik voor stond, maar de plannen gingen door en tijdens een Limburgs weekendje met man en kinders werd er een bezoekje gebracht aan huize G en G, wat enorm leuk was en ook een beetje ongemakkelijk omdat de vrouw des huizes duidelijk liet merken toen G in de tuin was met de kinderen, dat ze door had dat er meer speelde als een muurschildering. Toch was ook daar die klik…onverklaarbaar maar een ontzettend leuk, lief mens. Het werden uiteindelijk 2 warme dagen schilderen op een muur vol oneffenheden die gladgestreken moesten worden…symbolischer kon bijna niet.
Het eindresultaat…een enorme lieve vriendin erbij en pijnlijk zoete herinneringen die hier thuis gewoon bespreekbaar zijn, misschien wel het mooiste van alles.

Yvonne Koende
rman

Share This:

Margo van Gelder viert op haar manier het verjaren

“Zo, zo en dan weer terug” zegt de liefde.
Zo. Dedemsvaart.
Hier waait de turf, de klei, hier zwaaien de wolken en hier en daar een ooievaar. “Dedemsvaart “ zei ik en de grote vader zwoer dat hij dat heel goed kende “want daar ben ik geweest”. Toen, lang geleden.
De grote vader slaapt in de duinen, daar bij het paardenpad, dicht bij de mooie moeder. De wind neemt alles mee. Tot aan Dedemsvaart.
“Ja” zei D., Amsterdamse Bos, op een bank, lang geleden. “Ja, ik zie je zoals later, bijna oud, maar hetzelfde, zoals nu”. Ik keek maar wat, wist niks van de wind enzo, laat staan het waaien.
Hoe we alles weer omkeerden, alles meenamen, leeg maakten en de wind vingen. Alles om het even en hetzelfde. Want alles blijft.
Want alles komt (tamelijk, ongeveer en min of meer) best goed.
Beter.


Margo van Gelder

Share This:

Merik van der Torren voor Bentsion Soetendorp: ‘en weg was hij de straat op naar nieuwe muziek…’

en weg was hij de straat op
naar nieuwe muziek.

Hoi Pom,

voor Bentsion, die vrijdag is gaan “hemelen”. Ik heb ook alleen maar goede herinneringen aan hem, groet, Merik.





Voor Bentsion Soetendorp

 
Dichter
 
Ik zag een film over een man op
een galopperend wit paardje
op de vlakte beschenen door de volle maan.
 
Ik zag hoe achter de bergen
de man steden en bibliotheken bereikte
en dwaalde in de boeken van vergeten dichters.
 
Ik hoorde hem luisteren naar
de woorden die we spraken en
kijken naar de beelden van mijn geliefde
 
en lieve dingen zeggen en nog eens en nog eens
 
en weg was hij de straat op
naar nieuwe muziek.


Merik van der Torren

Share This:

Ien Verrips over ‘’t verlangen van de zwoele avonden…’

’t verlangen
 van de zwoele avonden



ik leer je woorden lieve kind
woorden van ons zomerweer
de nachten koel 
’t verlangen
 van de zwoele avonden
te tellen op 1 hand
de geile dagen de zon die
als tie brandt dan brandt tie goed
de hemel blauw en strak
sproeten op je neus
 
met straks geschuifel van wat wolken
voor de zon een frisse wind misschien
kippenvel op je gebruinde huid
je wilt wat aan
het trekt voorbij
toch maar weer uit
ik leer je vestjesweer
 
terwijl
klein als jij
zie je de autoos drijven
langs huizen een metro die wordt opgeslokt
een dorp dat kopje onder gaat
in de hitte

Ien Verrips
.

Share This:

Karin Beumkes: Ze kwamen met bussen tegelijk in een donkere novembermaand…

Ze kwamen met bussen tegelijk
in een donkere novembermaand

Dear Pom


Overal maken we ruzie die vaak nergens toe leidt. Het worden dan kapotte momenten, maar laat de stemmen niet verstommen en ga de barricades op tegen onrecht. Een oud gedicht. Helaas nog steeds actueel.



Proost. Ik hou van je

Karin




Asielverzoeking


Ze kwamen met bussen tegelijk
in een donkere novembermaand
met op de velden stoppels
pijpenstelen tegen de beslagen ramen.

Mina bezoekt mij dikwijls
nu met gekorte haren
en een piercing in haar lippen
lacht ze oh mooie zomer
twee liederen uit haar mond.

In keelklanken heb ik haar iets uitgelegd
toen ze gierde zo doe je nog de vogels na
ik zei ahoem en focuste me op een tulpenbol
je krijgt zilver riep ze.

Haar gouden echo
schaatste als dun ijs op mijn netvlies
ik verlies dit nooit heb ik begrepen
al worden mijn haren langzaam grijzer.

Een kind met een hoge paardenstaart
is een gelukkig uit de winterstallen uitgebroken
Demonen bewonen haar Kaboel.

Karin Beumkes

Muziek: Melanie – Lay down https://youtu.be/IZ52lk9wjZI

Share This:

afscheid Bentsion bij Ruigoord een week geleden – Bention vrijdag overleden

Share This:

pomgedichten dit weekend wegens vakantie gesloten – wél in de herhaling een zondagochtendwedstrijd uit augustus 2015

Wie wint de enige echte virtuele CULT trofee op pomgedichten? STOP DE PERSEN MAAR! We hebben de enige echte CULTHELD op pomgedichten gevonden. GER BELMER – nu al goud voor ger! ger belmer wint de culttrofee ruim voor sluitingstijd van de wedstrijd!
Gepost door op 2015/2/8 7:50:00 (742 keer gelezen)




‘Met droge ogen zingen kan ik niet.’



STOP DE PERSEN MAAR! We hebben de enige echte CULTHELD op pomgedichten gevonden. GER BELMER – ger kan zo ‘man bijt hond’ in op weg naar nationale faam en meer – we liggen aan zijn voeten. GOUD voor GER en niet zomaar goud – blinkend goud –het goud van tante leen rammelend om haar net te dikke polsen – glimmend als de gouden kronen van sjonnie jordaan. We schreven:

Het criterium lerou: Het personage moet heel dicht bij zichzelf blijven – moet het vooral ook menen – en het selecte publiek (de ergernis voorbij) gaat er eens even lekker voor zitten. – geldt ook voor ger belmer. Maar dan heel anders. Onze zangeres met een naam ger belmer gelooft zo erg in zich zelf dat ie erbij glimt. Hij vindt het zelf ook mooi! Neemt zichzelf bloedserieus. Is max lerou nog op weg – ger belmer is al bijna de vlees geworden cult held voor zijn publiek. Verder dan max en ger kunnen dichters niet uit elkaar staan. de instelling van ger levert op termijn toch de grootste kans op om door te breken als cultheld (buiten purmerend). Hoe trots hij ook is – nog steeds en overal waar hij optreedt te horen – dat hij ooit voor conny vanden bosch een nummertje schreef – draagt bij aan de nationale status die inmiddels in de purmer al is bereikt. Het – de definitieve cultstatus – wordt in gers geval wel een race tegen de klok. Hij zou daar een prachtig liedje over kunnen schrijven. In tegenstelling tot max voldoet ger ruimschoots aan het criterium: “zo slecht dat het weer goed wordt”. Bij ger vergeleken is max nog een kleine jongen.
Nee met ger zijn we niet ver af meer af van een definitieve cultstatus – hij voldoet óók aan het derde cult criterium – niet gek doen om op te vallen maar geadoreerd worden vanwege die exclusieve bijzonderheid die je eigen is.
Wel voldoen aan alle criteria van een cultstatus en dan nog die niet te hebben bereikt. tragiek! Zoveel droefheid maakt ger vandaag tot de enige echte en ware cultheld. Aan zijn gedicht kan het niet liggen.




Leed en ellende

Zij was er gedwongen met hem mee te gaan
zojuist van de schoolbank, bij moeder vandaan
Ach vadertje riep zij, wat heb ik misdaan
Wil niet met die man mee, hij staat mij niet aan.

Haar vader, één snodaard, hij lachte haar uit
Met hem zul jij mee gaan, jij wordt er zijn bruid
Hij heeft haar genomen met al zijn brute kracht
Zij kon zich niet verweren, zij was in zijn macht.

Negen maanden later toen kwam het kind er uit
In het stijfselkissie lag een kleine spruit
Toen vader dat hoorde sprong hij door een ruit
en kwam een meter lager in z’n voortuintje uit.

Leed, leed, leed en ellende
Pijn, pijn, pijn en verdriet
Het was in haar leven een bende
Met droge ogen zingen kan ik niet.


Ger Belmer



http://www.youtube.com/embed/K72skS5JCGk




FRANS TERKEN over hoe en waar ze wat uitkneep
MARC TIEFENTHAL en de primitieven
RENÉ BRANDHOFF houdt het op mooi
DITMAR BAKKER en waar de dood huist
RAYMOND VAN DE VEN en de NS in zeeland
ANNE BORSBOOM sag mir wo die V&D sind
YVONNE KOENDERMAN fluisterstil
MARTIN WIJTGAARD over jonge vrouwen en kauwgom
JOLIES HEIJ over surrogaatgeluk
MAX LEROU over Gerben
ANKE LABRIE koffiepot
GER BELMER stijfselkissie





U kunt het zo gek maken deze week als u wilt. – Maar het moet wel van de CULT zijn – ouwe zangeressen heerlijk – of neem een voorbeeld aan onze leidse cultdichter MADJ. te excentriek, te bizar, controversieel of anti-establishment om door de meerderheid van het publiek te worden geapprecieerd – dat is CULT ook. of de profielfotootjes op FB als dat geen cult is? die van van der schaaf of die van le nobel. lerou ken er ook wat van. van rooij en de rooie. heerlijk allemaal! Of “zo slecht dat het weer goed wordt” zeggen ze weleens. Leiden gaat ons voor:


Kaarslicht

Mijn kamer is een grote bende
mijn leven is een en al ellende.
Ik sta voor het raam
en fluister je naam
maar jij hebt mij verlaten
en wilt niet meer met mij praten.
Ik vind het heel, heel erg gemeen.
Nergens, nergens kan ik heen.
De tranen stromen over mijn wangen
want ik blijf nog steeds naar jou verlangen.

Martin M Aart de Jong


U kent de regels: Gedichten niet te lang, tenzij noodzaak. Als u er een eind aan wil maken, ok, dan mag het een regeltje meer zijn. (hooguit 20 regels). de commentaren als altijd verzekerd. Insturen voor zondag 11.00 uur.


https://www.youtube.com/embed/5k91fmvQxRw?list=RDahyLLX0tmD8


Ha Pom,
ik las iets over Cult, met het gedicht waarin MA de Jong weer eens verlaten is.
Ongetwijfeld door iemand die Bekende Nederlanders afwerkt, in volgorde van binnenkomst.
Ik zag het vorig jaar al aankomen, lees het hieronder. Groet weer, tot spreeks,
Frans




Triomf


Ik durf het zonder blozen aan
zoek de grenzen van mijn kunnen op
en neuk me omhoog in de wereld
van kwart Bekend Nederland

niet dat ik daar slechter van word
ik kom achter kasten van deuren
die doorgaans gesloten blijven
lik me een geheime liefde in

en nog is het niet genoeg
publiekelijk kom ik klaar
in de schoot van een tv coryfee
deel mijn kunst in mediapanels

triomfantelijk kijk ik de kring rond
ik knijp het talent uit m’n kut


Frans Terken 2014


‘waar onheil naast de aanstoot ligt
en aanstoot naast triomf, ze noemen het triomf’

triomf wel een echt cultthema. Op de achtergrond la dietrichs stem hier. Dat nivo haalt de dame in het gedicht niet. de cultstatus ook bij lange na niet. een beetje in het rond neuken om omhoog te vallen heeft weinig met cult te maken. Het is andersom – niet gek doen om op te vallen maar geadoreerd worden vanwege die exclusieve bijzonderheid die je eigen is. Dat is cult. De dame in het gedicht is meer aan het deckmoppen heb ik het idee. Laten we daar maar een nieuw werkwoord van maken: deckmoppen. Een perfect gedicht met de nodige woede geschreven én een wereldregel passend bij deckmoppen: ‘ik knijp het talent uit m’n kut’.
1000 deckmoppen op een rijtje dat is ook cult op een gegeven moment stralen ze rozeblauw uit als mariabeeldjes.








Vlaams-Waalse primitieven

Ja, dat zal zo, jawel, zo zal ik
niet betogen hooguit ogen
niet erbarmen breed omarmen
vleugels kweken & opgaan, raadsel
dat zichzelf oplost: ja ja dakeda.

Ja, dada, si merci merrie, sire
mijn paard voor dit koninkrijk.

Met de avond val ik mee, met de ochtend
doem ik mee op. Weg met alle gedonder,
bliksem die me doorslaat, jawel, dat zal zo.


marc tiefenthal



net iets teveel de dadakant belicht lijkt me gelardeerd met de primitieven – dan krijg je een bevreemdend mengseltje waar tiefenthal natuurlijk wel de taal bij weet te vinden als geen ander. De gedichten van de tief zijn niet van de cult, tiefenthal zelf heeft inmiddels de cultstatus bereikt. Een als een zangeres zonder naam door velen afgebrand herrezen dadamonument die met de avond meevalt en met de ochtend weer opdoemt.






mooi

dan nemen we de dag zoals die komt
alsof het een mooie vrouw is
niet omdat er iets diepers achter zit
maar omdat we het lekker vinden

dat is het mooie van aanbidding
de stille bewondering
voor wat we niet begrijpen


06-02-2015 – René Brandhoff


een pareltje – een pleidooi voor de lust en het leven – gewoon omdat het lekker is – het is die groningse nuchterheid die rene brandhoff hier een cultstatus verleent. Het is goed dat hij het doet – verder zou niemand op DAT idee gekomen zijn. We houden er wel een prachtig gedicht aan over. Kopland heeft er een concurrent bij.






Tweeëntwintig

Een rotzooi was hem geenszins onbekend,
Twee huizen terug was hij méér troep gewend:
Onzichtbaar, onbekend zelfs was zijn vloer…
Ik leid u door het huis heen. Le grand tour!
Een hellend dak; een bruine balkenbrij,
Een douche met een keukentje erbij
En beige–of oranje het tapijt:
De stofzuiger was toen al maanden kwijt.
Een vuilniszak, wat kleding op de vloer,
Wat afwas ook, en zelfs een klein parcours
Van sigarettenpeuken naast hun bak.
Door ’t raam scheen maanlicht een projectievak,
Daarin geconcentreerd een vies matras.
Venster, bank, een raam, het schimmerplein. Pas
Op de plaats. De stank. De gekte. Drank op.
Daarbuiten valt een eerste regendrop.
Getakkel op het plein. Een sigaret.
Aan moeder denken: Wenen op het bed.
Een jointje–áán die stereo; muziek!
Gevolgd door platte auto-erotiek.
De ogen toe, reikhalzend naar het licht
Waar huist de dood, geluk…en dit gedicht.

Ditmar Bakker


bei mir bist du schön – ditmar – cult of camp? Wat een rotzooi heeft meneer weer bij elkaar weten te slepen. die frische lola even uit het oog verloren? ‘een klein parcours/ Van sigarettenpeuken naast hun bak..’ – we laten ons graag leiden aan de hand van Ditmar de hele route. Hoe je van gewone dingen bijzonderheden maakt is ditmar gegeven als geen ander. Voorbij aan de ‘De stank. De gekte.’ Maar wel even pas op de plaats. Ja we passen op alle plaatsen waar ditmar ons heen brengt. Ditmar bakker is geen cult ditmar bakker is rauwe seks verpakt in de gedichten die hij ons schenkt. Hij blijft om op te vreten. Om leeg te slurpen. Je moet alleen altijd even geduld oefenen totdat meneer de omgeving in zijn rijm heeft gegoten.






ns-dienstregeling

In Zeeland rijdt men nog met paard en wagen
men is er ook zo zuinig naar verluidt
dat men alleen maar warm eet op even dagen
waarna men met gebed de maaltijd sluit

in Zeeland wordt ’s mans lot devoot gedragen
er valt geen onvertogen woord nee zelfs geen geluid
de trein heeft het station overgeslagen
een Zeeuw maakt dat geen ene donder uit

in Zeeland rijdt men nog met paard en wagen.

(De NS blijft Zeeuwse stations overslaan als ze dat nodig vindt voor de dienstregeling.)


Vriendelijke groet,
Raymond van de Ven


zo hebben we zeeland ook meteen op de kaart. Warm eten alleen op even dagen. Prachtig. Als we er een strenge klederdracht bij denken en porceleinen beeldjes komen we in de buurt van de cult. Hoe strenger de zeeuwse dames ingesnoerd zijn hoe culter. We gaan er natuurlijk niet voor naar zeeland – je moet ze niet in hun eigen omgeving zien. Nee op een rijtje in de nachtpaleizen van aanstoot en verderf waar de pilletjes het werk doen.






Chuck

V&D is draaideuren achter borstels
terugduwend Louwman nu
die Porsches inzet, uit nostalgisch oogpunt
maar ook om de bank te tarten

aan de overkant, bij de Bijenkorf,
zingt alle dagen van de week
zijn gitaar, applaus of niet

’s nachts kraakt bot boven oud kinderhoofd
zijn mond verloor alles wat misbaar was

alweer geen kerstlied
het leger gaf niet thuis vannacht

toch zingt hij door en soms houd ik een hand
tegen zijn hoofd, schilder zijn geheugen
dan lachen zijn lippen

ik draai mij om, zie de oude deuren van V&D
en Chuck, wat als die er nog zouden zijn…


Anne Borsboom


Wel een beetje veel cult zo bij elkaar. De V&D kan in ieder geval een doorstart maken – zoveel rommel zie je niet vaak bij elkaar in een warenhuis – niets meer aandoen – anne borsboom de nieuwe filiaalcheffin en de zaak loopt weer als een trein. Kijk daar komt het leger des heils reeds aangemarcheerd – alles krijgt anne voor elkaar – voor het goede doel – en dan weet zij voorheen de ballentent ook nog poëtisch op te poetsen – in alle etalages haar prachtig regels:

toch zingt hij door en soms houd ik een hand
tegen zijn hoofd, schilder zijn geheugen
dan lachen zijn lippen


we staan in rijen voor de deur – voor die oude deuren – ja zo zal het zijn.







Het fluisterstille moment
van staal op stalen snelheid
razende gedachten ontspoort
en hooguit één stap tot het einde
lijkt gelukzalig zo nu en dan

Geluk zit hem in kleine dingen
onbegrijpelijk voor de een
herkenbaar voor de ander
sensationeel als een vrije val
zwevend zonder parachute

De klap kom je toch altijd
te boven
dieper dan de bodem
is alleen de weg terug
enkele reis hemel na hel


Yvonne Koenderman


Vallen en opstaan – maar dan zo over de top vallen en zo over de top ook het hemelse licht weer in – dat lees je niet vaak. Yvonne breekt een lans voor de hulpverlener die zelf geheel uit het lood is geslagen en in zijn/haar kolkende emoties zijn/haar clientele de hemel in jaagt. De homeopathie van koenderman – ik ben er wel voor in. We worden toch nooit beter dan maar met een parachuutje van yvonne omlaag en op haar poezie weer omhoog.





meubilair

het achteloze savoir-faire
waarmee een man van zestig jaar
een opdracht op het schutblad krast
gaat hem nog niet zo lekker af

nu plotseling, zoals dat heet,
‘een nieuw publiek zijn werk ontdekt’
en hij na jaren lauw applaus
zomaar volle zalen trekt,

nu vier decennia te laat
zijn jongensdroom bevredigd wordt
door een gehoor van jonge vrouwen
dat stimorols zit bloot te kauwen

en in hun leuke startersflat
zijn bundel op het plankje schikt
tussen de ansicht van doisneau
en het cd’tje van piaf.

nu enkel nog de rietveldstoel
en het is af.


Martin Wijtgaard



wel een goed gedicht, hele aardige schets, maar van de cult is het gedicht niet. een aardig tijdsbeeld waar nodig wat cult doorheen moet.






Dansant voor gerijmde geliefden

De hele dag staarden wij uitzinnig
uit het raam en trokken thee als de
tranen van onze synchroonhuiselijke vrede
dit surrogaatgeluk om des avonds naar het bal

voor sterren en andere hemellichamen
te gaan dansten wij ons naar de top
van de prijzenvulkaan met de helden
van de Turinglotto want met een postzegel

op de juiste ansicht word je miljonair
zwermen we als motten om het licht
van Ilja’s geslacht en steeds een ander
meisje om mee de afgrond in te sleuren

alleen omdat je benieuwd bent hoe een berg
er van onder uitziet weet dat vallen
altijd nog kan zo lang je maar niet
misstapt uit je maatpak scheurt.


Jolies Heij


Weinig cult aan te ontdekken of ligt het aan mij. De ik wil zo graag gezien worden feestjes zijn zooooo gewoon inmiddels. Facebook live. Nee mevrouw heij gaat aan het voorgeschreven thema voorbij. Vroeger had je fabiola om de boel nog een beetje op te tuigen in amsterdam. nu loopt brummen uit in maatpak. Over het geslachtsorgaan van zweethoofd pfeiffer zullen we maar zwijgen. niet gek doen om op te vallen maar geadoreerd worden vanwege die exclusieve bijzonderheid die je eigen is. Criterium niet gehaald.






gerben

zijn naam betekent speer
van de beer hij is dus niet
meer dan een varkenslul
u weet zo een met een krul

die zich vastdraait
in de zeug ook
als zij tegen heug
en meug de poten spreidt

zijn piepend zwoegen
lijdzaam in het kleinste
gaatje ondergaat en blij is
als hij weer de stal uit glijdt


ml


aan het criterium – te excentriek, te bizar, controversieel of anti-establishment om door de meerderheid van het publiek te worden geapprecieerd – voldoet max met menig gedicht – en dit is er ook eentje. Voor cult ga je even goed zitten. Eens even kijken wie max vandaag te pakken neemt. En ja hoor daar gaat gerben de lucht in. Het ‘jaaaaaa verfpoppetjes…..’ klinkt niet veel later – zo vult max met sonore stem de ruimte. En zo trekken de klassieken een voor een voorbij. Het personage moet heel dicht bij zichzelf blijven – moet het vooral ook menen – en het selecte publiek (de ergernis voorbij) gaat er eens even lekker voor zitten. Max komt heel dicht bij de eretitel cultheld. Aan het criterium ‘”zo slecht dat het weer goed wordt” voldoet max echter niet, wil ie ook niet aan voldoen. Dat staat hem in de weg.









‘Heb je even voor mij’
hij plakt zijn wijsheden op tegels
in de veel te kleine ruimte:
24 uur

Zij vult in haar eentje heel Carré
twee hele avonden
lang zal ze leve
en iedereen zingt mee

Hij gelooft in haar en koos het luchtruim
Is nu een echte ster geworden
verlengd tot in der eeuwigheid

En hij mag ook weer
las ik gisteren in de krant
lekker op een bed met rozen
vlij ik me naast hem neer

morgen zet ik koffie voor hem
in die saaie koffiepot van V&D
en die bewaar ik goed


Anke Labrie
Bauer en afgeleiden van Hazes en Bon Jovi


een aardige poging anke. maar zo tussen de helden lerou en belmer word je vermalen kind – je had het niet slechter kunnen treffen met de plaatsing van je gedicht. je ziet dat de heren lerou en belmer dat specifieke en zo eigen ‘door alles heen’ die door alles heen mentaliteit tot op het bot beheersen – daar staan wij – wij kunnen niet anders – als onschuldige basisschoolkinderen bij te kijken.







Leed en ellende

Zij was er gedwongen met hem mee te gaan
zojuist van de schoolbank, bij moeder vandaan
Ach vadertje riep zij, wat heb ik misdaan
Wil niet met die man mee, hij staat mij niet aan.

Haar vader, één snodaard, hij lachte haar uit
Met hem zul jij mee gaan, jij wordt er zijn bruid
Hij heeft haar genomen met al zijn brute kracht
Zij kon zich niet verweren, zij was in zijn macht.

Negen maanden later toen kwam het kind er uit
In het stijfselkissie lag een kleine spruit
Toen vader dat hoorde sprong hij door een ruit
en kwam een meter lager in z’n voortuintje uit.

Leed, leed, leed en ellende
Pijn, pijn, pijn en verdriet
Het was in haar leven een bende
Met droge ogen zingen kan ik niet.


Ger Belmer



Het criterium lerou: Het personage moet heel dicht bij zichzelf blijven – moet het vooral ook menen – en het selecte publiek (de ergernis voorbij) gaat er eens even lekker voor zitten. – geldt ook voor ger belmer. Maar dan heel anders. Onze zangeres met een naam ger belmer gelooft zo erg in zich zelf dat ie erbij glimt. Hij vindt het zelf ook mooi! Neemt zichzelf bloedserieus. Is max lerou nog op weg – ger belmer is al bijna de vlees geworden cult held voor zijn publiek. Verder dan max en ger kunnen dichters niet uit elkaar staan. de instelling van ger levert op termijn toch de grootste kans op om door te breken als cultheld (buiten purmerend). Hoe trots hij ook is – nog steeds en overal waar hij optreedt te horen – dat hij ooit voor conny vanden bosch een nummertje schreef – draagt bij aan de nationale status die inmiddels in de purmer al is bereikt. Het – de definitieve cultstatus – wordt in gers geval wel een race tegen de klok. Hij zou daar een prachtig liedje over kunnen schrijven. In tegenstelling tot max voldoet ger ruimschoots aan het criterium: “zo slecht dat het weer goed wordt”. Bij ger vergeleken is max nog een kleine jongen.
Nee met ger zijn we niet ver af meer af van een definitieve cultstatus – hij voldoet óók aan het derde cult criterium – niet gek doen om op te vallen maar geadoreerd worden vanwege die exclusieve bijzonderheid die je eigen is.
Wel voldoen aan alle criteria van een cultstatus en dan nog die niet te hebben bereikt. tragiek! Zoveel droefheid maakt ger naar ik vermoed vandaag tot de enige echte en ware cultheld. Aan zijn gedicht kan het niet liggen.





http://www.youtube.com/embed/K72skS5JCGk






Share This: